/spanien/barcelona/forum/22088.aspx/spanien/barcelona/forum/22088.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid El_Madrídísta
2007-11-08 13:17
Messih!

Ja såg det efter att jag skrev så ändrade min fråga ;)
Barcelona Messih!
2007-11-08 13:17
kolla Barca startsidan här..
Getafe borta

Han är tillbaka mot Getafe tror jag, var ingen större skada.
Real Madrid El_Madrídísta
2007-11-08 13:13
Har Gianluca Zambrotta skadat sig igen?
Barcelona Messih!
2007-11-08 13:11
Jag håller helt och hållet med angående Cesc krönikan.
Ska vi fostra spelare, för att dom sedan ska gå praktist taget gratis till någon annan klubb mot klubbens vilja, för att sedan bli tillbakaköpta för Mångmiljon(euro) belopp?
Cesc är en bra spelare, men hoppas verkligen att barca inte lägger 1euro mer för honom än vad han vart såld för.
Vill han verkligen till barca kan han ju själv betala sin utköpsklasul och komma.
(ja det kommer aldrig att hända)
Är det naivt och bittert att tänka så? Tycker ja verkligen inte.

Han platsade inte i A-laget? Självklart som fan att han inte platsa i A-laget som 15åring! Det är barca vi snackar om förfan.
Varken Messi, bojan, eller dos santos gjorde det heller, men dom valde att stanna och får spela med A-laget nu.
Visst måste du medje att det är svårare att platsa i Barca´s anfall nu än det var för cesc att platsa i barca´s mittfält då.
Bojan OCH dos santos ska vara med och slåss om platser med Ronaldinho, Messi, Etoo, Henry.. det är inte små namn, men dom stannade, och får hyffsat med speltid. Desutom lär dom utgöra barcas framtida anfall pga att dom stannade.

Det går bra för Cesc i england, och i england kan han stanna, för det är inte många barca fans som vill ha honom tillbakaköpt.
Barcelona Klint
2007-11-08 12:57
Mackan (vem du nu är)

Förstår inte hur du kan tala om någon konkurrens situation när spelarna inte är gamla nog att konkurrera mot de andra a-lagsspelarna. Det är ytterst få 16 åringar som har någonting att göra i ett a-lag i en storklubb som Barcelona.

Visst är det ett bra kvitto på att våran akademi fungerar. Men vill man verkligen ha det kvittot genom att dessa spelare presterar bra fotboll i andra klubblag än Barcelona?

Anser att du har läst krönikan på ett felaktigt sätt dessutom. Det handlar inte om hur bra/dålig Barcas ungdomsakademi är. Om du hade läst ordentligt så hade du, förhoppningsvis, insett vad krönikan handlar om.

Ponera att Atletico Madrid får fram en spelare. Han hinner inte debutera i a-laget innan han sticker till exempelvis Man United. I United gör han stor succé och spelaren talar sig varm om en eventuell återkomst till Atletico. Tycker du då det kan anses vara acceptabelt av klubben att betala X antal fler miljoner än vad klubben fick vid "försäljningen" av spelaren? Det anser åtminstone inte jag och därav krönikan.

Sen kan du köra på med personangrepp om du vill, tänker inte ge dig någon återkoppling gällande dessa.
Barcelona A.Gaudi
2007-11-08 12:53
men när henry väl kommer i bra form så är han ju en spelare som sätter sina chanser.

för att inte tala om Etoo som är en av världens mest effektiva forwards. någon som hört om det är sjävklart att han ska till Afrikanska mästerskapen?
Atlético Mackan.
2007-11-08 12:44
Till Mattias Klint (vem det nu är):
Extremt dålig krönika av dig om Fabregas, argumenten du framställer är extremt ihåliga. Du har väl, som alla andra, rätt till din åsikt men jag hoppas för Barcelonas skull att dom inte delar den.

På vilket sätt har Fabregas (och andra talanger som inte platsat) svikit Barcelona? Det är väl att jättebra kvitto på att ni har en bra akademi när ni tar fram dylika storspelare på löpande band? Att konkurrensen sen gör att dom söker speltid någon annanstans gör väl knappast dessa spelare till svikare? Framför allt inte om dom talar väl om klubben och gärna ser sig i lagets tröja senare i karriären.

Vem skulle spelarna du räknar upp i din krönika peta när dom kom upp? Hade det varit bättre om dom stagnerat som b-lagsgubbar och kanske förblivit just "talanger"??

Du framstår som väldigt naiv och/eller väldigt bitter...
Barcelona Messih!
2007-11-08 12:20
Föresten, ja brukade ha nicket "Ike", skrev ganska mycket då. Vart bannad för över ett år sen typ, för ja svor efter en förlust eller något, fortfarande bannad tror ja.
Tyckte det var konstigt att ja fick typ avstängning på flera år för det... jaja :)
Valencia Club-de-Futbol
2007-11-08 12:17
Fan vad synd att RFC inte kunde stå emot igår, stundtals fick ni ju jaga boll! =D
adiiL
2007-11-08 12:15
Jag tycker också att man måste prova skott utanför straffområdet mycket mycket mer. Har alltid velat se det. Speciellt Ronaldinho han är mycket bra på att skjuta långt ifrån men gör nästan aldrig det. Vi såg ju hans skott igår utanför straffområdet som var nära på att gå in. En annan spelare som kan skjuta effektivt långt ifrån målet är ju skadade Deco. Sedan har vi ju Yaya som har ett riktigt hårt skott.
Barcelona Messih!
2007-11-08 12:08
Barca ÄR välidgt ineffektiva framför mål, men det stämmer också att dom höjjer sig mot bättre lag.
Konsentrationen är nog mycket högre under större matcher, det är tränarens roll att få laget att få samma koncentration under mindre matcher, men det är nog väldigt svårt, då det är nånting undermedvetet, man kämpar liiite extra under viktiga matcher.

Sammtidigt var det ju under dom "stora matcherna" vi förlorade guldet igentligen förra året..

Vi har spelat bra mot Betis och nu mot Rangers,
kanske inte dom största styrkemätarna, men det ökar ju lagets självförtroende att kunna spela bra fotboll och vinna.

Ronaldinho från igår har jag inte sett på ett BRA tag, leéndet, att han FÖRSÖKTE och faktist lyckades lite då och då, men sina magi passningar och springa frammåt istället för bakåt, eller stå still.
Efter Betis matchen var ja fortfarande skeptisk till att ronaldinho på allvar försökte få tillbaka formen, men efter igår så tror ja verkligen att han bara kommer bli bättre och bättre igen.

En underbar sak igår.. Xavi och iniestas långskott!! Jag var lyrisk av glädje efter ett par av dom. Vet inte hur länge man har bett om att få se lite långskott mot handbolls försvar.
Så mycket bättre än att passa i 3-4 minuter för att sen tappa boll, eller kanske komma till avslut senare. Skjut, och errövra tillbaka bollen.
Tvinga försvararna att flytta upp för att täcka av skott.
Hoppas verkligen dom fortsätter med det.
Var ju nära flera gånger att den skulle sitta desutom.
Barcelona pekko
2007-11-08 12:00
Criff:

En ska kan jag svara på det är nog inte ngn härinne som spelar proffsfotboll då hade man nog inte suttit här. Sen om du gör det vet jag inte men jag tror knappast det. Den där vällingflaskan kan du behålla för dig själv eftersom du verkar vilja vara proffs men som inte blev det. Jag vet mkt väl hur spelschemat ser ut, men vi pratar om proffs alltså människor som lever på sin idrott. Är då inte den fysiska/psykiska styrkan bättre då är det ett allvarligt problem om man inte ska kunna presta bättre?
Har du sett ngr fysiksa värden på Barcas trupp?
Eftersom du har sådan inställning?
adiiL
2007-11-08 11:52
Det där med ineffektivitet framför mål har faktist varit ett problem mycket länge nu. Känner igen det från förra säsongen också. Att vi bränner mer målchanser än gör mål. Sen så tycker jag inte att alla spelare behöver ge 100% varendaste match. Så funkar det inte dem kan bli slutkörda på det sättet. Tycker iaf inte att vi ska klaga för mycket över våra spelare. Hittills denna säsong har dom gjort sitt jobb helt godkänt. Inte minst i CL.
Las Palmas Pio pio
2007-11-08 11:37
Jag vet inte, men något som måste även nämnas är att spelarna faktiskt inte är maskiner. Det har känslor och kan precis som vi mänskliga finnas dagar där allt inte går som det själv planerat. Vi ska inte glömma att i fotboll så finns det också en motståndarlag som t.ex. igår valde att ställa upp ultradefensivt. Visst vi kanske skulle ha gjort mer än två mål. Men vi vann och tog tre viktiga pinnar, skönliret får man spara till ett annat tillfälle. Som Abidal sa för någon vecka sen, ibland måste vi vara mer praktiska än estetiska.

Klint

Kan inte mer än att hålla med, räddningen på Novos volley igår var imponerande med tanke på att han knappt rört en boll under hela matchen.
Barcelona Tompa
2007-11-08 11:36
Criff:
Du behöver inte tala om att det varit mycket matcher senaste tiden.Och skippa det där snacket om vällingflaska etc, du gör dig bara till åtlöje.

På dig låter det som att det där med effektiviteten är en knapp man bara trycker på när man möter storlag och vips sätter man 99 av 100 frilägen. Så funkar det givetvis inte, det borde du inse. Vem som helst kan se att Barca i allt för många matcher bränner på tok för många målchanser. Det handlar inte bara om gårdagen, det är faktiskt något som upprepas allt för ofta.

Barcelona Tompa
2007-11-08 11:27
Rambla:
Som sagt, jag håller med om att Dinho är på rätt väg. Jag tvivlar ändå på att vi får se honom lika bra som han var för några år sedan men kommer han "bara" upp i 80 % av den kapaciteten är han ändå världens bäste spelare.

Kul för Valdes att sätta nytt hålla nollan rekord i C.L spel för Barca. Grattis Victor!
Barcelona Criff
2007-11-08 11:22
Ni klankar alltså ner på spelarna som missade för mycket lägen igår?
Och att dem är skyldiga att spela fullt ut i 90 minuter?
Har ni ens sett spelschemat dem senaste veckorna?
Dem gav oss en massa fotbollskonst igår och 2 mål och en massa leenden, ändå så ska ni klaga?
Verkar som de flesta härinne är väldigt bortskämda och behöver sin vällingflaska illa kvickt innan dem blir gråtfärdiga.
Mot lag som Milan och andra så sitter skärpan där för det är så mycket mer viktigare, mot Rangers i 2 - 0 ledning säger ens hjärna direkt att göra det snyggare.
Alla såg vi Dinhos snygga klackning som inte gick hem, Messis en touch på Henrys pass som han lika väl hade kunnat stanna upp för att sen skjuta i mål.
Jag tycker ni ska va tysta eftersom ni själva inte spelar proffsfotboll.
Den dagen ni står där på plan kan ni spela era 90 minuter och slita ut er även om det är match igen om 4 dagar.
Hur var det nu här, taktiskt kunnande?
Barcelona Klint
2007-11-08 11:01
Rambla

Vi hyllar alldeles för lite här. Victor Valdes har ju varit helt lysande så här långt denna säsong. Hoppas att han fortsätter så samt att vi gratulerar honom till rekordet.

Jag instämmer, Visca Victor!
Barcelona Rambla
2007-11-08 10:49
Tompa,
Ronaldinho ska verkligen inte höjas till skyarna, absolut inte. Vi är nog båda överens om att han nu åtminstone anstränger sig för att komma i form och det var det jag ville poängtera.

Självklart ska vi göra mer mål vilket jag också påpekade. Det var som sagt inte några distinkta avslut på alla de lägen som dök upp. Samtidigt är det heller ingen katastrof i just den här matchen men visst måste man bli mer effektiva framöver när det vanskas stormatcher.

Valdés har nu slagit klubbrekord i att hålla nollan i CL för Barça. Det senaste målet han släppte in var mot Liverpool (Riise) på Camp Nou i våras. I fem matcher och 16 minuter har han hållit nollan (466 min).
Visca Victor!
Barcelona Klint
2007-11-08 10:48
Visst känns det som om Ronaldinho är på väg tillbaka. Men det fattas fortfarande en del. Han slår bort på tok för mycket passningar som förefaller vara relativt enkla att slå. Jag menar när Messi framstår som en bättre passningsspelare än Ronaldinho då är nog formen inte riktigt hundra hos våran världsstjärna. Men visst känns det som om han är på väg tillbaka. Tendenserna finns där. Inte minst vid 2-0 målet igår.
Barcelona pekko
2007-11-08 10:44
Rambla:
Okej han har inte uttalat sig så precis som jag skriver men läser man mellan raderna fattar både du och jag vad han menar eller jag fattar ialla fall sen hur tolkar det får stå för dig.

Du skriver det själv varför ta ut sig när man redan leder. Jo för att de tjänar så mkt pengar så som surpport och till alla dem som var live och såg matchen är det deras förbannade skyldighet att kämpa hela matchen! Deras jobb är att spela fotboll, står du i en bilverkstad och gör ngt halvfärdigt får du sparken? Ovasett om firman får sina pengar så är det. Det daltas för mkt med våra proffs. Sen håller jag med dig att Messi och Henry varit mer skärpta hade satt sina bollar. Men varför är man då inte 100% skärpt så man sätter bollarna i mål?
Det ska ju vara en ära att få spela för klubben då kan man inte ha folk som lägger ner 75% skärpa på planen vad är det för storklubb som har det så?

Barcelona Tompa
2007-11-08 10:38
Jag hoppas du noterade att jag faktiskt skrev att det fanns/finns positiva tecken på att Dinho är på väg åt rätt håll de senaste matcherna. Men jag kan faktiskt inte höja honom till sjunde himmlen för det han presterade i går, motståndet var för svagt. Det betyder inte att jag tycker han var dålig, absolut inte.

Och ja, i en match där Barcas överlägsenhet är så monumental ska vi göra mer än två mål på hemmaplan och det tycker jag verkligen inte är något orimligt krav. Vi måste se längre än att vi plockade tre pinnar igår. Fortfarande är vi många gånger på tok för inefektiva och det måste bli ändring på framöver när vi ställs mot bättre motstånd än Glasgow Rangers. Mot t.ex Milan men även marängerna får vi nästan garanterat smörj om vi är lika uddlösa framför mål som fallet varit många gånger senaste året.
Barcelona Rambla
2007-11-08 10:23
pekko,
Rijkard uttalade sig knappast om att han var besviken på Rangers efter matchen. Fakum är att han inte i någon intervju har sagt något negativt om Rangers. Tvärtom, han har berömt dem. Det han var besviken över att inte fansen fick se fler mål igår. Kolla upp fakta först innan du far ut.

Sen så förstår jag inte någras kritik här. Ni är besvikna för att Barca inte vinner med 7-0 eller vad? Om man leder med 2-0 i halvlek och möter ett Rangers som knappt vill gå över mittlinjen, varför ska man då tokanfalla? Detta är en gruppspelsmatch där 3 poäng är prio och inget annat. Varför ta ut sig? Publiken fick tillräckligt med underhållning ändå. Det hade lätt kunnat bli 3-4 mål till om Messi och Henry varit lite mer skärpta i sina avslut. Jag är övertygad om Rangers pressat Barca och varit med lite mer i matchen så hade de tvingat fram ett mer distinkt Barca. Nu behövde man inte förta sig och tankarna på helgens ligamatch tog nog över i slutet.

Nej, Ronaldinho är verkligen inte lika bra som när han var som bäst. Vad tror ni? Ska han från att ha varit direkt usel, otränad och allmännt omotiverad under en lång period direkt nästa dag gå till att vara världsklass i allt han tar sig för? Ni förstår väl att det tar en längre tid att uppnå den formen han en gång hade. Om det ens är möjligt. Huvudsaken är ju att han verkligen försöker nu. Visst, han slarvar och slår fortfarande bort en hel del bollar men mellan varven så bjuder han på magi. Bara det är positivt som jag ser det.

Klint,
bra och intressant artikel angående Cesc. Jag själv är lite kluven i frågan men är överens när det gäller att betala en massa miljoner för honom. Det känns helt fel. Förresten så satt Cesc på Camp Nou bland publiken igår kväll då han var spelledig från Arsenal.
Barcelona Klint
2007-11-08 10:16
Vet inte varför vi inte punkterar sådana här matcher mot betydligt sämre motstånd mycket tidigare. Säsongerna 04/05 & 05/06 var matcherna ofta slut efter första halvlek. Nu känns det som vi måste slita mycket hårdare för att göra mål. Antal målchanser är ungefär som tidigare, men skärpan i avsluten saknas. Vet egentligen inte vad det beror på, men det är något som måste förbättras avsevärt.
Barcelona Tompa
2007-11-08 09:59
Pio pio:
Rangers var bara intresserade av att hålla ner siffrorna inget annat. Visst, jag säger inte det är lätt att spela med ett lag som spelar 10-0-0 men samtidigt är Barca bättre på alla sätt och ska därför kunna ¨"såga upp" Rangers försvar effektivare. Det är inte på något sätt något orimligt krav med det spelarmaterial vi har. Sen saknades ju inte målchanser men som så många gånger tidigare var effektiviteten inte den bästa. Hade vi utnyttjat chanserna bättre hade det blivit seger med fyra, fem mål.

Sen vad gäller Ronaldinho fins det onekligen positiva tecken från de senaste matcherna men att som vissa här hävda att den "gamle" Dinho är tillbaka är löjligt. Ronaldinho var bra igår men samtidigt hade skottarna NOLL press på laget och då blir det mycket lättare att briljera.
Las Palmas Pio pio
2007-11-08 09:49
Tompa och Pekko

Jag kan förstå kritiken. Men ibland tycker jag att det ställs alldeles för högra krav på både laget och enskilda spelare. Pekko, när det gäller Ronaldinho så har vi blivit bortskämda med hans två - tre första år i klubben. Men jag tror inte att vi kan förvänta oss att han varje gång ska dribbla av två - tre spelare och sen lägga bollen rakt upp i krysset. Igår låg han bakom båda målen och ändå klagas det. Sedan så vinner vi med (bara) 2-0 men fan, det är nog inte så lätt att få till någon positiv fotboll när laget man möter, Rangers, backar hem ända ner till sitt straffområda och står där med 9 spelare + målvakt och den där Cousin på topp. Det är nog inte så lätt att skapa chanser när en hel jävla buss parkerat precis vid straffområdet. Som sagt vi kanske ska kräva mer men vi måste även se lite på matchens utveckling och hur motståndarna agerar.
Barcelona Tompa
2007-11-08 09:36
Varför så många ner så mycket energi på att diskutera världsspelaren Zlatan Ibrahimovic här. Här ska vi ju diskutera Barcelona och inte Interspelare.

Vad gäller matchen igår håller jag med Pekko om att det finns ingen anledning att höja laget till skyarna för matchen igår. Rangers var pinsamt dåliga och vi borde ha vunnit med minst 4-0 för att man ska kalla det ett bra resultat.

F.ö Bra gästkrönika om Fabregas. Instämmer till fullo.
Barcelona pekko
2007-11-08 09:14
Sen en annan sak varför i helvete sitter folk o disskutera Inter, Lyon o andra lag här ni har ert forum med så måla inte skit härinne med era saker
Barcelona pekko
2007-11-08 09:10
Först vill jag bara säga att det var skönt med en seger....

Men att Ronaldinho skulle vara i samma form som innan det håller jag verkligen inte med om. Visst han dribblar osv men hur svårt är det när du möter ett lag som inte pressa ngt offensivt?
Det man såg igår var ju att han är på gång, vilket är posetivt!

Sen till Rijkaards uttalande efter match att han var besviken på Rangers ja det kan man vara men att inte producera mer mål mot dem är skrämande med tanke på alla chanser som bara flyger bort.
Då måste man väl som ledare för ett av världens bästa klubblag börja titta i sitt egna hus?
Jag har som krav att barca ska vinna en sådan match med mer än 2-0!

Sen till alla er som sitter o refera matchen varför? Har ni radio eller?
Spela Barca så borde det vara en självklarhet att följa dem på plan istället för att sitta här o skirva att (messi slog en tunnel) etc
Med tanke på att era referat inte är objektiva!
Barcelona PILMÀ
2007-11-08 07:24
Våra nästa stora sjärnan Gai Assulin..
Kolla länken och se på Videon.
Annons: