/spanien/barcelona/forum/2325.aspx/spanien/barcelona/forum/2325.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona the cameroonians
2015-06-17 14:55
Ännu tråkigare nyheter är dock att Ayoub Abou kommer att lämna la Masia och Juvenil A för att i stället gå till Porto.

Utvecklingen har kommit av sig för marockanen som haft det motigt med skador samt en tids karens pga att det spanska förbundet undersökte om han också var föremål för FIFA-caset. Han kom till Barcelona som 9-åring och har alltid, på grund av sin uppenbara talang, spelat i lag med spelare som varit 1-2 år äldre.

Han har kontrakt till 2019, men nu ligger alltså klubbarna i förhandling och allt talar för att han nästa säsong kommer att tillhöra den portugisiska klubben och tränas av Pablo Sanz som även varit i Barcelona en sväng som ungdomstränare.
Barcelona Gabriel
2015-06-17 14:50
the cameroonians

Desto mer skit Bartomeu samlar på sig på sin tallrick så här innan valet är bara så otroligt positivt. Jag är riktigt orolig att han vinner valet, har en väldigt dålig magkänsla.
Barcelona 11-9-10
2015-06-17 14:50
Enough ;)
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Vampíro
2015-06-17 14:47
Yes jag tycker fortfarande Roberto är en medelmåtta som inte har ett skit i Barça att göra. En match borta mot Eibar ändrar ingenting. Och ja Montoya är Maradona jämfört med Douglas. Känns löjligt att ens diskutera. Ska nog ta ditt råd och ignorera dina inlägg då dina argument är totalt ihåliga samt saknar grund. Känns som att man springer i en cirkel här men tack för kaffet. Fick mig ett gott skratt i alla fall.
2015-06-17 14:45
Dystra dagar för Bartomeu.

Igår blev det klart att Laporta kommer att kandidera och idag har domstolen beslutat att acceptera en stämningsansökan från DIS gentemot klubben och Neymar. DIS var det investmentbolag som ägde 40% av rättigheterna till Neymar och som bara fick 40% av de 17 miljoner Santos erhöll i övergången. Som bekant anser det spanska skattepolisen att transfern var på betydligt mer än så - och nu vill DIS självklart ha 40% av den korrekta summan.

Ska vi gissa på att Bartomeu fortsatt är helt övertygat om att klubben, han och Rosell inte gjort något fel och att han kommer skylla allt på de advokater som hanterade kontrakten?
"I know nothing, I´m from Barcelona..." #fawltytowers #miguel
Barcelona Gabriel
2015-06-17 14:43
Nog för att jag inte på några som helst sätt kan förstå mig på värvningen av Douglas, den är hur suspekt som helst, men i ärlighetens namn så känns det aningen orättvist att döma ut honom så här tidigt. Det innebär inte att jag "tror på honom", men det innebär att han faktiskt alldeles precis har kommit till klubben och inte fått någon chans att visa upp sig. Jämför man med Montoya så har faktiskt katalanen fått flera år i A-laget där han inte lyckats imponera på en enda tränare han haft. Och när det kommer till mina egna personliga tankar om Montoya så är det knappast några goda ord heller. Han har helt enkelt inte visat sig ha vad som krävs för att vara fotbollsspelare för FC Barcelona, hans teknik är i princip obefintlig, hans besultsfattande likadant och han har inte heller någon annan spetsegenskap som skulle kunna väga upp detta - som exempelvis en blixtsnabb speed eller en fysisk råstyrka. Montoya är helt enkelt en medelmåtta och jag måste helt ärligt hålla med om att vi bör göra oss av med honom, jag har varit av den åsikten länge. Så om det nu stämmer att klubben planerar på att göra sig av med Montoya så ser jag det inte som något annat än ett steg åt rätt riktning då vi gör oss av med "dött kött". Innebär det att Douglas platsar i Barcelona? Troligtvis inte, men han förtjänar mer chanser än en Montoya som på flera år bevisat att han inte håller. Sen är det knappast någon som tror att Douglas ska blomma ut och bli den nya Daniel Alves, men jag håller med om att man bör sälja Montoya innan Douglas. Ett rätt beslut enligt mig. Montoya har fått sina chanser, det har inte Douglas.
Barcelona 11-9-10
2015-06-17 14:41
Påstår du på riktigt att inte Roberto har utvecklats i år jämfört med förra säsongen? Speciellt på sin nya position Säger inte att han har blivit en stjärna utan har utvecklats från värdelös till mindre värdelös. Montoya har mer eller mindre gått motsatt håll Du kan inte påstå att bartra inte har gjort ett bra jobb när han har spelat. Däremot kan jag påstå att montoya har varit värdelös när han har fått spela Jag kommer inte ge mig Douglas=montoya, same shit dock så är den ene en lord och den andre en finne i röven
2015-06-17 14:39
@B-Guden:

Det är många som innehaft högerbackspositionen i B-laget under den här säsongen;

Patric - kontraktet går ut och han är klar för Lazio

Diagné - kom från belgiska Eupen inför denna säsong och är def inte A-lagsmaterial

Palencia - flyttades upp från Juvenil A i slutet av säsongen och har skrivit på nytt kontrakt. Finns viss potential.

Godswill - skadad under hela säsongen, men enligt mig den bästa. Var en av kaptenerna i Juvenil A förra säsongen och kan även spela mittback och mittfältare.
Barcelona Vampíro
2015-06-17 14:33
Men Bartra klarar ju inte ens av att peta en 170 cm lång mittfältare och en skadedrabbad gammal vänsterback. På vilket sätt visar han potential när han som du tidigare nämnt haft tre år på sig men ändå inte kunnat närma sig en plats i laget? Och Roberto har utvecklats? Hehe, där har vi en sopa om något. Inga starka argument här alltså.
Barcelona 11-9-10
2015-06-17 14:26
Vampiro Roberto har verkligen utvecklats i år, och gjort det förvånansvärt bra i pivote rollen I bartra ser man potential och borde antingen lånas ut eller satsas på Montoya inget av det, på köpet med montoya får man en grinig agent som non stop ska öppna käften. Och nej Douglas=montoya!
Barcelona Vampíro
2015-06-17 14:18
Med den logiken så tycker du väl också att både Sergi Roberto och Bartra ska kastas? Spelat i tre år men knappt utvecklats. Visst kan man ha olika åsikter men vissa saker är för mig fakta. Yes jag tyckte du gjorde bort dig rejält med det påståendet. För mig är det en klar klasskillnad. Montoya kan göra ett stabilt jobb i en CL-kvart borta i Paris medan Douglas skämmer ut sig mot segunda B-lag i CdR. Mina 2 cents, om du inte håller med så får du gärna följa ditt råd och ignorera. Logik.
Barcelona Funeral Canticle
2015-06-17 14:10
@11-9-10:

Douglas är en never was!
Nä men det lilla man sett har varit uselt, tycker tränaren att han håller som backup till januari så får man väl lita på det då Montoya lär lämna för en peng.
Barcelona 11-9-10
2015-06-17 14:01
Acceptera vadå? Väl mer du som borde acceptera att jag tycker att montoya är lika värdelös som Douglas eller? Eller i bästa fall kan du ignorera Varför fortsatte ödsla tid och energi på en spelare som har haft 3 år på sig men inte kommit någon vart? Douglas är en late bloomer ;) ge det tid!
Barcelona Vampíro
2015-06-17 13:54
Han är fortfarande 100 gånger bättre än sopan Douglas. Sa aldrig att Montoya var någon världspelare men han har trots allt blivit uttagen till spanska landslaget och är en helt okej spelare i La Liga mått. Douglas var en medelmåtta i den brasilianska ligan. Du sa att de var lika dåliga vilket är helt fel. Du gjorde bort dig med det uttalandet, bara att acceptera och gå vidare.
Barcelona 11-9-10
2015-06-17 13:17
Vampiro Oh jo montoya har ju rosat marknaden under 3 säsonger. Eller juste han har inte fått kontinuerligt speltid, inte haft möjlighet att utvecklas.... Han må va la masia produkt men han är skit. Inte kunnat bänka en totalt omotiverad Alves trots alla chanser han har fått En bra match när han blev inbytt i el classico, sen om det klassas som en gedigen prestation att inte bli bort fintade av Ronaldo det vette fan. Det är väl den enda "prestationen" som finns på näthinnan och i närminnet Ger hellre Douglas 6 månader än montoya YTTERLIGARE 6 månader
Barcelona B-Guden
2015-06-17 12:50
Vem spelar högerback i b-laget nu och är det nån att satsa på ? har inge koll på B-laget längre förutom dom mer kända.
Barcelona Vampíro
2015-06-17 12:25
Nonsens. Montoya är Cafu jämfört med Douglas. Ren lögn att de är lika.
Barcelona 11-9-10
2015-06-17 12:20
Douglas=montoya samma skit i olika individer Douglas kommer rycka i januari, montoya får vi bäst betalt för Alves, Vidal som högerbackar
Barcelona Vampíro
2015-06-17 12:13
Riv Douglas kontrakt, han håller knappt för att spela i Barça B.
Barcelona Smogen
2015-06-17 12:11
the cameroonians äsch...oroa dig inte. Jag är fortfarande helt säker på att hela Douglas grejen är ett ovanligt avancerat practical joke icensatt av D.Alves....möjligen är rävarna Pique och Pinto med på det också.
Real Madrid forzabarca92
2015-06-17 11:07
Vem tror ni kommer först i skytteligan av Neymar och Messi?
Barcelona 11-9-10
2015-06-17 11:00
@barcastuff: Messi: "We always try to play good football and we tried the whole game, but they wanted to fight and we showed we can also play that way." Haha! Den här hungern och attityden har man saknat
2015-06-17 10:56
Martin Montoya (24) will leave this summer, while Douglas (24) will stay at Barcelona, as back-up for right back Dani Alves. [md]

En liten bit av mig dog precis...
Barcelona Zyzz
2015-06-17 10:52
När man ser Argentina spela så är man extremt glad över att Tata inte är tränare för Barca längre. Nu tror jag visserligen att Argentina kommer att vinna Copa America ändå med tanke på att de har varit överlägsna spelmässigt. Det beror dock inte på Tata.
Barcelona Cule4life
2015-06-17 10:37
Har inte följt copa america men såg att ni diskuterade Argentina och då kikade jag på deras trupp, Harregud säger jag bara vilken trupp dom har. Dom ska kunna spela samba fotboll med den truppen.

Nu har jag inte sett någon match eller startelva i copa amerika men bara en snabb elva såhär

Romero
Zabaleta - Otamendi - Garay - Rojo
Banega - Macherano
Messi - Pastore - Lavezzi
Aguero
Barcelona LennyRomario
2015-06-17 10:28
@Flavía:

Nej, det menar jag inte. Jag menar att värva storstjärnor och vara sponsrad av oljepengar, det är att vara precis som vilken annan storklubb som helst.

Att värva storstjärnor, inte ha någon sponsor/alternativ Unicef, och att följa råden från mannen som la grunden till talangakademin och spelet som klubben fortfarande använder sig.... Ja, då är du inte som alla andra klubbar.
Barcelona Liunil Masse
2015-06-17 04:09
Gullit förklara det bra i studion, spelet är för centrerat och målet som Argentina gör är när man bredda med ytterback (Zabaleta) som slog inlägg och resultatet blev mål för Argentina. Du kan inte spela så centrerat mot ett kompakt försvarande lag som Uruguay, du måste bredda på kanterna och då kommer ytor tillkomma i mitten för att spelarna i Uruguay tvingas försvara kanterna. Nä Tata Barbecue Martino är för dålig som tränare, visa det i Barca och visar det nu i Argentina. Han håller på att förstöra Messis chans till att vinna Copa America. Messis prestationer hittills har inte varit så som man vet att han kan men felet ligger hos Tatas taktik, Messi får noll yta att operera i för kanterna används inte. Lägg Messi centralt och använd kanterna mer så hade Messi gjort 4-5 mål redan i turneringen.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-06-17 04:00
Lion24

Klockren analys. Under de här två matcherna är Aguero den enda spelare som löper framåt. Skrev det i föra matchen. Alla argentinska spelare tar en vatten paus så fort Messi får bollen. Stället att bjuda på löpningar eller väga med honom så tar alla semester...

Kan fortfarande inte förstå vad De Maria gör i startelvan.. Pastore var bra..
Barcelona Lion24
2015-06-17 03:54
När jag kollade på startelvan inför Paraguay matchen så blev jag förvånad över att se Di Maria som anfallare. När jag återigen kollade på startelvan inför Uruguay så såg jag att Di Maria ännu en gång stod som anfallare. Därför försökte jag analysera lite grann hur Tata tänker med Di Maria. Om man kollar på länktips så ser ni ungefär hur Argentina spelar. Det här är spel på offensiv planhalva eftersom Argentina mestadels spenderar sin tid på motståndarens planhalva. Det vi ser är att Di Maria och Messi har ''falska'' roller. Dom är inte vänster/högeryttrar utan dom är centrerade. Ytterbackarna är dom som sedan tar deras positioner för att ''bredda'' eller för att vara alternativ. Di Maria är alltså egentligen en offensiv vänster central mittfältare. Kom ihåg att det inte ser ut så här i exakt 90 minuter, man får inte bli för lättlästa utan ibland så tar spelarna sina ''riktiga'' roller, dvs på kanten.

När Tata var tränare för Barca så minns vi ju alla hur han ställde upp med Busi, Xavi, Cesc & Iniesta samtidigt. 4 mittfältare alltså + en Messi. Lägg till Ney. Det där var våran offensiva kraft och som oftast spelade de viktiga och svåra matcherna. Jag blev förbluffad över att vi spelade med så många mittfältare/bollspelare när det inte fanns spelare som sprang på djupet för att luckra upp försvar. Sedan kom det massa uppgifter om att Tata ''tvingats'' spela ''the Barca way'' och inte den rakare fotboll han implementerade i höstas. Jag trodde på det men helt ärligt så börjar jag undra om det verkligen inte var Tatas idé själv att spela med så många mittfältare som är så extremt centrerade. Det Argentina vi ser idag är nästan exakt samma Barca vi såg under våren med Tata.

Men det som förbluffar mig är varför man spelar så extremt centrerad hela tiden? För jag menar, på motståndarens planhalva har man alltså 6 centrala mittfältare (Masch, Banega/Biglia, Pastore, Di Maria, Messi och Aguero. Motståndaren har minst 4 (2 defensiva mittfältare som oftast kan bli 3 och 2 mittbackar. Alltså delar 10-11 spelare ytor med varandra på en planhalva i mitten. Varför gör man det svårare för sig själv? Är det inte lättare att spela 3 mot 5? För Argentina har så pass bra spelare att dom kan spela 3 mot 5, när det finns ytor. Men just nu så måste motståndarna älska att möta Argentina, det är bara att stänga i mitten så har du hälften klar. Jag har försökt förstå Tata och när jag lyssnar/läser ordentligt på hans presskonferenser så menar han nästan alltid att dom vill ha kontroll på matchen. Hur har man kontroll? Jo, när man har bollen. Så långt är vi överens men inget lag kan ha kontroll över 90 minuter, det kommer alltid finns situationer där motståndaren kommer ha målchanser. Sätter dom sina och du spelar på samma tempofattiga sätt så kan det sluta illa, kolla bara Paraguay matchen.

Det finns knappt nå tempo med boll, ingen intensitet, ingen energi, inga löpningar, det saknas så enormt mycket i det argentinska laget. Tata spelar med maximal possession och frågan är om det är den rätta taktiken för Argentina. Knappt någon av spelarna kan hantera spel på små ytor förutom 1-2 spelare. Då spelar man väldigt oftast på små ytor eftersom man har så höga utgångspositioner, vilket leder till att motståndaren backar hem ännu mer och stänger igen. Tata har inte det spelarmaterial han behöver för sitt spel, men han tror det. En 1-meters passning kan sluta lite hur som helst bland de argentinska spelarna. Man kan träna upp sitt possession och passningsspel men det krävs en enorm tid, och förståelse för varandra. Den tiden har inte Tata och Argentina eftersom turneringen är så kort, sedan möts man inte igen förrän flera månader framåt. Tata gör det bara svårare för sitt lag än han behöver göra.

Sedan använder man Messi helt fel, eller man använder honom knappt. När Tata var tränare för Barca så var Messi som minst delaktig i spelet och jag tänkte och trodde att det var för att Messi kanske var helt ointresserad och enbart tänkte på VM. Men jag börjar förstå och tro att Tata vill använda alla spelare lika mycket. Det är en fin tanke mot de andra spelarna men om du har världens bästa spelare i ditt lag så måste du använda honom mycket bättre. Hade jag varit Tata så hade jag kollat noga på vad som fick Messi att ''vakna upp från de döda'' i Barca. Det var intensitet, energi men även spelare som tog löpningar när han hade bollen. Vem tar löpen nu i Argentina? Di Maria? Knappast, han är en ''med boll spelare'' som inte fått order om att ta löpningar när Messi har bollen. Alla står still när Messi har bollen och jag förstår inte hur man kan använda de andra spelarna så när man har Messi i sitt lag. Jag studerade Aguero lida noga också och om ni också gör det så kommer ni märka att han känns mer som en target spelare istället för en spelare som ska ta löpningar. Hade jag varit Tata så hade jag spelat med Kun på vänstern och Tevez/Higuain i mitten, och spela på det sätt som fick Messi att vakna igen i Barcelona.
Flavía
2015-06-17 03:41
@Rayonel Hudssi:
Visserligen är det otroligt sent men vill ändå passa på och tacka då du tog ändå din tid för att besvara min fråga :)
Annons: