/spanien/barcelona/forum/25114.aspx/spanien/barcelona/forum/25114.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Señor Cúle
2005-12-18 15:04
SNälla kan någon lägga upp länk till målen från igår?:D
Barcelona AlexC
2005-12-18 14:52
Rambla

Jag är lugn, Deco spelade ju.. ;-)

Jag är helt med på vad du skrev och är inte bitter.

Det med att försvara sig är för att det finns många idioter på detta forum vilket Vbg:arn fick erfara för att han tyckte annorlunda. Jag orkar inte sitta och tugga med dessa och försvårade för packet att måla upp en bild av mig som Messihatare.
Atlético rawkus
2005-12-18 14:46
Hallå alla Barca fans!!

Ville bara säga grattis till rekordet! 12 raka segrar är inte illa pinkat :)

Ha det gött
Barcelona La Rambla
2005-12-18 14:29
AlexC

Lugn o fin nu, du ser väl att vi i stort sett är överens? ;)

Jag hade en teori om att han kanske söker väggspel och liknande men att det inte alltid blir så att någon nappar och är med på noterna, Messi kanske är lite väl kreativ i de lägena. Därför kanske det kan se ut att han överarbetar visa situationer.

Naturligtvis förstår jag att du gillar Messi och inte vill annat än att han ska lyckas. Du behöver inte försvara dig. :)
Barcelona AlexC
2005-12-18 14:21
La Rambla

Jag skrev att jag endast syftade på Messis dribblande i de 3-4 senaste matcherna och ser man dessa matcher har Messi stundtals haft svårt att släppa bollen i tid. Om du inte kan hålla med mig om det är upp till dig. Jag har sett Messis räder in i banan under dessa matcher men ser mer ofta förekommande en dribbling för mycket än försök till kombinationer och väggspel.

Jag håller helt med dig om att det är bättre att försöka dribbla än att ge bollen till motståndarna (klockren analys förresten) men ofta sätter Messi i sådana situationer när han lyckats med EN dribbling.

Jag är likt de flesta här inne Messis största beundrare och vill inget annat än att han skall bli störst.
Barcelona La Rambla
2005-12-18 14:04
Spinbad

Jag håller med dig om Messi. Det finns en risk i att han kan bli utbränd om han spelas för hårt. Tror och hoppas Rijkaard verkligen förstår detta och matchar honom lämpligt. Hitintills så har det sett bra ut.

AlexC

Jag tycker du överdriver lite om Messi, att han skulle vara för bollkär, inte vilja släppa den eller göra en dragning för mycket. Om du tittar lite nogrannare nästa gång när Messi gör sina räder in i banan. Så lär du se att han söker möjligheterna att kombinera med någon spelare, att vägga sig för förbi några moståndare som stöter, vilket i sin tur öppnar upp spelmöjligeheter i djupled för andra spelare. Sen att det inte fungerar med väggspel och annat alla gånger är ju en sak. Det är då valmöjligheterna kanske uteblir för honom, och det i betraktarnas ögon ser ut som om att han försöker överarbeta och inte släpper boll i rätt tid. Vadå, ska han ge bort bollen till motståndarna? Självklart inte, därför provar han det sista alternativet och försöker göra en gubbe till. En ny Denilson? Finns inte en chans, Denilson sprang rakt fram på vänsterkanten och körde sina patenterade 25st överstegsfinter till publikens jubel. Något väggspel eller kombinationer var han aldrig intresserad av. Han ville visa upp sig och showa.

Sen kan jag hålla med dig om att han kanske ibland söker allt för svåra alternativ och borde i vissa situationer välja att spela lite enklare. Men det är som du själv skriver, en sak om mognad och erfarenhet som förhoppningsvis en förståndig tränare som Rijkaard lär ut. :)
Barcelona el Flaco
2005-12-18 13:59
Jag tror att det är bara tecken som betyder typ "allt är OK"
Barcelona AlexC
2005-12-18 13:46
Kul att det blev en bra diskussion kring Messi. Jag har inte dömt ut Messi och sagt att han ÄR eller KOMMER BLI en Denilson (Robinholiknelsen berodde till viss del på att denne har dum tröja på sig). Om man jämför hur Messi spelade innan han var helt ordinarie och hur han spelat senaste matcherna så ser iallafall jag en skillnad.

Klyschorna "överarbeta situationer" och "göra en dribbling för mycket" vill nog varken jag eller någon annan här inne skall förknippas med Messi. Ser man de 3-4 senaste matcherna med Messi har så ofta varit förekommande. Jag kan inte min vildaste fantasi tro att det beror på Messi börjat bli hypad överallt men inom en finns ändå en svag Denilsonfruktan över Messi.

Denna gången blir det Zeppelin som får dra slutsatsen angående Messi; Your Time Is Gonna Come...
Barcelona Forca_barca
2005-12-18 13:10
aa det vet jag också.. men hade han inte en annan bror som är död da ?
Pelada
2005-12-18 13:07
Hans bror är hans agent och lever vad jag vet... Men det kan säkert ha något med att hedra släktingar att göra
Barcelona Forca_barca
2005-12-18 13:03
Aaa men jag har hört att tummen är hans pappa och lillfingret är hans bror.. som är döda ? är det sant eller ?
Pelada
2005-12-18 12:56
Egentligen inte så svårt att lista ut när brassar är katoliker och nästan alla brasilianska fotbollsspelare är troende, kolla på landslaget bara - korstecken.
Barcelona Garrincha.
2005-12-18 12:53
fan, jag ville så gärna att det skulle vara "hang loose" eller "surfs up".
Pelada
2005-12-18 12:50
Ämne: Jag skulle vilja frå....
Katolskt tecken, prisa gud typ...
Barcelona Forca_barca
2005-12-18 12:43
Jag skulle vilja fråga en sak!!..
När ronaldinho gör mål.. så tar han upp tummen och lil fingret.. är det någon som vet vad de betyder ??
Svara...
Barcelona Lucho
2005-12-18 12:42
Sonde: "Deco är i det närmaste lika bra som Lampard."

.. och framför allt så passar Deco mycket bättre in i Barça än vad jag föreställer mig att Lampard skulle göra. Bägge är grymma tvåvägsspelare men Deco är mer teknik medan Lampard är mer slitvarg och på Barças mittfält krävs i större utsträckning det förstnämnda.
Barcelona Lucho
2005-12-18 12:38
Klockren analys Spinbad!

Men jag ser nog hellre att det i förstahand är Iniesta som agerar vikarie åt Messi om det nu visar sig att Motta lämpar sig bättre som Xavis ersättare.
Barcelona Sonde
2005-12-18 12:36
En viktig faktor är att Messí först till andra halvlek flyttades ut till höger, vilket han gjorde betydligt bättre än i sin centrala (och ibland till vänster) roll han hade i första halvlek. Det är uppenbart att det är till höger han gör sig bäst, i en liknande roll som Ronaldinhos.

Deco är i det närmaste lika bra som Lampard.
Spinbad
2005-12-18 12:12
Jag tror att Messi kommer bli riktigt bra (suprise!) på sikt men jag tror att han kan få en ganska tuff vår. Alla motståndarlagen vet hur bra han är nu och kommer gå in stenhårt på honom. Han får redan väldigt mycket stryk (en parallel till Maradona!) och kommer säkert få mer. Han har en spelstil som gör att han det är nästan enda sättet att stoppa honom för motståndarna, jag ser en stor risk för skador eftersom alla går in så hårt mot honom redan nu. Sen är han också ung och har redan spelat mycket matcher (u21 VM i somras med) så jag tror det finns en risk att han blir mentalt utsliten, vilket jag redan tycker mig se en liten tendens till. Han var grym i andra halvlek, men då var matchen avgjord. Han hade det svårare i första halvleken när han mötte ett organiserat defensivt lag (precis som mot Sevilla). Jag tror att den här säsongen kommer formen för Messi att gå upp och ner och jag kommer inte klaga alls om Ezquerro, Giuly eller Henke ersätter honom i ganska många matcher. Det är bättre att spara honom lite smått till de viktiga matcherna och inte bränna ut honom för tidigt.
Real Madrid robinho92
2005-12-18 12:07
Nu är det bara att erkänna, ni är världens bästa klubb just nu, jag lixom många andra trodde att om man bara tog bort ronaldinho så skulle ni börja spela dåligt, men när jag skulle se vad det stod i matchen i går så såg jag 3-0
hoppas värkligen att ni kommer i en svacka snart men just nu så tyder inte mycket på det,

bara att erkänna, fan va bra ni är just nu

men vänta bara, snart kommer vi i den formen och avgör ligan ;)
Barcelona Camparn på nou
2005-12-18 11:41
Lucho

Jag tycker man märker att Messi har ett bra psyke och klarar av underbarns stämpeln som han har fått på ett utmärkt sätt.
Denilson har jag eg sett för lite för att på riktigt bedömma men hans största problem var väl att han var för ojämn och skadebelägen.

Jag tycker det är oerhört korkat att många pratar om Robinho (även fast du resarverar dig lite) som han skulle vara en misslyckad och överskattad spelare.
Han är 21 år bara för att Messi är 18 och gör det bättre betyder inte att Robinho på något sätt är körd eller dålig.
För det första kom han från Sydamerika till Europa med dess högre speltempo och tuffare spel förståligt att det tid, speciellt med hans klena kroppshydda att anpassa sig till det.
Sen att han kom till ett Real Madrid som spelar dålig fotboll och är trubulent gör det inte lättare att prestera bra speciellt som ni säger när han får dessa höga förväntingar och en stämpel att han ska vara världens bästa spelare inom några år.

Man ska inte bedömma honom och hans framtid på allvar förän efter nästa säsong när han har fått tid att anpassa sig.
Det man kan säga är att han har varit en besvikelse för de som hade hört om hans kvalitéer eller sett honom i Selecao.
Barcelona MeSSi__
2005-12-18 11:37
(catalonia_barca)

det ligger något i det du säger men Gallas skulle endå passa perfekt i barcelona.
Barcelona (catalonia barca)
2005-12-18 11:34
Gallas behöver vi inte han börja också bli gammal.och dessutom kan edmilson spela perfekt nu,jag har inga anmärkningar på han utan han sköter sig exemplariskt.
Barcelona (catalonia barca)
2005-12-18 11:32
Ashley cole skulle passa perfekt tycker jag.
till vänster står han är vi rena dreamteam fast vi är det nu ;)

visca la barca !!!
Barcelona MeSSi__
2005-12-18 11:29
Tack för att du gillade min krönika Viking men Nesta vore en omöjlig värvning och dessutom början han bli gammal nu. Vi borde satsa på någon lite yngre istället.
Barcelona Viking
2005-12-18 11:25
Håller med Messi, skippa Henry och Lampard. Två värvningar som skulle sitta fint är Nesta och Gallas =P DÅ vore vi ostoppbara!

Iaf, kul att Edmilson har blommat ut! Tycker han är grym som pivote. Hoppas nu att han får vara skadefri och forsätta regera på den positionen. Det var väldigt oklart innan säsongen, om vem som skulle spela där. Motta, Xavi, Edmildon eller fortsätta med Marquez? Ingen visste..
Men Edmilson känns som det solklara valet på den platsen nu tycker jag, vad tycker ni?
Nu när Xavi är borta så kan Motta spela på hans plats. Och Marquez ser jag helst i backlinjen..
Barcelona Lucho
2005-12-18 11:23
Jag tycker AlexC har en poäng. För vad är det egentligen som har gjort Denilson och Robinho (även om det är lite tidigt att döma ut honom) till de spelare de är? En tolkning skulle ju kunna vara att de hämmats av att de redan tidigt fått inristat i pannan att de är världens bästa. Samma sak sker med Messi nu. Att ha ett bra självförtroende är såklart bra men det gäller, för att dra en klyscha, att ha fötterna på jorden.
Barcelona Lucho
2005-12-18 11:14
AS är roliga. För jag inte inte riktigt vilken gång i ordningen det är när Barça spelar så utser dom domaren till matchens sämsta spelare. Okej, han gjorde mer än ett felbeslut men det är så fånigt när dom försöker insinuera att domaren var en av orskerna till Barças vinst. Idag motiverar dom det med att han missade Messis hands för att sedan blåsa en i deras ögon tvivelaktig straff.. *suck*

Och ett instick i debatten kring Henry. Låt säga att han spelat istället för Messi denna säsong. Hade Barça gått bättre då? Jag tror inte det..
Barcelona MeSSi__
2005-12-18 11:10
Krönikan blev inte publicerad p.g.a stavfel om någon undrar. Kommentera gärna...
Barcelona MeSSi__
2005-12-18 11:09
Gästkrönika : En 13-årings tankar om F.C Barcelona

Nu när det återigen är dags för Silly Season så har det spekulerats mycket i att bl.a. Thierry Henry ska komma att ansluta sig till oss. Enligt mej skulle det vara, trots att Henry är en av världens bästa spelare, en riktigt dålig och totalt hjärnlös värvning. När man har Ronaldinho, Eto'o, Messi, Giuly, Ezquerro, Larsson och dessutom totalt utfrysta Maxi Lopéz, så tänker man på att värva Henry. Hur kan man änns tänka på att värva en sån spelare när man har denna offensiv och när förvaret dessutom, enligt mig allafall, behöver förstärkning.

En annan spelare som det har snackts om är Frank Lampard. Jag tycker själv att han är en underbar spelare men är, precis som Henry, en onödig värvning. Okej, nu har Xavi skadat sig men vi har ändå faktiskt ett högklassigt mittfält. Spelare som Deco, Bommel, Iniesta, Motta och dessutom Edmilson och Marquez så är detta återigen att kasta penger i sjön. Lampard behövs inte i dagens Barcelona så är det bara. Oavsett hur duktigt han är.

Gallas då? Joo, skulle faktiskt kunna bli en ganska hyfsad värvning om han skulle ansluta. Han kan spela båda mitt och ytter back vilken är bra vid t.ex. skador. Tycker han är en duktig spelare också. På vänsterbacken finns Sylvinho och Gio. Jag vet inte rikigt vad jag ska tycka om dessa. Jag gillar Gio och tycker han är en ganska bra spelare, men de flesta verkar inte hålla med där. Sylvinho då, ja han är väl en ganska duktig löpare på kanterna och inläggen är hyfsade men tycker dock inte att hans skott är i närheten Gio:s. Vete tusan hur bra han är defensivt men brasilanska backar brukar inte vara särskildt duktiga i defensiven. På högersidan har vi för det mesta Belletti som är en bra högerback, dock inte av högsta internationella klass. Damia är ett alternativ som jag tycker är bra. Han har spelat några matcher och varit duktig i alla dessa. Gabri är väl egentligen högerback? Har åtmindstone för mig det och den positionen är bred men ingen av dem tre på den håller hög internationell klass av dessa.

Vilka tycker jag då att vi ska värva...

Till att börja med tänker jag skriva någerlunda realistiska värvningar och för det andra kommer jag inte att ta spelare som kostar astronomiska summor såsom Henry och Lampard.

Gabriel Milito, Zaragoza
Hyfsat duktigt mittback som är grym på huvudet och gör fantastiska brytningar ibland...

Paulo Ferreira, Chelsea
Vet inte hur mycket Mourinho kommer ta för Ferreira men det kommer inte handla om enorma summor. En högerback som håller betydligt högre klass än både Belletti och Gabri...

William Gallas, Chelsea
Har kommenterat...
Annons: