/spanien/barcelona/forum/25209.aspx/spanien/barcelona/forum/25209.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gabriel
2005-12-02 14:02
Intressant är även att hela 65 procent av SPORT's läsare (en spansk sporttidning från Barcelona) tycker att Barça idag med Rijkaard är bättre än det so called "the dream theam" med Cruyff.

Hmm, som sagt intressant ..!
Barcelona La Rambla
2005-12-02 14:02
Eller Ballack!

Haha, nä skojade bara. :P
Barcelona Kharles
2005-12-02 13:55
Om det nu är en allvarlig skada så tror jag att Iniesta/Van Bommel eller kanske även Gabri skulle göra ett hyfsat bra jobb. Att köpa en mittfältare är inte nödvändigt då vi har en väldigt bred trupp men hade en defensiv spelare skadat sig så hade det varit nödvändigt med förstärkning, dock inte nu. Iniesta har spelat väldigt bra de senaste och jag har fullt förtroende för honom. Förstår absolut inte den skepsisen mot honom av vissa, jag precis som "Lucho" föredrar honom framför Van Bommel om han kan fortsätta att visa sin fina form och utvecklas. Tycker även att han förbättrat sitt defensiva spel. Men om man skulle ut på marknaden är det väl bara Pirlo eller Xabi Alonso som skulle göra ett bra jobb med att ersätta Xavi och det är ju inte särskilt troligt att deras lag släpper dom.
Barcelona Gabriel
2005-12-02 13:54
Lucho

Nej. Nu tar du inte i lite, utan du tar i otroligt mycket i dina hyllningar till Iniesta. Nästan alla av våra spelare var anledningen till ligavinsten förra året, därför vann vi. För att vi var spelade komplett som ett LAG under hela säsongen. När Iniesta väl kommer in och byter av en spelare så gör han det bra. Däremot så är han inte lika övertygande när han väl får starta matcherna.

Dessutom sa jag aldrig att han inte har utvecklats på rätt sätt. Jag nämnde det och poängterade att han inte blivit så bra för att kunna ta en plats i startelvan. Och om du nu tycker att han borde ta en plats i startelvan så är det din åsikt. Jag har min. Men tillåt mig bara att fråga dig eftersom du anser att han borde ha en plats i startelvan och att hans enda stopp är Rijkaard. Vem ska han peta ?
Barcelona Lucho
2005-12-02 13:48
Gabriel: "Iniesta spåddes ju runt 2002-2003 kunna ta en ordinarie plats i 11:an om han utvecklades på rätt sätt och matchades in på ett bra sätt."

Har inte Iniesta utvecklats på rätt sätt? Kanske tar i nu men jag skulle vilja hävda att han var en av anledningarna till ligavinsten förra året. Han var klart en av dom bästa spelarna förra hösten. Hur många gånger var det inte han som bytte av Giuly och fick fart på spelet vilket ledde till Barcelona-vinst? Nej, jag vill hävda att anledningen till att Iniesta inte fått den plats i startelvan som han borde ha stavas Rijkaard.
Barcelona La Rambla
2005-12-02 13:47
Låt oss avvakta och be en stilla bön att det inte är en allvarlig skada på Xavi, så får vi se sen.

Amen!
Barcelona Gabriel
2005-12-02 13:45
Lucho

Jag håller med dig om att det är helt onödigt att köpa in en ny mittfältare enbart pga att Xavi har skadat sig. Däremot nämnder du vissa saker som jag inte håller med dig om.

För det första ser jag Xavi som ett större avbräck än Valdes ifall någon utav dessa skulle skada sig. Valdes är otroligt bra och i honom har vi hittat våran framtida målvakt, no doubt. Men ifall han skulle skada sig (vilket självklart är ett avbräck) så har vi en otroligt bra ersättare, vilket ofta glöms bort, i Jorquera som kanske inte är lika bra som Valdes men inte långt ifrån heller.

Xavi däremot är våran grund till spelidén som vi går efter. Allt ändras ifall inte han är med och det blir inte samma tempo som innan, dessutom blir det mycket förvirningar på mittfältet mellan spelarna angående vem/vilka och när dom ska spela upp bollen och vart. Detta gör dom andra inte dåligt, men man märker att dom är vana vid att Xavi sköter detta och därför blir lite konfunderade. Puyol är dock den spelaren som minst av alla får skadas i vårat lag, utan honom faller vi som en mur utan cement.

Vad vinner vi på att spela med Van Bommel ?

*Hans fysiska styrka
*Hans rutin
*Hans djupledslöpningar
*Hans nickstyrka
*Hans hårda skott utanför straffområdet
*Hans förmåga att göra mål som mittfältare

Dessutom har han även pecis som Iniesta ett bra passningsspel i sina fötter. Jag känner mig otroligt mer säker med Van Bommel i startuppställningen än vad jag gör med Iniesta, iallafall mot de starkare lagen internationellt.

Iniesta saknar som sagt mycket rutin, det såg man i mötet mot Chelsea på bortaplan. Vi saknade verkligen Marques den matchen. Dock klandrar jag inte Rijkaard då vi inte hade någon annan att sätta in förutom Iniesta när Marques var skadad.
Barcelona La Rambla
2005-12-02 13:43
Måste hålla med Lucho, en skada på Xavi är inte bra men heller inte förödande. Det ska vi kunna täcka upp ett tag utan att handla en ny mittfältare. Hade faktiskt varit värre som han påpekar med en skada på Puyol eller Valdés.
Barcelona AlexC
2005-12-02 13:36
En anledning till att Iniesta ofta tar löpningar in i straffområdet är att han sällan under matcher ersätter Xavi utan istället Van Bommel/Deco eller Giuly/Xavi och således får en offensivare roll än Xavi.
Barcelona Marcos
2005-12-02 13:34
Skräckscenatiot skulle vara om Deco gick sönder. Då han ungefär som Xavi är vår trollkarl i mittfältet. Bara att be till gud att Guden Deco inte går sönder då han är en viktig grundpelare i vårt spel.

Är osäker på om Iniesta kan spela lika stabilt och säkert som Deco och Xavi flera matcher i rad...
Barcelona Gabriel
La Rambla

Haha du är för snabb (angående Xavis mål) jag skulle precis nämna det. Nämnde också att det inte är hans främsta uppgift att göra mål, men det innebär inte att man ska vara mer effektiv än vad Iniesta är när han väl får sina chanser. För ska vi vara ärliga nu så missar han otroligt många och enkla målchanser.

En annan sak med Xavi är att han sällan skjuter, tycker han borde försöka skjuta lite mer då och då när han väl kommer till lägen. Detta gäller även Ronaldinho. Den enda som vågar skjuta relativt mycket är Deco och Van Bommel av våra mittfältare. Sedan skjuter Eto'o även mycket vilket är en anfallstendens. Bortsett från dessa så är det väldigt sällan som någon skjuter utanför straffområdet, men det skulle väll vara Marques när han väl kommer upp på planen och Messi när han viker in från sin högerkant.

Mer skott från Ronaldinho och Xavi, tack :)

AlexC

Självklart står jag för vad jag säger, jag försöker inte neka till det. Angående detta med "färgad" så har du fel eftersom jag inte försvarar Rijkaard pga av att han är Barçatränare (och jag håller bara på Barça, ifall du undrade). Skulle detta hänt med någon annan spelare eller tränare som inte tillhörde Barça så hade jag "försvarat" denna likadant.

Däremot var det fel gjort av Rijkaard vilket jag har nämnt nu vid ett flertal tillfällen.

Förstår du ?
Barcelona Lucho
Köpa in en ny mittfältare bara för att Xavi skadat sig? Det måste vara dagens minst genomtänkta förslag. Visst, Xavi är absolut en av lagets mest tongivande spelare men en skada på honom känns långt ifrån lika allvarlig som exempelvis Puyol eller Valdés. Det är där akilleshälen finns om någon av dessa skulle skadas och det är där jag tycker att det skulle bli aktuellt med en "vintervärvning". På alla andra positioner har vi enligt mig spelare som kan täcka upp. I Xavis fall är jag fullständigt övertygad om att Iniesta kan ersätta den förstnämnde. Xavi har visserligen unika kvalitéer som Iniesta saknar. Exempelvis är Xavi mer mogen och vårdar bollen på ett sätt som få andra men Iniesta är lite modigare (eller vad man nu vill kalla det) i sitt spel. Med honom på planen går spelet snabbare framåt. Han känns lite som en blandning mellan Deco och Xavi och det gillar jag.

Sen verkar det som att vissa ser Van Bommel och Deco på mittfältet när den förre återhämtat sig men jag ser nog hellre Iniesta framför holländaren. Visst, Van Bommel har en jävla massa mer erfarenhet än canteranon men i övrigt, vad vinner man med att ha honom på planen jämfört med Iniesta?
Barcelona La Rambla
2005-12-02 13:23
Gabriel
Hur ofta gör Xavi mål då? Det är inte Iniestas uppgift att vara målspottare även om han iofs får fler måltillfällen än vad Xavi får. Kan ju bero på att Iniesta löper mycket i djupled och väggspelar sig fram. Som du skrev, en oerhörd tuff konkurrens bland mittfältarna så det är inte så konstigt att han ej tar en ordinarie plats. Vi har en bred trupp och nu är det upp till bevis och visa att vi klarar av en skada på en nyckelspelare. Tur i oturen är väl att skadan kommer nu innan jul istället för till våren då CL börjar med utslagsmatcher.

ronnie10s analys och tankar är intressanta och så kan det mycket väl bli att Rijkaard formerar laget. Sen som sagt, van Bommel bör vara tillbaka om ca 2 veckor?
Barcelona AlexC
2005-12-02 13:22
Gabriel

Om du nu tar illa upp så kan jag förtydliga att jag menade att du var färgad i den situationen, inte i allmänhet.

Jag kan inte hjälpa att du blir "irreterad" (här kom en till :) ) men i den situationen måste du kunna stå för vad du sagt. Det du sade låter väldigt färgat, jag har inte varit ute efter att provocera dig när jag skrev att du var färgad.

Riijkard spottade Völler i ansiktet och för att "säkert ha sina sina skäl" till att göra det måste Völler ha gjort något ganska kraftigt, vilket varken jag och sannolikt inte du heller känner till. Då har du ju tagit parti för Riijkard (p.g.a. att han tränar Barça antar jag) och är således färgad i den situationen, eller har jag fel där?
Barcelona Gabriel
2005-12-02 13:19
La Rambla

Jag förstod nästan det, saken var att jag la märke till att han hade skrivit "själ" istället för "skäl" 2 gånger. Däremot skriver säkert jag även "hällst" istället för "helst" också ett flertal gånger. Ska jag vara ärligt så hade jag faktiskt ingen anning om det. Gracias :)

Iniesta spåddes ju runt 2002-2003 kunna ta en ordinarie plats i 11:an om han utvecklades på rätt sätt och matchades in på ett bra sätt. Tycker inte jag kan se honom ta en ordinarie plats i Barça i framtiden. Det kan även bero på att kvalitéen på våra spelare som vi har idag i laget är enormt mycket högre än den kvalitéen vi hade på spelarna i laget vid 2002-2003. Och med sånna bra spelare som vi har idag i Barça så platsar han inte i 11an, that simple it is.

En annan sak jag ständigt stör mig på hos Iniesta är att han har en otrolig förmåga att alltid missa bra målchanser, sånt håller inte trots att det inte är hans främsta uppgift.
Barcelona ronnie10
2005-12-02 13:14
Ett Barcelona utan Xavi är som en orkester utan en dirigent. Ingen som håller i taktpinnen.
I vanliga fall spelar vi ju ungefär

---------deco---
---xavi---------
-----pivote-----

OM (och jag säger OM) han nu är skadad en längre tid, så tror jag att deco flyttar ett steg tillbaka i mittfältet och får försöka att styra det mesta av uppspelen. Iniesta tar platsen ovanför. Ett annat alternativ är att Ronaldinho eller Messi flyttar tillbaka ett steg, men det ser jag som ganska otroligt.

Men Xavi har väl knappt varit skadad en enda match på 2-3 år, och förr eller senare hinner väl "verkligheten" ikapp honom och alla andra.

Ska vi se ljuset i tunneln så skulle det vara att det här bra steg i Iniestas utveckling, om han nu ska få stort ansvar i en hel månad.
Alla håller vi tummarna för att Xavis skada inte är allvarlig.
Barcelona La Rambla
2005-12-02 13:13
Gabriel//
Jag retades bara lite. Alla stavar vi nog lite fel emellanåt, huvudsaken vi förstår vad andra skriver.

Angående Iniesta, så menade jag inte att han ska axla Xavis roll. Det klarar nästan ingen. Menade mer att han klarar av mittfältsrollen tills van Bommel är tillbaka. Om Iniesta ska spela som ersättare för Xavi får han ju inte springa in huvudlöst i straffområdet även om djupledslöpningar ibland är okej och ger flera spelalternativ. Spelar Iniesta kanske vi får ändra lite i vårt anfallsspel. Det kanske inte kommer att bli lika vackert som förut, men det kvittar så länge vi anfaller och gör det effektivt.
Barcelona Gabriel
2005-12-02 13:06
La Rambla

Hehe, ganska ironsiskt det där (att jag kommenterar någon annan persons stavning och sedan skriver fel själv) eller hur ;) ? Nåja, ber om ursäkt :)

För övrigt tillhör jag en av dom som inte tror på Iniesta, mitt förtroende för honom har förminskat allt mer. Tycker inte jag ser en tillräckligt stor potencial i honom att han kan axla Barças mittfält och speluppbyggnad som Xavi gör. Han känns på något sätt som en sämre version av Xavi, trots att Iniesta dock spelar lite annorlunda. Han är lite mer offensiv och går mer in i straffområdet än vad Xavi gör.

För mig är det panikfall !
Barcelona La Rambla
2005-12-02 12:59
Som sagt, lyckan varar inte för evigt. Bara väntade att något sånt här skulle hända. :(
Nåväl, jag tror att Iniesta klarar av att ta över tills van Bommel kommer tillbaka.
Barcelona La Rambla
2005-12-02 12:58
FAN!
Han fick en smäll på sitt högra knä i en sammanstötning med Edmilson och hörde ett ljud i knäet. Han avbröt träningen omedelebart och undersöks nu av Barças medicinska stab.

Gabriel//
For the record, när vi ändå är inne på att anmärka på stavning. Det svavas helst och inte hällst. Hehe. ;)
Barcelona Gabriel
2005-12-02 12:54
Marcos

Hoppet är det sista som överger än, så låt inte hoppet överge dig än. Vi vet inte hur allvarligt det är. Pray !
Barcelona Marcos
2005-12-02 12:53
Så typiskt att det händer just nu när vi spelade vår bästa fotboll på flera år och allting gick som på räls!!

Fan..
Barcelona Gabriel
2005-12-02 12:51
Marcos

Tänk inte så nu, låt oss inte erfara det värsta innan något offenligt publicerats. Det oroar oss bara i onödan. Håll tummarna nu !
Barcelona Gabriel
2005-12-02 12:50
Beautiful_ Barça

Saken är den (som du säkert vet) att vårat hela uppspel är beroende på Xavi. Han är geniet på mittfältet som bestämmer vart och hur vi ska anfalla. Utan honom fungerar inte spelet, åtminstonde inte lika bra. Hoppas verkligen inte detta är allvarligt, högst en match.
Barcelona Marcos
2005-12-02 12:49
Vi blir nog tvugna att köpa in en mittfälltare om Xavi spås bli skadad i flera månader. Iniesta duger inte, vi skulle haft Bommel om inte han också var skadad.

Köp in eller låna säger jag. Vi kommer ha viktiga CL matcher osv...
Barcelona Gabriel
2005-12-02 12:48
AlexC

Sluta påstå att jag är färgad när jag hävdar motsatsen innan jag blir irreterad. Jag om någon vet om hur starka mina personliga skäl (stavas så inte "själ) är till att försvara honom, vilket inte finns. Jag menar enbart på att alla är människor och gör misstag, man blir lätt förbannad på människor som säger fula/elaka saker om dig alt. din familj och då kan vad som hällst hända. Detta förstår alla som har spelat fotboll, däremot innebär det inte (vilket jag även sa) att det ger rätt till att man ska få tillåtelse att spottas på fotbollsplanen. Sånt är alltid fult gjort och ger av en dålig bild till barn som tar efter.

Jag förstår inte varför du envisas när det egentligen är så onödigt. Jag håller ju med dig om att han inte var ett föredömme i den sekvensen, däremot försöker jag vara förstående till Rijkaard.

Igen av oss är änglar du vet !
Barcelona Beautiful_ Barça
2005-12-02 12:47
Gabriel

Det var tråkigt som fan.

Vi ska dock inte handla in nytt även om det är långtidsskada. Iniesta och Deco ska klara sig fram till jul tills Bommel kommer tillbaka. Sen har vi en hel del andra som kan lira på mittfältet: Messi, Gabri, Motta.

Aja, får hålla tummarna nu att det inte är något farligt.
Barcelona Gabriel
2005-12-02 12:41
Nej det är uppdaterat även nu på SPORT, Xavi är skadad. Det sägs inte hur allvarligt det är men det kan vara riktigt allvarligt. Än är det väll dock inte säkert om han missar matchen mot Villareal ?

Fuck också detta är en av de värsta skadorna vi kunde fått i laget. Puyol - Xavi - Ronaldinho och Eto'o får inte bli skadade ! Fan !
Barcelona hammabarça
2005-12-02 12:29
Väljer nog att avvakta lite innan jag tror på det, speciellt om det är Marca som skriver det.
Barcelona Marcos
2005-12-02 12:26
Eftersom det hände för 30 min sedan... de andra tidningarna har inte hunnit rapportera ännu.
Annons: