/spanien/barcelona/forum/24825.aspx/spanien/barcelona/forum/24825.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona La Rambla
2006-07-05 15:43
Du behöver inte be om ursäkt, ja jag tolkade det åminstone så. Enskilda situationer kan man alltid ta upp, självklart.

Jag tror så här. Är faktiskt inte så säker på att Robinho är Capellos val. I sådana fall så måste Robinho ta ett större defensivt ansvar och vi vet alla hur det är med den saken. Capello vill ha stenhårt arbetande yttrar. Visserligen så kan han ju balansera upp det med fler mittfältare som tar defensiven och låter Robinho får en mer friare roll. Ska bli intressant vilket som och se hur han formerar laget.
Real Madrid Zizou-Mano
2006-07-05 15:37
La Rambla

Ja, det lät precis som det. Men helt tvärtemot det jag egentligen menade. Ursäkta =)

Nej, klart ingen kommer strunta i drektiven. Men man kan kringgå den på ett lurigt sätt. Säg att Robinho får ett läge där han antigen kan stanna och hålla i bollen, samt slösa på tiden eller gå på mål och försöka avsluta. Robinho kommer säkerligen använda sig utav det senare alternativet med den enkla förklaringen att det är inbyggt i honom, så som det är med andra spelare i truppen.
Barcelona La Rambla
2006-07-05 15:33
Har du inte?
Glöm inte att det är själva spelarna som bestämmer om de vill spela "tråkfotboll".

Jag läste väl fel då? :-)~

Sen när har Capello brytt sig om vad pressen skriver? Om du tror att spelarna struntar i Capellos direktiv och fortfarande får vara kvar i startelvan så är du otroligt naiv.
Real Madrid Zizou-Mano
2006-07-05 15:30
La Rambla

Jag har inte sagt att spelarna bestämmer taktiken. Det där är bara för roligt. Det jag påstår är att spelarna kommer fortfarande våga gå framåt vad än Capello säger.

Capello är evigt trogen sin 4-4-2 och jag tror inte han ändrar den när han kommer till Real.
Real Madrid Zizou-Mano
2006-07-05 15:27
Sen tror jag inte Capello vågar beordra spelarna att backa hem extremt mycket. Dagen efter blir han lynchad Sur Ultras och spansk press äter upp honom levande. Så inga problem på den fronten då =)
Barcelona La Rambla
2006-07-05 15:27
Tror man att Capello ska börja spela anfallsinriktad gladfotboll a la 4-3-3 så blundar man för sanningen. Capeillos melodi är 4-4-2 med hårt arbetande innermittfältare. Självklart går de även framåt som tex Vieira, men han vill knappast ha några kreatörer på den positionen. Att man kommer vinna matcher med 3-4 mål handlar knappast om att man är ett offensivt lag, utan det handlar mer om att man har överlägset bättre spelare än de lag man möter i la liga. Ta och jämför hur matchbilden ser ut när man istället möter jämnstarka lag. Det lär knappast bli någon 4-3-3 uppställning.

Är det spelarna på planen som bestämmer taktiken? Jeeez, vilken planet är du ifrån? Det är inte korpfotboll det här, utan lagets taktik och spelidé bestäms av coachen. No more no less.
Real Madrid Zizou-Mano
2006-07-05 15:23
Nemo

Du har rätt och jag tror att pga just den anledningen så kommer Real ändå spela offensivt då den här mentaliteten präglar alla spelare i laget. Spansk fotboll är ju känt för "anfall är bästa försvar! Hur mycket Capello än kommer gama och skrika så kommer Robinho fortsätta dansa samba och försöka göra mål därför att det är inpräntat i hans, och alla spelare i La Ligas huvud, och det kan inte Capello ändra på.

Men frågar du mig så vill jag hellre vinna med 1-0 än att torska med 4-3. I slutet av dagen är det titlarna som räknas eller hur ?
Barcelona Nemo
2006-07-05 15:18
Zizou-Mano.

Att bevaka en ledning är inte något som finns i Spanskmentalitet. Hos Barcelona och Real Madrid har det alltid varit samma visa. Hur försvarar man som bäst en 1-0ledning? Man gör 2-0, 3-0. Capello är ju inte känd för att låta sina lag få blomma ut, där väger titlar tyngre, enligt den gode Capello. Men till vilket pris som helst? En ligatitel vi fuskat oss till kan jag faktiskt vara utan. En ligatitel vi har tråkat oss ur kan jag också vara utan. Det viktigaste är att underhålla, resten kommer av sig själv.

Självklart, måste du spela taktiskt. Vi slog Chelsea med 2-1 borta, spelade taktiskt 1-0 på Camp Nou (1-1målet borde aldrig ha räknats), samma med Milan. Vi vann med 1-0 borta och kunde bara spela taktiskt hemma.
Real Madrid Zizou-Mano
2006-07-05 15:13
Nemo //

Glöm inte att det är själva spelarna som bestämmer om de vill spela "tråkfotboll". Jag menar, är det Capello eller spelarna på planen som bestämmer om de ska spela tråkig fotboll? Capello kommer givetvis beordra spelarna att backa hem om vi har en ledning som är aningen osäker. Men han säger ju inte åt dem att spela tråkig fotboll. Bara för att man backar hem och ligger rätt i positionerna betyder det inte att man gett upp all hopp om att spela vackert och göra mål.

Många i Real lägret tror på 1-0 vinster hit och dit, men så kommer det inte bli. Man ska spela en smart och taktiskt fotboll. Vilket betyder att man tex inte kan starta med en huvudlös offensiv i Camp Nou mot FC Barcelona, det är självmord. Men många förstår det inte tyvärr, de vill ha 0-0-10 och det funkar inte.

Sedan så snittade Real 2,0/match under Capellos tid och vi vann med tex 4-2 mot Valencia 6-1 mot Zaragoza och 2-0 mot Barcelona.
Barcelona Nemo
2006-07-05 15:07
Madrid är i behov av en titel, men till vilket pris? Är dem verkligen villiga att spela defensiv tråkfotboll? Zizou-Mano, vad tror du?
Real Madrid Zizou-Mano
2006-07-05 14:55
"Ingen av dem levde på dem tiden"

Måste bara säga att den var rätt bra. Det krävdes mycket för att skriva den meningen, men ibland känns det rätt när man tar en titt på vårt forum.
Barcelona Ghazza
2006-07-05 14:55
Ååå Fabio Grosso och Zambrotta som ytterbackar vore kanon... Synd att Grosso redan är köpt.
Barcelona La Rambla
2006-07-05 14:06
Precis. Spelare som Pirlo, Xavi som är kreatörer verkar inte ingå i hans spelidé. Det känns mer att han vill ha hårt arbetande innermittfältare så som Vieira och Emerson. Istället är då yttermittfältarna kreativa men ändå hårt arbetande också, tex Nedved och Camoranesi. Har svårt att tro att han skulle ändra på den filosofin bara så där. Vissa spelare lär hänga löst i Real när utrensningar ska till att börja.
Barcelona Schubert
2006-07-05 14:00
Ja, den satt bra.:)

Ja, det var starkt att vinna med Roma men han hade ovanligt mkt pengar då för att va Roma. Har för mig att han som vanligt byggde laget bakifrån. Sen vill han ofta ha riktigt bra strikers (Batistuta), verkar prioritera det framför en 10:a à la Zidane eller Dinho. Minns att han t.o.m. petade Totti för Nakata (!) ibland. Sen prioriterar han alltid arbetare och fysiskt starka spelare. Inte direkt typisk Real-ideologi, men men.
Barcelona La Rambla
2006-07-05 13:52
Ämne: Capello har till och....
Ingen av dem levde på dem tiden:-]
Haha! Klockrent! :)

Nej de spelade väl ingen drömfotboll precis men vann matcher ganska så lätt då de hade överlägset bäst spelare av alla lag. Barcelona var inte mycket och hänga i granen vid den här tidpunkten.
Barcelona Klint
2006-07-05 13:41
Va händer här egentligen?

9 personer i redaktionen och ingen ny Barcelona artikel på 4 dagar...så lite händer det väl knappast i klubben?
Madridinho
2006-07-05 13:40
han tränade Real säsongen 96-97 och vann ligan då
Barcelona Nemo
2006-07-05 13:32
Capello har till och med vunnit i Roma. Det är grejer det.

Jag funderade också på det, han har ju varit tränare i Real Madrid, och jag tänkte fråga dem i Madridforumet, men efter en snabb koll så ändrade jag mig hastigt. Ingen av dem levde på dem tiden:-]
Barcelona Schubert
2006-07-05 13:15
La Rambla/ OK, OK. Juve brukar veta vad de gör så det finns säkert en tanke med det också.

Du har en poäng i att Zamb inte är inköpt av Capello och att det minskar risken för att han köps med till Real. Sen är han italienare vilket gör att Juve med större sannoliket vill behålla honom på sikt (dvs. den här lånedealen passar säkert dem). Utländska stjärnor har de inget känslomässigt förhållande till.

Capello är en tråktränare i Italien som inte har några vidare idéer om anfallsspel. Juves spel förra säsongen byggde kring Zlatans targetspel, i stort sett. Sen löpte Nedved och Vieira i djupet. Trez var i boxen. Rätt lite av spelet gick genom mittfältet och det blev viktigt att neutralisera Zlatan. Det såg man inte minst i Intermatchen i höstas där Zlatan var lysande. Materazzi "neutraliserade" Zlatan på ett skoningslöst och effektivt sätt - genom att avsiktigtligt skada honom och på så sätt ta bort honom ur matchen. Som tur var för Juve hade Zlatan redan lett Juve till 2-0 vid det laget.

Han har väl varit i Real förut, har han inte? Nån som minns hur dom lirade då.
Barcelona 19
2006-07-05 13:12
Vilka lag från La Segunda kommer till La Liga ?
Barcelona La Rambla
2006-07-05 13:04
Ämne: Tompa:
Jag är medve....
Kan bara instämma. Utanför Barça så är Zambrotta min absoluta favoritspelare. Hoppas verkligen han kommer. Har en känsla som säger att han helst vill hit. Men jag kan ju ha fel. :)

Schubert:

Därför att det finns rykten om att det just är Juventus som föreslagit Barcelona att låna honom, evetuellt köpa för att sen säljas tillbaka till Juventus när de är på grön kvist igen. Nej, man betalar lönen. Nog så stor utgift.
Barcelona II Barça II - Rijkaard
2006-07-05 12:50
Tompa:
Jag är medveten om att Capello levererar titlar, men jag är inte rädd för de ”nya” Real Madrid. De kanske vinner Copa Del Rey :-). Jag menade bara att det skulle vara tråkigt att se en utav mina absoluta favorit spelare (Zambrotta) i ett lag som jag hatar.
Barcelona Schubert
2006-07-05 12:36
Är det verkligen bara lön? Varför skulle Juve gå med på det om Real och Barca slåss om honom? Det borde bli en hyreskostnad också.

Wenger kanske blev inspirerad av att se Saviola lyckas när många spelade löpte och bollen gick fort i Argentinas första matcher i VM. Det är inte helt olikt Arsenal. Bara vi får pengar för honom är jag nöjd.
Barcelona La Rambla
2006-07-05 12:29
Zambrotta blir inte dyr vid ett eventuellt lån. Bara lön som ska betalas. Jag tror han kommer, tror inte att Capello får med sig allt han vill från Juventus. Zambrotta är ingen spelare som han själv tog dit.

Usch, nu ska vi eventuellt sälja ännu en bra spelare till Arsenal. Om det nu blir av med att Saviola går dit. Visserligen blir vi av med en stor löneutgift, Saviola tjänar strax under 4 miljoner euro per år. Det sista kontraktet som är kvar sedan Gaspart-eran.
Barcelona Schubert
2006-07-05 12:24
Barcelona Schubert
2006-07-05 12:24
Zambrotta är bra men priset kommer att bli därefter, tror jag. Skulle han inte komma är det synd men ingen katastrof.

Thuram gratis är ett kap som man inte borde låta gå förbi. Han kan ta Oleguers roll som kombinerad mittback/defensiv högerback och kommer att spela den mkt bättre.
Barcelona La Rambla
2006-07-05 12:09
Om Mascherano har EU-pass vet jag ej. Kan så vara då många argentinare har det. Det spelar däremot mindre roll då Marquez snart får sitt dubbla medborgarskap. Redan till hösten sägs det.
Barcelona Schubert
2006-07-05 12:01
"Dubbelfotad" finns inte. Man har alltid en fot som första fot, som är den fot man väljer att driva bollen när man är opressad. Tror att det är högern i Lahms fall. Sen kan man va mer eller mindre bra med sin sämre fot.

I vilket fall har jag svårt att tänka mig att vi får Lahm.

Zlatan överklass? Han kommer från Rosengård. Sen rör han sig helt OK. Ronaldo är en annnan femma.

Som sagt skulle jag gärna se Mascherano. Har han EU-pass?
Barcelona Tompa
2006-07-05 11:22
II Barça II - Rijkaard:
Zambrotta kommer med största sannolikhet att följa Capello till Real Madrid. Lite synd då han hade varit ett kanonköp. Capello leverar visserligen alltid titlar men med det laget Barca har finns det ingen anledning till oro tycker jag.
Barcelona Nemo
2006-07-05 10:53
AlexC, jag har för mig att han är vänsterfoten. Han verkar leverera bättre inlägg med vänsterfotad, men i vilket fall jag ber om ursäkt :-]
Annons: