/spanien/barcelona/forum/24557.aspx/spanien/barcelona/forum/24557.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lion0
2006-08-08 01:30
Visca Barça !!

Barcelona Kamelen
2006-08-08 01:12
Lionel Andrés Messi

Jag rekommenderar dig att maila, det går snabbare och du får svar betydligt snabbare.
Barcelona Lionel Andrés Messi
2006-08-08 01:11
ska testa, tack så mycket!
Barcelona Lion0
2006-08-08 01:03
Lionel Andrés Messi:

Kolla länken, prova det om de funkar
Barcelona Lionel Andrés Messi
2006-08-08 00:56
hejsan
Undrar bara om någon har postaddresen till barcelona, om man typ vill skicka ett brev till klubben

Tacksam i förhand
Barcelona La Rambla
2006-08-08 00:38
Lite nya schysta wallpapers. Den med Zambrotta torde bli en favorit hos många. Fast hade ju varit trevligare med honom i en Barçatröja.
Barcelona La Rambla
2006-08-08 00:29
Undrar varför Beckham kallar Robinho för cabrón? :)
Barcelona La Rambla
2006-08-08 00:26
Ämne: Ämne: Schuber....Exakt. Men den gode Motta tog sikte på Lampard mer än gärna på Camp Nou. Glömmer aldrig den tryckaren han gav Lampard vid mittplan. Där käkade Lampard gräs. :-)~
Barcelona Schubert
2006-08-08 00:11
Ämne: Schubert

Men kla....
Jontee/ Jag vet inte vad du menar med punktmarkering. Det finns två sätt att försvara sig på.

1): varje försvarare sin "gubbe": t ex Seitaridis har Baros, nån annan Koller, etc. Det kallas "man-man-försvar".

2) varje försvarare har sin zon. Högerbacken har zonen längst till höger, höger innerback nästa zon, etc. Man markerar den spelare som springer in i zonen. Det kallas "zonförsvar".

Nästan alla lag, inklusive Barcelona, spelar zonförsvar. Jag kommer ihåg att Italien spelade nåt mellanting i kvarten -98 när Pesotto spelade man-man på Zidane (och följde honom överallt) medan resten av laget spelade zon. Man ser såna lösningar ibland, men dom är inte vanliga.

Nu minns jag inte Milanmatchen i detalj men jag tror inte att Edmilson spelade man-man på Kaka. Hade han gjort det, hade han behövt lämna sin plats framför backlinjen om Kaka t ex sprang nån annanstans på planen. Jag tror mer att dom möttes ofta iom att Edmilson var def mf och Kaka off mf.

Sen kan man ha allmänna taktiska direktiv som "låt inte Lampard vända upp", vilket man säger till alla spelare. Enligt det direktivet ska vem som än är i närheten av Lampard gå på honom rejält. Men det innebär inte att nån särskild spelare spelar "man-man" på Lampard - man försvarar fortfarande i zoner.
Barcelona Suñol_
2006-08-08 00:01
Det vore ju onekligen konstigt om ingen kanal köper upp världens bästa ligafotboll!
Barcelona Älskade Barça
2006-08-07 23:49
La Rambla

tack för 2a Halvlek från matchen. De är skönt att se dom spela igen.
Barcelona 19
2006-08-07 23:46
Jag har redan bokat den ;)
Barcelona Puyol!
2006-08-07 23:39
WIEWIE! Tror nog att jag ska ha den..
Barcelona 19
2006-08-07 23:27
Här är lite mer info om filmen.
Barcelona Love Barca y Catalonia
2006-08-07 22:41
vad handlar den filmen om?
Barcelona Lionel Andrés Messí
2006-08-07 22:22
Barcelona.10/ se länk
filmen som kommer heter bara FC Barcelona medan den förra dokumentären heter FC Barcelona spelet bakom fotbollen.
Barcelona Saforcada
2006-08-07 22:20
Det är ju itne riktigt punktmarkering man sysslar med längre utan man kan ju försöka styra bort en spelare under vissa delar av spelet. Som Edmilson styrde bort Kaka, eller när han tog bort Lampard från Chlskis uppspel.
Barcelona Zami-Culé
2006-08-07 22:15
Apropå puktmarkeringar; Edmilsons punktning på Kaká höll världsklass! Men det vet ju alla redan. men att han raderade bort honom (en värdsklass spelare) på det sättet, ja det var fenomenalt enligt mig.

Visca Edmilson!
Barcelona Ghazza
2006-08-07 22:11
Hmm, det är så att punktmarkering inte är vanligt i backlinjen medans det kan förekomma på mittfältet. Punktar man i backlinjen blir det alltför stora ytor när man följer med sin spelare och det är väldigt lätt att få enkla baklängesmål.

Edit: När jag tänker efter, hur fan kan Grekland vinna? :S
Barcelona Jontteee
2006-08-07 22:00
Schubert

Men klart att man kör med punkmerkering i dagens fotboll som bevis så när Barca mötte Chelsea så lag man punktmarkering på Lampard med hjälp av Edmilson och när Barca mötte Milan så punktmarkerade man Kaka med Edmilson.

Punkmarkering föregår alltid inom fotbollen.

Som du sa i Barca är det svårare att punktmarkera nån eftersom t.ex Ronaldinho rör sig lite hur som helst men oxå att vi har så skickliga spelare på andra posititioner som höjer sig när Ronaldinho ha det lite svårt, men mötter man lag som Chelsea, Milan och Real Madrid är det lättare att punkmarkera eftersom spelat bygger mkt på en spelare. Chelsea Lampard Milan kaka och i Real Madrid vare det Zidane..

så punktmarkering pågår fortfarande men det beror på vilka lag..
Barcelona Ronaldinhooo :)
2006-08-07 21:33
Marcos/ Japp, men hur tror du att den ser ut om 3-5 år? :)
Barcelona Marcos
2006-08-07 21:25
1. VALDÉS
2. BELLETTI
3. MOTTA
4. MÁRQUEZ
5. PUYOL
6. XAVI
7. GUDJOHNSEN
8. GIULY
9. ETO'O
10. RONALDINHO
11. ZAMBROTTA
12. GIO VAN BRONCKHORST
15. EDMÍLSON
16. SYLVINHO
17. VAN BOMMEL
18. EZQUERRO
19. MESSI
20. DECO
21. THURAM
22. SAVIOLA
23. OLEGUER
24. INIESTA
25. JORQUERA
28. RUBEN

Bara ett ord. Makalöst! Vilken jäkla trupp :)
Barcelona Ride_The_big_one
2006-08-07 21:09
Moe_Barca

Jätte roligt ta nu och gå sov dagiset öppnar tidigt imorrn bitti
Barcelona Moe_Barca
2006-08-07 21:01
killar Real har köpt frack ribery han blev klart idag
Barcelona Woofi
2006-08-07 20:59
Skickade min fråga om tv rättigheterna till TV4 och fick svar att inget är klar ännu om de kommer sända tv4.... börjar bli orolig att vi inte får nån spansk liga fotboll på svensk TV.
Barcelona Moe_Barca
2006-08-07 20:59
Puyol e klar för arsenal står det
Barcelona Schubert
2006-08-07 20:51
Ämne: Tjena..
Om ni var ....
Jontee/ Man brukar inte punktmarkera i dagens fotboll. Grekerna körde med det i EM-04 och överraskade på så sätt motståndarna. Bl a följde två av deras innerbackar vardera forwarden (den tredje, Dellas, var libero). Seitaridis tog den snabbe (Baros i Tjeckien t ex) och den andre längre (vars namn jag glömt) tog den större (Koller).

Men allmänt brukar man inte punkta utan istället spela zonspel: alla spelare har varsin zon i försvarsspelet och tar markering på spelarna som kommer in där. Eftersom Ronaldinho t ex rör sig väldigt mycket över banan innebär det att olika spelare markerar honom under matchen.

Punkt-markering, eller man-man-försvar, är vanligast i tysk fotboll (och grekernas tränare var ju också tysk). Har för mig att det sas att Bremen satte två killar på Ronaldinho och en på Deco men det kan knappast stämma bokstavligt: två killar på Dinho är för mycket.

Problemet med man-man-markering är främst att om spelaren som man-man-markerar inte hänger med, finns det ingen annan där för att täcka upp (förutom liberon som är "reserv"). Sättet att luckra upp ett man-man-försvar är därför mycket rörelse utan boll, vilket kommer att förvilla försvaret. Frankrike t ex gjorde inte det utan dom som markerade fick det ganska lugnt, vilket gjorde att Grekland kunde slå Frankrike. Normalt är zonförsvar bättre.

Men för att svara på din fråga: den spelare som man bör se upp med mest i Barca är Ronaldinho. Det är honom man ska gå på i första hand och som man ska försöka plocka bort från matchen. Men visst finns det andra som kan gå in och göra ett bra jobb om han plockas bort.
Atlético Billy Liddell
2006-08-07 20:25
Vi vinner igen
Barcelona Ronaldinhooo :)
2006-08-07 20:15
Asså en liten rolig fråga bara, hur tror ni Barça's startelva ser ut om: 3-5 år? :)
Barcelona 19
2006-08-07 19:47
Hahaha Playstation 3
Annons: