/spanien/barcelona/forum/22504.aspx/spanien/barcelona/forum/22504.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Les Corts
1/28/2008 09:55
Den här säsongen borde vara mer eller mindre körd, Real är riktigt bra i år - ska man säga tyvärr? Det som behövs är att få en nystart och då behöver några spelare försvinna och kanske även Rijkaard. Som krönikören skrev här igår, visa hakan Marc Ingla, det är nu det behövs. Samtidigt är det bra att ta det lugnt, spekulationer kan störa.

Jag minns när Barça vann ligan, om det var 04/05 eller 05/06 minns jag dock inte, då tog Real in rätt många poäng och det blev rätt spännande tillslut, men i dagsläget finns det inget som talar för det.

Att sälja Xavi för att inte har varit bra i år finns inte. Vi vet vad Xavi presterar och bara få honom i närheten av den form han var i för två år sedan skulle innebära att han skulle dominera i La Liga. Av Xavi, Deco och Iniesta så anser jag att Deco är sämst för tillfället och att portugisen gjort sitt i Barça!
Barcelona Tompa
1/28/2008 09:51
Sen till den minoritet här inne som skriver att ligan inte är körd, Real kan hamna i en djupformsvacka etc. Visst KAN de göra det även om jag inte ser det som troligt. Men ändå, om nu Real mot förmodan skulle hamna i en djup formsvacka, hur har ni tänkt er det ska gå till att plocka in 9 poäng med sepelet man har nu. Börja med att titta på vad vi själva presterar. Hur ska vi få fart på ett anfallsspel när spelarna knappt vågar skjuta ett skott utanför straffområdet, där det inte finns någon rörelse. Att tro att allt ordnar sig bara lejonet återvänder och Dinho blir skadefri känns som önsketänkande.

Les Corts
1/28/2008 09:41
Gårdagens match var den första jag såg på mycket länge och ja, man kan inte vara nöjd med hur det såg ut nere på planen.

Först och främst saknar jag viljan från ytterbackarna att komma framåt. Barça fick beröm av kommentatorn att ytterbackarna låg långt fram i uppspelsfasen, men jag har lust att fråga och? För några år sedan när Belletti och Gio dominerade på kanterna. Då var det andra takter, två spelare som vågade fylla på längs kanterna - igår gjorde inte Zambrotta och Sylvinho det tillräckligt ofta. Jag vet inte hur det har sett ut tidigare under säsongen då den senaste matchen jag såg var el Clasico, men det är ett adelsmärke jag förknippat med Barça som jag saknade helt igår...

Jag vet att Sylvinho kan, men som jag förstår det har han fått stå tillbaka mycket för Eric Abidal den här säsongen.

Andra punkten man får trycka på är väl mittfältsspelet, de tre dvärgarna såg inte alls hungriga ut. Xavi var mer eller mindre osynlig, Deco har tappat formen och Iniesta kom aldrig in i matchen. Jag saknade Edmilsons eller Marquez balans och kraft på mittfältet, även om den kraften numer stavas Yaya Toure.

Längst fram var det mycket stillastående. Visst, Messi har varit skadad, och Bojan är ett huvud kortare än alla andra och 20 kilo lättare, men lite rörelse kan man bidra med ändå. Nu var väl Bojan den bäste längst fram i gårdagens match.

Störst känga ska väl ändå Thierry Henry få, igår var han inte bra. Såg stundtals fastväxt ut och var inte alls med på noterna eller vän med bollen.

Något behöver göras, spelarna behöver ingjutas nytt självförtroende. Frank Rijkaard sitter kvar säsongen ut, Dani Alves kommer till sommaren - det största problemet som jag ser det är att jag inte hittar något lämpligt namn istället för Rijkaard - om inte Pep Guardiola?
Barcelona Tompa
1/28/2008 09:32
Om man ska blicka frmåt mot spelare som definitivt ska stanna har vi Valdes, Puyol, (självskriven, så klart), Marquez, Milito, Abidal Yaya, Iniesta, Messi, Bojan, Etóo. Jag tror fortfarande hårt på Giovani men tror att hans karrär skule må bra av att lånas ut en säsong. Tycker också Guddy ska stanna som back-up på mittfältet. Han tillhör den minoritet som visar hjärta och har gjort flera riktigt bra insatser när han väl fått spela. Att sälja Xavi tar emot men han har verkligen gått tllbaka.

Henry då? Ja, vad ska man säga? Var från början emot köpet men när vi ändå fick honom så pass billigt kändes det ändå jättespännande. Visst har han varit skadad, laget funkar dåligt osv men hitills har han varit en besvikelse. Sker ingen uppryckning under våren (kapacitet har karln, det vet vi) så får man nog konstatera att det var en felsatsning.
Barcelona Tompa
1/28/2008 09:18
Jag har sagt innan att Rijkaard ska vara kvar säsongen ut men efter gårdagens bedrövliga insats vet i katten. Barca spelar f.t så dåligt att vi kan glömma såväl liga som C.L titel och inget radikalt inträffar. Jag blir inte det minsta förvånad om Villareal vinner returen i cupen.

Jag har hållt på Barca sedan 1993 och jag tror aldrig jag sett dem spela så tafatt anfallsspel som fallet varit senaste månaden. Inte ens under den mörksste Gaspart tiden var det så dåligt offensivt. Försvaret har fungerat bra under hösten (få mål insläppta) men framåt är spelet rena katastrofen. Barcas offensiv är nu som vilket dussinlag som helst i ligan. Tidigare under hösten skapade vi chanser men brände massor nu klarar laget knappt av det längre. Är grymt besviken.

Vi går mot den andra titellösa säsongen i rad med ett på papperet fantastiskt spelarmaterial, ändå kammar vi hem (troligen) NOLL titlar i år med. Nä du, Frank det håller inte.

Sen kan tilläggas att för att få ordentlig fart på laget igen krävs också ändringar i spelartruppen. Några spelare som definitivt ska bort till nästa säaong är Thuram, Zambrotta. Jag har tidigare försvarat Deco men senaste tiden har han bara varit en skugga av sitt vanliga jag och det vore nog bra om han försvann. Han verkar ju inte sugen på att stanna heller Xavi har tappat formen totalt och tillför nada f.t och Dinho? Visst kan man hopps på att han återvänder till gammalt gott slag men sannolikt känns det inte.
Barcelona Der Afro
1/28/2008 07:33
När Real åker ur CL då kan det finnas en chans att dom tappar spelet. Det har hänt förr så vi ska inte ge upp även om det känns som guldet är borta redan nu.
Barcelona Der Afro
1/28/2008 07:32
Låter man Deco få 90 minuter när han är så otroligt dålig som igår (en passningsprocent på 50%?) så ber man om att inte få vinna. Uselt Frankie! Uselt Deco!
Real Madrid Figolina
1/28/2008 04:59
Ämne: Tycker många här sät....
Ett halvår?
För 3 månader sen spelade han bättre än jag sett honom göra på en evighet. I landslaget förstås men ändå.
Kanske har med trivsel att göra?
En sak är säker, ihop med Benzema och Ben Arfa trivs han och presterar.
Real Madrid Mr Baloo-Gonzalez.
1/28/2008 03:55
Messi=maradona

Ibland får man inse att han inte lär komma till sitt forna jag'utan ibland räcker det att man har mentaliteten till att vinna, Henry kan inte spela som an gjorde i Arsenal just för att Arsenal har ett annorlunda spel, Barcelona har ett annat spel.
Ni har en ett förande lag och förande lag kontrar sällan, då vad ska Henry göra då?, ju lära sig spela med andra, nåt han sällan har gjort(vad jag har sett i arsenal), Henry behöver mycket gräsmattan för att komma rätt, det får han sällan just för att Barcelona ÄR ju en förande lag cirkel avslutat.
-
Väl mött
Barcelona Messi=maradona
1/28/2008 03:42
Tycker många här sätter stor press på Henry. Ni har väl inte glömt att han inte har spelat fotboll på 6 månader! Det är svårt att komma i sin form han hade i Arsenal. + glöm inte hans ålder.

Men Henry kommer sakta fram men säkert:)
Las Palmas BobbyPires7
1/28/2008 03:03
Tacka vet jag Henry dom åren han gav oss Gunners, vilken lirare! Verkligen tråkigt att se att han gått ner sig så mycket för det kan man väl inte förneka längre även hur mycket man älskar honom!

Sen tycker jag att Bojan och Giovanni är 2 supertalanger som kan bli hur bra som helst men dom ska inte få så mkt speltid som dom redan får, såpass bra är dom inte än för att vinna LaLiga med ! Real är ruskigt starka, ni får sikta in er på CL!
Barcelona Criff
1/28/2008 02:25
När kommer Eto & grabbarna tillbaks exakt?

Jag kände också en sak idag, Henry har varit van dem senaste matcherna att spelet ska gå igenom honom. I denna matchen gick det mesta genom Messi. Därefter bara slutade Henry göra allt typ. Han kanske inte orkar med att vara en i mängden. Bara en tanke.
Hoppas allt fixar sig!
Barcelona Ronaldiinho
1/28/2008 01:03
Vi behöver våra anfallare tillbaks.

den här månaden blir det svårt(februari).
vår nästa ligamatch är hemmaplan mot osasuna det är inget att oroa sig över, men därefter kommer det 3 svåra bortamatcher.

Den 10e Bortaplan mot Sevilla. (ligan)
Den 17e Bortaplan mot Zaragoza. (ligan)
Den 20e Bortaplan mot Celtic. (Champions League)
Barcelona Agge
1/28/2008 00:42
Hehe jag vågar inte ens tänka mot engelska topplag utan Ronnie. Då är vi lite lätta om inte Messi gör ännu en otrolig match. Jag tycker att Barca saknar en Nistelrooy, inte honom personligen för han är bara irriterande. Men en sådan spelartyp, inte första gången det sägs och säkerligen inte sista. Men han saknas nontheless, Bojan kommer göra massvis med mål i framtiden, men just nu är han lite tunn och han lär inte bli mycket längre.
//edit stavfel
Barcelona B.A.R.C.E.L.O.N.A
1/28/2008 00:37
Jag är inte emot er, jag håller med er delvist men med tanke på barcas anfallare förutom Henry så är alla relativt korta jämnfört med de flesta backarna. Vi såg idag hur svårt det var för både Bojan samt Messi att göra något effektivt av långabollar i straffboxen, och det här var då mot Bilbao. Tänk er i såfall mot ett engelskt lag med större backar och starkre på huvudspelet. Ne men det jag från början ville komma fram till är att Rijkaards så kallade plan B oftast misslyckas samt att han drar för hastade drag då och då. Sist om ni nu minns så förlorade vi poäng i slutet mot betis på hemmaplan efter att han hade dragit ut nyckelspelare med bara 1 måls skillnad. Olyckligt så kunde betis kvittera och titeln var redan då på väg till bernabeu.
Barcelona Agge
1/28/2008 00:28
Jag håller med Criff på detta, ytterbacken som kommer rusandes får alldels för sällan bollen! Det är som om dom exkluderas totalt från spelet, speciellt av anfallarna. Detta är endast negativt, visst är det bra att testa med att komma igenom mitt i banan, men inte hela tiden!
1/28/2008 00:25
visst jag håller med dig. Men när ett anfall och en mittfält som inte rör sig, va e de för mening med att byta en ytterback? Ett exempel på de va ju idag. Både messi och zambrotta o sylvinho hade några genomskärare/inlägg som ingen va på. Det var inte brist på inlägg i den tiden heller utan själva spelet o byten.
Barcelona Criff
1/28/2008 00:18
B.A.R.C.E.L.O.N.A, byten utav ytterbackar var det som gav oss CL guldet mot Arsenal. Jag förstod det bytet då, genom att slänga in en fräsch Sylvinho som utmanar på kanten blir jobbigt för backen på den kanten. I dagens Barca funkar det inte, när våra backar idag överlappar får dem aldrig, jag upprepar ALDRIG bollen. Så nu skiter dem i det istället.
Murcia matchen utmanade både Zambrotta & Sylvinho, vips hade vi 4 - 0.
Barcelona Agge
1/28/2008 00:16
Grejen ligger väl i att det inte finns (som så många gånger tidigare konstaterat) någon plan B i dagens Barca? Man kan byta ut Sylvinho eller Xavi som idag men det ändrar inte tillräckligt mycket och Messi ska inte behöva bara den enda som vi litar på under hela säsongen, det funkar inte på en så ung spelare. Vem väntade sig att Henry skulle glänsa direkt efter 5månader skada? Inte jag iallafall. Rörligheten (som Hedman kommenterade under Mierda matchen) är det som saknas i vårat spel, så otroligt stillaståande så det är otroligt! Skotten löser sig iochmed Eto'o, skjuter på allt:D Vilket jag ser som en bra grej, ger bredd åt anfallet. Under Våren tar vi Real! Dom måste fela förr eller senare, dom har inte våran 05/06 säsong, dom kommer fela och då är guldet vårat!
1/28/2008 00:07
Enligt mig så ligger inte problemet enbart hos
våra "superstars". De flesta visar ingen vilja så som de visade för 1-2 år sedan. När Dinho va som bäst så var Barca mycket rörligare. Alla löpte, alla sprang o alla ville ha bollen.

Idag, om man kollar noggrant, så börjar Barca genom att rulla bollen bak till backlinjen o tillbaka till mittfältet. Mittfältaren kollar runt och 3/4 gånger så passar han tillbaka till backlinjen. Allt detta är pga (enligt mig)dålig rörelse.

Ett annat problem stavas Rijkaard. Jag har aldrig haft nått emot honom som tränare för Barca MEN! Han har enligt mig inte haft någon sorts bra fingerkänsla när han ska ändra på en matchbild. Ett vanligt ex. på det var när Barca låg under och han byter ut gio(van b.)med sylvinho? vilket oftast inte ändrade på en matchbild.

En annan sak är ju att Rijkaard aldrig vågade ta ut vår käre Dinho förrän 2 års sämre arbete på plan. Hade han agerat lite tidigare så kanske brassen hade slutat med allt festande och skött träningen bättre?

En sista sak är ju att spelare som snackar om varann, missar sin träning eller åker utan tillstånd och slipper straff. Det händer inte i andra klubbar. Man måste ju träda fram och visa att det är en ledare i laget. En manager som ska ha koll på allt, precis som en chef på ett företag som har koll hela tiden på sina arbetare.

Allt detta är för att det behövs en annan tränare med en annan fotbolls filosofi.

Visca Barca
Barcelona ¤ Ronaldinho ¤ 10
1/28/2008 00:06
Ärligt såg ni Henry idag det känndes som att barca hade en man utvisad HAN gjorde ingenting alls. Vad var det för henry vi såg idag sedan han kommit till barca kan han inte ta emot en boll allvarligt talat han tappar mycket boll skärpning HENRY. det är inte den henry vi hade förväntat oss. Stör mig mycket på afrikaskamästerskapen också när dem dragit dit Eto'o och Toure, och när tar det slut? och lite rijkaard som inte spelar med Milito, okej jag säger inte förlusten va på grund av det men varför? ska han vila till Villareal matchen? är cupen viktigare än ligan rijkaard? ta in det starkaste laget istället. varför ska man behöva bli förbannad hela tiden.

Forca Barca ENDÅÅÅÅÅ..
Barcelona Messi=maradona
1/27/2008 23:59
Tycker många lag som vi möter läser årat spel hur enkelt som helst. Tex när Messi har bollen så kommer det typ 100 pers på han. Det räcker inte bara att Messi ska visa att han vill röra sig bara. Alla måste röra på sig.

Plus! Barcelona får skjuta mer utan för straff området. Skjuter man inte blir det inga mål!
Barcelona Benito
1/27/2008 23:58
Ämne: Benito

Visst kan....
Ja men fotbollen har blivit en affärsverksamhet.Det gäller att ha fingertoppkänsla. Glöm inte att ronaldinho står under ett högavlönat kontrakt. Vill han få fansen på sin sida så kan han fundera på att gå ner i lön under den här formsvackan. Gör han det ? Nej, absolut inte för att ta ett exempel. Vid ett sådant scenario då kanske pressen minskar på hans axlar och fansen stöttar honom igen.
Real Madrid EL-Gonzalez
1/27/2008 23:57
Emily// Jag ska inte ljuga o säga att jag inte är glad över att real marid spelar som de gör. Men ni kanske inte vinner ligan i år jag vet inte men om ni bara ger 100 % så kan ni vinna folkets hjärta och nästa säsong spela mycket bättre. Och göra La Liga till en av de bästa Ligorna i världen.
Barcelona L.Messi19
1/27/2008 23:52
Benito

Visst kan det vara sant det du säger, men det är inte 100% säkert och det hjälper fan inte honom att komma i form med sådana som dig. Se hur "fansen" buade ut honom efter El clásico tro fan inte han ahr lust att komma iform med sådana "fans"
Barcelona älskabarcelona
1/27/2008 23:51
Jag hatar madrid mer än allt anat . Jag har kanske missat 2 av barcas matcher dom senaste 3 året . Ibland har ja kollat repris ist för direkt . Har hållit på barca sen ja va 5-6 år . Har jobbat bara för att kunna spara pengar till att resa ditt . Vad tycker du nu? är ja Madrid elr Barca fans? De ba inse att det är över . Ifall dom ska vinna så måste det hända nån mirakel .
Barcelona Emily
1/27/2008 23:50
EL-Gonzalez

Jag har förtroende för Barcelona både i gott och ont, men så länge Real Madrid går som tåget finns det inte mycket Barca kan göra, förutom att vinna sina matcher och hoppas på att Real Madrid tappar poäng. Något som i nuläget känns väldigt osannolikt.
Barcelona Benito
1/27/2008 23:45
Ämne: Benito

Jag bjuder....
Varför är du så jäkla blind? Jag bjuder nada på dig,glöm inte att det är laget som kommer i första hand och inte någon enstaka spelare. Alla fans är tacksamma för det dinho har gjort för laget, men allting har ett slut. Arsenal stod inför en liknande situation när det gällde henryvärvningen men där gjorde arsenal ett kap och sålde henry. Henry hade uppnått kultstatus i arsenal men han såldes ändå.
Barcelona Barcelona...
1/27/2008 23:44
Ska du kallas för Barca fans gå kasta dig ( förlåt för uttrycket) e du barca eller real fans ? isåfall tro på barca jag trodde inte heller från början glömde att vi hade hälften av säsongen kvar då klart får man känslan tbx vi tar guldet
Real Madrid EL-Gonzalez
1/27/2008 23:43
Ska ni redan ge upp ligan? Visa förtroende för laget både i gott och ont. Annars så kommer ligan inte vara sig lik.

Det ska vara som förra liga säsongen, kunde ha gått vilket håll som helst, så ska ligan vara, så upp med huvuden ta på era tröjor och heja! Hala Marid !
Annons: