/spanien/barcelona/forum/26366.aspx/spanien/barcelona/forum/26366.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Ham$inHo11
2004-05-08 18:00
gustaf.

jaa men gio cocu och rustu har inte lyft laget lika mycke som ronaldinho har gjort......ronaldinho har vart både barcas och världens bäste spelare....så de e lite konstigt att vissa här inne klagar på honom......
Barcelona Valdés
2004-05-06 13:14
Barcelona Lassie
2004-05-06 12:39
Davids is he and loan?? i dont know! maybe permant??
Barcelona Xavi
2004-05-04 22:45
Nästa säsong. (ifall Rijkaard får bestämma)

--------------------Valdes------------------------

--Reiziger-------Puyol------Hofland----Gio-------

-----------Xavi--------Cocu----Davids-------------

-----Overmars-------------------------Ronaldiniho-

-----------------------Kluivert------------------
Barcelona ZonD
2004-05-05 21:37
Nu verkar det som om van Bronckhorst är klar och faktiskt kommer gratis. Om jag hade läst detta för en eller två månader sen han jag utan tvekan börjat gråta. Men efter de senaste matcherna ska jag faktiskt erkänna att jag börjar tro på VB. Han har börjat hitta positionsspelet i försvaret och utvecklats defensivt samtidigt som han fortsätter att imponera i offensiven. Jag tyckr faktiskt inte att den värvningen skulle vara alltför dålig speciellt inte när han kommer gratis. han har potential till att bli en riktigt bra vänsterback
Barcelona Gabriel
2004-05-04 22:57
Juanito:

Hur kan man säga att Ronaldinho är en humörspelare när han alltid är på bra humör?
Barcelona Xavi
2004-05-04 16:30
"Kluivert och Saviola kompletterar varandra perfekt men vad händer om någon blir skadad eller avstängd (som precis drabbat Kluivert, fyra matcher)? Dani? Nä, här behövs förstärkning. Det som oroar mig mest just nu är att Laporta verkar villig att sälja Kluivert. För mig är han tillsammans med Puyol Barelonas viktigaste spelare, en av få med ett riktigt Barçahjärta. Han har fått ta emot nästan lika mycket skit som van Gaal av sina egna fans men ändå har han stannat. Han hade kunnat flytta till någon annan storklubb och vunnit många stora titlar men han har valt att stanna och få klubben på rätt köl. Lägg där till att han är en av världens bästa target-players och är Hollands bäste målskytt genom tiderna och ni förstår varför Kezman eller Makaay aldrig skulle kunna ersätta honom. Eftersom Luís Enrique troligen inte kommer spela så mycket nästa säsong ser jag gärna att Kluivert få ta på sig lagkaptensbindeln, det är det minsta han förtjänar.

Gustaf Norrefeldt
2003-06-25 13:14"

Hehe, Kluivert lagkapten och Barca-hjärta?
Spanien Pelayo (A.K.A 14-79)
2004-05-06 13:24
Valdés,

Just som man blir anklagad för att vara ostrukturerad (bara för att man inte vill uppföra en staty av Ronaldinho på Ramblas) så möts man av ytterligare antistruktur. Vart skall detta sluta frågar man sig?

Vad jag precis sade var att Ni statyuppförare önskar slita Ronaldinho ur kollektivet Barca för att upphöja honom till en gud vilket aldrig varit och aldrig kommer vara gängse med den fotbollsfilosofi som fotbollsklubben Barcelona praktiserat sig av och som spelaren Romario lämnade klubben för. Av exakt sådana skäl som Ronaldinho nu upphöjs för, och eftersom jag inte är något större fan av Ronaldino (utan Barcelonas kollektiva totalfotboll - vilket enligt mig representeras bäst av inhemska spelare som Xavi och Puyol etc ) så ser jag inte hur jag skulle kunna vara en bidragande faktor till detta.
Att Ronaldinho är en filmare av stora, internationella mått var ett stickspår men som tydligen - i enlighet med den ensidighet som råder kring denna spelare - ses mellan fingrarna utav statyuppförarna. Säkert att det inte var någpon som svor galla över när Figo kastar sig handlöst?

Att jag försöker argumentera för varför Ronaldinho (och hela Barcelona) erhöll frisparkar så enkelt beror på att det är min alldeles egen ensidiga uppfattning (subjektivism var ju något du själv predikade eller hur?), varav döende svanen var ett av tilltagen.
Tyvärr för Barcelona så var bollarna på väg mot Montjuïch allt som oftast, men man kan ju inte lyckas varje gång.

Att du försöker intellektualisera subjektiviteten som den enda sanningen var ganska väntat utav en Barca-anhängare. Det innebär nämligen att du ostört kan säga vissa saker (som exempelvis Madrid har regeringen bakom sig eller Ronaldinho är bäst i världen) utan att förvänta dig några motsvar eftersom du förutsätter (och t o m intelligensförklarar den metoden) dina egna åsikter vara den absoluta sanningen. Det är direkt antiintellektuellt eftersom det kväver debatten och tystar oppositionens röster.
Huruvida du har rätt och fel i sak är dock en annan filosofisk fråga som inte lämpar sig på ett fotbollsforum.
Sedan är det ju du i egenskap av att säga mig varande ensidig (när jag till och med sagt att Ronaldinho är en bra spelare men har mycket vidare att bevisa medan du sagt inget annat som tyder på nyans eller spekulationer som varför han försvinner ur matcher etc.) men jag antar det är släng av indirekt självkritik.

Avslutningvis skriver du att jag skall ta på mig glasögonen och se din subjektiva sanning som heter att Ronaldinho är bäst i världen och du älskar honom osv. osv. men det ironiska är att min subjektiva sanning är inte den, och hur skall du då kunna vidare eftersom du i stycket ovan sagt att subjektivitetens sanning är den enda rätta sanningen, ty det känner ju "alla intellektuella människor till"?

Barcelona B_a_r_c_a
2004-05-04 22:47
Vi skulle max behöva betala 100 miljoner över overmars för van der vart för att det va ju Van Gaal som köpte honom till barca och det är en av hans favorit spelare och han köptes för mycket pengar så Van Gaal kommer att vilja ha honom till vilket prist som helst så som han hämta honom till Barca.
Barcelona B_a_r_c_a
2004-05-04 22:34
Barca förhandlar nu med Van Bronchost om fortsättning i Barca så han spelar för oss nästa säsong också så glöm vänsterbacks platsen.
Barcelona B_a_r_c_a
2004-05-04 22:08
Ajax sägs nu vilja ha Overmars och om det stämmer så tycker jag att man ska sälja honom snabbt och antingen mot en summa eller byta mot Van der vart +lite pengar.
Barcelona ZonD
2004-05-06 13:13
Att Luis Fabiano kan vara på gång känns riktigt bra. Jag tror verkligen på den killen och har själv sett han spel i Sao Paolo. Han är dessutom inte alltför ung (23) men har ändå framtiden framför sig. Att han trivs tillsammans med ronaldinho såg man i landslaget mot ungern då han för övrigt gjorde 2 mål. Hans enda nackdel är att han har ett hett temperament på planen. Dock känns det som om Rijkaards starka sida ligger just i att få bukt med spelare. Han verkar riktigt hård faktiskt.
Barcelona Camparn på nou
2004-05-08 10:29
Bara_91

Om du såg matchen mot Real skulle du sett att vi var helt utspelade i hela första halvlek och att Ronaldinho var relativt osynlig.
Sen i andra halvlek när Figo blev utvisad då tog barca över matchen och Ronaldinho skapade lite chanser.
Hans betyg enligt mig var godkänt inte mer eller mindre.
Barcelona Gabriel
2004-05-05 23:33
Van der vaart? Det senaste jag hörde var att Barca är intresserade av Luque. Att få in båda två skulle nog bli svårt.
Barcelona juanito
2004-05-07 17:11
Hoppas verkligen att det senaste Luque-ryktet är struntprat. Jag håller Luque som bättre än Luis Garcia men att den förre skulle vara värd Luis Garcia och Reina + 18 milj Euro är idioti! Man skulle nästan kunna tro att Deportivo-spelaren är i en högre division men så är knappast fallet. Statistikmässigt är Luque bättre men han är inte så fruktansvärt överlägsen. Luque har gjort elva mål och sju asssist medan Luis Garcia har gjort sju mål och sex assist. Ähh.. ska Deportivo hålla på att bitcha så där kan dom lika gärna behålla Luque!
Barcelona Andreas
2004-05-05 19:29
Se länk. Det verkar som van Bronckhorst mer eller mindre är klar.
Barcelona Andreas
2004-05-05 19:29
Se länk. Det verkar som van Bronckhorst mer eller mindre är klar.
Barcelona B_a_r_c_a
2004-05-07 17:01
Jag tycker också att jag blev chockade när jag såg va Barca hade bjudit för Luque, okej han är en som skulle tillföra mycket för Barca men det är skit mycket pengar ca 220 miljoner om man täner att båda de andra två kostar ca 100.
Sen så tycker jag faktist nu att man inte borde satsa på att köpa Treziguet och köpa Drogba eller Fabiano istället för att Treziguet är en bra spelare men Juve vill minst ha 250 miljoner och man kan lika gärna satsa på en mindre stjärna speciellt när vi har Saviola. Om Drogba eller Fabiano inte skulle lyckas så har man ändå Saviola som har varit underbar sista tiden.
Läste på sport.se att Barca va intreserade av Mancini som spelar nu i Roma som ersättare för Cafu på högerkante, den killen har jämförts med ronaldinho och Kakas klass faktist så det är en godnyhet och han är egentligen högermittfältare men spelar back nu och är rikttigt grym.
Sen om Reijkard inte har förtroende för Marquiz så tycker jag att man lika gärna kan sälja honom till Inter som vill ha honom och köpa nån bra back med EU-pass.
Om Marquiz säljs och Saviola får Eu pass så har vi bara Ronaldinho i laget och skulle Fabiano komma så har man en plats ledig som kan användas.
Barcelona Camparn på nou
2004-05-07 15:19
Det är absurt att barca skulle betala så mycket pengar för en spelare av Luques kaliber och sen plus det erbjuda 2 kompetenta spelare som man borde kunna få 100 miljoner för tillsammans är bara löjligt.
Barcelona maykel
2004-05-07 17:06
puyol-------oleguer-----marquez------van bronshit

xavi----------ny---------------davids

ronaldinho-------saviola-----------luque

van bronshit kommer stanna därför han varit grym de sista tiden och saviola ska vara kvar!!!!!!!!
cocu är inte bra
Barcelona Frazzé
2004-05-05 22:55
Van der vaart e på väg till barca!..Hur ska vi formera mittfältet då?..då får vi flytta ut ronaldinho på högern och han e inte lika bra där!
Spanien Pelayo (A.K.A 14-79)
2004-05-05 19:06
Valdés,

Nej, jag kan instämma i att Ronaldinho har en god inställning både på planen, till spelet och om sina medspelare. Förutom några få spelare (nämner inte vilka) så är det dock en egenskap som delas utav ganska många i Blaugranas, och det är ju inte huruvida han är ödmjuk eller ej som premieras (även om det självklart skall lyftas fram utanför spelet) eller vad vi diskuterar.
Sedan skall jag inte prata om att han är filmare av toppklass, få drar till med mer effektivare döende svanar än honom (skall vara Figo då).

Sedan att det pratades om vad Ronaldinho uträttade framåt är ganska ointressant så länge vi undanbeder oss att diskutera vad som uträttades bakåt (här nämner jag inte Ronaldinho), där några få spelare (Valdés och Puyol) skall särskilt hyllas, efter Barcelona var ganska mycket tillbakapressat i stora delar av första halvlek.
Sedan tycker jag domaren var lite väl generös i fråga om utdelade straffar (tänker närmast på den gången Ronaldinho blev klockrent bryten men valde att filma istället) och det vet jag att de flesta objektiva bedömare håller med mig om.
Jämföra Zidane och Ronaldinho under den senaste tiden är inget rättvist, Zidane har varit nere under en längre tid och i dålig form, Ronaldinho har varit i bättre form.
Ser vi det ur ett historiskt perspektiv har Ronaldinho mer att bevisa.
Figo har varit slut under en längre tid, det har jag länge hävdat. Dock var han inte (förutom uppträdandet) dålig mot Barca utan skapade (tillsammans med Solari) många vassa chanser (bland annat nicken som målvakten Valdés räddade med en ofattbar enhandsräddning).

Ronaldinhos "direkt avgörande" passning (varav målet var betydligt mer avancerat och kalkylerande) berodde till stora delar på grund av horribelt backspel, bägge målen egentligen, till följd av Reals skrattretande försvarsspel denna säsong.

Våga ta av Er brillorna och se det ur ett objektivt perspektiv. Och ja! Jag har sett Barcelonas samtliga matcher denna säsong (i likhet med andra spanska matcher)
Barcelona PUYOL=Hjärta
2004-05-05 21:21
KOm nyss in efter en mastig matte-stund.
De inlägg som mest påminner om deriveringarna är faktiskt Pelayos(på gott och ont), men de saker jag kan påpeka är att totalfotboll i sig inte har någonting med lagarbete i den bemärkelsnen de menar.
Det handlar endast om att varje spelare ska kunna spela på alla positioner(en anledning till att tex Cocu har sett lite här och där i startelvan)
jag antar att du känner till detta och 9inte menade på detta viset men det var lätt att missförstå ditt inlägg.

FÖ älskar jag Xavi, mest av anledningen att han ALLTID finns där.
En väldigt sällan skadad spelare, vilket troligtvis beror på han vårdade och rena spel, något som inte enbart är positivt då det stället krav på hans pivotekompanjon.

Jag hoppas att en ny världsstärna kommer nästa säsong. En som kan skapa något.
Vi kan inte förvänta oss att Ronaldinho ska ha samma superform som denna säsnongen.

valdes

Puyol Andrade Oleguer Juanfran

Xavi Davids
Iniesta
Ronaldinho
Saviola Torres
Real Madrid JRC
2004-05-05 22:51
Fan vad skönt!

Chelski suger!

Detta bevisar att det inte går att bygga ett bra lag med smuttsiga olje/maffia pengar.

De kunde inte ens vinna hemma trots att de visste om vad Monaco var kapabla till(någonting som Real Madrid inte visste då de mötte Monaco)
Barcelona Valdés
2004-05-05 22:37
Pelayo (A.K.A 14-79); Du fortsätter att vara tydligt ostrukturerad. I Ditt tidigare inlägg försökte Du påstå att det var en fara att Ronaldinho skulle bli för stor pga divalater ( Du gjorde en koppling till Romario ) och därför valde jag att så tydligt som möjligt förklara för Dig att det inte finns någon risk för detta.

Nu försöker Du istället argumentera för att Ronaldinhos geni beror på att; han filmar / domarna är orättvisa / han inte bidrar i defensiven / Zidane är ur form / Figo är slut.....snyft....

Du är inte vidare logiskt skolad då Du upprepar nödvändigheten att vara objektiv - klart att det inte går eftersom varje intelligent och intellektuell människa vet att subjektiviteten är enda sanningen. Vad som är eftersträvansvärt är dock att vara nyanserad vilket Du inte är utan istället är Du pinsamt ensidig. De påståenden som Du anger ovan är inte hållbara utan direkt löjliga som (bort)förklaring(ar) till Ronaldinhos teknik, fart och spelsinne.

Mitt råd till Dig är att ta på Dig glasögonen ( istället för att fortsätta hitta på löjliga ursäkter och bortförklaringar ) för att kunna se och uppleva verkligheten - i denna heter världens just nu i särklass mest konstruktiva fotbollsspelare Ronaldinho!! Han är en fotbollsspare som gör ett bra fotbollslag till ett riktigt bra lag och att se honom spela borde göra vem som helst riktigt glad oavsett lagtillhörighet. Att han spelar för och älskar mitt favoritlag gör mig bara ännu gladare.
Barcelona PUYOL=Hjärta
2004-05-05 21:21
KOm nyss in efter en mastig matte-stund.
De inlägg som mest påminner om deriveringarna är faktiskt Pelayos(på gott och ont), men de saker jag kan påpeka är att totalfotboll i sig inte har någonting med lagarbete i den bemärkelsnen de menar.
Det handlar endast om att varje spelare ska kunna spela på alla positioner(en anledning till att tex Cocu har sett lite här och där i startelvan)
jag antar att du känner till detta och 9inte menade på detta viset men det var lätt att missförstå ditt inlägg.

FÖ älskar jag Xavi, mest av anledningen att han ALLTID finns där.
En väldigt sällan skadad spelare, vilket troligtvis beror på han vårdade och rena spel, något som inte enbart är positivt då det stället krav på hans pivotekompanjon.

Jag hoppas att en ny världsstärna kommer nästa säsong. En som kan skapa något.
Vi kan inte förvänta oss att Ronaldinho ska ha samma superform som denna säsnongen.

valdes

Puyol Andrade Oleguer Juanfran

Xavi Davids
Iniesta
Ronaldinho
Saviola Torres
Real Madrid Ronnie
2004-05-05 21:04
E.S, tyvär så står detta på flera sidor och det är inte bara Arsenal som är ute efter honom :(
Barcelona B_a_r_c_a
2004-05-05 18:59
Man Utd, Arsenal och Chelsea sägs vara intreserade av en barca talang back som spelar i spanska landslaget U-18 och sägs kunna betala stor summa, Om sånna spelare är så grymma så ska klubben behålla dem så att ,man slipper köpa in backar om ett eller två år för trippelt så mkt som de sålde honom för +att sånna spelare har sitt hjärta i Barca som många andra i A-laget.
Barcelona Ronnie
2004-05-05 21:04
E.S, tyvär så står detta på flera sidor och det är inte bara Arsenal som är ute efter honom :(
Barcelona Barca Barca
2004-05-05 21:05
E.S: Det varkar stämma. För ja läste om det på Planetfootball. Men det för mig tänka lite. Arsenal, Chealse och Man U är ute efter han(Gerard Pique) vilket betyder att han är en enorm talang. Men då får vi fan ge allt för att behålla honom. Skriva ett proffskontrakt och sedan låna ut honom där han kan få speltid. Vi får absolut inte förlora mer egna talanger. Vi har redan förlorat en, Cesh. För jag kommer att bli galen om jag ser han(Gerard Pique) om ett par år då bägge är KANSKE en av de bästa backarna. Och då kommer det flesta säga "Han är egenprodukt".
Föresten kolla imon på Eurosport kl 19,00 då spanien möter Frankrike i U-17 EM. Han är med, Gerard Pique Barcas produkt.
Jag har aldrig set honom spela. Det blir spännade.
Annons: