/spanien/barcelona/forum/2353.aspx/spanien/barcelona/forum/2353.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona enkos
2015-06-09 10:29
Vill Alves ha några miljoner extra i signbonus eller handlar det bara om det blir 1 2 eller 3 år? Om det nu handlar om bara lön så ge honom 3 år man slipper ju betala övergångsumman som normalt kostar en del... med andra ord får man honom gratis
Barcelona LeoMessi
2015-06-09 10:12
Första spelarna ---> flesta spelarna Auto correct ville annat.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona LeoMessi
2015-06-09 10:11
Flavia Så det är endast relevant om dom har spelat hos oss i knappt ett år innan dom ens nått puberteten? Jag gissar på att han spelade för reals akademi efter han lämnade vår, antagligen för att han inte hade en lyckat sejour i Barca. Ska han då skita i att försöka i Madrid enbart för att han kanske kan krita på för Barcelona 10 år senare? Något säger mig att han i dagsläget hellre hade spelat för Barca än för real. Likt dom första spelarna helt enkelt, vi är en mer attraktiv klubb än dom. Men jag tycker inte att det är relevant vilket lag Vidal höll på som barn...
Barcelona Gilgamesh
2015-06-09 10:10
Flavia, Dina kriterier för att tycka illa om en blivande barcaspelare skrämmer mig, denna fundamentalistmentalitet är ju helt från vette. Vad spelar det för roll vilken klubb han gillat som grabb och vilka anledningar han hade för det? Kamma dig.
Barcelona Shanghai
2015-06-09 10:02
@barcastuff: Barcelona and right back Dani Alves (32) are working on his contract renewal. It's not ruled out that a deal is announced this morning. [md] Hoppas han kritar på kontraktet. Jag menar kom igen, han får 2+1 år och kanske lite högre betalt. Dessutom har han sina bästa vänner här. Att han vill flytta är för utmaningen, men jag tror att det hade varit en finare utmaning att stanna och konkurrera med Aleix Vidal och få legendstatus i klubben.
Barcelona enkos
2015-06-09 07:39
Ronaldos mamma greps på flygplatsen med 55 000 euro i kontanter mot det 10 000 tillåtna. .. polisen tog 45000 då hon inte kan stryka varifrån dessa kommer..
Barcelona 11-9-10
2015-06-09 07:16
@barcastuff: Rakitic: "Teammates said they'll cut off my hair if we'd win the treble? Won't happen before my wedding, I have my guns ready... (laughing)"
Barcelona 11-9-10
2015-06-09 07:07
En gång i tiden uttalade sig Alves att han gillade Madrid Sug på den en stund Eto'o gillade också Madrid i sina yngre dar Den kan ni med suga på Och självaste Ronaldinho var påväg till Madrid Eller så tar vi upp modric, Isco, özil m.m
Barcelona AndreD
2015-06-09 06:32
Vem bryr sig egentligen? I slutändan är det pengarna alla spelar för. Ingen hade haft fotboll som jobb om det hade varit dåligt betalt.
Flavía
2015-06-09 06:29
Idag har det gått exakt 8 år sedan som Messi gjorde "Guds hand" mot Espanyol.
Flavía
2015-06-09 06:12
@LeoMessi:
Klart att sådana som han tar chansen för att vilja representera för oss, det var ett erbjudande som kommer bara en gång nämligen... Du säger att Vidal aldrig har spelat för Real Madrid, något som inte stämmer alls. Katalanen var som sagt en akademispelare för vår största antagonist. Angående om Lucho som mig veterligen aldrig gått ut och sagt att han var en Madridista innan han tog det "förbjudna" steget. Samma sak gäller det för Ronaldo. Om culés som Modric, Kroos och Isco hade spelat i La Masia och sedan representerat Madrid så hade dina exemplen varit relevanta men nu är det inte så fallet.
Barcelona KiNg-PuYi
2015-06-09 02:38
Shanghai

djemba djemba sa d. o crs idol var rivaldo haha
Barcelona LeoMessi
2015-06-09 02:20
Tycker att det är lite småsint att sluta gilla Vidal bara för att han gillade madrid som liten. Kom igen nu, han valde barcelona och han är villig att ge upp 6 månader av sporten han älskar mest för att kunna spela för oss.

Om man kan respektera Lucho och Ronaldo, som båda spelade för real madrid, så kan man åtminstone respektera en spelare som var madridfan som barn men som aldrig har spelat för dom.

Då kan man lika gärna hata spelare som Modric som är barcafans som spelar för madrid. Samma med isco, samma med kroos osv.

Barcelona Shanghai
2015-06-09 01:49
Liunil Masse

Japp, hans tidigare lagkamrat har sagt det och CR7 har själv sagt att han gillar FC Barcelona, såg det på ett klipp. Skall se om jag hittar.
Barcelona Liunil Masse
2015-06-09 01:33
@Shanghai:

CR7? Har jag missat något där?
Barcelona Gabriel
2015-06-09 01:11
Att Aleix Vidal lirat för Real Madrids ungdomsakademi samt att han såg sig själv som madridista i yngre dar är knappast något man vill höra som culé. Extra konstigt blir det då han är ifrån Barcelona, kan inte förstå hur någon som är ifrån Katalonien kan hålla på den klubben, det är verkligen konstigt. Det enda jag försöker tänka på för att lugna mig är att Luis Enrique en gång i tiden spelade för Real Madrid, sedan lämnade han klubben och kom till världens finaste klubb och blev en legend här, först som spelare, men nu även som tränare.

Om Vidal krigar på, kämpar och levererar med fina prestationer hos oss så lär han växa, men det blir omöjligt att älska den här värvningen nu på samma sätt som man gjorde när vi köpte Alba exempelvis.

LeoMessi

Muchas gracias hermano, alltid lika roligt att man uppskattas för det man skriver.
Barcelona Shanghai
2015-06-09 00:51
Någon som vet vilka vi ska möta inför försäsongen?
Barcelona ( Xaviesta )
2015-06-09 00:46
Bara jag som tycker att det är fjantigt med alla dessa kyssar på klubbmärken så fort det vankas presentation? Oavsett klubb. Är du en Messi, Xavi, Maldini, Zanetti, Puyol, Gerrard osv är det en otroligt vacker gest varje gång. Men dag 1? Ninja please.. Helt rätt att Vidal inte kysser något. Låt honom eventuellt skapa sin historia först, prestera över en lång tid samt låta sin eventuella lojalitet tala för sig självt, sedan kan vi se på lite hångel.
Barcelona Shanghai
2015-06-09 00:34
Flavía Inte konstigt han inte kysste klubbemblemet på presentationen. Killen får motbevisa för oss nu när han köpts. Men ingen fara, Real Madrid CF har ju redan och har haft spelare som har hållit på den katalanska klubben som; Isco, Modric, CR7 och Özil.
Flavía
2015-06-09 00:29
Aleix Vidal: "I was a Real Madrid fan as a kid" Det var jäkligt synd att höra från honom då jag faktiskt började gilla honom. Nu är han helt död i mina ögon och Vidal får leverera så pass att jag ser emellan fingrarna för det uttalandet i framtiden. Edit: Han var till och med en akademispelare för Madrid vilket gör det knappast lättare att tycka om Vidal.
Barcelona NoGo™
2015-06-09 00:08
@Davids3:

Riktigt nice tröja! Var den första tröjan jag köpte, #11 Rivaldo :P
Barcelona LeoMessi
2015-06-09 00:02
Gabriel

I love you bro! Din härliga och informativa inlägg får mig att skämmas så jag vågar inte riktigt skriva för det bleknar i jämförelse med det du har bidragit med :)
Barcelona KiNg-PuYi
2015-06-08 23:44
snälla gud lyssna på mina bön o ta hem förlorade sonen!
Barcelona Rambla~
2015-06-08 23:43
Hur den där målvakten fortfarande tillåts stå för Sverige är fan gåta. Hon är totalt värdelös. Nu på ett friläge stretade hon med benen, utan att rusa ut dessutom, värre än en glädjeflicka från Reperbahn. Skottet gick rakt på henne. Det här Sverige är verkligen inte bra.
Barcelona Gabriel
2015-06-08 23:43
Mina kära vänner, nu är det så att jag tagit fram lite facit och historia för den som är intresserad. Faktum är att jag är helt förbluffad över hur dominanta vårat Barça har varit i världsfotbollen och i Europa det här senaste decenniet. Tiden vi varit så här dominanta är tiden där fotbollen ändrats, och reglerna gjorts om då tänker jag framför allt på Champions League.

För den som inte visste det så bestod Champions League/Europacupen enbart av 16 lag i dess debutsäsong 1955-1956, där respektive vinnare av sin liga fick delta. Real Madrid vann ligan året innan, dvs 1954-1955, vilket också gjorde dom till Spaniens representant av Europacupen. Real Madrid kom också att vinna ligan de 3 nästkommande åren vilket skulle göra dem till Spaniens representant i turneringen och automatiskt utesluta något annat spanskt lag, exempelvis Barcelona som inte fick delta.

Det jag har tagit fram här nu är en lång lista från Real Madrids facit i liga och Europacup/Champions League sammanhang från dess att Europacupens debutår var fram tills det att reglerna ändrades säsongen 1997-1998. Det var nämnligen först då som man ändrade på reglerna och det fick finnas mer än enbart 1 representant från samma land i Champions League. Alltså inte förens så sent som 1997-1998!

- Real Madrid 23 gånger La Liga vinnare från 54-96. Barcelona La Liga vinnare 8 gånger.
- Real Madrid CL-vinnare 6 gånger från 54-96. Barcelona CL vinnare 1 gång.

Efter det hade Real Madrid en period i Europa där man dominerade med 3 vinster på 5 säsonger; 1997-1998, 1999-2000, 2001-2002 men ingen av dessa gånger klarade man av att vara Spaniens bästa lag där Barcelona, Deportivo och Valencia alla varit bättre lag i Ligan.Säsongen 1998-1999 hamnade Real Madrid på en 4:e plats i ligan efter vinnande Barcelona, Bilbao och Real Sociedad. Säsongen 1999-2000 hamnade Real Madrid på en 5:e plats i ligan efter Deportivo, Barcelona, Valencia och Zaragoza, men direktkvalificerade sig till nästa års upplaga av CL tack vare deras finalvinst mot Valencia. Säsongen 2000-2001 hamnade Real Madrid på en 3:e plats i ligan efter Valencia och Deportivo, man fick 66 poäng totalt, 2 mer än 4:e placerade Barcelona. Så under denna Europadominans som Real Madrid hade när man vann 3 gånger på 5 år, lyckades man alltså aldrig vinna ligan eller ens att hamna på en andraplats en endaste gång.

De år som står som tomma innebär en ligavinst till Real Madrid.
Här nedan följer listan:

54-55 och direktplats till CL
55-56 och CL vinst
56-57 och CL vinst
57-58 och CL vinst
58-59 CL vinst och barcelona ligan
59-60 CL vinst och barcelona ligan
60-61
61-62
62-63
64-64
65-66 CL vinst. atletico madrid ligan
66-67
67-68
68-69
69-70 atletico madrid ligan
70-71 sevilla ligan
71-72
72-73 atletico madrid ligan
73-74 barcelona ligan
74-75
75-76
76-77 atletico madrid ligan
77-78
78-79
79-80
80-81 real sociedad ligan
81-82 real sociedad ligan
82-83 athletic bilbao ligan
83-84 athletic bilbao ligan
84-85 barcelona ligan
85-86
86-87
87-88
88-89
89-90
90-91 barcelona ligan
91-92 barcelona ligan och CL vinst
92-93 barcelona ligan
93-94 barcelona ligan
95-96 atletico madrid ligan
96-97

Efter det här året ändrades reglerna, och tur var väl det för Real Madrids skull som skulle komma att vinna Champions League en gång, där de med tidigare regler annars aldrig hade fått medverka från första början med tanke på att det var Barcelona som vann ligan säsongen 1998-1999, så nästa års CL vinst för Real Madrid hade ej inträffat om man körde med de gamla reglerna. Man kan säga att reglerna ändrades i rättan tid för Real Madrid.

Hur som helst så är det detta som gör mig så otroligt stolt som culé. För varje gång Barça vunnit Champions League har man också sett till att vinna ligan. Varje gång Barcelona har vunnit Champions League har man varit världens bästa lag, där ligger den definitiva skillnaden mellan Barcelona och Real Madrid när man jämför de båda lagens CL-vinster från dess att Real vann 1997-1998 fam tills anno 2015. Real Madrid hade deras sanna storhetstid från mitten av 50-talet till slutet av 60.talet. Dom hade deras storhetstid där Champions League enbart fick representeras av 1 lag från 1 land, vilket alltså automatiskt utesluter flera stora klubblag. Real Madrid hade dock ett jäkligt starkt lag, det ska ingen säga något emot. Man hade ett gäng stora profiler som Gento, Puskas, Rial och Kopa, men det laget levde på Di Stefano och utan honom hade dem aldrig varit den dominanta kraft i Europa som dem var. Di Stefano som alltså var klar för Barcelona men affären stoppades av ingen mindre än Franco.

Men struntsamma, Real Madrid hade deras storhetstid hur som helst och det var under 50 och 60-talet. Det var då man var som mest dominanta. Barcelona har haft sin storhetstid nu, på 2000-talet - för även om man hade en period 90-94 med Cruyff som tränare där man vann 4 raka ligatitalar samt 1 CL guld så lyckades man enbart vinna CL 1 gång och det dröjde fram till 2006 innan man vann sin 2:a. Efter 2006 har det tagit fart rejält för oss culés.

På 11 säsonger år har vi vunnit ligan 7 gånger. på 10 år har vi vunnit Champions League 4 gånger. De senaste 7 åren har vi vunnit ligan 5 gånger. De senaste 6 åren har vi vunnit Champions League 3 gånger och varenda gång har vi vunnit ligan samma år.

Vad mer kan vi säga. Vi är det bästa klubblaget i historien inte bara sett till fotbollen vi har dominerat utan också för titlarna vi vunnit och UNDER VILKEN PERIOD vi varit dominanta. Inte under 50-talet, eller 60-talet - vi är dominanta NU, när fotbollen är som svårast att vinna.

Jag ville bara dela med mig lite till er som inte kanske har koll på siffror och facit.

Enjoy!
Barcelona el Flaco
2015-06-08 23:38
Säsongens trippelsäsong kommer bli ihågkommen för många saker. En Messi som återigen stiger upp i tronen som världens bäste, Luis Enrique som vinner trippel i sin första säsong som tränare för sitt Barça, en pånyttfödd Pique, Xavis värdiga avslut på en makalös karriär och Neymars fullbordade anpassning till den europeiska toppfotbollen. Men det finns någon annan som jag väljer att lyfta fram av en rad olika anledningar och det är Luis Suárez.

Man kan lugnt hävda att ingen annan spelare i världen har haft ett lika turbulent år än uruguayanen. Han skämde ut sig i VM, blev avstängd och skulle därmed missa de inledande månaderna för sitt nya klubblag. Värvningen Man blev naturligtvis nyfiken när han värvades, men det vore dumt att påstå att det inte fanns många frågetecken också. Hur skulle han klara av att prestera med tanke på saknaden av matchrytm? Skulle han anpassa sig till sina nya lagkamrater? Kostade han för mycket? Och, framför allt, skulle han hålla sig i skinnet och inte göra något idiotiskt?

Suárez var inte bara tvungen att övervinna motståndarna på planen, men även sitt egna jag. Han visste att detta var hans sista chans. Minsta lilla tabbe och hans karriär var körd. Och sett till vad han har åstadkommit är det inte bara ett bevis på hans enastående talang som spelare, men även sin mentala styrka att resa sig upp efter skandalen förra året. Han förtjänar en stor eloge för det. Jag hoppas se honom flera år framöver i vår klubb och framför allt med hans två vapenbröder längst fram. Deras samspel har varit otroligt att bevittna. Förhoppningsvis är detta bara början.

På tal om Messi och Neymar finns det en annan faktor där jag anser att införandet av Suárez har haft en stor inverkan. Även om argentinaren och brasilianren har visat att de kan komma överens både på och utanför planen var jag orolig för vad deras respektive entourager, agenter, representantar och dylikt kunde viska i deras öron. Att deras sponsorer, Adidas och Nike, kunde vara intresserad att se ”sin” spelare i första sidorna mer och än den andre och att det kunde bli en dragkamp om vem som skulle bli kungen på Camp Nou.

Genom att slänga in Suárez in i ekvationen har man eliminerat den möjligeten, hur liten den än må ha varit. Nu handlar det inte om hurivida vem som var bäst i senaste matchen, Messi eller Neymar, utan snarare om en sammansvetsad trio som kommer bra överens utanför planen och som tänker på kollektivet mer än personlig ära. Det ser man när Messi lämnar över en straffspark till Neymar, eller när Suárez i München spelar fram till brassens båda mål trots att el Pistolero kom själv i bra skottläge. Man söker hela tiden vem som har det bästa läget, inte att bli matchvinnare på bekostnad av den ultimata segern.

Jag hoppas som sagt att vi får se de tre sydamerikanerna under många år framöver. Deras harmoniska samanhållning har varit en stor anledning till trippeln i år och de kan göra det så att vi blir den första klubben att försvara Champions League titeln sedan turneringen ändrade namn.

Barcelona SOMISEREM1899
2015-06-08 23:37
@Davids3:

Det känns i princip omöjligt att endast välja ut ett ställ som en enskild favorit. Hemmastället 05/06 gillar jag dock otroligt mycket, och 08/09 likaså.
Flavía
2015-06-08 23:33
@KiNg-PuYi:

Bartra har tillhört i A-laget i mer än fem säsonger men han har visat sig endast vara en habil bänkspelare, dock så har han potential men han måste flytta från Barcelona då han är inget namn för startelvan eller ens är bättre än Vermaelen och Mathieu.
Flavía
2015-06-08 23:30
@NoGo™:

Absolut, kan bara instämma med dig. Folk kommer alltid att vilja sänka lag eller en spelare som är bäst i världen och det råkar nämligen vara Barcelona respektive Messi.
Barcelona 11-9-10
2015-06-08 23:23
Nigerianska damlaget imponerar på mig, riktigt explosiva och spelar boll Svenska dam landslaget ja vette fan, dom är bara bättre taktiskt skolade
Annons: