/spanien/barcelona/forum/2295.aspx/spanien/barcelona/forum/2295.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lion24
2015-06-19 03:46
Man kan inte klaga på inställing i Copa America. Helt otroligt vilken inställning lagen har. Jag ser Sydamerikanska lag som mycket fysiska men samtidigt så kan dom hålla i bollen eller passa runt om det behövs. Dom har lite av Premier League och La Liga i sig. Det som är anmärkningsvärt är att de flesta spelarna är inte speciellt stora eller kraftulla. Hur kan dom vara få fysiska då och gå in 200% i varje duell? Jo dom har en sån extrem hjärta där borta. Det har väldigt mycket och göra med uppväxten, känslorna för ens land/lag och massa annat. Så hårt som fotboll spelas i Sydamerika kommer inte Premier League eller Ligue 1 i närheten av. Så bra fotboll som dom spelar MED boll i Sydamerika kommer de flesta ligorna i Europa inte heller i närheten av.

Såg precis Peru-Venezuela och det var en helt fanastisk match, trots att det bara slutade 1-0. Peru bjöd på en riktig riktig fin fotboll. Skall nämnas också att Venezuela fick en spelare utvisad efter ca halvtimmen spelad, så dom var en man mindre i stora delar av matchen men Peru tackade och tog emot. Varje närkamp är som på liv och död och dom är riktigt bra med bollen vid fötterna också. Det som jag kan tycka saknas i Sydamerikansk fotboll är det taktiska, framförallt i spelet med boll.

Omgång 2 är avslutad och det är bara Ecuador och Jamaica som inte tagit poäng. I grupp A så är Ecuador nästan helt avlägsna. För att gå vidare så måste dom vinna mot Mexico i nästa match. Dom har dessutom -3 i målskillnad och måste göra typ 6-7 mål. Kom ihåg att de 2 bästa 3:orna går vidare. Mycket besviken på detta Ecuador den här turneringen. Chile spelade upp sig rejält mot Mexiko men Chiles problem ligger i försvaret. Problemet med en 3/5 backslinje är att den nästan aldrig kan vara rak. Det finns nästan alltid stora hål i dom och motståndarna kan lätt utnyttja dom. Ytterbackarna har en helt kant att ta ansvar för. Det är omöjligt att hinna tillbaka då och stå rätt i position i försvarsspel. Det är för mycket att tänka på. Men man var intensivare och spelade upp sig jämfört med premiärmatchen mot Ecuador. Någon som kan förklara för mig varför Medel spelar MB i landslaget? Bolivia har imponerat och har faktiskt stor chans att gå vidare till nästa runda, vilken skräll! Mexiko är Mexiko och dom utmanar alltid om att gå vidare från gruppspelet. Dom är alltid bra och det är dom i den här turneringen också, trots att dom inte har sina bästa spelare med sig.

I grupp B så ser jag stora problem för Argentina, rent taktiskt, intensiteten, aggressiviteten, energin, användandet av Messi o.s.v. Var LITE bättre mot Uruguay men dom måste få fart på bollen (!) och inte vara så extremt centrerade. Nu går dom förmodligen vidare och det gäller att spela upp sig, när det gäller vilket det kommer göra snart. Uruguay spelade identisk som Atlético brukar göra mot oss. Det funkade faktiskt nästan då dom hade några möjligheter. Suarez saknas klart och tydligt. Såg ej matchen mot Jamaica men det är ett klasslag. Paraguay kan säkra avancemang via X mot Uruguay och sluta före dom. Kanon turneringen så här långt. Jamaica trodde jag inte så mycket på.

Alla lag har 3 poäng i grupp C. Jag tycker att folk överskattade Brasiliens insats mot Peru. Den var alls inte bra och det var ännu sämre mot Colombia. I Argentina så är man alldeles för centrerade medans i Brasilien så är man precis tvärtom. Man spelar alltså med Fernandinho och Elias som centrala mittfältare. Ingen av dom är playmakers eller den som slår avgörande passningen. Båda är defensiva ''städare'' på mitten. Argentina försöker ha full kontroll medans Brasilien knappt har någon kontroll, det eftersom man saknar 1 mittfältare. Man kan ha kontroll med 2 mittfältare (men det blir mycket svårare) men då gäller det att man spelar in en playmaker eller liknande på mittfältet. Jag har aldrig sett Neymar se så här grinig, aggressiv och arg ut, vad är det som har hänt? Helt allvarligt, mycket oroande.

Om någon här inne försöker bli en tränare eller helt enkelt bara förstå mer av fotboll så råder jag folk att titta på Colombias taktik mot Brasilien. Det var bland det bästa jag har sett i år. Om man inte orkar titta på hela matchen, vilket är förståeligt, så råder jag er att titta från efter dom gjorde 1-0 målet, alltså från minut 35-45. Helt otroligt. Colombia är ruskigt farliga. Peru och Venezuela har varit positiva överraskningar och allt kan hända i den sista och avgörande matchen.

Jag ber om ursäkt om jag är störande och skriver om något som kanske är ointressant för många eller som några kanske tycker inte håller hit men Copa America har hitills varit fantastisk och det är kul att titta på fotboll från andra kontinenter och förstå hur dom spelar där borta.
Barcelona Peshmerge - AS9
2015-06-19 03:15
@Barca Barca:

Men herregud, snacka om att överdriva..
Barcelona Shanghai
2015-06-19 02:23
Jag minns hur jag mådde illa av säsongen 2011-12. Bland det största rånet som har hänt i fotbollens historia i Spanien. Säsongen 2011-12 kan man inte säga att Real Madrid CF vann ligan, utan snarare domarna som vann ligan. Fotbollsförbundet i Spanien är för naiva. De kommer aldrig ta åtgärder eftersom många som sitter i styrelsen är maränger och man får en del deg av Florentino och hans gäng. Jag önskar någon de sätter stopp för fuskandet så som man gjorde i Italien när de fånga Juventus. Sedan blev de degraderade. Detta kommer tyvärr aldrig att hända i Spanien.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Shanghai
2015-06-19 02:17
Haha, Joey Barton attackerar återigen Neymar. Vad skall man säga om denna engelsman? Otroligt många som är avundsjuka på Neymar.
Barcelona SOMISEREM1899
2015-06-19 01:01
Iturralde Gonzalez (pensionerad spansk domare): ''I had the luck of being born in Bilbao and in Bilbao the people support Athletic. However, the rest of Spain for the most part, support Real Madrid or Barcelona, because they are the teams that win and that’s how it is. And from that come the referees, the majority of whom support Real Madrid.''

Simeone (coach Atletico): "Barça should be worried, next season won't be easy. It's unlikely that Madrid won't win the Liga." [radio marca]

Simeone har fattat hur RFEF och Real Madrid tillsammans fungerar. Efter 3 år utan en ligatitel är det nu dags för domarna att ta tag i det hela, och det vet Simeone om.

Situationen är exakt likadan som inför 11/12, och minnena om hur patetiskt dåliga domarna var den säsongen är starka.

Men man kan ju trösta sig med att vi har världens bästa fotbollslag kryddat med historiens främsta spelare att sätta emot fulspelet från huvudstaden.
Barcelona LennyRomario
2015-06-19 00:57
Laporta och prostitutionen. Så var det med den saken alltså ( se länktips). Allvarligt, orkar folk inte ens kolla upp saker längre? "Såg en bild".

Och 2011. Då var han inte ens president, om någon nu fortfarande insisterar på att kalla tjejerna för prostituerade.
Barcelona SOMISEREM1899
2015-06-19 00:33
Maestro Xavi

Så länge Pep är kvar i Bayern lär det nog aldrig ske, men förhoppningsvis lämnar han tränarposten efter denna säsong. Då skapas det perfekta läget för en återkomst, och med Laporta som trolig president vid den tidpunkten som är så fäst vid La Masia-produkter hoppas jag innerligt att krutet läggs på att få hem den förlorade sonen Thiago istället för att punga ut €80 miljoner på Pogba eller dylikt. Mitt hopp har ännu inte dött ut.
Barcelona Maestro Xavi
2015-06-19 00:25
Jag tror att jag kommer få hjärnblödning nästa gång någon nämner att thiago måste tillbaka till barcelona. Det dramat har man fått läsa nu alldeles för länge. Hans återkomst kommer nog aldrig att ske.
Barcelona Barca Barca
2015-06-19 00:01
Gabriel// Nej nej nej nej, snälla nej...detta var inte bra broder. Tänk att ett framtida mittfält kunde se ut såhär Thiago-Busquets-Pogba ?

Kan vi inte ba sluta snacka Thiago Alcantara och lägga upp klipp på honom framöver på detta forumet ? Det är inte hälsosamt för mig och alla andra här inne...borde finnas med i forumreglerna att inte prata eller lägga upp klipp på Thiago. För varenda jävla gång han nämns frågar jag mig själv hur denna jävla tokpantade ledningen kunde släppa iväg honom...

Gonatt!!!!
Barcelona SOMISEREM1899
2015-06-19 00:00
Barcelonistas

Jag tvivlar heller inte på att de valde att följa med Laporta för att han är otroligt framgångsrik och har mycket pengar, men som jag sagt antalet gånger nu så gör det inte dem till prostituerade. Uttrycket ''Gold Diggers'' finns ju av en anledning.
Barcelona Barcelonistas
2015-06-18 23:53
Laporta för göra vad han vill så länge han gör sitt jobb för Barca. Det är hans fritid jag skiter i vad Laporta gör gör under sin semester osv. Jag bryr mig om Barcelona och inget annat.
Barcelona Barcelonistas
2015-06-18 23:46
Somiserem - i min värld är det kristallklart. Tre kvinnliga individer som med all säkerhet inte ens känner Laporta men väljer att följa med honom ( enbart pågrund av pengarna) till hans lyxbåt... Hmm förlåt men för mig är det så uppenbart.
Barcelona SOMISEREM1899
2015-06-18 23:20
Barcelonistas

Jag vet mycket väl att prostitution står utanför lagen i Spanien, men det har ingenting med saken att göra. Enligt din logik så är alltså alla kvinnor som umgås med rika män i Spanien prostituerade? Och nej, de skulle inte sätta sig i din Volvo - men jag fattar inte hur du av den anledningen drar slutsatsen att de säljer sina kroppar.
Barcelona Barcelonistas
2015-06-18 22:58
Gabriel - du tyckte Reus var skadebenägen. Thiago får Reus och framstå som Stålmannen ju? Somiserem - du vet la att prostitution i Spanien är lagligt. Du kan köpa utan att åka fast. Att Laporta är med så unga kvinnor på en lyx båt, det känns skumt. Pengar var inblandat fattar ju vem som helst. Hade dom kvinnorna satt sig i min gamla Volvo? Nej. Money talks, cash is king.
Barcelona koeman92
2015-06-18 22:54
@Gabriel:

Snälla, gör mig inte deppig och ledsen en regnig kväll som denna..

Tack
Barcelona Barcelonistas
2015-06-18 22:42
Meeh blondinen i studion har en irriterande röst.
Barcelona Gabriel
2015-06-18 22:30
Så mycket som Verratti hypas här inne så är han fortfarande inte i närheten av den här killen!
Barcelona Barcelonistas
2015-06-18 22:29
Är det någon dam fotboll idag? Lol
Barcelona Rambla~
2015-06-18 22:03
Sorry England, men så jäkla bra var ni inte. Med tanke på hur landets presskår har hajpat upp det här laget.
Barcelona Funeral Canticle
2015-06-18 20:47
@Andresito:
Som 23 åring kan man fortfarande lära sig, skillnaden mellan Neymar och Cristiano är att Neymar har Messi i laget som bör fungera som blueprint hur man agerar mot folk som försöker psyka och spela fult mot en. Varför Messi? Ingen tar mer stryk än den mannen och han hanterar det med bravur sett till alla fouler och provokationer, visst har han tänt till men sett till alla miljontals gångerna han blivit provocerad har han agerat smart och kyligt. Bra att han fick straff nu gäller det för honom att växa som person, så länge han befinner sig i rätt omgivning tror jag att han växer och släpper barnsligheterna som den bäste någonsin som råkar befinna sig i laget. Kan Suarez som efter sitt straff inte bjudit på skandaler som han enligt alla är känd för så ska fan 23 åringen kunna växa! Får man vara så töntig och citera The Interview och säga " They hate us cause they ain't us"
Barcelona papillon
2015-06-18 20:08
*hjärta* el Jefecitos hesa röst

Baserat på ditt inlägg så skulle jag kunna säga att du är efterbliven men jag skulle inte påstå att det är representativt för hela din familj.

Det är en fin dag idag och även om du försöker provocera fram nåt så kommer det inte funka, i alla fall inte idag.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Barcelonistas
2015-06-18 20:07
Ekwall din jävla idiot ställer såna sjuka frågor.
Barcelona Barcelonistas
2015-06-18 19:54
Lord godeti hjälte mot Italien!
Barcelona *hjärta* el Jefecitos hesa röst
2015-06-18 19:46
Papillon

Herregud vilket klantigt exempel. det är ju som att säga att bara för att din iq-nivå är i paritet med ett höns, så är det representativt för Sverige. Med din logik och dina påhitt till argument har du än en gång flyttat fokus till något intetsägande smörja som sinat ut till inget annat än ren rappakalja
Barcelona the cameroonians
2015-06-18 19:43
Papillon skrev;

"Ikoner som Pep och Xavi (individer) kommer alltid förknippas och representera Barca i och med att de är medlemmar och spelat där sen de var barn."

Och de kommer att bli ihågkomna för vad de gjorde I OCH FÖR klubben, inte för var de råkar arbetar efteråt.

Med det sagt så hade jag gärna sett dem i något annat land, men vad de gör efter sin tid i klubben angår inte mig och påverkar inte mig som cule eller soci.

Däremot påverkar det mig något enormt när en ovald president, som dessutom råkar vara fd Espanyol-supporter, fortsätter driva klubben närmre och närmre landet ifråga. Ett land som inte någonstans matchar den identitet som Barcelona byggt upp sedan långt innan Qatar blev ett land.

Då förespråkar i alla fall jag en kandidat som vill ge klubben tillbaka till medlemmarna (och inte sponsorerna) - oavsett om han skålat i champagne med "suspekta" personer.
Och när vi ändå pratar suspekta personer så är det inte Joan som står åtalad för skatte- och korruptionsbrott. Det om något påvisar väl vem som har den mest tvivelaktiga moralen och är katten bland hermelinerna.

Med detta sagt kan man samtidigt konstatera, precis som barcadinho gjorde i sitt inlägg tidigare, att Laporta inte har sina fel och brister.
Insiktsfullt nog pratade han också om detta i sin presentationsvideo och vill inte framstå som någon annan än den han är.

Vad som däremot får mig att ställa mig än mer tvivlande till Bartomeus kompetens är att jag ALDRIG hört honom säga att han gjort något misstag.
Och det i sig gör att jag är än mer rädd för honom som person - och därmed också president.

Avslutningsvis är det dock kul att det är lite konkurrens i det här valet, det förra var alldeles för enformigt med en överlägsen Rosell och en överlägsen ledning kan många gånger leda till storhetsvansinne och tron att man har mer makt än vad som står på pappret. Jag är nämligen övertygad om att Barcelona kommer må som bäst med en president som känner lite flås i nacken.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-06-18 19:06
@Liunil Masse:

Drömmer lite bra..
Är medveten om att de har national BNP av Förenade Arbetskamraterna. Det är så orättvist.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2015-06-18 19:02
Barcelona papillon
2015-06-18 18:51
( Xaviesta )

Du kan väl förklara "hela skiten" en gång till för mig är du jättesnäll...

Handlar det om representant vs individ? Barcelona som klubb består av många individer där var och en är representanter för klubben. Sköter man sig dåligt så avspeglar det sig på klubben. Sånt får till och med barn lära sig när de börjar i en förening.

Ikoner som Pep och Xavi (individer) kommer alltid förknippas och representera Barca i och med att de är medlemmar och spelat där sen de var barn.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Liunil Masse
2015-06-18 18:50
^^FreeYourMind* Är det någon vi inte kan värva så är det Veratti. P$G sälja sin viktigaste spelare till oss? Var realistisk, de är inte i behov av pengar.
Stoichkov90
2015-06-18 18:20
Vem bryr sig om vad svenskar tycker? Ett tag tyckte man att Zlatan var bättre än Messi. Det är nu ganska många år som folk i Sverige är avundsjuka på FC Barcelona. Inte konstigt med tanke på att Barca slår storlagen och vinner tunga titlar gång på gång.
Annons: