/spanien/barcelona/forum/25254.aspx/spanien/barcelona/forum/25254.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Havaldinho
2005-11-23 19:28
Kära "Blaugrana" bröder skriver till er fran mitt nya land.

Vinsterna vi kommer ösa pa kommer kännas gudomligare härifran alperna i Schweiz :)

Visca Catalynia
Barcelona Kapten11
2005-11-23 19:24
Ronaldinho är världens bästa fotbollsspelare självklart. Hans individuella skicklighet sträcker sig mil över alla andra. Det gör honom unik. Han är enligt min mening mer överlägsen än vad Zidane och Ronaldo nånsin var, och det vill inte säga lite. Han kan, om han fortsätter i den här stilen, bli den bäste, men då krävs många år av titlar och storspel.
För övrigt, riktigt kul att Henke gör det bra, men inte helt oväntat. Han kommer dessutom att få chansen i stort sett varje gång Eto´o av nån anledning saknas.
Vad gäller Frank Lampard, så håller väl alla med om att han är en riktigt bra fotbollsspelare, dessutom är det för en gångs skull en tvåvägsspelare som nämns i dom här diskussionerna. Han har dessutom inte missat en match på år och dar vilket är extremt ovanligt i dagens fotboll. Att det finns överskattade spelare i engelsk fotboll är det väl ingen tvekan om, Beckham och Gerrard bara två av många exempel, men i Lampards fall är berömmet enligt min mening välförtjänt. Ronaldinhoklass? Inte i närheten.
Barcelona Kharles
2005-11-23 18:40
Chancho

Eto'o jobbar ofta hem och pressar även motståndarnas backlinje.

Ronaldinho es un ser superior, btw.
Villarreal Totti per me
2005-11-23 18:30
Kharles

Kan man inte jämföra Ronaldinho med nån? Visst kan man. Klart som fan att ROnaldinho är bäst i världen f.t men JO JO och åter JO, det finns spelare som har kapacitet och potential till att göra lika många mål och assists i respektive liga och CL. Visst målen kanske inte är lika fina lr assistsen kanske inte är lika majestätiska men dem funkar ju även dem. MEn jag håller med om att dinho är bäst i världen, men en klass för sig....där tvekar jag lite..

MVH
Barcelona Chancho
2005-11-23 18:24
vbagarn,,

Alltså jag har inte argumenterat för att ROnaldinho inte är en offensiv mittfältare (Trequartista alltså), han ska inte spela på någon annan position än denna. Det jag påstår är att han och eto inte jobbar hem för ett minsta öre, vilket inte är kritik utan taktik. Men det funkar inte att lägga Eto och messi på kanterna. Då kommer det bli 4-2-4 det håller inte.

Xavi, Deco och Van Bommel bildar tillsammans ett mkt starkt tvåvägsmittfält. Kanske det starkaste i världen. Uppställningen Barca spelar med idag är perfekt, det enda man kan förbättra är ju högerbackplatsen, får man Beletti skadad så kan man inte hålla på att peta ut Oleguer hela tiden. Han är verkligen inte högerback men gör ett bra jobb då han kommer in, så ingen krittik mot honom .

Gio och Sylvinho börjar väl närma sig ålder 30 om jag inte har helt fel, så där har man även en spelare att värva in.

Innermittfältet och anfallet är överflödigt där behövs inte en värvning på 2-3 år. Kanske en bra andra målvakt också ? MEn överhuvudtaget tycker jag inte att Barca ska handla in några fler nya spelare. Räcker gott med dom vi har idag, och vilken stämmning det är i laget, sällan man ser så glada miner på bänken i ett fotbollslag på denna nivå. Vem åker på stryk i helgen då? Ikväll ser jag gärna att Betis lever vidare i turneringen, men det lär bli svårt. Trevlig kväll debattörer
Barcelona Ronaldo de Assís Moreira
2005-11-23 17:07
Shoo grabbar!
Härlig vinst igår. Skönt att få se både Henke och Gabri sätta dit varsitt mål. Sitter bara och njuter på Ronaldinho asså vilken spelare han har alltid varit miin favorit spelare innan han äns kom till barca. Fast barca fan har jag också varit oerhört länge:)..När man ser på video klippet som Messi(as)länkade till nyss så får man ju se Marquez skratta, men skrattar han när Ronnie gör den där makalösa "snurr-finten" eller skrattar han åt som någon annan här inne sa tidigare, åt någon fint eller nåt som belletti gjorde?(kommer inte ihåg att jag såg honom göra en fint F.Ö)
Barcelona Schubert
2005-11-23 16:57
Äh, jurymedlemmar är också färgade. Jag skulle aldrig ha med Lampard i ett världslag.

Ja, Simon Bank är en av få svenska sportjournalister som har nåt att säga.
Barcelona Garrincha.
2005-11-23 16:32
Självklart är Dinho bättre, det behöver inte ens diskuteras. Det är fakta! Jag skulle gissa att ställningen i FIFA:s Footballer of the year blir följande:
1: Ronaldinho
2: Frank Lampard
3: Thierry Henry
Barcelona Messi(as)
2005-11-23 16:27
Här har ni grabbar :)
Njut
Barcelona Tompa
2005-11-23 16:26
Garrincha:
Lampard är en mycket bra spelare, inget snack om saken. Det är väl OK om han kommer tvåa (även om jag inte rankar honom så högt) men hade inte Dinho fått den där guldbollen och Fifapriset i december vore utmärkelserna bara en stor parodi. Och hade Ronaldinho varit engelsman hade han (åtminstone i engelska median och svenska anglofilpressen) redan blivit utvald till den bäste spelaren någonsin!
Barcelona AlexC
2005-11-23 16:24
Simon Bank på Aftonbladet skriver så rätt om Henke i dagens artikel (länktips). Istället för att rabbla mina åsikter om Henkes vara eller icke vara i FCB så hänvisar jag till den gode Simon.
Barcelona Garrincha.
2005-11-23 16:18
vinnarna i "Le ballon d'or" är väl knappast framröstade av läsarna utan av en kunnig och insatt jury. Jag vet inte hur engelska spelare skulle kunna vara gynnade av media? Det är väl inte europas mest prestigefyllda utnämnelse för intet..
S. Dali
2005-11-23 16:17
Schubert:

Det är väl tidningen France Football som tar ut priset.
Fransmän är väl inte speciellt mycket bundis med engelsmännen?
Barcelona Tompa
2005-11-23 16:15
Vbg:arn:
Håller givetvis med om att Ronaldinho inte är renodlad anfallare, han är och förblir en offensiv mittfältare. Visst går det att argumentera för att Ronaldinhos naturliga position är som mycket offensiv central mittfältare och du har nog rätt i att det är så han spelar i landslaget.

Å andra sidan är Ronaldinhos uppgift inte att vara en naturlig kantslickare a la Overmars eller Giggs. Han har sin utgångsposition på vänsterkanten men har sedan stor frihet att röra sig in mot mitten eller t.om till andra kanten. Så som laget och Dinho spelar f.t tror jag knappast han presterar bättre offensivt centralt.
Barcelona Forca_barca
2005-11-23 16:10
Kan någon skicka länk på målen från igår ??
Barcelona Schubert
2005-11-23 16:08
Ämne: enligt uppgifter så ....
Snabbhet är alltid en fördel och de spelare du räknar upp lider av att vara långsamma. Däremot tycker jag inte att Deco är så långsam, han har ett visst ryck.

Min poäng är att folk bara röstar på Lampard för att han är engelsman. Hade han hetat Eto'o eller Pavel hade han inte kommit på frågan. Det är Englands mediedominans som gör att engelska spelare (Beckham tidigare) alltid haussas. Tur att Barca inte gick på det utan tog Dinho snarare än Beckham.
Barcelona Schubert
2005-11-23 16:03
Ämne: Chancho: Jag tror at....
Aldrig att Dinho skulle göra samma hemjobb som Deco. Deco jobbar stehårt, se bara på Madridmatchen.

Ronaldinho spelar väl till vänster i 4-4-2 i Brasilien? Det är f ö en lite för offensiv uppställning för min smak. Tror de kan få lida för det mot bra lag.

Att Ronaldinho slår en eller annan passning från en central position är helt normalt. I Barcas spelsystem är han inte bunden till sin kantplats, speciellt inte när Barca har bollen. Men utgångspositionen bör vara kanten, för att han då blir mer eller mindre helt frigjord från defensiva uppgifter, och för att det finns mer plats för hans dribblingsräder där. Har heller inte sett några större tendenser till att motståndarna läst sönder honom.:)
Barcelona Garrincha.
2005-11-23 15:59
enligt uppgifter så hamnade Frank Lampard tvåa efter Ronaldinho, så nog var han med i diskussionen alltid. Och i den positionen han har är inte snabbhet något vidare effektiv egenskap, se bara på Deco, Xavi, Veron, Zidane, Scholes etc. Kaka är snarare ett undantag än regel. Sen så klarar han sig uppenbarligen bra utan att vara en stor dribbler, ett vasst skott är ofta lika värdefullt.
Barcelona Tompa
2005-11-23 15:55
Ytterligaren seger, Dinho bäst igen - som vanligt...

Apropå diskussionen om Henkes insats/inatser tycker jag det är jättekul för honm att han fick spela 90 minuter och göra mål i en C.L match. Men det finns inte en chans i världen att han petar Etóo som förstavalet på centerpositionen.

Apropå jämförelse mellan Dinho-Lampard-Totti mfl gär det inte att jämföra dem. Inget ont om dessa spelare som också håller väldigt hög klass men Dinho lirar f.t i en egen division.

Till sist. Jag var ganska länge tveksam till
4-3-3 modellen var den bästa för att få ut mest ur Ronaldinho men det är bara och konstatera att Ronaldinho spelar magnifikt, nästan overkligt bra i sin nuvarande roll så det finns ingen anledning att ens fundera över att byta spelsystem (om nu någon gör det).

FORCA BARCA!
Barcelona Vbg:arn
2005-11-23 15:54
Chancho: Jag tror att Ronaldinho skulle göra ett lika bra jobb bakåt som Deco gör. Och sluta se Ronaldinho som anfallare. Han har aldrig varit anfallare, utan är och kommer alltid vara offensiv mittfältare.

Den som såg hans framspelningar igår såg kanske att dom kom från en offensiv mittfältsroll ganska centralt. Det är också hans naturliga position och den som han har i Brasilien.

Ni glömmer ju fördelarna med Ronaldinho i mitten. När han kommer på vänsterkanten blir han begränsad. Passningarna kan gå framåt eller till höger. Han blir mer lättläst. Spelar han däremot centralt kan han spela bollen åt alla håll och motståndarna kan aldrig läsa honom.

Så OM man ska spela Larsson så kan man flytta ut Eto'o till vänster, Larsson i mitten och Messi till höger. Eto'o till höger vore meningslöst, eftersom han inte kan skära in och utnyttja sitt skott från höger.
Barcelona Schubert
2005-11-23 15:51
Den spelare som jag tycker liknar Dinho mest till spelsättet är väl Kaká i Milan. Han kan gå på genombrott, göra mål, och passa. Tror att han skulle vara ännu bättre i Spanien med det öppnare spelet där.
Barcelona Schubert
2005-11-23 15:49
Visst La Liga är inte så taktisk heller men jag kan inte förstå varför man inte satsar hårdare på att markera ut Lampard när man möter Chelsea. Han är deras nav, jag ger honom det, men eftersom han inte han kan dribbla och inte är överdrivet snabb går han att markera bort.

Lampard är ingen dålig spelare men han skulle aldrig komma med i Guldbollendiskussionen om han haft ett outtalbart östeuoropeiskt eller afrikanskt namn. Det är bara pga Englands mediadominamans som han och andra engelska spelare haussas så.
Barcelona Kharles
2005-11-23 15:42
Verkar som om Maxi Lopez inte vill bli utlånad..
Barcelona Garrincha.
2005-11-23 15:42
Schubert: Nja, i sin sämsta match för säsongen spelade han fram Crespo til 2-0 målet.
Att PL skulle vara en liga helt utan taktiska ideer är en modern myt, visst den är inte Italien men det är å andra sidan inte La Liga heller.

Och av någon anledning finner jag mig själv vara någon slags Chelsea-hetsare. Jag tycker lika illa om laget som alla andra normalt funtade människor.
Barcelona Garrincha.
2005-11-23 15:38
det finns nämligen klara likheter, båda är navet i speluppbyggnaden och båda är framstående målskyttar. Det inns knappast någon annan spelare att jämföra Ronaldinho med om man ser till effektivitet och mångsidighet. Sen att dom inte liknar varandra till spelsättet krävs det knappast något geni för att förstå.
Barcelona Garrincha.
2005-11-23 15:35
är det någon här som tror att jag menade en jämförelse mellan spelarna Ronaldinho och Lampard? I så fall så får ni ursäkta, det enda jag är intresserad av vem som är den effektivaste speluppläggaren/målskytten.
Barcelona Kharles
2005-11-23 15:27
Ronaldinho har 8 mål och 5 assists i ligan. 5 mål och 3 assists i CL och även 1 mål och 1 assist i Supercupen. Sen kan man inte jämföra honom med Lampard. Jämför Lampard med Ballack, Gerrard, Deco, VdVaart osv. Ronaldinho kan man knappt jämföra med någon.
Barcelona Schubert
2005-11-23 15:21
Ämne: Schubert:
En ganska....
Nej. Brukar du titta på PL? Försvarsspelet är chockerande. Man tokstöter på Henry som bara promenerar förbi. Försvarsspelet bygger i stort sett på att managern säger åt alla spelare att gå in hårt. Henry t ex har haft mycket svårare att övertyga i Europa, mycket pga det bättre försvarsspelet, tror jag. Lampard har inte heller övertygat så mycket utanför PL tycker jag.
Barcelona Saforcada
2005-11-23 15:19
Han leder, här står även assisit och sånt från CL med.

Garrincha.

Såg du Lampard i Chelskis senaste match mot Newcastle? Det gjorde ine jag iaf.
Barcelona Garrincha.
2005-11-23 15:11
Schubert:
En ganska naiv inställning måste jag säga, Frank Lampard försvinner inte ur matcher bara för att någon markerar honom, tror du inte att någon har försökt? Jag anser inte att han är en bättre fotbollsspelare än Ronnie men man kan inte argumentera med hans effektivitet.
Annons: