/spanien/barcelona/forum/244.aspx/spanien/barcelona/forum/244.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona enkos
2016-09-15 17:28
Lucho kan vinna tre tripplar men han kommer aldrig få den status som Pep fick. Pep har skapat världens bästa fotboll vi någonsin sett. Pep har lämnat Barca och ändå fått med sig världens uppskattning och det gör han nu även när han anlände från Bayern till City. Den pondus och personlighet han har kommer LE aldrig vara i närheten av. Och när LE lämnar Barca kommer han bli än medelmåttig tränare. Att han skulle fått ut max utav spelarna är något jag inte håller med. Han med sin passiva och svaga personlighet har snarare sett till att spelarna skiter i honom och alla gör dom de vill. När spelarna bestämmer sig för att leka fotboll så gör de det och inte när Lucho bestämmer. Som Keane sa , City brukar börja bra men sedan halka och det kommer inte hända under Pep!
Barcelona Blaugrana91
2016-09-15 17:12
[QUOTE=L.A.M Nr 10]Rätt mycket brist på nyans i många inlägg här. Ett inbillad krav på att nedvärdera antingen Pep eller Lucho för att argumentera för att den andra är den bättre tränaren. Jag vet inte vilken sida jag är på i denna diskussion och ärligt talat spelar det absolut ingen roll. Pep är enligt mig den bästa tränaren på bra många år, en profil som både tar massvis med titlar och på ett tydligare sätt än någon annan i hans samtid tagit fotbollen några steg framåt, uppfunnit ett nytt sätt att tänka och spela på. Jag skulle inte säga att Lucho gjort detsamma, men hur många kan sätta det på CV:t? Förutom Pep kanske det skulle vara Klopp, Simeone och delvis Mourinho man kan placera i den kategorin. Vad Lucho däremot gör bättre än de flesta andra är att få ut max av spelarmaterial, i form av resultat. Ärligt talat, trippeln första säsongen och ligatitel året därpå, hur kan man kritisera det? Man får klaga hur mycket man vill men innan man gör det får man gärna komma på någon tränare som hade passat oss bättre de senaste två åren. Realistiska alternativ då. Nej, man kommer inte på någon för det finns inga. Lucho är just nu en grym tränare för oss. Vi håller uppe intensiteten, presspelet ser bra ut, anfallsspelet flyter på och han får framförallt ut max av MSN. Allt samtidigt som vi behållit vår idé om bollinehav, inte lika extremt som innan men väl så att jag skulle kalla det att inneha ett stabilt grundspel att luta sig tillbaka på. [/QUOTE] Väl skrivet, håller med. Men i det här forumet existerar enbart det ena eller det andra, man kan liksom inte se båda sidorna av myntet. Tråkigt men sant.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona L.A.M Nr 10
2016-09-15 16:56
Rätt mycket brist på nyans i många inlägg här. Ett inbillad krav på att nedvärdera antingen Pep eller Lucho för att argumentera för att den andra är den bättre tränaren. Jag vet inte vilken sida jag är på i denna diskussion och ärligt talat spelar det absolut ingen roll. Pep är enligt mig den bästa tränaren på bra många år, en profil som både tar massvis med titlar och på ett tydligare sätt än någon annan i hans samtid tagit fotbollen några steg framåt, uppfunnit ett nytt sätt att tänka och spela på. Jag skulle inte säga att Lucho gjort detsamma, men hur många kan sätta det på CV:t? Förutom Pep kanske det skulle vara Klopp, Simeone och delvis Mourinho man kan placera i den kategorin. Vad Lucho däremot gör bättre än de flesta andra är att få ut max av spelarmaterial, i form av resultat. Ärligt talat, trippeln första säsongen och ligatitel året därpå, hur kan man kritisera det? Man får klaga hur mycket man vill men innan man gör det får man gärna komma på någon tränare som hade passat oss bättre de senaste två åren. Realistiska alternativ då. Nej, man kommer inte på någon för det finns inga. Lucho är just nu en grym tränare för oss. Vi håller uppe intensiteten, presspelet ser bra ut, anfallsspelet flyter på och han får framförallt ut max av MSN. Allt samtidigt som vi behållit vår idé om bollinehav, inte lika extremt som innan men väl så att jag skulle kalla det att inneha ett stabilt grundspel att luta sig tillbaka på.
Barcelona Blaugrana91
2016-09-15 16:40
[QUOTE=Bring back the real Barcelona ]Blaugrana Det är för att LE är skit jämfört med Pep. LE är en medioker tränare som lever på världens bästa trio. Pep är den bästa tränaren genom alla tider, den fotbollen vi presterade under Pep är den bästa fotbollen genom tiderna och vi kommer aldrig prestera en sån fotboll igen. Med LE har vi sett katastrofala ut så många gånger så jag tappat räkningen, har du dock Suarez, Messi och Neymar i laget så vinner du ändå. [/QUOTE] Du svarade dock inte ord på vad jag faktiskt skrev utan upprepade bara samma trams "Enrique är skit". Sorry jag kan omöjligt ta dig på allvar, diskussionen är över mellan dig och mig.
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-15 16:30
El Pistolen Det är lätt att bli bortskämd med en sådan startelva vi har idag. Jag tror att två spelare i M.City skulle platsa i Barca. Silva tar Rakitic och Bravo tar TerStegen plats. Skulle Pep förfoga över samma trupp och ställa 7 av dessa spelare skulle vi märka samma skillnad, helst om ersättarna är nya oerfarna spelare eller inte klasspelare. Pep håller på sin bakgrund precis som Lucho, att grunden är att inte rätta sig efter motståndarna, varken om man spelar hemma eller borta. Det lär man sig i världens bästa klubb. Båda håller på att ha en offensiv svängd i innermittfält(enda egentligen stora ändringen Pep har gjort i City). Det som är den stora skillnaden i hur Pep och Luchos årgångar spelar, är beroendet till vilka spelare dem har att förfoga över. Har dem snabba hotande spelare som Robben, Ribery, Neymar, Messi, så blir spelet lite mer kan tyckas rakare. Har dem inte det så blir det mer sökande för att hitta rätt läge att anfalla på. Sen tror jag att den grunden är djupt förankrad, som röd tråd genom hela Barca från 7 år och uppåt, svårt för Lucho att ändra på. Däremot Pep har lite mer fria tyglar att kunna experimentera med att t ex flytta in ytterbackarna centralt. Så det är underbart att vi har Barca filosofin och Pep som fortfarande lever i den andan.
Barcelona Vampíro
2016-09-15 16:16
Profilen skapad för tre dagar sen, skriver bara om hur kassa Barça är. Seems legit.
Barcelona El Pistolero #9
2016-09-15 15:51
LennyRomario Så jävla korrekt. Jag försöker tänka mig Lucho i en annan klubb efter Barça (utan klasspelare på varje position) o helt ärligt så tror jag att han inte hade gjort någon vidare succé. Han sviker taktiskt för mig. Vad är det för torskar vi åkt på under Lucho? Speciellt när det roterats o inte dom bästa spelarna är på plan. 4-1 borta mot Cela Vigo, 4-0 förlust mot Liverpool (ja jag vet, en träningsmatch men det är inte ett acceptabelt resultat ändå), förlusten mot Bilbao med 4-0, 2-1 förlust mot fkn Alaves på hemmaplan, 2-1 förlust mot sämsta Valencia jag skådat på hemmaplan förra säsongen. Finns fler! Sen finns det en massa matcher där vi borde förlorat med stora siffror men hade marginalerna på vår sida. Malaga borta 15/16, Levante borta 15/16, Valencia hemma 14/15 osv. Med det laget vi har ska vi spela ännu bättre, framförallt ska vi spela bättre fotboll när våra världsklasspelare vilar vilket vi aldrig gör! Finns ett gäng tränare som hade gjort ett bättre jobb hos oss än vad Lucho gjort/gör enligt mitt tycke. Sen en sak till, vilken frisk människa har kvar spelare som Mathieu o Aleix Vidal? Inte Barçanivå.
Barcelona LennyRomario
2016-09-15 14:54
@neymar JR:
Jag vet inte vad du läser in i "du vet du får"? Men uppenbarligen betydligt mer än vad jag gör. Det är väl klart att Pep gör taktiska drag, det är väl klart att sättet som Bayern spelade på skiljer sig hur Barcelona spelade. Men det finns en grundfilosofi - och det är den du får. Laget ska kontrollera matchen, laget ska föra matchen. Eller säg så här; skulle du få så en match med ett Pep-lag, utan att dräkterna eller spelarna avslöjar det är det, så är jag ganska säker på att du ändå skulle se att det är just ett Pep-lag som spelar. Du vet vad du får. Men Mou vet du vad du får - den mest pragmatiska inställningen till hur han bäst tror att man vinner matchen, utan betänkligheter som underhållning, anfalla på hemmaplan eller liknande saker. Du vet vad du får.
Barcelona neymar JR
2016-09-15 14:43
" du vet iaf vad du får " det citat stämmer absolut inte in med Pep i Barcelona. Han gjorde taktiskt skickliga drag under varje stormatch, ingen stormatch under Pep var den andre sig lik förutom mötena mot Chelsea. Visst var vi bolltrillande men det beror en helt del på spelare materialet specifikt xavi. Med Mourinho vet du vad du får, med Pep? Hell no och det är den charmigaste aspekten med honom som tränare. Skulle Pep hantera Barcelona och Messi i nuet likt han gjorde 2008/09? Nej skulle icke tro det, och fotbollen hade absolut inte varit i närheten som då. Mänskligheten kommer troligtvis tidigare få uppleva en ny istid före det där händer på fotbollsplan igen. Minnet tycks svika en enormt men vi gjorde en jävla massa plattmatcher med Pep med. Däremot var vi betydligt jämnare på den tiden. Nu är ju ingen tränare perfekt, varken Pep eller lucho. Pep är den perfekta managern för att bygga upp något långsiktigt och samtidigt vinna i nuet. Lucho är en korttids tänkande tränare som vill vinna till varje pris. Sådan var han som spelare och sådan jag förväntade mig att han ska vara som tränare. Luis Enrique: "Messi is football. We would not be very wise if we put up obstacles for him. He is the greatest of all time." #FCBlive Varför ska han låsa Messi till tydlig spelidé? När Messi bör/ska/får styra spelidén, och det gör han via naturliga intuitioner på plan. Det såg annorlunda ut när Messi var skadad, då fick lucho styra. Det gjorde han med bravur, spelidén var varierande och spelarna var trygga. Pep var perfekt för Barcelona då Lucho är perfekt för Barcelona nu
Barcelona Bring back the real Barcelona
2016-09-15 14:42
Enkos Mourinho the special one? The special looser är vad han är, hans fotboll dog för många år sedan och det är dags att han själv lägger tränar karriären på hyllan innan han skämmer ut sig ännu mer. Skulle inte förvåna mig alls om det börjar gå nedför för United nu och spelarna vänder sig emot honom redan. -- Pep kanske aldrig kommer spela en sån fotboll igen. Dock är det grymt att se vad han gjort med City redan. Dom är som ett helt annat lag. Lucho för mig är en bluff. Vi får inte glömma att vi har världens bästa startelva, vi har en trio som inte går att stoppa nästan. Vinner vi inte en stor titel iår, eller kanske bara en stor titel så kommer Lucho få gå tror jag. Med all rätt!
Barcelona Barclasico
2016-09-15 14:24
@Bosketts:
Ronaldinho blev ju såld så fort Guardiola blev tränare för oss, eller har jag fel?
Barcelona enkos
2016-09-15 14:20
Champions League finalen 2018 kommer att spelas i Kiev Ukraina arenan som tar emot 70 000 och där EM finalen spelades när Spanien vann. En hel spansk final mellan Barca och Atletico hade varit skön.
Barcelona LennyRomario
2016-09-15 14:16
"Lucho har tagit oss i rätt riktning". Vilken riktning är det? För jag vet ärligt talat inte. Är det att vi spelar lite mer som vilken klubb som helst nu? Att vi gör många mål på omställning? Klart Lucho är en helt okej tränare, men jag tror verkligen det finns måååååånga tränare som skulle kunna få detta Barcelona att spela så här. Hur många tränare finns det som skulle kunna få Manchester City att spela som de gör, på så här kort tid? Det finns faktiskt bara en - Pep. Hur många tränare finns det som tar över Manchester United och spelar defensivt hemma mot en toppkonkurrent? Ja, det finns i stort sett bara en - Mou. Jag gillar inte Mou, men han är i alla fall tydlig och pragmatiskt. Du vet vad du får. Vet du var du får när du har Lucho? Ja, jag vet det inte i alla fall. Jag har inte en aning. Jag vet att när vi inte spelar med bästa laget så tycks det sakna struktur och någon slag grundspel. Men det är klart att Lucho gjort ett godkänt jobb. Han är bara inget speciellt. Tydligen håller Roy Keane på och bråkar om vem av Mou och Pep som är det special one. En sak kan vi vara säkra på, det är inte Lucho i alla fall. Jag kan lova att bara under 2016 så var det fler matcher där Barcelona var helt impotenta och urtråkiga (Det var då många här inne hoppades på att vi vilade i väntan på en formtopp, vilket inte visade sig stämma) än vad det var under Peps hela tid som tränare för Barcelona. Men med det sagt, exakt så ser det ju ut för många andra topplag i Europa också. Inget unikt för Lucho. Och det sammanfattar väl honom ganska bra - inget unikt.
Barcelona enkos
2016-09-15 14:11
Enligt José Mourinho själv är han ’The Special One’.
Men inte om du frågar Manchester United-legendaren Roy Keane.
– För mig är Pep Guardiola ’The Special One’, säger han.
Barcelona Davids3
2016-09-15 14:05
@Bring back the real Barcelona:
Pep kommer heller aldrig uppnå den nivån på forbollen som han nådde med Barca med något annat lag, bara så du vet.
Barcelona Suarez9
2016-09-15 13:57
Jag har aldrig riktigt förstått mig på er som klagar på Lucho. Jag tycker han gör ett bra jobb och har utvecklat laget och tagit oss i rätt riktning. Att han inte satsar på egna talanger är bull*hit då vi ser Sergi Roberto idag. Många av er påstår att det är MSN som räddar honom men vårt försvar presterar bättre och bättre för varje säsong. Sen att han lyckas ta trippeln för att följa upp med en dubbel gör inte saken sämre. En förlust mot ett bottengäng är inte slutet. Sånt händer då och då, visst man ska minimera sådant men spelarna och tränarna är faktiskt människor och begår misstag. Ni som saknar Pep och vägrar släppa tanken att hans tid är över kan tänka på hans idiotiska 4-2-4 uppställning mot Madrid med Bayern som kostade honom finalplatsen. Ingen säger något utan det är Pep så det är okej. Hittills tycker jag att LE får mer än godkänt betyg och anledningen han inte vilar MSN denna gång är för att det är den enda gången de spelade ihop. Vi har många matcher kvar och de tre där framme måste vara på bra humör. Hur de blir det? Jo genom att spela så mycket som det går. Skärp er.
Barcelona Bosketts
2016-09-15 13:56
@Bring back the real Barcelona:

Ska man vara ärlig så hade inte Pep någon dålig trio där framme heller...

Ronaldinho - Eto'o - Messi
Barcelona Bring back the real Barcelona
2016-09-15 13:44
Blaugrana

Det är för att LE är skit jämfört med Pep. LE är en medioker tränare som lever på världens bästa trio.

Pep är den bästa tränaren genom alla tider, den fotbollen vi presterade under Pep är den bästa fotbollen genom tiderna och vi kommer aldrig prestera en sån fotboll igen.

Med LE har vi sett katastrofala ut så många gånger så jag tappat räkningen, har du dock Suarez, Messi och Neymar i laget så vinner du ändå.
Barcelona Ribohn Fan
2016-09-15 13:43
Nästan roligare att läsa Enkos än den här skiten!
Barcelona enkos
2016-09-15 13:42
@grande jw:

Det är inte skam att förlora borta mot Sevilla för det har vi också gjort. Espanyol har sedan spelat oavgjort hemma mot Malaga och oavgjort borta mot svårtspelade Sociedad som vi inte vunnit på evigheter. Så Espanyol har startat rätt bra med tanke på många nyförvärv och laget behöver lite tid. Sen är varje match en ny match och att de förlorat 6-0 ifjol måste inte innebära att man gör det automatisk i år också. Espanol som är lillebror har också tröttnat på att skänka bort poäng åt Real då de insåg att det inte lönat sig i längden och bara liga segern på 7 år är beviset för det.
Barcelona Blaugrana91
2016-09-15 13:38
Jag måste få kommentera en grej och det gäller Pep. Innan vill jag förtydliga att jag tycker Pep är världens bästa tränare och jag är evigt tacksam för hans tid i Barca. Men när man ser kommentarer som Enrique är skit jämfört med Pep osv. börjar jag undra lite hur man faktiskt tänker. Om inte jag missminner mig så var många på det här här forumet klart missnöjda med den fotboll vi presterade under hans sista säsonger i klubben, vi hade ingen plan b och spelet var emellanåt tråkigt. Många efterfrågade en förändring. Enrique har faktiskt vunnit många titlar med Barca och på många sätt kommit in med förändringar, både till det bättre men också till det sämre. Jag säger inte att Enrique är i samma klass som Pep MEN han är en bra tränare. Blir därför irriterad när man ser kommentarer som att vem som helst hade vunnit med spelare som MSN, det är EXAKT samma resonemang som alla hatare hade för att nedvärdera Pep, vem som helst kan vinna med Xavi, Iniesta och Messi. Och vi alla vet att det inte stämmer. Tata hade både Neymar och Messi vilka är världens två bästa spelare, samt Xavi och Iniesta trots det var vi usla. Var dessutom Enrique som ville värva Suarez och på så sätt fick världens bästa anfallstrio. Något gör han uppenbarligen rätt.
Barcelona Davids3
2016-09-15 13:15
Pep är första managern att vinna 7 matcher irad med City.
2016-09-15 12:56
Aleix Vidal (27) is determined to prove his worth and has turned down offers to revive his career, the recent one being from Napoli. [SPORT] Wtf. Han är inte ens nära Roberto i dagsläget.
2016-09-15 12:55
S. Eto'o UEFAS CL-elva menar du?
2016-09-15 12:54
Min elva mot Leganes Better than Neuer Roberto-Piqué-Umtiti-Alba Gomes-Mascherano-Iniesta Messi-Paco-Neymar Busquets behöver vila, spelat otroligt mycket senaste tiden. Paco vill man se igen då jag vill se honom med bättre spelare bakom sig. Paco fick inte en enda boll att jobba med mot Alaves, några gånger löpte han riktigt bra men blev ignorerad. Suarez behöver även han vila, kan komma in sista halvtimmen. Piqué-Umtiti är en sjuk duo, kommer bara bli bättre med tiden o ska starta.
Barcelona S.Eto'o
2016-09-15 12:36
Andre gomes kom med i viasats CL elva!!! Tar han bort nervositeten tror jag han blir en grym tillskott tillsammans med Umtitti och digne. Paco har inte än fått ärlig chans samtidigt som jag tycker Denis blir sämre för varje dag som går. Startade bra i försäsongen men allt verkar vara bortblåst nu. Elvan mot leganes hoppas jag på följande Ter stegen Roberto Pique Mascherano Digne Busi Rakitic Rafinha Messi Paco Neymar Dags för OS guld medaljören Rafinha att få sin chans för han är den spelare utanför startelvan som presterat på den nivån Enrique vill ( år 2015), får hoppas han får tillbaka formen. Mascherano startar för att han ska känna sig behövd nu när umtitti tagit hans position. Suarez spela 180(?) minuter med landslaget för att sen spela 180 minuter igen för Barca, han behöver vila helst hela matchen. Om allt går bra i matchen vill jag se dessa byte Neymar- arda runt 50-60 Rafinha- denis 60-70 Rakitic- iniesta 70-80
Barcelona Barclasico
2016-09-15 12:36
@neymar JR:

"dom kan inte va här inne 24/7" PRECIS!!. Därför behövs det fler mod, svårare än så är det inte.
Barcelona Bosketts
2016-09-15 12:15
Rotationer ja. Personligen blev jag ganska glad över Luchos rotation inför matchen mot Alaves. Men efteråt står det ju klart att det var lite väl mycket nytt i den startelvan.

Mathieu/Mascherano är en mittbackslösning jag ogärna ser igen. Vidal på högerbacken var inte heller något vidare.

Ska man rotera så måste man i framtiden göra det lite smartare. Nyförvärven måste få spela med ordinarie spelare. Att beskylla Paco för Alaves-torsken är bara befängt då det var hans första 60 minuter i klubben, med ett helt nykomponerat lag bakom sig.

Umtiti bör enligt mig vara (långt) före Masken i dagsläget. Jäklar i lådan vad jag är imponerad av honom och samspelet med Pique.
Barcelona Bosketts
2016-09-15 11:45
neymar JR

Visst. Du har rätt. Jag försöker oftast ignorera och öppna upp för nya (vettigare) diskussioner. Men det slutar nästan alltid med att två-tre troll diskuterar Real med oneliners och öknamn i varannan mening tills de blir arga på varandra.

Däremellan försvinner de vettiga skribenterna och därmed också de vettiga diskussionerna.

Visst, MOD kan inte sitta med lupp härinne 24/7. Men det är i mina ögon en ganska enkel sak att lösa:

1. Plocka in två nya mods.
2. Förbjud allt prat om Ronaldo och Real.
Barcelona neymar JR
2016-09-15 11:44
Nytt ämne; rotationer under helgens match?! Mittbacksparet pique-umtiti bör starta och bilda en relation och trygghet med varandra. Har sett lovande ut med det paret. Busken bör vila och mascherano ska få spelare mittfältare. Rafinha/gomes-mascherano-iniesta/denis på mittfältet, rakitic på läktaren. Anfallsväg så bör neymar stå vid sidan och arda ska in där. Paco måste få minst en halvtimme. Vi har en alldeles för bra trupp, speciellt på mittfältet. Ett helvete angående hur man ska fördela speltiden när man kan. Roberto-pique-umtiti-Alba Gomes-mascherano-iniesta Messi suarez arda
Annons: