/spanien/barcelona/forum/25459.aspx/spanien/barcelona/forum/25459.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Kharles
2005-10-17 13:54
Valdés

De allra flesta målen som vi släpper in är antingen kontringar eller fasta situationer.

Visst brister Rijkaard gång på gång i taktiskt kunnande (det är väldigt svårt att se logiken i byten eller ens i startuppställningar) men det är framförallt genom individuella misstag som vi släpper in mål. Dessa individuella misstag upprepas av ”vissa” spelare vilka därmed brister i förmåga; Belletti, Oleguer, Gio, Edmilson (men tyvärr gör också Valdés och Marques bort sig och orsakar poängtapp lite för många gånger).

Problemet är spelarnas attityd. Mittfältet är inte lika aggressivt som förra året och inte lika passningssäkert heller, och det medför att försvararna utsätts för mer och mer prov, och de har oftast väldigt dåligt med understöd. Man är alltid känslig mot kontringar om man anfaller med så mycket folk som Barça gör.

Vi dominerar bollinnehavet stort match efter match och våra motståndare anfaller mycket sällan med fler än tre spelare av rädsla för vår offensiv – vi försvarar oss så gott som alltid med minst tre försvarare och en mittfälltare vilket borde vara tillräckligt. Samtliga tre mål i helgens match mot Deportivo kom efter otroligt dåligt försvarsagerande och individuella misstag (vilket resulterade i att hela backlinjen fick en etta i betyg i EMD, ettor i betyg fick även Marques, Edmilson, Xavi och Rijkaard).

Och Rijkaard fick som sagt en etta för taktiska misstag. Om man tittar noga på Depors mål så ser man att de var resultat av dålig press och dålig markering. Deporspelare får stå helt ensamma och ta emot returer två gånger i samma match medan alla försvarare står och tittar på, första målet föregicks ju av att en deporspelare fick stå ensam med nästan fritt skottfält medan Marquez sjunker väldigt långt ner nästan rakt in i den egna backlinjen, sen tappar också Xavi och Deco en del bollar på mittfältet som resulterade i farliga kontringar till Munitis, de Guzman osv..

Visst kan lösningen eventuellt finnas i att låta Marques spela mittback (vilket självfallet Rijkaard borde ha prövat ordentligt för länge sedan) men jag vill fortfarande inte tänka på vad som händer om Puyol blir långtidsskadad och därför behövs en STABIL mittback till (Milito, Andrade, Chivu eller Gallas) som förstår att täcka upp bakom den av ytterbackarna som väljer att följa med upp i anfall. Att Belletti;s och Gio;s positioner behöver förstärkas är väl hela forumet eniga om.

Instämmer.

Vi behöver försvarsspelare som kan ”döda” matcher – alltså förlita sig på sina defensiva kvalitér tillräckligt mycket för att laget (och då framförallt Ronaldinho, Eto´o och Deco) skall slippa göra 4 konstmål i varje match för att vi skall kunna vinna. Som det är nu backar alla hem av ”rädsla” men också med vetskapen att det räcker att göra 2 – 3 egna anfallsförsök eftersom det är så lätt att komma igenom vårt försvar och göra mål.

Det är inte individuella kvalitéer som dödar matcher, det är taktiker. Fråga Rafa Benitez, som med backar som Hyppiä och Traore lyckades vinna CL. Det är inte individuella kvalitéer hos backar som dödar matcher, det är defensiva system och taktiker. Konceptet individuella kvalitéer hos försvarsspelare är vida överskattat i dagens fotboll, det är organisationen som får backar skina. Det är bara att jämföra Walter Samuel i Roma och i Madrid. I Madrid åkte han på väldigt mycket kontringar och framstod som Raul Bravo. Hur tror ni annars tränare som Mourinho och Sven-Göran får backar som Terry att framstå som Baresi? Men jag håller med om att man bör införskaffa backar som har speed och är kompromisslösa i man-mot-man spelet. En till back som Puyol skulle inte skada, men då ska man komma ihåg vilka som finns tillgängliga och hur mycket man har råd att lägga ut.

forts. ovan
Barcelona Kharles
2005-10-17 13:53
Edit: jag hatar dessa forumtyperna.
Barcelona Beautiful_ Barça
2005-10-17 13:40
Känns skit att titta på tabellen just nu.
Barcelona Patrik
2005-10-17 13:07
Valdés

Stämmer helt klart att vi måste bli mycket bättre på att "döda" matcher. Jag har sagt det förut och kommer säga det tills vi kan göra det. Finns inget mer snopet än att tappa "säkra" trepoängare som i lördags (i viss mån mot Valencia också).

Jag säger emot mig själv lite dock eftersom jag gärna ser många mål och vackert spel hela matchen (vem gör inte det?), men att knyta ihop säcken med 20 kvar och vinna ligan i slutändan ÄR det bästa alternativet.

Hur vi än vrider och vänder på det kommer man alltid fram till samma slutsats. Försvaret måste stabiliseras. Helst med några spelare som är taktiskt skickliga. Jag orkar inte med såna matcher som mot Depor igen.
Barcelona Valdés
2005-10-17 12:26
Kharles;

Visst brister Rijkaard gång på gång i taktiskt kunnande (det är väldigt svårt att se logiken i byten eller ens i startuppställningar) men det är framförallt genom individuella misstag som vi släpper in mål. Dessa individuella misstag upprepas av ”vissa” spelare vilka därmed brister i förmåga; Belletti, Oleguer, Gio, Edmilson (men tyvärr gör också Valdés och Marques bort sig och orsakar poängtapp lite för många gånger).

Vi dominerar bollinnehavet stort match efter match och våra motståndare anfaller mycket sällan med fler än tre spelare av rädsla för vår offensiv – vi försvarar oss så gott som alltid med minst tre försvarare och en mittfälltare vilket borde vara tillräckligt. Samtliga tre mål i helgens match mot Deportivo kom efter otroligt dåligt försvarsagerande och individuella misstag (vilket resulterade i att hela backlinjen fick en etta i betyg i EMD, ettor i betyg fick även Marques, Edmilson, Xavi och Rijkaard).

Visst kan lösningen eventuellt finnas i att låta Marques spela mittback (vilket självfallet Rijkaard borde ha prövat ordentligt för länge sedan) men jag vill fortfarande inte tänka på vad som händer om Puyol blir långtidsskadad och därför behövs en STABIL mittback till (Milito, Andrade, Chivu eller Gallas) som förstår att täcka upp bakom den av ytterbackarna som väljer att följa med upp i anfall. Att Belletti;s och Gio;s positioner behöver förstärkas är väl hela forumet eniga om.

Vi behöver försvarsspelare som kan ”döda” matcher – alltså förlita sig på sina defensiva kvalitér tillräckligt mycket för att laget (och då framförallt Ronaldinho, Eto´o och Deco) skall slippa göra 4 konstmål i varje match för att vi skall kunna vinna. Som det är nu backar alla hem av ”rädsla” men också med vetskapen att det räcker att göra 2 – 3 egna anfallsförsök eftersom det är så lätt att komma igenom vårt försvar och göra mål.

Att vi var ”superstabila” förra året stämmer inte då våren kännetecknades av en lika instabil defensiv som vi nu fått se under hösten, vem minns inte matcherna mot; Chelsea, Real Madrid, Villareal och Real Betis.
Barcelona Der Afro
2005-10-17 12:08
Ämne: Tjena alla grubbland....
Stinsen, om du klickar på Information i menyn till vänster så finns det en länk som heter "Guide till Camp Nou". Den leder vanligtvis till information som du kan ha nytta av men just nu går länken till fel artikel. Kanske kan någon i redaktionen fixa till det?

Barcelona stinsen
2005-10-17 11:17
Tjena alla grubblande barcafans!
Jag ska ner till Barcelona för att kolla på Barcelona - Malaga och undrar om man kan köpa biljetter utanför arenan, På någon typ av biljettaffär? Hjälp mig så att resan blir vad jag hoppas på !!
Barcelona Aubri
2005-10-17 10:38
Henke uttagen till CL men inte maxi
Verkar som de två får turas om att sitta på bänken, då Messi och Ezquerro verkar givna att ta med,
Barcelona Kharles
2005-10-17 10:28
Holländaren

Fans are fickle, eh?
Barcelona Kharles
2005-10-17 10:24
Det är inte kvalitéerna i försvaret som det är fel på, för de finns, de vann ligan och släppte in minst mål av alla lag (och gjorde mest..). Problemet är Rijkaards taktik - hur vi försvarar tillsammans. Rijkaard måste tänka mer på att vi måste ta tre poäng, speciellt på bortaplan och speciellt när man måste slå ur underläge. Han kunde - och borde gjort ett tredje defensivt byte och inrikta sig på att hålla undan (precis som förra året då Marquez blev felaktigt utvisad) för att ta de viktiga poängen. Sen om motståndarna alltid kommer i kontringslägen med en eller två man mer så spelar det ingen roll om backarna heter Oleguer eller Nesta.
Flames
2005-10-17 10:12
Tompa
Inte många ytterbackar som är stabila både offensivt och defensivt. Kan nästan bara tänka på Zambrotta och A Cole. Men visst har du rätt. I Barca blir ytterbackarna extra sårbara tack vara vi inte har några renodlade yttermittfältare som hjälper till.
Barcelona Tompa
2005-10-17 09:57
Jag "tjatade" nästan hela sommaren om att vi behövde förstärka försvaret. Många av er klagar på mittförsvaret och visst - jag hade gärna sett en mittback med.

Det allra största problemet är ändå ytterförsvaret. Gio håller inte måttet mot de allra bästa lagen i Europa och jag anser det är samma sak med Belletti på andra kanten. Brassen må vara jättebra offensivt men defensivt har han stora bister, tyvärr. Brister som blivit än mer exponerade denna höst än tidigare (ville i somras se både en ny vänsterback och högerback)

Positivt är ändå att det offensiva spelet mot Deportivo periodvis var lysande och att Dinho verkar vara ur svackan. Men man far inte tappa en 3-1 ledning, på så pass kort tid. Men Barca kommer tillbaka!
Barcelona Gabriel
2005-10-17 03:53
Herregud visst behövs en back men många vill få det till att vi är i desperations behov av en ny mittback vilket absolut inte är fallet. Vi vann ligan i fjol med precis samma backar som vi har i år alltså är det samma kvaliteer som laget besitter i år. Oleguer bör inte få starta thats the point. Många av er ville se en lång framtid med Puyol-Marques som mittbackspar förra året när allt gick som det skulle i ligan glöm inte det. Med detta vill jag inte säga att vi inte skulle må bra utav en bra mittback till däremot vill jag säga att sluta bete er som små barn några veckor innan julafton.

Spelar vi som i lördags kommer vi att vinna, says Gabriéle citerat av Deco.
Barcelona Vbg:arn
2005-10-17 01:45
AlexC: Akta dig! Påstå aldrig att du kan bättre än dom vanliga skribenterna här, då ligger du risigt till. ;)

I övrigt håller jag med dig, det här är inte FM (bra spel förresten). Man kan inte bara peka på spelare, lägga ett bud och få dom. Speciellt inte eftersom jag blivit så uppläxad om Barcas usla ekonomi, och sedan sitter samma personer som läxade upp mig om det och diskuterar värvningar som skulle kosta Barca närmare en halv miljard kronor.

En värvning får räcka, och mittförsvaret är viktigast att förstärka om man vill ha ett stabilt försvar.
Barcelona AlexC
2005-10-17 01:00
Håller med Vbg:arn här. Det är inte CM eller FM, vi kör med de spelarna vi har säsongen ut så det är rätt onödigt att sitta och tjata om Mascherano och Evra eftersom ingen av dem med all sannolikhet kommer att ha med Barca att göra förrän om tidigast om ca. 8 månader, om ens då. Mascherano tror jag inte blir aktuell för klubben då vi redan har 3 pivotes (4 med Xavi) så er FM-planering saknar substans, precis som alla drömelvor härinne.
2005-10-17 00:10
La_Rambla
Jag tror inte att Henry kommer att kosta mycket nästa sommar. 15 mille kanske. Evra, Milito/Perea och Mascherano skulle kosta betydligt mer.
Mina gissningar:
Evra 15
Mascherano 15-20
Milito 20-25
Barcelona Vbg:arn
2005-10-17 00:06
Varför värva så många spelare? Upp med Marquez på pivote-positionen igen och värva en riktigt stor och stark mittback bredvid Puyol, så behövs inte mer.

Sen borde Sylvinho spela vänsterback oftare och inte Gio. har en känsla av att han är bättre defensivt än vad holländaren är.
Barcelona La_Rambla
2005-10-16 23:03
Beautiful_ Barça//
Känns som om vi borde ha råd med de där om vi samtidigt säljer några spelare. Och funderas det dessutom på att handla in Henry som det ryktats, så borde det finnas lite pengar. Tycker som så många andra här inne, att Henry i all ära men det är defensiven vi borde premiera i första hand.
Barcelona La_Rambla
2005-10-16 23:01
[F]utbol [C]lub [B]arcelona//
Prova de länkarna för biljetter.

http://www.barcelona-football-tickets.com/
http://www.barcelona.com

Camparn//
Tycker nog att vi har problem på fasta situationer. Men där har även Puyol problem så med eller utan Alves spelar varken till eller från antar jag. Och ja, du har rätt, han tillför säkert mycket i offensiven. Men det gör även Belletti. Alves kanske är bättre i defensiven av de två. :)
Barcelona Ronal-Dinho_10
2005-10-16 22:51
Truppen på de 19 spelare är: Valdés, Jorquera, Puyol, Belletti, Edmílson, Oleguer, Van Bronckhorst, Sylvinho, Xavi, Motta, Van Bommel, Deco, Márquez, Iniesta, Messi, Larsson, Eto'o, Ronaldinho og Ezquerro.

Giuly,Maxi,Gabri stannar hemma

varför gillar inte riijkard maxi lopez jag fattar inte
Barcelona Ronal-Dinho_10
2005-10-16 22:49
Ronnie.........Eto'o.............Messi/ezquerro

hoppas vi spelar så
Barcelona Ronal-Dinho_10
2005-10-16 22:48
Yesss Giuly är Skadad
Barcelona Ronal-Dinho_10
2005-10-16 22:43
Har Viasat Sport 1 kontrakt att visa Barcelona matcherna

först visade dem Bremen-Barca sen Barca-Udinese och på tisdag Panathinaikos-Barca
Barcelona Ronal-Dinho_10
2005-10-16 22:37
vad menas med förköpskontrakt
Real Madrid [F]utbol [C]lub [B]arcelona
2005-10-16 22:33
Shoo!
Är det någon som kan rekommendera en bra hemsida där man kan boka biljetter till en Barca match, och att det självklart är en sida man kan lita på :)??
Barcelona Camparn på nou
2005-10-16 22:30
Ra Lambla
Tycker det kvittar att Alves är lite kort i rocken.
Vi skulle köpa honom för hans kvalitéer som högerback som är att han är oerhört bra både offensivt och defensivt.
Sen så släpper vi inte in speciellt många mål på hörnor och fasta situationer det skulle isf vara offensivt att på att sjävla göra mål som vi kunde bli bättre.
2005-10-16 22:26
Milito/Perea + Evra + Mascherano
Sedan har man ett äkta dreamteam
Tror ni vi har råd med det? Tror inte jag. Inte ens om man säljer Giuly, Edmilson och Gio/Sylvinho.

La_Rambla
Jag har följt Mascherano lite när han han var i River och sett knappt nånting nu när han gick Till Crihintas. Men vad jag sett så kan jag inte tänka mig någon bättre pivote, och killen är bara 21. Vi har egentligen ingen HELT renodlad pivote, men av det vi har så tycker jag faktiskt att Mottas egenskaper pasar bäst in.
Barcelona La_Rambla
2005-10-16 22:07
Barca_nr1//
Vad jiddrar du om? Var påstår jag att Cicinho är lång? Läs om, läs rätt. :)
Barcelona Barca_nr1
2005-10-16 22:03
La_Rambla //

ska du påstå att cicinho e lång elr,,,
Barcelona La_Rambla
2005-10-16 22:00
Messi//
Cicinho är back, högermittfältare och ytter allt i ett. Springer upp och ner som Cafu. :)
Annons: