/spanien/barcelona/forum/26380.aspx/spanien/barcelona/forum/26380.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Spanien Pelayo (A.K.A 14-79)
2004-05-05 19:06
Valdés,

Nej, jag kan instämma i att Ronaldinho har en god inställning både på planen, till spelet och om sina medspelare. Förutom några få spelare (nämner inte vilka) så är det dock en egenskap som delas utav ganska många i Blaugranas, och det är ju inte huruvida han är ödmjuk eller ej som premieras (även om det självklart skall lyftas fram utanför spelet) eller vad vi diskuterar.
Sedan skall jag inte prata om att han är filmare av toppklass, få drar till med mer effektivare döende svanar än honom (skall vara Figo då).

Sedan att det pratades om vad Ronaldinho uträttade framåt är ganska ointressant så länge vi undanbeder oss att diskutera vad som uträttades bakåt (här nämner jag inte Ronaldinho), där några få spelare (Valdés och Puyol) skall särskilt hyllas, efter Barcelona var ganska mycket tillbakapressat i stora delar av första halvlek.
Sedan tycker jag domaren var lite väl generös i fråga om utdelade straffar (tänker närmast på den gången Ronaldinho blev klockrent bryten men valde att filma istället) och det vet jag att de flesta objektiva bedömare håller med mig om.
Jämföra Zidane och Ronaldinho under den senaste tiden är inget rättvist, Zidane har varit nere under en längre tid och i dålig form, Ronaldinho har varit i bättre form.
Ser vi det ur ett historiskt perspektiv har Ronaldinho mer att bevisa.
Figo har varit slut under en längre tid, det har jag länge hävdat. Dock var han inte (förutom uppträdandet) dålig mot Barca utan skapade (tillsammans med Solari) många vassa chanser (bland annat nicken som målvakten Valdés räddade med en ofattbar enhandsräddning).

Ronaldinhos "direkt avgörande" passning (varav målet var betydligt mer avancerat och kalkylerande) berodde till stora delar på grund av horribelt backspel, bägge målen egentligen, till följd av Reals skrattretande försvarsspel denna säsong.

Våga ta av Er brillorna och se det ur ett objektivt perspektiv. Och ja! Jag har sett Barcelonas samtliga matcher denna säsong (i likhet med andra spanska matcher)
Barcelona PUYOL=Hjärta
2004-05-05 21:21
KOm nyss in efter en mastig matte-stund.
De inlägg som mest påminner om deriveringarna är faktiskt Pelayos(på gott och ont), men de saker jag kan påpeka är att totalfotboll i sig inte har någonting med lagarbete i den bemärkelsnen de menar.
Det handlar endast om att varje spelare ska kunna spela på alla positioner(en anledning till att tex Cocu har sett lite här och där i startelvan)
jag antar att du känner till detta och 9inte menade på detta viset men det var lätt att missförstå ditt inlägg.

FÖ älskar jag Xavi, mest av anledningen att han ALLTID finns där.
En väldigt sällan skadad spelare, vilket troligtvis beror på han vårdade och rena spel, något som inte enbart är positivt då det stället krav på hans pivotekompanjon.

Jag hoppas att en ny världsstärna kommer nästa säsong. En som kan skapa något.
Vi kan inte förvänta oss att Ronaldinho ska ha samma superform som denna säsnongen.

valdes

Puyol Andrade Oleguer Juanfran

Xavi Davids
Iniesta
Ronaldinho
Saviola Torres
Real Madrid JRC
2004-05-05 22:51
Fan vad skönt!

Chelski suger!

Detta bevisar att det inte går att bygga ett bra lag med smuttsiga olje/maffia pengar.

De kunde inte ens vinna hemma trots att de visste om vad Monaco var kapabla till(någonting som Real Madrid inte visste då de mötte Monaco)
Barcelona Valdés
2004-05-05 22:37
Pelayo (A.K.A 14-79); Du fortsätter att vara tydligt ostrukturerad. I Ditt tidigare inlägg försökte Du påstå att det var en fara att Ronaldinho skulle bli för stor pga divalater ( Du gjorde en koppling till Romario ) och därför valde jag att så tydligt som möjligt förklara för Dig att det inte finns någon risk för detta.

Nu försöker Du istället argumentera för att Ronaldinhos geni beror på att; han filmar / domarna är orättvisa / han inte bidrar i defensiven / Zidane är ur form / Figo är slut.....snyft....

Du är inte vidare logiskt skolad då Du upprepar nödvändigheten att vara objektiv - klart att det inte går eftersom varje intelligent och intellektuell människa vet att subjektiviteten är enda sanningen. Vad som är eftersträvansvärt är dock att vara nyanserad vilket Du inte är utan istället är Du pinsamt ensidig. De påståenden som Du anger ovan är inte hållbara utan direkt löjliga som (bort)förklaring(ar) till Ronaldinhos teknik, fart och spelsinne.

Mitt råd till Dig är att ta på Dig glasögonen ( istället för att fortsätta hitta på löjliga ursäkter och bortförklaringar ) för att kunna se och uppleva verkligheten - i denna heter världens just nu i särklass mest konstruktiva fotbollsspelare Ronaldinho!! Han är en fotbollsspare som gör ett bra fotbollslag till ett riktigt bra lag och att se honom spela borde göra vem som helst riktigt glad oavsett lagtillhörighet. Att han spelar för och älskar mitt favoritlag gör mig bara ännu gladare.
Barcelona PUYOL=Hjärta
2004-05-05 21:21
KOm nyss in efter en mastig matte-stund.
De inlägg som mest påminner om deriveringarna är faktiskt Pelayos(på gott och ont), men de saker jag kan påpeka är att totalfotboll i sig inte har någonting med lagarbete i den bemärkelsnen de menar.
Det handlar endast om att varje spelare ska kunna spela på alla positioner(en anledning till att tex Cocu har sett lite här och där i startelvan)
jag antar att du känner till detta och 9inte menade på detta viset men det var lätt att missförstå ditt inlägg.

FÖ älskar jag Xavi, mest av anledningen att han ALLTID finns där.
En väldigt sällan skadad spelare, vilket troligtvis beror på han vårdade och rena spel, något som inte enbart är positivt då det stället krav på hans pivotekompanjon.

Jag hoppas att en ny världsstärna kommer nästa säsong. En som kan skapa något.
Vi kan inte förvänta oss att Ronaldinho ska ha samma superform som denna säsnongen.

valdes

Puyol Andrade Oleguer Juanfran

Xavi Davids
Iniesta
Ronaldinho
Saviola Torres
Real Madrid Ronnie
2004-05-05 21:04
E.S, tyvär så står detta på flera sidor och det är inte bara Arsenal som är ute efter honom :(
Barcelona B_a_r_c_a
2004-05-05 18:59
Man Utd, Arsenal och Chelsea sägs vara intreserade av en barca talang back som spelar i spanska landslaget U-18 och sägs kunna betala stor summa, Om sånna spelare är så grymma så ska klubben behålla dem så att ,man slipper köpa in backar om ett eller två år för trippelt så mkt som de sålde honom för +att sånna spelare har sitt hjärta i Barca som många andra i A-laget.
Barcelona Ronnie
2004-05-05 21:04
E.S, tyvär så står detta på flera sidor och det är inte bara Arsenal som är ute efter honom :(
Barcelona Barca Barca
2004-05-05 21:05
E.S: Det varkar stämma. För ja läste om det på Planetfootball. Men det för mig tänka lite. Arsenal, Chealse och Man U är ute efter han(Gerard Pique) vilket betyder att han är en enorm talang. Men då får vi fan ge allt för att behålla honom. Skriva ett proffskontrakt och sedan låna ut honom där han kan få speltid. Vi får absolut inte förlora mer egna talanger. Vi har redan förlorat en, Cesh. För jag kommer att bli galen om jag ser han(Gerard Pique) om ett par år då bägge är KANSKE en av de bästa backarna. Och då kommer det flesta säga "Han är egenprodukt".
Föresten kolla imon på Eurosport kl 19,00 då spanien möter Frankrike i U-17 EM. Han är med, Gerard Pique Barcas produkt.
Jag har aldrig set honom spela. Det blir spännade.
Barcelona Relay
2004-05-05 17:12
Pelayo
Det är väl inte så konstigt först lovade laporta att Beckham skulle till klubben och jag hade hemska veckor eftersom Beckham är den siste spelare jag ville ha till klubben. Sedan kom Ronaldinho en underbar spelare som jag ofta ploickar till Blaugrana när jag spelar Barcelona i CM 01/02.

Och han visade för mig rätt snabbt att han var en underbar lirare med superb teknik. Men jag har ändå hela tiden hållit hårt på Pouyl som lagets mest värdefulla spelare och varje eventuellt försäljningsrykte ger mig ångest. Sälj hellre Ronaldinho än Pouyl.
Barcelona Barca Barca
2004-05-05 21:05
E.S: Det varkar stämma. För ja läste om det på Planetfootball. Men det för mig tänka lite. Arsenal, Chealse och Man U är ute efter han(Gerard Pique) vilket betyder att han är en enorm talang. Men då får vi fan ge allt för att behålla honom. Skriva ett proffskontrakt och sedan låna ut honom där han kan få speltid. Vi får absolut inte förlora mer egna talanger. Vi har redan förlorat en, Cesh. För jag kommer att bli galen om jag ser han(Gerard Pique) om ett par år då bägge är KANSKE en av de bästa backarna. Och då kommer det flesta säga "Han är egenprodukt".
Föresten kolla imon på Eurosport kl 19,00 då spanien möter Frankrike i U-17 EM. Han är med, Gerard Pique Barcas produkt.
Jag har aldrig set honom spela. Det blir spännade.
Barcelona Andreas
2004-05-07 14:59
18 miljoner euro plus LG och Reina är väldigt mycket pengar. Är Luque verkligen värd alla dessa pengar? Tveksamt, även om det är en bra spelare det handlar om.

Läste också att Luis Fabiano gjort 55 mål på 48 matcher i Sao Paulo. Imponerade! Han har tydligen också redan spelat i Europa, nämligen i Rennes.
Barcelona Barca Barca
2004-05-08 14:09
Xavi: http://www.tribalfootball.com/may/spanishnews3080504.html

Enligt den så verkar det finnas en stor chans att Roma släpper han(Mancini). Men han är verkligen grym och jag hoppas att Barca köper han före Billeti från Villareal.

Ikväll vinner vi med 3-0.
Barcelona Andreas
2004-05-07 14:59
18 miljoner euro plus LG och Reina är väldigt mycket pengar. Är Luque verkligen värd alla dessa pengar? Tveksamt, även om det är en bra spelare det handlar om.

Läste också att Luis Fabiano gjort 55 mål på 48 matcher i Sao Paulo. Imponerade! Han har tydligen också redan spelat i Europa, nämligen i Rennes.
Barcelona Barca Barca
2004-05-08 14:09
Xavi: http://www.tribalfootball.com/may/spanishnews3080504.html

Enligt den så verkar det finnas en stor chans att Roma släpper han(Mancini). Men han är verkligen grym och jag hoppas att Barca köper han före Billeti från Villareal.

Ikväll vinner vi med 3-0.
Barcelona Alx
2004-05-25 20:13
Ni som är bra på att hitta kanaler och webb-tv: Kan ni inte försöka hitta matchen Catalunya - Brazil? Det vore trevligt att se den matchen.
Barcelona Gustaf
2004-05-25 14:56
Jag är kluven när det gäller Davids. Han var varit en av säsongens bästa spelare men spelare som Ronaldinho, Puyol och Xavi bör ligga högre upp i lönelistan.

Sen är frågan hur sto roll Davids har haft i säsongens Barcelona. Antagligen stor men man vet aldrig. Innan han anlände spelade Barcelona 4-2-3-1 med Cocu i försvaret och Motta/Gerard-Xavi som pivote-par. Cocu är en duktig bollvinnare men en sämre försvare. Xavi är ingen Guardiola och ska ligga högre upp i banan och koncentrera sig på offensiven istället för att leka bollvinnare.

När så Davids kom så fick Cocu flytta upp på mitten och Xavi kunde lämna över det defensiva jobbet till Cocu och Davids. Cocu men framförallt Xavi har mått riktigt bra av denna lilla justering. En Motta med fjolårets form hade mycket möjligt kunna ta Davids plats och om vi spelat med samma system i början av säsongen som idag så är jag övertygad om att vi hade unvikit vår usla start.

Med detta vill jag säga att man kanske inte ska tillskriva Davids allt då förändringen av spelsystemet också fick igång laget.
Barcelona Valdés
2004-05-05 17:32
Pelayo (A.K.A 14-79); Du kan inte ha sett så många av Barcelonas matcher i år för i så fall hade Du vetat hur ödmjukt Ronaldinho uppträder på planen, han är den första att hylla den som slår en målgivande passning till honom och likadant så tar han inte åt sig äran när han slår passningar det inte går att missa. Man ser honom aldrig gnälla på medspelare. Dagens Barcelona är fyllt av en hel del divor men Ronaldinho är inte en av dessa.

Att Ronaldinho bara slog den direkt avgörande passningen mot Real Madrid samt skapade tre andra målsituationer som borde resulterat ( passning till Reiziger och Kluivert och eget genombrott ) har att göra med att vi förlorade mittfälltet - han fick inga bollar att jobba med, de passningar han fick gjorde han något med ( skapade utöver ovanstående även farliga frisparkslägen som också de kunde ha resulterat om domaren varit tillräckligt modig att stega upp ett riktigt avstånd ). Det han presterade mot Real var i mina ögon mer än vad världens bästa Zidane och världens bästa Figo uträttade tillsammans.

Självklart är FC Barcelona större än en eller två enskilda spelare men som det är idag är vårt lag till väldigt stor del beroende av dessa.

Att ställa Puyol och Ronaldinho mot varandra är helt meningslöst eftersom ingen av dessa får eller ska säljas. De tillhör båda världens bästa på sina respektive positioner och visar upp en ruggig inställning på planen och kärlek till laget och klubben vid sidan om.
Barcelona Valdés
2004-05-05 15:08
Vad det gäller Ronaldinhos högsta nivå verkar de flesta vara överens om att INGEN i världen ( just nu ) presterar som honom. Angående samma spelares lägstanivå råder det däremot delade meningar - själv tycker jag att Ronaldinho även en dålig dag är en av världens bästa fotbollsspelare. Fyra exempel har berörts; i mötena mot Celtic var han den enda Barcelonaspelare som faktiskt såg till att skapa något i anfallsväg ( i första matchen låg han bakom 4; frispelningar av Saviola och L. Garcia - riktigt dåligt att missa samtliga dessa, och i andra matchen låg han bokom frispelningen av Gerard efter 30 sekunder och dribblade själv igenom halva Celtic vid ett tillfälle ). Mot Valencia jobbade han som alla andra ( här fanns endast utrymme för kamp och tyvärr inget skönspel ) och i konstruktiv väg slog han en lysande passning till Saviola som felaktigt vinkades av för offside. Mot Deportivo var han inblandad i allt - han slog öppnande passningar och gick själv på genombrott. Mot Real Madrid var han likaså inblandad i direkt avgörande målsituation, dessutom skapade han ett 2-1 läge genom en lysande passning till Reiziger samt ett underbart inlägg till Kluivert efter ett eget genombrott. Dessutom gick samtliga bollkontakter ( med ett undantag tror jag ) till rätt adress och han såg via egna dribblingsraider till att skapa farliga frisparkslägen, det var nära att han själv avgjort matchen efter ett sologenombrott.

Har Ronaldinho en dålig dag så passar han alltså fortfarande fram till frilägen och likadant så skapar han på egen hand farliga lägen till avslut efter sologenombrott.

Ronaldinho höjer nivån på sin omgivning flera snäpp - med Ronaldinhos hjälp håller Saviola, L. Garcia och Xavi hög internationell klass, utan honom är de bara "bra" fotbollsspelare. Faktum visar just att laget inte vinner utan honom och med honom så förlorar vi inte - så enkelt är det.

Ronaldinho skänker glädje till supportrarna och är tillsammans med Puyol den klart mest lysande stjärnan. Alla som tycker om fotboll tror jag blir glada av att se Ronaldinho spela.

Till nästa år behövs inte bredd utan ytterligare spets - en superstar ( Torres eller Adriano ) som kompletterar Ronaldinho hade gjort honom ännu bättre ( gett just friare tyglar mot bättre motstånd, som det är idag vet motståndarna om att Barcelonas offensiv är mer eller mindre helt beroende av Ronaldinho ) och självfallet laget väldigt svårslaget.

Utan Ronaldinho hade årets FC Barcelona varit ett lag i kris - med honom spelar vi just nu världens mest underhållande fotboll.
Barcelona poi
2005-03-10 08:48
spelara som behövs köpas in A.Cole, Ballack, joaquin
Barcelona Relay
2004-05-04 13:10
En intressant fråga är kommer man att friställa Rijkard när Koemans kontrakt med Ajax går ut eller ska man behålla Rijkard för ännu ett eller två år?? Sedan kansek suget efter en framgångsrik coach är större och Koeman är ju helt klart tänkbar men jag har två namn till på listan dels Toppmöller och portos tränare vilken av dessa två skulle ni andra vilja se nästa säsong??
Barcelona juanito
2004-05-04 11:55
Barça är ett lag som är fullt med duktiga spelare och där inget, förutom bredd, saknas. Det finns rutin, det tycks finnas oändligt med talang och det finns världsspelare. Jag tycker absolut att vi har en bättre trupp än Deportivo. Både Valencia och marängerna har väl kanske snäppet bättre men inte mycket. Att ingen tränare lyckats bättre med materialet är konstigt.

Visst, det är länge sedan jag var så nöjd resultatmässigt men jag kommer att vara missnöjd så länge som misstag görs och sedan upprepas. Exempelvis, vi har några av dom mest talangfulla spelarna i Spanien (och världen) men Rijkaard har varit väldigt snål med speltid. Utan speltid, ingen utveckling. Så enkelt är det. Hade Torres eller Reyes varit där dom är idag om dom inte haft tränare som vågat ge dom chansen redan i tidiga år? Jag tänker inte acceptera sådant! En annan sak är något jag tagit upp tidigare och det är att man använder spelare som med stor sannolikhet försvinner nästa säsong. Även om dessa spelare fortsätter så är det en oekonomisk lösning. Oscar Lopez har visat dom gånger han fått chansen att han kan utföra arbetet lika bra som GVB och Reiziger. En skillnad mellan honom och de nämnda holländarna är att han tjänar ungefär tio-tjugo gånger så lite (iaf jämfört med Reiziger) och dessutom kommer att hålla typ åtta år till. En annan sak som gör en missnöjd är det som Dani nämner. Spelare använder media för att vädra sitt missnöje och blir bestraffade. Rijkaard är kritiskt till att spelarna använder media men gör ju sig själv skyldig till samma sak i och med att han själv tar upp det i media.

Som sagt, så länge saker inte sköts bra så kommer jag att klaga!

Holländaren: Du ska inte säga så jävla mycket. Folk tycker uppenbarligen att huvudsaken är att talangerna spelar.. skriver du. Vad fan, du tycker ju uppenbarligen att det är huvudsaken att holländare spelas.
Spanien crocodilen
2005-03-10 00:30
inga lag kvar från världens så kallade bästa liga hrm skumt
Barcelona Sanchez-barca
2004-05-07 08:42
Hoppas alla kollar på nästa match mot celta !! Braca vinner lätt ! !
Spanien Pelayo (A.K.A 14-79)
2004-05-05 17:00
Relay,

Först och främst vill jag påpeka att Ronaldinho är en fantastisk spelare, inget snack om saken, men lovsången har sjungits ett tag nu och stegras ju i princip efter varje match, laterna triumferar varandra och hela laget Barcelona tenderar att glömmas.
Jag vill bara få lite rätsida på mentaliteten här. Gamle Johan Cruyff betonade hela tiden totalfotboll över hela laget och då var det ingen enskild som värderades över någon annan, utan lagarbetet och lagspelet var allt. Det var därför som Romario kom i onåd hos Cruyff för att han inte klarade av den mentaliteten.
Med Ronaldinho kan fansen se till att laget förlorar själen.

Och som signaturen Xavi skriver:

"Svagheter
Kan försvinna vissa matcher."

Det har jag ju inte varit vilka matcher som helst.
Barcelona juanito
2004-05-07 17:12
(dessutom är Luque och Luis Garcia lika gamla)
Barcelona Relay
2004-05-05 16:54
Pelayo
Jag kan till viss del hålla med dig men många av forumets besökare med dom rätta färgerna har hemmaspelarna som favoriter. för dom är Ronaldinho bättre än några andra.
Själv håller jag Pouyl som MVP i nästan varje match är är med i. jag har ävén sett honom göra mål.
Barcelona Barca_91
2004-05-08 16:06
Davids har fått ett kontraktsförslag, och har läst igenom det.
Han säger att han kommer bestämma sig nästa vecka.

Tror fortfarande på 3-0 vinst idag.
Dinho,Saviola och Iniesta!
Barcelona B_a_r_c_a
2004-05-08 16:14
Andresinhos Barca :
Barca behöver bara en anfallare för att de spelar med en anfallare och sen så har man Saviola som också är anfallar men behöver en stor anfallare bredvid.
Sen så tycker jag att man ska köpa en billig talang annfallare ochsatsa på honom och Saviola. Luis Fabiano är bra altenativ.
Barcelona Jairzinho
2004-05-05 16:10
Är trött på allt snack om att Ronaldinho skulle vika ner sig i viktiga matcher osv.
Dessa argument och åsikter som går att läsa på detta forum tyder på oerhörda brister i fotbollskunnandet hos dessa personer som skriver det. Att Ronaldinho skulle vika ner sig är nästan en så korkad åsikt att den är svår att ta på allvar. Ronaldinho har sedan ett 20-tal matcher tillbaka varit helt outstanding i Barcelona och har aldrig visat tillstymmelse till att vika ner sig. Att häva detta när Ronaldinho skänkt så mycket till laget och visat en grym vinnarskalle och attityd utöver det vanliga är nästintill straffbart. Snälla ni, säg mig en match där Ronaldinho har vikt ner sig, en, en enda bara. Vill höra den som har vettiga argument och som vågar hävda att Ronaldinho inte ger allt.
Nån hävdade också att Puyol skulle vara mer värdefull för laget, detta anser jag också helt befängt och felaktigt. Puyol är en ikon för laget men hans fotbollskunnande är inte lika ovärdeliga som Ronaldinhos är.

Tyvärr gott folk, det går inte att blunda för sanningen, så snälla ni, lägg av med allt löjligt snack om att Ronaldinho skulle vika ner sig osv. Tack!

Vamos Barça!
Annons: