/spanien/barcelona/forum/25142.aspx/spanien/barcelona/forum/25142.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Emperor of doom
2005-12-15 20:21
En fråga som jag hoppas någon på detta forum kan besvara.

Robson tog ju Ronaldo till Barcelona och Barcelona vann La liga det året så varför sparkades han och varför såldes Ronaldo säsongen efter?
Barcelona MeSSi__
2005-12-15 20:18
Min gästkrönika blev inte publicerad så jag lägger upp den här istället. Kommentera gärna (A)
Barcelona MeSSi__
2005-12-15 20:17
Gästkrönika : En 13-årings tankar om F.C Barcelona

Nu när det återigen är dags för Silly Season så har det spekulerats mycket i att bl.a. Thierry Henry ska komma att ansluta sig till oss. Enligt mej skulle det vara, trots att Henry är en av världens bästa spelare, en riktigt dålig och totalt hjärnlös värvning. När man har Ronaldinho, Eto'o, Messi, Giuly, Ezquerro, Larsson och dessutom totalt utfrysta Maxi Lopéz, så tänker man på att värva Henry. Hur kan man änns tänka på att värva en sån spelare när man har denna offensiv och när förvaret dessutom, enligt mig allafall, behöver förstärkning.

En annan spelare som det har snackts om är Frank Lampard. Jag tycker själv att han är en underbar spelare men är, precis som Henry, en onödig värvning. Okej, nu har Xavi skadat sig men vi har ändå faktiskt ett högklassigt mittfält. Spelare som Deco, Bommel, Iniesta, Motta och dessutom Edmilson och Marquez så är detta återigen att kasta penger i sjön. Lampard behövs inte i dagens Barcelona så är det bara. Oavsett hur duktigt han är.

Gallas då? Joo, skulle faktiskt kunna bli en ganska hyfsad värvning om han skulle ansluta. Han kan spela båda mitt och ytter back vilken är bra vid t.ex. skador. Tycker han är en duktig spelare också. På vänsterbacken finns Sylvinho och Gio. Jag vet inte rikigt vad jag ska tycka om dessa. Jag gillar Gio och tycker han är en ganska bra spelare, men de flesta verkar inte hålla med där. Sylvinho då, ja han är väl en ganska duktig löpare på kanterna och inläggen är hyfsade men tycker dock inte att hans skott är i närheten Gio:s. Vete tusan hur bra han är defensivt men brasilanska backar brukar inte vara särskildt duktiga i defensiven. På högersidan har vi för det mesta Belletti som är en bra högerback, dock inte av högsta internationella klass. Damia är ett alternativ som jag tycker är bra. Han har spelat några matcher och varit duktig i alla dessa. Gabri är väl egentligen högerback? Har åtmindstone för mig det och den positionen är bred men ingen av dem tre på den håller hög internationell klass av dessa.

Vilka tycker jag då att vi ska värva...

Till att börja med tänker jag skriva någerlunda realistiska värvningar och för det andra kommer jag inte att ta spelare som kostar astronomiska summor såsom Henry och Lampard.

Gabriel Milito, Zaragoza
Hyfsat duktigt mittback som är grym på huvudet och gör fantastiska brytningar ibland...

Paulo Ferreira, Chelsea
Vet inte hur mycket Mourinho kommer ta för Ferreira men det kommer inte handla om enorma summor. En högerback som håller betydligt högre klass än både Belletti och Gabri...

William Gallas, Chelsea
Har kommenterat. Bra värvning...
Barcelona La Rambla
2005-12-15 19:55
Angående matchen på lördag så stämmer det.
De visar först Lazio-Juventus i sin helhet. Där efter Cadiz-Barça. Det lär bli 20-30 min vi missar dessvärre. Horribelt men det är bara att bita i det sura äpplet.

Till en annan sak. En av våra eventuella moståndare i CL, Chelsea, fick sin spelare Essien avstängd. Det efter att UEFA i efterhand videogranskat Essiens vårdslösa tackling mot Liverpools Hamann vid deras senaste möte i CL och beslutat sig för 2 matchers avstängning. Detta innebär alltså att de får klara sig utan Essien båda matcherna i åttondelsfinalen. Nog för att tacklingen var otroligt ful och att han borde få rött kort för den. Men bara för att domaren helt missade den är det ju horribelt att UEFA i efterhand ska kunna utdöma en avstängning. Det är ju upp till domaren, eller snarare hela domarteamet under match att upptäcka sådana regelbrott. Det lär innebära att ledare, spelare i efterhand kommer att gapa om åtgärder efter varje spelad match. Som sagt, pinsamt UEFA!

Hur som helst, lottas vi mot dem så är det ju till nackdel för dem och till fördel för oss.
Barcelona Backstrom
2005-12-15 19:55
Gabriel
Tack för krönikan, den var bra skriven och rolig att läsa!

Klint
Medgångssupportrar är inte bara dåligt, många av dem utvecklas till riktiga supportrar och dem ger dessutom klubben pengar igenom att köpa souvernirer, se på matcher etc.
Barcelona Gabriel
2005-12-15 19:31
Klint

Tack så mycket, glädjer mig att du uppskattade den :)

När det kommer till medgångssuportrar så kan jag oroligt hävda att jag redan sett tecken på det, tyvärr.

Så fort som jag fick reda på att TV4 köpt rättigheterna till Serie A och skulle dela sändningar med Canal+ så visste jag att det inte skulle gynna oss la liga älskare.
Barcelona Klint
2005-12-15 19:28
Precis läst klart din krönika Gabriel och jag tycker den är mycket bra. Väldigt kul att det är ett sådant drag kring Barcelona just nu så alla vill skriva om sitt favoritlag. Bara att hoppas att vi inte får så många medgångssupportrar som Marängerna har lyckats att skaffa sig!

Sen är det en fråga, har klantarna på TV4+ bestämt att de ska skita i att visa första 20 av matchen i helgen. Skandal i så fall!

FORZA BARCA!
Barcelona La Rambla
2005-12-15 19:26
Gabriel

Du nämde att dopingkontroll idag hos Barça, Kharles nämde Moggi.
Strunt i det nu. :)
Barcelona Sonde
2005-12-15 19:25
Gabriel: Bra och omfattande krönika.

Sedan det nya SF kommit tror jag inte det finns någon teckenbegränsning. Finns dock många fördelar med att dela upp långa artiklar.
Barcelona Gabriel
2005-12-15 19:25
La Rambla

Maybe, pratar ni om den kända sekvensen där spelarna blev dopade utan att veta om det ?
Barcelona La Rambla
2005-12-15 19:23
Dopingkontroller, Juve, Moggi. Ring a bell? :)
Barcelona Gabriel
2005-12-15 19:15
La Rambla och Kharles

Tackar, som sagt självklart går det att nämna allt som det var, i början var jag dock osäker på om det fanns någon begränsning på hur lång en gästkrönika får lov att vara och även det hade viss betydelse när jag skrev den eftersom jag då fick välja bort vissa delar.

Ja precis, det var dopingkopplingen som jag inte förstod, gör det fortfarande inte.
Barcelona La Rambla
2005-12-15 19:04
Kharles

Tror att det var dopingkopplingen Gabriel missade. Åtminstone tror jag det. :)
Barcelona La Rambla
2005-12-15 19:03
Gabriel, hermano! Kanonbra krönika, kudos.
Självklart finns det detaljer som kanske inte nämns i den, men trots det är den ju lång och allt kan faktiskt inte nämnas. Då skulle man få hålla på i evighet. Nu får ju många utomstående en bra bild om hur det såg ut i Barcelona på den tiden, och det uppskattas säkert.

Bueno! :)
Barcelona Kharles
2005-12-15 19:01
Iofs kan man säga att det var delad 2:a plats då Valencia hade samma poängskörd, vi gjorde dock en del mer mål. Annars är det mest att real hamnade på 5:e plats och fick Zaragozas CL-plats som man minns de för..

Självklart glömmer man saker, krönikan var iövrigt bra skriven, och så var det ett tag sen man läste en krönika.. Var ett tag sen Cedhamre skrev också.

Moggi är Juventus ökända (trodde jag) klubbdirektör..
Barcelona Gabriel
2005-12-15 18:41
Ser även nu när jag läser igenom min krönika att jag nämnde att vi hamnade på en 3:e plats i ligan 1999/2000. Självklart är det ett fel från min sida och märkte det först när krönikan blev publicerad, vi kom 2:a med samma poäng (64p) som Valencia. Jag ber om ursäkt för det, men bortsett från det så hoppas jag att ni uppskattade krönikan.

Visca !
Barcelona Nr 10
2005-12-15 18:39
vilken tid ska lottningen äga rum,?
hoppas på Chelsea som fan
ut med packet!!
Barcelona Gabriel
2005-12-15 18:28
Kharles

Moggi som klubbdirektör, förstår dig inte riktigt ?
Barcelona Gabriel
2005-12-15 18:27
Att det skulle finnas vissa saker som jag hade glömt att ta upp såg jag nästan som en självklarhet, trots att jag funderade länge. Det du nämner om Ajax ungdomsakademi och the case Figo så vet jag självklart om det, men när man skriver en så lång krönika som jag gjorde, som dessutom var dubbelt så lång (men delades upp) så är det lätt hänt att man glömer att nämna saker.

Angående starten på det holländska Barcelona så var det därför jag skrev "starten" just pågrund av att Barcelona alltid varit känt att ha holländska spelare, men med Van Gaal så blev det överdrivet.
Barcelona Kharles
2005-12-15 18:18
Gabriel

Bra krönika, men vissa saker du inte tog upp;

Van Gaals titlar blev aldrig riktigt uppskattade också för att han tog in spelare från Ajax ungdomsakademi men inte från vår egna, det var alldeles för lite katalaner i truppen och startelvan, på rak arm kommer jag bara på Guardiola och Sergi, men eftersom den regionala förankringen är stark i El Barcelonismo så uppskattar fansen och alla socios mer om de ser den lokala grabben från någon av förorterna som brukade ta cyklen in till stan för att gå i skolan och träna fotboll bär våra stolta färger..

Figo skulle betala Florentino en stor summa om han inte höll sig vid sitt ord och sade i en intervju dagen innan i Sport att han aldrig skulle lämna Barcelona. Han var även lagkapten och eftersom Madrid betalade utköpsklausulen (510m) - på den tiden rekord så kunde inte Barça göra något..

Skulle vilja säga att det holländska Barcelona kom med Cruyff i början på 70-talet, när han vägrade att spela i 'fascisternas lag' och istället kom till Barcelona, sen dess har ju Neeskens och Koeman influerat Blaugrana.
Barcelona Kharles
2005-12-15 17:55
Bara de inte är från Madrid..

Seriöst, Gabriel det låter på dig som om vi har Moggi som klubbdirektör.
Barcelona Ordem e Progresso
2005-12-15 17:48
Gabriel

Jag ser fram emot det ! :D. Jasså dopningskontroll... inget att oroa sig för. Men med tanke på hur otroligt bra vi är så måste dem väl försöka hitta något att skylla på ;)
Barcelona Gabriel
2005-12-15 17:37
Ordem e Progresso

Surprise ;) Du får se när den läggs upp :) Hoppas du pallar läsa hela också, hehe.

Visca !
Barcelona Gabriel
2005-12-15 17:36
Verkar som att laget fick besök av dopingskontrollen idag på träningen. Den första för i år. Förhoppningsvis blir den resultatlös, annars vet jag inte hur jag reagerar.
Barcelona Ordem e Progresso
2005-12-15 17:35
Trevligt Gabriel, vad handlar den om då? :)
Barcelona Kharles
2005-12-15 17:31
Barça-Cúle

Messi var klubblös när han kom från Argentina. Ingen av River Plate, Boca eller Newells var beredda att chansa på en talangfull 12-åring som har stannat i växten. Hans farsa arbetade i Lleida (där Puyol är född om jag inte har fel) sen länge och hade kontakter i Katalonien. Efter att Rexach sett Messi spela i 20minuter tvekade han inte att snappa upp honom, första kontraktet skrevs på en servett. Han debuterade i det argentinska U20 landslaget förra året. Ingen i Argentina visste vem han var innan det. Så om inte Messi är egen produkt så snälla; säg mig vem som är det..
Barcelona Gabriel
2005-12-15 17:11
Ordem e Progresso

Ja håller med dig :) Since you asked. Den kommer att läggas upp här, rättare sagt den första delen kommer att läggas upp kl 18-00, jag är redan klar :)
Barcelona Barça-Cúle
2005-12-15 17:10
Japp.
Men Messi är inte en egen produkt även om han blev köpt ifrån Argentina när han var 13 år, men då hade han en svår sjukdom. Han växte inte på den tiden.Men nu är han världens bästa talang och ska verkligen inte bänkas av en 35-åring från Högaborg.
Barcelona Barca Barca
2005-12-15 17:01
Ämne: Larsson verkar ha be....Jag förstår hur du tänker. Men vi får inte glömma Eto'o har en förmåga där han har svårt att inte kunna slå passningar till Larsson. Messi blott 18 år, otrolig talang given i Argentinska A-landslaget egenprodukt och ska bli bänkad av en 35 åring. En annan sak som hade gjort saken värre är att Eto'o är en egoist, det är typisk anfallare och själv har jag inget emot det. Men slänger vi ut en Eto'o på höger kanten som skjuter från alla vinklar som skulle de göra hela saken motsatsen till bättre.

Låt oss istället satsa på trion som kommer spela många år framöver för Fc Barcelona Messi, Eto'o och Ronaldinho. Larsson får komma in om anfallet har låst sig, som t.ex. matchen mot Sevilla.
Barcelona Barça-Cúle
2005-12-15 16:49
Ämne: Larsson verkar ha be....
Nej, jag tycker verkligen att man ska matcha in Messi i startelvan, men ta ut honom när det är ungefär en kvart kvar för att matcha in honom startelvan.
Då kan möjligtvis Larsson hoppa in, han förstår att det finns så många stora spelare i laget så att han nöjer sig med att få hoppa in ibland, det har han ju sagt själv.
Och V.Bommel är absolut inget alternativ till anfallet! Han är mittfältare. Däremot är Ezquerro ett alternativ till anfallet.
Annons: