/spanien/barcelona/forum/24034.aspx/spanien/barcelona/forum/24034.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona AlexC
2006-09-16 03:30
Rivaldo hotade att lämna Barça för Milan (långt innan van Gaals återkomst) för att förhandla upp lönen, därav skrev jag "Att säga att man vill lämna klubben för att förhandla upp sin lön är inte ett sätt att ha hjärta för klubben".

Så "högre lön eller klubbyte" är inte alls det felaktigt.
Barcelona Gabriel
2006-09-16 03:25
Så verkade det inte här:

"Att säga att man vill lämna klubben för att förhandla upp sin lön är inte ett sätt att "ha hjärta för klubben"."

"Spela mig centralt" har jag redan svarat på. Ser inget konstigt med att han ville det. "Högre lön eller klubbyte" är totalt felaktigt. Att han valde att byta klubb har allt att göra med Van Gaal.
Barcelona AlexC
2006-09-16 03:18
Vi är klara sånär som på Och att som supporter "kräva" att en spelare ska acceptera/riskera något sådant för att man ska anses ha hjärta för klubben är för mig obegripligt och makes no sence

Det är/var inte i en sådan situation som Rivaldo visade brist på hjärta för klubben, för det har jag aldrig påstått. Utan för "spela-mig-centralt" och "högre-lön-eller-klubbyte"(Milanflörten innan van Gaals återkomst ens var påtänkt).
Barcelona Gabriel
2006-09-16 03:09
AlexC

Nemen va bra då :-)

Min slutsats: Rivaldo gjorde helt rätt som valde att lämna eftersom han antagligen skulle fått sitta på bänken mestadels av den säsongen. Och att som supporter "kräva" att en spelare ska acceptera/riskera något sådant för att man ska anses ha hjärta för klubben är för mig obegripligt och makes no sence.

Yes nu är vi klara :-)
Barcelona AlexC
2006-09-16 03:06
Var redan innan ditt inlägg underförstådd med allt du skrev, om det gör saken enklare.

Slutsats: Rivaldo klarade inte av att ställa sig under klubben (och tränaren) och därför fick han lämna klubben, vilket han säkerligen själv, p.g.a. situationen också önskade.

Nu är vi väl klara? =)

Peace
Barcelona Gabriel
2006-09-16 03:04
Om en spelare och en tränare hatar varandra så har man i princip två val.

*Göra sig av med tränaren.
*Göra sig av med spelaren.

I detta fallet blev det Rivaldo. Han började bli gammal (i fotbollsspråk) och Van Gaal var nytillkommen tränare (i Gasparts sista chansning till titlar).
Barcelona Gabriel
2006-09-16 03:02
AlexC

Ja självklart var det styrelsen som släppte honom gratis, det är ju inte som att Van Gaal är i en sån position som ger honom den makten att bestämma sånt. Det jag vill få dig förstå är att det var Rivaldos val. Hade Rivaldo och Van Gaal kunnat hitta ett sammarbete så hade styrelsen aldrig velat göra sig av med Rivaldo, men ingen av de ville skaka hand så då såg man att de inte fanns så mycket mer att göra.
Barcelona AlexC
2006-09-16 02:59
Stämmer bra att Rivaldo inte ville spela under van Gaal, men det var fortfarande (tjatig är jag) styrelsen som släppte Rivaldo gratis, bland annat p.g.a. detta.
Barcelona Gabriel
2006-09-16 02:55
AlexC

Nej utan det var mer så att Rivaldo inte ville spela i det lag som Van Gaal tränade så klubben ansåg en free transfer vara den enda lösningen på situationen.
Barcelona AlexC
2006-09-16 02:54
Men slutligen så var det ju Rivaldo (och hans attityd) som inte var önskvärd hos klubben vilket därmed gjorde att de valde att släppa honom gratis.

Rivaldo var inte större än laget (van Gaal inkluderad där). Därför.
Barcelona Gabriel
2006-09-16 02:43
AlexC

Man släpper inte en världsstjärna gratis bara p.g.a. av att han inte kommer överens med tränaren.

I Rivaldos fall var det så. Han närmade sig slutet av sin karriär och Gaspart tog i ett desperat sista försök sin sista chans till lycka och titlar som president genom att ta tillbaka den senaste tränare som vunnit nått med klubben, dvs Van Gaal. Ville Gaspart då riskera att ha två galna hönor på varandra i laget som inte kommer överens? Givetvis inte! Det skulle bara försämra stämningen i laget och sätta mediafokus på en massa annat än det som är viktigt. Rivaldo ville inte lämna, men han ansåg sig själv inte ha något annat val när man klargjorde att Van Gaal skulle förbli tränare. Jag tror också att Rivaldo kunde räknat med mycket bänktid om han stannade eftersom han var påväg neråt i sin karriär och åldern hade stigit en aning. Nu hade helt plötsligt Van Gaal helt andra motiv och en bänkning utav Rivaldo hade setts som lite mer "normal", med det sagt tror jag inte heller Rivaldo ville riskera det.

Så därmed..."Hans attityd var inte önskad hos styrelsen (och givetvis inte heller av van Gaalen)....Det har inget med saken att göra(dvs styrelsen) men Rivaldo hade inget val.
Barcelona AlexC
2006-09-16 02:36
Känns som vi diskuterat frågan ganska djupt och tagit upp allt. En bra diskussion som jag hoppas ge läsare på detta forum även en annan sida av vår gamle lirare Rivaldo.

"(citat)Once again, han lämnade inte klubben pga sin lön. Det var pga att Van Gaal återkom som tränare."

Sett enbart är Rivaldos perspektiv kan det nog stämma. Styrelsen hade dock sina perspektiv och de har jag redan nämnt. Man släpper inte en världsstjärna gratis bara p.g.a. att han inte kommer överens med tränaren.

Hans attityd var inte önskad hos styrelsen (och givetvis inte heller av van Gaalen).
Barcelona Gabriel
2006-09-16 02:28
AlexC

Rivaldo ville spela i en position som tillbakadragen anfallare, må handa att det kunde blivit centralt brevid Kluivert som en anfallare men han är en spelare som alltid sökt sig lite mer neråt i banan för att hämta boll. Men visst man kunde även formaterat det så här:

.....Rivaldo-Kluivert....
Luis Enrique-------L.Figo..

Det var styrelsen som släppte Rivaldo på free transfer korrekt ja, men det var på Rivaldos begäran eftersom han inte ville spela i ett Barça tränat utav Van Gaal. Styrelsen haed aldrig som intention att göra sig av med Rivaldo förens det blev klart att varken Rivaldo eller Van Gaal var beredda på att sammarbeta ytterligare en gång i karriären.

Och när har jag sagt att Rivaldo var en spelare med ledaregenskaper, då menar jag som lagkapten? Han var inte en spelare som hade de ledaregenskaper men det var inte heller det jag sa.

Once again, han lämnade inte klubben pga sin lön. Det var pga att Van Gaal återkom som tränare!
Barcelona AlexC
2006-09-16 02:18
Gabriel

Nu var det snarare så att Rivaldo ville spela centralt i anfallet för att han trodde att hans individuella insatser skulle bli bättre där.

Sedan var det faktiskt styrelsen, och inte van Gaal, som släppte honom på free transfer.

"(citat)Var absolut inget fel med hans attityd. När andra gick och sov på planen så var han den som visade lite jävla anama på planen. Han har hjärta för klubben så enligt mig är det enda rätta att culés runt om i världen visar sin tacksamhet och tar in honom i hjärtat också."

Här måste jag absolut påpeka motsatsen. Rivaldo var ingen spelare som var att hålla i handen när det blåste snålt. Han var ingen som drev på laget utan visade ofta sitt missnöje på plan. Har svårt att minnas matcher där Rivaldo fått bära kaptensbindeln, ytterligare ett exempel.

Att säga att man vill lämna klubben för att förhandla upp sin lön är inte ett sätt att "ha hjärta för klubben".
Barcelona Gabriel
2006-09-16 02:09
AlexC

Jag tycker att du överdriver något enormt med ditt anklagande om att Rivaldo såg sig själv som större än laget och jag håller inte med dig. Som jag tidigare nämnde, Rivaldo var den enda som förtjänade full frihet att göra vad han ville på planen eftersom han var världens bästa spelare och kunde göra nästan vad han ville. Saken var att Van Gaal hade sina planer klara för sig och inget fick komma i klämm för dem. Han ville formatera ett anfall som liknar detta:

..Rivaldo - Kluivert - Figo..

Man hade mycket väl kunna spela så här:

..Luis Enrique - Kluivert - Figo..
........Rivaldo(som släpande forward)..
...............Guardiola...............

Jag ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera, visserligen lite offensivt men å andra sidan så hade vi inte mycket värt att nämna till försvaret heller så det spelar ingen roll. Van Gaal hade annorlunda tankar och satte tom Rivaldo på bänken, helt sjukt. Med det sagt har jag all förståelse för att Rivaldo valde att lämna, för det var mer så än att Barcelona inte ville ha honom längre(det var väll Van Gaal isånnafall som inte ville det).

Var absolut inget fel med hans attityd. När andra gick och sov på planen så var han den som visade lite jävla anama på planen. Han har hjärta för klubben så enligt mig är det enda rätta att culés runt om i världen visar sin tacksamhet och tar in honom i hjärtat också. Men visst, vi tycker annorlunda - precis som du sa.
Barcelona AlexC
2006-09-16 02:00
Gabriel

Visst, men det är som pojklagsuttagningar, alla kan inte vara anfallare. =)

Jag försvarar inte på något sätt van Gaal men Rivaldos attityd med sig själv större än laget kan jag aldrig acceptera.

Har också hört om hasn ultimatum men att klubben frivilligt släppte honom gratis säger en del. Attityden var inte önskvärd.

Han var vår bäste spelare ett tag och den som räddade laget från katastrof de första åren i detta millenium. Men en hjälte har jag svårt att hålla honom som. Vi tycker olika - I think I've seen that movie before. =)
Barcelona Gabriel
2006-09-16 01:53
AlexC

Visst, men sen var det ju även så att om Rivaldo spelade bra så resulterade det i poäng för oss, så alltså borde man ha spelat honom där han kände sig som mest bekväm. Om det fanns någon spelare i Barça under den tiden som skulle ha total frihet, då menar jag som Ronaldinho har idag, så var det Rivaldo men Van Gaal var en maktgalen diktator som ansåg sig själv vara den enda stjärnan.

Att Rivaldo lämnade handlade mest om Van Gaals återkomst till klubben än något annat. Rivaldo satte ju ett ultimatum där han sa "ni får välja, Van Gaal eller mig".

Rivaldo är en sann hjälte för allt som har med F.C.Barcelona att göra.
Barcelona AlexC
2006-09-16 01:45
Rivaldos uttalande

Till van Gaal: "Spela mig i mitten för jag tror att jag personligen kommer lyckas bättre där". Han menade verkligen sig själv och inte laget.

Sedan detta ständiga tjat om löneökning.

Klubben släppte honom (rätt chockerande) gratis sommaren 2002. Främst av två anledningar:

* Man slapp Rivaldos redan höga lön, som han dessutom ville förhandla till högre.

* De eviga småskadorna i knät som aldrig lät honom prestera fullt ut konsekvent.
Barcelona Gabriel
2006-09-16 01:40
AlexC

Det där är en rätt så grov anklagelse, vad grundar du den på?
Barcelona AlexC
2006-09-16 01:30
Visst var Rivaldo grym i Barça under glansdagarna, men en spelare som ser sig själv som större än laget är för mig svår att ha för evigt i sitt hjärta.
Barcelona little_master
2006-09-16 00:57
Juelz//
Jag hoppas oxå det då han är värd allt detta. Så mmyckt han gjort för Barca..så efter det så måste barca göra något för han. Tråkigt att såna spelare kommer upp till ålder..man vill ju alltid se de ute på plan. Zidane var en av mina absolut favoriter trots att han spelade för Real. Jag bryr mig inte vilket lag han spelade för utan den fotboll han bjöd på var fantastiskt. Samma sak me Rivaldo...det han gjorde ute på plan det var underbart att sitta o kolla på honom. tråkigt att alla ska bara försvinna..
Barcelona Juelz
2006-09-16 00:49
Ja, Rivaldo var fantastisk i Barça. Det var tack vare hans spel i VM 98 som jag blev culé. Hoppas han får en "testimonial" på Camp Nou efter att han lagt skorna på hyllan nästa år.
Barcelona little_master
2006-09-16 00:10
De 2 var det som höll Barcelona öppe. Tänk att de inte ens platsar i lag som Newcastle nu för tiden. Man kan se att vissa spelare går raka kurvan ner i sin fotbollskarriär..men spelar man i barca då e man i topp av sin karriär
Barcelona Ravo
2006-09-16 00:09
ja men nu ska man dra o sova :D får drömma om hur de skulle se ut om rivaldo fick spela med dagens trupp :D
Barcelona Lamiah
2006-09-16 00:05
Ravo

Samma sak här, tack vare Rivaldo håller man på finaste klubben i världen.
Barcelona Ravo
2006-09-15 23:59
lion0 håller me dig... han va också en av de som håll barcelona uppe vid den tiden men han slår inte min idol som fick mig att älska Barca:D
ahhaha skön remix av låten som är med i videon
Barcelona Lion0
2006-09-15 23:48
Ravo

Måste säga att jag håller med dig. Snyggaste kepsen jag nånsin har sett :D.

_Rivaldo-Miss U

Underbar video, hans samarbete med Kluivert va fantastisk engligt mig.

Det var ju faktiskt Patrick Kluivert som gjorde att jag började hålla på Barça. Vet att det är många som har kritiserat honom men eligt mig va han en fantastisk spelare i Barça och han gjorde mycket mål också. Men sen han bytte till Newcastle så förstördes hans karriär. Jag tackar Patrick Kluivert som gjorde att jag började hålla på världens bästa fotbolls klubb.

Skön video (länktips)

Visça Kluivert, Visca Barça.
Barcelona Ravo
2006-09-15 23:47
här fällde jag en tår!!! titta vad vi har förlorat ! :(
Barcelona Ravo
2006-09-15 23:46
titta på den då :D
Barcelona little_master
2006-09-15 23:42
Ravo//
Sant börjar nästan gråta :)