/spanien/barcelona/forum/2231.aspx/spanien/barcelona/forum/2231.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2015-09-24 20:23
Kanske dags för folk att börja fatta att det Pep gjorde var i klass med Cruyff. Det kommer iallafall se ut så om 25 år. Och Cruyffs anda är ändå kvar i klubben trots det. Ingen tränare Barca kommer att välja kommer lyckas ändra er åsikt om att de följer i Peps fotspår. Inte Tito, inte Tata, inte Lucho och inte någon annan inom snar framtid.

Så snälla vänj er vid det så behöver ni inte försöka rättfärdiga er negativa syn på Lucho eller andra tränare med Pep-argumentet. Han har precis vunnit trippeln, han borde ha er jävla förståelse om han (laget) inte lyckas överträffa det ett år där vi har en trupp på 11 ordentliga spelare.

Börja reflektera över vad det är ni kräver och omständigheterna. Börjar bli tröttsamt att komma in här och läsa bara skit om en individ som gör sitt bästa för klubben trots tuffa omständigheter och gör det jävligt mycket bättre än den förra. Ta en jävla förlust!
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-09-24 20:15
@Vampíro:

10+..
Håller med dig.

Man hoppas ändå att Lucho lär sig vila spelare vid rät tid. Kan fortfarande inte räkna ut varför Rakitic var på bänken igår. Han bytes ut tidigt i andra halvleken mot Levente juh. Då uppfattade alla det som att han skulle vilas inför den tuffa matchen mot Celta.

Jag kan ta förlusten igår och den dåliga inställningen och hoppas att laget lär sig. Det jag fortfarande inte kan ta är varför Rakitic bänkades och en löpstark Nolito fick möta Alves stället för Roberto som har varit bra som högerback.

Mycket moget och bra skrivet. Så känner jag idag med.
Bättre att bli förnedrade så här tidigt i säsongen än åka på det senare när det väl gäller.
Barcelona shalit
2015-09-24 19:20
[QUOTE=neymar JR] Iniesta är gammal och ska inte vara stomme för en ny projekt [/QUOTE] Just Iniesta har varit vår bästa spelare efter Messi den här säsongen
Postat via SvenskaFans-appen
Flavía
2015-09-24 19:18
@Canaletes:

Menar du att vi skall döma Munir utifrån hans inlägg på Instagram? Jag tog en snabb titt och hans bilder är ingen större skillnad gentemot andra fotbollsspelare.

Löjlig kommentar från din sida...
Barcelona neymar JR
2015-09-24 19:14
Coach Pep Suarez är värdelös på små ytor? Han var en briljant striker och kontringsspelare för ca 10 kg sen Han har oerhörda problem med passningsspelet och första touchen Han är ingen eto direkt ( komplett striker)
Barcelona Vampíro
2015-09-24 19:10
Vi är alla otroligt besvikna över gårdagens sk. "insats" men försök att ta ett steg tillbaka och se helheten istället. Visst svider förlusten och resultatet är pinsamt men livet går vidare. Det är fotboll, alla lag går på riktiga minor ibland, alla lag. Igår var det Barcelonas tur och vi fick en rejäl jävla käftsmäll. Men att nedvärdera Luis Enriques insats som Barcelona tränare är ännu mer pinsamt än gårdagens resultat. Undrar om de som klagar över hans fotboll hellre vill se laget gå tillbaka till 200 passningar i sidled utan någon slutprodukt? Ni vet så som vi lirade under Tata Martino med en otränad Messi lunkades på mittplan samt ingen som helst killerinstinct i laget. För det var exakt så det såg ut innan han implementerade sina idéer. Gå tillbaka till maj 2014 och se den 37:e omgången mot Elche om ni vill bli deprimerade. Fuck that! Spelet har inte sett särskilt bra ut inledningsvis men det gjorde det knappast förra året vid den här tiden heller. Ge det tid för fan, truppen är svag till att börja med men man har inte peakat fysiskt än. Den här hösten får bli lite av en transportsträcka, bara att hoppas att vi likt förra året hänger med så kan man spela upp sig under nästa år när det verkligen gäller. Jag försöker inte sopa gårdagens match under mattan men hey shit happens. Jag är inte heller överlycklig att vi har ett gäng subpar spelare som Munir, Mathieu och Roberto(ok som högerback, inte mer) i truppen men ge det tid. Vi kunde inte förstärka i sommar och de få spelarna som visat form(Rafinha och Vermaelen) åkte på skador. Förhoppningsvis så visar klubben lite engagemang för en gångs skull och väljer att förstärka denna bräckliga och ojämna trupp då är jag säker på att vi verkligen kan utmana på alla fronter. En sak är dock säker Luis Enrique ska stanna i Barcelona och det han gjort med laget på så kort tid är en bedrift utöver det vanliga. Gracies Luis!
Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 19:08
Neymar JR - tror du har blandat ihop Peps 4de och sista år i klubben med Titos år som tränare.

Under Peps sista år i klubben alltså 11/12 säsongen så var vi fortfarande otroligt bra. Körde över Real Madrid ett par gånger, och vi gick som tåget i Cl. i ligan var vi mindre motiverad i dom här mindre matcherna. Vi borde ha vunnit Cl de året också.
Flavía
2015-09-24 19:01
Barcelona goalkeeper Bravo, who is recovering from a calf muscle injury, will be available for the game against Sevilla next week. [sport]
Barcelona Coach Pep.
2015-09-24 19:00
@neymar JR:
Han har inte alls problem med bollkontrollen. Han är bara lite ringrostig i början på säsongen. Så var den i fjol med. Om något så är han bättre anpassad för tiki-taka än kontringsfotboll eftersom han inte är snabb utan arbetar bäst på små ytor och med att mala ner försvar. Dessutom är han en utomordentlig passningsspelare. Varken, Suarez, Messi, Iniesta eller Busquets optimeras i LE's system.
Barcelona neymar JR
2015-09-24 18:59
Fan blandat ihop allting nu Chelsea matchen hemma var den enda fullbordade matchen rent tiki-taka den matchen
Barcelona neymar JR
2015-09-24 18:58
Korrigerar mig själv Peps sista år* För mycket siffror för min del
Flavía
2015-09-24 18:57
Suárez har den sämsta första touchen som jag har sett bland dagens världsklasspelare. Till och med Gareth Bale har bättre fötter än uruguayanen.
Barcelona neymar JR
2015-09-24 18:57
Lennyromario Då hade vi Tito och där spelade vi endast 2 bra matcher. Milan hemma och Chelsea hemma, resten av säsongen var ett helvete dock av diverse anledningar b la spelet
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-09-24 18:56
Någon som har teori om varför alla Barca spelare avslutar så dåligt när de skapar chanser?

Man kan förstå det dåliga spelet igår från spelarna. Frågan jag inte kan räkna ut är hur såna superstjärnor kan missa chans efter match efter match sen den här säsongen började.

De andra frågorna är om ni vet något om hur det går med Vermaellen?
Hur är det med Alba's skada?
Är han tillbaka inför helegen?

Barcelona LennyRomario
2015-09-24 18:54
@neymar JR:
Det är nog mer smak det handlar om i så fall. Delar inte alls din syn av 11/12. Tycker som sagt vi var fantastiska då. Att vi åkte ut i semin mot Chelsea var ju inget annat än ett rån. Vi var överlägsna, trots att de parkerade bussen. Och vi spelade spektakulärt. Messi tjongade in 50 mål i ligan. 11/12 var en fin årgång.
Flavía
2015-09-24 18:54
@Rambla~:

Tro? Jag konstaterar bara vad Nolito själv sade i en intervju med Ona FM under 2011. Nolito har aldrig sagt att han lämnade oss p.g.a. ett dåligt kontraktserbjudande utan snarare ute efter mer speltid i ett annat lag istället för att vara fastfrusen på bänken/läktaren eller spela tio minuter. Nolito sade även att Guardiola och klubben ville att han borde stanna i A-laget. Jag inväntar när du kan styrka att Guardiola bokstavligt talat sade att han var "måttligt intresserad för spanjoren", kan lika gärna avfärda det som dravel.

Angående om Nolitos tid i Benfica, så vet jag inte riktigt varför du anser att han skulle vara en flopp och därmed inte vara en storklubbsmaterial. Under sin debutsäsong, var spanjoren den förste sedan Eusebio att göra mål i fem raka matcher för Lissabon-laget och hade näst bäst poängskörd i laget när säsongen skulle summeras. Dessutom var Nolito en viktig pusselbit i Benficas speluppbyggnad och deras offensiv i själva spelet. Att han sedan allt sämre förtroende från Jorge Jesus, Benficas dåvarande tränare, under höstsäsongen gör knappast honom till en sämre spelare för det. Det är inte alltid så att tränaren vet alltid bäst, räcker att kolla på Lucho som värderar Gumbau högre än Samper för att ta ett exempel..

Jag ser egentligen inga problem med att kalla honom för en av ligans mest framstående spelare, en åsikt som knappast är berättigad om man har följt hans framfart vecka efter vecka. Men med tanke på att du kallade Nolito för medelmåtta, så är det ganska talande för din ignorans om honom. Han har varit Celtas bäste spelare under de senaste säsongerna och är den spelaren som hela lagets offensiv kretsar kring. Bara under den föregående säsongen, skapade Nolito flest chanser i ligan och i skrivande stund ligger han delat etta i skytteligan. Tror eller ej men (trumvirvel) det finns faktiskt bra spelare utanför de allra, allra bästa lagen. Skillnaden är att de inte får lika mycket uppmärksamhet i ligalunken p.g.a. lagen som de tillhör i, om man bortser från matcherna mot topplagen.
Barcelona neymar JR
2015-09-24 18:53
Suarez tiki taka? Ja men nej inte direkt, han har problem redan som det är med bollkontrollen Alba har inte lugnet med bollen Alves är slut Iniesta är gammal och ska inte vara stomme för en ny projekt
Barcelona Coach Pep.
2015-09-24 18:46
Vi har Messi, Suarez, Iniesta, Arda, Busquets, Pique, Alves och Jordi Alba. Enligt mig utgör det en hyfsad stomme för att spela någon form av tiki-taka. Det låter på vissa som att man måste hämta varelser från yttre rymden för att spela possession-fotboll. Om vi hade haft kvar Thiago så hade allt varit frid och fröjd (Xavis naturliga ersättare). Grundproblemet är ju förstås ledningen som ständigt arbetat aktivt för att försämra klubbens möjligheter att spela på det rätta sättet. Det är inte så mycket spelarmaterialet utan klubbens "cojones" det är fel på. Samt att LE är en pragmatisk opportunist.

Nåväl, vi får väl se om Messi räddar våra arslen denna säsong med.
Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 18:42
Kröjf - hur länge ska du trolla här? har du inget vettigt att komma med så är det bara att stänga igen.

Mod dags att ta tag i pajkastningen. Jag är här för att diskutera, kröjf vill diskutera mig där har vi skillnaden.
Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 18:38
Coach Pep - jag har aldrig sagt att Tiki Takan är död. Tiki Takan är den fotboll jag gillar mest men bara för att jag gillar de sättet att spela fotboll på betyder det inte att jag hatar tex Luchos fotboll. Problemet är precis som Hetfield nämner att vi varken har spelmaterialet för att spela den fotbollen längre, sen så måste allt vara perfekt det är en otroligt svår fotboll att spela. Om vi nu skulle gå den vägen vem ska ersätta Xavi tex?

LennyRomario - jag förstår vad du menar Chelsea 2012 är också den matchen jag tänker på mest. Det är en av dom bästa matcherna som vi spelade under Pep eran. Det är klart att man föredrar den fotbollen istället för den här men vi kan inte spela så längre. Vi har inte materialet, sen så är det en väldigt komplicerad fotboll att spela. Det är som en maskin där alla delar måste fungera för att man ska få ut max av det hela. sen hela det här med att den matchen gav en känslor osv ja visst det gjorde den, men jag tycker att trippeln föra säsongen var tillför oss alla. Efter en säsong där många ansåg att vi var helt slut, vår före detta tränare dog av Cancer, vi fick en transferban men ändå går laget ut och kör på och kammar hem en trippel, det gav mig rå mycket chill också.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-09-24 18:37
Olika fotbollstaktiker går i vågor, inga konstigheter där. Mellan åren 08-12 spelade väldigt många lag en possession-baserad fotboll just därför att det gick så bra för oss. Till slut lyckades lag hitta ett motmedel och nu spelar de flesta lag återigen med ett kompakt försvar och kontringsfotboll. Tyvärr får vi inkludera oss själva i den skaran numera. Eller inte ens det, för vi spelar inte renodlad kontringsfotboll utan någonting mellan alltihopa. Får man det att fungera kan man vinna trippeln då man får till ett komplett anfallsspel med olika sätt att attackera motståndarna på men brister koncentrationen eller små taktiska detaljer blir det fiasko.

Den här känslan ni pratar om, att man inte känner passionen på samma sätt längre, tror jag inte grundar sig i det spelmässiga utan snarare sättet man missköter La Masía på, påverkan Qatar haft på klubben, Bartomeu och hans alla fula metoder samt att vi numera är en storklubb som alla andra som köper spelare för miljarder och baserar alla våra titelchanser på superköp. Mitt i allt detta och i jämförelse med allt utanför planen känns inte vårt sätt att spela som det största problemet.

Barcelona Kröjf
2015-09-24 18:33
Barcelonistas, du skrev "Hur tragiskt är det inte när du använder andras inlägg bara för att sänka ner mig?" " Slarvigt av mig om jag återgav någon annans ord, som vore det ett inlägg av dig. Sorgligt att det samtidigt framstår som det mest sansade i ansamlingen citat. Jag har inget behov att "sänka ner" dig. Det gör du ju så bra alldeles själv. Mod, save our souls och sätt stopp för det här olidliga replikskiftet här och nu.Jag erkänner mig besegrad av Barcelonistas på hans egen bedrövliga "hemmaborg".
Barcelona neymar JR
2015-09-24 18:32
Lennyromario Just därför det heter 'den moderna fotbollen', fotbollen står aldrig still. Den fortsätter utvecklas och moderniseras Hur var tredje året med Pep? Allt som behövdes var en buss så förstördes allt det roliga Folk verkar verkligen ha glömt det sista året med Pep och det första med Tito. Bland det tråkigaste jag har upplevt,matcher med endast 2 målchanser samt 10 mittfältare 05/06 då hade vi en typ av fotboll - fart,fysik och Ronaldinho 08/09 en helt annan typ av fotboll - tiki-taka 11/12 en annan typ av fotboll- possession 15/16 en annan typ av fotboll - individuell, rakare
Barcelona Hetfield
2015-09-24 18:30
Förövrigt så är det skrämmande att se talangerna som kommer upp från La Masia. Det var en gång i tiden man såg framemot att se talangerna, faktiskt.

Visst, det finns några diamanter, men vad är det som händer? Titta på startelvan, hur mycket man än gillar vissa spelare, men många av nyckelspelarna är faktiskt köpta, och det ser inte heller ut som att det kommer att ändras. Det är där den största faran mot Barcelona som klubb är, inte Enriques fotboll. Det är helt avsaknaden av en fungerande B-lag, och att Barcelonas framtid kommer att byggas på köpta spelare. Förut var det att man värvade spelare för att krydda till med de egna talangerna, nu är det så att talangerna är istället kryddan.
Barcelona Hetfield
2015-09-24 18:23
LennyRomario Jag återgår till min poäng. Tiki-taka är det vackraste sättet att spela fotboll, men då krävs det också spelarmaterialet för det. Ska en ålderstigen Iniesta helt plötsligt bli yngre och kvickare? Har man ens talangerna för det? När spelare som Munir, Gumbau Sergi Roberto härjar i laget, säger det inte en hel del om materialet som har kommit upp från La Masia? Där man anser att Rafinha vara något utöver det vanliga (som jag förövrigt inte tycker). Man måste utgå ifrån vad man har. Om man lever på en vanlig lön och vill ha en Ferrari så, tough shit helt enkelt. Jag anser helt enkelt att Tiki-taka är för långt ifrån verkligheten att man ens ska ha det som krav eller mål. Sen så vann man faktiskt trippeln med Enriques mer raka och fysiska sätt att spela fotboll, så det är väl knappast något som är fel.
Barcelona LennyRomario
2015-09-24 18:16
@Hetfield:

Du vet vad de sa innan tiki-takan, va? När Drogba firade triumfer i början av sin Chelseakarriär? "Det är den moderna fotbollen, som bygger på fysik och löpningar". Man skulle ha spelare som var bra på allt och gärna kunde spela på flera positioner. 1.90 och 87 kg allihopa.

Och det var sant till Barcelona visade att det inte var sant. Och nu är det sant igen, tills någon bevisar att det inte är sant.
Barcelona Kröjf
2015-09-24 18:13
Coach Pep

Nog ingen tillfällighet att min sambo fick en St Pauli-tröja med sitt namn på ryggen i födelsedagspresent igår. Där snackar vi "smålagskultur". Blir riktigt avundsjuk.
Barcelona Barcelonistas
2015-09-24 18:13
Kröjf - vad är det som är så roligt kröjf får man inte vara kritisk mot laget efter en horribel insats?

Hur tragiskt är det inte när du använder andras inlägg bara för att sänka ner mig?

? "Många här inne fokuserar på små detaljer. Visa säger Mats, Lucho, Alves Iniesta m.m. är anledningen att vi är så dåliga. Nej, sluta ljug för er själva. Jag tycker att ingenting stämmer alls. Ingenting"

Det har jag inte skrivit. Resten däremot har jag och jag står för dom saker jag skrev. Jag kritiserade laget efter en skitig insats.
Barcelona LennyRomario
2015-09-24 18:12
@Barcelonistas:

Nu är du inne på resultaten igen. Vi behöver inte slå Real Madrid med någonting för att jag ska vara nöjd.

Den match som etsat sig fast mest från Pep-eran är faktiskt när vi åker ut emot Chelsea. Den gav mig allt jag vill ha (och inte ha) som fan. Vi var fantastiskt bra, Chelsea hade fantastisk tur och vi åkte ut.

Och den gav mig känslor. Det är nyckelordet, känslor.
Just i det här fallet sorg och tomhet. Jag gick på fullt allvar i en period på över en månad där den matchen var det absolut första jag tänkte på när jag vaknade. Men flickvän blev oerhört trött på min nya godmorgo-fras "Men hur går det till?!"

Jag var tvungen att prata med ALLA som är det mista intresserade av fotboll om matchen. Hur bra vi var, hur jag inte kunde förstå att vi åkte ur.

Men kontentan är alltså känslor. Kanske är det för att nästan alla vår värderingar försvunnit samtidigt (reklamfritt, spelarna man identifierat sig med, talangerna), men Barcelona ger mig inte samma känslor längre. Jag ser tre maskiner på topp, men borttaget Messi så hade de lika gärna kunna springa runt i PSG.

Men det bör ju också sägas att de allra flesta av mina vänner, som inte håller på Barcelona, anser att Barcelona spelar roligare fotboll nu! Själv tror jag det mest beror på att matcherna känns öppnare och jämnare, vilket de väl ofta också är. Och att det spelas en fotboll de känner igen och kan identifiera sig med.
Barcelona Hetfield
2015-09-24 18:06
Jag förstår inte riktigt paniken som uppstår här. Vill folk att man ska gå tillbaks till Peps "100 passningar innan man gör mål" fotboll? Det var vackert, men det var också unikt. Det funkar inte längre och lär inte funka på ett bra tag. Enriques fotboll är den moderna fotbollen, där det bygger på fysik och löpningar. Sen så blir jag väldigt förvånad över hur folk verkar ha glömt att man har haft en lång transferban och har minimalt material att jobba med, samtidigt som Enrique vann trippeln. Ibland så känns det som att Barcelona knappt lyckades ta en CL plats förra säsongen. Ta det lugnt, och sätt det i rätt perspektiv. Verkar som att det mesta av kritiken härstammar från en nostalgisk känsla över "tiki-taka" sen Peps tid, vilket Barcelona inte har materialet för eller ens effektiviteten för. Om det är något jag kan kritisera Enrique för så är det hans korkade envishet att satsa på vissa spelare och ta in spelare till klubben som inte ska vara där.
Annons: