/spanien/barcelona/forum/26181.aspx/spanien/barcelona/forum/26181.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Las Palmas edvard
2004-04-05 16:20
Alla pratar om att ni har den mest talangfulla truppen osv, vilket jag kan vara beredd att hålla med om. Men om det fortsätter såhär (att inte ge dem chansen), kommer det snart inte att vara på det sättet.

Många spelare i b-laget har landslagsmeriter från Spanska ungdomslandslag, och enligt rapporter jag har fått bör de testas i a-laget. Inte bara för att de är talangfulla fotbollspelare, utan också för att de är från Katalonien och är uppväxta med Barcelona är blodet. Spelare som är från Sabadell, Hospitalet de Llobregat och Badalona är perfekta.

Spelarna jag pratar om är Andrés Iniesta (Nye Guardiola?), Rodri, Peña, Rubén (riktigt bra keeper), och Arnau, även om han är född på Mallorca. Även Sergio Garcia är het, men det visste ju säkert redan den breda allmänheten om.

Om det sedan visar sig att dessa inte håller ska man söka spelare som passar in. Unga, hungrida och talangfulla spanjorer. Kanske borde ni titta till Rubén Castro i UDLP?
Eller varför inte plocka hem Albert Celades från Bordeaux som går en ny vår till mötes. I och för sig vet jag inte under vilka omständigheter han lämnade er, men man bör beakta att han är född i Barcelona.

Någon som har några synpunkter på vad jag tycker?
Barcelona Andreas
2004-04-05 16:06
Barca_91//
Det är klart att Cocu bidrar till laget. Men man får ju tänka på vad den nye spelaren bidrar med också. Dessutom känns det som Cocu, med tanke på sin ålder, sjunger på sista versen. Jag skulle som sagt vilja se Rochemback (med EU-pass) på den platsen nästa säsong. Det skulle passa bra med Davids till vänster, Xavi i mitten och Rochemback till höger på tremannamittfältet. Jag kan också tänka mig Motta på den platsen.
Barcelona Andreas
2004-04-05 16:06
Barca_91//
Det är klart att Cocu bidrar till laget. Men man får ju tänka på vad den nye spelaren bidrar med också. Dessutom känns det som Cocu, med tanke på sin ålder, sjunger på sista versen. Jag skulle som sagt vilja se Rochemback (med EU-pass) på den platsen nästa säsong. Det skulle passa bra med Davids till vänster, Xavi i mitten och Rochemback till höger på tremannamittfältet. Jag kan också tänka mig Motta på den platsen.
Real Madrid Dani
2004-04-04 21:26
Gaucho!
Om jag inte missminner mig har Luis Enrique med framgång vikarierat på backplats förr... Jag skulle hellre se honom i backlinjen istället för Rodri. Vi har inte råd med mer orutin (än Oscar, Oleguer), för Reizger är inte bra nog att hålla ihop ett försvar...

Oscar - Reiziger - Oleguer - Luis Enrique

Men Rijkaard kommer väl med något genidrag som att sätta Overmars på högerbacken =(((
Barcelona Andreas
2004-04-05 14:41
Alltid kul att läsa om spelare som drömmer om att spela i Barcelona. Framför allt när det är en sådan duktig spelare som van der Vaart. Det skulle ju sitta rätt fint med Ronaldinho-Trezeguet-van der Vaart längst fram.

Det jag själv är rädd för just nu är Quaresma. Att den unge portugisen tröttnar på Rijkaard och bestämmer sig för att lämna Camp Nou. Sedan bär det av till en ny klubb och där bjuder han på stort spel. Det är ju inte säkert att detta händer, varken klubbyte eller succé någon annanstans, men jag är ändå orolig. Jag tror på Quaresma.

Om Cocu lämnar Barcelona till sommaren skulle jag vilja se Rochemback där istället. Men som vanligt finns där ett hinder: EU-pass. Det vore annars riktig kul om Rocky kunde komma tillbaka till Barça och ta med sig den härliga formen från Lissabon. Davids-Xavi-Rochemback smakar inte alls illa.
Barcelona Dani
2004-04-04 21:26
Gaucho!
Om jag inte missminner mig har Luis Enrique med framgång vikarierat på backplats förr... Jag skulle hellre se honom i backlinjen istället för Rodri. Vi har inte råd med mer orutin (än Oscar, Oleguer), för Reizger är inte bra nog att hålla ihop ett försvar...

Oscar - Reiziger - Oleguer - Luis Enrique

Men Rijkaard kommer väl med något genidrag som att sätta Overmars på högerbacken =(((
Barcelona Andreas
2004-04-05 14:41
Alltid kul att läsa om spelare som drömmer om att spela i Barcelona. Framför allt när det är en sådan duktig spelare som van der Vaart. Det skulle ju sitta rätt fint med Ronaldinho-Trezeguet-van der Vaart längst fram.

Det jag själv är rädd för just nu är Quaresma. Att den unge portugisen tröttnar på Rijkaard och bestämmer sig för att lämna Camp Nou. Sedan bär det av till en ny klubb och där bjuder han på stort spel. Det är ju inte säkert att detta händer, varken klubbyte eller succé någon annanstans, men jag är ändå orolig. Jag tror på Quaresma.

Om Cocu lämnar Barcelona till sommaren skulle jag vilja se Rochemback där istället. Men som vanligt finns där ett hinder: EU-pass. Det vore annars riktig kul om Rocky kunde komma tillbaka till Barça och ta med sig den härliga formen från Lissabon. Davids-Xavi-Rochemback smakar inte alls illa.
Barcelona Gaucho
2004-04-04 20:05
Gårdagen match var inte kul. vi spelade bra men det räckte inte, vi hade inte turen med oss riktigt och Villareal spelade väldigt bra defensivt. Nu väntar Valladollid på bortaplan. Och vi har fan nästan inga förvarare till denna matchen. Som ni alla vet så är Mario(som har aldrig spelat, Marquez, Gabri och Puyol skadade och nu så läser man att Cocu och Gio är avstängda också! FY F#N säger jag! hoppas bara att Puyol hinner bli frisk tills på lördag, annars så kommer vi bli tvungna att spela så här

reiziger---rodri---oleguer-----oscar Lopez

eller så tror jag att Rijkaard kommer ännu än gång visa hur dum han är och spelar med Luis Enrique i en av de positionerna.

Är det nån som vet hur bra Pena är? han spelade ju för Spaniens U-21 mot Danmark och jag hörde att han var rätt bra... Och nu när Cocu är avstängd så kommer vi kanske att se Motta och Davids spela tillsammans för första gången om jag inte har fel!
Barcelona juanito
2004-04-05 11:22
Holländaren: Det skulle vara trevligt att variera och för en gångs skull värva en bra holländare som dessutom vill till Barça för att han tycker om klubben och inte för att tjäna Mammon.

Skulle inte tveka en sekund att byta Cocu, Reiziger, Overmars, Kluivert och Rijkaard mot Van der Vaart och Koeman.
Real Madrid Dani
2004-04-04 22:32
Puh!!! Jag trodde Puyol var skadad längre... Fick jag välja hade jag sett att "Någon?" heter Oscar, men Overmars eller Kluivert som högerback låter väl mer som Rijkaard.....
Barcelona Dani
2004-04-04 22:32
Puh!!! Jag trodde Puyol var skadad längre... Fick jag välja hade jag sett att "Någon?" heter Oscar, men Overmars eller Kluivert som högerback låter väl mer som Rijkaard.....
Barcelona tarrak
2005-03-02 11:22
Jag tyckte att de gjorde en hyfsad match igår. De skapade en hel del chanser men hade inte riktigt flytet, så är det ibland, inget att få panik över.

Det tråkiga är att Rijkaard inte kan ge killar som Maxi en ärlig chans. Varför kunde han inte fått en 20 minuter till? Han kommer aldrig att kunna prestera om han vet att han kommer att bli utbytt så fort han inte spelar på topp.

Tycker också att det posisionsbyten mellan våra forwards kan vara ganska korkade. Vad är poängen med att låta Eo'o spela på vänstern och Ronaldinho som striker som de gjorde ett tag igår?
Barcelona Scorpius_Cx
2005-03-02 14:45
Är det ingen som tycker att nån annan borde få ta frisprkarna nu istället för ronnie...kanske Deco?
Spanien Pelayo
2005-03-02 11:29
Otroligt mycket att summera ifrån matchen igår. Ett hett derby som började med att spelarna stog och kramade om varandra, lät sig fotograferas ihop, skämtade, drog vitsar, klädde av varandra...*pip*

Horribel inställning från Barcas sida igår. Märkligt.

Om Rijkaard hade mer alternativ tidigare under säsongen och började då att rotera som han gör nu, hade denna matchen aldrig inträffat.

I Oktober/November när Barca var på sin topp kunde man vara lite laidback, ta risker men ändå gå segrande ur striden. Varje spelare visste att det skulle komma någon/några med fräscha ben att backa upp den andre om spelaren underpresterade. Som ett resultat av detta behövdes inte lika många målchanser för att göra mål än som är fallet just nu.

Ronaldinho behöver vila, om inte fysiskt så åtminstone psykiskt. Matchen igår ville han inte jaga boll, utmana, visa någon form av auktoritet överhuvudtaget. Han klarar av att spela hela matcher under högt tempo om och när han har kapaciteten att så göra. Han behöver en längre tids vila och med en Ronaldinho i nuvarande "slag" kunde enkelt ersättas av en alltmer imponerande Iniesta (som måste sätta mer bollar) men Riijkard har aldrig ens värderat denna möjlighet.

Riijkard gjorde en taktisk miss igår. Genom att ta ut Maxi i halvtid visade upp hans stråk av naivitet ty såvida inget var fel med honom så var detta ett inkorrekt beslut. Espanyol skulle, oavsett byte, försvara sig mer och mer ju längre matchen led och Maxis förmåga att lirka upp försvaret (som mot Chelsea) var vad som behövdes. Maxis kompromisslöshet i första halvlek var uppmuntrande och kunde slutat i något förmer. Varför tar Ronaldinho alla frisparkar förresten?

Spelarbetyg:

Valdés - 7 (behövde inte göra en räddning under hela matchen, spelade i stort sett som en extra kraft)

Puyol - 7 (stabil som alltid)

Marquez - 7 (skänker Barca vital och dynamisk nickmöjligheter i försvaret. Honom i försvaret och Edmilson som defensiv mittfältare hade gjort honom ännu mer solid.)

Oleguer - 6 (Inte mycket offensiv här trots att det behövdes. Återigen en grov miss av Riijkard att spela med fyra försvarare - frågan har väckts; är han en vinnare?)

Gio - 5 (Blir sämre och sämre ju mindre involverad i matcherna han är. Bör komma med in i matchen mer, komma till avslut, fixa frisparkar etc.)

Xaví - 6.5 (Har mycket boll, men missade mycket. Dessutom måste han lära sig inse att spelet hänger praktiskt taget på honom. Nyckelspelaren i hela Barcamaskineriet gör att laget utgår från vad han gör.)

Gerard - 5.5 (Erbjuder ingenting annat än det som Edmilson/Motta gör. En tillfällig lösning.)

Deco - 8 (Briljant stundtals. Behöver göra mer mål dock.)

Ronaldinho - 6 (Vad kan man säga? Ytterligare ett trött framträdande. Brydde sig enbart att spela när Espanyol blev färre på planen. Behöver vila omgående.)

Eto´o - 5.5 (Hittade sina positioner, missade en massa chanser dock och det drar ner betyget rejält).

Maxi - 6 (Lovande, har en styrka att hålla borta försvarare och en kompromisslöshet som hade behövts HELA matchen).

Avbytare:

Iniesta - 6 (Otur att han inte gjorde mål. Men det hade troligen inte räckt för Rijkaard att spela honom från start. Vet inte vad han skall göra för att spela ifrån start - byta nationalitet kanske?

Belletti - 7 (Kom fram bra, dåliga avslut och sämre levereringar med bollen dock. Skulle varnats för en horribel filmning.)

Sylvino - spelade för lite.
Barcelona Valdés
2005-03-02 09:33
Istället för att se till att punktera ligan skapar man fortsatt spänning genom att tappa 5 värdefulla poäng mot "lite" sämre motstånd i dessa två senaste matcher.

Det finns inte längre några ursäkter för poängförluster mot lag som spelar med extremt lågt försvarsspel såsom Espanyol igår. Vi har den spelartrupp som krävs men då kan man självfallet inte byta ut en snabb och stark centertank mot en offensiv mittfältare eftersom detta gör att motståndarna tryggt kan "falla" ännu längre ner mot eget straffområde. Såväl Maxi som Iniesta borde funnits med planen under hela andra halvlek och istället kunde Rijkaard mycket säkert ha plockat ut defensivt inriktade spelare (ut med Oleguer och Gerard för att ersätta dem med Belletti och Iniesta samtidigt som Marques flyttas fram). Vi hade troligtvis kunnat spela helt utan målvakt då Espanyol var ointresserat av att anfalla.

Frågan kvarstår - Är Rijkaard en vinnare? I många matcher är han så rädd för att förlora att han inte vågar vinna.

Vad det gäller individuella spelarinsatser så är det endast Puyol och Marques som presterar på högre nivå igår. Ronaldhinho fortsätter att visa svagt självförtroende vid egna avslut och Eto´o är inte tillräckligt kall vid avgörande lägen. Iniesta är otroligt het, lite för het eftersom han "bränner" minst en straff i varje match. Xavi måste höja passningstempot betydligt för att vi skall kunna skapa ordentligt tryck tidigare i matcherna, som det är nu väntar vi in motståndarna eftersom han så gott som vid varje bollkontakt joggar med bollen och spelar i sidled eller vänder upp och spelar bakåt. De första 10 matcherna var han överlägsen spelfördelare i europa och jag hoppas han hittar tillbaka till den formen igen.

Kommande ligamotståndare; Ossasuna, A. Bilbaou, Deportivo, Real Betis, och Real Madrid...nu avgörs ligan och det finns som sagt inga ursäkter utan vi har den spelartrupp som krävs för minst en tung titel i år.
Barcelona El Nino De Barcelona!
2004-04-06 12:42
vilka lirar vi mot i nästa match???
Barcelona Loran
2004-04-06 11:55
Berbatov kommer kanske spela i Barca, Barca vill verkligen ha 23 åringen, men det vill också Milan... Tror dock att Barca får Berboo !

Gå in på:
Tribalfootball.com (se länktips)
Planetfootball.com (bekräftar intresse)
Barcelona Viking
2005-03-02 10:55
Ang Cedhamres krönika,

Vissta är Depor, Madrid och Valencia borta tuffa matcher. Statistiken talar emot oss i dom matcherna, men ni kommer väl ihåg förra säsongen? 3-2, 2-1 och 1-0 blev det till oss i respektive match..

Vi leder forfarande ligan med 9 poängs marginal. Madrid kommer ligga snäppet bakom och hugga, men det här grejar vi. Det är jag säker på!

Igår så va decos tunnlar och Dinho lilla dribblingsnummer enda behållningen med matchen.
Kameni var strålande, men en två mål borde vi iaf gjort..

Nån som såg Madrid-Osasuna för två veckor sedan? Madrid var totalt utspelade. Det kommer inte bli lätt uppe i pamplona, vi får se upp med långe och nickstarke Morales på topp..

Var det bara jag eller var det inte bra stämning på camp nou igår? Hoppas det kan fortsätta så =).

Idag ska jag boka biljetter till matchen mot Betis! Ngn mer som ska ner och se den?

Visca el Barça
Barcelona giovani
2005-03-02 03:29
När man försöker klura ut hur Rijkard tänker som tränare som ska man inte glömma att han kommer från Milan. Jag hade själv stora problem med att acseptera han som tränare förra året. Men jag har börjat förstå han. Han är en Ajax/Milan spelande coach.

Han är en tränare som alltid vill ha så mycket erfaranhet i spelet som möjligt. Det betyder inte att han spelar nån som är värdelös men erfarenhet går lång väg hos honom.

Han är hård mot unga spelare. Maxi kommer få sin chans fler gånger 100% men han är hårdare mot unga när det gäller misstag än mot erfarna.

En bra sak är att han lär sig snabbt från sina misstag så han är inte rädd att ändra taktik match till match har sett han göra det ofta i Barca. Han har gjort det flera gånger den här säsongen. Men han har gjort det med samma uppställning så därför kanske man märker det mindre.
Barcelona stinsen
2005-03-02 00:26
trisst att spelare av den här kalibern går ut med fel inställning till en sån här match.
Att det måste ta en halvlek innan folk börjar att spela den fptboll dom kan utöva. Måste nog klaga lite på rijkaard som inte vilar spelarna när dom börja kännas trötta och oangegerade.

Grymma räddningar av den kameruanska keepern.
Tycker att Billy Olsson är en bra kommentator faktiskt. Få kommentatorer kan så pass mycket fotboll. Dessutom e han ett barcafan vilket bidrar till en del extrapoäng =)
Barcelona Klint
2005-03-02 01:08
Ämne: Asså helt ärligt man....
Helt rätt, det är inte lika roligt att se Barcelona längre, alla lag backar mot dem, nu har vi espanyol som kan vara med och kriga om en CL plats (i bästa fall= och de går ut o spelar försvarsspel. Jag kan förstå att om något div 2 lag backar hem i en cupmatch mot ett lag i högsta ligan, men det har börjat bli lite överdrivet defensivt. Ett lag som Chelsea med de spelarna ska inte behöva inrikta sig på försvar i 90 minuter. Bedrövligt. Sen har dessutom Maurinho mage att klaga på stackars Tottenham när de kommer till Stamford Bride och spelar på samma sätt som han några månader senare själv gör.
Barcelona Davidsito
2004-04-07 01:09
Tro inte på allt ni läser på soccerage m.m. oftast är det bara ren bullshit.. Men om nu Cruyff inte vill se Trez i barca så är det väl bra att han säger det till ledningen.. Allt för ofta har vi gjort ogenomtänkta och ofta dyra nyförvärv.. Inget att klaga på.. Även om jag också skulle vilja se Trez hos oss!! Larsson och trezeguet i laget skulle ge oss fler möjligheter!

Dani du har fullkomligt rätt i frågan om Clichy! Finns inte ett enda rätt i att köpa honom.....

hejdå
Barcelona Barça_best_forever
2005-03-02 00:50
Om matchen : Barça startar med en ändå lite överaskande startelva, trodde inte Oleguer skulle börja som högerback och trodde inte heller att Gerard ens skulle vara med från start men så var det iaf när domaren blåste till start. 1:a halvlek : Vi startar friskt och det luktar 1-0 men tyvärr får vi ingen utdelning på de chanser vi har! De sista 20 min. av den 1:a halvleken tycker jag att tempot är ovanligt lågt för att vara FC Barcelona speciellt om matchen spelas hemma på Nou Camp! Halvtidsvila och jag tror fortfarande på seger. =) 2:a halvlek : Gerard & Maxí Lopez ut - Iniesta & Belletti in. Nu får vi lite mer fart på anfallsspelet trodde jag. Och så blev det också. Under matchens sista tredjedel så skapar vi mängder av chanser som t.ex när Iniesta klipper till med högern och Kameni gör en jättefin parad med vänster arm och sen har vi ju flera mycket bra chanser till ett ledningsmål men vi är oeffektiva. Jag tycker att vi ska vinna en sån här match med minst 2-0! Jag menar, 63-37 % i bollinnehav till vår fördel, 20-3 i skott, 5-0 i klara målchanser, vi spelade med en man MER i 25 minuter och ända kan vi inte lyckas få in 1 mål hemma på Nou camp. Ja vad ska man säga, nu har vi en ledning på 9 poäng ner till Real med 1 match mer spelad. Jag tror att los blancos kommer spela oavgjort mot Real Betis imorgon kväll men kanske nu när dom har fått tillbaka några spelare som hade lite små skavanker senaste matchen så kan dom nog vinna matchen imorgon hemma i Madrid! Hursomhelst, Jag ska inte gråta över 0-0 resultatet även fast det känns ganska bittert nu i efterhand när man tänker igenom hur matchen såg ut! Nu ser vi fram emot den svåra bortamatchen mot Osasuna som spelas nu på lördag och som faktist sänds på TV4+ Jipiiee, och kanske ser det lite ljusare ut nu när vi vet att Malaga kan slå Osasuna borta med 1-6 !! Måste "sova" nu, tjejen väntar efter att hela kvällen tjötat på mig, kommentarer som : "Finns det inget annat än fotboll här i världen?" eller som hon sa mitt under 2:a halvleken när Barça pressade på som mest "den här Tv4+ har ju bara gett mig bekymmer sen dom började sända ditt älskade Barça. Byt kanal nu till 5:an så jag kan kolla på Jay Leno". Ja den kvinnliga rasen är ju som vi alla vet lite svår att hantera i vissa lägen men man får inte visa sig svag i sådana här lägen och vika ner sig så att kvinnan får rätt. ALDRIG när det gäller Barça!! Sov gott nu Barça-bröder.... VisCa el BarÇa
Barcelona Izquierda
2004-04-05 08:10
Jag gissar att Rijkaard flyttar över Reiziger till vänster och sätter Oscar López till höger i backlinjen. Skulle Puyol av någon anledning inte kunna spela, så kommer Reiziger helt säkert att få spela mittback, och så flyttas nog Motta eller Luis Enrique ner som ytterback.
Barcelona little_x
2004-04-05 10:04
kommentera gärna..
Real Madrid Dani
2004-04-06 23:34
rete!
Tyvärr verkar Cruyffs - ofta idiotiska - ord vara Laportas lag. Lägg till en inkompetent tränare - Rijkaard, "tillsatt" av Cruyff - så förstår du varför Barca är intresserade av medelmåttor som Berbatov, Bojinov, Wiltord och Bastürk. Och för den delen, spelar Overmars och van Bronckhorst...

Jag vill verkligen har Trezeguet eftersom han är den bästa forward jag tror att klubben kan värva utan att skjuta ekonomin ännu mer i sank... Klart är att Sjevtjenko är en bättre spelare, men han blir tyvärr omöjlig =(
Barcelona Dani
2004-04-06 23:34
rete!
Tyvärr verkar Cruyffs - ofta idiotiska - ord vara Laportas lag. Lägg till en inkompetent tränare - Rijkaard, "tillsatt" av Cruyff - så förstår du varför Barca är intresserade av medelmåttor som Berbatov, Bojinov, Wiltord och Bastürk. Och för den delen, spelar Overmars och van Bronckhorst...

Jag vill verkligen har Trezeguet eftersom han är den bästa forward jag tror att klubben kan värva utan att skjuta ekonomin ännu mer i sank... Klart är att Sjevtjenko är en bättre spelare, men han blir tyvärr omöjlig =(
Barcelona little_x
2004-04-05 10:04
om nu barca ska värvo någon spelare så tyvker jag att de ska satsa på yttermittfältare, som salihamidzic som kan spela på alla positioner föutom målvakt.. elle Ze roberto , Alltså någon spelare som kommer svettas för vinsten, som kommer löpa efter bollarna o försöka få fram den till avslut..någon som ronaldinho elle davids.
Real Madrid Rodrigo
2005-03-04 15:13
kickboxer: Bra, och jag tycker att du har bra inlägg, förutom de som innehåller hot om stryk och diverse onödiga fraser på kurdiska (du vet vilket jag menar) vilka jag verkligen tycker att du ska sluta med. Hoppas du nu kan lägga det hela bakom dig.
Barcelona Kickboxer
2005-03-04 15:12
Rodrigo mfl

Jag ska lägga ner den här diskussionen nu och hoppas även att ni gör det. Om jag ser att någon i ert forum eller i detta forum tar upp ämnet, så självklart kommer jag försvara mig själv igen.

Visca el Barça!!!
Annons: