/spanien/barcelona/forum/2593.aspx/spanien/barcelona/forum/2593.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona CuleAK
2015-05-08 22:59
Eller så bryr han sig helt enkelt...
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona enkos
2015-05-08 22:47
Ronaldo är ute efter att fiska världens sympatier då han sägs ha donerat 7 miljoner euro till drabbade i Nepal...
Barcelona enkos
2015-05-08 22:45
Espanol vann ikväll och parkerar nu på 7 plats i ligan.. sjunde plats ger inte spel i EL eftersom den går till Bilbao men Espanol vill helst sluta 7 än 8 eller 9 då man vet aldrig vad som kan hända som i fjol när Malaga och Rayo straffades och Sevilla som var nia fick plats i EL.. Så Espanol kommer ge allt att ta poäng från Real i nästa omgång hemma...
Barcelona Maestro Xavi
2015-05-08 22:44
MSN har gjort en del finna mål! Top 20 här i länken.
Barcelona Davids3
2015-05-08 22:23
@KiNg-PuYi:
Precis, det har jag också nämnt tidigare. En annan grej är att glappet kommer vara otroligt stort (det är redan stort) mellan A och B laget, då B-laget kommer få möta sämre motstånd hela tiden. Men finns fortfarande hopp att de vaknar i sista omgångarna. Ett kryss i nästa match vore bra! Vi får hoppas att de blev lite hajpade av att se Barca krossa Bayern.
Barcelona KiNg-PuYi
2015-05-08 22:21
fan kom på en grej, att barca b åker ut ur segunda tror jag kommer att kosta oss mer än vad vi tror. aldrig kommer det att gå att locka talanger som halilovic tex. ingen vill liksom lira div 3
Barcelona Davids3
2015-05-08 22:18
Barcelona B möter ligatvåan nästa omgång. Vi kan nog glömma poäng där..
Barcelona Kröjf
2015-05-08 22:00
Pep-talk Tiki-taka Trashtalk (Part one) En tillbakablick på Peps och Bayerns storförlust mot Real Madrid i förgående årets semifinal i Champions League mot Real Madrid, kanske kan vara av visst intresse efter B Munchens möte med Barca. Inte minst med tanke på hur matchen på Camp Nou kom att gestalta sig. Barcas eget debacle mot Bayern för ett par år sen, som följdes upp med Real Madrids storseger med motsvarande siffror mot Pep Guardiolas lag förra året, var ju vad som fick många tyckare och förståsigpåare att definitivt dödförklara tiki-takan. Den i mina ögon gravt överskattade f d unitedspelaren och frispråkige fotbollsprofilen Gary Neville, tog skadeglatt tillfället i akt att förtjust avfärda den tidigare så omhuldade spelidén, i sitt twittrande i och med Real Madrids storseger: “United fans – this is our philosophy! Scrap that tippy tappy crap! Fast/furious/aggressive and real!” Vilken fotbollsfilosofi som åsyftas är inte särskilt svårt att förstå, med tanke på att tidpunkten sammanföll med Real Madrids målmässiga utskåpning av Peps ”mannschaft”. Som var måna om bollen, men inte gjorde mål. Neville menade att Real Madrid med sina snabba omställningar och raka attacker, en gång för alla visat hur en slipsten skulle dras för att riva ned det "luftslott", vars grund lades i Barcelona. Och som från skillnad till katedralen Sagrada Família hade blivit betraktat som ett fullbordat tillika fulländat bygge några fantastiska år, under Pep Guardiolas tid som ett helgonförklarat tränarorakel i Katalonien. Vi var många som reagerade negativt mot den typen av slutsatser som Neville m fl skadeglatt drog. Och pekade på att Peps tyska adepter alls icke praktiserat tiki-taka i den aktuella matchen. Utan att den delikata triangel - dramaturgins grundläggande principer i praxis , tvärtom helt lyst med sin frånvaro. Och istället ersatts med en stillastående poänglös possession – fotboll; främst präglad av fantasilösa sidledspassningar på framförallt mittplanen.Som inte resulterade i så mycket mer än sedvanligt stort bollinnehav. Sistnämnda försatt Neville givetvis inte heller chansen att raljera om, med tanke på att Real Madrid mäktat med att göra hela fyra mål på Bayerns hemmaplan, trots att de som sig borde förlorat bollinnehavet stort: “30% possession Real Madrid last week!”. Och fortsätter twittra i vad som verkar vara ren och skär eufori över Reals sätt att besegra Bayern: ”That power and pace hey!!” Två minuter senare kommer så en sarkasm: ”Counter attack! What a shocking tactic!!”. Och slutsatsen låter inte heller vänta på sig: ”Football has returned after a sabbatical !! #”. ”Fritt” översatt så betyder sistnämnda, ungefär att Gary Neville tycker sig kunna konstatera att ”Fotbollen har återuppstått efter ett sakralt komaliknande tillstånd". Neville verkar helt enkelt inte kunna hålla sig, utan "pinkar” på i stort sett allt som han tror Peps ”tippi tappa crap” står för: ”Heavy Metal and Rock & Roll Football... Swan Lake has retired! Hallelujah!”. Extra intressant i sammanhanget är dock att den påstådda chefsarkitekten i egen hög person, för sin egen del inte alls vill kännas vid den spelidé/modell som kommit att bli så otroligt intimt förknippat med honom som person. Pep Guardiola visar sig till och med i minst lika hög grad som självaste Gary Neville, starkt benägen att förhålla sig totalt avståndstagande till tiki taka – fotboll. I alla fall om man får förlita sig på Telegraph Sports citat (se länktips): “Pep Guardiola: “I hate tiki-taka - it's rubbish and completely pointless”. Så lyder alltså den braskande rubriken till en artikel som uppehåller sig vid en bok skriven av journalisten Marti Perarnau. Som träffat Pep på plats i Tyskland och intervjuat honom vid ett flertal tillfällen, för att samla material till sitt alster. Som utgavs någon gång under förra hösten och döptes till : "Pep Confidential: The Inside Story of Pep Guardiola's First Season at Bayern Munich" (fortsättning följer för den till äventyrs eventuellt intresserade).
Barcelona Kröjf
2015-05-08 21:57
Pep-Talk Tiki-Taka Trashtalk (Part two) “Pep Guardiola: “I hate tiki-taka - it's rubbish and completely pointless” (se länktips). Under en pratstund med Perarnau sträcker sig Pep till och med så långt att han avfärdar tiki- taka som en ren myt och ingenting annat. Åtminstone om man verkligen fullt ut vågar förlita sig på uttalandenas trovärdighet; det vill säga att citaten är korrekt återgivna. Här ännu ett exempel på vad Pep själv anser om spelsättet ifråga: "I loathe all that passing for the sake of it, all that tiki-taka. It's so much rubbish and has no purpose. You have to pass the ball with a clear intention, with the aim of making it into the opposition's goal. It's not about passing for the sake of it." En av tiki-takans främsta fiender Gary Neville, kunde knappast ha uttryckt sig mer nedlåtande gentemot tik-taka än så. Men åter igen: Vad Pep Guardiola beskriver är väl inte tiki - taka? Det vill säga ett i minsta detalj utvecklat avancerat spelsätt, enkom för briljanta spelare. Som i allra högsta grad framstod såväl genomtänkt som mycket effektivt. Och vars syfte faktiskt visade sig så vägvinnande att det erövrade världen under några år. Vad Pep i själva verket pratar ut om, måste väl ändå vara det självändamålsenliga bollinnehavets förbannelse, som Bayern körde fast i mot Real Madrid? Och som man också praktiserade på Camp Nou nyligen, med en målchans; men vunnet bollinnehav! Nej det verkar inte så, om man sätter sin tilltro till de återgivna citatens sanningsenlighet. Ty under ett möte med Bayerns spelare efter en undermålig match i Bundesliga, ska Pep bland annat ha sagt: "Be yourselves. You need to dig into your own DNA. I hate tiki-taka. Tiki-taka means passing the ball for the sake of it, with no clear intention. And it's pointless”. "Don't believe what people say. Barça didn't do tiki-taka! It's completely made up! Don't believe a word of it!” Mytologi med andra ord. Vet inte vad man ska tro. Men en sak tror jag mig åtminstone veta. Nämligen att vi inte riktigt vet var vi har ”vår gamle” Pep Guardiola längre. ”Filosofen” framstår mer och mer som något av den Galne Professorn. Vilken använder sig av sitt lag som ett personligt laboratorium enligt principen trial and error, till många supporters stora irritation. Att exempelvis starta matchen på gigantiska Camp Nou med en trebackslinje mot anfallstrion ”Tres Amigos” i spetsen, visade sig vara ett galet experiment som fick överges efter mindre än en halv halvlek. Tänk om det ligger ett litet korn av sanning i ”illasinnade” rykten som gjort gällande att en viss Tito Vilanova var den som agerade ”tänkande August” på bänken, i skuggan av den karismatiske och alltid lika oklanderligt kostymklädde kollegan Pep Guardiola. Vars semaforliknande viftande i tekniska zonen onekligen drog till sig bildproducenters uppmärksamhet. Att Peps högra hand under Barcas senaste guldålder alltid höll sig i bakgrunden på bänken, betyder emellertid inte att denne nödvändigvis alltid fick spela andra-fiolen. Är det verkligen slumpens verk och en ren tillfällighet att tiki-takan i sin mest renodlade form, tycks ha gått i graven i och med Tito Villanovas insjuknande och tragiska död? Och att spelidén verkar komma att förbli död och begraven så länge Pep Guardiola och hans nygamla lärjeungar får sin senaste vilja fram, i fråga om hur bra och effektiv fotboll ska spelas. Själv gör jag inga som helst anspråk på att sitta inne med alla svaren. Men anser mig ha min fulla rätt att ändå ställa frågorna. Vet faktiskt inte vilken fot jag ska stå på när det kommer till kritan, eftersom Pep varit lika stor i mina ögon som självaste påven är för en riktigt rättrogen och okritisk katolik. Men någonting är det som inte stämmer. Det är i alla fall ett som är säkert. Och konflikten med klubbläkaren synes inte vara mycket mer än ett av många symtom.
Barcelona AndreD
2015-05-08 21:31
Barcelona Davids3
2015-05-08 21:09
Vi kommer med största sannolikhet spela utan Suarez imorgon då han har 4 gula.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-05-08 21:05
@*hjärta*Stay calm, fake left and see you later:

Hhehehehehehehehe
Barcelona Liunil Masse
2015-05-08 20:31
@Mido:

La Real på hemmaplan är något av de lättaste för Barca i la liga genom åren. Tvivlar starkt på att det kommer bli svårt den här gången med den formen vi är i och att Sociedad knappt tar poäng på bortaplan sen Moyes tillträde.
Barcelona Ney
2015-05-08 20:23
@dinho the artist:

Tvivlar på att det finns kroater här men väldigt många bosniska katoliker däremot. Men visst, jag håller med ... Barca köper inte spelare som Kovacic. Som tur är så sitter inte Zubi och styr längre. Så du kan lugna ned dig.
Barcelona Mido
2015-05-08 20:16
Imorgon väntar Real Sociedad,, vi måste ta revansch,, vi har haft det svårt mot dem,,, plus det var den matchen kaoset urartade sist... Inga ursäkter, 3 poäng krävs
Barcelona the cameroonians
2015-05-08 19:49
@Baha - Tres Amigos:

Att komma med en ny tränare är lite att skjuta sig själv i foten.
Som tur är finns det många andra aspekter och faktorer för de olika kandidaterna att övertriumfa Bartomeu med än när det gäller tränarfrågan.

Eftersom det inte heller finns möjlighet för en ny tränare (eller sportchef för den delen) att plocka in någon ny spelare så är det helt klart att Lucho är det bästa alternativet - han kan bygga vidare med sitt eget material.
Barcelona SOMISEREM1899
2015-05-08 19:49
Jag tror faktiskt att Aleix Vidal skulle kunna vara en riktigt bra värvning. Han har den genombrytningskraft som jag tycker Dani Alves tappar mer och mer i takt med att han blir äldre. Att Vidal är bollskicklig och därtill katalan skadar ju inte heller. Sen är frågan hur lätt han blir att få loss med tanke på att hans kontrakt sträcker sig till 2019.
Barcelona dinho the artist
2015-05-08 19:48
Gud orkar inte alla kroater här som vill marknadsföra kovacic. Han duger inte och ej presterat tillräckligt för en klubb av barcas dignitet, i mitt tycke.
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2015-05-08 19:40
En öppen och ärlig intervju med Leo Messi, vår Alien overlord
Barcelona KiNg-PuYi
2015-05-08 19:33
då kmr han ju spikat att värvas:p
Barcelona the cameroonians
2015-05-08 19:25
@KiNg-PuYi:
Japp, uppvuxen i Valls och fotbollsfostrad i Damm och Espanyol.
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-05-08 19:17
Lucho kommer inte dra någonstans. Allting beror på om nästa kandidat är tillräcklig dum och hämta en egen tränare. Och alla de har påpekat än så länge är medelmåttor.
Barcelona Barca4life98
2015-05-08 19:16
Enligt mig, utifrån vad jag har sett, så verkar Denis Suarez lite bättre än Kovacic. Tycker vi ska satsa på Denis o Halilovic. Sedan köpa in en Xavi-typ.
Barcelona KiNg-PuYi
2015-05-08 19:13
Liatzo

Är Alex Vidal katalan?
Barcelona NJ111
2015-05-08 18:30
@WalterWhite:

Kovacic har inga dispyter med Mancini... Han startar enbart för han inte är tillräckligt bra, jag som hejar på Inter i Serie A har sett väldigt mycket av honom. I kroatien brukar oftast Brozovic gå före honom.

Enligt mig är han inte barca material. När han kommer med fart är de svårt att stoppa honom likt Iniesta. Men det är allt han kan. Han har usla skott, ingen kyla och dåliga passningar, dåligt närkampsspel, och väldigt ojämn.
Barcelona Barca4life98
2015-05-08 17:44
Hur mycket ryktas det att vi ska få betala för Kovacic?
Barcelona Messi = GOAT
2015-05-08 17:42
[QUOTE=neymar JR]5 slutspels matcher, 5 vinster och det har inte ens varit tal om förlust. Vi har briljerat i alla 5 matcher och har vunnit välförtjänt. Under alla dessa matcher borde vi ha gjort ännu fler mål Vi har endast släppt in 2(?) mål under dessa matcher Lucho började med att fixa försvaret Anfallet kom igång och nu till sist så har mittfältet kommit igång. Trion i mitten har börjat förstå varandra och lucho [/QUOTE] Och 1 var '' självmål''. Detta Barcelona verkar inte ha nå gränser. Bravo och Ter Stegen är två världsklass målvakter, Pique är fornstora sig, Busquets dirigerar som vanligt, Iniesta visar glimtar av den store DON, Rakitic har visat sig vara perfekt för detta Barca, Alba ger trygghet defensivt och offensivt, Alves har höjt sig efter kontraktstrulet, och jag har inte ens börjat med MSN. Suarez kandiderar om årets värvning, Neymar stora matchernas man, och sist men inte minst(eller?) Leo Andres Messi, Han var tydligen slut för 1 år sen, men har tagit en ny roll med samma briljans som föregående. Sjunkit längre ner i plan samtidigt som han har en grundposition som ytter men poängmässigt är det samma gamla visa. Njut Boys medan han är här, för när han väl slutar kommer en stor klump bosätta sig i magen nästkommande åren. Trodde ni jag skulle glömma Lucho Enrique? Kritiserad, hatad, ratad efter bara några månader, men han visade att han har en plan. Han har fått MSN att fungera ihop, det har folk underskattat. Han har fått igång backlinjen och låt oss inte snacka om fasta, från osäkerheten själv till bland Europas farligaste på fasta. ALL HAIL BARCA!
Barcelona WalterWhite
2015-05-08 17:40
Kroatisk media meddelar att Barcelonas direktör är i Inter för att avsluta Kovacic dealen.
Barcelona Liatzo
2015-05-08 17:40
MrKnowledge Det stämmer bra! Dock har han spelat ett par matcher på högerbackspositionen under säsongen, bland annat mot Fiorentina och Borussia M'gladbach. Jag misstänker att man är intresserade av att skola om honom likt en viss Jordi Alba.
Barcelona WalterWhite
2015-05-08 17:39
@NJ111:

Nästa gång det är helg så kan du vänta med alkoholen tills de normala arbetstiderna är över.

Kovacic må inte starta i ett mittenlag så ofta på grund av dispyter med tränaren men han startar/spelar jämte Modric och Rakitic väldigt ofta i landslaget. Duger det för dig?
Annons: