/spanien/barcelona/forum/24362.aspx/spanien/barcelona/forum/24362.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Sóm més que un club
2006-07-25 17:15
Ämne: Det verkar som att u....
I min definition har det ingenting med hur långa uppspelen är utan att det är mottagaren av sista passen. I engelsk fotboll har den utpräglade targetplayern alltid fått ta emot långa höga bollar och den definitionen har svenska medier köpt av tipsextrafierngsskäl.
Barcelona tarrak
2006-07-25 17:09
Det verkar som att uttrycket targetplayer är nytt för väldigt många och många förväxlar targetplayer med målskytt. Targetplayer är den anfallare som möter långa uppspel, inget annat.
Barcelona Schubert
2006-07-25 17:07
Ämne: Schubert // Vicente ....
OK, tack för det.
Celta Vigo DIEXEL
2006-07-25 16:55
Vad jag anser så är Laporta den perfekta presidenten för Barca och han kan mycket väl sitta som president i minst 10 år...
2006-07-25 16:54
Schubert:
Håller inte med angående Portugal. Deras problem var snarare saknaden av en naturlig striker som inte söker sig ut på kanterna eller ner i banan. Ronaldo hade helt enkelt ingen att spela till. Kreatörer och speluppbyggare har de i överflöd men ingen tillräcklig vass anfallare i mening striker No9, targetplayer.
Ibland var det så tydligt att han till och med lade in bollen i ett straffområde där det inte fanns någon. Tänk mer Etoo än Messi. Jag anser att en del av Etoos problem under våren var att han började söka sig ner i banan ut / på kanten.
I detta område hjälper ju till och med våra backar till, vi vinner alltid mittfältet och bollinnehavet. Springer bara Etoo rätt så skall han nog fasen bli serverad. När han låg där och var i form var Barças effektivitet mäktig att skåda.
Madridinho
2006-07-25 16:49
Schubert // Vicente missade VM pga skada/matchotränad
Barcelona Schubert
2006-07-25 16:22
En anfallare måste visst va med i speluppbyggnaden. Det var inte alls bra för Portugal att dom inte kunde använda Pauleta alls i spelet i dom svåra matchern, t ex mot Frankrike. Man måste kunna spela upp på forward som kan släppa tillbaks. Spelar man som Henke gjorde delvis på högerkanten är det ännu viktigare att man kan delta i spelet. Det gjorde Messi på ett mycket bra sätt: inte Henke.

Sen är det klart att det inte i första hand är Henkes uppgift att va bra i speluppbyggnaden, men i modern fotboll har man inte råd med Pauletatyper - det fick Portugal verkligen känna på mot Frankrike.

Sunol/ Nej, Spanien är inte alls överlägsna Portugal spelare för spelare. Spanien har en riktigt bra spelare, Torres. Deco och Ronaldo är nästan i hans klass och även Figo är bättre än Spaniens övriga kreativa spelare. Sen är Portugals försvar minst lika bra som Spaniens. Spanien är bra på centralt mittfält men har ingen udd.

Joaquin och Vicente är klassiska yttrar som håller sig på kanten och ska försöka finta sin gubbe, men det händer ju ingenting. Det blir väldigt lättläst mot bättre motstånd. Det var därför dom var petade också till förmån för en spelare som löper mer inåt i banan och skapar mer oreda som Luis Garcia. Ronaldo har dom där kvalitéerna (även om han inte är riktigt lika stark på löpningar utan boll); han löper inåt i banan med oerhörd fart och skapar stora problem för motståndarförsvaren som inte får ligga fasta i sina positioner.
2006-07-25 14:26
Ämne: Sóm més que un club ....
Zami-Culé och La Rambla:
Jag är lite överkänslig när det gäller Henke.
Inte så att jag började följa Barça när han kom utan jag är lika gammal som honom och uppväxt på samma ställe, så jag har följt hela hans utveckling.
När han tillslut kom till Barcelona slumpade det sig så att han bosatte sig i samma by, Gavà utanför Barcelona, som jag och stötte därav på honom emellanåt. Då följde jag naturligtvis honom här noga i Barça. Han blev ju oturligt allvarligt skadad men kom tillbaka fort när han behövdes som mest och sättet han fört sig på gör en stolt att vara svensk och han står oerhört högt i kurs hos alla man talar fotboll med här, vilket i princip är 100% varken man vill det eller ej.
Därför vill jag se Gudjohnsen leverera innan höjer honom högre än Henke, men ingen blir nöjdare än jag om han lyckas.
Barcelona Kamelen
2006-07-25 14:18
Det kan låta som en självklarhet att leta nya spelare på det här sättet, men det finns nackdelar också. Eller snarare att det kan vara mer fördelaktigt att värva på ett annat sätt. Först måste man inse att tiden då fotboll enbart handlade om att göra flest mål på en fotbollsplan, hör hemma i en epok som är äldre än Reals senaste titel.

Bra skrivet =)
Barcelona Suñol_
2006-07-25 13:55
Schubert// Att Portugal är bättre än Spanien beror inte på spelarmatrialet där Spanien är fullständigt överlägsna(Portugal har ju inte en forward av klass t ex) Så visst fan är Joaquin bättre än C. Ronaldo, Vicente spelar väl på vänsterkanten och även om Ronaldo kan spela där så gör han sig bättre på högern.
Barcelona Bijelo Dugme
2006-07-25 13:46
Hoppas verkligen att TV4, TV4+ eller Viasatsport sänder LaLiga denna säsongen. Skulle Canal+ sända det kommer jag få kolla på alla ligamatcherna via stream, och det är inte kul.
Barcelona little_master
2006-07-25 13:45
och en grej till....pengar e inte allt..stor bevis e (Chelsea och ni Real)
Barcelona little_master
2006-07-25 13:37
Att Rea e desperata på att köpa Kaka det e inte frgan om. När Real har bestämt sig så ska de gå in där och bara gå upp i pengarna...tills de får spelaren. Men de tänker inte på att de pengar man spenderar...och delviss så köper man inte rätt spelare. Visserligen så stärkte de sina ganska svaga positioner...men lixom köpet av owen..pablo garcia gravesen, woodgate...det e ganska onödiga köp. De köpte utan att tänka på om de var de rätta spelarna för klubben. De vill bara hha massor av stjärnor. Och tänk om de nu värvär kaka så dyrt...och han floppar i real(vilket jag inte tror) men om han gör det så e alla de pengarna förlorade. Så real går in och ska köpa spelare utan att kolla på summan och om spelaren verligen lyckas..
Barcelona Zami-Culé
2006-07-25 13:02
Sóm més que un club

Det som jag mer menade var att Guddys kraftfullhet och snabbhet (snabbare än Henke) skulle kunna göra att han blir/är en/flera klasser bättre än just Henke. Men visst måste han göra mål också, det är ju där som all kritik baseras på.
2006-07-25 12:45
Ämne: Ämne: Härligt....
Verkar rimligt.. Tänkte att det var åldersdiskriminering...

Gazettan brukar ha hyfsad trovärdighet så nog verkar de desperata i Madrid. Nu är ju Kaka en otroligt bra spelare men nog känns det som att Real har lärt sig otroligt lite av sina desperata försök av presidenterna att blidka massorna med stora namn till vilket pris som helst.
Barcelona La Rambla
2006-07-25 12:36
Ämne: Härligt att se att Z....
Haha, det kan ju annars bero på att Thuram befanns sig i Guadalupe när förhandlingarna blev klara med Juventus. Zambrotta som befanns sig i Italien kunde ganska så omgående skriva på kontraktet, medans Thuram kom till Barcelona igår just för att skriva kontrakt och då passade man på att även köra de medicinska testerna. Bara en tanke.

Jisses, Real verkar ha blivit helt desperata. Enligt Gazzettan så har de erbjudet Milan 60M€ för Kakà och spelaren skulle få 10M€ i årslön.
2006-07-25 12:29
Härligt att se att Zambrotta är på ingång, en favorit.
Lustigt att Z inte behövde passera läkarkontrollen pga. sina prestationer i VM. Tydligen tyckte man att Thurams silver och plats i världslaget inte räckte för att skingra tvivlet om hans fysik ...Hehe.
Barcelona La Rambla
2006-07-25 12:19
Jag är här! :-)~

Zambrotta, som för övrigt inte ska genomgå någon läkarundersökning innan Amerika-turnén (kontraktet skrev han på redan förra veckan i Turin) och Thuram kommer troligtvis att presenteras under turnén eller vid ett senare tillfälle. Med Zambrottas insatser under VM så anser ledningen och läkarstab att det inte finns några tvivel om hans fysiska status.

Det var jag som ansåg att Guddy var klasser bättre, givetvis så överdrev jag en del. Men det jag syftade på var i den form Henke är idag och inget annat. Sett till Henkes hela karriär är det ju en helt annan sak. Som Sóm més que un club även påpekat, när Henke hade sin peak i Barça så var han oerhört effektiv och gjorde det mesta rätt. Gudjohnsen har mycket att bevisa i blaugrana innan man kan dra sådana paralleller med svensken. Jag erkänner att jag kanske var lite euforisk efter att ha bevittnat några träningar nere på La Masia. Men faktum kvarstår att Gudjohnsen ser riktigt bra ut.
Barcelona Love Barca y Catalonia
2006-07-25 12:06
Saaknar La Rambla brukade skriva mycket.
Gabriel,
Kamelen
alla andra kommien varför skriver ingen nåt var är alla.?
2006-07-25 12:03
Valencia kan bli heta i år de vill köppa Simao och C.Ronaldo.
Länktips: www.sportal.se
2006-07-25 11:59
Näs ska Zambrotta presenteras?
2006-07-25 11:53
Ämne: Håller inte med om a....
En anfallare som gör mål, en targetplayer, nummer nio som vräker in mål behöver inte / skall inte försöka bidra med någonting mer. Naturligtvis måste man göra allting rätt för att göra mål, löpa rätt, komma rätt men konsekvensen blir mål. Enligt min mening är det så när självförtroendet och allt stämmer. Som Etoo före och efter afrikauppehållet. Före är han bara rätt hela tiden. Efter skall han söka sig ut på kanten och bygga upp spelet bla, bla. Saknar den lilla extra eggen han hade innan som bara visar sig i målprotokollet men som är svår att sätta fingret på. Att Gudjohnsen fått delta mer i speluppbyggnaden i Chelsea beror på att han inte levererade tillräckligt på topp. Senare skolades han om till MF och var vass men nu skall han ersätta Henke vilket betyder att han skall leverera mål vid sina inhopp. Bygga upp spelet har vi kanske några av världens bästa spelare till hands. Det var ju därför Forlan var förstavalet, en målspruta när det stämmer.
Däremot tror jag att Guddy kan vara av nytta genom sin sin mångsidighet och höga lägstanivå som är guld värd som "Supplente de lujo"
Barcelona Schubert
2006-07-25 11:21
Vet inte om det tagits upp, men Barcas träningsmatch mot AGF sänds på ViasatSport 2 på fredag kl åtta.
2006-07-25 11:16
När är det Zambrottas Tur
2006-07-25 11:08
vad härligt.
2006-07-25 10:53
Den som kan mycket om datorer. Kolla igår skulle jag trycka på Ctrl och f för att få upp en liten sök ruta. Den komm men min hand komm tror jag ochså på Alt och nåt mer så nu när jag är inne på T.EX. Les Rambles så är texten som flera personer skrivit stööre än förut vem kan hjälpa?
Barcelona Schubert
2006-07-25 10:35
Håller inte med om att Vicente och Joaquin skulle va bättre än Ronaldo. Ronaldo har en helt annan utväxling i steget än dessa spelare. Även om han slänger bort en och annan passning i onödan skapar han fruktansvärd oreda i motståndarförsvaren. Det var ingen slump att det var honom holländarna försökte plocka bort. Vicente och Joaquin platsade ju dessutom inte i Spanien som enligt mig är sämre än Portugal.

En anfallares uppgift är aldrig enbart att göra mål, precis som en försvarares uppgift inte enbart är att sparka undan bollen. I den moderna fotbollen måste man ha spelare som kan lite allt möjligt på alla positioner. Gudjohnsen är betydligt bättre än Henke t ex i speluppbyggnadsfasen (där Henke var direkt svag), nåt vi kommer att få nytta av.
Barcelona Tompa
2006-07-25 10:25
Vad gäller Saviola debatten sörjer jag faktiskt inte om han lämnar Barca permanent. Tycker inte han blivit den riktigt store spelare jag förväntade mig när hom kom till Barca. Han är inte dålig men är han inte beredd att sänka lönen så är det inget att satsa på.
2006-07-25 10:01
Ämne: Sóm més que un club ....
Zami Cule:
Om han inte gör fler mål en Henke har han ju misslyckats med att visa sig flera klasser bättre eftersom det är honom han skall ersätta. En anfallares primära uppgift är att göra många mål, Inte vara kraftfullare eller snabbare. Henke gjorde dessutom ofta det svåra öppningsmålet när det skurit sig och var den kanske viktigaste spelaren i CL-finalen.
Jag är övertygad om att Guddy kommer att anpassa sig och verkar ha helt rätt inställning men flera klasser bättre återstår att bevisa.
Barcelona Zami-Culé
2006-07-25 08:54
Sóm més que un club

Guddy skulle mycket väl kunna ses som en eller flera klasser bättre än Henke enligt mitt tycke. Han är mer teknisk, snabbare och mer kraftfull än Henke. Sen kan det ju vara så att Henke gör mer mål, men det vet vi ju inte riktigt än, eftersom att vi har ingen "Guddy-i-Barça" att jämföra med än, utan det kommer. Men jag tycker i alla fall att Guddy är bättre än Henke. (Alla Henke-fans, bli inte arga)
Annons: