/spanien/barcelona/forum/2306.aspx/spanien/barcelona/forum/2306.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona the cameroonians
2015-06-25 12:04
Barcadinho

Halilovic har haft en säsong som kan karaktäriseras som berg- & dalbana.

I början blev det inte så mycket starter utan mest inhopp.
När han väl kom in så var han ofta övertänd och ville prestera för mycket. Dribblade mycket och försökte sig på räder på egen hand. Så småningom kom han bättre in i laget och hittade sin plats, men han hade ff svårt att hitta riktigt rätt i sin position som två-vägsmittfältare.

Som följd av detta gick också prestationerna upp och ner. Ibland kunde han dribbla av 2-3 spelare a la Messi och avsluta med skott utanför straffområdet, för att sen totalt misslyckas med att passa en lagkamrat.

Mot slutet av säsongen var han mer eller mindre ordinarie och blev jämnare i sina prestationer.

Vad gäller la Masia och bristen på fysik så beror det på att man först tittar på vilken intelligens spelaren har, därefter tekniken och snabbheten. Fysiken är inte prioriterad och därför scoutar man inte yngre spelare med den egenskapen (om de inte har det andra).

I stället kan man ofta se att vi köper in den typen av spelare i stället (Mascherano) och skolar om till mittbackar. Barcelona har helt enkelt en annan typ av inställning till vad en spelare ska bidra med på de olika positionerna. Alternativet är ju att forma om spelarna likt Piqué som var anfallare fram till 17 års ålder. Ibland lyckas det, men ibland får man övertro och värvar Song som mittback... Därför vore det såklart hälsosamt att vi någon gång fick fram en riktig mittback med de historiskt sett givna egenskaperna.

Vad gäller anfallare ar vi i princip alltid köpt in vår nummer 9;
Romario, Ronaldo, Kluivert osv. Och det är ju en ren effekt av just den fysiska avsaknaden.
Barcelona enkos
2015-06-25 12:01
Har Bravo spelat någon match för Barca i CL? Om jag så kan han kallas för CL mästare, om ej så gör han sällskap Vermalen och Douglas ...
Barcelona Krabban94
2015-06-25 11:57
@Deulofeu:

Douglas, Neymar, Suarez torde det vara
Barcelona Deulofeu
2015-06-25 11:19
Någon som vet vilka som räknas som ej eu i vår trupp?

Ney samt Lorden va?
Barcelona Barcadinho.
2015-06-25 11:08
L.A.M Nr 10

Att det händer i ungdomslag i Sverige, det vet jag. Jag har sett väldigt många exempel, särskilt av klubbar med seriösa akademier. De är så besatta av possessionsfotboll att man glömmer att det finna andra saker. Jag har sett tränare som rent av skriker gala om laget inte spelar med två/tre tillslag hela tiden. I Vilken ålder ska man sluta vara så sträng, blir det då inte försent?
Det är därför det kan ibland vara roligare att se mindre klubbar med inte så inpräglad utbildning. Dvs med mer frihet. Där kan man se spelare som gör udda grejer.

Och på tal om Barca - som jag skev, det är bara en känsla som jag har fått efter att se matcherna på tv.. Jag vet inte hur träningarna ser ut.

Men kolla vi på a-laget så ser vi väl att La Masia producerar nästan enbart tekniska mittfältare. När var det sist vi har fått en rejäl mittback eller anfallare från ungdomarna? Vår backlinje är helt utifrån. När kommer vi se en klassisk mittback från ungdomarna i a-laget? Jag tror att det är ofta så att ungdoms mittfältare skolas om till backar senare-
Eller en rejäl forward med fysik, avslut, huvudspel, position. Såna ungdomar sölas bort tidigt känns det som.

Hur kan det vara så att de flesta av våra mittfältare i a-laget, uppfostrade i La Masia har så mediokert tillslag. Thiago hade, men inte Xavi, Iniesta, S Roberto, Busqi, Rafinha mm

För ensidig utbildning?
Barcelona Gio Style
2015-06-25 11:05
Ska börja med att säga att jag må vara färgad i frågan, svårt kanske att inte vara det när det är så mycket känslor inblandade i matchen.

Cavanis röda är smålöjlig men samtidigt är den rätt solklar.
Det är det andra gula han får för att han örfilar Jara (halvlöst skall tilläggas) precis när domaren vänder sig om och tittar på just dem två.
Otroligt korkat, ska domaren låtsas att han inte såg den? Visst hade han kunnat göra det men å andra sidan vore väl det också fel egentligen.
Ännu klantigare var det också då han fick sitt första gula tidigare under matchen när han var aggresiv och knuffade linjedomaren.
Man får inte göra bort sig sådär...

Fucile fick sitt andra gula, inte ett direkt rött kort.
I länktips finns situationen, tycker att det andra gula är rätt solklart där :)

LeoMessi

Valdivia är så jäkla bra när han är i form.
Tyvärr har hans taskiga attityd och skador hindrat hans karriär från att blomstra som det borde gjort.
Slösade även bort några år av sitt prime i Qatar,
Nu börjar han komma till åren. Han kontrakt med Palmeiras går ut efter Copa America, de vill förnya men han har inte bestämt sig än.
Vore kul om nån hämtar honom till Europa, typ Bielsa som är i Marseille eller så.

Lite Barca då. Alltså ja har lite svårt att se Pogba hos oss.
Han är bra, men han e lite slarvig tycker jag. Inte den sortens spelare som vanligtvis passar in i vårt spel.
Lär bli en monstruös summa och då borde vi söka oss någon annanstans IMO.
Välkomnar honom med öppna armar om han nu skulle komma givetvis.
Barcelona Deulofeu
2015-06-25 11:01
DM 1992 samma med Ney inget kvalspel på ett tag nu... = fräscha sydamerikaner!
Barcelona DM1982
2015-06-25 10:50
I och med att Uruguay åkte ut inatt så har Suarez fyra matchers avstängning kvar. Bra att han slipper jobbiga resor för kvalmatcher. Även om det är skönt för oss så är det fullständigt uppenbart för alla (hoppas jag) att straffet var löjligt hårt.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barcadinho.
2015-06-25 10:19
Är det nån som kan förklara hur Halilovic säsong sett ut ?
Jag har knappt inte sett b-laget i år.

Jag frågade samma sak i vintras och fick svar att tränaren Eusebio inte trodde på honom fullt ut men att han gjorde det bra ifrån sig när han fick spela.

Kan nån ge en ny bild av hans säsong med våren i facit?
Lite nyfiken bara.
Barcelona 11-9-10
2015-06-25 08:41
@barcastuff: Ig Alves: "An honour to spend time with you. Never change. Happy birthday, kid. Pay for a barbecue when we're back." http://t.co/0iwwS0iTS1 Haha vad fan Alves!
Barcelona ElRaval
2015-06-25 06:45
Hur mycket jag än gillar Abidal och vill att han ska ha en plats i laget så tror jag inte att rollen han blir tilldelad av Laporta är det bästa för laget.

Jag har visserligen inte koll på hur det ser ut bakom kulisserna,Braida kanske börjar bli för gammal, men jag vill ha någon med ett track-record och erfarenhet på sportchefs-rollen.
Barcelona wallmannen
2015-06-25 03:50
Den chilenska spelaren gör en prostataundersökning på Cavani och han reagerar förståligt på det. Tyvärr ser domaren inte undersökningen.
Barcelona Lion24
2015-06-25 03:49
Det är en fröjd för ögat att se Chile spela. Dom har extremt höga utgångspositioner men det kan man ha så länge alla spelare rör sig. Det finns nästan ingen spelare i det chilenska laget som står still, i alla fall inte under en ''längre'' tid. Det är alltid rörelser och positionsbyten. Sen är man extremt intensiva när man ska erövra bollen. Chile har växt sig ännu mer i turneringen och i semifinalen så kommer man möta Peru eller Bolivia, alltså är finalen nästan spikad, med all respekt för Peru och Bolivia som jag inte tror har nånting att hämta mot Chile. Mycket glad för Bravos skull.

Utvisningarna? Man ser inte Cavanis rörelser ordentligt men av det jag ser så överdriver faktiskt mittbacken Jara något. Det ser man när han reser sig upp omgående efter incidenten. Fuciles röda kort var också aningen hårt. Men det är så när man är hemmalag i en turneringen, det laget får oftast mest domslut med sig. Det här såg ut som en Lucho Barca vs Cholo Atlético. Uruguay var inte ofarliga och deras taktik gick ut på att ständigt vara koncentrerade, organiserade och man visste att det alltid skulle komma upp ett tillfälle att göra mål och det är då man ska slå till. Uruguay spelar oftast på de döda bollarna, när motståndarna är ur positions och ur fokus. I varje fall så var det en fantastisk match men synd att med framförallt Cavanis utvisning.

Peru-Bolivia kommer bli en intressant match imorgon. Typiskt sydamerikanska lag: fysiska men skickliga med boll. Jag unnar båda nationerna denna framgång. Nån av Peru eller Bolivia spelar semifinal!

Argentina-Colombia: jag personligen har en känsla att Colombia vinner. Kanske har det och göra med mitt enorma otycke för det fotboll som Tata vill spela. Men colombianerna spelar inte bara fotboll med fötterna utan dom är mycket psykiska. Dom använder psykologi för att få ur motståndarna ur position och speciellt dom stora spelarna, Messi kommer säkerligen få en rejäl match imorgon mot hans gamla tränare, Pekerman. Colombia är också livsfarliga i omställningarna, man är inte ett dugg lik de lag Argentina stött på i gruppspelet. Fortsätter samma gå-fotboll i Argentina så har jag svårt och se dom övervinna Colombia.

Brasilien-Paraguay blir en brasse avancemang tror jag. Man saknar Ney men ibland kan det vara nyttigt när en spelare som bär ens lag inte spelar, då kan andra kliva fram. Paraguay har gjort det bra i gruppspelet men jag har svårt och tro att dom klarar Brasilien i kvartsfinal. Med det sagt så är jag inte ett dugg imponerad av Brasilien i detta mästerskap.

Intressanta matcher väntar.
Barcelona wallmannen
2015-06-25 03:29
Chile gillar sina rattfyllon,,
Barcelona wallmannen
2015-06-25 03:22
Fyllot Vidal får vara kvar på plan?
Barcelona wallmannen
2015-06-25 03:20
Chile får lite hjälp av domaren..och Uruguay som köttar lite väl mycket.
Barcelona LeoMessi
2015-06-25 03:15
Valdivia är ett riktigt guldkorn! Enligt Chiles bästa spelare under turneringen.
Barcelona LeoMessi
2015-06-25 03:08
Det är ändå ganska lätt att glömma bott att Uruguay har en befolkning på ca 3,3 miljoner. Oerhört starkt av dom att prestera så bra inom fotboll som dom gör. Och det är inga dussinlirare dom får fram.
Barcelona Andrés V
2015-06-25 03:07
Förstår aldrig vad Cavani gör, chilenska spelaren tar han på rumpan och cavani får sitt andra gula kort? haha!
Barcelona Liunil Masse
2015-06-25 02:56
Ofta det blir straffar efter 90 min?!
Barcelona Liunil Masse
2015-06-25 02:55
Cavani alltså, pinsamt. Chile kommer ta över ännu mer nu, onödigt.
Barcelona LeoMessi
2015-06-25 02:45
@Shanghai:

Haha ja stoke är ju tydligen omöjliga! Tur för dom europeiska topplagen att Stoke medvetet inte kvalar till CL för då hade dom prenumererat på CL-pokalen.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-06-25 02:34
Liunil Masse

Precis, man får inte glömma Uruguay. De har inte samma tekniska spelare men alla krigar verkligen för varandra. De står rätt, de viker inte en tum i närkamper och håller Chile borta från de farliga områdena.
Barcelona Shanghai
2015-06-25 02:27
LeoMessi Haha, jag har för mig att Rooney sade att vi inte hade klarat det mot Stoke City på deras hemmaplan också.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-06-25 02:20
@L.A.M Nr 10:

Chile har bjudit på en fantastiskt fotboll innan kval matcherna inför VM. Sen dess har det fortsätt bara. Så roligt att titta på dem.

Som du redan har skrivit, rörelserna, one touch spelet, närkamperna, de hungriga blickarna och den krigar andan.

Chi, chi, chi Chile..

Synd att Arg inte spelar den här fotbollen..
Barcelona Liunil Masse
2015-06-25 02:16
Asså Uruguays försvar är äckligt bra. Chile har problem med att skapa dom solklara chanserna.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-06-25 02:01
Chiles rörelse utan boll är beundransvärd. Ständiga löpningar bakom backlinje, mellan motståndarens lagdelar och de vågar spela snabbt och på en touch vilket får spelet att flyta. Sedan en enorm intensitet i försvarsspelet för att vinna tillbaka boll.
Barcelona LeoMessi
2015-06-25 02:00
Phil schoen om sanchez : "He proved he could do it a wet tuesday night at stokes" hahah man kan undra om han har läst kommentarerna om stokes härinne;)

Barcelona LeoMessi
2015-06-25 01:57
Så som Chile spelar så är det dom jag håller på. När det kommer till landslag så brukar jag oftast heja på det laget som försöker spela det mest tempofyllda spelet. Argentina brukar jag hålla på men det är mest för att Messi ska vinna något med dom så alla haters håller käften. Förut brukade jag kolla på alla Spaniens matcher men numera så orkar jag inte ens bry mig om när dom spelar. Tycker VDB är en fegis och att Spanien spelar oerhört tråkigt numera, dom spelar inte som Barca och det märks! Ingen tanke på bakom spelet och 9 mittfältare på plan...
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-06-25 01:53
Lion24 Tempo, bra passningsspel och tuffa närkamper. Riktigt härlig inledning på matchen. Chile är dock betydligt mer konstruktiva, hoppas nog på dem även om jag främst vill se en bra match.
Annons: