/spanien/barcelona/forum/24721.aspx/spanien/barcelona/forum/24721.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Ride_The_big_one
2006-08-07 21:09
Moe_Barca

Jätte roligt ta nu och gå sov dagiset öppnar tidigt imorrn bitti
Barcelona Moe_Barca
2006-08-07 21:01
killar Real har köpt frack ribery han blev klart idag
Barcelona Woofi
2006-08-07 20:59
Skickade min fråga om tv rättigheterna till TV4 och fick svar att inget är klar ännu om de kommer sända tv4.... börjar bli orolig att vi inte får nån spansk liga fotboll på svensk TV.
Barcelona Moe_Barca
2006-08-07 20:59
Puyol e klar för arsenal står det
Barcelona Schubert
2006-08-07 20:51
Ämne: Tjena..
Om ni var ....
Jontee/ Man brukar inte punktmarkera i dagens fotboll. Grekerna körde med det i EM-04 och överraskade på så sätt motståndarna. Bl a följde två av deras innerbackar vardera forwarden (den tredje, Dellas, var libero). Seitaridis tog den snabbe (Baros i Tjeckien t ex) och den andre längre (vars namn jag glömt) tog den större (Koller).

Men allmänt brukar man inte punkta utan istället spela zonspel: alla spelare har varsin zon i försvarsspelet och tar markering på spelarna som kommer in där. Eftersom Ronaldinho t ex rör sig väldigt mycket över banan innebär det att olika spelare markerar honom under matchen.

Punkt-markering, eller man-man-försvar, är vanligast i tysk fotboll (och grekernas tränare var ju också tysk). Har för mig att det sas att Bremen satte två killar på Ronaldinho och en på Deco men det kan knappast stämma bokstavligt: två killar på Dinho är för mycket.

Problemet med man-man-markering är främst att om spelaren som man-man-markerar inte hänger med, finns det ingen annan där för att täcka upp (förutom liberon som är "reserv"). Sättet att luckra upp ett man-man-försvar är därför mycket rörelse utan boll, vilket kommer att förvilla försvaret. Frankrike t ex gjorde inte det utan dom som markerade fick det ganska lugnt, vilket gjorde att Grekland kunde slå Frankrike. Normalt är zonförsvar bättre.

Men för att svara på din fråga: den spelare som man bör se upp med mest i Barca är Ronaldinho. Det är honom man ska gå på i första hand och som man ska försöka plocka bort från matchen. Men visst finns det andra som kan gå in och göra ett bra jobb om han plockas bort.
Atlético Billy Liddell
2006-08-07 20:25
Vi vinner igen
Barcelona Ronaldinhooo :)
2006-08-07 20:15
Asså en liten rolig fråga bara, hur tror ni Barça's startelva ser ut om: 3-5 år? :)
Barcelona 19
2006-08-07 19:47
Hahaha Playstation 3
Barcelona Beautiful_ Barça
2006-08-07 19:09
haha
Läs länken.
2006-08-07 19:04
Barca spelar lagspel därmed ganska svårt att just punktmarkera 1 spelare och tro att det ska hjälpa, hur många gånger har inte Ronaldinho blivit hård punktmarkerad och nån annan stegat fram och lyfts sig =)

Möter man ett lag som spelar som en enhet så är väl det enda man kan göra att pressa med hela laget och hoppas på nåt misstag och kontra =)

Vad vet jag hehe
Barcelona Jontteee
2006-08-07 19:02
Tjena..
Om ni var tränare för nån klubb och skulle mötta Barca vem skulle ni då punktmarkera ??

Om man punkmarkerar Ronaldinho t.ex finns det alltid Messi, Xavi, Deco, Iniesta och t.om Etoo som kan ta över..

Så min fråga till er vem skulle ni punktmarkera och varför ??
Barcelona Agge
2006-08-07 18:43
Till de som var intresserade av vilka tröjnr de nya spelarna skulle få så är det officiellt nu enligt fcbarcelona.com. Zambrotta 11, Gudjohnsen 7 och Thuram 21. Fullständig lista finns på länken.
2006-08-07 18:38
Barcelona.10

Tabort caps lock är du bussig oerhört irreterande att se ditt inlägg när du har caps lock på!

La Rambla

Tack för uppladdningen av matchen mot Chivas =)
Barcelona Ronaldinhooo :)
2006-08-07 17:57
Men ja tycker att det är dåligt att det inte står några namn på tröjorna
Barcelona Barcelona.10
2006-08-07 17:46
OCH FÖR ER SOM E INTRESSERADE SÅ KAN NI GÅ IN PÅ MIN SIDA.. NI VET BARCA TRÖJAN bARCELONA.10 O KOLLA PÅ MIN BILD MED DOS SANTOS FÖRRA SÄSONGEN... DEN OSLIPADE DIAMANTEN
Barcelona Barcelona.10
2006-08-07 17:44
e de nån som vet vad Barcelonas "FILM" heter-...

ni vet dokumentären--.. de säg att de ska komma en ny i år nån som vet nått... tACK
Barcelona Captain Fabulosos Cave Of Hair
2006-08-07 17:37
Jag har goda nyheter till alla här i Sverige, matchen i den spanska supercupen mot Espanyol visas den 17:e och 20:e Augusti kl 21,55 på Sportexpressen, de kommer också antagligen att visa Gamper matchen med den 22:a
Barcelona rico
2006-08-07 17:36
Ämne: Redaktionen:

Inge....
Appråpå matchställ, är det bara jag som tycker att det är rätt grymt att vi har gyllene nr på matchtröjorna?.
Det bara liksom lyser framgång :)
Barcelona La Rambla
2006-08-07 17:22
Redaktionen:

Inget dödsviktigt precis men är det inte dags att vårt matchställ uppdateras här på Svenska Fans?
Barcelona luis Enrique 21
2006-08-07 17:09
Ngn som har ett bra tips på en sida där man kolla assistligan för de olika ligorna?

Vem kommer vara våran mest frekvent använda högerback i år?
Barcelona La Rambla
2006-08-07 16:50
2:a halvlek mot Chivas i länktips. Tog den eftersom målen kom då och spelet tydlgien var bättre än i första halvlek.
Barcelona Captain Fabulosos Cave Of Hair
2006-08-07 15:47
La Rambla

Ja jag antog det, Jeffren skulle väll också vara med på turneen med Valiente om de inte spelat u-19 EM (tror jag). Jeffren fann jag vara väldigt talangfull av det jag såg under EM, väldigt lik Dos Santos i sin spelstil, utseendemässigt ser dem nästan ut som tvillingar, dock verkade Jeffren vara lite mera utmanande one-on-one i sin fotbollstil vilket Dos Santos inte riktigt verkade även om Dos Santos har en fantastisk teknik.

Angående Barca B:s försäsong så vet jag inget om det, men vad tror du att de har för chanser att komma upp till Segunda division nu när så många spelare tränat med alla superstjärnor i Barca-A, Jag tror att de kommer klara det, denna upplevelse måste ha lärt de något och förbättrat deras fysik.
Barcelona La Rambla
2006-08-07 15:25
Captain Fubulosos:

Det stämmer. läste just. Tack vare att Spanien gick till final i U19-EM så bestämdes det att Marc Valiente skulle få 1 vecka extra semester. Han var annars tänkt att följa med på turnén. Barça B ska väl börja försäsongen nu, om de inte redan har gjort det. Det är väl därför de skickas hem också, det och att Deco, Thuram och Zambrotta anslutit till truppen.
Barcelona Woofi
2006-08-07 15:14
Fråga; Är det nån som vet säkert hur det ligger till med sändnings rättigheterna för La Liga till den kommande säsongen?
Barcelona Civello
2006-08-07 15:08
Direktlänk finns i länktips.
Barcelona Civello
2006-08-07 15:07
Sürer

Det ligger till höger i menyn om du bara scrollar ner lite på sidan. Det är aftonbladets Web-TV.
Barcelona Sürer
2006-08-07 15:06
viken sida går man in på där man ser ronaldinho tilsammans medkobe bryant .. skicka länken
Barcelona Civello
2006-08-07 15:04
Ämne: Här är ett klipp med....
Riktigt skönt klipp, man tackar! Stabil handskakning där :-P
Barcelona ante87
2006-08-07 14:57
Här är ett klipp med Kobe och Dinho. Inte så långt men.
http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/26_normal.html
Barcelona Captain Fubulosos Cave Of Hair
2006-08-07 14:56
Ja visst kan jag länka den, det står inget om Mark Valiente och jag har för mig att han inte är i USA då han spelade U-19 EM samtidigt som turneen var igång, men jag kan ha fel.
Annons: