/spanien/barcelona/forum/25437.aspx/spanien/barcelona/forum/25437.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Havaldinho
2005-10-17 20:10
Om inte ordet apa på en svart människa är rasistisk så vet jag inte vad är...
Vad fan väntar ni på som sitter och styr denna sida?
AGERA!!!
Skäms för er lika mycket som den personen som använder dessa ord att ni inte agreat fortare...
Barcelona Beautiful_ Barça
2005-10-17 19:51
Kharles
Visst. Men vårt mål ska väl vara att bygga ett dream-team. Annars har jag fått helt fel för mig. Om anledningen till att vi inte har förstärkt vår svagaste punkt (backlinjen) är den att Laporta ska kunne värva en crack i form av Henry så tänker jag deffinitivt rösta emot honom. Om nu Rossel ställer upp så röstar jag på honom i stället. Men vi får se hur säsongen utvecklar sig. Görs ingenting under juluppehållet så vet jag mitt val. Spelar ingen roll om vi leder tabellen eler inte. Backlinjen ska förstärkas!

stora_4
Du ska få äta upp dina ord när du ser Ronaldinho-Etó'o kombinationen. Antar att 70% av era fans kommer hoppa över till oss som förra säsongen-
Barcelona Kharles
2005-10-17 19:23
Sen stämmer det inte heller att Messi skulle ha någon sorts passproblem. Rijkaard bestämde att vila honom till CL-matchen eftersom han var med i båda Argentinas VM-kvalmatcher. Tompa, var har du varit egentligen? ;-P
Barcelona Messi
2005-10-17 19:03
Thomas Juneborg//

I din införrapport står det att Giuly är med i truppen till matchen imorgon, det stämmer inte. Giuly är, till min stora lycka, utanför truppen.
Barcelona AlexC
2005-10-17 18:08
Hej. Jag tycker att vi ska köpa in Nesta, Thuram & Zambrotta för vårt försvarsspel. Allting handlar bara om att handla nya spelare. Kontinuitet och samspel i försvaret är inte ett dugg viktigt. Sedan måste vi ersätta Valdes med Buffon dels för att han gjort några misstag i början av säsongen och dels för att vi skall få ett nyförvärv. Sen tycker jag vi ska köpa in Mascherano och Tevez så att vi får in fler nyförvärv.

Kan jag få vara med och leka nu?
2005-10-17 17:55
Tror ni vi lyckas toppa tabbellen innan juluppehållet? Känns inte så troligt nu. Men visst, om Real tappar poäng samtidigt som vi vinner alla matcher + pippar dem på Bernabeu så kan det bli ett faktum. 2 vinster på 7 matcher är uselt. Jag tror dock starkt på att vi vinner på Bernabeu. tippar på 2-3
Barcelona Barca Barca
2005-10-17 16:57
Ämne: Barca Barca

Vet d....
Stam är väldigt duktig mittback, fast ålder:(
Men en back som jag hade mer än gärna sätt i Barca är Pablo från Atl.Madrid. Sen finns det en hel bunt i form av, Perea, Mexes, Kompany, Gonzalo, Milito, Coloccini, R.Carvalho(Han och Mourinho är inte bästa kompisar längre).
Barcelona Vbg:arn
2005-10-17 16:54
Man kan inte enbart säga att det är taktiken det är fel på, spelarna är inga robotar som när tränaren säger "anfall" så går alla framåt och när han säger "backa hem" så backar alla hem.

Spelarna har det yttersta ansvaret för det som händer på planen, och det är bara att inse att försvaret är för svagt.

Barca behöver en spelare typ Stam, stor och robust med ordentlig pondus.

Rio Ferdinand vore utmärkt, men alla vet ju hur bra engelsmän lyckas i Spanien..
Barcelona Havaldinho
2005-10-17 16:41
Barca Barca

Vet du att Stam höll jämna steg med Ronaldo i fart när "tjockisen" var i PSV ;)

Vad Pyoul behöver är en spelare som får honom att växa ut mer för han flaxar lite för mycket ibland, vilket ger ett stressigt intryck...
De känns inte som han får med sig de andra spelarna när han leder backlinjen...
En spelartyp alá Ayala, Ferrara, Blanc, P Andersson skulle han behöva vid sin sida...
Fantastiska ledartyper med enorm pondus...
Synd att Patrik hade sån otur med skador i hos oss...
Hade vart intressant att se vad han kunde åtsta komma annars...
Han började bra kommer jag ihåg tills han gick sönder...
Barcelona Havaldinho
2005-10-17 16:37
Han är oki men kan knappast räknas till historien inte heller Juan och Gilberto...

I Milan hade han väl för sig lite otur för han var inte bra i en 3-backslinje men bättre i en 4-backslinje...
Men att lägga honom i en kategori i historien är nog de värsta man kan säga...
2005-10-17 16:36
Havaldinho

Håller med dig angående R.Junior. Hade aldrig litat på honom. Backar ska man värva från Europa och Argentina. Hade också kunnat tänka mig någon i stil med Staam bredvid Puyol. Har allt som behövs förutom att han inte är så snabb och så är han gammal.
Barcelona Señor Cúle
2005-10-17 16:34
Havaldinho

Visst, visst, men i leverkusen har han spelat ytterst bra. Men han kanske inte ska räknas då, har inte följt honom 100%igt.
Barcelona Havaldinho
2005-10-17 16:30
Barca Barca

Tack kul att höra...

Senor Cule

R.Junior!!!
Haha sluta och skämta!
Killen var en stor säkerhetsrisk i Milan fick kicken blev utlånad hit och ditt, i leeds var han på lån i 6 matcher då de fick räcka för de avbröt de lånet och kickade hem han till milan igen som slängde iväg han direkt igen...

En annan sak kan folk sluta skriva elvor här inne!!!
Så trött på se samma jävla namn hela tiden!!!!
Kan vi inte göra en ändring på de från admin?
Barcelona Havaldinho
2005-10-17 16:22
Cafu, Carlos räknar jag inte som stabila backar...
De är brutala offensivt...
Men de är äkta brasse backar underbara framåt en stor risk bakåt...

Att de vunnit så mycket är ju för deras underbara offensiv...
Pele, Jarzinho, Garrinchia, Romario, Socrates, Falcao, Zico, Carlos Alberto...
Man kan rabbla på där i evigheter...
Socrates, Zico & Falcao har inte vunnit VM men de är för underbara att inte ta med...
Barcelona Señor Cúle
2005-10-17 15:54
Valdes
Belletti-Kaiser-Puyol-Gio
----------Motta-----------
---Deco-----------Xavi------
--------------------------
--Messí-----------Dinho----
---------Eto'o--------------

Ett lag som, jag hoppas, kommer bli grymt. När Motta är i form är han hur grym som helst, defensivt blandat med offensivt även om han är pivote. Sen vill jag även se att Bommel spelar från start också, samma sak med våran Iniesta! Jag vill at man roterar bland mittfältarna men först vill jag ha en STABILITET i laget, sen kan det pratas om att rotera i stora drag.
Barcelona Señor Cúle
2005-10-17 15:50
Glöm inte bort R.Junior, som även han är en bra back från Brasilien, sen har vi Juan och Gilberto också, som är väldigt bra, men kanske inte ska räknas in i samma skara som ni pratar om.
Barcelona Barca Barca
2005-10-17 15:46
Ämne: Detta skrev jag igår....
Klockrent, de bästa ja har läst på länge.

Missförstå mig inte nu och tro att jag menar att vi ska börja bli som Juve, Chelsea, Bayern m.m. Men lite hjärna är inte fel o använda. Barcelona börjar La Liga lite knakit. Vi stöter på en av våra svåraste borta matcher, vi ligger under med 1-0 vi vänder matchen på bästa tänkbara sätt till 3-1, vi spelar ut Depor totalt. Sen är det 15 min kvar av matchen. Då är det dags att slänga in lite Defensiva spelare som Motta, V.Bommel som ger lite tyng till mittfältet så vi kan få tag i hela mittfältet. Hade vi deffat när det klockan tickade upp mot 74-75 match minuten kan jag garantera att vi hade vunnit matchen, Och barca hade vässat formen och vi hade kommit igång.
Barcelona Valdés
2005-10-17 15:46
Kharles; jag vill inte se några större ändringar i vår grunduppställning (spelsystem) även om jag också kan se att vi i större utsträckning borde anpassa oss efter om vi leder eller hamnar i underläge (eller överhuvudtaget efter hur matcherna utvecklar sig, så visst har Rijkaard viss del i att vi tappar poäng).

Men jag vill (i överensstämmelse med vår tradition) se ett offensivt Barcelona och med den typen av offensivt spelsystem krävs självfallet försvare med stark defensiv och stor individuell skicklighet. När jag sammanfattar Dina inlägg kommer jag fram till att Du ligger väldigt nära mina åsikter nämligen att det spelar stor roll vem som spelar - spelarnas egna kvalitéer fäller avgörandet. Hade vi år ett med Rijkaard och Laporta haft en bättre vänsterback hade vi redan då vunnit ligan, en ersättare för Oleguer kanske hade gjort att vi nått ända fram i föregående års CL-spel. Att skylla på skador håller inte eftersom det endast bekräftar att truppen är för tunn och inte håller tillräcklig kvalité.

En högklassig försvarare tror jag ökar våra vinstchanser i såväl ligaspelet som CL med väldigt många procent. Med ex Milito i laget kan vi fortsätta spela champagenfotboll och ändå vinna allt......
Barcelona Ronnie
2005-10-17 15:32
Vi har haft en fruktansvärd otur med oss, och inte bara i våra matcher utan i hur andra matcher slutar. Felet som jag ser det ligger i att vi iår släpper inte det första målet vilket ger våra motståndare mer att backa hem för. Hade vi lagt det första målet hade motståndar laget fått flytta upp spelet.

Och otur jag nämner handlar ju då om dessa första må vi släppet in och alla tillfälligheter vi får mål mot oss på. Som de två stolparna mot Depor. Tror att det krävs lite extra koncentration i de bakre leden för att täppa igen. Och om vi skulle värva en till backa så vora Chivu det bästa alternativet, då han kan spela båda i mitten och till vänster!
Barcelona Kharles
2005-10-17 15:28
För att segra krävs krigare på plan mer än ett gäng baletdansörer som inte kan stava till ordet stolhet, STOLHET

Stolhet? ;-D~

Och nej, jag spelar hellre bra fotboll än gnetar till vinst a lá Mourinho eller Capello. Dessutom har Rijkaard visat att man kan kombinera både skönhet och ära. Men du har rätt på en grej; Det spelar ingen roll hur bra eller snyggt du spelare, ingen kommer ihåg dig om du förlorade. Jag håller också med om att man inte alltid behöver spela naivt.

För varje brasiliansk back du nämner kan jag nämna 10 Italienare eller Argentinare

De jag nämnde vann 3 VM-guld. Sen har de faktiskt ganska bra försvarare nuförtiden också, Lucio, Cafu, RC, Alex. Sen har de Dida, en av världens bästa målvakter.

Edmilson hann väl bara med 3 matcher innan skadan...

Menade iofs också i Lyon och Sao Paolo och även med landslaget.

Du nämner 2 av alla backar som lirat för brasilien...
De visar att de verkligen inte kan försvara sig...

De har 5 VM-guld, så jag tror nog de klarar sig ändå.
Barcelona Barca forever
2005-10-17 15:23
Jag ska nog ner och se barça - sevilla i dec. Ngn som har nåt bra tips som är värt o veta? Biljetter är de bäst o beställa från sverige, t.ex från penyan, lr köpa på plats? För det lär ju knappast vara slutsålt. Hänvisa mig inte bara till "Guide till Camp Nou". Har redan läst den, kom gärna med tips från egna erfarenheter.
Barcelona Havaldinho
2005-10-17 15:18
Kharles

För varje brasiliansk back du nämner kan jag nämna 10 Italienare eller Argentinare

Edmilson hann väl bara med 3 matcher innan skadan...

Du nämner 2 av alla backar som lirat för brasilien...
De visar att de verkligen inte kan försvara sig...
Barcelona Havaldinho
2005-10-17 15:15
Detta skrev jag igår och menar de mer och mer för varje dag!

Igår fick vi se varför vi bara erövrat europa en gång...

Sorgligt att se sanningen som man försöker dölja med ett s.k bländande anfallsspel...
För att segra krävs krigare på plan mer än ett gäng baletdansörer som inte kan stava till ordet stolhet, STOLHET är kamp för färgerna ni representerar och för heder ni tar på är när ni får bära våran tröja...

De är inte fult att bevaka, de är inte fult att svettas på ett fult sätt, de är inte fult att springa utan boll och de är aldrig fult att kämpa och försvara en ledning om äran leder till vinster för våran klubb!!!

De är inte målen vi kommer bli hyllade för, de är segrarna som gör spelare odödliga...

Har alltid älskat våran historia och att vi alltid ska underhålla...
Men ska man pissa på oss fans för de?
Ska spelarna glömma deras skyldighet för färgerna de bär för Katalonien?
Att man ska spela vackert betyder inte att man ska glömma bort att man måste bli skitig för att segra...
Ronaldinhos fula yttre segrade över Beckhams skönhet, dags att vi också spelar fult ibland för att vinna de vackra titlarna...

Jag skiter fullständigt i just nu om att vi alltid ska underhålla för jag som supporter skiter i hur vackert det var när vi förlorade när jag ser lag som Juve, Milan, Madrid, Bayern stå där som segrare i slutet av maj och tröstas om att aja men vi spelade bäst fotboll...
För vad?
Till vilken jävla nytta när allt som kommer kommas ihåg är namnen som står ingraverade på den bucklan!
De krävs en förändring i hela attityden i klubben, vi kan inte fortsätta på detta sätt!!!
Mitt hjärta blöder varje gång Real vinner Champions League!

De var inte snöpligt sätt vi åkte ut på!
De var en kvart som måste ha vart de värsta i klubbens historia. In kom vi med nochalans och högmod! Kolla in misstagen vi gör innan målen!
Vi har ju fan 2-1 med oss varför kan vi inte dra ditt och spela med tålamod?

Samma sak när vi åkte ut mot Juve när Antic var tränare på slutet, vi åkte ut som det enda lag som spelat ett år utan att förlora men till vilken nytta?

Förlorare försöker hitta undaflykter om att ja men vi spelade snyggt eller vad som helst, medans de tysta är de som får skrika ut sin lycka när polaken lyfts...

Japp och vad vann vi 03-04?

Jag accepterar inte ens att förlora i små spel tror du jag skulle låta det mest älskade som finns att förlora?

Klubbar som Bolton, Numancia behöver fler suppotrar ni kan väl dra ditt ni som vill fortsätta vara förlorare!
Barcelona Kharles
2005-10-17 15:13
Sen när har brasilien varit kända för sitt försvarspel???

Nilton- och Djalma Santos betraktas som två av de bästa backarna genom tiderna.

Edmilson var riktigt bra innan skadan(eller skadorna)..
Barcelona Havaldinho
2005-10-17 15:10
Detta är skörden av att vi bygger ett Barcelona med brassar på den defensiva positionerna, detta är då resultatet av den slappa attityden brassar alltid visat upp i defensiven...
Att se s.k. backar som Belletti och Edmilson på fasta situationer eller på markeringar överhuvudtaget som på inlägg och sånt är ett skämt...
Edmilson som är värvad för att kunna ge laget längd är alltid bolltittare!!!
Hur ofta har han och Belletti inte gjort bort sig på fasta?
Jag skäms över våran insats i lördags!!!
Jag ser hellre argentinska dobbar i backlinjen än brassar!
Framåt kan vi ha nonchalanta brassar som showar men bakåt krävs stabilitet!!!
Krävs typer som Samuel, Ayala som käkar taggtråd varje morgon...
Helt sjukt att tro att vi ska var stabila i backlinjen när vi har 3 brassar där...
Sen när har brasilien varit kända för sitt försvarspel???
Barcelona Kharles
2005-10-17 13:56
Ska säga att Marquez även saknades mot Chelsea. Gerard var katastrofal.
Barcelona Kharles
2005-10-17 13:55
Att vi var ”superstabila” förra året stämmer inte då våren kännetecknades av en lika instabil defensiv som vi nu fått se under hösten, vem minns inte matcherna mot; Chelsea, Real Madrid, Villareal och Real Betis.

Mot Chelsea var det mittfältet som vek ner sig de första 20min, samma sak mot Madrid och mot Villarreal var det bara Eto'o som var bra. Mot Real Betis saknades utöver Edmilson och Motta både Puyol och Marquez, och då fick Gerard och Navarro hoppa in, som ju varit skadade och inte fått spela något alls nästan dessförinnan. Där var det återigen kontringar som ställde till det, då hade vi ingen stark back som kunde hinna ifatt och göra spektakulära brytningar.
Barcelona Kharles
2005-10-17 13:54
Valdés

De allra flesta målen som vi släpper in är antingen kontringar eller fasta situationer.

Visst brister Rijkaard gång på gång i taktiskt kunnande (det är väldigt svårt att se logiken i byten eller ens i startuppställningar) men det är framförallt genom individuella misstag som vi släpper in mål. Dessa individuella misstag upprepas av ”vissa” spelare vilka därmed brister i förmåga; Belletti, Oleguer, Gio, Edmilson (men tyvärr gör också Valdés och Marques bort sig och orsakar poängtapp lite för många gånger).

Problemet är spelarnas attityd. Mittfältet är inte lika aggressivt som förra året och inte lika passningssäkert heller, och det medför att försvararna utsätts för mer och mer prov, och de har oftast väldigt dåligt med understöd. Man är alltid känslig mot kontringar om man anfaller med så mycket folk som Barça gör.

Vi dominerar bollinnehavet stort match efter match och våra motståndare anfaller mycket sällan med fler än tre spelare av rädsla för vår offensiv – vi försvarar oss så gott som alltid med minst tre försvarare och en mittfälltare vilket borde vara tillräckligt. Samtliga tre mål i helgens match mot Deportivo kom efter otroligt dåligt försvarsagerande och individuella misstag (vilket resulterade i att hela backlinjen fick en etta i betyg i EMD, ettor i betyg fick även Marques, Edmilson, Xavi och Rijkaard).

Och Rijkaard fick som sagt en etta för taktiska misstag. Om man tittar noga på Depors mål så ser man att de var resultat av dålig press och dålig markering. Deporspelare får stå helt ensamma och ta emot returer två gånger i samma match medan alla försvarare står och tittar på, första målet föregicks ju av att en deporspelare fick stå ensam med nästan fritt skottfält medan Marquez sjunker väldigt långt ner nästan rakt in i den egna backlinjen, sen tappar också Xavi och Deco en del bollar på mittfältet som resulterade i farliga kontringar till Munitis, de Guzman osv..

Visst kan lösningen eventuellt finnas i att låta Marques spela mittback (vilket självfallet Rijkaard borde ha prövat ordentligt för länge sedan) men jag vill fortfarande inte tänka på vad som händer om Puyol blir långtidsskadad och därför behövs en STABIL mittback till (Milito, Andrade, Chivu eller Gallas) som förstår att täcka upp bakom den av ytterbackarna som väljer att följa med upp i anfall. Att Belletti;s och Gio;s positioner behöver förstärkas är väl hela forumet eniga om.

Instämmer.

Vi behöver försvarsspelare som kan ”döda” matcher – alltså förlita sig på sina defensiva kvalitér tillräckligt mycket för att laget (och då framförallt Ronaldinho, Eto´o och Deco) skall slippa göra 4 konstmål i varje match för att vi skall kunna vinna. Som det är nu backar alla hem av ”rädsla” men också med vetskapen att det räcker att göra 2 – 3 egna anfallsförsök eftersom det är så lätt att komma igenom vårt försvar och göra mål.

Det är inte individuella kvalitéer som dödar matcher, det är taktiker. Fråga Rafa Benitez, som med backar som Hyppiä och Traore lyckades vinna CL. Det är inte individuella kvalitéer hos backar som dödar matcher, det är defensiva system och taktiker. Konceptet individuella kvalitéer hos försvarsspelare är vida överskattat i dagens fotboll, det är organisationen som får backar skina. Det är bara att jämföra Walter Samuel i Roma och i Madrid. I Madrid åkte han på väldigt mycket kontringar och framstod som Raul Bravo. Hur tror ni annars tränare som Mourinho och Sven-Göran får backar som Terry att framstå som Baresi? Men jag håller med om att man bör införskaffa backar som har speed och är kompromisslösa i man-mot-man spelet. En till back som Puyol skulle inte skada, men då ska man komma ihåg vilka som finns tillgängliga och hur mycket man har råd att lägga ut.

forts. ovan
Barcelona Kharles
2005-10-17 13:53
Edit: jag hatar dessa forumtyperna.
2005-10-17 13:40
Känns skit att titta på tabellen just nu.
Annons: