/spanien/barcelona/forum/22216.aspx/spanien/barcelona/forum/22216.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Vampíro
2007-10-04 21:16
Det här med skadorna kan inte bara vara otur. Det är nästan som Valencias fjolår, dem hade otroligt många skador och det måste bero på dålig träning eller att spelarna inte värmer upp tillräkligt innan matcher som några har varit inne på. Innan säsongen så lovade väl Rijkaard att det skulle bli bättre och hårdare träningar det var ju en av anledningarna till att man hade försäsongsturné i Skottland, eller är jag helt ute och cyklar?
Barcelona Abbe_
2007-10-04 21:02
Messi_CE_Iniesta

Bara onödigt att försöka dra upp den där diskussionen igen. Av erfarenheten från tidigare diskussioner om Xavi och Guti så tycker jag det är ganska onödigt. Man måste respektera andras åsikter även fast de inte alltid är som man själv tycker.
Barcelona Messi_CE_Iniesta
2007-10-04 20:57
kul för Bojan och kul att puyol och milito tränar!

Guti, 1: Osynlig. Slår några 10-meters passningar i sidled men där stannar det. Helt enkelt för dålig på allt.

Det var han som var bättre än Xavi va?
Barcelona Rambla
2007-10-04 20:54
Puyol och Milito har idag tränat normalt. Det genomfördes ett extra fysiskt träningspass i hällregn. Man räknar med att båda två kan vara med i helgens match.

Bojan uttagen till spanska U21 för Em-kval mot Polen i nästa vecka.
Atlético addeN
2007-10-04 20:45
Har inte en aning om vem den där Abei är, nån som kan ta och skriva lite om honom eller har ni alla lika dålig koll som jag ;) Är han en ny eto'o hälsar jag honom iaf varmt välkommen till oss Blaugranas :D

Välkommen Abei!
Barcelona Messi_CE_Iniesta
2007-10-04 20:43
vart står det? någon källa?
Real Madrid CasillasRamosRuud
2007-10-04 20:33
jag hörde det också. fan vad arg man blir på att barca ska köpa alla ungatalanger medans real madrid skickar bort sina :S.. men riktigt kul för er :). Bara så ni vet barcafans, har hört mycket om den pojken.. sägs vara lik etoo
Ishak
2007-10-04 20:29
YESS!!Joseph Mugabi Abei är klar för barca!! bara 11 år!!!!! Sägs vara nästa etoo! skönt att snoo honom framför näsan på UNITED!!!
Barcelona Dani
2007-10-04 20:19
Mitt senaste inlägg var inte helt genomseriöst menat. Men jag vill påpeka att vi hade svårare skadeproblem förut, och att det verkar som att det är liknande skador drabbar spelare i perioder (nu muskelbristningar).

Det tyder på att det inte handlar om otur, utan om något som beror på träningen - vilket också diskuterats på forumet senaste timman. Om flera olika sorters skador drabbar spelarna är det lättare att hävda otur som orsak jämfört med hur läget är i Barça.
Barcelona A.Gaudi
2007-10-04 20:01
kanske. sådant bör ju påverka. man kan ibland få uppfattningen att barcas träningar är lite för mkt Latchande :) ..

en fråga om priser.. vad kostar det att se Barca i /kvart/semi/final i CL och är det riktigt svårt att få biljetter?
Barcelona Captain Fantastic!
2007-10-04 19:57
Själv tror jag (absolut inte säker här, och jag har heller inget fakta-bevis för att stärka det) att skadorna kan mycket väl bero på att Albert Roca pensionerade sig. Rätta mig om jag har fel, men hade inte han varit vårt "medicinska överhuvud" i runt 15-20 år. En sådan person som varit i klubben i flera decenier och känner väl till spelet laget spelar från grunden, kan antagligen planera träningarna med avseende på spelet lite bättre.

Jag tror att träningarna är för mjuka i jämförelse med hur matcherna utspelar sig. Och pågrund av detta så lider vi av skador under matcher.

Denna senaste vecka har såklart varit något förhäxad med en sådan överdriven mängd skador på så kort tid. Men det känns trots det som att någon spelare alltid går små-skadad oavsett tid på året. Lite bättre känsla måste ändå läkar teamet ha.
Barcelona A.Gaudi
2007-10-04 19:51
kom att tänka på en grej nu.. mina vänner som håller på italienska lag har allihopa några sköna låtar som nämns i samband med deras lag.. typ Antonello Venditti låtar till/om Roma.

har barca några bra lag-låtar?
Barcelona Barca Barca
2007-10-04 18:51
Ämne: Henk:

Jag läste j....Kan hålla med men att det är för lite fysik på träningen spelar det absolut ingen roll. Tvärtom, om det blir fysik kan spelarna inte klara av en sånn tätt almenacka.

En av orsaken att vi spelar världens absolut bästa fotboll är just det att vi inte tränar för mkt fysik. Otur heter ordet, vi har för mkt otur tyvär. Knäskador har inget med uppvärming o göra elelr för lite fysik. Ska fysik träning in bland den tätta schemat? Snälla det räcker med Puertas ( R I P) död.
Barcelona Fc Barcelona / Ronaldinho
2007-10-04 18:47
Ämne: läste nyss att dida ....
Det är inte Dida som är avstängd i livstid, det är supportern som är avstäng i livstid.

Barcelona #7

Etoo,Puyol,Yaya toure,Marques,Zambrotta
Atlético addeN
2007-10-04 18:47
Barcelona#7 :

Milito, Marquez, Tourè, Eto'o, Zambrotta.
5 väldigt riktiga spelare.

Har inte glömt nån tror ja, jo Edmilson sen längre tillbaka.
Barcelona Barcelona#7
2007-10-04 18:37
Vilka är skadade just nu???
Barcelona Gabriel
2007-10-04 18:22
Vad i hel*ete är detta med Henk Ten Cate och Chelsea? Anledningen till varför han gick från första början var ju för att få chansen som förstatränare, men nu ryktas det alltså att han ska komma in som andratränare i Chelsea. Va fan, då kunde han lika gärna stannat kvar hos oss, för här är han saknad!
Barcelona tarrak
2007-10-04 18:21
Ämne: läste nyss att dida ....
Då läste du fel, det är han som stormade planen som är avstängd.
Barcelona Rambla
2007-10-04 18:21
Henk:

Jag läste just en väldigt intressant artikel om just skadorna i truppen den här säsongen och där togs det upp en del av det du skrev nyss.

Inom fotbollskretsar är det kännt att Barça är en av de klubbar som lägger ner minst tid på den fysiska träningen. Det är alltid en boll inblandad i nästan alla övningar under en träningssession. Dessutom, varje träningspass är högst 1,5 timme. Är inte det lite väl lite? Det är kanske ingen tillfällighet att Giuly i efterhand har uttalat sig om att han aldrig tränat så "slappt" som i Barcelona?

En annan aspekt som togs upp är hur spelarna sköter sig och sin kropp efter att de lämnat La Masia efter ett träningspass.

Det ryktas också om allt för dåliga uppvärmningar inför match. Speciellt för reserver innan de blir inbytta i matcherna. Det sägs vara en av orsakerna till att Eto'o skadades sig i matchen mot Inter efter att ha varit på planen endast i 2 minuter. Värmde han upp tillräckligt i pausen?

Orsaker enligt artikeln:

1. För lite fysisk träning och inte tillräckligt intensiv.

2. En väldigt tajt almenacka för vissa spelare tack vare landslagsuppdrag, där några kan spela 55 till 60 matcher under en säsong.

3. Många spelare tror att arbetet är över när träningspassen är över. Tvärtom, de måste ta hand om sig själv och leva balanserat.

4. Uppvärmingar före match är inte tillräckligt intensiva. Samus skada sägs ju bero på allt för slapp uppvärmning.

5. Otur. Det är ingen tvekan om att bland alla faktorer så är oturen en av dem. Det är självklart inget vetenskapligt argument, men skas ändå tas med i beräkningen.
Barcelona roooonaldinho
2007-10-04 18:19
läste nyss att dida är avstängd på livstid
Länktips: www.dn.se/
Barcelona Henk Ten Cate - El Mister
2007-10-04 18:04
Rambla:

Det är intressant det du tar upp angående skadorna. Tidigare säsonger så var de allra flesta överänns om att det endast var en slump men precis som du har jag också börjat undra.
Jag personligen skulle lägga min röst på att det har med uppbyggnaden av av muskler framförallt. Visst, dom är säkerligen vältränade men på vilket sätt ? Musklerna i deras kroppar är nästan nyckeln till allt t.ex. knäskador då knäna är beroende av musklerna runt i kring.

Hur som helst så är det nog en kombination av träningsupplägget i det stora hela som är saken. Då tänker jag främst uppvärming, stretching och styrketräning/fotbollsträning.

Eftersom vi sitter och påpekar det så känns det som om Rijkaard och hela staben runt laget borde ha fått funderingar också ? Dom har ju iofs mer kunskap och info men nått är det väl ?

Dessutom. Kanske helt ute och cyklar men ett lag som Barca får kanske mer skador än ett mer fysiskt lag som Chelsea ? Tänkte precis på att Roma har också haft en hel del otur med skador som är ett lag som har Barcas spelfilosofi också.

Barcelona Rambla
2007-10-04 17:56
Dani:

De riskerar att förstöra hela vår säsong. Just nu lever vi på att vår offensiv fungerar. Vad händer när den börjar halta? Eller ännu värre, om nu Messi skulle åka på en muskelbristning han med. För att inte tala om Henry. Helt otroligt att han klarar sig ifrån skador med tanke på hans fjolårssäsong. Han måste ha gjort en ordentlig försäsong den här sommaren.

Det hade inte varit fel med ett liknande Lab som Milan-Lab i Barcelona. Något är riktigt fel när så många spelare råkar ut för liknande skador.
Barcelona Dani
2007-10-04 17:51
Angående skadorna, har de åtminstone flyttat från knän (tänk korsband och Larsson, Xavi, Motta m.fl) förrförra säsongen till muskler i år. Man kan ju se det så, om man är lite positiv =)
Barcelona MADNESS
2007-10-04 17:46
självklart..
Atlético addeN
2007-10-04 17:39
Sóm més que un club //

Det är väl strunt samma vem vi får möta i 8-dels final eller?

Ska man vara bäst i Europa ska man vinna över alla lag.
Barcelona Rambla
2007-10-04 17:24
Jimmy Jump har sprungit in otaliga gånger på planen och kastat katalanska flaggor, barçatröjor eller satt på en mössa på Samus huvud. Inte var det några spelare som lade sig ner och kved om skador då? Milan ska absolut inte ha några poäng för det där. Självklart ska Celtic som klubb och supportern om de nu får tag i honom, straffas enligt tidigare normer.

Något vi istället borde diskutera här är alla dessa skador. Jag menar, 5 skadade spelare på 7 dagar. Det kan inte vara en slump? Alla är ju likvärdiga skador, muskelbristningar om än i olika delar av kroppen. Hos vem ligger ansvaret undrar jag? Något klubbens alla fystränare och läkare är bra på, är att se till att spelarnas skador läker väldigt smidigt och fort. Desto värre verkar det vara att förebygga skador. Det var samma visa förra säsongen, med undantaget att det då var anfallarna som drabbades. Detta börjar bli jobbigt.

Beror det på onödiga försäsonger i Asien? Beror det på att man har för dåliga uppvärmningar inför match? För det är ju näsan alltid under match spelarna skadar sig och inte på träning. Frustrerande är det. Ledningen borde se till att få till en ordentlig utredning angående det här.
Barcelona Sóm més que un club
2007-10-04 17:12
Mânga jublar över favoritförluster i gruppspelet men kom ihâg att risken ökar att om vi vinner vâr grupp kan vi fâ en mardrömsâttondel typ Liverpool eller Milan om de kommer tvâ.
Hoppas hur som helst att vi är pâ târna i gruppspelet sâ att vi vinner det. Rangers hoppas jag att ingen underskattar nu.
Barcelona Montjuïc (D.E.P. PUERTA)
2007-10-04 17:02
Samtidigt som det inte går att försvara Didas barnsliga och otroligt skrattretande idioti går det inte heller at försvara den ännu större tidioten som "slog" honom.

Milan bör få 3 p. och Dida avstängning nån match. helst några men det kommer inte hända.
Barcelona Sóm més que un club
2007-10-04 16:57
Klart att det var osportsligt och kanske rent av spekulativt av Dida att lägga sig ned men samtidigt är det inte det värsta som synts pâ en plan. Minns att Dida fâtt brännskador efter att supportrar kastat in raketer pâ honom. Efter nâgra sâdana situationer kan han nog tänka sig att förstärka situationen för att "ge igen".
Detsamma händer i var och varannan match under spelets gâng. En spelare som blir nersparkad gâng efter gâng väljer tillslut att förstärka situationen. Vill inte försvara Dida men läste precis anlofilen Wennmans missfoster till artikel i sveriges ledande sportbilaga, jag citerar:
"Vilken gris. Vilket bedrägeriförsök mot fotbollen. Stäng av den svinaktige fuskaren på livstid. måtte dom bära in denne ynklige brasilianske keeper i ett omklädningsrum och låsa dörren och låta den usle bedragaren ligga där tills han ruttnar"
Ta en valium Wennman, en av dina engelska kelgrisar avgjorde en CL final genom att filma till sig en straff och du sjöng lovsânger över honom utan ett pip, maken till anglofil fâr man leta efter.

Barcelona Boswin
2007-10-04 16:51
aaa Pandev å hans lazio var på topp å de vill man se när dom möter galacticos...
celtic ska ha beröm för deras sätt att "sänka" milan...spelet var ju inte finlir a la R10 precis..
Annons: