/spanien/barcelona/forum/25155.aspx/spanien/barcelona/forum/25155.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona La Rambla
2005-12-15 22:11
Akram

Tycker att du har fel, eller fel är väl FEL ord. Men du fattar vad jag syftar på. Det slutar i kaos och cirkus nu när Blatter har påverkat ett beslut indirekt, vi kan räkna med ett Lex Essien i framtiden. Bättre då att domare får direktiv från förbunden att stävja sånt här ordentligt.

I Italien kan man efter videogranskning stänga av spelare om det visat sig att de har filmat utan att domaren upptäckt det och stänga av dem upp till 3 matcher. Nytt för i år.
Barcelona Gabriel
2005-12-15 22:07
Ordem e Progresso

Jadå :) Inte yngre och inte äldre. Blev ju 18 dagen innan vi mötte real madrid, fick min present om man säger så ;) Vi kan fortsätta prata på pm om du vill så slipper vi störa här inne :)

Visca !
Real Madrid Akram
2005-12-15 22:04
La Rambla

Självklart ska den inte ändras på grund av att FIFA´s president tycker det, han ska heller inte uttala sig i ämnet. Där gjorde han fel men jag tycker att det ska vara möjligt ifall man som klubb anmäler en viss sekvens under matchen som domaren har missat.

I Italien är det väl så att man i efterhand kan gå in och ändra i beslut, till exempel ge avstänging och böter?

Håller med om att Ronaldos avstängning gick rätt till, det var en avskyvärd handling av en annars schysst spelare.

Barcelona Ordem e Progresso
2005-12-15 21:51
Gabriel

Jasså en kille i min ålder.. ;). Själv är jag 17 år fyllda. :D
Barcelona La Rambla
2005-12-15 21:50
Akram

Teoretiskt har du rätt, moraliskt också. Men du kan inte hävda att det är rätt att en föreseelse som inte renderat något som helst straff under match, ska kunna ändras i efterhand för att FIFA's president tycker den var avskyvärd? Tänk till lite, var är vi på väg om sånt skulle bli vardagsmat.

Måste få tillägga. Ronaldo blev utvisad, därmed hanterades ärendet korrekt. Om han så hade fått 1 års avstängning, även om det inte var motiverat så har alla regler följts. Klubben kan överklaga osv. I fallet Essien så har inte något straff utdömts under själva matchen, därmed faller hela diskussionen om rätt att dömma avstängning för något som inte finns.
Real Madrid Akram
2005-12-15 21:43
La Rambla

Nu grundar jag inte mina åsikter på hur det har sett ut tidigare och visst, jag håller med dig om att domar BÖR klara av sånt själva, det är sånt de får betalt för och det är inte ofta man missar såna grova tacklingar, man minns ju Ronaldos hjärnsläpp i CL förra året då han belönades med en lång avstängning men ifall domarna någon gång inte ser det som händer (de är faktiskt mänskliga) så tycker jag att UEFA ska kunna gå in och agera. Speciellt om tacklingen är av den kalibern som Essiens.

Jag är inte speciellt insatt i det som hände med Essien men jag har sett tacklingen och utifrån det har jag kommit fram till att det bör vara nolltolerans mot sånt, då måste man ibland ta till åtgärder som man annars inte vill.

För 40-50 år sen såg man säkert inte såna tacklingar och då fanns det ingen anledning till att blanda in olika instanser, nu är det annorlunda. Fotbollsspelare kan ibland få hjärnsläpp och alla spelar inte fair.

Barcelona Gabriel
2005-12-15 21:39
Ordem e Progresso

Tack så mycket hermano, roligt att ni uppskattar den. Imorgon läggs del 2 upp vid samma tid, dvs kl 18.00.

Jag är 18 år, själv då ?

Visca :)
Barcelona Ordem e Progresso
2005-12-15 21:34
Gabriel

Bra skrivet amigo, kudos! Mycket intressant läsning... en fråga, hur gammal är du? :)
Barcelona BatiGoal_!
2005-12-15 21:32
Gabbe och Messi_//

Välskrivna krönikor måste jag säga top notch!

Domarna måste vara stenhårda med att samtala med spelare som har den dära benbrytar mentalitet i skallen då de utför "idiot tacklingar" dag in och dag ut i deras respektive ligor när de väl anländer till CL borde de vara snabb på att påpeka att de inte kommer tillåta vad som helst. Finns mycket jag kan tillåta mycket men vi alla fotbolls älskare kan göra utan "idiot tacklingar" som 99% renderar i tuff skada. Jag menar hur ofta kan man utföra tacklingar som skadar motståndaren och ringa dagen efter och be om ursäkt för att man satt killen ur spel?
Barcelona La Rambla
2005-12-15 21:25
MeSSi__

En stor eloge till dig och din krönika även om den inte blev publicerad. Intressanta tankar och väl skrivet av dig trots att du är så ung. :)
Pelada
2005-12-15 21:23
Riktigt bra krönika Gabriel, intressant upplägg och framför allt bra skrivet, gött å se. Ser självklart fram emot del 2 och börjar genast tänka på den dokumentär som gick om Barcelona på svt i våras.
Barcelona Der Afro
2005-12-15 21:14
Intressant krönika av Gabbe. Ser fram emot nästa del. Bra jobbat!
Barcelona La Rambla
2005-12-15 21:11
Akram

Det märks att du inte verkar så värst insatt i just det här ärendet. Jag har följt det någorlunda och även sett tacklingen. För det första så var det Sepp Blatter som påpekade för UEFA att de visst kan se på händelsen i efterhand på video och dömma efter eget bevåg. Samma sak hände i PL, Essien tacklade en Boltonback vårdslöst utan åtgärd. Enligt FA-regler så får man inte lägga sig i det om ej domaren rapporterat händelsen.

Angående Dinho, där sätter du mig i en svår sits. Känslomässigt, visst skulle jag bli förbannad och kräva livstids avstängnin på en spelare som riskerar en annan spelares karriär med sådana tacklingar. Men trots det, vill jag lita och tro på domarens roll att stävja sådant spel. Har man 2 linjedomare och en extra vid sidan av planen ska inte sånna övertramp missas.
Real Madrid Akram
2005-12-15 21:03
Självklart ska inte media ha något inflytande, nu vet jag inte hur mycket hänsyn UEFA tar till mediatrycket efter någon händelse men om en klubb anmäler en händelse till UEFA angående någon vårdslös tackling eller liknande så tycker jag att UEFA ska ta tag i det på en gång.

Stänger man av en spelare en längre tid, till exempel två åttondelsfinaler i CL så är jag ganska övertygad om att den straffade spelaren inte upprepar hemskheten.

Du kanske skulle hålla med mig om Essien hade tacklat Dinho på samma sätt och det hade undgått domarna?
Barcelona La Rambla
2005-12-15 20:57
Akram

Jag håller inte med. Missförstå mig inte, sådant spel ska inte tillåtas. Poängen i det hela är att det sker sådana vårdslösa tacklingar dagligen som passerar utan åtgärd. Om nu en klubb i efterhand ska börja använda media för att få opinionen att se över förseelser i efterhand kommer att skapa kaos. Det är upp till det domarteam som finns på plats att stävja det vårdslösa spelet inte media.

Sen är det visst ett relativt nytt fenomen att en situation som inte ens givit en frispark ändras i efterhand. Det är en sak om varning eller utvisning har delats ut och det ändras i efterhand.
Barcelona Gabriel
2005-12-15 20:43
Emperor of doom

Barcelona vann inte ligan 96/97. Man kom på en andraplats med 2 poäng efter Real Madrid. Varför Bobby Robson sparkades är jag däremot lite osäker på, jag var enbart 7 år under den tiden och hade precis uppmärksammat mitt intresse för Barça, i efterhand har jag aldrig riktigt funderat på att ta reda på varför man sparkade honom. Men jag har för mig att man hade en överenskommelse redan innan med Luis Van Gaal, det kan dock vara helt fel så ta inte det för givet.

Inter betalade otroligt mycket för Ronaldo och Nuñez tänkte inte backa. Det var en rekordsumma på den tiden för Ronaldo, man köpte in Rivaldo ingen dålig ersättare precis.
Real Madrid Akram
2005-12-15 20:39
La Rambla

Att spelare stängs av i efterhand är inget nytt fenomen. Och ifall domaren missar någon situation så är det bra att en högre instans ingriper. Det är, enligt mig, på tiden att domarna får lite hjälp i sitt arbete för det är inte alltid de ser allt.

Barcelona MeSSi__
2005-12-15 20:27
taaaaaack (A)

haha jag vet men dom e inte heller 13 år visst ?
Barcelona HARE BRA
2005-12-15 20:26
Messi nice....Men folk som La Rambla skriver sånna där inlägg dagligen haha ;)
Barcelona BatiGoal_!
2005-12-15 20:21
Chelsea redaktionen gör sig lustiga om Barcelona, inget och vara sur över men är det bara jag som tror de känner av rädsla och försöker skämta sig förbi detta med torr engelsk humor?

Best joke is served cold you blue *B**stards
Barcelona Emperor of doom
2005-12-15 20:21
En fråga som jag hoppas någon på detta forum kan besvara.

Robson tog ju Ronaldo till Barcelona och Barcelona vann La liga det året så varför sparkades han och varför såldes Ronaldo säsongen efter?
Barcelona MeSSi__
2005-12-15 20:18
Min gästkrönika blev inte publicerad så jag lägger upp den här istället. Kommentera gärna (A)
Barcelona MeSSi__
2005-12-15 20:17
Gästkrönika : En 13-årings tankar om F.C Barcelona

Nu när det återigen är dags för Silly Season så har det spekulerats mycket i att bl.a. Thierry Henry ska komma att ansluta sig till oss. Enligt mej skulle det vara, trots att Henry är en av världens bästa spelare, en riktigt dålig och totalt hjärnlös värvning. När man har Ronaldinho, Eto'o, Messi, Giuly, Ezquerro, Larsson och dessutom totalt utfrysta Maxi Lopéz, så tänker man på att värva Henry. Hur kan man änns tänka på att värva en sån spelare när man har denna offensiv och när förvaret dessutom, enligt mig allafall, behöver förstärkning.

En annan spelare som det har snackts om är Frank Lampard. Jag tycker själv att han är en underbar spelare men är, precis som Henry, en onödig värvning. Okej, nu har Xavi skadat sig men vi har ändå faktiskt ett högklassigt mittfält. Spelare som Deco, Bommel, Iniesta, Motta och dessutom Edmilson och Marquez så är detta återigen att kasta penger i sjön. Lampard behövs inte i dagens Barcelona så är det bara. Oavsett hur duktigt han är.

Gallas då? Joo, skulle faktiskt kunna bli en ganska hyfsad värvning om han skulle ansluta. Han kan spela båda mitt och ytter back vilken är bra vid t.ex. skador. Tycker han är en duktig spelare också. På vänsterbacken finns Sylvinho och Gio. Jag vet inte rikigt vad jag ska tycka om dessa. Jag gillar Gio och tycker han är en ganska bra spelare, men de flesta verkar inte hålla med där. Sylvinho då, ja han är väl en ganska duktig löpare på kanterna och inläggen är hyfsade men tycker dock inte att hans skott är i närheten Gio:s. Vete tusan hur bra han är defensivt men brasilanska backar brukar inte vara särskildt duktiga i defensiven. På högersidan har vi för det mesta Belletti som är en bra högerback, dock inte av högsta internationella klass. Damia är ett alternativ som jag tycker är bra. Han har spelat några matcher och varit duktig i alla dessa. Gabri är väl egentligen högerback? Har åtmindstone för mig det och den positionen är bred men ingen av dem tre på den håller hög internationell klass av dessa.

Vilka tycker jag då att vi ska värva...

Till att börja med tänker jag skriva någerlunda realistiska värvningar och för det andra kommer jag inte att ta spelare som kostar astronomiska summor såsom Henry och Lampard.

Gabriel Milito, Zaragoza
Hyfsat duktigt mittback som är grym på huvudet och gör fantastiska brytningar ibland...

Paulo Ferreira, Chelsea
Vet inte hur mycket Mourinho kommer ta för Ferreira men det kommer inte handla om enorma summor. En högerback som håller betydligt högre klass än både Belletti och Gabri...

William Gallas, Chelsea
Har kommenterat. Bra värvning...
Barcelona La Rambla
2005-12-15 19:55
Angående matchen på lördag så stämmer det.
De visar först Lazio-Juventus i sin helhet. Där efter Cadiz-Barça. Det lär bli 20-30 min vi missar dessvärre. Horribelt men det är bara att bita i det sura äpplet.

Till en annan sak. En av våra eventuella moståndare i CL, Chelsea, fick sin spelare Essien avstängd. Det efter att UEFA i efterhand videogranskat Essiens vårdslösa tackling mot Liverpools Hamann vid deras senaste möte i CL och beslutat sig för 2 matchers avstängning. Detta innebär alltså att de får klara sig utan Essien båda matcherna i åttondelsfinalen. Nog för att tacklingen var otroligt ful och att han borde få rött kort för den. Men bara för att domaren helt missade den är det ju horribelt att UEFA i efterhand ska kunna utdöma en avstängning. Det är ju upp till domaren, eller snarare hela domarteamet under match att upptäcka sådana regelbrott. Det lär innebära att ledare, spelare i efterhand kommer att gapa om åtgärder efter varje spelad match. Som sagt, pinsamt UEFA!

Hur som helst, lottas vi mot dem så är det ju till nackdel för dem och till fördel för oss.
Barcelona Backstrom
2005-12-15 19:55
Gabriel
Tack för krönikan, den var bra skriven och rolig att läsa!

Klint
Medgångssupportrar är inte bara dåligt, många av dem utvecklas till riktiga supportrar och dem ger dessutom klubben pengar igenom att köpa souvernirer, se på matcher etc.
Barcelona Gabriel
2005-12-15 19:31
Klint

Tack så mycket, glädjer mig att du uppskattade den :)

När det kommer till medgångssuportrar så kan jag oroligt hävda att jag redan sett tecken på det, tyvärr.

Så fort som jag fick reda på att TV4 köpt rättigheterna till Serie A och skulle dela sändningar med Canal+ så visste jag att det inte skulle gynna oss la liga älskare.
Barcelona Klint
2005-12-15 19:28
Precis läst klart din krönika Gabriel och jag tycker den är mycket bra. Väldigt kul att det är ett sådant drag kring Barcelona just nu så alla vill skriva om sitt favoritlag. Bara att hoppas att vi inte får så många medgångssupportrar som Marängerna har lyckats att skaffa sig!

Sen är det en fråga, har klantarna på TV4+ bestämt att de ska skita i att visa första 20 av matchen i helgen. Skandal i så fall!

FORZA BARCA!
Barcelona La Rambla
2005-12-15 19:26
Gabriel

Du nämde att dopingkontroll idag hos Barça, Kharles nämde Moggi.
Strunt i det nu. :)
Barcelona Sonde
2005-12-15 19:25
Gabriel: Bra och omfattande krönika.

Sedan det nya SF kommit tror jag inte det finns någon teckenbegränsning. Finns dock många fördelar med att dela upp långa artiklar.
Barcelona Gabriel
2005-12-15 19:25
La Rambla

Maybe, pratar ni om den kända sekvensen där spelarna blev dopade utan att veta om det ?
Annons: