/spanien/barcelona/forum/23446.aspx/spanien/barcelona/forum/23446.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Holländaren
2007-03-09 20:17
Btw - fan vad bra vi är på att diskutera i jämförelse med Real-fansen.
Barcelona Holländaren
2007-03-09 20:11
Man har kanske tagit bort all möjlighet till bredd i backlinjen men samtidigt fick man en tät och svårgenomtränglig centrallinje. Vad var problemet i första matchen? Att vi blev uppätna på mitten. Rijkaard försökte göra någonting åt det genom att tvinga Liverpool ut på kanterna där de har betydligt sämre spelare egentligen. Det funkade inte, men det fanns en tanke och det borde du rimligtvis förstå själv. När du säger att det inte verkar finnas någon logik bakom hans agerande låter du bara dum - det finns logik bakom alla tränares beslut. För Rijkaard är det logiskt att försöka stoppa Liverpools dominans på mitten, medan andra ser det som logiskt att lägga mer fokus på kanterna. Det är svårt att avgöra hur matchen hade slutat med två ytterbackar, om det hade blivit bättre eller sämre, men att säga att det inte finns någon logik bakom 3-4-3 är bara löjligt. Möjligtvis är det så att Rijkaard saknar DIN logik och det är jag rätt glad för i så fall. Jag betvivlar att Xavi, Deco eller Iniesta tilldelades några kantroller egentligen. De skulle sannolikt dra sig in i mitten eftersom de, som du säger, inte är naturliga kantspelare. Anledningen till anfallarnas misslyckanden tror jag inte är bristen på understöd utan att de är rostiga och därmed inte riktigt ser alla luckorna än mot de lag som är bra i positionsspelet. Trots allt var Oleguer lika mycket högerback som alltid och ändå presterade inte Messi något av värde. När vi spelade hederliga gamla 4-3-3 mot Sevilla var Messi inte bättre än mot Liverpool.

Det är inte tränarens skyldighet att förändra men det är hans skyldighet att agera precis som det är alla spelares skyldighet att stå för bra insatser i nästan varje match. Om Rijkaard förändrat eller inte utöver systembytet kan ingen av oss svara på eftersom vi inte varit med på träningarna.

Kommer du ihåg senast Barcelona ändrade spelsätt? Mm, det var vintern 2003. Sure, det var på vintern som du säger, men det fanns inget längre uppehåll att tala om där.

Att du har någonting emot holländare och tycker att det är viktigare vilken nationalitet en spelare har än vilka kvaliteér han har har vi bland annat fått se när du skrev

"Hoppas bara att vi slipper se fler holländare komma in i truppen nu, det räcker definitivt som det är."

"Óscar López är canteraspelaren som imponerat stort under försäsongen, tyvärr räckte det inte för att slå sig in i laget som ska spela ligan. Istället valde ledningen att ta in (kan jag få en trumvirvel någon?) en holländare. Välkommen herr Bronckhorst. Ingen dålig spelare, men ändå en holländare."

"Men vem vågar sätta sig upp mot maffian från tulpanernas förlovade land?"

Skulle inte svackan hösten 03 varit djup? Då var Henk ten Cate i klubben.
Det finns en tränare i den holländska ligan som bytt mellan 4-3-3, 3-5-2 och 3-4-3 i den holländska ligan i år. Han heter Henk ten Cate. Samma kille vars lag varit en stor besvikelse i den holländska ligan och som sett tveksamma ut på just den taktiska fronten.

Henk ten Cate är en ekvilibrist av yppersta världsklass men det är den av Guus Hiddink skolade Johan Neeskens också. Det är möjligt att ten Cate är bättre rent taktiskt och framför allt är det så att assisterande managers ofta leder träningar. Neeskens är en ganska oerfaren tränare och främst en motivator. Neeskens är nog sannolikt mer av landslagstypen faktiskt. Hans år i NEC Nijmegen var inte vidare lyckade och det är ju hans enda sejour som klubblagstränare på någon högre nivå. Henk ten Cate var mer välmeriterade och erfaren.

Det är möjligt att något bör förändras i staben. Jag har inte sett några träningar med Barcelona men det verkar ganska rimligt att Neeskens har mindre erfarenhet av att sköta träningar än Rijkaard. Dessutom kan faktumet att Rijkaard fixat tre pokaler göra att den ganska genomgode Neeskens håller sig för att komma med sina taktiska ideér.

Det är intressant. Just det taktiska tror jag fortfarande inte Rijkaard har några problem med, han är upplärd i
Barcelona el Flaco
2007-03-09 19:57
Kim//

Okey, nu förstår jag lite bättre. Men vad jag menade med min "anekdot" var att jag personligen hade valt Iniesta före Van Bommel, med all respekt för holländaren och Ten Cate. Vad hade du valt?
Barcelona Kim
2007-03-09 19:54
Jag kanske förklarade mina tankar lite otydligt.

Saviola är bättre än Maradona idag. Jämför man båda två vid sina bästa perioder, så är Maradona självklart en skickligare spelare. I dagsläget är dock Saviola bättre. Jag hade kunnat ta Raúl också, eller Ronaldo, eller Kaká, eller Di Vaio. Det är oväsentligt. Vad jag menade var, att Van Bommel för ett år sen mycket väl kan ha varit mer lämpad för spel än vad Iniesta var. Ska vi jämföra dagens form, så är Iniesta klart bättre än holländaren.
Barcelona el Flaco
2007-03-09 19:50
Kim//

Jag förstår inte, menar du att Saviola är bättre än Maradona? Oavsett om det var 15 år sedan, idag eller 15 år in i framtiden, Maradona är, var och kommer alltid att vara bättre spelare än Saviola (och 99.9% än alla andra spelare för den delen). Menar du att bara för att Maradona inte längre spelar så är Saviola bättre? I så fall är Raúl bättre än Maradona.
Barcelona Kim
2007-03-09 19:42
Förresten, en kort anekdot. Jag läste i tidningarna (tror det var Mundo Deportivo) dagarna efter cupsegern över Zaragoza att det var Ten Cate som föreslog att Van Bommel skulle starta Champions League finalen, medan Eusebio föreslog Iniesta. Vilka här hade valt Van Bommel före Iniesta.

Vem är den bäste fotbollsspelaren? Maradona eller Saviola? I dagsläget utan tvekan Saviola. För 15 år sen hade svaret varit det omvända. Mot Arsenal för ett år sen kanske Van Bommel hade varit det bättre alternativet att starta. Idag, knappt ett år senare, hade Iniesta varit ett självklart val.
Barcelona el Flaco
2007-03-09 19:28
Jag uppskattar Ten Cates arbete i FC Barcelona minst lika mycket som alla culé, men i mina ögon kan en andretränare inte spela större roll än förstetränaren, som i detta fallet är Rijkaard. När Cruyff, Lippi & Capello vann titlar hörde jag ingen berömma deras assisterandetränare. Jag förstår inte detta hatet eller brist på förtroende för Rijkaard. Jag ser honom som odiskutabel i Barcelonas framtid.

Förresten, en kort anekdot. Jag läste i tidningarna (tror det var Mundo Deportivo) dagarna efter cupsegern över Zaragoza att det var Ten Cate som föreslog att Van Bommel skulle starta Champions League finalen, medan Eusebio föreslog Iniesta. Vilka här hade valt Van Bommel före Iniesta.
Barcelona Kim
2007-03-09 19:05
All förändring är inte av godo. En förändring där man vänder på allt och spelar 2-4-4 behöver inte vara positiv, utan den har endast en negativ effekt i dagens spel. På samma sätt så har förändring kommit de senaste matcherna, men utan att det verkar finnas någon logik bakom dessa. Vad man har gjort, är att man har tagit bort all möjlighet till bredd i backlinjen, genom att dra ner den till en trebackslinje. Vad som händer, är att tre mittbackar, och ytterligare en fjärde, dock på mittfältet, som står centralt och försöker styra spelet ut på kanterna, utan att någon finns där ute. Istället placeras centrala spelare, som Iniesta, Xavi och Deco på mer eller mindre yttermittfältsplatser. Problemet ligger i att dessa spelare är vana vid centrala positioner, och därför drar sig inåt mer än vad en naturlig kantspelare gör. Konsekvenserna för detta är förödande för våra ytterforward, som inte får något som helst understöd, annat än centralt i planen. Det motståndarna har behövt göra, är endast att se till att bomma igen i mitten, och därefter stå på rätt sida om bollen. Kontentan blir att ingen kommer fram, det blir trångt i mitten, och kanterna utnyttjas inte.

Som sagt, all förändring är inte av godo.

Jag har inte krävt återgång annat än att Barcelona bör spela det spel som har fungerat. Men när något klickar, i detta fall spelet, så är det tränarens skyldighet att förändra. Att ändra ett helt spelsätt kan vara rätt, men att göra det mitt under den mest kritiska perioden av en säsong, är inte rätt modell. Sånt ska skötas under längre uppehåll, antingen sommaren eller vintern.

Jag begriper inte dina insinueringar om att jag skulle ha något emot holländare. Det är att ta till argument från din sida, som totalt saknar substans, och som inte tillför något som helst av vikt till en diskussion. Att jag hyllar Ten Cate, är väl ett bevis nog för detta.

Självklart har jag inte sett Henks anteckningar, men under tidigare säsonger, när svackorna har kommit, så har de inte blivit djupa. Uppställnigsexperiment och byten av denna kaliber förekom inte under hans tid i klubben. Det är först denna säsong, när han lämnat, och Neeskens istället har kommit in, som detta har börjat inträffa. Det är alltså inte helt långsökt, att göra antagandet, att Ten Cate var den taktiskt drivna personen i tränarduon, och att det var Rijkaard som styrde ihop gruppen och dess sammansvetsning. Det sistnämnda är något som jag verkligen beundrar Frank för. Han är expert på att låta gruppen hantera mentala smällar utifrån. Det betyder inte att han är helt lämpad att driva laget framåt längre. Kanske är det inte Franks avgång som krävs. Det kanske lika gärna kan vara så, att det är ett byte av person bakom Rijkaard som är rätt väg att vandra denna gång. Eller vad tror du själv om Neeskens roll i det hela? Har han någon uppgift, att komplettera Franks roll i det hela, eller sitter han bara där för att se rolig ut? Vad tror du själv att Henk Ten Cate hade för roll i laget?
Barcelona Evička
2007-03-09 19:03
Holländaren
Du närmar dig faktiskt med stormsteg jag-vet-bättre-än-alla -andra-attityden. Och vad du har emot Kim vet inte jag, men han har väl samma rätt som alla andra att skriva sina åsikter utan att bli påhoppad som person. Visst kan man diskutera varandras åsikter, men när det börjar närma sig personangrepp går du för långt.

Sedan kan man ju fråga sig vad du anser dig ha för kompetens att bedöma Claes Sondes språkliga genialitet. Besserwissergränsen är snubblande nära.
Barcelona Holländaren
2007-03-09 18:42
"På vilket sätt, herr Simon, anser du att min införrapport går stick i stäv med tidigare skrivna krönika?"

Du kräver förändring. Förändring får du. Resultaten blir inte vad du önskar och du kräver återgång. Men det är möjligt att det inte är taktiskt förändring du är intresserad av, utan snarare att tränaren ska ha någon annan nationalitet än holländsk. Jag tror faktiskt att du gått de två senaste säsongerna och surat över Barcelonas framgångar och att du hade extremt fel när du framställde Rijkaard som något nationalist-liknande.

"Ska jag dessutom komma med mer poänglöst klagande? Varför önskar du mer ointressant gnällande?"

Jag vill inte ha mer poänglöst klagande.

"Undrar dessutom vem här inne som är av jag-vet-bättre-än-alla-andra-mentaliteten? Det var något om sten och glashus, har jag för mig."

Oh yeah. När har jag sagt något som indikerar att jag skulle tro mig veta bättre än alla andra här inne? Jag respekterar allas åsikter om de lägger fram dem med någonslags tanke och tyngd. Jag vet att jag tycker att det var vettigt att inte spela med Eto'o från start i den första Liverpool-matchen. Det är något jag kan lägga tyngd bakom; jag kan berätta för dig om hur rostig jag tyckte han såg ut i matchen innan och att han visade upp ett ganska rostigt rörelseschema. Dessutom är jag lite orolig för stackaren. Jag såg hans comeback från start och kan därmed lägga tyngd bakom min åsikt. Jag vet vad det handlar om.

Såg du Henk ten Cates anteckningar? Hörde du vad han sa till Rijkaard?
Barcelona Kim
2007-03-09 18:30
På vilket sätt, herr Simon, anser du att min införrapport går stick i stäv med tidigare skrivna krönika?

Ska jag dessutom komma med mer poänglöst klagande? Varför önskar du mer ointressant gnällande?

Undrar dessutom vem här inne som är av jag-vet-bättre-än-alla-andra-mentaliteten? Det var något om sten och glashus, har jag för mig.
Barcelona Holländaren
2007-03-09 18:13
Kul att ni gillar krönikan!

Njae, det förstår inte jag heller Kapten11. Det är mycket sällan jag håller med Kim har jag märkt - han verkar vända kappan efter vinden lite. I det här fallet vill jag noga säga att även jag skulle se Eto'o från start jag med, men given är inget särskilt bra ord. Det skulle vara fullt förståeligt om Gudjohnsen fick starta istället.

Jag tycker Halderots nya alster står i stark kontrast med hans tidigare krönika där han efterfrågade förändringar medan han såg just förändringarna som pest och pina nu senast.

För mig är det trist att Kim tycks vara av samma skrot och korn som kvällsblaskorna och Real-redaktörerna. "Jag vet bättre än alla andra"-mentaliteten, otålmodigheten och bristen på gråskalor är något av det mest dryga som finns. Bristen på logik och kunskap om hur ett fotbollslag fungerar är inte heller någonting som hjälper mig att gilla Kims texter.

Följande citat förklarar tankegångarna ovan noggrannare:
"Spelare har sprungit runt varandra, utan att någon riktigt vet vem som ska vara var, och vem som ska ta löpningar i vilka riktningar."

"Alla spelare vet någorlunda vad de ska göra, men var de än rör sig, så finns det andra myror i vägen."

"Snarare är det så, att när problemen rättades till under förra säsongens formdal, då var det Ten Cates förtjänst."

"Ty så länge laget har kunnat liknas vid ett självspelande piano, ja då har Rijkaard suttit säkert."

" Frank Rijkaard har uppenbarligen inte de taktiska kunskaper som han skulle behöva i detta fall."

"Allting kommer inte ordna sig, det krävs förändring."

"En seger krävs, i alla fall av oss supportrar."

"En ordinarie startelva har funnits under hans tidigare två säsonger, men nu börjar det experimenteras. Backar flyttas upp på offensivare positioner, det inkörda spelsystemet 4-3-3 har oförklarligt bytts ut mot ett, i mina ögon, faktiskt defensivare spelsystem med en trebackslinje, bestående av tre mittbackar, och dessutom en riktigt defensiv pivote på mittfältet."

Dina texter hade varit mer intressanta om du kommit med mer poänglöst klagande och fler mer resonerande kring vad man skulle kunna göra och mer vad som blivit fel än vem som gjort fel.

Förra året kritiserade jag själv Claes Sonde för ungefär samma saker som jag nu kritiserar Kim för. Jag tycker dock Claes ryckt upp sig en hel del trots att han knappast är något språkligt geni. Hans rapport inför matchen mot Liverpool var t.ex. det jag eftersöker mer av. Han berättar där inte bara att det ska bli intressant att se Eto'o utan också varför han tycker det. "Framförallt ska det bli intressant att se hur Liverpoolförsvaret kommer att hantera Eto’os löpningar längst fram." Betydligt intressantare än t.ex. "i anfallet bör Eto’o vara självklar".
Real Madrid king_robinhoo
2007-03-09 18:13
Johe// Jag har faktist också läst den innan.
Barcelona Der Afro
2007-03-09 18:09
Skön krönika av Simon.

Matchen i morgon känns otroligt avgörande. Det kommer bli nästan för spännande ...
Real Madrid Johe
2007-03-09 17:55
"På guidad tur i Madrid". Var det in vår redaktion som la upp den på sidan för första gången?
Real Madrid Fusion
2007-03-09 17:45
Hoppas på en trevlig & underhållande match imorgon.

Lycka till!
Barcelona Kapten11
2007-03-09 17:25
Jag förstår inte Kims uttalande om att Eto'o borde vara given imorgon. Han är inte i matchform! Han har väl aldrig haft någon fantastisk teknik, men hans bollbehandling i samtliga matcher sen skadeuppehållet har varit under all kritik.
Visst, jag börjar också dregla när jag hör att möjligheten att REM startar matchen är stor, precis som jag kände förväntan mot Pool.
Men ge killen lite tid att komma tillbaka från sin allvarliga skada, och ställ inte orimliga krav. Kanske är det bättre att han spelar sista 30 än första 60.

O andra sidan, en sån autobahn som det fanns mellan Reals mittbackar mot Bayern, kan vi nog starta med Oleguer som striker.
Barcelona Katten_86
2007-03-09 17:19
"På guidad tur i Madrid" finns det något mer klockrent.. det bästa jag läst på länge..
Barcelona Dani
2007-03-09 17:08
Oj, oj, oj...

"På guidad tur i Madrid" är verkligen en krönika i världsklass, underbar läsning!

En fråga till er som behärskar mer spanska än "una cerveza, por favor", "gol de Barcelona" och "tarjeta roja de Roberto Carlos": Vilken elva spekulerar spansk press att vi ställer upp med?

Uttagningen verkar tyda på 3-4-3, eller beror petningen av Gio på något annat?
Barcelona el Flaco
2007-03-09 16:57
Förresten, Motta missade träningen igår och klubben visste inte var han befann sig. Nu var man några svar åtminstone, Rijkaard har gett Motta en veckas lov från klubben för att återhämta sig. El Mister förklarar inte vad problemet är men hävdar att han inte bestraffar spelaren utan har samtalat med denne och kommit fram till att en veckas lov är det bästa för både spelaren och laget.
Barcelona el Flaco
2007-03-09 16:55
tarrak//

Tack så mycket culé!
Barcelona tarrak
2007-03-09 16:49
el Flaco/ Se länk!
Barcelona el Flaco
2007-03-09 16:44
Ghazza//

Va heter den filmen som klippet är taget ifrån och var kan man köpa den?
Villarreal Ibravissimo
2007-03-09 16:33
För er Barca fans, länktips!

Jag säger bara Ronaldinho!
Barcelona Taherinho
2007-03-09 16:15
vad skönt det ska bli imorrn...med allt skitsnack som det har varit runt klubben. Eto'o ett mål, Ronaldinho två...Messi och sist kommer El Conejo in och avgör med det sista. Sen hoppas jag att även Robinho gör ett mål för R*** men att det ska av vilken anledning det må vara inte godkännas. Då får vi i alla fall granterat läsa ett nytt "underbart" artikel från Kviborg där han bevisar att domarna är på vår sida....haha...5-0.... Alla ä****** madrid fans...kom i håg vad er egen Casillas sa...."Om Barcelona är i en kris, vad är vi då??" HAHAHAHAHHAHAHHAA

Visca Barca
Real Madrid Mano (Zizou-Mano)
2007-03-09 16:00
Simon Berglinds krönika var verkligen underhållande. Fick mig ett gott skratt med tanke på att allting tyvärr nästan stämmer!

Väl mött culés.
Real Madrid chrisespaña
2007-03-09 15:57
Tyvärr får vi (madridistas) nog konstatera att der var Reals ledning som slarvade bort Etoo. Man kunde definitivt behandlat honom bättre!
Real Madrid F.Gago
2007-03-09 15:47
Ja visst kan Etoo stanna, men då går Ronaldinho.

Dessa två herrar tror jag inte kommer spela ihop en sesong till. Nån av dessa kommer lämna.

Barcelona Rambla
2007-03-09 15:41
Rolig? Nej men ärlig. Det stämmer ju, det kan du inte förneka.

Det varar inte så länge till? Och det ska man ta på allvar? Är du möjligtvis hans agent förklädd till tonårig skribent på SF? Vad vet du om hur länge han stannar i Barcelona?

Ja, jag tänker vara glad så länge det varar. Förhoppningsvis så sätter han en balja i morgon kväll. Jag menar, han har ju vanan inne sen tidigare :D
Barcelona Myrran
2007-03-09 15:39
Pajkastningen är igång. Båda försöker nervärdera varandra och forumen går på högvarv. Riktigt skönt att man ser att Europas största match är i helgen.
Imorgon vill jag se ett Camp Nou som kokar, inte en enda vit tröja förutom de 11 som förhoppningvis hänger utanför korvkiosken. Om jag ser en Barca spelare inte vara motiverad till 120% så blir jag riktigt arg och vill inte se den spelaren i laget igen. Nu ska vi visa vilka som bestämmer i Spanien! Vi ska visa att vi fortfarande kan spela vacker fotboll!
Annons: