/spanien/barcelona/forum/2490.aspx/spanien/barcelona/forum/2490.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Liunil Masse
2015-05-17 15:27
Har Espanyol något att spela för mot Real?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona 11-9-10
2015-05-17 15:13
Nja dom hyllade Ronaldinho en gång i tiden Men däremot deras mou/Cristiano fanboys som härjar på deras arena och buar ut Messi. Tror faktiskt dom flesta med en någorlunda fotbollskunskap uppskattar Messi oavsett vilket lag dom håller på Vinner vi idag så tror/hoppas jag att publiken ger tillbaka för det vår publik gjorde
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2015-05-17 15:10
@the cameroonians:

Aldrig. Inte för att vara sådan men jag har aldrig upplevt madrid-fans generellt vara särskilt ödmjuka. Tvärtom så klappade de när Messi blev kapad t.e.x
Barcelona the cameroonians
2015-05-17 14:58
Om vi vinner ligan ikväll, tror ni Atleticos fans kommer applådera Barça så som vi cules gjorde för ett år sen på Camp Nou?
2015-05-17 14:56
L.A.M När man har chansen att få en spelare som Gundogan, som sitter på ett utgående kontrakt, för en i sammanhanget billig peng måste man agera. Skrev tidigare idag om Sampers framtid och igår om Alens. Suarez kommer väl att stanna ytterligare ett år i Sevilla som lånet är skrivet. Nya beslut får tas nästa år när vi vet hur utvecklingen gått för dem alla.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-05-17 14:42
the cameroonians Om han inte ska vara en självskriven startspelare förstår jag hur du tänker. En riktigt bra mittfältare med liknande egenskaper som Xavi att ha i truppen. Då återstår enbart problemet med talangerna. Vet att du både har bra koll och värnar om de egna ynglingarnas framtid, hur ser du på deras situation? Själv tror jag bara en av dem kan stanna i A-truppen för att få ordentligt med speltid och den spelaren lär förmodligen vara Rafinha. Halilovic kvar i Barca B, Samper och Denis på lån?
Barcelona 11-9-10
2015-05-17 14:41
Haha avdankad? Skadebenägen? Han hade en större ryggskada som har ordnat sig och han är helt kvitt skadan Han är 24 år gammal och har redan varit högst upp på toppen, 2013 var han t om den bästa mittfältare i världen. I rätt klubb med rätt spelare så tvivlar jag inte en sekund på honom. Hans ambitioner kommer rätta sig efter klubbens ambitioner Dortmund i år har varit slutet av en era och inte helt rättvist att göra en större bedömning av honom denna säsongen med tanke på hur det laget har presterat Han kommer höja både truppen och laget avsevärt
Barcelona Nemesis 10
2015-05-17 14:41
Gundogan har endast ett år kvar på kontraktet och skulle kunna komma ganska billigt, varför ska man inte värva honom nu när Xavi troligtvis kommer lämna?. Han spelade sjukt bra innan sin ryggskada när Dortmund var som bäst och vann bundesliga 2år i rad, sedan dess har Dortmund haft jobbiga skadebekymmer som tagit hårt på klubben.

Gundogan är en passningsskicklig spelare men en väldigt bra blick för spelet och en bra beslutsförmåga. Jag tror verkligen att han hade passat bra i Luchos spelsätt.
Barcelona petersays
2015-05-17 14:40
Tycker fortfarande vi skulle ha värvat Moutinho för 5 år sedan!
Barcelona petersays
2015-05-17 14:39
Klurigt det där. Ser varken Veratti eller Pogba som spelartyper som passar in i vårt nuvarande spelsystem. Å ena sidan ser jag ju gärna att vi utvecklar spelsystemet, men å andra sidan känns det som kapitalförstörelse av rang att värva skitdyra, hajpade stjärnspelare som ändå inte kommer fungera i vårt nuvarande 4-3-3. Knappast några som vill nöta bänk heller...
Barcelona Capitan \(^.^)/
2015-05-17 14:29
Tycker att Gundogan skulle vara en otroligt onödig och dum värvning. Vad ska vi med en skadebenägen spelare som aldrig kommer konkurrera ut någon av våra mittfältare? Iniesta är en spelare med högre lägsta-och högsta nivå. Att ha honom som en rotationsspelare skadar våra långsiktiga planer. Samper, Halilovic och Rafinha skulle klara av att rotera med bravur.

Tar hellre hungriga talanger med ambitioner att slå in sig i elvan, än en avdankad spelare i form av Gundogan. Ska vi värva in en mittfältare ska det vara någon som kan slå in sig direkt i elvan som Veratti, Pogba eller Thiago. Rotationsspelare kommer vi ha gott om nästa säsong, trots Maestros avslut.

Barcelona 11-9-10
2015-05-17 14:25
Istället för att gnälla om stämningen liva upp det och ta egna initiativ :)
Barcelona IlTriplete
2015-05-17 14:08
Vad tråkig stämning i forumet.. Vi är 90 minuter ifrån en ligatitel, man kan tro att det inte ens är en match ikväll.
2015-05-17 13:59
L.A.M

Jag ser som sagt inte Gundogan som en absolut starter, snarare är jag ute efter att hitta en spelartyp som kan ersätta Xavi när han lämnar.

Tycker det är viktigare att ha bredd i truppen än ha två spelare som är exakt lika.

Förstår att du gillar Rakitic, det gör jag också. Men han behöver också rotera för att orka med den spelstil som Lucho praktiserar och jag vill hävda att Gundogan kan sköta den biten galant, då han också är en smart spelare - om än kanske inte lika bra på att ta sig i straffområdet.
2015-05-17 13:54
@1974:
En snabbsökning med Ctrl+F -funktionen ger dig svaret på din fråga. Skadar liksom inte att kolla om inlägget redan finns där, jag menar, du hittar svaret bokstavligen 8 kommentarer nedanför din fråga.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-05-17 13:47
the cameroonians

Att han inte har samma spelstil spelar mindre roll då de förmodligen kommer att konkurrera om samma position. Rakitic är i Luchos lagbygge given, vi behöver en fysisk tvåvägsspelare som bemästrar både det defensiva, offensiva och som öppnar upp ytor för andra. Busquets är given. Den sista platsen är den som är öppen, om inte Iniesta kan anpassa sig till sin nya roll och det ser likadant ut nästa säsong kommer konkurrensen om den sista platsen på mittfältet(och startelvan) vara stenhård. Det är där Gundogan skulle spela då han är en mer teknisk spelare än Rakitic, spelar han kommer han att behöva ha mycket boll. Denis och Rafinha må vara mer offensivt lagda och bättre under genombrottsfasen men det är på den positionen de också ska slå sig in i startelvan, om någonstans.

Det är som är fördelen med Rakitic är att han är så anpassningsbar just därför att han bemästrar det mesta inom fotbollen. Hans tvåvägsspel är fantastiskt men han kan också spela på ett annorlunda sätt beroende på vem han spelar bredvid. Är det Iniesta kan han ta en mer tillbakadragen roll med mer bollvinnande och öppna passningar men är det Gundogan eller Xavi kan han fokusera mer på offensiva löpningar och att fylla på i straffområdet. Hur som helst så kommer kroaten att vara självskriven i startelvan under Luchos ledning, något han enligt mig gjort sig förtjänt av att vara, samtidigt som Sergio är en av våra viktigaste spelare med sitt bollerövrande, positions- och passningsspel.
2015-05-17 13:21
Gundogan är en helt annan spelartyp än Denis och Rafinha, den han hade konkurrerat med hade i så fall varit Samper. Men Samper behöver testas på en högre nivå nu när han gjort 2 säsonger i B-laget. Frågan är dock om han kommer ges så många chanser i Luchos Barcelona - jag tror inte det.

Jag hade inte varit oäven till att låna ut honom till Porto under Lopetequi förutsatt att Oli Torres då återvänder till Atlético.

Efter 1 år i Portugal med 30-40 matcher i liga/CL så är han nog mer mogen att ta klivet in i Barcelonas A-trupp och kan så småningom börja axla pivote-rollen, till att börja med som avlastare till Sergio.

Lämnar Xavi ser jag därför Gundogan som väldigt välkommen i januari, fram till dess lär vi väl klara oss hyfsat med den truppen vi redan har.

Måste dock tillägga att det känns lite konstigt att snacka transfers dels med tanke på transfer-banen men framför allt med tanke på att det stundar ett presidentval runt hörnet. Gud vet vad som kommer hända efter det.
Barcelona 11-9-10
2015-05-17 12:37
Visst försvårar det chanser för våra talanger ifall gundogan värvas. Men det innebär inte att dom inte får chansen ifall dom är tillräckligt bra. Dom får börja ta det seriöst och verkligen satsa helhjärtat Rafinha har gjort mig besviken, han har verkligen haft alla chanser att försöka spela till sig en startplats. Speciellt med tanke på iniestas form, han har tyvärr inte tagit för sig tillräckligt. Jag klandrar inte lucho som hellre säkrar med iniesta än chansa med rafinha då prestationerna har uteblivit Den ende som har något att klaga över när det gäller speltid är bartra, han har bevisat varje gång han spelar att han klarar av det. Men har bänkats orättvist
Barcelona 1974
2015-05-17 12:29
Någon som har aftonbladet plus? Vill gärna läsa artikeln om Ivan Rakitic.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-05-17 12:09
Personligen tycker jag Gundogan är lite för bra för en komplementspelare, men med tanke på Iniestas ålder skulle han nog åtminstone få en rejäl chans till startplats inom en snar framtid. Köpet skulle å andra sidan göra vägen till startelvan betydligt svårare för de yngre mittfältarna. Med en presterande Gundogan skulle spelfördelarrollen vara upptagen ett bra tag framöver, och det skulle då inte förvåna mig om exempelvis Halilovic väljer att lämna klubben. Rafinha har haft problem att ta ta en startplats och det lär bli ännu svårare för Denis Suarez, som förmodligen också kan komma att lämna.
Barcelona Barca4life98
2015-05-17 11:34
Tycker att Bale är bra, killen har ganska bra teknik. Han har ett grymt tillslag också (kross och skott). Men när självförtroendet är i botten så funkar ingenting så är det bara. I ett United tror jag att han skulle kunna växa och tsm med Neymar och Hazard konkurrera om Ballon d'or i framtiden. Bale måste få vara "starplayer" eller åtminstone få vara delad "etta" med Hazard i Chelsea kanske? Sorry men Tottenham är mitt "andralag" så gillar Bale ganska mycket.
Barcelona 11-9-10
2015-05-17 11:34
L.a.m Eftersom iniesta mer eller mindre har tagit över rollen som "spelmotor" så känns det som att det är hans plats han ska ta. Men med tanke på all rotation lucho gör så kommer dom 3 få en hel del speltid Från min sida ser jag det som en självklar värvning. Ung spelare, billig och med dom egenskaperna vi behöver till vårt mittfält. Han bemästrar både det långa passningsspelet samt det korta snabba. Det är ingen vekling heller, han vinner mycket boll och satsar i dueller
2015-05-17 11:33
L.A.M

Xavi kommer ju att lämna snart, där har du anledningen.

Ser knappast Ilkay som en startspelare, men definitivt som ett starkt komplement på mittfältet där rotationer behövs med tanke på spelstilen.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-05-17 11:28
Är det tänkt att Gundogan ska anlända i januari, och ska han i så fall ta en startplats. Jag gillar hans spelstil något enormt och tyckte han var en av de absolut främsta mittfältarna säsongen 12-13. Nu vet jag inte om han dels håller samma klass, och dels hur han ska användas. Det som talar för honom är att teknik och spelsinne inte bara försvinner sådär, likt snabbhet, och han har varit duktig de gånger jag sett Dortmund spela. Men återigen, i vilken position och roll ska han spelas? Han petar inte Rakitic och själv ser jag honom mer som en Xavi än Iniesta. Iniesta som jag inte tror är slut utan fortfarande har mycket fotboll i sig.
2015-05-17 11:10
Varför cristiano muckar med Bale? Enkelt, har du sett Joffrey i Game of Thrones? Storhetsvansinne kallar det.Dem som inte fjäskar för honom ska få dödstraff, och självkklarf är det cristiano som ska ta den
Barcelona 11-9-10
2015-05-17 11:09
@barcastuff: Barcelona are still interested in Dortmund midfielder Ilkay Gundogan (24). Medical test showed he totally recovered from back injury. [md] Anledningen till att han var i Barcelona, ge mig honom och jag är nöjd med värvningar.
Barcelona B-Guden
2015-05-17 11:02
@Zibarca ~ MESMARizing:

Står inget intressant alla pinsamt att man måste ha plus för att läsa den

Inte allt som är guld måste glittra
”Rakitic var kung i Sevilla. Nu är han slav i Barcelona”?
Bildspel: Klicka för att starta
1/6

Han verkar utan att synas, glänser utan att glittra.

Ivan Rakitic är en av Barcelonas viktigaste pusselbitar – och vid närmare titt i förstoringsglaset är det fullt förståeligt.

– Rakitic var kung i Sevilla. Nu är han slav i Barcelona.?

Erfarne tränaren Miguel Angel Lotina menade inget illa när han sa så. I stället var han imponerad av hur Ivan Rakitic gått från attackerande anförare i sin förra klubb till genuin grovjobbare i sin nya.

Då Cesc Fabregas till slut kom hem till Barcelona hette det att cirkeln var sluten, men medan passningstrianglarna syddes på Camp Nou glömde ”Barca” att det finns flera dimensioner i fotboll. Dynamiken saknades på innermittfältet. Ingen tog den onödiga löpningen, ingen satte fart mot osynliga ytor för att erbjuda alternativ som egentligen inte existerar.

Cesc försvann till Chelsea. In kom en jordnära kroat och hoppades få speltid. Lee Roden på TalkSport förväntade sig mer än så: ?

– Genom att hämta in en högaktad spelare som utsetts till matchens lirare i Europa League-finalen kan Barcelona skryta med att, för första gången på flera år, ha snappat upp en spelare med äkta stjärnglans.
Växte upp i Schweiz

Ivan Rakitic föddes och växte upp i Möhlin i norra Schweiz. Han hade kroatiska rötter och gick snart i pappa Lukas fotspår när han hittade sitt hem bland mittcirklar och målstolpar.

Som sjuåring anslöt han till FC Basel och tog så stora stora kliv att Schalke 04 till sist ordnade en övergång. Efter fyra säsonger i Bundesliga blev Rakitic klar för Sevilla 2011. Här var han lagets ledare och utsågs sommaren 2013 till lagkapten.

Inför den här säsongen bestämde sig så Barcelona för att knyta näven och gå på knock igen. Det fungerade inte med Fabregas eller Messi som falska nior för evigt, och det blev alldeles för enformigt med en tiki-taka-taktik utan reservplan.

Luis Suarez kom att bli spjutspetsen, Ivan Rakitic… Ja, det var faktiskt ganska oklart vart han skulle stå. Antingen en redig rotationsspelare – eller en viktig pusselbit i lagbygget som behövde den där extradimensionen.

Det krävdes varken tid eller raketforskning för att se vilken roll Rakitic genast började spela i Barcelonas återuppståndelse. Nye tränaren Luis Enrique stod vid sidlinjen och njöt. Inte handlade det om en teknik i toppklass eller flammande fart på fötterna, utan snarare att Rakitics spelstil skrek ”laget före jaget”.

Hans uppoffringar gav medspelarna möjlighet att gnistra. Dani Alves serverades livselixir och drack i djupa klunkar, Leo Messi verkade återigen mer strålande än sårad – och Rakitic själv kombinerade allt slit med ett träffsäkert tillslag.
Karismatisk karaktär

En spelare med äkta stjärnglans, hette det? Glans är nog fel ord då Ivan Rakitic saknar sprakande spelstil eller lysande aura, men så menade ju Sagan om Ringen-Tolkien att inte allt som är guld måste glittra. Rakitic städar utan att väsnas, verkar utan att synas – och har också en karismatisk karaktär.

När han i april återvände till Estadio Ramon Sanchez Pizjuan för möte med sin förra klubb tyckte Sevilla-fansen att en hyllning var på sin plats. De vecklade ut en banderoll om att arenan alltid kommer att vara hans hem. De tackade sin gamle kapten för alla mål och alla vrål, för odödliga minnen som brännmärkt deras sinnen med kärleken som glöd.

Ivan Rakitic fick ta emot respekt – så han bestämde sig för att visa varför han förtjänar den. Efter matchen drog han av sig tröjan och räckte över den till supportrarna. Den var orange och inte vit, med Barcelonas logga och inte Sevillas.

Supportrarna behövde inte ens blinka.

De kämpade om vem som skulle ta den.

Det gyllene namnet på baksidan vägde så mycket tyngre än emblemet på framsidan.
Barcelona Leo y Cesc
2015-05-17 11:01

Frodo

Jag tror Bale är bättre än såhär. Stackaren är mobbad och vem fan förtjänar att bli behandlad såhär? Madrids spelare är riktigt äckliga vidriga smuts. Dom enda jag tycker har vett innanför skallen är Modric, Isco, Casillas, Bale och Benzema.

Se länk hur duktig Ronaldo är. Tack Gud att jag inte blev proffs och spelade ihop med honom, för jag tror att jag hade demolerat Christina ordentligt.
Barcelona Zibarca ~ MESMARizing
2015-05-17 10:57
Är det någon här som har ett "plus" konto på aftonbladet? Det finns en artikel om Rakitic som hade varit intressant att läsa. Så om någon känner sig manad till att kopiera texten och klistra in den här, är det väldigt uppskattat ?
2015-05-17 10:47
Tänkt bjuda på några fina mål från U17-EM så här en söndag morgon.

Ikväll kan vi bli ligamästare bröder och systrar! So hi serem!
Annons: