/spanien/barcelona/forum/24893.aspx/spanien/barcelona/forum/24893.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona La Rambla
2006-01-30 17:48
Denna ändlösa diskussion som inte leder någon vart, om vem av två spelare som är bättre än den andre. Det hela verkar handla om att ni själva bara måste få rätt! Det i en fråga som inte kan bevisas på samma sätt som tex 1+1=2.

Sen undrar jag om några av er har missat hur årets Barça kör med ett sk "offensivt" försvarspel, där både anfallare och mittfältare ligger i hög press. Kort och gott, både Etóo och Henke bidrar ungefär lika mycket med den delen. Oavgjort, basta! :-)
Barcelona Schubert
2006-01-30 17:44
Barcelona Schubert
2006-01-30 17:44
Ämne: Det ser ut som att e....Tur för West Ham att de blir av med Repka. Sjukt kass spelare.
Barcelona Schubert
2006-01-30 17:41
Henke är en av världens bästa anfallare defensivt, visst, men kom igen: hur viktigt är det? Eto'o må ha vissa brister defensivt (även om det finns många anfallare som är sämre än honom defensivt) men det faktum att han har oerhört mycket bättre offensiva kvalitéer än Henke är mycket viktigare.

Sen håller jag med DeeJay om att defensiv inte bara handlar om jobb utan också om smartness och där saknar Eto'o en hel del. Larsson är däremot troligen en av de smartaste offensiva spelarna som finns just nu.

Som jag ser det är Eto'o redan nu en större spelare än Henke någonsin varit. Henke är en fantastisk lagspelare men inte i närheten av Eto'os storhet som fotbollsspelare. Fråga Chelsea t ex.

Henke satt på bänken i Feyenoord, inte i PSV.
Barcelona DeeJay
2006-01-30 17:28
Valdés: Du kan ju inte med den godaste av viljor säga att EM och Afrikanska Mästerskapen är jämförbara.

Vilka är dom bästa lagen i Afrika? Kamerun, Marocko, Egypten och Nigeria? Det här är väl dom få lag som skulle stå sig hyfsat i ett EM. tänk sen då att DR Kongo m.fl. blåbärslag är med och möter dessa lag så kan du kanske inse att de tär lite skillnad.

DR Kongo är ju jämförbart med Bosnien kanske i Europa, ett lag som har en, kanske två hyfsade spelare men inte mer. Bosnien spelar aldrig i EM.

Eto'o får väl bevisa att han gör mål i VM osv i framtiden då, jag kan gärna ändra mig angående Eto'o och Henke.

Tycker inte att Eto'o bidrar särskilt mycket i defensiven. Att springa ner till hörnflaggan är inte att bidra till defensiven, en anfallare ska inte göra det heller. Han ska styra och stressa försvaret.
Barcelona Valdés
2006-01-30 17:22
Haffe; Barcelona mötte Celtic i UEFA-cupen inte i CL. Jo jag har TYVÄRR sett Celtic spela..... Har Du inte märkt att Eto´o bidrar i det defensiva spelet kan Du inte ha sett många Barcelonamatcher de senaste två åren.
Barcelona Gabriel
2006-01-30 17:20
Haffe

"Etoo bidrar inte med någonting defensivt"

Detta bevisar hur okunnig du är när det kommer till Eto'o som fotbollspelare. Samuel Eto'o är världens mest hårdarbetande anfallare - medans andra anfallare joggar runt på planen så springer Eto'o och stressar sönder motståndarlagets backar, vilket i sin tur tillslut leder till ett misstag av dem. Även detta är att arbeta defensivt - dessutom leder det ofta till kontringar i våran fördel som oftast resulterar i väldigt målfarliga situationer, men du verkar ha missat denna delen totalt.

"Han har presterat mycket i CL oxå, gjorde mål mot barca innan kom dit"

Tvivlar starkt på att han har gjort mål mot oss, när var det isånnafall?

Ta inte illa upp men det verkar som du är ett typexempel på "fans" som kommer för att deras favoritspelare anlett en storklubb - sånna tar iaf inte jag på allvar.
Barcelona Gabriel
2006-01-30 17:03
Haffe

Det kallar inte jag för att skapa sin egna lägen eftersom det isånnafall krävs en passning av en medspelare för att få läget, men visst är Henke en smart spelare som löper bra.

Ronaldinhos kort måste överklagas, allt annat vore fel av styrelse. Jag vet om att det finns dem som tycker att man ska "move on" och ta straffet man får utan att överklaga, men jag anser att det är löjligt att acceptera ett sånt dum domslut bara för att det är fel att överklaga.

Väntar på Laportas drag!
Barcelona Haffe
2006-01-30 17:01
Nu msåte jag faktiskt hålla emd La rambla om att vi lägger ner detta, Vissa tycker henke e sämst, vissa tycker han e sådär vissa tycker han e duktig. inge mer med det!
Barcelona Haffe
2006-01-30 16:59
Valdés, Etoo bidrar inte med någonting defensivt, det äre annars alrsson som gör, står till och med på fcbarcelonas sida.. att han iet bara är bra offensivt :P menmen.. Sedan så blev henke bäst vid 27års åldern och framåt. Vissa har sin höjdpunkt vid 22-24, vissa äldre.. Valdés har du ens sett Celtic spela? Han har presterat mycket i CL oxå, gjorde mål mot barca innan kom dit, Å andra sidan så det du säger om att skotska lgian inte är så bra, Då är inte medspelarna lika bra heller som i barcelona, och ändå gjorde han 172mål i ligan. sammanlagt i cuper och allt 242 mål.
Barcelona Haffe
2006-01-30 16:53
Gabriel "Att skapa sina egna chanser är inget som brukar utmärka henke, det är mer något som Ronaldo, Eto'o eller Henry har kapacitet till."

det jag syftade på var att Henke löper så pass mkt udner en match att tillslut får han sina lägen, han löper som sagt "rätt" Det e därför tixi har gjort en instruktionsvideo till ungdomslaget i Barcelona. "måste sätta sina chanser" det har han väl gjort, 4mål på 4matcher?. Allt jag vill få fram är att om Maxi var en bättre spelare än henke så skulle han fått spela betydligt mycket mer. Men han har inte det. och det säger ju det mesta. Hursomhelst så får vi hoppas att det funkar även utan edmilson och ronnie..

VISCA BARCA!
Barcelona Valdés
2006-01-30 16:50
DeeJay; Eto´o gör mycket mer än bara mål. I jämförelse med Henke tillför han betydligt mer offensivt såväl som defensivt. Eto´o är en komplett anfallare som har en fantastisk egenskap att skapa målchanser på egen hand!! men också i att bidra en hel del i det egna lagets defensiv. Att Du väljer och stirra Dig blind på gjorda VM-mål säger ganska mycket om hur onyanserad Du är, om 10 år kommer Eto´o med alla säkerhet ha gjort fler mål i VM än Henke och dessutom sett till att ha avgjort mängder av ligaspel och CL-spel till Barcelonas fördel.

Du skriver...."hade Henke varit tio år yngre så hade han konkurrerat ut Eto'o.... men satt inte Henke på bänken i PSV för 10 år sedan för att han inte höll tillräcklig klass, och det PSV-laget var knappast bättre än dagens Barcelona eller?

Du nedvärderar afrikanska mästerskapen på ett löjligt sätt men hur högt håller Du skotska ligan i jämförelse med andra europeiska fotbollsligor - är den bättre än allsvenskan med tanke på att Celtic, med Henke i laget, aldrig ens kvalificierade sig för CL-spel.
Barcelona Tiago
2006-01-30 16:41
hur många matcher till missar eto?
Barcelona Mr B. Arca
2006-01-30 16:25
La Rambla.
Ja, vi får hoppas att gabri får lämna: visst, det är bra för oss med en allroundspelare, men killen får ju knappt spela något.

När jag funderar på nästa säsongs lag har jag faktiskt inte med Gabri i beräkningarna.
West Ham vore helt perfekt för honom om han lämnar Spanien.
Barcelona DeeJay
2006-01-30 16:12
Puyolinho: Att jämföra Afrikanska mästerskapen och EM går ju inte. Kanske om länder som Malta och Albanien är med i EM varje gång, men det är dom inte. Det är en liten kvalitetsskillnad, även topplagen är knappt medelmåttiga europeiska lag.

La Rambla: Eto'o är tidernas yngste VM-spelare, debuterade i VM -98 i Frankrike som 16-åring.

Men man ska kunna föra sitt landslag till VM också om man vill spela där. Henke har lyckats med det, Eto'o lyckades inte. Även om man inte ska ge Eto'o hela ansvaret, det är ju ett landslag med fler spelare.
Barcelona Messi
2006-01-30 16:04
La Rambla

Eto'o var med i VM 1998, och blev om jag inte minns fel den yngste spelaren någonsin att spela ett VM.
Barcelona La Rambla
2006-01-30 15:49
Skulle inte tro att Etóo har gjort 2 VM, det innebär att han var med Frankrike 1998 som 16-åring vilket jag finner föga sannolikt. Sen är det väl inte helt rättvist att jämföra meriter mellan två spelare där den ena ser slutet på sin karriär och den andra är i inledningen av sin. Vi kan väl säga så här, att hade Etóo spelat i sveriges bronslag -94 så hade han öst in mål. Sug på den. :-)~
Barcelona La Rambla
2006-01-30 15:44
Det ser ut som att en transfer för Gabri till engelska West Ham kanske kan bli klar idag. Deras högerback Tomas Repka har ju återvänt hem till Tjeckien. Där skulle han säkert få spela 90 min kontinuerligt.
Barcelona Puyolinho
2006-01-30 15:36
DeeJaay, nu måste du ta o tänka om lite...
Hur gammal va Etoó när han gjorde sina 2 VM-Slutspel.. Och varför tar du inte jämförelsen Afrikanske Mästerskapen och Europeiska Mästerskapen ?
Barcelona DeeJay
2006-01-30 15:28
Eto'o har inte så stora meriter rent internationellt, och det tycker jag väger tyngre än ligaspel. Om man bara går efter gjorda mål osv så skulle man kunna säga att David Villa är en bättre spelare än Zlatan för han gör fler mål, men det stämmer ju inte riktigt. Zlatan gör ju så mycket annat på planen också som Villa inte gör.

Eto'o kan säkert överglänsa Henke innan hans karriär är slut, men just nu leder Henke tycker jag.

Hur många mål har Eto'o gjort i VM? Ett (1). På två VM-turneringar.

Hur många mål har Henke gjort i VM? Fem. På två VM-turneringar.

Återstår att se om Eto'o lyckas föra sitt lag till VM nån gång i framtiden så han kan komma ifatt Henke i den statistiken.

Hur som helst, Henke är en bra ersättare till Eto'o och hade Henke varit tio år yngre så hade han konkurrerat ut Eto'o.
Barcelona Valdés
2006-01-30 14:54
DeeJay; De meriter Du nämner är inte i närheten av Eto´os och då har Eto´o bara inlett sin karriär. Skall bli spännande och få se dennes CV om 10 år.
Barcelona DeeJay
2006-01-30 14:32
Valdés: Jag rankar Guldskon väldigt högt, samt att han sånär på egen hand sköt hem UEFA-cupen till Celtic. Dessutom vann han ju skotska ligan mängder av gånger och skytteligan jag vet inte hur många gånger. Dessutom har han gjort mål i fyra stora mästerskap samt vunnit ett VM-brons.

Det är ganska stora meriter, och jag är säker på att Henke hade rankats som en av världens bästa spelare om han bara lämnat Skottland för en storklubb när han var som bäst.
Barcelona Valdés
2006-01-30 14:10
DeeJay; Eto´o har vid 24 års ålder bla vunnit spanska ligan, spanska cupen, CL och afrikanska mästerskapen. Han har dessutom utsetts till afrikas bästa fotbollspelare 2 år i rad och hela världens tredje bästa spelare föregående år (i år kan han mycket väl stjäla utmärkelsen ifrån Ronaldinho). Eto´o kommer att dominera klubbfotbollen tillsammans med Ronaldinho och Messi i väldigt många år och det är dags att visa honom tillbörlig respekt och hylla honom för den superstjärna han är.

Du måste verkligen ranka skotska ligavinster högt om Du anser att Henke kan matcha Eto´os meriter.
saminos
2006-01-30 14:06
HÖJDPUNKTER FRÅN MATCHEN?!
Barcelona II Barça II
2006-01-30 13:37
Inne eller ute?... Och så har dem en bild när bollen har studsat ut! Komiskt!
Barcelona DeeJay
2006-01-30 13:27
I dagsläget kan man inte jämföra Eto'o och Larsson, Eto'o är bättre. Men sett över hela karriären kan man inte jämföra Larsson och Eto'o, för Larsson är så grymt mycket mer meriterad än vad Eto'o är. Henke har samtidigt varit en av dom bidragande orsakerna till alla sina framgångar, han har inte bara spelat i bra lag osv.
Barcelona Valdés
2006-01-30 12:31
Jag är jätteglad för att Henke är "reserv" i Barcelona eftersom han är duktig och för att han har en otroligt proffessionell inställning. Men att jämföra honom med Eto´o som är världens bästa forward är direkt taskigt mot Henke. Henke var som bäst för en två eller tre år sedan och inte ens då var han i närheten av Eto´os nuvarande klass.

Trots att flera spelare inte är i form fortsätter vi att rada upp segrar i ligan vilket visar hur starkt laget är.

Klart att förra veckans förlust mot Zaragoza gjorde ont. Men cupen är av mindre betydelse i jämförelse med ligan och CL. Gör nederlaget att vi har en backlinje som är mer på ”tå” mot Chelsea - istället för att man kollektivt står på hälarna så var det värt det (även om det gör att vi inte avancerar i cupen). I jämförelse med förra årets bortamatch mot Chelsea formerades backlinjen med ett undantag, Puyol istället för Marques, på exakt samma sätt och de uppträdde också på exakt samma sätt, så varför tar ingen djup??

Med tanke på fjolårssäsongen resultat så behöver vi avancera längre i årets CL samtidigt som vi vinner ligan för att Laporta skall få godkänt. Bara då kan jag acceptera att han inte gjorde något för att förstärka truppen där vi verkligen behövde förstärkningar.

Sylvinho är tillsammans med Messi årets överraskningar. Att en så pass gammal spelare håller världsklass och likadant att en 18-åring redan är världens bästa högerforward är minst sagt imponerande.

Nu är det 23 dagar kvar.
Barcelona II Barça II
2006-01-30 12:25
Är det imorgon Barcelona möter Zaragoza?
Barcelona Kharles
2006-01-30 12:22
Jag tror nog det blir Messi-Larsson-Giuly mot Atletico. Marquez tar steget upp som pivote och Belletti går in som högerback medan Ole spelar i mitten igen. Om inte Rijkaard väljer att spela Iniesta och således utan pivote (Iniesta-Van Bommel-Deco) vilket ju kan vara ett alternativ på hemmaplan mot ett Atletico som säkerligen bara kommer försvara och satsa på kontringar. Ronnie och Edmilson spelar nog i cupen imorgon (?).
Barcelona DeeJay
2006-01-30 12:08
Med Larsson på planen får ju Barca en annan dimension i sitt spel som inte finns när Eto'o är med, nämligen huvudspelet. Eto'o är duktig på att komma till avslut med fötterna, men på dom senaste matcherna har väl Barca haft mer nickar på mål och i stolparna och i mål än man haft under hela säsongen tidigare.

Henke är en grym huvudspelare och betydligt klokare i löpningar m.m än vad Eto'o är, så på så sätt är han nyttig även om Eto'o är bra på mycket annat och gör fler mål.
Annons: