/spanien/barcelona/forum/24224.aspx/spanien/barcelona/forum/24224.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Captain Fubulosos Cave Of Hair
2006-08-06 12:42
Ðavë/ Det du säger om att vi köper in gamlingar istället för att satsa på ungdommar är bollocks, Barca är kända för just deras satsaning på just ungdommar Motta, Puyol, Xavi, Messi, Oleguer och Iniesta kommer från de egna leden och dem spelar bara i A-laget, Jeffren, Toni Calvo, Bojan Krikic och Dos Santos är andra som kommer få chansen i framtiden. Olmo är 16-17 år gammal, A-laget är ett fotbollslag man kan inte bara tillåta en duktig 16 årig pojke hoppa in i startelvan, håller du inte med ? Han måste utvecklas färdigt, annars kan vi ju kasta in varenda lovande 16 årig kille som spelar i FCB in i startelvan bara för att han är lovande.

Love Barca y Catalonia/ varför man ska man inte vara arg, Fabregas tillhörde oss, vem bryr sig om jag eller någon annan kände igen honom och kunde hans livs historia, faktum är att Barcelona lägger ut 7 milj Euro per år för att finasiera La Masia, ska vi sedan skicka dessa utvecklade spelare till jagande engelska lag för ett jädra rea-pris, 7 milj är skit mycket och vi gör det inte utav godheten i våra hjärtan vi gör det för att FC Barcelona ska bli ett starkare lag i framtiden, inte för att hjälpa Arsenal bli ett bättre lag, därför är jag arg, frågan är, borde inte du också vara det lite?
Barcelona rico
2006-08-06 12:41
Ämne: Vem är bättre mellan....Varför ställer du en sån dum fråga här??? självklart kommer majoriteten här att säga det är Puyol,

ps. hoppas ni inte förstör Cannavaro som ni gjorde med Walter Samuel.
Barcelona Ghazza
2006-08-06 12:37
Frågar du här kommer ju majoriteten säga Puyol, medans om du frågar i ditt eget forum kommer dem säga Cannavaro. En omöjlig diskussion.

Edit:
Nemo, men Luca Toni t ex fick sitt genombrott när han var ganska gammal ändå.
Barcelona Nemo
2006-08-06 12:37
Robinhos Pedaladas

Det kan vi diskutera om några månader
Barcelona Nemo
2006-08-06 12:36
Riquelme!

Jag kanske är lite kräsen när jag säger att man ska ta utvecklingens sista som 18åring, men du ska fanimej inte kunna vara 25 och ta utvecklingens sista steg. Och med utvecklingen menar jag en spelare som är lovande. Du kan inte leva på din talang, du måste göra något av din talang. Kolla bara på alla talanger som är lovande, men misslyckas. Dem lyckas inte ta det där sista steget i sin utveckling. Det har Messí, nu har han en fotbollskarriär framför sig där han ska bli bättre och bättre.

Precis som Gabriel nämnde igår så har Barcelona en filosofi. Om spelarna inte vill acceptera det då är det bara att packa väskorna. Dos Santos är tänkt att ta över efter Ronaldinho. Ronaldinho är bara 26 och Dos Santos är bara 17. Har Dos Santos tålamodet då kommer han också bli belönad efter det. Ta över nummer 10 från världens bästa och en spelare som säkerligen kommer gå ner till historieböckerna, hur jäkla lätt kan det vara? Més que un jugador
Robinhos Pedaladas
2006-08-06 12:35
Vem är bättre mellan Cannavaro och Puyol?
Barcelona barca_dreamteam
2006-08-06 12:33
Captain Fubulosos Cave Of Hair

Maradona spelade i Barca mellan 82-84 medans Lineker spelade mellan 86-89, så dem har inte spelat tillsammans i Barca.
Ðavë
2006-08-06 12:15
Captain Fab: Nej självklart kan man inte anta att alla skall få samma utvecklingskurva som Fabrebgas.

Dock, om jag var t.ex Olmo, så skulle man ju börja fundera. Ni köper in 34-åringar istället för att satsa på ungdomarna. Det känns ju lite som att det skickar ut fel signaler. Det måste du ju hålla med om?
Barcelona Love Barca y Catalonia
2006-08-06 12:13
Asså alla som ville ha kvar Cesc.
Asså viste ni ens vem Fabregas var? Nej värför blev ni inte arga när han släpptes till Arsenal? Men när han har blivit en stjärna så blir ni arga.
2006-08-06 12:00
Riquelme/ Jag håller med om att Cesc har haft en fantastisk formkurva sedan han gick till Arsenal, det draget gjorde honom bra, det måste jag erkänna, men man kan inte tro att varenda spelare som lämnar Barca kommer att få samma utveckling, Gerard Pique har inte haft hälften av den framgång Cesc har haft sedan han gjorde sin flytt till Man U, jag måste till och med säga att det inte hjälpte honom på något sätt att sticka till Manchester, han har haft ett par framträndanden i A-laget man annars bara spelat i reservlaget, det kunda han gjort här i Barcelona och kanske till och med fått flera chanser att bevisa sig änn vad Sir Alex har gett honom, titta på honom nu, han ska lånas ut till Real Zaragoza (inte för att de är dåliga) men han hade gjort bättre i att stanna hos oss och tagit alla chanser i A-laget, vilket nu istället vår andra canterano Olmo får. Olmo får nu under turneen lektioner från självaste Carles Puyol och Rafael Marquez, några utav de bästa mittbackarna i världen, detta tack vare att han visat tålamod.

Så visst kan dom gå om de vill, vi har ju ingen laglig rätt att stoppa dem, men man ska inte tro att de kommer utvecklas som Cesc gjorde i Arsenal, vem vet de kanske skulle utvecklas bättre i Barca än att gå.

En fråga till alla som kan nu. Spelade Gary Lineker och Maradona i Barca i samma lag, eller spelade dem i Barca under olika år?
Barcelona Schubert
2006-08-06 11:55
Felet ligger i reglerna som tillåter Arsenal att värva spelare utan att betala ordentligt för det. Arsenal har inte brutit mot några regler och även om det kanske inte är så snyggt gjort: om Wenger inte värvat honom hade han gått nån annanstans.

Vad gäller "klubbhjärta" så måste man va medveten om att i stort sett alla spelare i första hand tänker på sin egen karriär. Det finns förstås undantag som Le Tissier som vägrade gå till nån större klubb fast han hade anbud och Tommasi som spelar för en svältlön bara för att han vill spela i Roma, men dom är sällsynta. Det är lätt att stanna i Barca nu när det går bra. Riktigt klubbhjärta visar man bara när man gör nåt FÖR klubben MOT sina egna intressen (som Le Tissier och Tommasi) och dagens Barcaspelare sätts sällan på såna prov.

Det är lättare för t ex Messi att stanna hos oss eftersom han hade större chans att få speltid - tror det handlar mer om det än om hans "större klubbhjärta". Att kräva att Fabregas skulle stanna i Barcelona och utvecklas sämre på bänken är att kräva lite mycket av en ung kille som jag ser det.

Som sagt, det är reglerna det är fel på i första hand.
Ðavë
2006-08-06 11:25
Gabriel, Captain Fabulosos mfl: Fabregas spelade i VM, 2006.

Ungdomarna i Barcelona skall alltså äventyra sina karriärer för att bli älskade av Barcelonafansen? Är detta verkligen logiskt?
2006-08-06 11:09
En härlig bild på alla våra Nyförvärv.
2006-08-06 10:53
Pale Male:
Messi kom till Katalonien för att han var sjuk.
Vi kan ha en egen startelva med våra pruducter(stavning):
Dos santos---Kiric----Messi
Iniesta-Motta----Xavi
?-Rodri-puyol-Oluguer
Valdes
Sevilla Riquelme!
2006-08-06 10:38
Men ni måste ju samtidigt kolla på vad som hände med Cesc när han gick till Arsenal. Hans utvecklingskurva steg fort och jag tror knappast spelarna som han spelade tillsammans med förut har samma utvecklingskurva och har etablerat sig på samma sätt. Spelarna tänker först och främst på sig själv. Detta tror jag också gäller Dos Santos och Messi. Som för det första inte är uppväxta i Katalonien från barnsben. Kommer inte Dos Santos att få chansen så kommer han tillslut att byta klubb.

Sen kan man ju inte bara tro att media ska göra på ett speciellt sätt. Även om "Captain Fubulosos" har rätt så kommer aldrig media att vara "rättvisa".

Gabriel// Att man lämnar Barcelonas ungdomslag för att gå till ett annat lag där man kanske kan få spela A-lagsfotboll så behöver detta inte vara för att man inte tror på sig själv. Ta till exempel Cesc. Uppenbarligen hade han kvalite nog för A-lags fotboll i Europa. Sen om han inte får chansen i Barcelona så är det klart att han ska lämna. Han vet väl om vad han kan och vill visa det. Men sen har du rätt att spelarna samtidigt måste ha lite tålamod och visa lojalitet mot klubben. Men inte hur länge som helst. Vem vet, Cesc kanske aldrig hade kommit till det han är idag om det inte vore för klubbytet.

Detta ser väl även de yngre talangerna som nu aktuella Fran Merida. Han ser väl hur det går för Cesc om man jämför med alla andra som spelade i den kullen. I och för sig så är Messi och Fabregas ungefär på samma nivå. Men resten då? Han ser väl att Fabregas har utvecklats av A-lags fotboll på ett ställe där konkurrensen inte är lika stor och väljer därmed samma väg. Faktum är att många stora spelare börjar i mindre klubbar. Det är bara några få som går direkt till toppklubbarna, tex Messi. Men då får ni ju hoppas att det är tillräckligt mycket "Mes que un club" i Merida att han fortfarande är lite trogen Barcelona så att han inte väljer Real en dag till exempel.

Nemo// 18 år? Knappast. Vi är olika och visa har inte samma kroppsliga förutsättningar. Man kan egentligen inte avgöra en fotbollsspelare förutsättningar förrän man är mellan 18-21. Men att man ska ta sina sista steg i utvecklingen som 18-åring är nog helt fel. Både Messi och nämda Cesc är ju 19 år och har mycket kvar att lära och utveckla. Messi är ju än så länge inte en av världens bäste anfallare om jag får säga mitt. Nu är han 19 år och enligt dig så har han tagit utvecklings sista steg.
2006-08-06 09:28
Angående denna diskussion som drogs upp här igår natt har jag också lite att framföra.

Som jag ser det så finns det flera anledningar till att canteranos som Cesc, Merida, Pique o.s.v lämmnar Barca, dels så är det Englands talangscauter, dels så är det media ( kommer till det senare ), dels deras agenter som La Rambla nämde här om dagen och dels deras dåliga tålamod som Grabriel nämde några inlägg längre ned.

Jag anser att en stor faktor i deras lämnande har med media bevakningen att göra, man kan ta turneen som pågår nu som ett exempel, Sport och El mundo deportiva har inte slutat skriva nya artiklar om Giovani Dos Santos, varenda dag uppdaterar de oss om hur det går för honom i USA/Mexiko och hur Ronaldinho och de andra stjärnorna tar hand om honom, men vad händer med dem andra canteranosarna som fölljt med, Mark Crosas, Sastre, Olmo o.s.v, dem har jag inte hört, sett eller läst någonting om, det verkar nästan som om de inte vore där tränandes även dem med Messi, Etoó och hela stjärngänget, och kan det vara så att Dos Santos är så helt gudalik i jämförelse med dem andra ( jag vet inte har inte kunnat se någon match ) men det tror jag knappast på. Det är detta som i sammanband med deras mindre stora självförtoende och dåliga tålamod som jag tror får Cesc o.s.v att lämna oss, de börjar säkert fundera på framtiden och på så sett tänka hur de ska kunna ta en plats bland spelare som Dos Santos, Messi, Jeffren och Krikic. Jag tycker att detta måste förendras, media borde rapportera om alla tillsammans inte en enskild, åtminståne bara för att höja deras självförtroende och få de att stanna i klubben.

Detta i sammanband med mycket annat som tagits upp här får våra unga spelare att lämna, detta kändes för mig som något som inte tagits upp och kanske borde ha gjorts.

Bara mina tankar,
Barcelona 19
2006-08-06 06:28
När börjar La Liga och CL ?
Barcelona Jontteee
2006-08-06 05:30
Grabbar med konkuransen som finns i Barcas mittfält så kommer många duktiga mittfältare ha svårt att ha en plats just nu i A-laget.

Men visa här inne klagar på att t.ex Cesc och Fran Merida stack från klubben o visade inte tålamod, men ni måste tänka på spelarena och om ni var spelare vad skulle ni ha gjort för en gång skull ta bort Barca tröjan o inse, dom måste bort för att utvecklas annars kan det blir så att det aldrig får chansen i Barcas A-lag och sen när dom börjar komma till åren och kanske då söker nåt nytt så har dom redan stannat på din utveckling..

Jag säger så här jag älskar Barcelona av hela mitt hjärta, men om jag var duktig fotbolls spelare och såg att jag skulle ha det svårt att utvecklas i Barca, skulle jag faktiskt söka nån annanstans för att när jag väl drar mig tillbaka från fotbollen nån mång vill jag ha nåt att luta mig tillbaka och inte behöva jobbar 8 timmar pass efter min proffs karriär.

Juste och för att platse i Barcas mittfält kan du inte vara en vanliga duktig mittfälare det finns många sånna man måste ha det lika extra, när man har det så kommer man garanterat att platsa i A-laget..

God Natt
Barcelona Nemo
2006-08-06 03:19
Pale Male.

Jag reagerar på ålderskillnaden.
En spelare utvecklas under sina tidiga år. 18 år är den tiden då han ska ta utvecklingens sista steg.

Hur gammal var Henry när ni värvade honom?
Villarreal Pale Male
2006-08-06 03:15
Nemo//

Skulle en spelare vara utvecklad när han är 17-18 år? Eller vad menar du? Messi kom tack vare att han var brasomfan i sitt Argentinska lag. Jag ser ingen skillnad.
Barcelona Nemo
2006-08-06 03:10
Pale Male, du nämnde Messí förut. Messí kom till Barcelona som 12- 13åring. Det är lite skillnad på att fostra en ung spelare och en redan utvecklad spelare.
Barcelona Gabriel
2006-08-06 03:08
Nemo

Tack. Det tog lite tid att skriva allt det, men det var det värt :-)

Vet någon ifall det kommer att läggas upp någon stream på någon sida till matchen emot Chivas den 7:e, eller ifall den eventuellt visas på någon TV-kanal här i Sverige(knappast troligt dock)?
Villarreal Pale Male
2006-08-06 03:07
Kamelen//

Jag är mycket väl medveten om att Arsenal sällan köper Engelsmän.

"Jag anser det vara mycket svårare att göra något av sina egna spelare än att bara scouta hela världen efter talanger."

Att ta upp dos Santos var bara ett litet svar på det.

Tycker inte Hleb är mer eller mindre osynlig än någon annan. Dock var han långt ifrån lika med i spelet nu som han var när han först kom till klubben. Tyvärr blev han skadad snabbt och var borta i några månader, så det tog ännu lite längre tid att vänja sig vid PL.

Nu börjar det bli lite väl tidigt, så jag går till sängs nu.
Som avslutande ord kan jag säga att den här diskussionen never in a million years skulle kunna hållits på RM:s "forum". Men det visste ni redan.

Ha det gött.
Barcelona Nemo
2006-08-06 03:04
Gabriel.

Applåder
Barcelona Gabriel
2006-08-06 03:03
Oh, one more thing när det gäller Dos Santos och hans Més que un jugador - uppträdande. Det spelar ingen roll ifall Rijkaard blivit tillräckligt imponerad för att ge honom en plats i A-lagstruppen eftersom han i vilket fall som helst är icke EU-spelare (Mexiko). Med detta som vetenskap väljer ändå Dos Santos att stanna kvar i klubben i väntan på att Marquez ska få sitt spanska pass. Återigen, det handlar om tålamod!
Barcelona Kamelen
2006-08-06 02:58
Pale Male

dos Santos är mycket riktigt Mexare. Om jag skulle rabbla upp varenda import Arsenal har gjort dem senaste åren skulle jag få sitta här relativt länge.

Som du säger så är Hleb en av dem bästa yttermittfältarna i ligan, dock måste du hålla med om att han är väldigt osynlig vissa matcher.
Barcelona Gabriel
2006-08-06 02:58
Lampan

Vad gör du med den tröjan bredvid ditt nick? Du låter fan inte som en culé! Men å andra sidan kanske det inte är vad du är heller.

Det handlar om att känna färgerna, att veta vad FC Barcelona står för och varför det mest ärosamma som finns för en ung spelare uppvuxen i katalonien är att tillhöra kataloniens stolthet, FC Barcelona - Més que un Club. Är de inte "més que un jugador" så kan de lika gärna sticka till något annat lag eftersom de isånnafall inte uppskattar att tillhöra något extraordinärt som vad denna klubb innebär. De handlar också om att uppskatta chansen och den spenderade tid som lagts ner på dem i ungdomsleden. Det handlar om att ge någonting tillbaka till den klubben. Det är knappast klubbens intention att fostra talanger för att sedan skänka iväg deras tjänster gratis åt klubbar som inte klarar av att fostra egna talanger. Det är som att bli stabbed in the back.

Spelarna är dessutom oftast inte ens myndiga, de är 16-17 år gamla och börjar redan då bli otåliga. De kan knappast förvänta sig att de ska få speltid i dagens Barcelona med det laget som vi har idag utan att visa att de förtjänar det. De gäller att visa samma tålamod som Dos Santos och Messi har gjort och fortfarande gör (i Dos Santos fall).

Barcelona gör inget fel, är de inte villiga att ha tålamod och strida för att få Rijkaards förtroende så kan de lika gärna dra ifall du frågar mig. För eller senare så får Rijkaard upp ögonen för dem och tar upp dem till A-laget för en träningsmatch (precis som fallet var med sedan Dos Santos nyligen). Gör man tillräckligt bra ifrån sig så har man alla möjligheter att jobba sig till en A-lagsplats i Barcelona (men de kanske tvivlar på deras egna kapacitet, det är knappast samma konkurans om platserna i ex. Manchester U/Arsenal som det är i Barcelona) men det kommer att ta tid och då krävs tålamod. Dos Santos har haft många chanser att gå iväg till den arrogante fransosen Wenger och hans Arsenal men, han är més que un jugador och i FC Barcelona värderar man sånt uppträdande - det är ett bevis på att man inte är en divig ynglig som låter framgångarna stiga sig åt huvudet.

Felet ligger hos spelarna. Vill de inte ha tålamod utan ta den snabba genvägen till fame utan att visa klubblagskänslor och ge något tillbaka så är de inte worth the time.

Igår hade jag en diskussion med La Rambla om detta och sade då att jag trots allt hade en viss förståelse för att så många talanger väljer att dra iväg till andra storlagsklubbar pga den stora konkuransen som finns i Barcelona, men efter lite tänkande så har jag kommit fram till samma sak som han - vill de få deras chans så får de fan ha lite tålamod och göra sig förtjänt av deras plats i Barcelonas A-lag. När de väljer att gå iväg till andra lag istället så säger det mig en sak: De tvivlar på sig själva. Hade de inte gjort det, utan trott att de på allvar kunnat ta en ordinarie plats i Barcelona och att de är tillräckligt bra för det så hade de stannat och kämpat för att bevisa det.

Cesc, Pique y Merida no son mas que jugadores! Que no se comparen nunca con Messi y Dos Santos!
Villarreal Pale Male
2006-08-06 02:56
Nemo//

Ok, kanske använder fel ord. Spelarutvecklare passar nog bättre.

Kamelen//

Är inte er största talang en Mexikan? Och Messi är ju från Argentina. Men visst, Barcelona är ett föredöme när det gäller verlkigen egna "talanger".

Att dra alla Engelsmän över en kam är väldigt enkelt, då bara en handfull av dem har den teknik som krävs för att spela för Arsenal. Och antingen spelar de bland de andra stora klubbarna (Rooney, J.Cole) eller så finns de redan i Arsenal (A.Cole).

Och Hleb har en bit kvar, men han är ändå en av de bästa yttermittfältarna i ligan. Den accelerationen med boll de första 5, 10 metrarna är inte av denna värld.
Barcelona Kamelen
2006-08-06 02:48
Pale Male

Visst, han har verkligen lyckats med spelare som Pires, Henry & Cole. Även Ljungberg.
Senderos anser jag är ett klantarsel, går bort sig ständigt och är väldigt seg. De få gånger jag sett han prestera har varit mot botte/mittengäng i Premiership. Dock har jag inte följt Arsenal allt för mycket i Champions League.
Hleb däremot anser jag knappast har lyckats i Arsenal, verkar göra 1 bra match utav 5. Väldigt, väldigt ojämn. Diaby däremot gillar jag, stenhård. Såg honom lite i Auxerre och han var riktigt bra även där. Flamini, enligt mig är väldigt lik Senderos. Går han bort sig så har han ingen chans att komma ikapp motståndaren, vare sig det är Becks eller A. Lennon.

Det går inte att säga att det är bevisat att engelska spelare inte håller. Snacka om att dra varenda spelare över en kam.

Kalle mig partisk men Barcelonas ungdomstränare tar nog det priset. Jag anser det vara mycket svårare att göra något av sina egna spelare än att bara scouta hela världen efter talanger.
Barcelona Nemo
2006-08-06 02:46
Pale Male, definera en talang.
Annons: