/spanien/barcelona/forum/2494.aspx/spanien/barcelona/forum/2494.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Tiki-Taka
2015-05-16 13:20
En annan källa, tagen från den tyska tidningen BILD
Barcelona Tiki-Taka
2015-05-16 13:18
Verkar som att Gündogan sägs vara nära till Barca. Övergången skall ske i januari 2016, då det inte blir någon CL för Dortmund nästkommande säsong så kommer han heller inte vara bunden gällande CL spel för Barca. Vad säger ni?
Barcelona Davids3
2015-05-16 13:15
@Andres "El Ilusionista" Iniesta:

Kan man drömma om att Thiago har begärt en speciell klausul endast för Barcelona? att de kan köpa tillbaka honom billigare eller så..
Barcelona jawwa
2015-05-16 13:13
Trevlig första säsong för ter stegen, för övrigt lite av en personlig favorit, som spelar 2 finaler varav en är den största på klubblagsnivå.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Davids3
@Peshmerge - AS9:

Han lär sig tydligen inte av andras misstag utan måste uppleva det själv :)
Barcelona B-Guden
Stoichkov~

Real har ju knappast tappat ligen, dom har helt enkelt i varit tillräckligt bra, det är inte så att dom tappat poäng mot lag som Granada osv pga underskattning ellerså, dom har tappat poäng mot topplagen. oss Valencia Atletico Villareal osv, dom har helt enkelt inte klarat av att vinna mot dom bästa lagen vilket också visat sig i CL 2 vinster på 6 slutspelsmatcher.

Hade liga enbart bestått av topp 4 lagen Barca Real Atletico och Valencia hade dom hamnat sist om man kollar på inbördesmötena den här säsongen. 4 av 18 poäng har dom lyckats tagit mot dessa lag. Medans Barca hittils har tagit 12/ av 15.

Nej det är Barca som jag tackar en knacklig inledning där man inte hade spelat ihop sig. Ny Rakitic. Sandro och Munir fick spela otroligt mycket knappast några klasspelare. Sedan vände det laget blev ihopspelt och de tre där framme har ett magiskt spel. Jag tänker inte tacka Real för dom inte varit tillräckligt bra.
Barcelona Diar Shekha
2015-05-16 13:09
Jag är faktisk en av de som tycker att Thiago Alcantara inte är so special. Vad har han bevisat? Visst, jag förstår att han har haft det tungt senaste året med skador osv men grabben är ändå 24 år, ingen talang längre. Tycker mer att han är som en "showare" där han ibland bjuder på några vanliga trix här och där, annars inget mer. Jag ser honom inte som en som kan leda ett mittfält på egenhand, och jag tycker att han borde vara bättre än vad han är nu, med tanke på att han har haft Guardiola runt sig halva livet och alla stjärnor i hans omgivning i både Barca & Bayern M.

Sen fine, han domniera ett U21 turnering för några år sen,men det är inget märkvärdigt i min fotbollsvärld. Det har även Ola Toivonen och Marcus Berg gjort & var är de idag? Just saying.

Sen hoppas jag att han aldrig mer sätter sina fötter i den här klubben. Han valde själv att lämna för ett bättre liv i en "bättre" miljö, ingen som tvinga honom. Det är bara korkat att lägga fram fantasisummor på gamla La MAsia spelare. Han är som ett ex.
Barcelona Junta Dimision
2015-05-16 13:05
Vår egna Tyska mur mot diverse Bayern fans i tisdags.
Barcelona 11-9-10
2015-05-16 12:54
Haft ligan i sina händer? Ja det har väl alla 20 lagen vid starten Gäller att samla ihop mest poäng av samtliga då gäller det helt enkelt att vinna flest matcher. Så nej jag tackar inte real för ligan, utan jag uppskattar och gratulerar våra spelare som VINNER ligan åt oss
Barcelona Liunil Masse
2015-05-16 12:53
@Weloba_en: TRAINING. Luis Suárez trained with the group without the medical green light. All players available for Luis Enrique Vamös.
Barcelona Stoichkov~
2015-05-16 12:50
Hej kära vänner! Har slutat att skriva här länge sedan då jag inte haft tid. Gör en liten återkomst sen stickar jag ett bra tag igen. Ligan är inte vunnen ännu – om någon tror på det. Real Madrid har fortfarande en chans att vinna ligan. Vid kryss i båda matcherna vinner Real Madrid ligan. Så är det, en chans är en chans. De vinner i så fall och vi förlorar den,. Om vi vinner ligan imorgon eller i nästa vecka så det egentligen ett faktum att vi ska tacka ligan för Real Madrid. De har haft ligan i sina händer med marginaler, väldigt länge men tappar den, helt plötsligt. Vi kom igen, skärpte oss och tog över pinnen. Sedan vi tog över första platsen har Real Madrid jagat oss, och vi har tappat några poäng på vägen, med tungan i halsgropen varje gång. Den jakten som Real Madrid utsatte oss för har gjort att vi har varit på tårna hela tiden. Jakten fortsätter än idag och vi är inte framme i mål än. Vad jag ville säga är att man har hört att konkurrensen i La Liga är svag. Har du inte haft Barça eller Real Madrid jagande i hälarna så kan du komma med en sådan påstående. Detta hör man ofta av folk som följer andra ligor, i Italien, England, med flera. Vi som följer La liga vet hur hårt det är att vinna ligan. Punkt! Alltså om vi nu vinner ligan vill jag härmed tacka Real Madrid för en väldig hårt konkurrens. Den har hjälpt oss. Adjö, grabbar och tjejer. Försöker förresten att få en biljett till finalen i Berlin. På måndag öppnar klubben ansökningar för biljetter. Medlemmarna har att dela på drygt 14 000 biljetter. Antar att det blir 60 000 ansökningar som kommer in redan på måndag. Har inte en stor chans men jag slänger in en ansökan på måndag. Önskar lycka till er andra som vill få tag en biljett!
Barcelona el Flaco
2015-05-16 12:49
Det jag stör mig på är att behöva läsa den ena krönikan efter den andra i de katalanska tidningarna om att Bartomeu förtjänar viss beröm för det faktumet att laget har chansen att vinna trippeln i år. Som om det vore tack vare honom att det går bra för Barça nu. Dessutom skrivs det att Bartomeus chanser att vinna valet kommer öka om man vinner titlar i slutet av säsongen, men det känns inte bara som någon analytisk slutsats utan även förhoppningar från vissa journalister.

Även om vi har en realistisk chans på en trippel trots alla interna konflikter vi har haft under säsongen ser jag inte hur vi ska lyckas upprepa den bedriften varje säsong med den spända atmosfären och kaotiska stämningen. Vi behöver harmoni och enighet, att det blir fokus på rätt saker och inte en massa rättegångar. Att vi får en ny president ser jag som ett måste för att lägga allt skit som Rosell och hans junta har orsakat bakom oss. Skulle Barto bli nyvald ger jag upp hoppet på mänskligheten.
Barcelona Barca4life98
2015-05-16 12:43
Konstigt att Dybala o Vietto inte ens är med i truppen. Martino valde att ta med Lamela o Lavezzi dock... Förresten, Copa America kommer att spelas nästa år också (firar 100 år). EM och Copa America samtidigt alltså...
Barcelona 11-9-10
2015-05-16 12:42
@barcastuff: Dortmund midfielder Ilkay Gundogan (24) was in Barcelona on Monday. He didn't want to comment on the reason for his trip. [kicker bild]
Barcelona Barca4life98
2015-05-16 12:38
Junta Tack så mycket!
Barcelona Barcelonistas
2015-05-16 12:38
Vi spelar i mon!
Barcelona [Carles Puyol 5]
2015-05-16 12:36
Någon som är säker om Suarez kommer starta mot At.Madrid? Är fett orolig och vill så gärna att Suarez ska starta idag
Barcelona Junta Dimision
2015-05-16 12:26
@Barca4life98:

30-mantruppen har släppts för samtliga nationer.
Barcelona the cameroonians
2015-05-16 12:15
Faus har tydligen lärt sig en läxa efter att Messi under 2013? sa att "han har ingen aning om hur fotbollsvärlden fungerar" och "världens bästa klubb förtjänar världens bästa ledning".
Det var ju i samband med att Faus gick ut officiellt och ifrågasatte varför Messis kontrakt justerades varje år.

Självklart gäller samma sak för fotbollsspelare som för andra löntagare, man tittar på vad andra tjänar och vill ha lika mycket.
Det kommer inte att bli lättare när PL får ett ännu mer lukrativt TV-avtal och drar in betydligt mer lönsamma tröjreklamsdealar. Mycket av de pengarna kommer ju gå direkt in i löneutbetalningar och transfers, såsom det alltid gjort.
Snart tjänar en average speare i England lika mycket som en startspelare i Barcelona.

Så vad är då viktigt för Barcelona att göra för att hänga med i svängarna?

1. Höja intäkterna. Något den sittande ledningen inte på något sätt lyckats lika bra med som Laporta gjorde - trots tröjreklamen. Många klubbar som gått om Barcelona de senaste åren gällande detta. Tar man bort tröjreklamen har vi till och med en negativ utveckling på intäktssidan.

2. Fortsätta utveckla klubbens identitet, värderingar och kopplingen till den vackra fotbollen för att kunna locka med andra faktorer än bara lön.

3. Ta hand om akademin och se till att inte lägga en massa onödiga pengar på övervärderade legoknektar som knappt får speltid.

4. Scouta rätt spelare så att man inte köper in spelare som sedan inte används.

5. Vårda relationen med spelarna så att de inte vill lämna klubben av den anledningen.

6. Se till att de spelare som lämnar klubben säljs för rätt värde. Inga give-aways.

7. Sluta köpa en massa spelare till B-laget som driver upp lönerna ännu mer.

8. Sluta fiffla med pengar som kostar klubben en massa pengar i form av advokatkostnader, straffavgifter etc.

I intervjun med den tyska tidningen handelsblatt sa Faus att ledningen lyckats med att ta ner skulderna från €43 till €280 miljoner och att av dessa var bara €100 miljoner bankskulder. Han sa vidare att man kommer vara skuldfria (precis som Bayern) 2025. Rätt lustigt då man förra året klubbade igenom en ombyggnad av Camp Nou som delvis skulle finansieras av ett banklån på €200 miljoner. Hur den ekvationen går ihop vet jag inte...

Nej, Faus kör på samma gamla skrämseltaktik som innan när Rosell sa att vi kommer behöva sälja Messi om vi inte tillåter tröjreklam. Ska bli intressant att se vad han kommer lova i sin kandidatur till presidentposten den gode Faus.
Barcelona Leo y Cesc
2015-05-16 12:14

@barcastuff: Luis Suarez, who has been working individually due to thigh discomfort, is training normally with the group this morning #fcblive

Barcelona Barca4life98
2015-05-16 12:13
Amigos! Vet ni när Copa America trupperna släpps? Tack på förhand.
Barcelona Coach Pep.
2015-05-16 12:13
Gällande Thiago blir jag fundersam kring hans framtid om Pep lämnar Bayern. Thiago är en väldigt specifik typ av spelare som kräver en väldigt specifik typ av fotboll. Men jag tror inte Pep lämnar Bayern ännu. Han är inte färdig där och Thiago är hans ädelsten. Jag tror Pep kommer radikalisera Bayern ännu mer och göra om dem till ett äkta Barca 2.0. ;D

Thiago hade tagit Barca till nya höjder i framtiden men man försummade honom och ironiskt nog är vårt mittfältsspel det sämsta och mest destruktiva på evigheter.

Thiagos försäljning var också starkt indikativ för Barcas framtidsutsikt.

Om inte Laporta kommer tillbaka (eller något vettigt alternativ) så är loppet förlorat. Jäkligt mycket hänger på om Laporta kommer kandidera eller inte. En bra säsong ökar tyvärr chanserna för Bartomeu att bli omvald. Det är inte mycket själslig ro man får som Barcafan.

Det finns en fara i att Barcas klubbmedlemmar utgörs mestadels av gamlingar (lokala katalaner och regionala spanjorer) som får den största delen av sin information från Sport och EMD (medier som sitter knäet på ledningen). Många av dem har knappast tillgång till något brett urval av nyanserade medieplattformar, och de kommer utgöra en betydande procent av de röstande.

Lägg till att Bartomeu varit strategisk och enligt uppgift deltagit i möten runt olika peñas för att komma under skinnet på väljarna.

Maffian som styr Barca är inte av bättre virke än araberna som kommer och köper upp europeiska klubbar. De skulle kunna sälja Camp Nous namnrättigheter till ISIS med förevändningen att det bara är "business". De har redan förstört klubbens rykte med Qatar-dealen, Neymar-gate m.m.

Valet och de kommande åren blir avgörande för vilken sorts klubb Barca ämnar bli. Antingen röstar man in en okorrumperad president som förenar klubben med sina rötter igen, eller så fortsätter man med liberala krafter som kommer globalisera, kommersialisera och urholka klubbens identitet än mer (det är bra att Barca globaliseras men inte på fel premisser).

Eftersom katalaner är ett traditionalistiskt och nationellt sinnat folk så finns det många som kommer göra motstånd, men det finns lika många liberala/passiviserade katalaner och med tanke på fotbollsvärldens utveckling så kommer det också bli svårt att vinna tillbaka och rädda klubbens ära utan att försvagas en del ekonomiskt (vi måste göra oss av med den arabiska tröjsponsorn b.la.).

Men vi behöver inte vara världens rikaste klubb och sälja ut hela verksamheten för att vara bland de bästa i världen. Det är struntprat. Fotboll är en lagsport och klubbar som Atletico (som förvisso sålde sig till Azerbaijan) och Dortmund har varit med bland de bästa tack vare lagsammanhållning, utan att ha de bästa spelarna på varje position.

Att köpa in massa överflödiga superstjärnor som Real Madrid och City gör är bara show-business. Man ska bygga organiskt och krydda med värvningar. Först och främst ska man ha en grym sportchef och scouter med näsa för talang som kan värva morgondagens stjärnor (och då menar jag inte med kriminella kontakter i Brasilien som Rosell).
Barcelona FC Tiki-Taka
2015-05-16 12:02
Luis Suarez, who has been working individually due to thigh discomfort, is training normally with the group this morning #fcblive

Fan va skönt!
Barcelona Peshmerge - AS9
2015-05-16 11:57
Oblak: Messi doesn't scare me

Oh god NO. You didn't !!

(Goal)
Barcelona LeoMessi
2015-05-16 11:41
Då skulle dom heller inte ha förbättrat neymars kontrakt från ingenstans... Speciellt inte om dom är oroliga för att dom betalar ut för höga löner.
Barcelona LeoMessi
2015-05-16 11:40
Enkos Är det något som har slagit dom nu? Tror inte någon av MSN drar om jag ska vara ärlig. Har dom varit villiga att pumpa ut närmare två miljarder för Neymar och suarez så ska dom även ha råd med lönen till dom:)
Barcelona enkos
2015-05-16 11:16
Barcelonas vice president Javier Faist stavning? säger att det kommer att bli svårt att behålla MSN nästa säsong pga de höga skatter som finns i Spanien och har pga det inte kan konkurrera lönemässigt med lag som Chelsea City och PSG. . Att Barca blir då tvungna att höja lönerna men samtidigt inte får bryta mot financial. . Spelarna tittar alltid efter netto löner säger han
Barcelona 1.70-ligan
2015-05-16 11:16
Jag saknar också Thiago men sedan vi köpte Rakitic för än mindre pengar har det börjat kännas bättre. Älskar den fantastiska kroat!
Sedan hoppas jag vi kan förädla Rafinha på rätt sätt också. Känns som LE inte riktigt hittat hans plats i laget ännu, men när det väl sker kan han komma att explodera.
Barcelona 11-9-10
2015-05-16 10:54
Äntligen har jag hittat tillbaka hit, ett köp av en ny telefon ledde till att jag glömde bort vilken e-post adress jag använde vid registreringen (är alltid online via mobilen endast). Tidigare hette jag Neymar11 Men fick välbehövlig vila från den här sandlådan som det var då, nu ser det mycket bättre ut här inne -------------------- Vad ska man säga om säsongen än så länge, vi har gyllene chans på alla 3 titlar. Inte för att hänga ut hakan allt för långt ut men vore ett rejält misslyckande om vi inte vinner trippeln nu. Speciellt med tanke på omständigheterna som är perfekta Jag var inte alls chockad över att real åkte ut, det har hängt i luften sedan åttondelen. Jag hoppades på el classico i finalen men men skall inte gnälla över det
Barcelona Andrés V
2015-05-16 10:51
Vad ska vi med thiago till när vi nu har sergi roberto :)
Annons: