/spanien/barcelona/forum/25487.aspx/spanien/barcelona/forum/25487.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Ronaldinho Jr.
2005-12-16 12:01
Eurosport sänder ju lottningen också. Komigen nu, ge oss Chelsea :D Eller åtminstone bara inte Bayern!!
Barcelona Tompa
2005-12-16 12:00
Holländaren:
Det är sant att den "holländska eran" mer eller mindre inleddes långt innan Van Gaal anlände men att han drog ett rejält strå till stacken för att köra ner klubben står utom allt tvivel för mig.

Jag trodde faktiskt Van Gaal var en kanontränare när han anlände 1997 nen ack så fel jag hade. Luis Van Gaal är näst Juan Gasparts presidentskap det sämsta som hänt barca under modern tid.

Och angående gnället på holländare så har ju du själv samma inställning som hollandshatarna fast åt andra hållet. När har du någonsin kritiserat en holländsk spelare?
Barcelona Der Afro
2005-12-16 11:56
CL-lottas nu klockan 12. Man kan följa lottningen på SVT:s text-tv sidan 305.

Villarreal JournalistenThomas
2005-12-16 11:31
Att Barca spelar fantastiskt just nu råder det ingen tvivel och stämningen bland fans, spelare och alla kring Barca är ju helt fantastisk. MEN!

Ser ni inga faror? Allting ser visserligen oerhört bra ut nu men vad händer om det uppstår lite fler skador. Det är en lång säsong kvar och med några småskador på spelare som tex Ronaldinho och Puyol så blir det väl ganska tufft?

Vad har ni för tankar om detta skulle hända, hur skulle laget se ut=?

lycka till i helgen, jag tror ni fixar klubbrekord!
Barcelona Holländaren
2005-12-16 11:21
Alltså lägg av med det där sabla hollandshatandet. Det är ju helt sjukt att konstant tänka i nationalitetsbanor. Den senaste krönikan var så urbota värdelös att jag kräks. Det är helt fel att säga att den holländska eran började med van Gaal. Det går att gnälla i oändlighet på van Gaal, men det fokuseras för mycket på att han var holländare. Cruyff var också holländare, Rijkaard också och de omnämns knappt. Att skriva som killen i den senaste krönikan känns otrevligt, det är ett sjukligt tänkande. "Judarna förstör Tyskland" sa Hitler, "holländarna förstörde Barca" skrev sopan i krönikan. Det är en riktigt riktigt dålig sida det här. Alla texterna håller bottenlåg text och jag hoppas innerligt att en svensk Barcasida av bättre kvalité dyker upp på Internet snart. Det här stället är fyllt med hat och politik, förjävla svinigt.
Barcelona La Rambla
2005-12-16 09:17
Kharles

Hur i helskotta kan du försvara en sådan tackling av Essien?

Öh! Var någonstans försvarar jag tacklingen? Tvärt om så tycker jag det är en otroligt ful tackling på gränsen till överfall som du själv skriver.

Det jag däremot tycker är helt horribelt, är hur ett helt domarteam kan undgå den när den är så uppenbar. Eftersom man ser en hel del fotboll, ser man också hur pinsamt ofta likvärdiga tacklingar helt undgår repressalier. Det är ju det jag vänder mig mot. Varför renderar inte de några avstängningar i efterhand? En likvärdig tackling han gjorde i PL gav inte heller något gult kort. Där hade FA inte ens rätt att i efterhand gå in och utdömma något straff eftersom domaren inte ens gav varning för tacklingen under pågående match. Förstår du bättre det paradoxala i det hela jag stör mig på?

För min del kunde de ha gett honom minst 5 matchers avstängning, och det inte bara i CL utan även i den liga han spelar i. Det är samma sport oavsett vilken turnering, det ska vara ett kännbart straff så spelaren lär sig. Men det ska vara konsekvent och gälla alla spelare som beter sig så när de går i närkamp med en moståndare.
Barcelona Jontteee
2005-12-16 01:29
En sak som jag inte fattar med visa personer som vill ändra på fotbollen, med "smarta bollen" som visar som bollen e inne lr inte,
sen som visa sa här inne att ha en extra domare!
Då bilr det alltså 5domare låter lite för mycket.
Jag säger bara skit i "smarta bollen" o en extra domare..
Låt fotbollen bara som den har alltid varit.
Tex. OCH om bollen var inne lr inte.. OCH om en domare missar nåt, det hör till fotbollen..
Barcelona Gabriel
2005-12-16 01:07
Kharles

Hermano jag förstår hur du tänker och jag håller personligen med dig, sånt har inte med fotboll att göra. Att man i efterhand inte skulle kunna straffa spelare tycker jag också låter helt fel, det ser jag som en självklarhet att man får göra. Däremot så ska det inte vara så svart och vit som det låter, man ska gå igenom varje situation och tänka på allt som helhet sedan ta ett beslut. Man ska variera sitt tänkande om straff beroende på hur allvarlig situationen är.

Jag tror La_Rambla försöker se det hela ur en anan synvinkel, detta innebär inte att jag inte har min egna uppfattning det innebär bara att jag förstår hur han tänker också.

Visca!
Barcelona Kharles
2005-12-16 01:00
La Rambla

Hur i helskotta kan du försvara en sådan tackling av Essien? Han går ju in i situationen mot två spelare (Gerrard och Hamann) tittar åt andra hållet och bara hugger med utsträckt ben och dobbarna före i knähöjd. Bara för att domaren missade det eller inte gjorde sitt jobb (och utvisade honom) så bör han få löpa? Vad är det för resonering? Precis som du nämnde så har han gjort det flera gånger förut, han måste få ett kännbart straff så att han lär sig att man inte bara kan sparka på allt och alla. Bara en otroligt feg fotbollsspelare gör så, och vad hade du tyckt om han hade gjort så på Puyol samtidigt som denne hade haft benet fäst i gräset och benet då följdaktligen gått av? Som bilden visar finns det absolut ingen tanke i huvudet på Essien att ta bollen, avsikten är att skrämma eller skada. Det är snudd på misshandel.

Alla som försvarar tacklingen med vad some helst för ursäkt de nu väljer bör, för sportens skull inte ha något med fotboll att göra..
Barcelona HARE BRA
2005-12-16 00:57
tjenare har bara en fråga ere nån som vet om belleti e med i den brazilianska landslagstruppen?
Barcelona Gabriel
2005-12-16 00:42
Södan9

Självklart kommer dom att se det som en stor framgång ifall Osasuna tar en kvalplats till champions league, det är en bragd för ett sånt lag. Men eftersom vi konkurerar om titeln och dom om nytt kontrakt i ligan (trots deras form nu) så är det olika saker. Dom kommer börja tappa poäng så småningom.

För övrigt beundrar jag deras mexikanske treänare Javier Aguirre både för hans personlighet och taktiska kunnande. Tror att det mexikanska landslaget bara kommer att bli starkare och starkare, snart kommer dom vara som ett "nytt" tjeckien.

Nu räcker det för idag, visca :)
Barcelona Barca Barca
2005-12-16 00:30
Osasuna kommer börja tappa poäng nu. Tror knappast dom får CL plats, deras matcher har varit rena tur matcher. Och om dom spelar CL dom kommer bli totalt mosad av alla jätteklubbar som spelar. Men jag kan ha fel ibland:P
Barcelona Södan9
2005-12-16 00:09
Gabriel

Jo det är klart att det oftast blir så ta tex Wigan som expempel nu i England men det finns också gånger då ett mindre lag hållt mycket länge och Osasuna kan bli ett sånt eftersom alla säger att dom kommer tappa. Det är precis det dom vill höra, slippa gå in som favoriter och alltid vara underdogs. Dom beöver ju inte vinna ligan men en CL kval plats för dom skulle ses som en sensation.
Barcelona Lucho
2005-12-15 23:52
Men om nu Ronaldinho inte spelar, hur ska laget ställa upp i så fall?

Mitt förslag är att man ställer upp med Motta, Edmilson och Iniesta på mitten och Eto'o, Messi och Deco som ersättare för el Mago. Fast mer troligt är väl att Rijkaard ersätter den sistnämnde med Henke eller Giuly.
Barcelona Gabriel
2005-12-15 23:51
Södan9

Har du funderat på en sak ? Alla mindre lag som i vissa säsongen imponerar och förvånar genom att hänga på i toppen av tabellen som ledare så småningom alltid tappar det i slutet. Nu säger jag inte att detta måste vara utgången för Osasuna också, men realisiskt (även om allt inte alltid blir det) så säger allt att Osasuna förr eller senare kommer att tappa.

Jag ser det som att så länge som vi vinner våra matcher så skiter jag i vad dom andra lagen gör, och det står jag för. Men det innebär inte att det inte finns vissa lag jag föredrar som ska vinna i matcher - denna matchen vill jag Osasuna ska vinna eftersom jag knappast tror att dom håller. En annan anledning är för att jag njuter varenda gång real förlorar.
Barcelona Södan9
2005-12-15 23:46
Förstår mig inte riktigt på alla som säger att Osasuna kommer att tappa "snart". Jag tror att det kan bli som för Real Socidad år 2001/2002(?) när man kom 2a i ligan och förlorade guldet i sista omgången. Ser faktiskt hellre en real vinst för att barca ska kunna rycka.

Ärligt talat så vetefan om jag inte ser Osasuna som ett större hot en Real Madrid till titteln då Real lååååååång ifrån imponerar på mig spelmässigt.

Barca vinner med 3-0 i helgen. Tror på Etoo, Motta och Henke som målskyttar.
Barcelona Gabriel
2005-12-15 23:38
La Rambla

Personligen tror jag att Ronaldinho spelar, tror inte han viker ner sig och begär att få spela. Däremot om det inte skulle bli så, då är det inget att oroa sig över. Vi har bra ersättare för honom, även om han är the one and only.

Vi är inte beroende av honom längre så Cadiz ska inte kunna störa. Det är i sånna här matcher som man vinner ligan på, inte i dom stora matcherna ! Det vet laget om.
Barcelona La Rambla
2005-12-15 23:32
Det ser inte bra ut för Ronaldhino inför Cadiz. Han har influensa och har inte kunnat träna på hela veckan. Blir intressant att se hur vi klarar oss utan honom.

Backstrom

Jo det är onekligen en intressant diskussion som kan hålla på länge för att finna en optimal lösning. Men nu säger jag,

Bon Nit!
Barcelona Backstrom
2005-12-15 23:28
Kortsiktigt sett vill man(jag) se Osasuna förlora, då det betyder att Barcelona tar en odiskutabel första plats i tabellen. Däremot långsiktigt är det nog bättre om Osasuna vinner då Real känns som en farligare konkurent om ligaguldet i det långa loppet.
Och i Akram/La Rambla diskussionen så tycker jag det låter som en bra idé det där med en "extra fjärdedomare, alt. femtedomare" - Vet inte exakt hur det skulle fungera i praktiken men det låter som en hållbar lösning utan att matchen ska behöva påverkas för spelare eller åskådare.
Real Madrid Dieginho
2005-12-15 23:27
Tror vi vinner med 2-1 kanske 3-1. Dom verkar träna hårt nu och Robinho har kommit igång nu + att det är hemmaplan så dom vill nog visa upp sig. Men osasuna är inget dåligt lag, så säger 2-1.
Barcelona Gabriel
2005-12-15 23:22
Dieginho

Det kommer att bli dubbelt upp på det du tror. Missförstå mig inte, jag underskattar aldrig lag, speciellt inte ifrån La Liga då jag av erfarenhet vet att alla kan slå alla, men det är andra tider nu. Barcelona kommer vinna med 0-4.

Hur tror ni själv det går mellan er och Osasuna ? Tror på oavgjort, 1-1 men hoppas på Osasuna vinst !
Real Madrid Dieginho
2005-12-15 23:11
Tjena! Hur går det mot Cadiz tror ni? Vinner ni? Tror ni vinner med 2-0 ganska säker vinst. Vad tror ni själva?
MVH
Barcelona La Rambla
2005-12-15 23:07
Tyvärr, men klubbar har lite väl svårt att se saker och ting på ett objektvit sätt när de själva enligt dem har blivit förfördelade. De skulle i slutändan beklaga sig över varenda offsideavblåsning de skulle få emot sig. Hellre då ett regelverk med en yttre instans som övervakar och dömmer.

Era evenutella motståndare i CL visas på Viasat nu, deras vinstmatch idag i VM för klubblag.
Real Madrid Akram
2005-12-15 23:03
La Rambla

Att det skulle ta för mycket av deras tid håller väl inte, de får väl betalt för sitt arbete.

Men annars håller jag med om att ett stramare regelverk skulle hjälpa situationen till det bättre. Men skulle inte det funka eller ifall det inte blir av så får gärna klubbar anmäla olika incidenter under matchen, det är väl en rättighet man måste få ha som klubb.

Sepp Blatter ska alltid hålla käften, till och med när han har med saker att göra. ;-)
Barcelona La Rambla
2005-12-15 22:56
Akram

Självklart måste man ta itu med det här, något måste göras redan till VM som kommer. Det jag skulle vilja se är väl isf konsekventa regler i alla proffsligor världen över. Det är i vilket fall som helst en svår nöt att knäcka men spelare ska inte få agera hur huvudlöst som helst och komma undan med det. Det handlar ju om de drabbade spelarnas eventuella fortsatta karriärer om det vill sig riktigt illa.

Kanske skulle man ha en extra domare vid sidan av planen, inte den nuvarande 4:e domaren som har fullt upp med att hålla koll på att tränare uppför sig. Utan en ytterligare domare som ska ha som uppgift att i första hand ha koll på fult och vårdslöst spel som huvuddomaren missar. Att domaren ska se matchen i efterhand håller inte, det skulle uppta all för mycket av deras tid efter matchen. Annars skulle jag vilja ha klara regler i alla stora ligor (läs likvärdiga), att bestämande organ får videogranska sådana situationer och utdömma straff. Inte som i det här fallet på måfå bara för att det har skrivits om det och påpekats från Sepp Blatters håll. Han ska sköta sitt och enbart hålla käften om sånt som han inte har att göra med.
Real Madrid Akram
2005-12-15 22:44
La Rambla

Jag tror inte att jag missuppfattar det, tvärtom så förstår jag mycket väl vad du vill ha sagt.

Men för att ställa frågan på ett annat sätt:

Hur tycker du att man ska sköta såna här frågor? Det är väl alldeles uppenbart att det inte får fortsätta på det här sättet, nu var det väl lite typiskt att UEFA´s hatlag (Chelsea) blev de drabbade, men jag tycker hursomhelst att det ska vara nolltolerens mot sånt.

Du tycker alltså att spelare som sparkar ner någon medan domarna tittar åt annat håll inte ska kunna få något straff i efterhand?

Är det möjligen en idé då att låta domaren i efterhand se matchen och efter det får avgöra ifall någon spelare har gjort något som bör bestraffas? Alltså domaren ska se matchen direkt efter att matchen har spelats och därefter avgöra om någon har gjort något otillåtet? Efter att domaren har sett matchen, bedömt om något otillåtet har hänt och skickat in sin rapport till förbundet bör det vara otillåtet att anmäla tilltag.

Är det ett alternativ till hur man gör just nu?
Barcelona La Rambla
2005-12-15 22:37
Akram

Det gäller även om Totti får för sig att skicka iväg en loska mot någons frisyr.

Jag tror att du missuppfattar vad jag vill ha sagt. Såg tidigare Futbol Mundial, där var det ett reportage om några länder som hade kvalificerat sig till VM. En av spelarna som granskades var just Essien. De visade en del helt otroligt vårdslösa tacklingar från hans tid i Lyon. Killen har för vana att gå in med rakt ben och sträckt vrist. Tror visserligen inte att han är en medvetet ful spelare utan bara opolerad. Nåväl, att jämföra Ronaldo med det här fallet är inte rätt. Han fick sitt straff under match och även en avstänging som påföljd. Allt i sin ordning där. Det jag "protesterar" mot är att man kan udela avstängning för något som sker dagligen överallt i världen utan någon som helst påföljd i efterhand. Just det här ärendet stinker lång väg, skulle inte förvåna mig om det är bara för att det råkar vara Chelsea som det blir ett straff överhuvudtaget. Det är det jag opponerar mig emot. Självklart avskyr jag sådana kapningar vem det än gäller.
Real Madrid Akram
2005-12-15 22:28
Ska även ta tillfället i akt och berömma nivån på det här forumet.

Messí ska också ha lite cred för sitt jobb som Moderator.
Real Madrid Akram
2005-12-15 22:25
Gäller det bara filmningar eller också fula tilltag under matcher som till exempel att spotta på motståndare, sparka ner dom eller skalla någon?

OM det finns i Italien tycker jag att man bör ta efter det, i alla ligor. Det verkar vara ett bra initiativ.

Men det beror väl på hur man är som människa, vissa vill att domarna ska få jobba ifred, andra vill att de ska få all den hjälp de kan få in såna här frågor.

Barcelona La Rambla
2005-12-15 22:11
Akram

Tycker att du har fel, eller fel är väl FEL ord. Men du fattar vad jag syftar på. Det slutar i kaos och cirkus nu när Blatter har påverkat ett beslut indirekt, vi kan räkna med ett Lex Essien i framtiden. Bättre då att domare får direktiv från förbunden att stävja sånt här ordentligt.

I Italien kan man efter videogranskning stänga av spelare om det visat sig att de har filmat utan att domaren upptäckt det och stänga av dem upp till 3 matcher. Nytt för i år.
Annons: