/spanien/barcelona/forum/22803.aspx/spanien/barcelona/forum/22803.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona The Legend
2007-07-07 12:22
Barcelona The Legend
2007-07-07 12:20
Rambla:

Det var så att Chelsea tidigt fick upp ögonen på honom. Han var dock mycket ung då och man visste inte riktigt vad man skulle göra av honom. Man placerade honom därför i Norge och betalade hans boende osv. Sedan blev det endel missförstånd och han "råkade" eller något liknande skriva på för Man Utd. Chelsea hade dock betalat en hel del för Mikel och ville såklart inte bli av med honom. I och med att Mikel hade skrivit på för Man Utd tvingades Chelsea att köpa loss honom. Problemet löst. Jag tar upp honopm i många exempel för att det kort sagt är ett praktexempel på hur talang hanteringen fungerar.
Barcelona Rambla (Anims Puyi)
2007-07-07 12:20
Gabriel:

Av vad jag har läst så är det inte Gais önskan att lämna Barcelona. Snarare är det hans far, som tydligen är ett kontrollfreak, som sonderar terrängen. I de flesta fall, även Dani Pacheco av vad jag har läst, så är det faktiskt föräldrarna som blir övertalade att ta emot pengar. Spelarna som är 16 år har ofta inte så mycket att säga till om när det väl kommer till kritan.
Barcelona Gabriel
2007-07-07 12:18
Det är erkligen synd om Gai drar men om han verkligen vill dra så låt honom dra. Jag pallar helt ärligt inte med spelare som inte känner något för klubben, om han nu har hjärta så går han inte isånnafall. Visst han är inte ifrån katalonien, men det är inte Dos Santos eller Messi heller för den delen och trots lukrativa erbjudanden från andra storklubbar har de valt att stanna för att: "ge tillbaka något till klubben som satsade och trodde på dem". Underbart att höra, tyvärr är inte alla så "rena" som Gio, Bojan och Messi är!

Vill Gai dra, så låt honom, his lost!
Barcelona ronaldinhogaucho_fcb
2007-07-07 12:16
kolla länk tipset
Barcelona The Legend
2007-07-07 12:15
Captain:
Jag tror nog inte att Barca hade spenderat pengar i en icke talangfull spelare, det finns ju miljontals sådanna i världen. Som du nämner först att det endast är en liten del som blir proffs och att man ändå satsar på dem. Detta gäller iofs alla klubbar, det är det man har scouter till: att minska den del av spelare som inte blir bra.
2007-07-07 12:15
The Legend:

Jag förstår inte varför du envisas att ta upp Obi Mikel. En spelare som Chelsea inte på något sätt hade tagit till norska Lynn. Han slog igenom i U20-VM och därmed väcktes deras intresse. De försökte värva honom som vilken spelare som helst. Han är knappast deras canterano. Hur sen turererna var mellan Chelsea, Lynn och Man U vet nog ingen, då det visat sig vara skumma agenter inblandade och representanter i Lynn som bla förfalskat kontrakt.

Barcelona borde ta bättre hand om talangera? Visst det kan man tycka, nu är det ju så att de är förhindrade till detta just pga av spansk lagstiftning. Men visst, de kan ju alltid betala ut svarta pengar under bordet till föräldrarna eller andra olagliga alternativ. Känns liksom inte rätt väg att gå.
2007-07-07 12:08
K_man:

Du är fortfarande för dåligt påläst märker jag. River ansåg inte det mödan värt att ta sig an Messi för de ansåg inte att det fanns något att investera i. De trodde aldrig på honom tillräckligt, och att hans sjukdom skulle hämma honom att det inte var lönt att investera i honom. Vi snackar inte om några enorma summor för de mediciner och läkarvård som krävdes för Messis tillfrisknande. Nog hade en klubb av Rivers kaliber råd om de så önskat.
Barcelona Captain Fantastic!
2007-07-07 12:08
K_man

Många spelare i La Masia visar sig försvinna och inte bli några fotbollspelare, ett fåtal tas upp i vårt a-lag, och en reltivt bråkdel blir proffs. Ändå ställer vi upp att hjälpa dessa ungar, med allt som krävs. Så om en spelare som skulle varit sjuk men inte ha haft Messis talang, men trots det ändå var duglig, så tror jag fullt ärligt att Barca skulle erbjuda sig att hjälpa honom.

Det är klart att en fotbollsklubb inte ta hand om sjuka barn rent allämnt, utan att de ens sparkat en boll i sitt liv. Det är just trots allt en fotbollsklubb.
Barcelona The Legend
2007-07-07 12:07
Jag anser att om man tror på en talang så ska man göra allt för att behålla honom, om andra klubbar lägger sig i får man försöka lösa det problemet. Detta problem uppstod bla i Mikel-fallet där Man Utd lade sig i. Chelsea blev då tvugna att betala en sujmma till United för att få loss Mikel, blev som en vanlig övergång - inget fel i det.

Som ni säger är det de spanska lagarna som sätter stop för en del. Det betyder väl inte att andra klubbar från andra länder måste rätta sig efter dem. Om tex Chelsea kan värva en ung jätte talang från Spenien så vore det mer eller mindre tjänste fel att inte värva honom på grund av att de spanska lagarna säger åt spanjorerna att inte gör samma sak, som dock tillåts i England. blev lite rörigt skrivet av mig i sluet, hoppas ni förstår hur jag menar
Barcelona PILMA
2007-07-07 12:07
Rambla
haha om det är så är det lungt blev lite förargad. men avser jag att man skulle kunna
avdela detta till VICTOR VALDES bara för att han skulle höja sig och bli bättre till en världklass målvakt.syftar inte att han är oduglig för sin verksamhet ellr är en en oduglig sekreterare.
PS:(*LÄNKEN*)

VISCA EL BARCA (ANTIMADRIDSTA)
Barcelona Ghazza
2007-07-07 12:05
K_man,

Å andra sidan är det en j-vla stor risk man tar när man erbjuder en 11-12 åring detta. Det är ju inte så att killens namn stod i stjärnorna redan då. En mycket fin Gest av Barcelona som har gjort Messi till en äkta Culé.
Barcelona ronaldinhogaucho_fcb
2007-07-07 12:04
Har ni sett den här mannen han har träffat ronaldinho och varit i camp nou han e världens bästa freestyler han heter billy Wingrove =)
Kolla länk tipset !!!!!
2007-07-07 12:03
Rambla (Anims Puyi)

Ja exakt, som den där Joseba Diaz, vars jobb var ungefär att finna en klubb för så många talanger som möjligt (i vår cantera) i Engalnd så att han själv kunde tjäna så mycket pengar som möjligt på försäljingarna.
Barcelona The Legend
2007-07-07 12:01
Nja, det är en definitionsfråga isf. Det blir ju samma "problem" som vid vanliga övergångar.
Spinbad
2007-07-07 11:59
Förresten hur gick det med den där 13:årige Eric något som Barca försökte värva från River för några år sedan, har han blivit bra?

Som jag ser det är spelreglerna satta som de är - jävligt dåliga för oss - men det är upp till föreningen att göra det attraktivt för våra canteranos att stanna i föreningen. Den moderna fotbollen är Big Business, vilket är jävligt trist ibland, och saknar i princip alla former av moral. Att göra sig själv till martyr tjänar ingenting till utan nu måste ledningen hitta en kreativ lösning på problemet. T.ex. tidigare spel i Barca B, högre lön, attraktiva jobb/boende erbjuanden till föräldrarna eller utlåning till a-lags klubbar vid relativit tidig ålder.
Real Madrid K_man
2007-07-07 11:59
Myrran, Captain Fantastic!:

River Plate ville hjälpa Messi men hade inte pengarna för att ekonomi i Argentina var förjäkla dålig då, så därav kunde inte River hjälpa/fixa Messi från Newells. Så fortfarande är det verkligen så stor skillnad? Ni hade aldrig erbjudit att betala läkarvården till en som inte hade haft talangen?
2007-07-07 11:58
Captain:

Nej kanske inte, men du kan vara försäkrad om att agenterna gör det. De tjänar ju inga pengar på spelarna så länge de är under 16 år och inte har något proffskontrakt. Cesc och Meridas agent är ju tex en girig liten jävel.
2007-07-07 11:57
Spinbad //

Kan vara så som du säger, att spelarna säger så åt sina agenter. Men jag tvivlar på det, då de flesta utav dessa spelare är runt 15 år gamla. Inte tänker väll de i sådana affärsutvecklade banor så tidigt, eller?
Barcelona Myrran
2007-07-07 11:55
The Legend

"Blir han en världsspelare om några år så är det upp till klubben att värva honom innan någon annan gör det." - Är det inte Barca som har redan värvat den här spelaren i fråga då? Du tycker inte att det är fel att värva spelare, nej det är det inte, men värva en spelare som en annan klubb, stor klubb, redan gjort är fel.
2007-07-07 11:54
K_man:

Läs på lite först, speciellt när det handlar om spanska lagar som framför allt brittiska klubbar utnyttjar för detta syfte. Enligt spansk lag så ska barn bo där deras föräldrar bor, oavsett något om någon klubb skulle gapandes och visa upp ett kontrakt och hävda "Nä nä, han är vår, han stannar hos oss". Spelar ingen roll, spelaren får följa med sina föräldrar.

Då är det väldigt passande att dessa föräldrar helt plötsligt "skaffat" sig jobb i tex London och bostadsadressen ändras i alla papper. Det blir ganska lustigt när tex en grisfarmare på landsbygden i Spanien, helt plötsligt ska jobba i storstaden London.

Klubbarna i Spanien kan inte göra nåonting, de får inte skriva kontrakt (proffskontrakt( med spelare förän de fyllt 18 år. Summa sumarum, de lägger ner miljoner euro för att förädla dessa talanger och får sen se dem lämna utan någon som helst ersättning.
Barcelona The Legend
2007-07-07 11:52
Jag förstår fortfarande inte felet i att scouta en spelare och sedan värva honom, trots ålder. Blir han en världsspelare om några år så är det upp till klubben att värva honom innan någon annan gör det. Det känns som om ni anser att det är fel att scouta och det enda rätta är om en spelare kommer till klubben och inte tvärt om. Om det skulle vara så kommer inte Barca at6t få många talanger i framtiden.. tror jag iaf.
Spinbad
Captain Fantastic!:
Okej jag förstår. Fast hur vet vi att spelarna inte givit i uppdrag åt sina agenter att sondera terrängen i England för ett lukrativt erbjudande? Det finns en grad skillnad, men jag tycker inte den är gigantiskt.

Oerhört tråkigt utan tvekan.

Min spanska har blivit rätt rostig sen tiden jag bodde i Barcelona, står det i artikeln ATT spelarna sticker eller att de kan göra det?
K_man//

Pengar för hälsa är en annan sak, tycker jag. Varför värvade inte River Plate honom? De hade ju en bättre chans då Messi gick till de först. Pengar som pengar, som du just sa... Kanske inte ändå...?
Barcelona Myrran
2007-07-07 11:51
K-man

Läst något innan? Ingen klubb ville hjälpa Messi förutom Barcelona. Därför kom han till Barca. Det va inte så att vi var inne i ett budkrig med en annan klubb.
2007-07-07 11:48
Captain:

Jag håller med dig om det mesta när det gäller spelare som Cesc, Piqué osv. Det är ofta man får läsa artiklar där bedyrar vilka culé-hjärtan de besitter och hur de drömmer om att en dag få återvända. Det de dock inte nämner är den transfersumma Barcelona antagligen får betala för något de en gång förädlade till en lovande fotbollsspelare. Ser även jag hellre att spelare som Iniesta, Messi, Bojan och Giovani får förtroende före dessa utflygna fd Barçaspelare.

PILMA:

Du får nog lugna ner dig en aning när du läser artiklar. När det gäller kaptensbindeln så var det ju knappast Puyol de skulle byta ut, utan 2:e och 3:e kaptenerna Xavi och Ronaldinho. Förslagen är Deco och Valdes, då man tror att dessa spelare skulle höja sig efter att fått sånt förtroende. Deco som egentligen redan fungerar som en 2:e kapten på planen och i omklädningsrummet.
2007-07-07 11:47
Spinbad/

Gai är född i Israel. Men exakt som Messi så kom hans familj till vår dörr och bankade på om Gai kan spela för oss. Hans farsa hade tagit med sig ett videoband på Gai's talang, och då värvade vi honom.

Ännu en gång, det var inget uppdrag Barca gav sig på att resa till Israel och försöka värva honom (som de engelska klubbarna nu gör), utan föräldrarna bad oss att fostra honom i vår skola.
Barcelona The Legend
2007-07-07 11:47
Ok men isf är Mikel som ni nämner lika mkt Chelseas talang som Messi är Barcelonas. Det Chelsea som tog hand om Mikel och investerade pengar i honom. Sedan satte dom honom i Norge för att utvecklas, ungefär som ett lån. Sedan när dom ansåg att han blivit tillräckligt bra så tog dom över honom till London där han n blivit en av Premier Leagues bästa spelare på sin position.

Men okej, men jag ser inte heller något fel i att "ta" talanger från andra klubbar. Det är ju egentligen ingen större skillnad från vanliga värvningar.
Real Madrid K_man
2007-07-07 11:46
Rambla:
Ser ni är förbannade på att klubbar tar/intresserade av era ungdomar. Så tänkte fråga vad är det för skillnad på om tex Chelsea erbjuder kontrakt till någon av dom mot det som Barcelona gör när ni fick över Messi tex? Ni erbjöd ju att betala all läkarvård efter att ni hade sett Messi och sett hans talang? Chelsea erbjuder dem ett kontrakt? Vad i ligger skillnaden, tycker du? Pengar som pengar?
Spinbad
2007-07-07 11:43
Hur hamnade Gai i Barcelona från början? Är han född i Katalonien eller Israel? Hittar ingen information om honom.
Annons: