/spanien/barcelona/forum/22557.aspx/spanien/barcelona/forum/22557.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Sevilla Henryscorer
2007-08-16 23:52
Kan passa på att säga att Henry fyller år imorgon. Vi får hoppas att han får en bra födelsedag. Grattis, Henry!
Barcelona Steve-O
2007-08-16 23:51
Rambla

Ja, det är en bra fråga :) När jag var där i början av juni så var det, bland många andra mänskliga "statyer" och dylikt, en kille på La Rambla som hade klätt ut sig till Ronaldinho! Han hade full Barçamundering, rött pannband och tom löständer och stog och trixade lite!
Barcelona Beguiristain
2007-08-16 23:49
Det är sant men Barcelona har även tjänat väldigt mycket på Turismen, mycket av det som utgör gamla stan var tills för bara 15-20 år sedan väldigt nergånget (fallfärdigt faktiskt) men har fått ett stort ansiktslyft i och med att massor av nya affärer, restauranger och hotell byggt pga den ökade turismen.

Kan hålla med om att kulturen kanske upplevs som kommersialliserad men det är mest på ytan. Sen är staden väldigt kompakt och turisterna trängs på en väldigt liten yta om man gämför med T.ex. Rom som har liknande mängd turister.
Barcelona lagkapten
2007-08-16 23:39
Ämne: Maxi López såld, til....
Det är nog ryska oljepengar som lockar. 2 milj euro känns lite i underkant, men det är ändå bättre än att låna ut honom om och om igen. Maxi är enligt mig ingen vidare fotbollsspelare men han kommer alltid bli ihågkommen för det magiska inhoppet mot Chelsea.
Barcelona El Capitán
2007-08-16 23:37
Beguiristain//

Nu vet jag inte hur det såg ut där för 20 år sedan men jag var där först 1999 och nu senast i våras.

Gatan har självklart alltid varit kommersiell. Det jag antyder är att den har tappat lite av sin charm. Delvis pga av att det finns fler snabbmatsställen som inte ger samma "klassiska" känsla av gatan. Det är lite svårt att förklara, men den känns inte särksilt traditionellt som det en gång varit när t.ex vissa av de fina gamla byggnaderna blir helt upplysta av lila neonljus från ett internetcafé.

Sedan kändes det som gatan hade blivit mer av en åkattraktion när hur många turister (engelsmän och tyskar =P) som helst trängdes igenom alla "Barça-stånd" för att få sin Ronaldinhotröja.

Jag kanske låter löjlig men det är här är viktigt =D! Masstourism och överkommersiallisering förstör kultur! Kolla bara in Benidorm!
Barcelona Beguiristain
2007-08-16 23:15
Ang La Rambla så är alla hus längsmed den gatan äldre än alla som frekventerar det har forumet garanterat, Vet personligen hur gatan såg ut för 20 år sedan och den ser likadan ut nu som då (en ny byggnad har tillkommit). Skillnade är att det är fler turister numera men kommersiell har den alltid varit, med souvenir affärer och överpriser på barerna, även under Franco Diktaturen.
Barcelona Xaviiiiii
2007-08-16 23:11
Ämne: Mes Que Un Club!!!
....
Fina bilder Rambla:) Vill flytta till Barcelona!
Barcelona Rambla
2007-08-16 23:08
Mes Que Un Club!!!

Se länk. En av de stora sevärdheterna är de levande "statyerna" som man stöter på längs med hela La Rambla. De är riktigt duktiga, men jag begriper inte hur de klarar av att stå där hela dagarna i den värmen och ibland fullt påklädda med ibland de mest underliga kreationerna. De lär svettas en del. ;)
Barcelona Mes Que Un Club!!!
2007-08-16 23:03
ok tack El Capitán och Steve-O
2007-08-16 23:02
Gerard lopez har ingen klubb och är en "free" agent!
Barcelona El Capitán
2007-08-16 22:57
Rambla är en en väldigt populär aveny (gata) i centrala Barcelona som kryllar av turister. Den är känd för att vara väldigt charmig och "Barcelonsk". Tyvärr kan det vara lite för mycket folk där (framförallt turister i stora mängder) och charmen har försvunnit iochmed att gatan blir mer kommersialiserad =(. Vet inte hur många gamla klassiska hus de har rivit ner längs gatan för att bygga upp nya "moderna" byggnader.
Barcelona Steve-O
2007-08-16 22:54
La Rambla är den kända gågatan som ligger centralt i Barcelona.
2007-08-16 22:48
kvet någon vad "La Rambla" betyder eller är i svenska?
det är nåt i catalonia tror jag eller nåt?
tacksam för svar!! :D
Spanien Ichi
2007-08-16 22:30
Lite Guti över López...en jojo spelare i mitt tycke =). Pique kommer nog få en del speltid denna säsong..beror kt på om både Heinze,Silvestre försvinner...riktig bra iallfall =)
Barcelona Rambla
2007-08-16 22:26
Nej, inte det är inte Pique de diskuterar utan vår andra canterano Gerard López.
Barcelona El Capitán
2007-08-16 22:23
Om det är Gerard Pique ni snackar om så tror jag han lirar i Man Utd för tillfället. Synd dock att Barça inte kunde hålla kvar honom i akademin :(

Barcelona Rambla
2007-08-16 22:20
Maxi López såld, till rysska FC Moskva för €2m.
Vi gav €7m för honom, inte den mest lysande affären vi gjort. Man kan inte lyckas med alla värvningar.

Fattar inte vad han vad han ska till kalla Ryssland för bara.
Villarreal barcafillan
2007-08-16 22:08
Jag tror att Iniesta kommer slå igenom på riktigt den här säsongen. Många matcher förra säsongen fick han vara inhoppare och då gjorde han det sjukt bra. En av mina absoluta favorit spelare nu mera i Barca. Vad tror ni?

VISCA BARCA Y VISCA CATALUNYA
Barcelona lagkapten
2007-08-16 22:00
Ämne: lagkapten/

Jag må....Captain Fantastic!

Vet inte vilken klubb Gerard spelar för nu. Har för mig att hans kontrakt gick ut med Monaco och jag kan inte minnas att det stod nåt om nästa klubbadress.
Man kan inte låta bli att tycka synd om Gerard. Stortalang i Valencia men lyckades inte blomma ut i Barça. Efter det har det bara gått neråt för honom. Många skador bl.a.
Barcelona AlexC
2007-08-16 21:36
Ämne: vi mötte racing i pr....
Det var Eto'o och inte Larsson som gjorde andra målet mot Racing i 04/05-premiären borta, på straff om jag inte missminner mig. Henkes debutmål i ligan kom nästkommande match hemma mot Sevilla.

Rätt skall vara rätt ;)
Barcelona Fc Barcelona / Ronaldinho
2007-08-16 21:25
Hur länge blev Etoo avstängd när han spottade?
Real Madrid R9 Ronaldo
2007-08-16 21:21
Jag tror inte att någon i Madrid-forumet försvarar Pepes handling. Inte moget folk i alla fall.

Jag är lika arg/besviken på Pepe som när Eto'o spottade men det är klart att jag inte vill att Pepe blir avstängd eftersom Real behöver honom.

Klint

Det är bara att beklaga över att det finns omoget folk som skriver på Les Rambles när något sådant händer...
Barcelona Klint
2007-08-16 21:15
Haha okej det var kanske fel ord att kalla det för en fight. Men det var åtminstone ett försök till en. Jag tror till och med att min flickvän hade klarat av att golva Luis Fabiano. Jaja nog om det.

R9 Ronaldo:

Skillnaden mellan när det händer något sådant rörande en maräng jämfört med en blaugrana är väl att vi måste dras med en massa meningslösa inlägg från folk på erat forum.
Barcelona Rambla
2007-08-16 21:15
Ok, man ska inte försvara varken Samus spottloska eller någon annans för den delen. Men den uppståndelsen det blev efter Samus var ju bara fjantig. Han spotta vid sidan om spelaren och råkade träffa med lite saliv. Det var ju knappast att han gick fram till honom, såg honom i ögonen och spottade på honom. Självklart ska det skrivas upp extra mycket när det är Samuel Eto'o. Det förvånar väl ingen längre.
Barcelona Captain Fantastic!
2007-08-16 21:14
R9 Ronaldo/

Jo, väldigt konstigt tycker jag. Nu dömmer du inte handligen efter dess vedervädrighet utan efter laget du älskar.

Alla ska behandlas likadant, önskade du Eto'o avstängd så ska man lika bra önska Pepe avstängd (om han nu kan bli det?).

Har man inget emot handlingen (som vissa kan tycka, all respekt åt deras åsikter) så ska man inte gapa och skrika när Eto'o gör det men försvara det som en billig advokat när Pepe gör det.
Real Madrid R9 Ronaldo
2007-08-16 21:10
Captain Fantastic!

Det är ingen som försvarar Pepe. Det han gjorde var otroligt dumt och jag hoppas att han får böter. Däremot vill jag inte att han blir avstängd eftersom Real Madrid behöver honom.

När Eto'o spottade ville Realfansen att han skulle bli avstängd och då lider Barcelona av det. Inget konstigt med det tycker jag.
2007-08-16 21:10
Ämne: De ska väl alltid ko....
Jo det är nog alltid "fördelaktigare" att göra något annat motangrepp mot en spelare än att spotta på honom, men knytnävs slag är nog i min bok i princip lika dåligt.

Haha, Diogo vs Fabiano var ingen fight, mer en sparring match mellan två väldigt trötta - nästan liknande fulla - människor som endast träffade luft :D
Barcelona Rambla
2007-08-16 21:07
Kanske dags att hugga på Angel Lopez nu? Txiki, ring upp din gamla polare och fixa en deal. Locka med att låna ut några canteranos.

Captain:

Det verkar ha varit Diarra som blev utvisad enligt matchrapporter. Om han har spottat på någon vet jag inte.
Barcelona Klint
2007-08-16 21:06
De ska väl alltid komma in här så fort något hänt i Barcelona. Slår Ronaldinho en felpass så kan vi räkna med att 2-3 maränger kommer in och nämner det.

F.ö. så anser jag att spotta på folk är det sämsta som man kan göra på en fotbollsplan. Och givetvis gäller inte detta bara Pepe utan även Eto'o. Bättre att slå nån på käften i mitt tycke. Hellre en fight a la Diogo vs Luis Fabiano än spottloskor mot någon.
2007-08-16 21:01
lagkapten/

Jag måste ha missat det, vet du till vilken klubb Gerard stack?

Jo för f-n, hoppas verkligen att Motta drar till Ajax då, 7 miljoner? Vilken affär, hoppas verkligen det blir dit han drar. Han känner tränaren och en spelare. Sedan får han ju återbekanta sig med ex-Barca spelare som te x Cocu och kanske Reizeger (om han ens spelar i Holland nu för tiden?) o.s.v

En liten notis bara: Det varkar som om "Mr. 30 miljon man" Pepe spottat på en motsånadare i Cadiz och fått rött kort, nu verkar vissa madridistras på deras forum försvara handlingen. Hmmm...jag vill gärna komma ihåg hur de gapade och skrek när Eto'o spottade mot Unai Exposito.

Det luktar stark dubbelmoral från de mesta av dem...
Annons: