/spanien/barcelona/forum/2608.aspx/spanien/barcelona/forum/2608.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Krille_85
2015-05-03 13:48
Litet tips till alla fotbollsspelare mellan 13-18 år. I sommar finns det flera intressanta saker:
- Träna hos Liverpool och Manchester United.
- Var med i en tryout i Göteborg för Empoli FC
- Åk till Valencia och träna
Besök proffsliv.se för all info
(Vi har även tränarutbildningar)
Länktips: www.proffsliv.se
Barcelona FCB barcelona
2015-05-03 13:36
Ingen som kan svara angående matchbiljetterna, tror ni de släpps idag efter 12 ?
Barcelona Vampíro
2015-05-03 13:35
Precis som *hjärta* nämner så syftar jag självklart på spelarstatistik. Jag vill inte att fotbollen ska reduceras till vem som gör mest poäng och att det sjätte målet hemma mot jumbon ska vara viktigare än att vinna titlar. Sånt får de hålla på med i baseboll eller liknande, inte i fotboll. Skulle det vara fallet så hade aldrig spelare som Iniesta eller Pirlo fått den uppskattningen de förtjänar utan man hade endast haft fokus på "poängsspelarna" vilket är ganska sorgligt. Fotboll handlar inte bara om hur stark du är, hur snabbt du springer eller hur många mål du gör. Man kan vara en spelare utav världsklass trots det. Mycket utav charmen med sporten och vad som i min mening får 'oss' att sticka ut.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona BARCA-més que un club
2015-05-03 13:03
Barca4life98

Han kommer aldrig vinna den mer så va inte rädd .
Det är Messi år detta, inte den själviska spelarens år.

Penlado tänker bara på sig själv och alla individuella priser som finns . Han vet han har max1-3 år kvar och vet att Messi är bättre så han passar på och slå och vinna alla priser innan han går i pension för han är rädd att han inte hinner med det.

Men Messi kommer ändå slå allt Cr7 försöker sig på så sorry penaldo dream on. !!!
Barcelona Barca4life98
2015-05-03 12:53
Alltså vad är det med Ronaldo som gör att ni inte kan sluta skriva om honom? Han verkar vara det största samtalsämnet här inne... Han är duktig, tvåa i världen (1;a enligt FIFA). Varför kan man inte bara acceptera det och gå vidare? Fotboll är en lagsport. Jag hoppas att Ronaldo gör 100 mål nästa år så länge som vi vinner titlarna så skiter jag i det. Låt honom vinna ballon d'or ett par ggr till också.
Barcelona Zyzz
2015-05-03 12:27
Helt sjukt... De senaste 6 matcherna har vi 20-0 i målskillnad. Finns det något lag som ens är i närheten utav det?
Barcelona LeoMessi
2015-05-03 12:20
Ronaldos tredje mål var snyggt faktiskt, det var en bra nick. Men målvakten stod ju åt helvete felpositionerad på det första och tredje målet. Orutinerad kanske? Sen får Sevilla skylla sig själv, man såg hur lagkamraterna klart och tydligt sökte Ronaldo i varje anfall och ändå fick han stå omarkerad.
Barcelona dinho the artist
2015-05-03 12:05
Han gjorde ett ganska fint mål mot Benfica (tror jag) i utd för ett par år sedan.
Barcelona Barcelonistas
2015-05-03 11:52
Vilka tap ins Ronaldo gjorde igår. Jag ställer mig frågan har Ronaldo någonsin gjort ett fint spelmål?
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2015-05-03 10:43
@Kröjf:
Det är väl rätt så klart att vinnare i tävlingsammanhang baseras på någon form av statistik. Nu kan jag inte talla för skribenten Vampiro, men när det gäller i fråga om statistik för olika spelare vilket ämnet gällde, så finns det mycket som en spelare gör på plan som inte alltid syns på livescore eller när man summerar resultaten för vinnare av guldskon. Några exempel, om än lite dumt, så har t.ex. Puyol under alla sina år inte vart i närheten av att göra lika många mål som cristiano, men inte var han mycket sämre för det. Finns andra saker på plan som en spelare kan bidra med och detta vet både du och jag och dom flesta andra. Men det har blivit rätt vanligt när man diskuterar spelares kvalité numera att räkna enbart mål/assist. En inte lika dålig jämförelse som den med Puyol, så kan man jämföra samma anfallare (cristiano) med all-round-spelaren Messi. På plan händer det så mycket: passningar slagna, vunna bollar, skapade chanser, lyckade dribblingar, startade anfall, distrahera spelare, skapa yta etc etc. Men statistiken på detta tycks inte förtjäna benämnas när man ska stämpla någon som "bra" eller "bäst i världen" om nu man vill få det till det. För ett tag sedan snackade man om en viss kille som komplett spelare och syftade bl.la på six-packs, lår-muskler och längd samt skapade myter om frisparkar etc. Men huruvida detta har någon effekt på plan tycktes inte spela någon roll och ingen ville lägga någon närmare tanke på frisparks-statistiken. Min summering till denna kommentar är att självklart är statistiken viktig då den snabbt skapar bild av läget samt avgör fakta. Men det är inget annat än absurt att allt kommer ner till "antalet gjorde mål" när den bäste ska koras. För som du vet, och jag vet, och många andra vet, så finns det mycket annat som också sker. Därför spelar det som sagt ingen roll för mig huruvida den ena spelaren har gjort något mål mer än den andra eller x har slagit y mer assist än z. Det finns olika sätt att göra mål på och som vi sett så finns det assist och det finns "assist" Men i slutändan är fotboll även subjektivt och även om vissa föredrar blondiner så gillar jag brunetter. Som tur då att det finns goda själar i världen som ändå tar sig tid och möda att bedöma vem som är galaxens vackraste så jag slipper tänka själv. :) Hoppas inte denna kommentar slutade upp med onödigt och intetsägande dravel. Brukar bli så ju längre ner kommentaren utvidgar sig.
Barcelona Mr. Dashir
2015-05-03 10:40
Angående statistik tycker jag att all statistik som har direkt koppling till ett lags möjlighet att vinna titlar är intressant. Individuell statistik har ingen relevans om det inte kan kopplas till ett lags framgångar.

Vet inte om ni sett detta:
"Jeremy Mathieu’s 2 goals for Barca this year are statistically as important as Lionel Messi’s 32 goals" !!! (Lite gammal statistik, men ändå)

Ronaldo vs Messi-statistik för att försöka komma fram till vem som är bäst är ju omöjligt, så denna diskussion är iaf inte jag intresserad av.
Barcelona Mr. Dashir
2015-05-03 10:22
Fantastisk ny podcast av Graham Hunter med Gary Neville som gäst. Mycket bra diskussioner om Barcelonas olika CL-vinnande lag och Garys åsikter om dem, och lite snacka om vad han anser om Barca just nu under rådande utveckling.

Jag gillade också hans åsikter om att pudits inte kan tycka allt är Magic eller Genius, är bättre att lägga tiden att kommentera varför någon är "Magic" istället för att tävla om vem som kan använda störst ord för att beskriva någon, vilket blir tjatigt i längden. Förstår att många här inne gillar Ray, jag är inte en av dem, föredrar Gary alla dagar i veckan, då han har ett mer nyanserat sätt att uttrycka sig. Säger punditen att det är magic, då ska det vara något alldeles extra, typ Messi solomål mot Bilbao eller Getafe, inte en hyfsat lyckat anfall mot Real som inte leder till mål.
Barcelona Kröjf
2015-05-03 10:14
Vampiro Jag respekterar självfallet din uppfattning att fotboll inte får reduceras till en fråga om statistik. Så fruktansvärt tråkigt det skulle bli. Men å andra sidan, ta en titt i ligatabellen. Då ser du faktiskt en statistisk sammanställning av det spanska seriespelet, så långt in i pågående säsong. Och ett statistiskt faktum kan tyvärr komma att vara helt avgörande för hela utgången, om Barca och Real Madrid mot allt "sunt förnuft" slutar på samma slutsiffra i högerkolumnen. För eftersom La Liga begagnar sig av principen inbördes möten istället för målskillnad, så betyder det att 3-1 får vågskålen att väga över till marängernas fördel. Detta eftersom Barcas vinst på Camp Nou stannade vid blott 2-1. Ja, det är en krass verklighet vi vänner av vacker fotbollskonst lever i. Men så låt oss då av hela våra hjärtan hoppas att vi har sifforna på vår sida i högerkolumnen, vid den slutgiltiga sammanställningen säsongen 2014/2015. Uttråkad? Jag med!
Barcelona Bàckis - adoradors de Rivaldo
2015-05-03 09:27
Verkar som folk bryr sig mer om vem som vinner skytteligan än vilket lag som i slutändan tar hela ligatiteln. För min del får Ronaldo gärna slå alla slags målrekord som finns så länge vi och Messi får lyfta pokalen.
Barcelona FCB barcelona
2015-05-03 09:26
Någon som vet något angående matchbiljetterna till cl på onsdag ?
Barcelona Vampíro
2015-05-03 07:25
Nej, fotboll ska inte handla om statistik. Det är vad som skiljer vår sport från de andra.
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2015-05-03 03:50
Någon annan än jag som tycker att fotbollen borde ta efter hockeyn när det gäller att uppmärksamma mer än bara mål.

Vore kul om Hockeyassisten hade existerat i fotboll..

En poängliga (Men man kan även ha kvar skytteligan)

Där mål ger 3poäng

assist 2 poäng

"Hockeyassist" 1 Poäng

En sak är säker...Messi hade dominerat poängligan totalt.

2015-05-03 03:49
2015-05-03 03:49
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-05-03 03:06
De målen Ronaldo gjorde mot Sevilla är inte varje dag man gör. Det var mycket flyt i alla hans tre mål. Han nickade över målvakten perfekt 2 gånger och att hernandez nickskarv landar precis framför Ronaldo efter en hårt inlägg är bara helt ofattbart. Hur ofta händer det per match?
Barcelona Maestro Xavi
2015-05-03 01:34
@Hala Madrid y Nada Más:
Lol att du skriver i vårt forum. Det är ett tydligt tecken över att ni lever i er egna bubbla där Ronaldo är bäst. Tyvärr för er så är det inte många som håller med dig just nu.
Barcelona B-Guden
2015-05-03 01:32
@Hala Madrid y Nada Más:

Kolla på hans mål och assist så ska du se att han inte är nåt geni
Barcelona neymar JR
2015-05-03 01:32
Hala Madrid Yup Sevilla gjorde en bra match där dom borde ha haft minst 1 poäng 11-11 slog dom er, gå och lägg dig nu
Hala Madrid y Nada Más
2015-05-03 01:29
@Liunil Masse:

Jag finner det oerhört roande att sådana som du försöker få det till att Ronaldo endast gör mål men glömmer bort faktumet att portugisen ligger väldigt högt uppe vad gällande assistligan i La Liga & CL. Och med det i åtanke är det rätt löjligt att försöka likställa Ronaldo med en Inzaghi som inte var särskilt känd för att ligga bakom mål.

Ni som kritiserar honom för att inte vara delaktig i spelet så är han det via hans löpningar och förmågan samt smartheten att springa rätt så att ytor öppnas upp. Inte minst genom att göra ett hattrick på tre chanser för att leda Real Madrid till seger som en sann matchvinnare han är. Att han dessutom gjorde det mot ett lag som inte förlorat på hemmaplan på över ett år gör inte saken sämre.

Bara för er att acceptera faktumet att Ronaldo är världens bäste spelare, ju mer han smutskastas från alla möjliga håll så blir portugisen bara bättre av det. Likt som en viss Zlatan för att göra en parallell..
Hala Madrid y Nada Más
2015-05-03 01:29
@Gabriel:

Skärp dig för tusan! Sevilla gjorde bra spelmässigt, gjorde mål, skapade chanser men det måste naturligtvis svida att Real Madrid var helt enkelt det bättre laget. Knappast så att Sevilla (och övriga lagen i ligan för den delen) är emot Barcelona såsom du vill få det till...

Barcelona Barclasico
2015-05-03 00:32
Är det någon som vet var man kan se messis tatuering på armen? (Bild)
Barcelona Liunil Masse
2015-05-03 00:15
Oleeguer Messi är en playmaker, dribblare och målgörare i ett. Ronaldo är bara en målgörare. Inte alls på samma nivå. Ta Neymars mål mot Espanyol t ex, Messis passning till Alba kan ingen fotbollspelare på denna planet göra förutom Messi. Det står inte på någon jävla Livescore att Messi slagit den underbara passen heller. Visst Ronaldo gör sina poäng som en målgörare men kollar man inte Livescore utan hans matcher så kan man tro att det är Inzaghi som härjar på plan.
Barcelona neymar JR
2015-05-03 00:11
90%????? Nej tack dom ska ge 110% vi ska inte få ligan utan vi ska vinna den. Annars kan vi lika gärna slänga den i papperskorgen
Barcelona A good coach is everything!
2015-05-03 00:11
Att Real vann med tur idag är så långt ifrån sanningen som möjligt.. Sevilla var sämre avslutare och sämre taktiskt. Svårare än så är det inte. Vi ska va arga på oss själva vi tappa en fucking 0-2 ledningen det gav Real en chans på titeln..
Barcelona Heisenberg
2015-05-03 00:08
Jag tror ingen menar att Atletico kommer flytta på sig och lämna ett hål i försvaret medvetet, utan att de kommer gå på typ 90%. Alltså inga kamikaze-löpningar hem eller gå in i situationer som kan rendera i skada. Flera har ju copa america att tänka på. Går vi på full maskin och Atletico på 90% så vinner vi 10 gånger av 10. Och nej, det är inget att förlita sig på att Atletico kommer vika ner sig, men jag måste intala mig själv det för att kunna somna inatt.
Annons: