/spanien/barcelona/forum/2391.aspx/spanien/barcelona/forum/2391.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gabriel
2015-06-03 17:13
ALERT!

Chellini var idag tvungen att avbryta träningen pga muskelproblem. Det har ännu inte framkommit om man valde att avbryta träningen pga en skada eller bara pga säkerhetsåtgärder. Juventus har också Barzagli skadad och seriöst tveksam till spel.
Barcelona Cule4life
2015-06-03 17:07
Det är en stor sorg att Barca inte får värva, medan dom andra lagen får vässa sk elvor så får vi köra på med samma om ändå har varit förträfflig, så måste ändå Barca storhandla.

Veratti, Rues, Hummels hade jag varit toknöjd med.
Barcelona Vampíro
2015-06-03 17:03
Har aldrig förstått när folk skriver om Denis Suarez och Halilovic som spelare för A-laget redan nu. Är det en sak man borde ha lärt sig så är det att det knappast är så enkelt. När var det sist nån kom upp och lyckades leverera? Kolla bara på senaste gänget med Bartra, Montoya, Muniesa, Dos Santos, Roberto med flera. Vissa är duktiga men håller absolut inte för att spela i Barcelona varje vecka. Jag köper inte alls resonemanget att inte förstärka positioner bara för att man har en yngling som kanske, förhoppningsvis kan bli bra i framtiden, eventuellt. Är kidsen tillräckligt bra så får de chansen. Titta på Pedro och Busquets, de var bra trots att konkurrensen var mördande och de lyckades ändå ta plats. Det var ett bra tag sen någon från La Masia kom upp och verkligen visade klass så man bör vara försiktig med att skräddarsy tröjor åt framtida spelare.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona LennyRomario
2015-06-03 17:02
Eftersom absolut INGEN bett mig att förtydliga mina resonemang kring guldbollen är det väl ytterst lämpligt att jag gör det. Hur kan man (läs Ronaldo) vinna guldbollen utan att vinna en titel, undrade någon. Det är inte alls särskilt märkligt. Är man den bästa spelaren i världen så är man. Oavsett vad man vunnit eller inte vunnit. Det betyder inte att jag menar att Ronaldo var det. Men på samma sätt som jag tycker att Messi är världens genom tiderna bästa spelare utan att ha vunnit ett VM, tycker jag att man ska ha möjligheten att bli årets bästa spelare utan att ha vunnit en endaste titel. Jag menar, vaknar Douglas till liv nästa år och sprutar in 52 assist och 17 mål från högerbacken och framstår som Roberto Carlos och Cafus kärleksbarn, ja då ska han fan ha guldbollen även om Barca inte vinner någon titel. Någon undrade varför FIFA förlängde röstningen, om det inte var för att det var en komplott? Ja, att de förlängde röstningen för att fler skulle rösta på Ronaldo tror jag absolut stämmer. Att förlänga en röstperiod är ju såklart tramsigt och löjligt. Att göra det EFTER att Ronaldo öst in massa mål på Sverige är såklart ännu tramsigare. Men om man ska vara ärlig så delas ju guldbollen ut per kalenderår, inte säsong. Så att inte ha med avgörande VM-kvalmatch/er innan rösterna läggs var ju idiotiskt ifrån början. Ett annat problem är just att guldbollen delas ut årsvis, vilket jag tror gör att början på en säsong (Augusti - November) gör större avtryck än vad man uträttade i slutet på förra säsongen. Människor glömmer. Många, men inte tillräckligt många, menade ju att Sneijder skulle ha fått guldbollen efter VM 2010 (inte jag), men han kom bara fyra. Det största problemet med guldbollen nu är att rösterna ofta är mer pinsamma än grannröstandet i eurovision. Messi röstar inte på Ronaldo bland de tre, och Ronaldo röstar inte på Messi. Kompany röstar på Courtois, Godin på Diego Costa, Lloris på Benzema. Ja,löjligt helt enkelt. Som skolvalet i sexan, fast utan aromen av luktsudd. Angående att jag tycker man ska skruva ned konspirationsteorierna eftersom Messi vann VM:s guldboll så står jag för det fullt ut. Messi var inte i närheten av den klass han håller denna säsong, då är han ju odiskutabel etta. Jag tycker personligen att både Neuer, James och Mascherano var klart mer välförtjänta av den utmärkelsen. Att kasta skit på Ronaldo och babbla om penaldo, frisyrer och egoism är så enkelt att man just av den anledningen borde hålla sig ifrån det. Det finns ingen anledning att förminska Ronaldo, Messi är inte behov av det. Han kommer att bli ihågkommen som nummer ett ändå.
Barcelona Erik Satie
2015-06-03 16:57
@AndreD:

Jaså, nu hittade jag den. Ful layout likväl.
Barcelona Gabriel
2015-06-03 16:54
L.A.M nr 10 Gundogan är inte en spelare jag vill se hos oss, tycker att han är överskattad dessutom vet man inte heller riktigt vart man har honom efter alla hans skador. Han är en duktig mittfältare men inte på Thiago eller Verrattis nivå, då tänker jag främst på tekniken vad gäller att trassla sig ur trånga situationer och ska vi ersätta Xavi så ska det vara en spelare som har en gudabenådad teknik på små ytor. Det har inte Gubdogan, däremot är en en väldigt duktig passningsspelare som även jobbar hårt. Men jag säger tack men nej tack till honom, jag eftersträvar mittfältare som har det där "lilla extra", något jag absolut inte ser i Gundogan men som däremot samtliga av Thiago, Verratti och Coutinho besitter. Sen kan jag förstå ditt argument att 2 st känns "overkill" men jag håller inte riktigt med. Xavi försvinner och vi behöver alltså ersätta honom med någon. Men nu kommer jag till en fråga, hade vi inte velat köpa en mittfältare även om Xavi bestämde sig för att förnya sitt kontrakt med oss? Jag tycker vi behöver 2 mittfältare till av hög klass, inte bara för att säkra oss i nuet utan även till framtiden. Iniesta är faktiskt 31 år gammal och är knappast purung längre, varför ska vi vänta ännu längre med att köpa in klass mittfältare? Risken är då att Chelsea, PSG, Bayern München eller Real Madrid köper till sig dem, sen står vi där och undrar vem vi ska köpa när dagen kommer där Iniestas all fotboll är slut. Det är ingen risk jag känner att jag är villig att ta. Vi har spelat med samma mittfält sen 2008, bortsett från i år där Rakitic tog Xavis position. Denna säsongen var det första steget till det nya generationsskiftet, men generationsskiftet är långt ifrån genomfört till hundra procent om man frågar mig. Visst, vi har köpt in 2 nya målvakter som håller en grym nivå för att ersätta Valdes med och vi köpte in Rakitic för att ersätta Xavi, dessa 2 positioner är egentligen de enda som kan räknas in som "rena byten" i generationsväxlingen, för när det kommer till anfallspositionerna har Barcelona alltid varit en klubb som siktar på att köpa upp de bästa spelarna så där är byten mellan nya spelare mycket mer av en frekvent sak. Min poäng är att Iniesta behövs också bytas ut förr eller senare. Ska jag vara helt ärlig så anser jag att Iniesta har underpresterat den här säsongen, men vi culés väljer att gulla med honom väldigt mycket för att det just är Iniesta och han har en speciell plats i våra hjärtan. Sen är säkerligen en annan stor anledning till varför Iniesta undkommer så mycket kritik den här säsongen det faktum att laget trots allt gått så bra mot våren och vi redan vunnit 2 titlar och har chans på trippeln om några dagar, men det hade varit intressant att se hur kritiken mot Iniesta från culé-håll hade sett ut om laget inte hade gått som på en räls. Min gissning är att han hade varit en av de som man valt att kritisera allra mest isåfall, just eftersom Iniesta kanske varit den av alla våra 11 ordinarie spelare i startelvan som levererat sämst. Nu anser jag ändå att Iniesta fyller en viktig roll med bara hans blotta närvaro och att han ändå är viktig på flera sätt. När man genomgår en generationsväxling och bänkar en spelare som exempelvis Xavi som varit ordinarie i Barcelona av det jag kan minnas sen 2002 så är det mycket som känns annorlunda för spelarna på planen, då kan det ha varit bra att ha en annan trotjänare på mittfältet som funnits med en längre tid och vet vad det innebär att spela på Barcelonas mittfält. Men när vi pratar om rena prestationer och vad Iniesta levererat på plan så har det funnits mycket att önska från hans sida. Han hade en kort period under kvartsfinalerna mot PSG och kort därefter där han såg ut som sitt gamla jag men kort och gott så har det här varit långt ifrån Iniestas bästa säsong. Nu väljer jag ändå att tro att Iniesta inte är helt slut som fotbollsspelare, vi kan säkert få ut minst 2 bra till säsonger av honom, men hans prestationer den här säsongen samt hans nu, 31-åriga ålder har gjort att jag anser att man på allvar borde tänka på att köpa in 2 bra mittfältare och inte bara 1. Det är så jag väljer att se på saken. Men respekterar de som tycker annorlunda.
Barcelona Lion24
2015-06-03 16:46
L.A.M Nr 10

Jag håller med dig om att 2 nya mittfältare är alldeles för mycket. Då har vi Rakitic, Iniesta och Rafinha på mitten. Kommer 2 nya mittfältare så kommer vi ha 5 spelare på 2 positioner, inte alls optimalt. Lägg till Halilovic och Samper (kanske Denis Suarez, beror på om Sevilla köper honom vilket jag läste att dom hade gjort). Nej det är alldeles för mycket. Jag vill precis som du ha hit Gundogan då det där är en mycket komplett spelare, han är hälften Xavi och hälften Iniesta. Kan kontrollera tempot (inte så bra som Xavi naturligtvis) och kan ta sig förbi 2-3 spelare med en enormt fin teknik.

Sen så verkar han vara ödmjuk också. Han är även van vid ett högt presspel och hög intensitet efter sin tid i Dortmund. Det där är en perfekt spelare i mina ögon. Angående anfallet så håller jag också med dig, det är väldigt svårt att hitta anfallare som kommer acceptera, som du säger, hundraprocentig bänkplats när Ney, Leo och Suarez knappt vägrar att rotera. Dom vill spela hela tiden och vi har sett hur det kan gå när nån av dom blir utbytta. Någon nämnde Deuloefu och Adama men jag personligen tror inte på nån av dom, framförallt den förstnämnda så det där är en klurig fråga. Tror att en spelare som är runt 30 skulle acceptera en bänkplats mer än en ung spelare så det är kanske bättre att kolla åt det hållet. Annars är Halilovic också ett namn för anfallet då jag inte riktigt ser honom som en mittfältare. Man kan inte gå in i en säsong för att hoppas att ingen blir skadad utan man måste vara förberedd på allting.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-06-03 16:27
Gabriel

Två mittfältare känns lite overkill. Hade någon av Coutinho, Thiago eller Verratti kommit hade jag blivit överlycklig men man får inte glömma att vi faktiskt haft ett välfungerande mittfält den här säsongen. Det är Xavi som behöver ersättas, men annars har vi en del talanger på våg underifrån. Gundogan hade varit ett fint tillskott i januari, riktigt fin lirare.

Angående anfallet är det väl en av få, om inte den enda, nackdelen med MSN. Svårt att få någon av dem att gå med på ett rotationsystem och svårt att få in en duktig anfallare som accepterar en hundraprocentig bänkplats, där han i praktiken får sitta och hoppas på att någon blir skadad. Men sen är det ju som du säger, efter Suárez frånvaro de första två månadena har vi haft extrem tur med skador och avstängningar på anfallstrio och man behöver någon som kan axla åtminstone en del av ansvaret vid behov. Man kan också välja att spela med fyra mittfältare och två anfallare. Nu finns ju inte Xavi tillgänglig nästa säsong men i år hade Rakitic kunnat utgå från höger, Iniesta till vänster med Xavi och Sergio som centrala balansspelare. Jag tror även en sådan formation hade fungerat bra.
Barcelona S.Eto'o
2015-06-03 16:26
Glöm inte att Neymar och Suarez inte har startat lika många liga matcher som man tror. Neymar har startar 29 matcher i ligan och Suarez har startat 25 matcher och jämför man med Benzema & Bale blir siffran 29 respektive 30. Cavani har startat 30 liga matcher, Lewan har startat 28 matcher i en liga som spelar 34 matcher per säsong, Muller har också startat 28 matcher. Aguero har startat 30 matcher. Tevez har startat 29 matcher, sanchez har startat 34 matcher, Van Persie har startat 25 matcher och Wayne Rooney har startat 33 matcher. Tänk er hur många mål MSN skulle ha om det inte vore för avstängningen på Suarez
Barcelona AndreD
2015-06-03 16:24
@Erik Satie:

Du bläddrar ner två steg så har du spanienbloggen. Fan vad omöjligt.
Barcelona Erik Satie
2015-06-03 16:21
Är det bara jag som tycker att Fotbollskanalens nya layout är gräsligt ful, och ineffektiv? Jag menar, innan var den inte heller särskilt bra, men man kunde i alla fall hitta till exempelvis spanien-bloggen. Nu är det en omöjlighet. Blir inte förvånad om de får lägga ner hela skiten inom ett par år.
Barcelona Junta Dimision
2015-06-03 16:17
Rotationsspelare till våra yttrar tycker jag faktiskt att vi har, vill se Deulofeu i A-laget nästa säsong tillsammans med Adama Traore och det enda jag faktiskt tycker att vi ska köpa är ett komplement till Suarez då mycket av vårt anfallsspel ligger i att 9an trycker upp motståndarens backlinje.
Barcelona Krabban94
2015-06-03 16:09
@11-9-10:

Men varför betala 300k i lön per vecka för en rotationsspelare?
Barcelona 11-9-10
2015-06-03 16:07
Striker*
Barcelona 11-9-10
2015-06-03 16:06
Det roliga är det vi saknar allra mest är en bra avbytare till trion längst fram. Får går en av dom sönder så har vi det genast mycket svårare. Pedro håller inte/har stagnerat i Barcelona tyvärr. Ett miljöbyte hade gjort honom gott Då är faktiskt Rooney ett alternativ, han tycks älska att titta på Barcelona. Kan spela ute till kanten och som skriker, kan förändra en matchbild via inhopp och starta. En som alltid spelar med hela hjärtat
Barcelona Gabriel
2015-06-03 16:02
Alla verkar vara överens om att Thiago är den spelaren vi vill se mest hos oss, som inte redan spelar i laget. Ironiskt med tanke på att vi hade honom men fumlade bort honom till Bayern. Om vi pratar rent realistiskt, hur stor möjlighet tror ni vi skulle ha i att värva tillbaka Thiago från Bayern München? Han har väl kontrakt till 2017 om jag inte missminner mig, så om man har planer på att köpa tillbaka honom bör man börja visa det intresset redan nu så han inte förlänger. Så länge Pep är tränare i Bayern lär han förmodligen vara en omöjlig värvning dock, men Pep kör förmodligen sin sista säsong som coach för Bayern München nästa år. Då har alltså Thiago 1 år kvar på kontraktet och Bayern finner sig i samma sits som vi var med honom en gång i tiden. Kanske inte en så omöjlig värvning trots allt nästa sommar? Tänk om vi skulle lyckas värva Pogba och Thiago under samma sommar? Gällande Pogba så är det alldeles för mycket pengar för honom som det pratas om, och de lönekraven han ryktas ha kan han bara glömma ifall han vill spela hos oss. Dessutom blir hans agent en mardröm att ha o göra med. Personligen hade jag nog föredragit att värva tillbaka Thiago och köpa Coutinho. Tror att båda dessa hade kostat mindre tillsammans än vad Pogba hade gjort. Om jag själv ska svara på min egna fråga så blir det nog Thiago, Coutinho sen en av Marquinhos eller Benatia men hade nog valt Marquinhos ändå pga hans unga ålder sen hade det varit guld med Bacca som truppspelare på bänken, men det hade han förmodligen aldrig accepterat. Tänker bara att what if någon av våran trio där framme går sönder. Då är knappast Pedro en spelare jag litar på. Vi har haft tur med vår super trio i år när det gäller skador, det är inget vi ska räkna med eller ta för givet nästa säsong. Men prio värvningar, Thiago, Coutinho och Marquinhos. Tre brassar alltså. Blir ett mini Brasilien av Barça. Neymar hade nog trivts ännu bättre, hehe.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-06-03 16:01
11-9-10

Ja, jag tänkte mer på vilken spelare han ersätter utan att fokusera alltför mycket på rollfördelning. För Rakitic flyttar man inte på, gör man det försvinner den så viktiga defensiva balansen och dynamiken i vårt spel som i år varit skillnaden mot tidigare. Ska man ersätta någon spelare är det tyvärr Iniesta, en av mina all time favorites, även om jag tror han kan resa sig och göra det bättre nästa säsong. Iniesta är absolut inte slut som spelare utan har mycket kvar att ge, men skulle vi få chansen att hämta tillbaka Thiago skulle jag göra det utan att blinka.
Barcelona Ney
2015-06-03 15:47
L.A.M. Nr 10

Poängen är att Douglas åtminstone får mer speltid och får de 12 tillfällen Montoya fått den här säsongen (inhopp och startplats).
Barcelona Mdawg
2015-06-03 15:40
Gabriel

*Alaba som ytterback, bra offensiva kvalitéer som behövs då Dani börjar gå till åren.
*Modric, Veratti och Thiago till mittfältet, stark bredd på mittfältet som ska slita som vargar och få upp bollen till anfallet, ska vara bollsäkra och klara av press, kunna transportera bollen vid behov och slå väldigt smarta och öppnande passningar..
*Aguero som en joker att slänga in i anfallet, har alltid velat se honom i Barca, bra polare med Messi, skulle tillföra mycket även på sidan av planen, på träningar och i omklädningsrummet tror jag!

Dessa är de jag kan komma och tänka på nu på rak arm, säkert någon jag glömt bort i all hast!
Barcelona 11-9-10
2015-06-03 15:38
L.a.m nr Tänkte lite tvärtom, thiago ersätta xavi. Thiago har visat i Bayern att han kan agera spelmotor och kontrollera matcher men samtidigt ha kvar de magiska dribblingarna Flytta över rakitic te vänster på mittfältet, lyfta upp honom 10m så han kan hota med sitt skott och löpvilja
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-06-03 15:31
Gabriel

Om det är någon plats i laget vi ska förstärka på så är det nog ändå Iniestas position. Skillnad på hur det var för några år sedan då vampyren kanske var lagets bästa och jämnaste spelare. Thiago har en underbar bollkontroll, finess och kreativitet där jag tror han skulle komma bra överens med MSN men även underskattade defensiva attribut som gör att han möjligtvis skulle fungera bättre i Luchos presspel än Iniesta. Så det blir väl Thiago, även om jag inte ser några direkta svagheter i dagens Barcelona.
Barcelona Den vise mannen
2015-06-03 15:22
Gabriel Om jag bara får välja en hade det blivit Thiago. Det skriker Barca om den mannen. Hade varit coolt med båda bröderna på mitten om ngt år. Kan ni komma på där det funnits ngt brödra par på absolut världsnivå som spelat på samma mittfält? Ngt annat som jag är nyfiken på (vet ej om det funkat i praktiken) är Alaba som HB. Tror inte han hade haft sämre inlägg än Alves. Alaba tycker annars är väldigt komplett.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-06-03 15:21
Ney

Förlänger Alves blir det nog inte så värst mycket speltid för Douglas nästa säsong heller oavsett om Montoya lämnar. Flyttar Alves vidare, ja, då har vi problem samtidigt som Douglas får sitt livs chans. Kanske han överraskar och höjer sig enormt när han får regelbunden speltid? :) Troligtvis inte. Nyckeln är i alla fall att behålla Alves.
Barcelona Ney
2015-06-03 15:05
@L.A.M Nr 10:

Förhoppningsvis betyder det att Montoya lämnar vilket lämnar mer speltid åt Douglas förutsatt att Alves förlänger.
Barcelona Ney
2015-06-03 15:04
Det bara skriker klass när man ser Xavi. Sättet han är på. Vilken förebild han är .... på alla sätt.
Barcelona NoGo™
2015-06-03 15:00
Xavi ska bli pappa!
Barcelona DM1982
2015-06-03 14:33
Det var många som skrattade när Pep lyftes upp som tränare, även när Lucho tillsattes. Har man lärt sig något om tränare är att de kan lyckas när man minst anar det. Benitez kan vara det som Real behöver, vem vet? I slutet av dagen så är det inte en dålig tränare.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-06-03 14:30
Haha, Douglas har ju varit tillgänglig hela året. Vadå nyförvärv? Vermaelen kan jag delvis förstå, tror han kan prestera om han får vara skadefri och få speltid.
Barcelona NoGo™
2015-06-03 14:24
Länk till Xavis tribute här!
Barcelona NoGo™
2015-06-03 14:22
Bartomeu (president): "Vermaelen and Douglas did well against Deportivo. They will be our summer transfers." [ser]

Ehhhh.......Finner inga ord just nu.......
Annons: