/spanien/barcelona/forum/2415.aspx/spanien/barcelona/forum/2415.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Chrisicito
2015-06-02 08:27
Var inne och läste på AB:s artikel angående Messi och ett ev positions byte, intressant artikel. Läste sen kommentarerna, skrev inget där(tror jag ev måste göra det genom att va inloggad på facebook) men skriver här att guldbollen är väl ett pris som (ska) baseras på föregående kalender år om jag förstår det rätt (sen hur folk tänker när de röstar är frågan). Om Ronaldo kammat hem priset så var det ju för 2014. Vem som har varit bäst 2015, ja, det behöver jag väl inte skriva här inne på Barca forumet..
Barcelona S.Eto'o
2015-06-02 03:27
Så länge vi inte underskattar Juventus så blir jag nöjd! För inte vill vi bli som Real. Gå in och njut dagen då Real fick lära sig att motivation slår klass.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona kingrodrigues
2015-06-02 02:43
@barcastuff: Blanc (coach PSG): "Of course we want Pogba, but so do many others. Maybe he'll sign at a big club... and still stay at Juve." [bein] Han e kryptiskt den dar Blanc!
Barcelona Liunil Masse
2015-06-02 02:28
Lion24 Grymt! Håller med om allt förutom att jag är rätt säker på att Allegri inte kommer spela 3-5-2 på lördag. Startar han matchen med den formationen så kommer vårt mittfält plus Messi ha det oerhört lätt att kontrollera matchen då Juve har en mittfältare mindre. Det är som att ge bort matchen till oss och det kommer inte ske. Juve kommer inledda med en fyrbackslinje som man gjorde mot Real och leder Juve mot oss i slutet av matchen så kommer man spela lågt försvar, ta in Barzagli o spela 3-5-2.
Barcelona Lion24
2015-06-02 01:30
Till Juve matchen och lite taktik då. Nu kommer jag återigen vara dryg och tjata på intensitet och bla bla bla men jag är bara tvungen. Jag anser att är det någon match vi ska vara som mest intensiva så är det den här för just det passar bäst som taktik mot Juve. Jag har stor respekt för Juve men tokpressar våra spelare så har vi en klar fördel. Chiellini är en mycket underskattad mittback (under sina bästa stunder så håller jag honom som en av världens bästa mittbackar men han kan få för sig att agera lite klumpigt) men någorlunda säker med boll är han inte. Det ska sägas om nästan hela Juve med undantag för Tevez och Pogba som kan trolla med bollen och hantera stress.

Ett kollektivt och aggressivt (!) presspel ger så oerhört många fördelar. Låt oss se detta som jag tänker skriva bildligt: vi säger att Bonucci ska passa till Chiellini, i det ögonblick som passen slås från Bonucci så ska Messi/Rakitic tokpressa Chiellini. Då får Chiellini 2 problem, 1: bollen som är på väg mot han och 2: en spelare som kommer som ett monster med intentionen att erövra bollen. Bollen är sällan ett problem, det är en lösning i vanliga fall men i den sekund som Messi/Rakitic pressar så blir bollen ett problem. Varför? Jo Chiellini måste ha en lösning på 2 problem inom loppet av 1-2 sekunder. Då är risken som störst att han gör misstag. Men man måste också låta Bonucci passa till Chiellini, man ska inte markera honom för då får man inte ut det man vill ha. Det ska vara en lagom stor avstånd. Vad som helst kan ske, det behöver inte vara så att Chiellini tappar bollen precis framför mål utan han kan slå en rensning som inte blir så lyckad (p.g.a stressen) och som sedan hamnar hos Busi eller någon annan mittfältare så att vi därifrån kan starta ett snabbt anfall när Juve spelarna har breddat sitt spel för att öppna upp spelet.

Pirlo är en klasspelare, en av 2000-talets absolut bästa mittfältare men han är extremt känslig mot presspel just nu. Många punktmarkerar Pirlo för det är han som kommer ner och skapar spel och det gör man inget fel i men spelarna måste vara oerhört vaksamma på att Allegri mycket väl har det planerat. Om man stänger av Pirlo, då kan någon annan ta hans plats medans Pirlo söker en ny yta vilket kan förvirra det spelarna har tränat på. Så helst inga punktmarkeringar utan vi ska inte försöka läsa av dom för mycket, vi ska spela vårt eget spel. Marchisio och Vidal är egentligen liknande spelartyper, box-to-box spelare som inte har tekniken som bästa vapen. Detsamma gäller Lichtsteiner och Evra.

Om vi inte pressar Juve och låter dom göra som dom vill då kommer vi bli ordentligt straffade. Juve är typiskt italiensk och dom är mästare på att få matchtempo dit dom vill, dom är mästare på att dra ner på tempot utan att någon har förstått det. Vi får inte luras i den fällan för jag är säker på att dom kommer ha det där i åtanke så att vi inte blir så aggressiva som bara vi och ett fåtal lag kan vara. Sedan är frågan också om inte Allegri spelar med 3-5-2 (5-3-2 i försvar) och sätter in Barzagli men då är frågan vem av Pirlo, Pogba, Vidal och Marchisio Allegri bänkar för alla dom är klassmittfältare.

Serie A som jag har stor respekt för har inte den där tempot som andra ligor har. Det går inte lika snabbt där. Så sa jag förvisso inför Juve-Dortmund också men Dortmunds säsong har inte varit nå höjdare. Här kan Juve spelarna också bli obekväma i och med att dom inte kommer vara så vana vid det aggressiva och intensiva spel som vi kanske visar upp. Det kommer försvåra saker för dom ännu mer. När man spelar ca 45 matcher i sin liga och cup och är vana med ett lägre tempo och kommer ut och ska möta ett låg som håller en betydligt högre tempo så kan det vara en mycket svår omställning för Juve spelarna. Det finns massor i att spekulera och som säkerligen kommer tas upp framöver.
Barcelona 11-9-10
2015-06-01 23:54
Gabriel Ta bort morata och lägg till Vidal på den listan av Juve stjärnor illa kvickt haha Jag känner precis motsatsen till vad du gör, just pga det inte är man u vi möter. Sen helt ärligt, ena stunden kontrar vi andra stunden kombinerar vi oss fram. Dom vet inte ens hur vi kommer spela, allegri tror att det är Barcelona från 2012 han kommer möta. Visst vi har inte kontroll på mittfältet som förr men det kommer vi inte behöva på lördag Juve kommer backa hem och ge oss kontrollen, då vill jag ha krigare på mitten som vinner duellerna Jag är inte det minsta orolig över Juventus, däremot orolig över eventuella missade målchanser från vår sida
Barcelona Gabriel
2015-06-01 23:48
Sen ska det också sägas att jag var sjukt besviken på Juventus på Bernabeu och Real Madrid borde egentligen ha tagit sig till final, i den matchen var Juventus inte alls bra. Så om man ska bedöma enbart från den matchen så bör vi ha relativt lätt mot dem.
Barcelona Gabriel
2015-06-01 23:46
Jag tycker vi ska vara ödmjuka, alla dagar i veckan den här gången (alla gånger egentligen men framför allt innan en CL final). Juventus förtjänar all respekt. Visst, som lag är dem inte på samma nivå som Real Madrid, Bayern München eller Barcelona, men dom är mer av "ett lag" än exempelvis Real Madrid, då alla jobbar för varandra både offensivt och defensivt. Dem har utan tvekan spelare som kan ställa till det rejält för oss. Pirlo, Pogba, Tevez och Morata är alla klass spelare som har kvaliteen att avgöra mot oss i en final. Visst är vi favoriter, men till skillnad från våra 2 senaste finaler mot United så är vi inte favoriter pga sättet vi spelar fotboll på eller vårat överlägset dominanta mittfält som knappt släppte ifrån sig bollen, utan snarare pga våran anfallstrio. Detta gör att åtminstone jag inte känner mig alls lugn inför finalen. Jag tror på en jämn final. Jag går runt och nojar sönder mig, jag orkar inte med det här mera. Jag mår på riktigt dåligt, har ångest hela dagarna. Jag bara hoppas att Neymar, Suarez och Messi kör på rejält från minut 0 och leker fram en massa målchanser. Vill se intensivt spel med ett högt tempo precis som i CdR finalen. Jag hade känt mig mycket säkrare på en vinst om vi mötte Real Madrid än Juventus.
Barcelona papillon
2015-06-01 23:45
Capitan \(^.^)/

Ingen fara.

Pirlo, har inte han gått ner sig väldigt mycket? Av det jag såg mot real så var han faktiskt en besvikelse, förväntade mig mer av honom.

Sen vet jag inte varför jag inte blev imponerad av Juves försvarsspel. Kändes som att real inte tog tillvara på sina chanser mer än att Juve hade ett bra försvarsspel.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona enkos
2015-06-01 23:25
Om Parma som åkte ur Serie A kan slå Juventus så kan också Barca göra det :)
Barcelona 11-9-10
2015-06-01 22:59
Japp det jag säger, Juventus kan vinna ifall dom har en stor skopa tur. Annars? Hell no Sen att jämföra random matcher från ligan med en cl-final känns ju sådär Nej Barcelona ska vinna cl allt annat är underkänt
Barcelona Erik Satie
2015-06-01 22:57
Ingen jinx tack :)
Barcelona Shanghai
2015-06-01 22:54
Vilket lag än man möter måste man visa respekt, ja även om vi är överlägsna. För inom fotbollen kan allt hända på enstaka minuter. Så ödmjukhet skadar inte. Hellre vara ödmjuk och respektera motståndet, än att gå runt med ett stort huvud och hög näsa och kaxa om att vi vinner, sen torskar man.

Som sagt, kan Celta Vigo och Malaga vinna på Camp Nou, så kan Juventus göra det.
Barcelona 11-9-10
2015-06-01 22:31
Celta Vigo - rekord i antal missade målchanser. Malaga- underskattning och ingen motivation Cl-final är något helt annat Hypen som byggs kring Juventus tråkar ut mig, alltid denna vilja att stärka underdogen
Barcelona Shanghai
2015-06-01 22:29
Vill bara påminna er att vi torskade mot Celta Vigo och Malaga på hemmaplan. Så ville bara säga det, så vissa kan sluta vara kaxiga och tro att allt är klart.
Barcelona 11-9-10
2015-06-01 22:21
Ett svagt Madrid som fick Juventus att se bra ut För att ta oss av Barcelona glasögonen så borde real ha gått vidare om inte det vore för missade målchanser. Vidare försvarsspel visade inte Juventus heller upp Det enda som hindrar oss är en rejäl skopa otur, om ens det räcker då vi fortfarande har Messi Jag ser absolut inte hur Juventus ska kunna hänga med i tempot, är inte arrogant utan realistisk Jaja bollen är rund allt kan hända men ändå inte Vi ska vinna cl till varje pris allt annat utan det är underkänt
Barcelona Xavi 6 // Visca Barca
2015-06-01 22:16
Vill inte ta något från Juventus men ett starkt Real var det inte. Förövrigt har jag en riktigt bra känsla inför helgen. Man får hoppas på att den håller sig fram tills slutsignalen.
Barcelona Shanghai
2015-06-01 22:00
@Stoichkov90:

Prilos frisparkar kommer vara som straffar. Och när det blir hörna är det 80% chans att det blir mål, tack vare deras långa och starka huvudspelare. Dessutom är deras försvar bäst.

Läskigt är det att tänka tanken att vi möter ett lag som slog ut ett starkt Real Madrid.
Barcelona KiNg-PuYi
2015-06-01 21:51
fan vad man läser rykten, gundugan, pgoba, verratii ja o 10 till oxå. och alla är fantastiska fotbollspelare. men faaaaan vad jag vill ha tillbaka min thiago=(. fan alltså fan fan fan så vill så gärna se han i världens vackraste tröja igen=(
Barcelona enkos
2015-06-01 21:41
Det här är skor som Messi kommer bära på lördag.. Messi 15 Adidas speciell designade för bara Messi
Barcelona 11-9-10
2015-06-01 21:26
Den här trion är så speciell att det inte är sant, underbart att få bevittna det här 3 världsstjärnor som samarbetar och behåller det ödmjuka, tar ett steg tillbaka när det behövs och tar ett enormt kliv framåt när det gäller
Barcelona Nemesis 10
2015-06-01 21:15
Messi i en intervju med Squawka :

I'm lucky. I've played with so many wonderful forwards over the years. I had a great connection with Ronaldinho—I played with Samuel Eto'o, with Thierry Henry, with Pedro, David Villa, Alexis (Sanchez).

But I have to say that it is hard to top lining up alongside Neymar and Suarez. They are two players at the top of their games.

We have only been together as a three for one season, so there is still work to do on the partnership, and we can all improve together—but we all see it as teamwork.

I've said before that with Neymar's quality, touch and fitness, he can become the best in the world—and Luis is the same.

His touch, vision, his movement, his instinctive play, are incredible. We all offer something different, and make each other better.
Barcelona Junta Dimision
2015-06-01 21:08
Rambla

Se länktipset som ett plåster på såret. En väldigt trevlig podcast där det endast pratas om La Liga fotboll.
Stoichkov90
2015-06-01 20:59
Jag är otroligt nervös inför finalmatchen. Har en kuslig känsla att vi kommer förlora finalen mot Juve. Kan inte skaka av mig känslan. Förhoppningsvis kommer Barca spelarna att motbevisa mig ordentligt på lördag. Vill gärna att Barca vinner finalen, dels för att laget har mött bättre motstånd i CL jämfört med Juve, men också för att man har njutit av Barcas spel under våren.
Barcelona Rambla~
2015-06-01 20:58
Det spelades en fantastisk final på Camp Nou i lördags har jag hört. Eurotalk, som ska vara en podcast om fotboll och för SF. Under 1h 45m, tror ni de ens nämnde matchen? Fy fan säger jag bara, vilka sopor. Jag är så jävla besviken. Sett fram mot att få höra åtminstone lite om matchen men inte ett enda ord alltså. Lägg bara ner skiten....
Barcelona Yaya24
2015-06-01 20:33
ray hudson messis mål?
Barcelona *hjärta*Stay calm, fake left and see you later
2015-06-01 20:08
Namn: Rivaldo_gudarnas gud

Jag tror du missuppfattade Kröjfs inlägg. Som jag förstått det står ni på samma "sida". Alltså, det var ingen som kritiserade Ronnis showande, men nu helt plötsligt så ska alla gnälla på Neymar. Jag håller med er båda, hyckleri och förundrande hur man kritiserar teknisk färdighet numera
Barcelona 11-9-10
2015-06-01 20:03
@barcastuff: Although players had a day off, Iniesta (medical tests), Mascherano, Vermaelen, Xavi and Neymar were at the sports centre today. [efe] Detta gillar man, överraskande att neymar var där dock. Laddar rejält inför finalen ? ;)
Barcelona Treyh
2015-06-01 19:57
Den där "LeoMessi #10" på Juves forum är ett jävla troll som bara är där för att provocera. Jag hoppas det inte är nån här inne isf sluta med det du skämmer ut oss haha.
Barcelona 11-9-10
2015-06-01 19:29
Varför bli så upprörda av en kommentar som kommer från en spelare med allt för många huvudskador Messi sköter snacket på plan likt gör all våra andra spelare. Låt dom kommentera och trigga våra spelare det tackar jag för Den gamla damen dör till slut....
Annons: