/spanien/barcelona/forum/2475.aspx/spanien/barcelona/forum/2475.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-05-20 11:25
Lion24

Håller med dig om vikten av ledare i truppen. Profiler och människor som Pinto är otroligt mycket viktigare än vad man tror, speciellt för Barcelona som om vi ska slåss om alla titlar måste ha en trupp i harmoni, spelare som har samma mål och trivs i lagbygget och med sin roll i det. Puyol, Pinto och Valdés lämnade förra säsongen och Xavi lämnar i sommar. Abidal är inte kvar i laget. Det är starka profiler, grymma fotbollsspelare och fina människor som är svåra att ersätta men det man inte får glömma är att nya ledare tack vare detta kan växa fram i gruppen.

Jag ser redan nu flera spelare med potential att bli riktiga fanbärare och glädjespridare i laget, och flera som redan är det. Du nämner flera av dem, men du glömmer bland annat Dani Alves som jag tror är bland de viktigaste truppspelarna, och det redan inne vi går in på hans positiva utveckling på planen den här säsongen. Stannar han två år till är det guld värt, för även om han är en riktig jävel på planen och för motståndarna verkar han vara en härlig person utanför densamma. Du tar upp Piqué som jag och många andra utropade som framtida kapten när han växte fram och först tog en ordinarie plats under Peps tid i klubben. Jag blev mer tveksam under "de mörka åren", 2-3 säsongerna då han faktiskt spelade skitdåligt, men Lucho verkar återigen fått liv i katalanen och fortsätter han spela som i år är det helt klart lagkaptensmaterial på honom. Det är tydligt att Piqué är beroende av en disciplinerad tränare som ställer krav på spelarna, och när han själv spelar som han gör är det också lättare att pusha på de andra grabbarna med hans härliga attityd och humor.

Spelare som utåt sett verkar lite tysta tror jag också kan vara bra för gruppen. Det är viktigt med en balans mellan skojare och allmänt schyssta killar som vill lagets bästa. Messis inställning och personlighet tror jag har en positiv effekt på medspelarna. Det skapar harmoni när lagets och världens överlägset bäste spelare inte beter sig som att han står över alla andra utan bara är en vanlig kille utanför planen. Detta leder till att spelare som Neymar och Suárez kan ta för sig mer och är förmodligen den största skillnaden mellan MSN och BBC och varför det går så mycket bättre för en av kedjorna. Busquets verkar också vara en bra kille som bidrar med god stämning utanför planen även om han inte sys mest. Iniestas rutin och kvaliteter gör nog att han har tillräcklig status för att inte behöva skrika av sig.

Den viktigaste av dem alla är nog ändå Mascherano. Den ultimata ledarfiguren med sin kompromisslösa inställning och attityd på planen och härliga personlighet utanför. Jag förstår att han förmodligen aldrig kommer att bli lagkapten då det är viktigt för klubben att det är en katalan som leder oss, jag tycker också det är viktigt och något man inte ska ändra på bara sådär. Dock spelar kaptensbindeln mindre roll när man har en grupp i harmoni med många informella ledare i truppen. Det är inget som hindrar Mascherano från att prata mest på planen, gå ut och snacka med LE vid varje avbrott, gå in hårdast i närkamper eller välkomna de nya spelarna till laget efter ett transferfönster. Kaptensbindeln är i dessa lägen mer av en formalitet, jag tror det är viktigare för ett lag det går mindre bra för att ha bindeln på rätt person karaktär. I Barcelonas trupp finns det däremot många härliga profiler utan egoistiska drag, som tänker på lagets bästa och respekterar varandra. Det om något är en av de viktigaste anledningarna till våra framgångar på senare år.
Barcelona Yellow cake
2015-05-20 11:14
@Rambla~:

Med tanke på hur mkt Pedro döms utt på detta forum vet jag inte vad folk här kan tycka han är värd..500 miljoner kanske?
Barcelona Vampíro
2015-05-20 11:03
Barcelona coach Luis Enrique (45) has decided to continue next season. He will announce it after the season. [sport] Bra!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona the cameroonians
2015-05-20 11:03
Olustiga nyheter om Bartras kontrakt och sänkta utköpsklausul.

Förmodligen en himla tur att Marc och hans sambo Melissa väntar barn till hösten och säkert vill stanna på "hemmaplan".

Ser inte att det kommer bli mer speltid nästa säsong heller, Lucho (som troligtvis kommer fortsätta) har tydligt visat att han föredrar Masche och Mathieu framför Bartra. Och dessutom behöver ju Vermaelen speltid för att komma tillbaka och bidra till att antingen kunna säljas eller användas.

Bartra var nära att lämna redan under 13/14 men övertalades av Puyol att stanna kvar ock skrev till slut på ett nytt kontrakt till 2017. Han gjorde helt rätt som krävde en lägre utköpsklausul med tanke på att klubben ett par månader senare köpte ytterligare två mittbackar. Prestigevärvning talang och hjärta
Barcelona Barclasico
2015-05-20 10:59
Marc Bartra buyout clause will drop to 10M because he played less than 60% of games this season. Several clubs are interested. [Diario Sport] Det här är absolut inte bra.. Det kommer bli en "thiago" övergång all over this shit!
Barcelona Duda
2015-05-20 10:50
Forts....

Två målvakter som håller den absoluta topp nivån. Jag anser att det är grymt givande att ha två utmärkta målvakter som konkurrerar om platsen som första målvakt. Även fast det är Bravo i ligan och ter-Stegen i CL, så tror jag att båda målvakterna sporrar varandra enormt, och hjälper varandra till att utvecklas.

Dessutom vår övriga tupp av EM, VM, CL, och liga mästare.

Förändringar inom ett lag kan leda till kanon eller kalkon. Jag vill ta Manchester United som ett exempel. Jag minns när David Moyes tog över efter Sir Alex, och jag såg en intervju med både Rio Ferdinand och Nemanja Vidic. Både Rio och Vidic sa att Moyes hade ändrat på både det enda och det andra, och att mycket var annorlunda efter att Moyes hade tagit över, speciellt på sidan av plan. Man såg i deras ögon att det var något de inte trivdes med, och med tanke på hur säsongen slutade så blev jag inte förvånad. Nu vet jag inte exakt vad det var som förändrades eller på vilket sätt, men Sir Alex verkade alltid vara en väldigt strikt fader figur åt spelarna om man ser till hur många av hans före detta spelare har pratat om honom, och jag tror inte att Moyes hade den pondusen och kontrollen över sina spelare. Nu till min poäng.

Jag tror att om du kommer till en grupp av spelare som har spelat tillsammans i flera säsonger, i det här fallet så är det vårt Barcelona, så kan du inte bara komma och försöka styra och ställa hur du vill, om du inte har en viss typ av respekt eller personlighet. Många vill vara tränare, men inte alla är födda för att vara ledare. Nu är allt jag säger bara spekulationer, men i det stora hela så känns det som att Lucho ville styra sitt lag åt ett håll, medan spelarna inte höll med, så det blev någon form av kompromiss. Det är helt okej enligt mig, speciellt när det går som det går idag och spelarna presterar som det ska, men vad betyder det för Lucho som coach? Jag tycker inte att han har revolutionerat vårat lag i det stora hela, eller fått någon spelare att prestera utöver det vanliga. Har han lyckats med att överlista någon taktiskt? Att bidra till ett "rakare spel" tror jag att många andra också skulle göra (för det är ju ändå det vi alla har längtat efter) och jag tror heller inte på att det är han som fått flera av våra spelare att "vakna" ur sina dvalor.

Missförstå mig inte nu. Jag vill inte att han ska få sparken och tycker att han har gjort det han kan, men jag köper inte hans "storhet" som tränare som många här inne försöker få honom att se ut. Och jag tycker att vi hade all rätt att kritisera honom i vintras när det inte gick som det skulle , för det verkar som att många av våra egna spelare höll med oss?

Som sagt, det jag skrev nu (ursäkta min essä) är mina tankar och ideer kring Lucho som tränare. Ni kan hålla med mig eller inte, men jag är väldigt intresserad av att veta vad ni tycker och tänker om det hela?
Barcelona Duda
2015-05-20 10:49
Jag har funderat på det här under en längre tid och jag är fortfarande kluven när det kommer till Lucho som tränare. Trots det att det har gått bra under senare tid så är jag fortfarande inte riktigt säker på varför är “rätt man” för oss. Jag ska förklara mina tankar, och jag hoppas på att bidra till en vettig diskussion, och även att någon kan få mig på andra tankar. Jag kommer inte ljuga för er, jag började följa Lucho som tränare först när han anslöt AS Roma i Italien. Jag tyckte att de var spännande med honom där, och trodde att han kanske kunde föra över vår filosofi till Rom. Som ni säkert vet så lyckades han inte speciellt bra, och många ifrågasatte bland annat hans taktik under den gångna säsongen (om jag minns rätt så försökte han sig på ett krångligt 3-5-2 system) och samma gällde uttagningarna. Han va inte rädd för att peta Totti bland annat, vilket ansågs då i mångas ögon som att han skulle peta Messi. Inte riktigt, men ni förstår nog vad jag menar. Jag tänker inte ge mig in på debatten om det var rätt eller fel att peta Totti under den tiden, men det är en del av hans personlighet och hans "bollar" som många påstår. Roma hamnade i alla fall på en 7e plats i ligan på 56 poäng där man säsongen innan hamnat på 63 poäng och en 6e plats i ligan, och säsongen efter (2012-13) på en 6e plats i ligan med 62 poäng. Så till det stora hela så bidrog inte Lucho med varken det ena eller det andra till Roma under sitt år där, och jag förstod det som att många blev lättade efter att han lämnat Rom. Nu ska man kanske inte stirra sig blind på hans statistik, men det jag försöker förmedla är hans inverkan på laget, eller brist på. Sen blev det Celta Vigo som Lucho tog över. Celta Vigo hade säsongen innan lyckats hålla sig kvar i la liga med nöd och näppe. Man hamnade på en 17e placering i ligan och hade det inte varit för Iago Aspas 12 mål så hade man med all sannorlikhet blivit nedflyttade. När Lucho tog över så såldes Aspas till Liverpool och lyckades få in Fontas, Rafinha, Nolito, och Dias, till laget där alla bidrog till Celta Vigos fina 9e placering förra säsongen, vilket var över förväntan. Lucho hyllades. Visst är placeringen bra, men det är EN bra säsong vi snackar om. Luchos inverkan på laget går att debatera, men också faktumet att man lyckades värva och låna in rätt spelare. Både Nolito och Dias tangerade Iago's mål från förgående säsong, och Fontas och Rafinha spelade bra säsongen igenom. Om man nu gjorde en bra förgående säsong, vad är då denna säsong? Visst ligger Celta på en 11 plats för tillfället, men man har ändå 48 poäng, där man förra säsongen nådde 49 poäng totalt. Så åter igen, mer kvalite innebär också bättre spelare helt klart. Men den placeringen som Lucho uppnådde är nu uppnådd med en annan tränare. Så är Luchos förgående säsong verkligen något att skryta om, eller var det han som banade vägen för Celta Vigos nuvarande placering? Och så har vi tiden Barcelona. Som alla säkert håller med om så gick det väldigt segt till en början, och många av våra spelare såg väldigt omotiverade ut. Lucho exprimenterade åter igen och var inte rädd för att bänka både Messi och Neymar, och bidrog med olika startelvor varje match. Jag kritiserade honom bland annat, då jag tyckte att våra spelare såg precis ut som säsongen innan, väldigt mätta och omotiverade. Man såg glimtar av ljus under matcherna, men i det stora hela såg det väldigt dystert ut. Sedan hände det påstådda bråket efter förlusten mot Sociedad, där Messi och Lucho tydligen kommit i luven på varandra. Man kan bara spekulera i vad som egentligen hände, men det finns ett faktum i det hela. Faktumet är att vi började vinna match efter match, spelade strålande fotboll, och nu står vi som segrare och är i CL och CdR final. Är detta verkligen Luchos förtjänst? Är det verkligen han som ligger bakom den plötsliga upphämtningen? Är det Lucho som har fått våra spelare att vakna ur deras dvala? Ta det jag skriver nu med en hel hand full med salt, för det jag skriver nu reflekterar mina känslor och tankar kring det hela. Om det nu uppstod ett bråk mellan Messi och Lucho, så tror jag att det i så fall speglade hela omgivningen och alla spelares frustrationer innom laget. Jag tror att fler spelare än Messi var trötta på Luchos ständiga byten av startelvor och konstiga byten. Kanske låg något mer bakom det hela, men det känns som att flera av spelarna hade fått nog, och tillslut så sa Messi ifrån. Jag tror att spelarna själva började lyssna allt mindre på hans instruktioner och ideer. Enligt El Pais så hade Xavi och Messi en diskution där Xavi hade bland annat sagt åt Messi att "man helt enkelt inte kunde upprepa förra årets titellösa säsong", men om även det nu är sant så tror det är knappast det enda som delades mellan de två kaptenterna. Kanske bestämde man även där och då att man skulle spela så som man vet bäst, och inte vara så noggran med Luchos instruktioner, och följa ens egna instinkt. I samma veva så ska även Suarez ha påstått att han spelar centralt nu för att Messi sagt åt honom att "stanna där" under en match, även fast Suarez också ska ha påpekat att det tillslut var Lucho som fastställde hans plats som en central anfallare. Något att tänka på. Nu tror jag inte att det är Messi som styr och bestämmer eller tar ut elvan inför matcherna. Där emot så tror jag att Lucho, efter det påstådda bråket med Messi, ska ha fattat vinken och lyssnat på spelarnas vilja och ideer. Släppt sitt ego åt sidan och tänkt på spelarna. Då är frågan åter igen, om Lucho styrt under den första halvan där spelet gått hackigt, medan spelarna "styrt laget" (vet inte riktigt hur jag ska formluera mig här) under den andra halvan där spelet fungerat riktigt bra, vad är det då för inverkan Lucho har på laget? Har han släppt på sin envishet och lättat trycket på sina "bollar" och sätt sig besegrad av sina egna spelares tankar och ideer om hur laget ska spela sin fotboll? Är han en mirakel man som helt plötsligt fått allt att stämma efter halva säsongen? Hjälp mig förstå! I mina ögon så har vi absolut en annan spelstil jämt emot förgående säsonger, men vi har också följande: Ett anfall som är bäst i världen och som har anpassat sig och acklimatiserat sig ordentligt. Att vi har gjort så många mål är ingen chock, och håller sig alla friska nästa säsong så tror jag på många fler mål. Neymars andra säsong är bättre än den första, och det är så det brukar vara. En Rakitic som bidrar enormt på mittfältet. Kanske tog det även tid för honom att hitta sig till rätta i vår klubb, men jag tycker att hans första säsong har varit lysande och att hans slit på mittfältet gynnat oss enormt. En Pique som har vaknat upp ur sin dvala och spelar på den nivån han verkligen kan spela på. Vi har sett honom gå från världsklass till medioker, och det är skönt att han har tagit sig tillbaka till världsklass nivån igen. (fortsättning finns på inlägget ovan)
Barcelona Lion24
2015-05-20 10:31
Läste nyss El Flacos artikel (fantastisk sådan, cred till dig Flaco) men vi kommer förlora väldigt mycket om Xavi lämnar. Inte bara fotbollsspelaren utan ledaren. Enligt rapporter så var det Xavi som mäklade fred (precis som Flaco säger) och jag kan inte sluta undra, vem kommer ta den rollen när Xavi lämnar? Alla lag behöver ledare, alla lag behöver ''pappor''. Det är en av de mest underskattade rollerna som finns i fotboll.

Sylvinho, Millito, Abi, Valdes, Puyi, Pinto och Xavi har lämnat/lämnar. Alla dom spelarna var ''pappor'', ledare och glädjespridare i FC Barcelona. Jag kan sticka ut hakan och säga att Pinto var minst lika viktig som alla andra spelare under Peps era. Det var han som såg till att spelarna kunde skratta och ha roligt under träningarna, trots att Pinto var 35+ och spelade max 10 matcher under en säsong. Det var bland annat han som tog emot de nya spelarna med öppna armar. Han var bästa vän med våran bästa spelare.

Som sagt, vem ska ta sig an roller som ledare efter Xavi? Vem ska mäkla fred när problemen kommer? Tyvärr så ser jag inte Iniesta i den rollen. Finns nästan ingen annan. Mascherano kanske men jag är fundersam till hans status inom truppen. Messi känns inte som en fredsmäklare och jag tycker inte att han borde inneha den rollen heller eftersom han är redan fullt upptagen med att prestera på den nivå bara han kan komma till varje vecka. Bravo har imponerat på mig med sin ledarsil men här är frågan om status också viktig, han är ju ny trots allt. Piqué känns mer som glädjespridare och Busi är ganska lik Iniesta.

Njaa, jag är ganska orolig när det gäller den biten inom truppen. Jag hoppas att några spelarna tar ansvar. Ska jag vara ärlig så tror jag att det sker, även om jag är orolig. Det känns harmoniskt inom truppen. Bara man inte blir som Milan. Min respekt till Xavi är bortom denna värld. Jag har svårt för att hitta ord på hur mycket jag respekterar honom trots att jag inte ens känner honom. Jag verkligen älskar såna spelare: lojala, ödmjuka, proffessionella och hårt arbetande spelare.
Barcelona Gio Style
2015-05-20 10:06
Jag ska erkänna att jag var ganska hård mot Luis Enrique.
I ren ilska kallade jag honom medioker för att sedan i ett senare inlägg förklara att det bästa vore ändå om han stannade kvar.

LE har sina svagheter, men ingen tränare är perfekt.
Sen är han färsk i yrket så det kan bara bli bättre och bättre.

Det jag störde och fortfarande stör mig på är hans matchcoachning.
Hans konstiga val att byta ut spelare som äntligen håller på att göra en supermatch efter en formsvacka.
Även Xavis sparsamma speltid och brist på taktiska drag inför eller under en pågående match.

Men med det sagt så drar alla spelare åt rätt håll, han har också fått in Suarez riktigt bra i spelet även om det kanske var så att han hade tänkt använda honom till höger om inte Messi själv skickat Suarez centralt under säsongen.

Med vårt spelmaterial så behöver jag inte mer än en tränare som får spelarna att kämpa stenhårt i presspelet ute på plan och som lyckas hålla dem tillräckligt hungriga efter titlar så att de presterar på toppen av sin förmåga.

Det kommer vi jävligt långt med som ni märkt :)

I klippet som Canaletes länkade ser man Xavi få frågan: Och du är i Qatar snart?
Varpå han svarar "vi får se" med ett leende.

HUR har ledningen lyckats med bedriften att ytterligare en lagkapten väljer att avsluta sin karriär i en annan klubb?
Jag spyr helt ärligt!
Barcelona Deulofeu
2015-05-20 09:35
Barca bäst på planen sämst utanför!
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-05-20 08:50
@Rambla~:

Frågan borde stället vara vem är det som skriver de här kontakter?

Har någon av er hört något liknande om andra klubbar?
Har ändå känsla av att Bartra inte kommer att flytta men ledningen måste fan ändra den här med att skänka bort tre spelare varje säsong..
Barcelona Rambla~
2015-05-20 08:45
@papillon:

Visst är det, och lite av skulden ska kanske han ha men det är svårt att kritisera honom med tanke på de resultat han uppnåt. Det är knappast han som förhandlar om spelarnas kontrakt.
Barcelona papillon
2015-05-20 08:40
Rambla~

Är det inte LE som tar ut laget inför matcher?
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Rambla~
2015-05-20 08:35
Seriöst klubbledning, vad fan syssler de med? Först Thiago och nu Bartra. Hans klausul från €50m till €10m pga brist av speltid. När det gäller Thiago förstår jag det nu även om jag inte sympatiserar med det. Där ville de ha bort Thiago just för att finansiera köpet av Neymar. Vad ska €10m bidra med, köpa vem? En ny Douglas kanske? En lovande mittback som har sina bästa år framför sig, som även landslagsledningen tror på som tagit ut honom flera gånger trots bristande speltid. Honom vill de skicka iväg för ynka €10m? Seriöst, hur imkompetenta får man bli innan någon kastar ut dom?

Även Pedro ryktas bort, för ynka €13m till bla Arsenal. Vad fan är det här för något? Varför envisas klubben med att ta så jävla dåligt betalt för våra spelare?
Barcelona dinho the artist
2015-05-20 07:53
Xaviesta
Kul att finna några sympatisörer gällande ett önskvärt spelsätt. Visst är det lätt att vara nöjd när det nuvarande spelet skördar sådan saftig frukt som det ändå gör ; ändå är det nuvarande spelet inte tillräckligt för mig. Jag har kallats kräsen och diverse annat, men jag vill helt enkelt se ett mer dominant barcelona.
Barcelona Canaletes
2015-05-20 07:27
haha Luis Suárez var så jäkla sur i söndags för att han inte kunde spela. Sjukt härligt o se att Ten Cate var på plats också.

Finns massa andra videos i kanalen.
Barcelona Liunil Masse
2015-05-20 01:52
@barcastuff: Buyout clause of Marc Bartra (23) will drop to 10M because he played less than 60% of games this season. Several clubs interested. [sport] Samma situation som med Thiago kan ske nu. Fast jag e lugn, tillskillnad från Thiago så är Bartra en tvättäkta Culé med enormt Barcahjärta. Han kommer inte lämna. Mer speltid för Bartra nästa säsong Lucho!
Barcelona LeoMessi
2015-05-20 01:37
Enligt mig så skulle det vara ett stort misstag att släppa bartra. Jag hoppas verkligen att klubben försöker övertyga honom att stanna kvar och det är där Enrique har en stor roll att spela. Jag vill inte att bartra ska säljas på grund av att vi är nöjda med att ha Vermaeleen, Mathieu och mascherano där. Han har helt ärligt inte fått en ärlig chans, han har presterat väldigt bra när han väl har spelat och hans prestationer har varit mer konsekventa än tex Mascheranos och Mathieus. Där har vi en spelare som har haft ett stort tålamod och som har försökt att kriga till sig en startplats, även om han inte har fått dom chanserna han förtjänar. Det hade varit oerhört synd om vi släppte honom nu utan att försöka övertala honom. Det hade varit som ett hån mot Bartra, det är som att säga "Ja du får dra om du vill, tack för att du lät oss slösa din tid här genom att få dig att tro att du hade en chans att spela regelbundet. Men vi förlitar oss mer på en mittfältare, en lirare gjord av glasfiber och en 31-årig mittback". Nu tar jag ut händelserna i förväg:P Men jag är riktigt svag för bartra. Vissa kanske inte ser det jag ser i honom och det är förståeligt. Men han är bättre än han får cred för. Och ja, jag hade helt ärligt sörjt mer om bartra drog än när thiago drog. För bartra har hängt kvar där och verkligen gett det en chans.
Barcelona Dengus
2015-05-20 01:21
Buyout clause of Marc Bartra (23) will drop to 10M because he played less than 60% of games this season. Several clubs interested. [sport] nej nej... det luktar Thiago all over again...
Barcelona ( Xaviesta )
2015-05-20 00:45
Kröjf Jag har inget emot LeoMessi och tycker han är bland dom mest läsvärda härinne. Detsamma gäller dig. Min kritik var riktad mot en liten och egentligen betydelselös klick av supporterskaran som brölade högst i höstas när det blåste hårt och nu ska sitta och suga nektar av samma blomma som oss, vi som står upp och supportar både lag och tränare i vått och torrt. Kalla mig bitter, men visst fan är det enerverande att se? Jag har inget emot att skriva såna här inlägg emellanåt för dom behövs. Kanske kan jag få en och annan att rannsaka sig själv så vi inte behöver uppleva samma överdrivna ramaskri till hösten igen. Har sagt det förr och jag säger det igen, man ska kunna vara både vältalig med rosor och "street" med ris beroende på diskussion och skribent. Rosenbad OCH Rosengård med andra ord ;)
Barcelona Davids3
2015-05-20 00:34
Enda sättet att få styrelsen att göra något åt saken är nog om Barcelona B går ner en division.
Så ja, hoppas de går ner i division isåfall !!! Man blir så arg.
Barcelona Kröjf
2015-05-20 00:20
(Xaviesta) Det är inte utan att man får hjärtat i halsgropen när man ser ett inlägg från dig och sitt eget "nick" som adressat. "Kalkon" eller "kanon" ? Men din replik till mitt sömniga inlägg om medgångssupportrarnas maniska period för tillfället kontra de tidigare djupt depressiva episoderna, visade sig snarare sakligt konstaterande; till min stora lättnad. Om än med en omisskännlig "touch" av "tuff kärlek", riktad till somliga culés som förhoppningsvis finner skäl att suga i sig själva essensen av densamma. Och jag väljer för min självkänslas skull att se det som att mitt eget lilla inlägg, förde något gott med sig i slutänden. Åtminstone såtillvida att det syntes bli något av ett startskott till en intressant replikskifte mellan dig och Leo Messi ifråga om "Lucho". Mer så´nt skulle inte skada då och då. Seriösa och sakliga diskussioner, alltså. Erfarenheten säger mig för övrigt att Leo Messi är ett riktigt föredöme på nämnda område. Och jag "tror" du håller med mig om det omdömet. Utan att för den skull vara helt överens med vare sig honom eller mig, när det kommer till fotbollsanalyser med mikroskop; eller ens ett ordinärt förstoringsglas för den delen. Men det är ju å andra sidan helt i sin ordning, som jag ser det. Så länge vi slipper fotbollsamöborna.
Barcelona Chrisicito
2015-05-19 23:38
Personligen kan jag känna att rasismkortet kan tas upp för enkelt. Finns det rasism? Yes det gör det! Är det ok med rasism? Nej! Men själv kan jag känna att det kan gå överstyr med rasismanklagelser. Om vi ex tar fallet Suarez/Evra, så är jag osäker på sanningen. Negro på spanska betyder ju svart. Jag har tänkt på om det kan varit så att Suarez ej sa det med rasistisk motiv. Jag gillade en tjej från Peru tidigare och hon kunde bli rätt mörk av solen, el hyfsat mörk åtminstone. Hon var inte mörkhyad likt Naomi Campbell, men hon kunde bli solbränd helt enkelt. Trots att hon inte var mörkhyad ala afrikaner så har jag för mig jag kan ha sett att hon blivit kallad negrita el negra på FB. Åtminstone så har jag sett på internet Latinos/latinas kalla andra latinos/latinas ngt/några av (el kanske samtliga av dessa) negrito/negro negrita/negra även om de ej är mörkhyade ala Dongou/Adama. Om det finns ngn från Peru (el annat Sydamerikanskt land där de använder samma språkbruk som i detta fall), så kan ni ju dela med er av er kunskap. Men vad vet jag, kanske kan det vara så att latinos som använder detta språkbruk har en rasistisk klang i det, även om jag är tveksam/osäker till att de skulle vara så i alla fall. Sen om det är ok att tala på d viset el ej, vet inte jag. Rasism kan gå flera vägar, inte bara mot svarta. Utan från vit till svart, från svart till vit etc. Och det är fel vilket håll det än kommer från. Hur som helst, kände bara för att ventilera mina åsikter lite. Det är bra att stå upp mot rasism, men var försiktiga i ivern, så ni inte går överstyr så ni felaktigt anklagar folk för det bara. Ingen behöver ta åt sig av detta mer än vad som lämpligt bör göras(tänker ex på att Ali G skrev det med frågetecken till LeoMessi). Önskar samtliga Cules en God Natt!
Barcelona gulu
2015-05-19 23:22
@LeoMessi:

Jeffren drog på ett skott med vristen från strax innanför straffområdet tror jag det var.
Barcelona LeoMessi
2015-05-19 23:04
@^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^:

Första målet var ett självmål, vid andra målet så köpte gumbau korv och motståndaren chippade bollen över målisen, ur en ganska snäv vinkel vill jag minnas. Det tredje målet missade jag, för streamen laggade och det var Jeffren som gjorde det målet.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-05-19 23:01
@LeoMessi:

Är matchen slut???

Målen som B-laget släppte in. Hur många av dem var fasta situationer ???
Valpar hela bundet..
Barcelona gulu
2015-05-19 23:01
@H.C Xavier:

Ok, tack för upplysningen kan vara bra att veta.

Lycka till med biljetterna!
Barcelona gulu
2015-05-19 22:58
@the cameroonians:

Hittade nu, tack för hjälpen!
Bara att söka och hålla tummarna nu då :)
Barcelona LeoMessi
2015-05-19 22:49
Heisenberg Tror även att backarna är färgblinda eller något, dom slår passningarna till motståndarna oftare än till sina lagkamrater.
Barcelona Heisenberg
2015-05-19 22:47
Alltså herregud jag har aldrig sett så många spela för bara sig själva! Minns ni för några år sedan när Barca vägrade skjuta och istället spelade bollen till någon annan i straffområdet? Detta är ju tvärtom: tar extremt onödiga skott genom backar när någon står helt ren i perfekt passningslinje. Man blir genuint upprörd!
Annons: