/spanien/barcelona/forum/22343.aspx/spanien/barcelona/forum/22343.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gabriel Batistuta
2007-09-17 15:40
Rambla:

Barca är nog svåraste klubben att slå sig in på om man är en talang. Alla talanger är inte supertalanger som är på gränsen till världspelare som Messi,Giovanni,Bojan var/är. Vissa behöver längre tid och mer speltid. Vilket Wengar är mästare på. Barca lever på supertalaner som kommer en gång varje fem år som bäst medan Wengar hittar talanger som tar tid att utveckla och blir toppspelare efter 2-5.

Det är nog mycket enklare att uvecklas och ta plast bland spelare som Adebayor,Van Persie,Flamini,Gilberto etc än man kan ta plats bland Xavi,Deco,Ronnie,Etoo,Messi,Henry etc

Tex Iniesta som jag tycker var riktig grym talang när man såg han först. Han bänkades enormt mycket även när han spelade bättre än Deco,Xavi för de var störra namn.

I Arsenal och hos Wengar hade han varit uppe i 200 ligamatcher just nu.
Barcelona Rambla
2007-09-17 15:37
Paco:

Det är nog så att de flesta är lite för snabba att dra slutsatser. Det har som sagt gått 3 omgångar av ligan. Visst, det har inte börjat speciellt bra men det är fortfarande för tidigt att kalla det för katastrof.

Andres_Palop_1:

Vilket givande inlägg. En tränare som vunnit dubbla ligaguld och även CL under den tiden. Nämn fler lag som vinner både sin liga och CL samma säsong? De är lätträknande. Nämn en tränare som vunnit CL som spelare med två olika klubbar och dessutom sen som tränare. Du får nog leta ett tag. :P
Espanyol Halldór
2007-09-17 15:37
Varför spelar aldrig Gudjohnsen? Kanske inte lika bra som Henry, men han håller väl iallafall klass? Nu när ni har det knackigt på målfronten. Skadad är han inte iallafall, såg matchen mot Nordirland. Ha det bra!
Barcelona T#11
2007-09-17 15:35
Känns nästan som attt ronaldinho måste ha en bra dag
för att det ska funka offensivt och sen så måste Etoo hittta tillbaka till mål formen, måste avsluta mer så som han brukade göra förr när han sköt nästan från alla vinklar.
Arsenalfredde
2007-09-17 15:34
Rambla//

Arsenal är väl ändå den bästa klubben att utveckla ungdomar ? Clichy,Fabregas,Toure,Eboue,Traore,Diaby,Djourou,Senderos,Denilson har vi i dagens trupp bland annat, Fran Merida kommer också få sina chanser i exempelvis Carling Cup och om han tar den chansen kan jag inte svara på, men om han gör de så kommer han att konkurera om en bänkplats till att börja med. Fabregas tog den vägen, vad säger att inte Merida också kan de ?
Barcelona Montjuïc (D.E.P. PUERTA)
2007-09-17 15:33
Ämne: det är bra grabbar. ....
suck
Barcelona Gabriel Batistuta
2007-09-17 15:33
Jisses vilken fin trick Bojan gjorde på målvakten.

Hade varit för sjukt om han hade gjort en sån mål i sin debut :)
Real Madrid Paco Buyo
2007-09-17 15:32
Det som är lite underligt är ju att det i säsongsuppehållet verkade som att Barcelona gjorde allt rätt.
Man värvade rätt spelare under pågående säsong, presenterade med en tajming som fick de egna fansen att glömma det förlorade guldet och fick Real Madrid att gå in i en rejäl värvningskarusell. Därefter identifierades problemen inom organisationen och en handlingsplan presenterades. Under sommaren presenterade sig två av de mest lovande ynglingarna i spanska ligasytemet som eventuellt blivande världsstjärnor mot Inter och i u17VM.

Sedan började säsongen. Och allt var som för tre månader sedan.

Vad är fel, när man gjort allt rätt?
Sevilla Andres_Palop_1
2007-09-17 15:32
det är bra grabbar. 0-0 mot Osasuna, möjligtvis har dom en bra målvakt men ändå. Sparka Rijkard. HE SUCKS!!!då kanske ni lyckas vinna en match utan en mutad dommare.
Barcelona Rambla
2007-09-17 15:27
En kul detalj. Igår så spelade canteranon Bojan Krkic sin första ligamatch i Barcelona. Han gjorde det som 17 år och 20 dagar gammal.

Samtidigt ryktades det igår om att Fran Merida, canteranon som följde i Cescs spår och valde att gå till Arsenal, kommer att bli utlånad till Champinoshiplaget QPR. Han lämnade visst Barça just för att det var så svårt att ta sig in i a-truppen och få spela i la liga. Bojan och Merida som är jämngamla, spelade länge tillsammans i de olika ungdomslagen.

Tydligen så har tiderna förändrats. Det är inte längre omöjligt att slå sig in i a-truppen från La Masia, bara man har lite tålamod. Det är inte bara Arsenal som ger talanger chansen. Se bara på Giovani och Bojan, och fler är på väg. :D
Barcelona Savve
2007-09-17 15:14
Ämne: Precis som jag såg n....
Bra inlägg, håller även med Smogens inlägg. Som vanligt höjs nivån betydligt dagen efter match, när den värsta besvikelsen lagt sig och de mest hetsiga och oinsatta personerna försvunnit. Man måste kunna kritisera tränare/spelare efter en dålig insats, däremot bör det göras med lite eftertanke. Det mest oroväckande enligt mig är precis som förra säsongen bristen på rörelse utan boll, både defensivt och offensivt. Däremot syns resultatet mest offensivt. I enstaka matcher kan vi prestera, men denna nivå måste man bibehålla match efter match, inte bara mot storlag. Som det ser ut nu verkar man inte kunna motivera sig mot mindre lag, likt ett visst annat lag från huvudstaden. Utan rörelse slår får man problem mot alla lag, då spelar det ingen roll vilket bollinnehav man har, enda räddningen blir många gånger fasta situationer. Som det ser ut nu känns det väldigt oroande, men man ska ju ha klart för sig att det tar några omgångar att spela in de nya spelarna samt få in ett bra matchflyt igen. Flera nyckelspelare saknas ju även, Messi och Eto'o är extremt viktiga för offensiven.

Mycket av problemen har tränarteamet ansvar för och till sist är det deras uppgift att se till att laget presterar och motivera enskilda spelare. Det finns brister hos Barças tränare som hos alla andra. Att kräva avgång och annat känns dock helt idiotiskt i nuläget samt baserat på förra säsongens avslutning. För att jag ens skulle börja överväga det alternativet skulle det krävas 5+ raka förluster och katastrofalt spel. Jag hoppas dock verkligen att någonting görs för att få tillbaka den aggressivitet och löpvilja vi saknar, annars kommer det inte bli en rolig säsong.

Mot Lyon tror jag på en uppryckning, dels passar deras offensiva spel laget bra samt att en kortsiktig reaktion alltid brukar följa på en sämre match, det gäller dock att se till att denna blir långsiktig.
Barcelona Montjuïc (D.E.P. PUERTA)
2007-09-17 14:57
Jag vill gärna tro att det skulle bli väldigt bra om Ten Cate kom men det finns inga garantier för det och inte heller finns det sådan om Rijkaard får sparken. Jag tror vi behöver tålamod, hans första år gick ju åt helvete första halvan, andra gick åt motsatt håll och vi kom tvåa, då var la Ten Cate med också och det visar la att det inte bara är Rijkaard som är värdelös?

Tålamod är det vi behöver, vi har varit bortskämda av vårt kära Barca. Vi KOMMER ha dåliga perioder som vi haft förut, hoppas bara det inte är 6 år långa sådana. Som sagt, tålamod grabbar och tjejer! Vi grejar detta! Och med detta menar jag att spela bra inte bara vinna titlar.
Barcelona ronnie10
2007-09-17 14:57
Grabbar, vet ni vad jag tycker?
Det är lite konstigt att säga det här, för jag gillade ingen av spelarna så jättemycket (spec "hatade" jag Giuly) och vi har ersatt med bättre spelare, men!

Jag saknar Giuly, Henke, Van Bommel! Spelare som löper och löper och löper utan boll. Det måste göras, annars finns det ingen spelare för Ronaldinho, Deco, Xavi, Henry mfl. att slå deras drömpassningar till. Iniesta tar djuplöpningar utan boll då och då, liksom Henry och Messi. Sedan har vi Eto'o som gör det ofta. Vi har alltså en löpande spelare av alla de offensiva giganter vi har.

Sen måste jag säga att jag saknar Belletti. Snacka om en kille som fyller på och löper utan boll. Detsamma gäller Gio.
Barcelona Cúles
2007-09-17 14:55
När man ser filmer på youtube, och tänker på tidigare säsonger, så märker man att glädjen är inte den samma som förr, moralen barca hade tidigare säsonger var helt otrolig. Barcelona behöver hitta tillbaka till det, då är vi ostoppbara igen. Någon som håller med?
Barcelona II Barça II
2007-09-17 14:29
Är det så att tv-rättighets problemen även drabbar Champions League sändningarna?
Barcelona Barça-fan
2007-09-17 14:18
Onsdagens match mot Lyon kommer bli otroligt viktigt. Det är då Barca ska bevisa att man är något att räkna med i år. Det kommer även avgöra om jag personligen vågar hoppas. Den matchen måste vi bara vinna!
Real Madrid SparkaBoll
2007-09-17 13:48
Tycker att efter Henry´s ankomst till klubben har det varit mycket pajkastning på Etoo som "glömts" bort från de andra.

Men nu kan man märka hur viktig han är för er offensiv.
Barcelona Rambla
2007-09-17 13:20
Paco Buyo:

Det kan ju vara så att det letas efter orsaker och det att Ten Cate lämnade kanske är en trolig orsak, men framför allt är det bekvämt att "skylla" på det. Det är väl bevisat sedan länge att Rijkaard med eller utan Ten Cate inte är en coach som radikalt förändrar spelsätt under pågående match. Han har en matchplan han följer och hans byten är oftast till för att höja intensitet och tempo snarare än att förändra matchbilden.

Jag menar, han är ju inte direkt en Mourinho i sitt sätt att coacha. Något de flesta culés kanske saknar, även jag. Det hade ju inte varit fel att ha lite alternativa spelsätt att ta fram ur rockärmen, men det är bara att konstatera att det inte är Rijkaards sätt att jobba.
Real Madrid Sou_Ronaldo
2007-09-17 13:18
vad negativa inlägg det hara bara gått 3 omgångar utav ligan!
Barcelona Cheno
2007-09-17 13:07
Missade matchen igår, men hur bra var Ronaldinho igår? Var det tidiga bytet rätt gjort av Rijkard?
Real Madrid Paco Buyo
2007-09-17 13:07
Det är en väldig skillnad på att vara andretränare och att vara huvudtränare. Fråga Queiroz. Jag vet bara att det pratades mycket om det här problemet när han försvann från Barça och Rijkaards matchcoachning har ju sedan dess ständigt varit kritiserad.
Barcelona Rambla
2007-09-17 13:01
Hur bra går det för Ten Cate i Ajax? Nog fyllde han en viktig funktion i Barça men mest handlade det nog om på det mentala planet. Neeskens verkar mest vara någon slags mysfarbror och han verkar mest vara med just för sin legendstatus i klubben. Åtminstone så känns det så. Det är svårt för oss utomstående att veta vad han bidrar med på träningarna.

Som sagt, det ser inte speciellt bra ut just nu när det gäller det offensiva. Det enda positiva är väl att försvaret verkar vara stabilare denna säsong och det trots att Puyol ännu inte spelat. Inga insläppta mål i bortaspelet är bra, speciellt när spelet sett så uddlöst ut.

Även jag håller med om att Rijkaard verkar ha svårt för att förändra en matchbild när det inte stämmer. Vi får hoppas att han bättrar sig framöver.
Real Madrid Paco Buyo
2007-09-17 12:55
Valdés:
Jag har inte läst inlägget du referar till, men jag måste hålla med dig. Det verkar som att det saknas sjukdomsinsikt här på forumet. Det handlar inte om att Osasuna eller Racing är starka, Barça ska kunna visa ett mer vägvinnande spel än detta.
Du tar upp att Rijkaard inte klarar av att ändra en matchbild, något som går igen sedan förra säsongen. Överhuvudtaget ser det inte ut som att något förrändrats sedan i våras.
Hur mycket betydde Henk ten Cate för Barça när klubben vann sina titlar? Visst var det väl han som skötte mycket av den taktiska biten? Kan en del av problemet finnas i att Neeskens inte ligger på samma nivå?
Barcelona Barcelonito
2007-09-17 12:40
Glöm inte att Santander verkar vara bra i år. lika mot Barca och borta mot Zaragoza och vinst igår. Och Osasuna har utvilade spelare och har 2 likamatcher. Kanske lite orättvist att snacka skit om enskilda spelare eller tränaren nu. När Puyol kommer tillbaka så kommer vi se mer taggade spelare. Hans energi sprider av sig.
Barcelona Rambo~
2007-09-17 12:28
Eto'o saknas defenitivt! Barcas bästa målgörare, spaniens bästa. Även världens bästa anfallare i sina bästa stunder. Vem glömmer hans mål i cl finalen? Typiskt ett mål signerat en målkung.

Tror inte många här inne förstår hur viktig Eto är i dagens barca han gör nästan hälften av våra mål/säsong. Hade han varit med igår han han gjort mål... Är faktiskt lite förvånad över hur lite alla ni sörjer över Sammys skada, hade det varit Ronaldinho hade ni nog klagat som ett par snorungar.
Barcelona barca style
2007-09-17 12:07
jag är mycket besviken att vi inte kunde göra ett mål men så e det med fotboll. minns förra året så hände det samma sak vi spelade 0:0 mot osasuna men den kommande vecka mot Sevilla kommer det att bli riktigt bra match för att nu måste barca visa vad de kan och det har de visat minns i matchen mot werder bremen förra championsleague då vi var tvungna att göra mål för att gå vidare så gjorde vi det och spelade mycket bra också. De två kommande matcherna ser jag framemot att vi spelar bra och visar att BARCA ÄR BARCA nobody can beat us
Barcelona Valdés
2007-09-17 11:57
Precis som jag såg någon annan skriva redan förra veckan (under tydlig W. Churchill-påverkan) så är detta inte bara början på årets säsong utan i synnerhet en fortsättning på förra årets.

Knappt en enda spelare ifrån startelvorna i Racing eller Osasuna skulle platsa ens i våra reservuppställningar och då är det inte dåligt att förlora poäng utan en direkt skam.

Man kan skylla på asienturnén, landslagsuppdrag, dåligt väder eller att spelarna glömt att raka sig....men det är inga hållbara argument utan endast dåliga undanflykter för att ledare och spelare skall fråntas ansvar. Kunnandet finns men motivationen "suger" precis som förra året.

Jag har ännu inte hämtat mig ifrån hur i h-e vi kunde förlora ligasegern till Real Madrid trots en så överlägsen spelartrupp.

Rijkaard lyckades verkligen göra ellt fel under fjolåret och jag tycker inte att hans totalfacit med 2 ligasegrar och 1 CL-seger är jätteimponerande (utan bara ok) med tanke på den spelartrupp som han förfogat över.

Varför kan han ALDRIG ändra en matchbild efter taktiksnack i havltid, och tränas det ALDRIG på hörn- och frisparksvarianter? Det finns säkert en mening och tanke med bytena, men denna är nästan alltid kass då bytena så gott som aldrig förändrar en matchbild till det bättre.

Ok; bollen är rund, bästa laget vinner, man skall inte ropa hej innan man är över bäcken osv.....Plattityderna haglar härinne. Det är lika dåligt att hålla fast vid något dåligt för att det en gång för 2 år sedan var bra som det är att varje vecka vilja sälja en klubbs själ och hjärta.

Jag hoppas att Rijkaard vaknade morse efter att ha genomgått en metamorfos och blivit en tränare som kan motivera sina spelare och själv vara en god taktisk ledare. För jag undrar hur länge den här typen av spel och resultat kan accepteras av en klubb som FC Barcelona.
Barcelona Smogen
2007-09-17 11:22
Problemet för mig är inte att barca tagit 5 poäng på tre matcher. utan att man gjort noll riktiga spelmål på tre matcher och spelat uselt.
Det finns några stora anledningar till detta, jag skriver två här.

1.det finns en enorm brist på motivation. ingen som springer utan killen som faktiskt har bollen

2. barca har spelat exakt likadant i 4 år nu. förutom ett fåtal matcher förra året. det gör att andra lag nu läst sönder barca och vet hur man ska spela mot oss. barca har just nu inget motdrag mot detta.

båda dessa sakerna är en persons fel, nämligen rijkaard. det är bara han och ingen annan som kan rätta till det. jag hoppas verkligen han gör det innan onsdag...
Barcelona Cúles
2007-09-17 11:00
Jogabonito

HAHAHAHAHAHAAH
Barcelona Sóm més que un club
2007-09-17 10:48
Ämne: tja grabbar, har int....
Jogabonito:
Sâ ligan är redan avgjord?
Var ganska mânga som trodde det i fjol ocksâ. RM hade inte precis en lysande höst-vinter i fjol.
Vi har förresten bara kópt spelare för drygt hälften av vad ni gjort och nästan bara av defensiv karaktär och ändâ var det tjaffs om att vi har för mânga bra anfallare. Vi har ett starkt lag och om du räknar bort oss nu kan du fâ äta upp dina ord.
Annons: