/spanien/barcelona/forum/26361.aspx/spanien/barcelona/forum/26361.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Albacete Sir John Spencer
2005-03-09 20:47

visste ni att Ronaldinho lirat en liten biroll i filmen " Plutonen ", han spelar där en flinande vietnames
Albacete Sir John Spencer
2005-03-09 20:47

visste ni att Ronaldinho lirat en liten biroll i filmen " Plutonen ", han spelar där en flinande vietnames
Barcelona Puyolinho
2005-03-09 19:55
Deco_Barça

www.fcbarcelona.dk

Där har du alla gjorda mål från Säsongen !
Barcelona G.Pazzino
2005-03-09 20:39
Det ända jag vill gnälla på i matchen mot Chelsea är markeringen av både Terry (målet) och Joe Cole.. annars en bra insats..
Barcelona barcapimp
2005-03-09 20:54
Rivaldinho
bra beskrivning av spelarna.
Så här skulle vårt lag kunna se ut nästa säsong om jag fick välja.

Valdez

Poyul Marquez Edmilson Sylvinho

Iniesta Motta Xavi/Deco Ronaldinho

Maxi Etoo

Iniesta har jag satt på högerytter eftersom jag inte kan se någon annan där förytom Giuly som dock inte är en av mina favoriter.
Barcelona JAG
2004-05-05 15:20
Det är bara och instämma med Valdés inlägg!
Är övertygad om att Peppayo (K.A.K.A 40-70) hade hållit Ronaldinho som världens, utan tvekan bästa fotbollsspelare genom tiderna om han hade varit spanjor!;)
Barcelona B_a_r_c_a
2004-05-06 23:31
Asså kan ni sluta snacka om samma ämne hela tiden, varje en av er har sin åsikt och verkar inte vilja ändra på det för ni säger i prencip samma saker om och om. Alla tycker olika så sluta tjata om det.
Barcelona Barca forever
2004-05-03 19:20
Ni ska inte klaga på Rijkaard, han kanske inte var den absolut bästa tränaren i början av säsongen men nu har han ju faktiskt varit med och fört barca tillbaka igen. jag tycker vi ska fortsätta med honom även nästa år, han har j0u nu visat att han kan coacha ett fotbollsalag. nån skrev tidigare att det enbart var spelarnas förtjänst att vi kommit tillbaka. visst dom har gjort ett underbart jobb men på vems order??
dom lär ju inte bara gått ut och struntat i allt rijkaard sagt.
Barcelona Barca forever
2004-05-03 19:20
Ni ska inte klaga på Rijkaard, han kanske inte var den absolut bästa tränaren i början av säsongen men nu har han ju faktiskt varit med och fört barca tillbaka igen. jag tycker vi ska fortsätta med honom även nästa år, han har j0u nu visat att han kan coacha ett fotbollsalag. nån skrev tidigare att det enbart var spelarnas förtjänst att vi kommit tillbaka. visst dom har gjort ett underbart jobb men på vems order??
dom lär ju inte bara gått ut och struntat i allt rijkaard sagt.
Barcelona Der Afro
2004-05-03 23:44
Om ni inte redan laddat hem målen så kan ni göra det här:

http://www.fcbarcelona.dk/Direkte.htm
Barcelona Der Afro
2004-05-03 23:44
Om ni inte redan laddat hem målen så kan ni göra det här:

http://www.fcbarcelona.dk/Direkte.htm
Barcelona Valdés
2004-05-06 19:17
Pelayo (A.K.A 14-79); det är glädjande att Du börjar förstå orimligheten i antagandet av objektiva principer. Nästa sak som är viktig för Dig att förstå är att endast den diskussion där argument och faktapåståenden genomgår en hållbarhets- och relevansprövning är meningsfull eftersom det bara på så sätt går att närma sig en högre respektive lägre grad av sanning.

Därför tillåter jag mig nu att sammanfatta de argument och påståenden som hittills framkommit i diskussionen.

Mina argument för att Ronaldinho inte "viker ner sig" i matcher av större betydelse och mot bättre motstånd har varit de följande;
- I den första matchen mot Celtic låg han bla bakom 4;a frispelningar.
- I den andra matchen mot Celtic låg han bakom en frispelning av Gerard och skapade själv ett friläge.
- I matchen mot Deportivo låg han likaså bakom mer eller mindre allt som skapades i anfallsväg, skillnaden i jämförelse med matcherna mot Celtic var att här missade inte lagkamraterna helt öppna lägen.
- Mot Valencia som var den mest tillknäppta tillställningen briljerade han endast vid ett tillfälle, slog en lysande passning som Saviola placerade bollen i mål ( men Saviola kom att felaktigt att vinkas av för offside). I denna match var det ingen som briljerade mer än någon annan men Ronaldinho kämpade och slet och Barcelona vann.
- Mot Real Madrid slog han den direkt avgörande passningen, en otroligt genial passning som Xavi på ett vackert sätt placerade i mål. Dessutom skapade han ett två mot en läge vilket borde ha resulterat och likaså frispelade han Kluivert. Han såg även till att skrämma "skiten" ur Realförsvaret mer än en gång genom egna genombrott.

I matcher av större betydelse är det vanligt att det blir tillknäppt spel, det skapas få ordentliga målchanser. Den spelare som skapar dessa målchanser är guld värd och bör enligt mitt sätt att se det betraktas som en spelare av världsklass. De få chanser som skapas måste självfallet resultera ( och därmed har vi nått fram til en tydlig brist i dagens Barcelona - det saknas en målgörare av världsklass ). Ronaldinho har i samtliga viktiga matcher sett till att skapa frilägen för lagkamraterna ( ingen annan spelare i varken det egna laget eller motståndarlaget har sett till att skapa mer än vad han har gjort i dessa matcher ), när de egna lagkamraterna inte lyckas med detta kan man enligt mitt sätt att se det inte skylla på honom ( i matcherna mot Celtic var det andra som tyvärr helt vek ner sig, såväl flera av medspelarna som tränaren ). Faktum är att vi under hösten utan Ronaldinho förlorade på hemmaplan mot våra tre huvudkonkurrenter för att under våren med Ronaldinho ( även Davids har varit viktig ) vinna mot dessa. Att han dessutom var en av de brasilianska spelare som tydligast dominerade senaste VM;et förstärker detta faktum, han avgjorde bla semifinalen och var självskriven i det världslag som togs ut.

Om jag sedan sammanfattar Dina argument för att Ronaldinho viker ner sig så lyder de;
Xavi gjorde en större prestation som fick bollen i mål / Zidane har avgjort en VM-final för 6 år sedan / det finns de som önskar uppföra en staty av Ronaldinho på Ramblan / alla tycker att han är bra / Du står för objektiva värden / Ronaldinho filmar / domarna är orättvisa / han bidrar inte i defensiven / Zidane är ur form / Figo är slut.

Jag väljer att upprepa mig - kom gärna med nya fakta och argument för att stärka relevansen och hållbarheten i Din tes för de ovanstående är pinsamt irrelevanta och i flera falla direkt osanna.
Real Madrid Dani
2004-05-03 17:54
Holländaren:
"Därför man inte spelar unga spelare lika mycket. De är betydligt mer ömtåliga eftersom de inte alltid vet hur man ska göra i olika situationer som kan skada dem." - ditt inlägg angående Quaresmas skada.

Jag är heller inget jättefan av portugisen, men kom inte och påstå att det är p.g.a. bristande rutin han rycker förbi Wome, slår ett inlägg och blir stämplad - och samtidigt skadad!

Det är av gårdagsmatchen att döma inte särskilt svårt att förstå att Espanyol ligger under det nedre strecket. Man ska nog - som barcasupporter - inte dra alltför stora växlar av matchen igår. Det är fortfarande en bra bit innan vi kan fightas om epitetet "världens bästa lag". Se bara på Villarreal- och Celticmatcherna...

Men nog är Ronaldinho underbar att se! Lekstuga modell värre...
Skönt att Iniesta får någon som helst speltid - jag tycker att han imponerar varje gång han får spela. Jag väljer honom tio gånger av tio före Quaresma och Overmars... Vilket inlägg till Ronaldinho...

ZonD!
Har du inget förtroende för TV4+:s experter?
-"Varför bytte RM ut Zidane?" - "De ville nog ha in en annan spelare".
- "Barca vann bollinnehavet i första halvlek med 69% mot 21."

F.ö. är det rätt klumpigt av Oleguer att dra på sig straffen - ja, jag vet att Espanyolspelaren föll förb****t lätt =( men han var på väg ut ur straffområdet. Brist på rutin, möjligen.

Backlinjen GvB-Cocu-Oleguer-Reiziger imponerar inte på mig! Att Marquez bänkas är helt ofattbart.

Rijkaard gör fel på fel på fel... Återigen. Jag börjar gråta om han blir kvar över nästa säsong också. Det är sannerligen inte hans förtjänst att Barca ryckt upp sig denna vårsäsong...
Snarare Valdés, Davids, Puyols, Saviolas, Xavis men främst Ronaldinhos....

Dock gjorde såväl GvB som Reiziger klart godkända matcher offensivt sett, men den förstnämnde visar återigen prov på svårigheter i positionsspelet - det syns så tydligt att han inte är ytterback. Undrar vad han skulle uträtta på mittfältet - frågan är bara: Var?
Barcelona Dani
2004-05-03 17:54
Holländaren:
"Därför man inte spelar unga spelare lika mycket. De är betydligt mer ömtåliga eftersom de inte alltid vet hur man ska göra i olika situationer som kan skada dem." - ditt inlägg angående Quaresmas skada.

Jag är heller inget jättefan av portugisen, men kom inte och påstå att det är p.g.a. bristande rutin han rycker förbi Wome, slår ett inlägg och blir stämplad - och samtidigt skadad!

Det är av gårdagsmatchen att döma inte särskilt svårt att förstå att Espanyol ligger under det nedre strecket. Man ska nog - som barcasupporter - inte dra alltför stora växlar av matchen igår. Det är fortfarande en bra bit innan vi kan fightas om epitetet "världens bästa lag". Se bara på Villarreal- och Celticmatcherna...

Men nog är Ronaldinho underbar att se! Lekstuga modell värre...
Skönt att Iniesta får någon som helst speltid - jag tycker att han imponerar varje gång han får spela. Jag väljer honom tio gånger av tio före Quaresma och Overmars... Vilket inlägg till Ronaldinho...

ZonD!
Har du inget förtroende för TV4+:s experter?
-"Varför bytte RM ut Zidane?" - "De ville nog ha in en annan spelare".
- "Barca vann bollinnehavet i första halvlek med 69% mot 21."

F.ö. är det rätt klumpigt av Oleguer att dra på sig straffen - ja, jag vet att Espanyolspelaren föll förb****t lätt =( men han var på väg ut ur straffområdet. Brist på rutin, möjligen.

Backlinjen GvB-Cocu-Oleguer-Reiziger imponerar inte på mig! Att Marquez bänkas är helt ofattbart.

Rijkaard gör fel på fel på fel... Återigen. Jag börjar gråta om han blir kvar över nästa säsong också. Det är sannerligen inte hans förtjänst att Barca ryckt upp sig denna vårsäsong...
Snarare Valdés, Davids, Puyols, Saviolas, Xavis men främst Ronaldinhos....

Dock gjorde såväl GvB som Reiziger klart godkända matcher offensivt sett, men den förstnämnde visar återigen prov på svårigheter i positionsspelet - det syns så tydligt att han inte är ytterback. Undrar vad han skulle uträtta på mittfältet - frågan är bara: Var?
Spanien Pelayo (A.K.A 14-79)
2004-05-06 18:33
Gabriel,

Vad får dig att tro att jag är "madridista"?
Barcelona Gabriel
2004-05-06 18:29
Pelayo

Du är duktig på att slingra dig ur med fina ord. Vad jag menar är att jag är så trött på alla som kommer in hit och enbart säger "Ronaldinho är inte världens bästa spelare".

Och snälla" kräver blod som hämnd för detta" är du nån jävla poesi författare eller.

Det jag vill säga är att många verkar rädda att Zidane ska tappa posiotionen som nummer 1. Nej rättare sagt, livrädda. Det är bara att kolla efter matchen mot R.Sociedad när ronaldinho hade lekstuga. Helt plötsligt vimlade det runt med madridistas här för att få oss att förstå att Zidane fortfarande är den bästa, detta pågrund av rädsla.
Barcelona juanito
2004-05-03 17:42
ZonD: Det tv4+-kommentatorerna ska alltid tas med en nypa salt.

Dom håller ungefär lika hög standard som dom engelska div1-matcher dom vanligtvis kommenterar. Men men.. jag kan ta det. Hellre ett tv4+ med usla kommentatorer men med en Barcelona-match varje vecka istället för Viasat Sport med Strömblad men med typ en Barça-match per månad.
Barcelona Holländaren
2004-05-03 19:11
Folk tycker uppenbarligen att huvudsaken är att talangerna spelar, om Barca sen vinner eller inte verkar folk skita i. Rijkaard är tydligen en dålig tränare så länge han vinner men inte spelar med VISSA talanger (Oleguer, Iniesta, Valdés, Saviola spelar regelbundet).
Barcelona Xavi
2004-05-06 20:41
Andreas//

Även Arteta.
Barcelona juanito
2004-05-03 15:37
Vi är inte bara en poäng.. ska det stå ;-)
Barcelona Otto Birga
2004-05-03 14:41
Fy fan va barca lirar härligt för tillfället!!
Helt oslagbart
Barcelona Anders
2004-05-03 16:08
ang. Quaresmas skada.. det är ett mellanben i foten som är brutet och läkningstiden på det är ca 4 veckor! han borde kunna konditionsträna med den skadan vilket gör att han skulle kunna va i form om va 5-6 veckor igen!
2004-05-05 11:58
Juanito,

Jag skattar inte Ronaldinho så högt som de flesta här tycks göra, antingen är han ALL That, eller bara That. I likhet med vad Gustaf säger så har han (Ronaldinho) direkt imponerat när det väl gällt (Celtic - Madrid), utan varit direkt anonym, mot Real Madrid exempelvis gick han in och visade lite grann vad han kan när laget fått en man utvisad. Sedan att man bestämde sig för att hans lobb var matchens delikatess (när Xavis mål krävde betydligt högre grad av koncentration, känsla och finess) säger kanske en del om hur haussad han är.
Det påminner en del om när Ronaldo slog igenom, dock var det betydligt mer legitimare.
Att han sedan glänste mot Espanyol förändrar inget, när laget (i den matchen) spelade som bäst var det en laginsats (efter att Ronaldino var på spelhumör) och då försvann den enskilde (Ronaldinho) lite i skymundan.
Håller absolut inte Ronaldino som viktigare än Puyol till exempel.

Xaví däremot har brottats med ord och förväntningar som "den nye Pep", det är inte direkt roligt om man betänker att Pep förmodligen är bland klubbens populäraste genom tiderna (Skall vara han och Alcantara). Till denna säsong har han dock hållit en mycket hög och jämn nivå, varit den som varit motorn både fram och tillbaka (visst brottas han med en hel del andra på denna punkten) men som alltid varit tillgänglig för spel genom precisa passningar och sitt tvåvägsspel. Xaví är viktigare än många tror, hoppas på mer spel för honom i landslaget dessutom.

Barca_BEST
2004-05-03 21:03
LOL! gratz Reiziger :D
Barcelona P.I.M.Peroti
2004-05-03 21:33
happy birthday to you, happy birthday to you!happy birthday dear Michael Reiziger! happy bithday to tou!
Barcelona Barca_^^
2004-05-03 21:04
klart att man tappar bollen någran gånger när man kommer in med 10 min kvar. man vill visa så mycket på så kort tid. alla som spelar boll själva vet hur svårt det kan va!!! klaga inte på quaresma, han behöver mer än 10 min på banan för att visa vad han går för.
Barcelona ricky 11
2004-05-04 13:22
ronaldinho är kung över hela världen
Barcelona Gabriel
2004-05-06 17:54
Pelayo:

Å herregud. ända sen Ronaldinho visat upp en otrolig form och klass har ni real pch zidane fan kommit in hit som små rädda hundar och voffar upp en mass trams. Ni låter som gnälliga tjejer som vill bevisa någonting, men vet du vad... OK du tycker bättre om Zidane, men who cares, när alla ändå vet sanningen.
Det är bara massa tjat, vad vill du bevisa. Att zidane fortfarande är bättre. Ok visst vi säger väll så då!!!! TJAT!
Barcelona Kurd_84
2004-05-04 12:37
sant där...vi har 15 spelare som kan göra sitt jobb medans de har knappt 11...kan knappst säga mer
2004-05-04 21:47
För att få igån en diskussion. Är jag ensam med att anse Xaví (vid sidan av Puyol) vara Barcas viktigaste spelare?
Annons: