/spanien/barcelona/forum/2596.aspx/spanien/barcelona/forum/2596.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Excellence
2015-05-06 13:18
Grabbar, jag bet i det sura äpplet och införskaffade två biljetter till ikväll! Min andra match på Camp Nou och debut CL-match. Jag är som det kanske har framgått en stor beundrare av Messi och väldigt imponerad av Barcelona som klubb sedan barnsben. Dessutom gillar jag Guardiolas fotbollshjärna otroligt mycket och har positiva känslor för Bayern så jag har allt att vinna ikväll!!! Visca Barca - Vi-ska vinna! :)
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona KiNg-PuYi
2015-05-06 13:17
skit nice gjort av LE att ta med vermaelen till matchen..tror inte han hoppar in men det här kmr att betyda en hel del för belgarens moral, att få vara med laget i en så viktig match. o händer det att vi vinner så kommer han få en rejäl moral boost vilket är bra för honom...

grymt LE!!
Barcelona knoxxx
2015-05-06 13:08
@Barcelonito / Lucho Enrique 21:

Att han är med i truppen ser jag enbart som en självförtroendehöjare och möjligtvis kan han agera backup om Pique OCH Mascherano går sönder. Inget annat. Det finns liksom inte så många andra defensiva spelare att slänga in i truppen.

Att han skulle gå före Bartra i ett eventuellt byte ser jag som 350% omöjligt.

Nåväl.
Barcelona L10
2015-05-06 13:05
oj vad nervös jag är inför matchen ikväll... men jag har ändå en känsla av att vi vinner 2-0
Barcelona Essienesque
2015-05-06 13:04
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Kom igen, killen har inte spelat en tävlingsmatch sedan han gick ut med skada mot Ryssland i VM, och du tror han får hoppa in i en CL-semifinal mot Bayern? Det låter ju helt galet.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2015-05-06 12:56
Ja, på tilläggstid med 3-5 min kvar klarar han nog av att nicka bort ett par bollar. Annars hade han inte varit med i truppen. Antar att tränarna som ser honom träna ser vissa möjligheter och är nöjda med vad de sett. Att han bredvid Pique och Mascherano ska hålla i 5 min och markera deras starkaste huvudspelare vid ev ledning borde vara ett möjligt alternativ iaf.
Barcelona NeymarJ11
2015-05-06 12:54
Senast vi började en cl-semi på hemma plan så vann vi CL. Chelsea 2009
Barcelona knoxxx
2015-05-06 12:44
@Barcelonito / Lucho Enrique 21:

Men. Alltså. Ni kan inte vara seriösa? Tror ni på allvar att Vermaelen slängs in i en semifinal i Champions League mot Bayern München? Att han gör debut, efter att inte ha spelat en match på jag vet inte hur många månader, i den viktigaste matchen på säsongen för att han "är bra på att nicka"?

Jisses.
2015-05-06 12:35
Belgaren är truppens bästa huvudspelare, skulle inte förvåna mig om vi vid ledning slänger in honom sista minuterna för att nicka bort bollarna och att det är anledningen till att just han är med i kvällens trupp.
Barcelona knoxxx
2015-05-06 11:57
@Davids3:

Jag skulle tippa på att det ger 994625238462348875398791246 gånger pengarna.
Barcelona Davids3
2015-05-06 11:49
Det är väl ganska osannolikt att Vermealen gör ett inhopp(oavsett matchbild), eller ?
Barcelona knoxxx
2015-05-06 11:30
Drömde två saker i natt. Den ena var att vi bytte Dani Alves + 10 miljoner mot Alaba. Och den andra handlade om kvällens match.

Müller nickar in en hörna efter tre minuter. Bayern fortsätter att pressa de inledande tio men stolpen och Pique räddar oss från 2-0. I minut 15 rinner Suarez igenom efter en chansboll från Masken, blir fälld och får straff. Messi, som varit helt anonym stänker in den.
Samma Messi börjar därefter briljera, och kamerabilderna visar en småleende Pep som beundrar Leo.

1-1 står sig dock till halvtidsvilan.

I andra halvlek kommer Barcelona ut som ett nytt lag, med ett nytt mod, och börjar rada upp chanser. Efter att dribblat av två-tre tyskar stänker Messi in 2-1 i ett mål som nästan var identiskt med det han gjorde mot Milan för något år sedan. Barcelona fortsätter pressa och Thiago går ut skadad.

I den 83 minuter rinner Neymar igenom och kommer fri med Neuer. Den tyske landslagsmålisen räddar, men bollen hamnar hos Pedro (som kommit in istället för Suarez). Den lille kanariefågeln fintar skott och passar bollen till en framåtspringande Messi som stänker in 3-1 och sitt hattrick i öppen kasse.

3-1 blir det alltså :)
2015-05-06 10:56
Då är det klart att det blir Mascherano som mittback. Mittfältet får inte bli passiva när Muller, Schweini, Thiago och Alonso börjar rulla boll. Masken hade gett lite högre energinivå på mitten men det hade varit på bekostnad av sämre backlinje. Vi får hoppas på att Messi kommer ner och avlastar mittfältet ännu mer än vanligt annars kommer deras 5-6 mittfältare att neutralisera oss.

För övrigt är det guld värt att ha Suarez i alla dessa stormatcher. Han ger 4 backar bekymmer, avlastar både mittfält och anfallet. När fokus kommer ligga på Messi kommer Suarez mala ner backlinjen. Ovärderlig.

Vi får se hur Bayerns ytterbackar hanterar Messis långbollar över backlinjen ut på kanten till djupledslöpande Neymar och Suarez. Det är något nytt laget kommit på, det har väl ingen av oss missat. Och hur många mål har vi gjort på det sättet den här säsongen egentligen?
Barcelona >The Reporter<
2015-05-06 10:54
Jag är inte jättenervös inför Ikväll nu när Robben och Ribery inte är med. Dem är farliga när dem driver boll diagonalt. Nu med Muller och Götze blir dem mindre farliga. Thiago har dem centralt men ja tror att Rakitic och Busquets raderar honom. Thiago har en tendens att drälla för mycket med bollen. Vi måste sätta press på deras innemittar! Bastian och Alonso är verkligen inte dem snabbaste spelarna Blir intressant o se hur dem ställer upp. Tänkte för mig själv i huvudet men fick det till för många spelare. Tänkte Lewan Götze. thiago Muller Alonso bastian lahm Men det kanske blir 3-backslinje? Det vore självmord mot MSN
Barcelona the cameroonians
2015-05-06 10:42
Det blev Vermaelen som tog Mathieus plats i matchtruppen.

Som vanligt får Masip, Douglas, Montoya och S. Roberto se matchen från läktarna.
Barcelona Katalano
2015-05-06 10:32
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Fast Busi känner de båda minst lika väl skulle jag säga. Beror på om vi vill vara bollförande idag eller om vi vill spela mer på kontringar skulle jag säga.
2015-05-06 10:20
Frågan är om Mascherano borde spela i mitten eller som mittback. Alonso, Thiago, Schweini eller eventuellt Lahm istället för Alonso är långsamt men hårt mittfält och definitivt ett mittfältet som bör pressas hårt och högt.

Vill se Rakitic och Busquets/Mascherano köra stenhårt mot Alonso och Thiago. Alonso kommer köra med sina fulingar och komma undan kort, som han gjort hela sin karriär. Mascherano känner båda väl, han borde kanske spela istället för Busi ikväll.
Barcelona neymar JR
2015-05-06 10:05
Canaletes För mig var det den värsta dagen i mitt liv, hade redan gett upp om hoppet och nederlaget var accepterat och sen kom chocken. Den matchen var för mycket både fysiskt&psykiskt, vill aldrig uppleva det där igen
Barcelona Canaletes
2015-05-06 09:38
Kan ni fatta att det idag är 6 år sen Pinto slog världsrekord på 100 mete? Förlåt, menade när Iniesta gjorde 1-1 mot Chelsea!
Fortfarande bästa dagen i mitt liv, tror aldrig jag kommer uppleva någon liknande glädje.

Andra referat från matchen:
https://youtu.be/6s5mrpwsKxM
Barcelona dinho the artist
2015-05-06 08:33
Kröjf
Haha det är inte sant vad jag tänkte på exakt samma sak ang. Guardiolas uttalanden!
Barcelona neymar JR
2015-05-06 07:51
Jag vill inte se någon kramkalas mellan Pep/thiago och spelarna ikväll det kan dom ta efter slutsignalen. Publiken ger dom den kärleken dom behöver och spelarna ska ge dom ett helvete Fokus från uppvärmning till matchens slut
Barcelona Tiki-Taka
2015-05-06 06:49
Vi spelade pique istället för marquez :-)
Barcelona Lion24
2015-05-06 06:25
Kommer ni ihåg CL finalen 09 mot United när vi hade massa spelare skadade och avstängda? Vi fick bland annat ställa upp såhär: Valdes-Puyi (!, högerback)-Marquez-Yaya (!, mittback)-Sylvinho (!) och en orutinerad Busi framför. Då spelade vi en ganska försiktig fotboll och om minnet inte sviker mig nu så gjorde vi mål på 2 kontringar/halvkontringar. Nu har Pep ungefär samma utgångsläge, kommer han vara mer försiktig ikväll också? För inte kan han börja spela possessionsfotboll med risker med Muller, Lewa, Schweinsteiger, Rafinha o.s.v. Jag misstänker ett försiktigt Bayern ikväll. Dom har ju spelat ganska försiktig på sistone mot bland annat Dortmund där man spelade typ 5-3-2 och gav initiativet till Dortmund under långa stunder. Det är en stor skillnad att spela possessionsfotboll med Ribery och Robben och Muller och en iskall Götze. Kommer Pep lita på det?

Man vet aldrig med Pep. Man kommer aldrig få veta hur han kommer formera laget, han vill alltid vara oförutsägbar och det är bra på ett sätt samtidigt som det finns en del nackdelar med det också. Ikväll tycker jag att vi inte borde försöka läsa av Bayern så mycket. Spelare som Xavi, Leo, Iniesta och Piqué med flera är väl medvetna om att Pep kan spela och ändra hur som helst. Vem säger att det blir 4-3-3? Eller 4-1-4-1? 5-3-2 (defensiv), 3-5-2 (attack). Tänk om vi tränar på att möta ett 4-3-3 Bayern men sedan kommer dom med en 5-3-2 uppställning, då blir det mycket jobbigt eftersom man inte kan praktisera det man tränat på.

Som sagt, låt oss bara spela vårt spel. Jag vill helst undvika man-man försvar. Peps spel bygger på ytor. Allt handlar om ytor. Ytor skapar han med sina spelares rörelser, han kan den här ''hemligheten'': så som du rör dig, så rör sig din närmsta motståndare (oftast). Vi ska inte gå på den fällan. Jag vill se ett zon försvar på alla spelare. Spelar Lewa ute på kanten ett tag så ska vi inte få panik eller börja tänka ''varför spelar han där''. Allt ska vara kontrollerat och mer än hälften av spelarna i startelvan känner till vad Pep vill när dom byter positioner på sina spelare. Det som är ett + är att 3/4 våra försvarare har tränats av Pep så det kan vara en liten fördel. Men man vet aldrig med Pep.

Sedan så vill jag se ett extremt intensivt och aggressivt Barcelona. Rafinha, Schweinsteiger, Muller, Xabi är mycket känsliga när dom blir pressade med ett kollektivt och intensivt presspel. Lahm är inte heller en naturligt mittfältare. Är det bara 1 som pressar så kommer dom hitta lösningar. Tänker på Neymars första mål borta mot PSG när 2-3 spelare dunderpressade Rabiot på kanten och erövrade bollen som sedan släpptes till Messi och det blev mål av det. Götze är en duktig spelare men han är helt under isen och vi kan utnyttja det genom att vara ännu hårdare.

Det viktigaste är att spelarna måste vara koncentrerade i 90 minuter, mer än alla andra matcher. Pep spelar mycket med motståndarens psyke. Det är såna här matcher man som supporter älskar. Det är så äckligt nervöst men man kan inte hålla sig för att se 22 män sparka på en boll, helt sanslöst vad fotboll kan göra egentligen. Sedan så vet jag inte hur jag ska ta mig igenom matchen, har en mycket kass dator och Sopcast, Acestream och liknande funkar tyvärr inte alls på datorn. Tidigare har jag fått se matcherna på en ganska låg kvalitet där bilden är långt ifrån de bästa, förutom några matcher där jag har stängt av planeten för att sedan på natten ladda ner matchen och ta mig igenom den själv, då funkar det bättre men det tar sån tid. Frågan är om jag inte ska göra likadant ikväll. På sistone har jag tyvärr varit urkass på att hålla mig för att inte kolla på resultatet på Livescore eller text-tv och jag undrar om jag kommer kunna hålla mig ikväll.
Barcelona Canaletes
2015-05-06 02:51
Älskar att läsa toppkommentarerna när Madrid åkt på pisk hahah
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2015-05-06 02:30
Kröjf

efter att ha läst din senaste teori/slutsats om Pep påminns jag om dem gamla orden att det är en hårfin gräns mellan geni och galenskap :)
Barcelona Lion24
2015-05-06 02:26
Kröjf

Det var och kommer aldrig vara personligt, varken med dig eller någon annan. Just football :). Glad att du slutat röka, efter åratals av rökande så har jag inte rört en ciggarett på cirka 3 år. Med tiden kommer du förstå vilken underbar känsla det är. Visst kan man luras i fällor men det är värt att avstå, tro mig. Så keep strong och hoppas du blivit bättre efter sjukhusvisiten.
Barcelona Kröjf
2015-05-06 02:01
Lion 24 Tack. Skönt att gammalt groll synes glömt och förlåtet. Vad gäller inlägget du gillade, så var det i vart fall även i min ögon åtminstone ett steg i rätt riktning efter rappakaljan om ligatabellen, som ett belägg för att fotboll visst handlar om statistik. Att det sen mest var ämnat som ett skämt, gör ju inte saken bättre.Totalt poänglöst. Riktigt dåligt, rodnar retroaktivt. Får väl skylla nyss nämnda exempel på ett av mina många hjärnsläpp - där min "nikotinreklam" som med rätta upprörde dig så när det begav sig nog utgör något av ett lågvattenmärke - på att jag ganska nyligen tvingats slutat röka.... Läggdags!!!
Barcelona Lion24
2015-05-06 01:44
Kröjf

Mycket fin inlägg om tennisgrejen. Psykologi är extremt underskattad i sport.

Baha - Tres Amigos

Nu tar du i något. Visst är Juve en större klubb men glöm inte att Atleti kom före Juve i gruppen. Juve lyckades heller inte besegra Atleti i gruppspelet. Jag håller med dig att Simeone var alldeles för feg eftersom Madrid saknade så viktiga spelare och fick spela en mittback som mittfältare. Men det är fortfarande en stor skillnad på Diego Costa och Griezmann. Eller Filipe Luis och Siquiera, framförallt de sistnämnda. Det är Griezmanns första säsong på den absoluta högsta nivån (ja han spelade i samma liga och CL tidigare men han konkurrerade inte om titlar på samma sätt som Atleti gör nu), Siquieras defensiv är under all kritik och Jesus Gamez är inge vänsterback. Ansaldi och Cerci har haft problem med disciplinen, varav den ena skeppades iväg på lån efter 6 månader. Mandzukic har ju haft några ''dyster'' han också. Gabis säsong är långt ifrån tidigare säsonger.

Mycket som spelar in varför denna säsong blivit mindre lyckad än tidigare även om dom gör en stark säsong trots allt. Man kan inte alltid spela som man gjorde förr utan omständigheter och spelare ändras. Men jag håller med dig till 100% att Simeone var aningen för feg, med tanke på de spelare som Madrid saknade.

Angående Juve-Madrid så är jag extremt glad över att Juve vann. Inte bara för mitt oändliga hat för Real Madrid men jag är glad för italiensk fotboll. Nu är detta inte över alls utan Juve har fortfarande mycket jobb kvar men till skillnad från väldigt många så tycker jag om italiensk fotboll även om den har varit på nedgång. Det är mycket taktik och tänkande i italiensk spel och jag personligen gillar det. Nu hoppas jag att de andra lagen blir lika hungriga på Juves framgångar och förstår att det går, bara man gör tänker rätt och gör rätt investeringar, inte som Milan. För helt ärligt vill jag hellre se Inter, Milan, Napoli eller Lazio i CL än Mönchengladbach (med all respekt för dom som gjort en kanonsäsong i Bundesliga). Jag gillar de klassiska klubbarna mer och jag tycker att det är väldigt tråkigt att Parma riskerar konkurs (om dom inte åkt på det).
Barcelona Kröjf
2015-05-06 01:24
Davids3 skrev: "När man ser på den formen Messi är i just nu, finns det inget försvar i världen som kan sätta stopp på honom, det är omöjligt. Finns ingen tränare i världen som kan stoppa honom. Messi har vant sig vid att motståndarna försöker stoppa honom på alla tänkbara sätt, och han klarar av det med framgång gång på gång. Han är helt enkelt för bra". "- Pep vid senaste presskonferansen" När jag läste idrottspsykologi så tog en av föreläsarna en tennismatch som exempel, på hur man kan få en motståndare att prestera sämre. Ponera att dennes forehand fungerar helt felfritt och ser ut som ett smått ostoppbart vinnarvapen. Den bara sitter där i ryggmärgen som den naturligaste sak i världen. Ta i så fall tillfället i akt att vid sidbytet när ni passerar varandra till vilstolarna, påtala detta för denne och säg: Fan vad din forehand är bra idag! Om motståndaren i samma stund suger åt sig av berömmet och börjar tänka på sin forehand, så är risken stor att den kommer att bli sämre redan i nästa gem. Försöker Pep Guardiola möjligen tillämpa denna tankegång på Messi, när han under en presskonferens framställer sin f d adept som helt ostoppbar för alla försvar i världen, som han spelar just nu? Pep Guardiola är ju trots allt Bayerns tränare nu, inte vår. Eller håller han på att bli spritt språngande galen? Vi som på sistone bland annat sett hur han mobbar klubbens medicinska team under pågående match, med förlöjligande grimaser och parodiska applåder samt i största allmänhet beter sig som allt annat än vuxen sin position, borde ju börja undra.
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-05-06 01:19
En annan skillnad På Atlético och Juventus är att, Juventus har en storklubb identitet. De pressar högt och utmanar Madrids backlinje något Atlético inte vågade. Simeones taktik var patetisk. Han siktade på förlängning plus straffar. När du går in med den mentaliteten är du redan en förlorare. De saknar Costa numera men de har Greizmann, de saknar Felipe men de har Siqueira. Vad är skillnaden mellan laget de har nu och den som pressade Madrid högt och kontrade? Ingenting. Han va feg och svek sitt lag genom att inte tro på deras förmåga. Innan hade han Falcao och Costa va inte i närheten av som spelare. Ändå förlorade han mot Madrid men efter Falcao stack vann han ligan och tog en cl final plats. Om han hade vågat vara Simeone mot Madrid hade han tagit de. Istället försvara de i 180 minuter. Madrids backlinje va i deras straffområde, utan någon fara.
Annons: