/spanien/barcelona/forum/2400.aspx/spanien/barcelona/forum/2400.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gabriel
2015-06-05 11:49
11-9-10 Att Ronaldinho var Brasiliens stora stjärna och hopp inför VM 2006 är jag väl medveten om, jag minns också hur det gick för Brasilien och Ronaldinho och hur han blev lynchad av de brasilianska supportrarna efter VM-fiaskot. Men varför är det en självklarhet att han skulle ägna sig åt nattlivet enbart pga VM-fiaskot? För mig låter det som att du försöker och gör allt i din makt för att försvara Ronaldinhos bristande proffesionalism emot slutet. Som jag sa, Ronaldinho var ingen spelare som älskade att träna, hans motivation hade försvunnit och jag tvekar på att han inte hade inlett det nattlivet även om Brasilien gick och vann VM 2006 - snarare tvärtom så hade han haft ännu mindre att bevisa då. Nej, Ronaldinho var a lost cause helt enkelt. Han hade ingen mer motivation och han hatade att träna, finns flera som har sagt det och Ronaldinho själv har liksom aldrig heller dementerat dessa rykten. Han, likt de flesta brasilianare, är livsnjutare som suger åt sig vartenda droppe av lycka och glädje som livet har att erbjuda. För den normala människan är det något man bör eftersträva, att kanske vara mer likt brassarna som kanske är den folkgrupp som anammar ordspråket "carpe diem" bäst av alla, men för ett fotbollsproffs är det bästa sättet att leva på. Där skiljer sig Dani Alves från Ronaldinho och även om jag förstår din poäng när du säger att klarade vi oss utan Ronaldinho så kommer vi också att klara oss utan Dani så försöker jag poängtera den uppenbara skillnaden vad gäller proffessionalism gällande dessa båda. Ronaldinho hade inget mer kvar att göra i Barcelona pga hans bristande motivation de senaste 2 säsongerna, medans Danis proffesionalism aldrig varit något problem. Nu kan jag inte förutspå framtiden då det är en kunskap jag inte vet någon människa på jorden besitta (även om de finns antal som hävdar sig kunna det), så att Alves även efter denna säsongen kommer att leverera lika bra är inget jag tänker säga - men utifrån vad han presterat under vårsäsongen så har han snarare gett tecken på att han håller snarare än att han är slut.
Barcelona 1974
2015-06-05 11:32
@barcastuff: Messi: "I’ve said before that with Neymar’s quality, touch and fitness, he can become the best in the world – and Luis is the same." Visar messis storhet
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona 11-9-10
2015-06-05 11:30
@ChampionsLeague: Maldini: "Messi makes the difference. “I think he reached and surpassed the level of Maradona." #UCLfinal http://t.co/rneM3U6eqX Haters deal with IT, är det någon man ska lyssna på så är det fan maldini!
Barcelona 11-9-10
2015-06-05 10:57
Gabriel Hans dipp började efter VM 2006, han skulle vara den stora stjärnan och hade världenspress. Både han och Brasilien floppade, det enda som hördes var hur fantastisk dålig Ronaldinho var. Att han fann trösten i flaskan och på klubben var självklart Han var fortfarande vår bästa spelare 06/07 t om den säsongen han gjorde flest mål. Han gjorde endast en riktig dålig säsong 07/08 men säg mig en annan som var bra den säsongen Men en dag är jag säker på att Pep hade kunnat vända på det hela, men ska inte klaga på det med tanke på hur det gick Det jag skulle komma fram till var, om vi kunde släppa Ronnie så kan vi släppa Alves utan att ens behöva blinka. Som sagt just nu lever han enbart på messis briljans. När motståndarna inte vågar anfalla på ens kant då är det enkelt :) Men när det snackas om att ge Alves vad han "förtjänar" då rinner det över för mig. Han har alltid fått var han har förtjänat, men nu får en gångs skull har han fått ett erbjudande han INTE förtjänar så ska det ändå krävas mer
Barcelona Chrisicito
2015-06-05 10:53
11-9-10

Googla på bilder Ronaldinho fat barcelona så kanske du kan förstå att han förmodligen inte skötte sig så professionellt alltid om man uttrycker det så. Får man så oerhört mycket pengar för att spela fotboll så tycker jag man också har ett ansvar att ta hand om sin kropp etc.

Ronnie var en STOR favorit för mig(och knappast bara för mig). Nu har han ju uppnått mer än de flesta spelare, men trist för oss fotbollsälskare att det inte blev mer än det blev. Tänk om killen hade haft Cristianos driv, där är Ronaldo en förebild.
Barcelona Gabriel
2015-06-05 10:39
Med all respekt till Ronaldinho, som utan tvekan är den spelaren som tog oss från bottenhelvetet till där vi är idag och som gav hela klubben ett nytt hopp igen, men det är en orättvis jämförelse med Daniel Alves. Ronaldinho hade inte bara "2 dåliga säsonger", nej, han började prioritera andra saker före fotbollen. Det var liksom ingen formdipp som ledde till att han började prestera sämre fotboll hans sista 2 år med oss, utan snarare så att han kände att han hade fått ut det han ville av fotbollen och inte hade någon motivation till att leverera i en toppklubb längre.

Man har hört flera profiler säga om Ronaldinho att han älskar fotboll men hatar att träna. Hur många gånger kom han inte för sent till träningarna de 2 sista åren med Rijkaard? Eller hur många gånger struntade han tom i träningarna för att befinna sig i gymmet? Alla dessa uppgfiter i katalansk press om någon känning här och någon känning där som innebar att Ronaldinho befann sig i gymmet snarare än på träningarna, det blev allt mer frekvent. Han började hålla sig ute sent på nätterna och festa på nattklubbar och leka med damerna. Ronaldinho eller inte, när en spelare hamnar i den fasen så är det en ohållbar situation.

Daniel Alves har ALLTID varit en EXTREMT proffessionell fotbollsspelare, under hela sin karriär. Att man vill göra sig av med honom och att man vill ha en nystart, det kan jag köpa. Men om något så har Dani, formdipp eller inte - mindre bra prestationer eller bättre - alltid varit en proffesionell fotbollsspelare. Medans Ronaldinho hatade att träna så är Dani mer eller mindre den raka motsatsen, han älskar att hålla igång sin kropp och att vara i fysiskt topptrim.

Så nej, den jämförelsen köper jag verkligen inte.
Barcelona Shaappaa
2015-06-05 10:36
Förvånande att nästan alla chanser som bravo rädda kom från Alves kant.
Barcelona 11-9-10
2015-06-05 10:17
För att sätta det hela i ett större perspektiv Ronaldinho Han är anledning till att vi är där vi är idag, han drog oss från helvetet och gjorde oss till Europas bästa lag. Han krävde aldrig något, alltid ödmjuk, han fick hela staden Barcelona att dansa och le. Han tog ansvar för alla i sin närhet (Messi b la) förutom sig själv Han hade 2 dåliga säsonger, inte en jävel gav honom en andra chans. Han ställde upp för alla och ingen ställde upp för honom Istället kickades han ut bakvägen med huvudet före utan en andra chans Alves fick sin andra chans i år, han har varit bra 2 månader av 8 och helt plötsligt förtjänar han vad han kräver. Dra mig baklänges heller Utvecklades från att ha slängt ut Ronnie så kommer Alves utgång vara en fis i rymden!
Barcelona KiNg-PuYi
2015-06-05 10:08
Mdawg

kollar på ditt klipp du skicka på bravo. fastnade på en grej efter 35 sek kolla innan ronaldo ska avlossa sitt skott. kolla på bravos fötter haha shitt snacka om att vara på tårna! härligt!
Barcelona 11-9-10
2015-06-05 10:05
Petersays Om han känner att han kommer hålla i 3 år till acceptera erbjudandet 1+1+1/ 2+1 han får t om behålla sin lön utan att jag gnäller. Men att han enbart vill säkra/förlänga sin karriär nej tack, han är ingen xavi eller puyol så att man kan acceptera det Ska man klara sig när man kommer upp åldern så ska man använda sin rutin och börja tänka smartare. Men fakta är att han har bara blivit dummare med åren spelmässigt Han gör junior misstag som han aldrig gjorde förr Hur ska vi kunna utvecklas och förnya oss om vi jämt och ständigt ska försöka gripa tag i det förflutna. Vi har spelare som är ovärderliga. Messi, iniesta, puyol, xavi, dessa spelarna har förtjänat att själva bestämma sitt öde. Även om dom hade varit 40 år gamla och knappt kunnat gå så ska dom bli erbjudna kontrakt dom vill ha Alves är ingen av dom, har han betytt mkt det är självklart och klubbens bästa ytterback genomtiderna. Men han har aldrig haft och kommer aldrig ha samma status som dom tidigare nämnda Han har fått betalt för sina prestationer både ekonomiskt och sportsligt men när det ska vara slut då ska det vara slut.
Barcelona KiNg-PuYi
2015-06-05 10:05
Mdawg

ja verkligen. så jävla nice! skickade på marc andre för jag gillar verkligen jämförelsen med mano neuer.. plus att han fortfarande är talang=) grymt o vara cule i dagsläget haha.
Barcelona Mdawg
2015-06-05 09:50
@KiNg-PuYi:

Här är en på Bravo också, 2 grymma målvakter!
Barcelona petersays
2015-06-05 09:43
"Återigen han är 32 år gammal, och kräver 3 års kontrakt med samma lön. Det är inga fickpengar som vi har råd att slänga bort på enbart lön. Vinner vi cl kommer stjärnorna börja knacka dörr hos sportchefen. Messi kommer bland annat öka sin med några % "

Fast jag tycker det är lite sympatiskt att han kräver det ändå. Det år så otroligt tråkigt att tro att spelare inte kan göra någonting för att de passerat 30. Alves kan ha en mycket grymmare fysik än vilken 25-åring som helst. Han är 32, inte 52. Dessutom kommer en hel del list, knowhow och rutin med ålder - något som man inte kan få annat än genom erfarenhet.

Men att jag tycker det är sympatiskt av honom att ställa lite krav och att jag tycker spelare håller efter 30 betyder inte att jag i just DETTA fall vill att vi ska signa på Alves för 3 år till. Hade det varit Puyol elelr Xavi hade jag däremot inte tvekat alls. Hade inte Puyol dragits med skador hade jag gärna sett honom i backlinjen tio år till!

"Age is just a number man.."
Barcelona KiNg-PuYi
2015-06-05 08:38
se upp neuer!
Barcelona KiNg-PuYi
2015-06-05 08:27
Modric: "I wish Rakitic all the luck in the world on Saturday. I want FC Barcelona to win the Champions League because of him, he deserves it."

löneavdrag väntar dig nu luka haha perez kommer inte att gilla det här:D
Barcelona 11-9-10
2015-06-05 07:22
Hur många här inne tror att Alves kommer hålla samma nivå nästa säsong som han har gjort dem senaste 2 månaderna? Han är vår svaga länk i försvaret Han står fortfarande för idiotiska bolltapp varje match Återigen han är 32 år gammal, och kräver 3 års kontrakt med samma lön. Det är inga fickpengar som vi har råd att slänga bort på enbart lön. Vinner vi cl kommer stjärnorna börja knacka dörr hos sportchefen. Messi kommer bland annat öka sin med några % Han brister räddas av vår trio där fram, och pique + målvakterna där bak. Och återigen Alves måste ersättas förr eller senare, han har haft 2 dåliga år och 2 bra månader. Det rättfärdigar hans krav tydligen Nej detta är ett ypperligt tillfälle att börja tänka på framtiden. Han kan få 1 års kontrakt med samma lön and thats IT, passar inte det får väl titta på en ny presskonferens :)
Barcelona A good coach is everything!
2015-06-05 06:12
Xaviesta// Tack !
Barcelona KiNg-PuYi
2015-06-05 05:22
frågan om pedro fått en lönehöjning haha. bartos o grabbarna belönar alla som gått ner sig känns det som hehe
Barcelona ( Xaviesta )
2015-06-05 02:41
Lion24 Busquets, Xavi, Iniesta, och Rakitic kan alla spela med Messi. Neymar och Suarez spelar även dom hur fint som helst med honom. Mascherano och Pique fixar det också. Nu är detta inga dussinlirare jag räknat upp, men tycker ni glorifierar Alves lite väl mycket. Det är inte så att Bartra tex hade gjort Messi sämre om han delat kant med Messi. Snarare hade Messi gjort Bartra ännu bättre om något. Bartra, Adriano osv är alla nödlösningar i en enda säsong bara. Sedan vill jag se en riktig ytterback värvas in. En ung, talangfull lirare som vi kan satsa på och investera i och bygga upp och utveckla för en lång tid framåt. Finns inga som sticker ut som klara stjärnor i dagsläget men kanske ser saker och ting annorlunda ut till nästa sommar när vi får värva igen, vem vet. Någon Sydamerikansk lirare som kanske exploderar i Copa America eller vad fan som helst. Känner bara att det räcker med Alves och att han fått en liten uppstickare i formen ändrar inte hans karriärdipp i allmännhet där kurvan tydligt pekat på stagnation dom senaste åren. Nu är det egentligen skitsamma vad vi alla tycker då jag tror att Alves lämnar självmant om vi vinner finalen. Då har han inget kvar att uträtta än att packa väskorna och stasha så mycket flis det bara går innan han inleder sitt nya glidarliv i Copacabana som pensionerad fotbollsspelare med sin gitarr som han för övrigt suger på. Att trubadur-knäppa dom enda 3-4 ackorden man kan är inte att spela gitarr. Äsch, jag låter bara bitter nu kanske, men om vi bortser från det sportsliga så tål jag inte Alves nåt mer. Har fått nog av hans loja attityd dom densitet säsongerna, hans kritik mot fansen och på senare hans otroligt dåligt tajmade PK där han plockade fram det verbala maskingeväret. Fick legoknekt vibbar av honom den dagen. Skulle någon av våra ädlaste diamanter i form av Messi, Iniesta eller självaste Xavi gå ut i media på det sättet och böla om pengar? Knappast va? Därav hyser jag inte samma känslor för honom som nämnda karlar heller. Han må bidragit till en enormt titelfylld era sedan han värvades hit från Sevilla men när jag skriver Alves och Legend i samma mening får jag en dålig eftersmak i munnen tyvärr, och det kan man inte klandra någon annan än Dani själv för. Hårda ord, men sanna.
Barcelona Lion24
2015-06-05 01:37
Gabriel

Ett fantastiskt inlägg. Folk verkar tro att man kan slänga in vem som helst på högerkanten för att spela med Messi, man pratar t.o.m om Bartra/Montoya vilket är helt absurd enligt mig för en klubb som heter FC Barcelona och på den kant där Lionel Messi huserar. Att spela med Messi är det enklaste men samtidigt det svåraste man kan göra. Det är det enklaste eftersom han gör livet så mycket lättare för dig som högerback eftersom han tar så mycket ansvar. Det blir mycket svårare eftersom man måste tänka som Messi och försöka förstå vad Messi kommer göra och det är inte det lättaste att hänga med ett geni.

Alves klickar inte bara perfekt med Messi utan han är också en fantastisk presspelare. Visst tar han några onödiga frisparkar men det finns inte många högerbackar som är lika intensiva som Alves. Montoya är ett skämst i den aspekten då han är planetens snällaste fotbollsspelare, han går inte ens in i duellen för att erövra bollen utan han bara ''markerar'' att han är där med händerna. Douglas är Douglas. Ska Bartra och Messi fungera ihop på högerkanten? Bartra som spelare 95% med hjärta och 5% hjärna som mittback? Inte en chans. Pedro? Folk tänker bara på det man vill tänka men som högerback ingår ett försvarsspel också, speciellt när blir lämnad ensam ganska oftast eftersom Messi sparar krafter till offensiven. När ska Pedro upp för att sätta en spelare i offside? När ska han ta sin mittbackskollegas zon efter att denne tappat sin zon? Det är löjligt att man inte tänker längre än vad näsan räcker.

Hade vi haft en annan spelare än Messi på högerkanten så hade jag nöjt mig med Montoya eller Douglas. Hade Messi spelat som falsk nia så hade jag också nöjt mig med dom. Men nu när det uppenbart verkar fungera när vi spelar med Leo som högerytter, är aggressiva och har fått tillbaka presspelet och en presterande Alves i denna nygamsla spelstil, varför sabba det?
Barcelona S.Eto'o
2015-06-05 01:27
Hur kan man säga att Enrique inte har plats för ungdomarna? Var det inte han som starta munir 4-5(?) Matcher i rad i början av säsongen? Var det inte han som gav Sandro flera chanser? Fick inte munir Sandro sergi Roberto och Samper speltid i förta matchen i Cl mot apoel? Säg till mig en tränare i hela världen som skulle ha gjort nått likadant med Messi rakitic Xavi Neymar pedro Iniesta Busi i truppen. Han har inte haft andrum att ge talangerna chansen nu på våren då varje match har vart final. Han kan inte ha råd å chansa med talanger när vi var bara 2 poäng före Real, Det funkar inte så. Och sista hemma matchen så kunde han inte fortfarande chansa med B lags spelare då de hade viktig matchen i bottenstriden som de förlorade. Skyll inte på Enrique han har gjort allt han kunde
Barcelona ( Xaviesta )
2015-06-05 01:09
dinho the artist Vi kan inte vara överens om allt helt enkelt. Och utan att syfta på dig tror jag att många har helt enkelt fått helhetsbilden utsuddat och minns nu bara brassens senaste "prestationer". Skulle vilja kalla dom för aktioner istället då det mer är tillfälligt blixtrande som är sporadiskt utspritt över säsongen där långbollen till Suarez i klassikern samt förarbetet till Messis headshot på Boateng i semin är dom enda som sticker ut för mig. Nej. Jag håller fast vid att Alves form i år till största delen beror på Messi och inget annat. Måste även klargöra att det är inte bara på dom sportsliga grunderna jag helst önskar se honom försvinna ut ur klubben utan det är istället mer pga allt utanför plan. Slutligen kan vi konstatera att hans ålder talar för sig självt och därför känns det som att han är vår Maicon/Evra och att det är dags att skaka hand och gå vidare för bägge parters bästa. Det finns ingen som kan ersätta honom rakt av i dagsläget men jag ser gärna ett experiment på den kanten nästa år. Det här må låta absurt men varför inte ge Douglas chansen om vi nu inte tänker spela Bartra, Adriano, Montoya eller tom Pedro där? Jag är beredd att testa vadsomhelst nästa år med tanke på en eventuell hemplockad trippel och en lockout season när det kommer till värvningar. Bara jag slipper se Alves och hans eviga viftande mot domaren och gnäll på domslut. Återigen, lagets kollektiva prestationer i år samt Messis nygamla grundposition har färgat Danis insatser den här säsongen med ett helt spektrum av nyanser i regnbågens alla färger and then some. Vart var han dom tidigare gråa åren efter Peps resignation? Kolla hans kollega på andra kanten. Alba har varit ren och skär klass även när laget haft det motigt eftersom han är en mycket smartare och jämnare spelare än Alves är. När man sköter sitt alldeles utmärkt även om resten av laget går kräftgång, då är man en jävligt bra fotbollsspelare. Kan på rak arm inte minnas en enda dålig 90 minuters prestation från Alba sedan han värvades hit. Kan vi säga detsamma om Dani Alves? Jag går inte på den här illusionen om att han är pånyttfödd iaf. Och även om han är det är det ändå försent. Hoppas vi avslår hans önskemål och vinkar hejsvej och kör nytänk i form av något spännande projekt på hans position nästa säsong. Emily tror tydligen att Lucho kan ha planer för Pedro och att det kanske är därför han gått med på att förlänga. Något verkar klubben ha sagt eller gjort för att få honom att stanna. Vem vet. Min fråga om detta visar sig stämma är: Vem ska ersätta Pedro som fjärdeval i anfallet isf? Känns långsökt med Pedro som ytterback men konstigare saker har hänt i Barca förr. Någon härinne som är gammal nog att minnas när vi lirade Stoichkov som vänsterback en gång i tiden? Nej, tänkte det. Kröjf eller Bäckis kanske? ;)
Barcelona Liunil Masse
2015-06-05 00:23
Nostalgi...
Barcelona dinho the artist
2015-06-05 00:05
Xaviesta
Jag vill ha kvar Alves. Jag har heller aldrig sagt att jag velat göra mig av med honom. När det blåste kuling hänvisade jag till den rådande bristen på bra högerbackar och så mycket mer än så var det inte. Hoppas han får ett års förlängning.
Barcelona 11-9-10
2015-06-04 23:44
Pep hade fullt förtroende av laporta, även om han inte hade vunnit någon titel hade han varit kvar!
Barcelona 11-9-10
2015-06-04 23:43
Nu ska jag försvara både Tito, Tata och lucho Dom har inget säkert jobb så att dom kan riskera med ynglingar, samt inga tillräckligt bra talanger som tar chansen Den ende som har tagit chansen när han har fått den är Adama, vad hände sen vette fan Vinner lucho trippeln nu så skapar han andrum för sig själv om han är kvar. Han kan både fixa spelet samt slussa in talanger. Speciellt nu under transferförbudet
Barcelona LeoMessi
2015-06-04 23:37
Petersays Lucho verkar inte ha allt för stort förtroende för ungdomarna och dom hade fått mycket mindre speltid hos oss. Det gäller att låna ut dom till lag där konkurrensen inte är för stor. Varför inte låna ut till lag som rayo eller Celta Vigo?
Barcelona LeoMessi
2015-06-04 23:35
Jag tycker att Alves gör det onödigt svårt för sig själv om jag ska vara helt ärlig. Ja, Alves förtjänar verkligen respekt, han har varit en av dom viktigaste kuggarna i våra framgångar de senaste åren. Hans samarbete med Messi är helt fenomenalt. Men varför gå ut och hålla en sån presskonferens efter att han har fått det kontraktserbjudantet han ville ha? För att klaga på att han inte fick det i höstas? I höstas så hade helt ärligt inte gjort sig förtjänt av just det kontraktet han ville ha och även om han har spelar upp sig ordentligt under våren så tycker jag fortfarande att ett kontrakt på 3 år där han tjänar ca 9 M om året är för mycket. Han är till åren nu och den lönen är alldeles för hög. Vad händer om vi köper en ny HB? Ska Alves sitta på bänken och dra in 9 m? Eller ska han starta enbart för att han har för hög lön? Han har alltid varit jobbig när det vankas kontraktsförlängning. Bara för att man hatar ledningen så betyder det inte att Alves ska få hur hög lön som helst heller. Om han inte får förlängt nu så förstår jag! Han fick erbjudandet han ville ha och då valde han att gå ut och såga klubben. Visst det var härligt när han sågade dom men inte bra för hans del och då får han skylla sig själv.
Barcelona petersays
2015-06-04 23:34
@LeoMessi:
Fast de lär sig ju inte bättre på bänken i Sevilla eller i Segunda B. Under Rijkaard och Peps första år känns det som om ynglingarna fick mycket större förtroende - vissa växte med det, andra inte. Men de fick speltid och tränaren behövde inte mer än en säsong på sej för att bestämma spelarens framtid. Nu ska de vallas runt på lån i allahanda ligor och divisioner och så blir det ändå inte ett skit till slut. Bättre att kasta in dem i hetluften och se hur det går.
Barcelona 11-9-10
2015-06-04 23:31
Snackas mycket om messis relation med neymar, men finns en annan som har en bra relation med neymar och det är xavi. Han är som en liten fadersfigur för brassen och oftast han som skyddar neymar på plan
Annons: