/spanien/barcelona/forum/25022.aspx/spanien/barcelona/forum/25022.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Xavi_totalkontroll
2006-04-10 13:08
att bli påhobbad av apljud för ens hudfärg, ja menar han är född som svart och det ska han inte få lida för... en spottloska är däremot riktad mot en enda person och inte en hel folkgrupp
Neutral_77
2006-04-10 12:56
Rasism skall eller måste bort från fotbollen helt enkelt. Sen att en spelare spottar på en annan det är hans problem och måste straffas för det tycker jag. Har Eto'o gjort det under Rasing matchen?? Då ska han straffas.

Men jag tycker att det ger inte fansen rätt att göra apljud eller kalla en spelare för ap*, n*g*r eller vilket annat namn som helst bara för det.

Bort med Rasism
Suciedad
2006-04-10 12:53
Men att han förtjänar rasistiska påhopp som du säger, håller jag inte med.

Snacka om falsk argumentation. Jisses.

Att moraliskt sett jämföra en spottloska vid apljud handlar väl knappast om att påstå att Eto'o förtjänar rasismen. Större form av idioti har jag sällan skådat. Egna slutsatser i all ära, men detta var ju patetiskt.

Ronaldooo: Att personligen påstå att en spottloska är värre än apljud har inget med ignorans att göra. Och detta... hur mycket du än försöker.

På samma sätt som ingen levande person må stå ut med rasistiska oljud ska någon få stå ut med en spottloska riktad mot dig.
- Suciedad

Du ser... det har liksom ingen effekt.
Barcelona Ronaldooo
2006-04-10 12:40
Smuts/Suciedad : eller är det bara något du inte förstår eftersom du anser att rasism är det största som finns på denna jord?

Det sades för nästan 2500 år sen men det gäller fortfarande;

The only good is knowledge and the only evil is ignorance.

-Socrates

Jag är säker på att du förstår.
Barcelona Nemo
2006-04-10 12:37
Suciedad

Hehe :]
Barcelona Nemo
2006-04-10 12:36
Suciedad

Alla spelare kan inte behålla lugnet. Speciellt inte alla era spelare. Du får dina spelare att framstå som änglar, meda våra ser ut som djävlar. Kolla bara överskattade Gattuso mot Schalke (stavning?) ? Riktigt jävla omoget. Jag tycker att det var dåligt av Eto'o att spotta på Bilbaospelaren, hade du ställt frågan så så hade jag svarat på frågan. Men att han förtjänar rasistiska påhopp som du säger, håller jag inte med.
Suciedad
2006-04-10 12:34
Och här är en till dig Nemo. ;-)
Länktips: vet.hut.nu/?id=6
Suciedad
2006-04-10 12:33
Men Totti är en fulare spelare än Eto'o. Det måste du erkänna.
Nej, det tycker jag knappast. Men vad har det egentligen med saken att göra?

Att jag sedan drog upp Maldini och Nesta handlar snarare om att försöka få dig att förstå att man faktiskt kan behålla lugnet vid alla tillfällen. Därför tycker jag att det är fegt att vifta bort spottloskan med "ur balans"... Inget mer, inget mindre.

Let's agree to disagree.
Det låter bra. Hej.
Barcelona Nemo
2006-04-10 12:33
Suciedad, länken är enbart till dig.
Suciedad
2006-04-10 12:30
Det är underligt hur en kille kan bygga ett helt inlägg på att jag inte förstår skillnaden på två saker då det helt klart handlar om ett ämne med två vitt skilda åsikter...

Respektera att man har annorlunda åsikter precis på samma sätt som ni inte respekterar att någon annan ropar apljud efter en annan pga dennes "annorlunda" färg.

Era inlägg tappar i färg då ni försöker peka finger på hur det ska vara, snarare än att dumförklara Eto'o för hans spottloska och inse att den spanska publiken är ett gäng åsnor.

Väl mött.
Barcelona Xavi_totalkontroll
2006-04-10 12:26
alltså hur kan man tycka att apljud är lika med spottloska........ ja förstår mig inte på sådana människar !!! apljud är rasistiskt utalanda inte bara mot etoo. Det är mot hela afrika och alla svarta människor i världen och den som tycker att att spottloska är lika mkt vållande så är han lika med rasist
Barcelona Nemo
2006-04-10 12:25
Suciedad.

"Du kan kalla Totti för idiot för att han spottade på dansken. Inget annat." Varför ska Eto'o få apljud mot sig då? Är det för att han är svart? Nu är jag säker på att publiken i Spanien inte gör apljud mot Eto'o för att han spottade på en Bilbaospelare. Publiken i Spanien är sån för att dem inte ser rasism så allvarligt.
Men det ursäktar ingenting. Rasismen måste bort.

Men Totti är en fulare spelare än Eto'o. Det måste du erkänna.

Jag har inte sett Maldini eller Nesta spotta någon i ansiktet. Säg mig någon gång du har sett Puyol, Xavi varit oproffsiga?
Vi kan diskutera bort hela måndagen om vi skulle vilja det.

Let's agree to disagree.
Suciedad
2006-04-10 12:25
Nemo: Ärligt talat så tycker jag inte att den här diskussionen är så värst värd att jag ska behöva skriva till dig.

Ehh? Nyss var det du som påstod att jag inte diskuterar, utan enbart kommenterar. Konsekvent herre. Jajamensan.

@ Ronaldooo

Fortfarande... för mig spelar det ingen roll vad man attackerar. Spottloskan är lika omotiverad som apljuden. Därför kvittar det varför Eto'o riktade spottloskan dit han gjorde.

Totti spottade inte på dansken för att han var dansk. Men det störde mig lika mycket som rasistiska tillhyggen, är det något konstigt, eller är det bara något du inte förstår eftersom du anser att rasism är det största som finns på denna jord?

Kanske handlar det om att jag stött på rasism och enbart fnyst åt det... vad vet jag. Hursomhelst så anser jag en spottloska vara värre än apljud, och det är inget era förklaringar kan ändra på. Tyvärr.
Suciedad
2006-04-10 12:20
Du kan kalla Totti för idiot för att han spottade på dansken. Inget annat.

Nej, jag har inte sett Eto'o spotta någon annan gång. Jag tyckte inte att det var relevant, därför svarade jag inte på det...

Men... hur många gånger har du sett Totti spotta på en annan? Och trots detta har han blivit dumförklarad av hela arsenalen. Det handlar därför inte om kvantitet utan om att vara idiot nog när man gör det EN enda gång. Att Eto'o gjort det en gång försvarar därför ingenting. Tvärtom, att vara moraliskt och etiskt korrekt så länge gör det värre att spotta på någon denna endaste gång. Säg mig någon gång då du sett den väldigt sportslige Maldini eller Nesta spotta någon i ansiktet.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma genom att visa på Eto'o bättre sidor INNAN spottloskan. Det säger ju snarare bara att han är en åsna som inte tänker sig för ordentligt innan han äntrar fotbollsplanen.

Apljud är, åtminstone för mig, inte värre än att få en spottloska riktad mot sig. Tyvärr...
Barcelona Ronaldooo
2006-04-10 12:13
Men smuts, du förstår inte poängen. Visst var det riktigt dumt av Eto'o att spotta, men han spottade inte på personen på grund av att han var vit, svart, blå osv..

Du måste skilja på att bli förnedrad, och att bli förnedrar på grund av färgen man har på sin hud.

Jag tycker inte det är underhållande att du har svårt att skilja på detta, men det kanske du gör. Det betyder bara att du inte förstår hur stort det här problemet är. Vi kan nog alla vara tacksamma att du sitter här och trycker på F5 istället för att sitta i den spanska fotbollsförbundet.

Vill du leka moralpolis så bör du först ta reda på vad moral/etik är.
Barcelona Nemo
2006-04-10 12:13
Suciedad

Ärligt talat så tycker jag inte att den här diskussionen är så värst värd att jag ska behöva skriva till dig. Väl mött i Champions League.
Barcelona Nemo
2006-04-10 12:10
Suciedad

Du har fortfarande inte svara på min fråga. Säg en annan match som Eto'o vara helt omoralisk och helt utan etik? Du får nog leta rätt länge...

Att spotta på någon är lågt, att göra apljud är lägre. Bara för att Totti spottade på Poulsen borde väl alla få rätt till att kalla Totti för; fascist, bara för att han är italienare. Har jag rätt eller fel?
Suciedad
2006-04-10 12:09
Ursäkta kvaliteten, jag är aningen upptagen...
Suciedad
2006-04-10 12:08
@ Nemo

Kul att du får ena motgången efter den andra. Det spelar ingen roll hur mycket jag förklarar något för dig, du verkar ändå veta hur jag fungerar innan du ens pratat med mig?

Jag kan tyvärr inte sitta här och trycka på F5 som ni gör. En upptagen man som dessutom väldigt sällan surfar in på Barcelonas forum (det händer ca två ggr/halvåret). Vill du VERKLIGEN ha svar på tal (som du verkar) så råder jag dig att kopiera inlägget och skriva ett personligt brev till mig...

På återseende.
Suciedad
2006-04-10 12:05
Moral och etik ter sig i många olika former. Att skylla på att Eto'o var ur balans är fortfarande lika lågt som att ropa apljud efter honom.

Ingen förtjänar att få höra apljud och ingen förtjänar att få en spottloska i ansiktet. På så sätt bör han kanske fundera på vad han säger och vad han gör.

Jag har inget emot Samuel Eto'o som spelare. Tvärtom. Det finns inget likhetstecken mellan att spotta och rasism, men det är lika förnedrande att få utstå detta, och därav min jämförelse.

Hur vissa får det till att jag accepterar rasism är relativt underhållande.

Om Kakà tycker att det är OK att spotta på någon när denne är ur balans, får helt enkelt stå för honom. Det rättfärdigar ingenting. Fråga bara Totti som var så ångerfull att han höll på att försvinna ner under jorden, tycker du att det är ett agerande som rättfärdigar en spottloska under en pressad situation?

Jag börjar inlägget som jag avslutade det... eller var det tvärtom?

Moral och etik...
Barcelona Nemo
2006-04-10 11:55
Ronaldooo, strunta i honom. Känns som att diskutera med en vägg. Oftast bara ett argument och när man inte klarat att stå upp för det argumentet slutar man att diskutera.
Barcelona Ronaldooo
2006-04-10 11:53
"Ursäkt för rasism? Vart läste du det någonstans? Har jag skrivit det?"

Ja, du skrev det, men indirekt (om du inte vet vad det betyder kan jag förklara). Du skrev att Eto'o inte bör tycka synd om sig själv eftersom han spottade på en spelare. Du kan aldrig, aldrig jämföra en personlig handling med degraderingen av en hel ras. Aldrig. INGEN förtjänar att utstå rasistiska påhopp, det finns inget som rättfärdigar sådant. Men med tanke på Berlusconi och hans anhang så vet vi kanske var ni milanfans står.

Förresten så fick Eto'o även utstår rasistiska påhopp innan incidenten med spottloskan. Och var det inte Kaka som sade att han förstår att Totti spottade på Poulsen (en person som milan uppges vara nära..)?

Hoppas du gillar ägg.
Barcelona Nemo
2006-04-10 11:41
Suciedad.

Jag är fortfarande chockad över att du stöder rasism.

Säg en annan gång Eto'o har skött sig dåligt på fotbollssplan? Förutom Bilbaomatchen.
Barcelona barca_dreamteam
2006-04-10 11:34
Suciedad

Att skylla på att han var ur balans är patetiskt att det inte ens finns på denna planet. Hur lätt är det inte då att skylla på att personerna på läktarna är ur balans? En person ur balans börjar och får med sig några andra... Allt går att ursäkta om man tar till den gamla hederliga "ur balans"-klyschan, därför håller det inte riktigt.

Hur du får till att publiken på läktarna är ur balans vet jag inte, men om du såg mötet mellan Barca-Bilbao så var det några incidenter spelarna emellan och då Etoo bla som försvarade sina medspelare.Så visst var han ur balans.

Lycka till nästa vecka.Ser fram emot matcherna mot er.
Barcelona Barca Barca
2006-04-10 11:33
Fan barcas match mot villa real kommer inte sändas:(
Suciedad
2006-04-10 11:24
@ Nemo

Jag skapade min användare långt innan du ens funderade på att skapa din. Att jag inte skapat en spansk motsvarighet till min italienska har snarare med ointresse att göra. Man kan inte skriva här om man inte har ett nick och en tröja här, därför tryckte jag på lite knappar, och vips...

Att skylla på att han var ur balans är patetiskt att det inte ens finns på denna planet. Hur lätt är det inte då att skylla på att personerna på läktarna är ur balans? En person ur balans börjar och får med sig några andra... Allt går att ursäkta om man tar till den gamla hederliga "ur balans"-klyschan, därför håller det inte riktigt.

Atleticotröjan tog jag bort för att folk inte ska få en uppfattning av mig som Atleticosupporter (som jag troligtvis, av misstag måste tryckt dit). Tänk till lite innan du skriver ner dina spontana tankar.

Edit: ...och nu har jag en sån där konstig med ett 'R' på eftersom den verkade mest neutral. Några fler frågor?
Barcelona Nemo
2006-04-10 11:17
...och nu har du en sån där konstig med ett 'R' på.
Barcelona Nemo
2006-04-10 11:14
Suciedad

Du kan likagärna lägga av att skriva här. Du skapade din användare för någon timme sedan, och då hade du Atl. Madrid-tröja nu har du en Spanientröja.

Hur tror du folk ska kunna ta dig seriöst?

Eto'o är inte en ful spelare någonstans. Att han hamnade i mot Bilbao var att han var ur balans. Han jobbar emot rasism och när han inte ens får sköta sitt jobb riktigt ja då är något fel.

Hyckleri på astronomiska nivåer? Jag tror du menar Eric Cantona...
Real Madrid King_raul
2006-04-10 11:14
R.H.M,
din länk ska vara www.lfp.es
Jag har också skrivit till dem på Spanska.
Jag skrev att det kommer stå ligan dyrt att blunda för rasismen. Förvånar mig inte den dagen någon Spansk storklubb står där och ska köpa in en storspelare som är svart, varpå denna inte vill komma till "rasistiska la liga".
Dem måste agera nu!

Suciedad
2006-04-10 11:09
@ Ronaldooo

Ursäkt för rasism? Vart läste du det någonstans? Har jag skrivit det?

Nej, knappast...

Jag påstod helt enkelt att en idiot inte kan sitta och tycka synd om sig själv då andra står för idiotiska handlingar gentemot honom. Kan man själv inte stå för moral och etik så ska man inte begära att andra gör det.

Det är hyckleri på astronimska nivåer och det är inte så svårt att inse att er afrikan har lite att tänka på innan han sätter på "det-är-synd-om-mig"-mössan.

Och du Ronaldooo, tack för att du förstorar upp Smuts-hypen, jag trodde den hade försvunnit. Hatet gentemot en individuell åsiktsmaskin blir större då sanningen svider likt kol mot dina bara fotsulor.

Koncentrera dig på det viktiga istället. Väl mött.
Annons: