/spanien/barcelona/forum/2211.aspx/spanien/barcelona/forum/2211.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Smogen
2015-07-20 12:56
@petersays:

Håller med, något alla borde läsa. Och få saker hade nog gjort mig så glad som att läsa en krönika från en insatt och oberoende cule om varför Bartomeu är exakt RÄTT man att leda Barcelona. Tyvärr har jag inte hittat någon och tar mer än gärna tips på detta.
Barcelona petersays
2015-07-20 12:53
@Maestro Xavi - Tito Etern:

Var hittar du öknamn? Att kalla nya personer i forumet för nykomlingar är väl inget konstigt?

Att kalla någon som erkänner att han vänder kappan efter vinden (gillar Benedito under rörelsen men stöttar plötsligt Bartomeu och gör ett statement av att han bytt åsikt. Är moderat men stöttar såssarna för att de vann valet) för kappvändare är väl inte direkt ett öknamn heller?

Och resten är ju just de personer som vill döda debatten och säger att vi ska hålla tyst och rätta oss i leden för nu har Bartomeu vunnit.
Mascherano#14 el Jefecito
2015-07-20 12:14
Fortfarande bråk och tjafs om vem som har mest rätt. Jaja, det är bara två dagar efter valet så det är väl ganska naturligt. Men jag hoppas snart att säcken knyts ihop litegrann och att vi börjar fokusera på det vi har gemensamt istället, kärleken till FC Barcelona, hur den än må se ut.

Vissa, inklusive mig själv, tycker att värderingar och tradition väger tyngre än det sportsliga. Eller rättare sagt, att det sportsliga inte bör ha vilket pris som helst.

Andra tycker att vi absolut bör hänga med i den moderna fotbollen med allt vad det innebär och ser det som mer eller mindre ett måste för att kunna vara kvar på toppen.

Sen finns det vissa provokatörer också som inte bör ges någon uppmärksamhet.

Men gemensamt är att alla härinne (utom trollen) älskar Barca på ett eller annat sätt. Vi hittar nog snart tillbaka till en högre nivå och större acceptans gentemot både oliktänkande och varandra.

Men alla val har ofta en förmåga att för stunden dela upp människor i minst två läger.
Barcelona Barcadinho.
2015-07-20 12:04
the cameroonians - du missförstår mig. Jag säger inte att La Maisa är totalt oviktigt o meningslöst. Jag skrev ju "absolut nödvändigt", alltså jag menar att klubben har byggt sin identitet i decennier, La Masia är bara en liten bråkdel av hela historian. Vi ska så klart fortsätta med att utveckla ungdomar (det är också ett krav från Uefa) och hoppas på nya Messi o Iniesta.

Men allt inte faller bort bara för att La Masia inte levererar nu.

Jag läser eran kritik, ni har rätt med den, men att hänga all sin kärlek till klubben på en sån sak är en överdrift. Rätt många här reagerat så att de tänker skita i laget nu för det. Och jag försöker väcka upp deras hjärta, visa att det fanns andra tider förut innan La Masia o att det finns nya tider framöver. Gör inte Barto ett bra jobb så kommer han avgå för el senare. Alla presidenter i klubben har median på sig dagligen.

Kritisera så klart - det gör jag också, men låt inte hjärta slockna, ni kritiserar ju för att ni bryr er och det är positivt.
Barcelona Maestro Xavi - Tito Etern
2015-07-20 11:38
Ja, vad bra. Jag känner mig väldigt välvilig att läsa denna artikel, speciellt när du har kallat andra på detta forum som inte har samma åsikt som dig för öknamn. Wow vad otroligt uppmanad jag känner mig.
Barcelona petersays
2015-07-20 10:55
Tycker återigen att alla "nykomlingar" (Arda Turanissimo, Mxm Ciilow), alla kappvändare (Barcelonistas) och alla som saknar argument och bara vill att vi ska vara tysta (11-9-10, Thierry Henry) ska ta och läsa krönikan som det länkades till tidigare. Det minsta ni kan göra är väl att åtminstone lyssna på väliutvecklade argument från insatta culés. Och har ni liknande exempel på väluttryckta artiklar som handlar om fördelarna med Bartomeu/Rosell och allt fantastiskt de gjort och kommer göra så läser jag GÄRNA dessa.

Här har ni länk igen om ni missade den:
https://medium.com/@rafaelh117/for-now-i-say-goodbye-to-my-futbol-club-barcelona-1a160f142a54
Barcelona Smogen
2015-07-20 09:26
*hjärta* el jefecitos... On 17 February 2014, the Mali Football Federation confirmed that Adama and his older brother Mohamed had opted to switch allegiance to Mali.[7]
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona *hjärta* el Jefecitos hesa röst
2015-07-20 09:03
@Smogen:

Jasså? är han inte spansk längre???
Barcelona Smogen
2015-07-20 08:45
Junta Dimision Att Adama inte var med beror väl på att han inte räknas som Spansk? :)
Barcelona KiNg-PuYi
2015-07-20 04:40
Junta Dimision

det där är helt sjukt. tror tyvärr han är förlorad. lucho verkar vara emot killen.
Barcelona Junta Dimision
2015-07-20 02:24
@Capitan \(^.^)/:

Utöver Bartos terror över klubben kan man ändå fråga sig hur Adama inte blev uttagen till den här truppen?
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2015-07-20 01:31
@Liunil Masse:
Vad skulle Ibrahimovis säga om han hade spelat denna match? Enligt Xavi, Busquets och Iniesta var det här matchen den perfekta match från minut 1 till domaren blåste av den.. 5-0 matchen mot R.Madrid..
Barcelona Liunil Masse
2015-07-19 23:44
Nostalgi alltså, Barcas första 20 min borta mot Arsenal 2010. @barcastuff: Ibrahimovic: "The game with Barça against Arsenal in 2010 was one of the best games I’ve ever played in. The first 30 minutes was crazy." Indeed it was, Arsenal totalt avklädda haha.
Barcelona the cameroonians
2015-07-19 23:40
1.70-ligan

"Å andra sidan kändes inte laportas valkampanj heller hundraprocentig, inte sant?"

Tyckte valkampanjen, med tanke på den korta tid han hade, var okej.
Han gick till val på samma modell som var framgångsrik tidigare och förklarade att han inte var för att sälja ut klubbens tillgångar - tröjan och arenan till Qatar.

Dessutom var han uppbackad av personer med hjärtat på rätta stället, dvs för KLUBBEN, vilket är en riktigt bra grund att börja från. Samtidigt anser jag att hans valprogram var väl tunt, sen om det hade att göra med tidsbrist eller arrogans låter jag vara osagt.
2015-07-19 23:33
Barcadinho

Du missar en vital poäng. Åren innan hade Van Gaal under Gasparts presidentskap i två olika sejourer infört en typ av modell där han förespråkade holländare och utlänningar mer än la Masia.

Det var först när Laporta kom till makten med Cruyff vid sidan som det åter blev fokus på la Masia med rätt människor som ansvariga. En medveten satsning som renderade i att akademin, genom Rijkaards mod att väga ge spelare chansen, fick självförtroende och kunde blomstra.

2005/06 var början, sen följde Messi, Iniesta, Giovanni & Bojan samt säsongen efter Pedro och Busquets. Därefter var det Thiago och Jeffren.

Du säger att la Masia inte är en del av identiteten? Det är för fan en del av spelmodellen och utbildar spelare i Barcelonas filosofi. Gör om gör rätt.
Barcelona 1.70-ligan
2015-07-19 23:21
Tack barcadinho! Precis vad jag behövde läsa som sista inlägg innan läggdags. :) Sov gott allihop.
Barcelona 1.70-ligan
2015-07-19 23:19
The cameroonians Visst är det så, att Rosell och Bartomeu har samma mål och visioner. Jag anser dock att det känns rätt överdrivet att belasta honom för det faktum att Barca saknade någon spelare i ungdomslandslaget som precis vann EM. Och jag tror att OM han skulle leda Barca ens i närheten av de skräckexempel vissa här inne målar upp, blir han inte kvar i 6 år. Jag är inte superglad över utfallet i valet men jag tror inte heller det är en katastrof. Och jag hoppas verkligen jag får rätt.. :) Å andra sidan kändes inte laportas valkampanj heller hundraprocentig, inte sant?
Barcelona Barcadinho.
2015-07-19 23:17
Startelvan i cl finalen mot arsenal var:
Valdés
Oleguer
Márquez
Puyol (c)
Giovanni van Bronckhorst
Edmílson
Deco
Van Bommel
Giuly
Ronaldinho
Eto'o

Den här startelvan var ungefär samma under hela säsongen plus Belletti, Sylvinho o Motta, Lite Xavi också.

Hur många egna produkter ser ni här? Inte många va.

Jag kommer inte ihåg en enda kommentar här på LR eller en enda artikel nånstans i världen som har nämnt nånting om egna produkter o La Masia det året.
Kan hända att minnet sviker mig eller om jag har missat, men jag tror inte.

Hur kommer det sig att folk idag ser det på så olikt sätt? Jag undrar.
Eller var det lika viktigt med La Masia då som nu hos fansen?
Jag märkte inte starka reaktioner i media i så fall.

Jag personligt tycker att exempelvis Ronaldinho har gett klubben mer än vad de flesta egna produkter har gett. Ikonen och gurun Cruyff är inte heller spansk, tom grundaren Gamper. Min poäng är alltså så - jag tycker inte att La Masia är absolut nödvändigt för att bygga identitet. Det beror mycket på vilka personligheter och engagemang outsiders har. Historian skrev inte på en dag, ett år eller 6 år. Och det har väldigt många aspekter än bara tid.

Däremot kan jag förstå om folk är trötta på den kommersiella fotbollen, Vi ser många klubbar som har tappat sina gamla fans, toppfotbollen är inte arbetarklassen längre om så ni vill ha det. Men glöm inte att bakom alla fina historiska höjdpunkter så har Barca en stor del av den här utvecklingen. Barca är inte precis Degerfors IF eller hur.

Mitt tips i såna stormiga dagar - koncentrera er på fotbollen och spelarna.

Och har ni råd så ta en sväng till Barcelona, lätt att älska staden, och så tar ni också en tur till CN, match och/eller museet, Jag lovar att era känslor kommer tillbaka :-)
Att gå på en match på CN är ofta magi, oavsett vilken president som sitter på podiet. Ni får bussvissla om ni vill när bilden kommer fram för att rensa hjärtat, men igen glöm inte att titta på matchen :P
2015-07-19 23:07
Om man inte kan se och har förstått att Bartomeu har samma agenda som Rosell hade så har man sovit gott de senaste fem åren.

Han var vice-president och ansvarig för sportsektionen, en av de tyngsta rollerna.

När han tog över gjorde han det för att han verkligen trodde på programmet och projektet, inte för att köra sin eller någon ny väg.

Han skrev under merparten av alla kontrakt i Neymar-affären.

Han är för en förlängning med Qatar.

Han fortsätter hetsjakten på Laporta och den gamla ledningen.

Han vill genomföra Espai Barca.

Bartomeu = Rosell och tvärtom. Same shit, different name.

Men fortsätt gärna att hoppas på en "förändring", den lär inte komma de sex närmsta åren i alla fall.
Barcelona Smogen
2015-07-19 23:05
Det första Rosell och Bartomeu gjorde när dom fick kontroll över Barcelona var att göra sig av med ungefär hälften av la Masias tränare och ledare. Det är det vi idag ser effekterna av och kommer göra i många år. UEDA och Platini pratar tex. mer och mer om att man i CL måste ha mer än dagens 8 egenfostrade spelare i truppen. Tror det pratas om hälften. För 5 år swdan så hade vi alla skrattat åt det och sagt att det kommer ge oss ännu fler titlar. Nu kan det istället bli ett riktigt problem för oss om några år. Låt det sjunka in lite. Vi, Barcelona kanske inte kan ha tillräckligt med bra egenfostrade spelare i truppen för att vinna CL.
Barcelona Smogen
2015-07-19 22:59
Låt oss göra så här. Innan vi bråkar mer om Barcelona och hur klubben borde styras så får alla läsa den fantastiska krönikan Junta Dimision länkade till strax här nedanför. :)
Barcelona Blaugrana91
2015-07-19 22:37
[QUOTE=1.70-ligan ]Fast är det verkligen Bartomeus fel? Han har suttit 1,5 år på presidentposten. [/QUOTE] Har du inte förstått, allt är Bartomeus fel enligt många här.
Barcelona Junta Dimision
2015-07-19 22:36
@1.70-ligan:
Han har ju även suttit 4,5 år på vicepresident-posten. Han har ju varit med och påverkat klubben sedan 2010, det är inte så att han åkte in till sitt kontor för att dricka saft och äta bullar när han var vicepresident medan allting som sker runtomkring honom är bortom hans makt. Jag säger inte att allt är hans fel, men han har definitivt haft mycket stor inverkan på de problem klubben har idag.
Barcelona 1.70-ligan
2015-07-19 22:29
@Capitan \(^.^)/:

Fast är det verkligen Bartomeus fel? Han har suttit 1,5 år på presidentposten.
Barcelona 1.70-ligan
2015-07-19 22:14
*hjärta* el Jefecitos hesa röst

Mitt svar till din fråga. Personligen kommer jag alltid vilja se Barca lyckas sportsligt, oavsett hur fel man tycker saker och ting sköts vid sidan av planen. Det finns för mycket känslor med i bilden för att kunna hoppas att laget tex förlorar mot Madrid, åker ut CL i gruppen eller någon annan "katastrof" med Barcas mått mätt som hade kunnat leda till förändringar... sportslig framgång för Barca kommer alltid att glädja mig, däremot kanske man i efterhand skulle kunna försöka intala sig att ett tufft nederlag kanske ändå var positivt i det långa loppet - men det är mer ett sätt att bearbeta sorgen ;)

För mig är det inte riktigt samma sak. Jag ogilla hur saker och ting sköts, men jag kommer fortfarande alltid att hålla på Barca. Den dagen jag inte hade mått "dåligt" efter en el clasico-förlust är de dags att byta lag.. men den dagen kommer aldrig att inträffa.
Det finns ju ett ordspråk som säger att kärleken till ett fotbollslag är större än till en partner och ja, det stämmer nog så till vida att det åtminstone handlar om en mer trogen kärlek. Man skiljas från sin partner, men man byter fan inte fotbollslag. Där är man alltid förlåtande.

Barcelona Rambla~
2015-07-19 22:10
Inte en enda spelare från Barca i truppen för U19 som nyss vann Em. La Masia blomstrar vekligen. :(
Barcelona Junta Dimision
2015-07-19 22:08
Känner exakt likadant som Rafael Hernandez över Barcelonas situation, värt att läsa.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2015-07-19 22:07
Rambla

"Spain wins the U19 Euros for the 8th time, and without a single La Masia player on the squad."

Lägg märke till "squad" (truppen) och inte startelvan. Det är denna framtid vi går tillmötes med Bartomeu... Skandal.

Barcelona 11-9-10
2015-07-19 22:04
Hjärta Är det en pik mot mig? Rolig är du, bad ingen att älska barto utan att acceptera att han är president
Barcelona Diar Shekha
2015-07-19 22:02
Rambla skrev ett fantastisk inlägg om det här med demokrati och det är bra med att folk tycker olika. Jag håller med honom & det är bara köpa läget. Se det från en annan sida, hur många klubbar styrs av sina medlemmar, där folket bestämmer vem som ska styra klubben istället för att en shejk eller oljegark ska komma och bestämma allt helt själv, som en diktatur. Hur mycket tror ni fansen i Chelsea, City & PSG har att säga till om? Intd ett piss om jag får gissa. Jag ska vara ärlig och erkänna. Jag är Anti Bartomeu av hela mitt hjärta och kommer vara i opposition så länge han är i vår klubb. Men ingen i hela världen kommer någonsin få mig att sluta älska Fc Barcelona, jag håller i slutändan på klubben pga det sportsliga även med tiden får man upp ögonen för alla kategorier i klubben. När jag blev Cule 2004 visste jag varken vem Laporta eller Rosell var, men med tiden fick jag lära mig det. Anledningen till att jag skriver det är att vi ska vara större än så, förstår inte riktigt hur vissa säger att man bör bojkotta laget pga Bartomeu. Tänk på våra spelare i slutändan, allt de gjort för klubben och allt de offrar varje dag under matcher & träningar. Vi har köpt 2 spelare som är beredd att offra 6 månader av deras karriär pga att spela för oss. Det säger väldigt mycket.
Annons: