/spanien/barcelona/forum/22399.aspx/spanien/barcelona/forum/22399.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Xaviiiiii(Antonio Puerta)
2007-09-04 16:56
Är väldigt glad beställde förra veckan Barcas nya Hemma match tröja. Och de har gått en vecka blev orolig för den har ej kommit. Så jag ringde idag och han sa det tar lite tid har du tur kan du få den på torsdag. För dom beställer från England. Ville bara säga det kanske inte så intressant:D
Barcelona Captain Fantastic!
2007-09-04 16:47
Jag finner inte alls läktarkultur a lá Liverpool vara "anglofilt". Jag är en av de som inte står ut med tystnad och saker som går sakta (Bara min personliga åsikt) och därför finner jag Camp Nou's begravningstillställning under match vara tragisk. Nu förstår jag anledningarna och förhållanderna till att det blir så, främst pågrund av att Camp Nou's publik utgörs till största del av pensionärer och småbarn. Att däremot kalla Liverpool's läktarkultur anglofilt och dumt, tycker jag inte är speciellt bra uttalat.

Engälsmän är kända i Sverige för att vara de som har det största publiktrycket. MEN...MEN, det är för att här i Sverige så sänds inte de Sydamerikanska ligorna. Dessa håller 100 gånger större klass än alla de engelska lagen. La Bombonera låter inte bara som ett pistolskott eller jetmotor då det spelas match där, men hela stadion vibbrerar. Bokstavligen vibbrerar pågrund av allt hoppande (båda från kortsidan och långsidan), jag har för mig att jag läst någonting om att arenan måste förstärkas då det ibland under match (speciellt då River är på plats) kan bli lite ostabil.

Läktarkultur finns överallt i världen. Balkan, Frankrike, Polen, England, Sydamerika os.v. Spanien är däremot usla på att föra någon form av stämning på läktaren (Sevilla, Betis, Atletico Madrid, Osasuna och Bilbao skillt). Camp Nou och Bernabeu kan få mig att somna vid tillfällen och det känns mest som att människor kommer till Camp Nou för att vara tysta och sedan bara bua ut laget. För enligt mig känns det som att publiken buar mer ut laget när de spelar i backlinjen än hejar på de, när de spelar vackert.

Förresten, är det någon annan som irriterar sig på de där jävla tjuthornen madridistas använder sig av konstant under sina matcher? Det ger huvudvärk och bidrar till den mest äckliga matchkänslan jag någonsin upplevt. Det är därför jag knappt tittar på matcher sända från Berunabeu eller bara sätter tv:n på "mute" :D
Barcelona Rambla
2007-09-04 16:45
Låter bra, med den takten så har hans tröjor betalt värvningen någon gång efter nyår. ;)
Barcelona Xaviiiiii(Antonio Puerta)
2007-09-04 16:32
Henry already rakes in £4M from Barcelona shirt sales. Thierry Henry has already repaid £4 million of the transfer fee Barcelona paid Arsenal for his signing this summer. Låter bra:D
Barcelona Antonio Puerta
2007-09-04 16:25
Tjena Grabbar ja missade Barcelona matchen mot ATH Bilbao för att jag själv hade match snälla nån är det nån som har nån länk härinne som kan länka den amcthen så jag kan ladda ner den skulle vara jätte snällt ,p

Tacksam för svar
Barcelona Rambla
2007-09-04 16:24
Bojan kommer att få spela både för A och B-laget. Dock så får han högst spela 10 ligamatcher med A-laget, efter det får han inte längre användas i B-laget. Jag antar att han blir utlånad om han får för lite speltid med A-laget när vinterfönstret öppnar. Han är helt enkelt för bra för att spela i Terceran.
Barcelona the culé
2007-09-04 16:04
hoppas värkligen att goal har fel, det har ju vart tänkt att han skulle spela med a-laget hela tiden.

och nu när etoó är borta så skall vi bara ha guddy som kan spela anfallare?
Barcelona FCB--10
2007-09-04 15:34
Det ser ut som att Bojan kommer att spela för B-laget även denna säsong. Han ska ändå träna med A-laget.

Barcelona Evička
2007-09-04 14:32
Ämne: Men det står ju att ....
De fyller aldrig arenan med förköp De har ett visst antal biljetter som går där, men ett visst antal som säljs i biljettluckorna dagarna före match. Så att förköpsbiljetterna är slut betyder inte att arenan är fullsatt. Ett exempel som jag själv var med om, och som jag har skrivit om förut här, är Chelseamatchen i CL förra säsongen. Den var slutsåld på nätet flera månader innan, men vi fick biljetter i biljettluckan tre timmar före avspark. Jag vet folk som fick till Real Madrid samma dag.
Barcelona Carles 5 Puyol (D.E.P. PUERTA)
2007-09-04 14:31
Har Puyol någon egen hemsida?
Barcelona Savve
2007-09-04 14:28
Ämne: "Både straffen ....
Du måste ju ha klart för dig att domaren inte har tillgång till repriser vid bedömning. Straffen såg ju ut som en klockren straff i förstaläget och snett bakifrån måste den ha sett ännu tydligare ut. Där kan man förstå en felbedömning.

När det gäller 3-1 målet håller jag helt med, här ska man inte signalera om man inte är hundra på att bollen är över linjen, något som var svårt att avgöra till och med på de halvdana reprisbilder vi fick se, dock såg det ju mest ut som den var just på linjen och inte över. Men detta är ju inte huvuddomarens fel utan den assisterandes. Huvuddomaren måste ju lita på den assisterande domarens bedömning när han själv inte kan se situationen ur bästa vinkel.

Så om vi bortser från det andra gula kortet på Marquez var det två tveksamma bedömningar vilket jag förstår att Selander inte anser vara en domarskandal. Liknande tveksamheter begås i varenda match, skillnaden är att de kan få olika matchavgörande betydelse och att här gick båda domsluten emot ett och samma lag. Om det rört sig om ett tveksamt mål åt vardera håll hade man knappast hört fult med tjat om att storklubbarna mutar domarna utan istället låtit diskussionen centreras runt det den bör, nämligen den horribla spanska domarnivån överlag.

Angående läktarkulturen postade Sóm més que un club ett bra inlägg. Man ska ju också ha klart för sig att det tidigare var bättre stämning på Camp Nou innan Boixos Nois portades/rensades upp när Laporta tog över. Positivt enligt mig då vissa delar av supportergruppen inte alls representerade det klubben står för. Men naturligtvis negativt för stämningen, med de höjda biljettpriserna följer ju också att det blir mer och mer turister som är där för att se "stjärnorna" på läktaren. Sedan tycker jag flera andra delar av den spanska läktarkulturen är positiva, till exempel hur vanligt det är med barnfamiljer och jämn könsfördelning.
Barcelona hOmbres
2007-09-04 14:25
Men det står ju att biljetterna är slutsålda, på barcelonas hemsida?

Barcelona Evička
2007-09-04 14:18
hOmbres
Köp biljett när ni kommer dit. Det är som regel inga problem att få biljetter och dessutom får ni ett betydligt billigare pris än om ni köper via en biljettagentur.
Barcelona Ken
2007-09-04 14:17
Klart som fan det skall vara drag på arenorna tycker fan vår supporter kultur hos dom större klubbarna är fan så mycket bättre än i den spanska. Jag vill liksom inte gå på en match å sitta på en stol å gorma åt domaren när ja ser dom live, helt klart vill man heja fram dom både i motgång och medgång med massa andra supportrar med sånger å liknande sånt som stärker en klubbs identitet!!!!!
Barcelona hOmbres
2007-09-04 14:14
Jag och en kompis vill åka och titta på Barcelona-Zaragoza matchen. Resan är mellan 25-27 september. Matchen ska som det nu ser ut att spelas på den 26:e men när jag ringde till steveperryman.com som vi tänkte boka av så sade dem att mathen eventuellt skulle flyttas till torsdagen istället för onsdagen den 26:e. Vårat plan går hem på torsdag förmiddag. Är det någon som har någon erfarenhet av att en onsdagsmatch har flyttats? Vi är osäkra om vi vill boka eftersom om matchen skulle flyttats har vi ju betalat för biljett mm i onödan.

Tacksam för svar :)
Barcelona Puyol5
2007-09-04 13:54
Puyol på väg tillbaks. Känns otroligt bra =)
Barcelona Suñol_
2007-09-04 13:03
Evička: Tyvärr är det så att sverige är anglofierat och då ska skränas för att det ska vara bra stämning.
är lite trött på att Valdes diskutionen är någon slags never ending story...
Barcelona _Halle
2007-09-04 12:50
Valdés är 25 år och är en av de bättre målvakterna i världen. Ta bort de 3? tavlorna som han har gjort och då skulle många säga att han var grym, kanske tom bäst i världen. Hans högsta nivå är grym, det kan ingen säga emot. Tex CL finalen. Sen är det så, oavsett om ni vill eller inte, att målvakter oftast är som bäst kring 30. Då har målvakten samlat på sig erfarenthet och rutin och det speglar sig främst på jämnheten. Visst, Valdés kanske inte har nått den absolut högsta jämnheten än, men den ligger inom räckhåll. Victor spelar såpass många match på hög nivå att den kommer att infinna sig innan han är 30. Sett till förra säsongen så minimerades misstagen väldigt mycket. Så inget talar för att de blir fler misstag i år, tvärtom. Sedan vill jag återgå till det här med att stå sysslolös. Det finns INGEN annan målvakt i de europiska toppligorna som står lika sysslolös som Valdés så ofta. Barcelonas bollinehav är ofta så stort att han knappt behöver göra ett ingripande. Jag själv brukar ofta beundras av att han sköter de så bra som han gör. Trots att han stått still utan arbete i 30 min är han alert och kommer ut snabbt. Och jag kan säga att det är väldigt mycket svårare att agera när man stått sysslolös under väldigt lång tid än när man får agera med jämna mellanrum.

Så, det är inte en slump att Victor Valdés är kvar i Barcelona. Han har 10 år framför sig på den här nivån minst!
Barcelona Evička
2007-09-04 12:46
Suñol_
Precis mitt intryck av Camp Nou. En kunnig publik som är mycket engagerad i spelet. Engagemang är inte lika med att stå upp på stolarna och vråla.

För övrigt förstår jag lika lite av debatten efter helgens match som efter förra. Vi har ett antal superstjärnor som är anställda för att fixa mål framåt. Det gör de inte, och har inte gjort på ganska många månader. Men vad som diskuteras här är Oleguer och Valdés, som trots allt gör sina jobb. Oleguer har inte varit mycket att klaga på hittills i år, och ALLA målvakter gör några mindre lyckade ingripanden per säsong. Återigen de inarbetade hackkycklingarna när det stora problemet sitter hos fixstjärnorna. Är det tabu att kritisera dem?
Barcelona Suñol_
2007-09-04 12:38
Angående läktar kulturen på Camp Nou tycker jag den är helt underbar! Den engelska mansdominerade cro-magnon skrik och skrän skiten tycker jag bara är pinsam. Fotboll är en intellektuell sport i alla fall när ett lag Barcelona spelar. Och så finns det ju undantag som El Clasico men skulle det vara så mot Murcia så är det bara ett bevis för supportrarnas dumhet. Visca!!
Barcelona G2S #27
2007-09-04 12:11
Helt klart så är Valdés en av världens bästa målvakter, men precis som flera säger så är han inte på samma nivå som t ex, buffon och chech. Men jag tycker definitivt han är tillräckligt skicklig för att vakta målet i lag av Barcas kaliber
Barcelona Klint
2007-09-04 12:01
Tycker att det är en intressant debatt om Valdes. Valdes är bevisligen en bra målvakt, men jämfört med de andra storlagen så ligger han väl inte direkt på samma nivå. Jag tänker då på Casillas i Madrid, Cech i Chelsea osv. Det känns som om Valdes har en bit kvar till den nivån.

Dock så vill jag inte ha bort Valdes från klubben utan jag tror på honom som Barcas nummer ett i många år framöver.
Barcelona Barcelona.10
2007-09-04 11:56
Ämne: jag förstår inte er ....
Håller me dig till 100%
Barcelona Barcelona.10
Håller me dig till 100%
Barcelona Barcelona.10
Håller me dig till 100%
Barcelona Joey
2007-09-04 11:43
vår klack har funnits länge... våra egna badboys blev nedtystade av Joan Laporta, man kan ju förstå eftersom deras budskap va kanske för mycket katalonia och fascism, men det ger ju mer känsla till fotbollen, även om man hatar allt som förknippar sig med fascismen och allt liknande, så kunde man åtminstonde ha sparat fotbollskänslan som ska finnas på Camp Nou, man kan liksom inte höra 70000 catalaner som skriker Burro åt domaren, 10000 utlänningar som skriker ronaldinho, 100 svenskar som skriker idiot och fan och resten skriker efter messis namn och buar när han inte får bollen. Dags att ta hand om våra fans och betala 100 euro till för matchen för att dela ut papper med våra nya sånger på.
Visca el Barca & R.I.P Puerta
Barcelona Messi 10
2007-09-04 11:38
Match på onsdag i Copa catalunia och jag är hemskt nyfiken på vilka spelare som är hemma då De som inte är skadade och inte spelar i landslaget är Oleguer,Valdes,Jorquera,Sylvinho,Ezquerro, och eventuellt Marquez som kanske inte ska åka iväg med Giovani.Inte speciellt stark startelva alltså men det vore kul att se Assulin,Alcantara i "A" laget
Barcelona Kalle.
2007-09-04 11:27
Är MFFare och kan ärligt säga att om Nou Camp hade fyllts med 80.000 MFF-supportrar hade arenan kokat över. Synd att spanjorerna inte har några direkta "klackar". Är väl typ bara Sevilla som har.
Barcelona Klint
2007-09-04 10:51
I länktipset så kan ni läsa om förklaringen till varför Ezquerro fortfarande är en Barca spelare.
Barcelona Klint
2007-09-04 09:52
Om ni vill ha lite liv i luckan när ni kollar på Barca live så stå nere vid Boixos. De kanske inte har de mest skarpsynta åsikterna, men de för åtminstone lite liv i luckan.
Annons: