/spanien/barcelona/forum/22077.aspx/spanien/barcelona/forum/22077.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gr
2007-11-08 18:50
Det klubbarna och spelarna säger utåt, borde vi har lärt oss vid det här laget, betyder lika mycket som öppna, krisdementerade kramar framför kamerorna. Inte mycket, alltså.

"Jag har alltid velat spela för den här klubben och kommer aldrig att lämna" och "Den här spelaren är inte till salu till något pris" är standardkomentarer som rapas ut på rutin.

På samma sätt betyder Fabris respektive Txikis kommentarer inte speciellt mycket. Visst kan vi tolka det på väldigt olika sätt och ibland får vi rätt i våra teorier. Viktigt dock att inse att de uttalanden som vi konfronteras med genom media inte gör oss speciellt mycket klokare. Det är ett spel och vi är bara åskådare, som inte kan reglerna.
Barcelona Barcelona#7
2007-11-08 18:50
Ämne: Ämne: medans ....
Jag tycker att det skulle vara skönt att se Fabregas i Barcelona när Deco slutar för att Deco Spelar i Barcelona i högst 3 år till

då skulle det vara bra om dom hade Fabregas men INGEN FABREGAS JUST NU
Barcelona Jycken
2007-11-08 18:46
Ämne: medans det här med F....
jag ! när deco elr xavi inte är kvar !
Barcelona Rambla
2007-11-08 18:45
Ämne: Tjaa alla!

Är de....
Där har du alla matcher så här långt. De toppar ligan på samma poäng som två andra lag.
Barcelona Sahandinho Kamal
2007-11-08 18:40
medans det här med Fabregas pågår här på forumet vill jag fråga, vilka av er vill ha han i barca?

Barcelona Barca#1(R.I.P PUERTA)
2007-11-08 18:35
Tjaa alla!

Är det någon som vet hur det går för vårt B-lag?

Mycket bra skriven artikel av Klint!
Barcelona Braxingen
2007-11-08 18:32
Ja, vi har olika ståndpunkter helt enkelt. I övrigt vill jag ändå berömma Klint för artikeln. Jag tycker som sagt att den har en väldigt fin poäng. Dessutom är den i särklass dagens mest lästa på SF. Grattis Klintan!
Barcelona Beguiristain
2007-11-08 18:27
Messi Dinho och Puyol om spelarna själva får välja, tre Barca spelare invalda i FIFApro elvan :-)
Barcelona Messih!
2007-11-08 18:27
Ska leta upp artikeln, men det var väll mer att dom inte skulle lägga stora pengar på spelare som valt att lämna klubben.
(vilket ja tolkar som, han kommer aldrig att spela i barca)
Barcelona Rambla
2007-11-08 18:24
Messih!:

På vilket sätt har Txiki sagt att han ej är välkommen tillbaka? Det är ju bara du som väljer att tolka det så. Han säger rakt ut att det hade varit mycket svårt att värva Cesc då det handlar om väldigt mycket pengar i dagsläget.
Barcelona Messih!
2007-11-08 18:22
Rambla:

jaja, du borde bli politiker själv :)
Vi säger såhär då, OM han vill tillbaka hoppas jag att responsen är densamma.
Iaf om det handlar nå högre summor.
Jag skulle inte ha några problem om arsenal släppte han för något rimmligt pris, dom har ju ändå utvecklat honom i ett par år, men det lär inte handla om rimliga priser så... stanna i england cesc :)
Och nej dom ska inte säga att dom ska ge han fantasisummor imorgon, men det är en viss skillnad på säga så, och säga att han inte är välkommen praktist taget :)
Barcelona Rambla
2007-11-08 18:18
Ämne: Så mycket flumm. Det....
Fel!

Cesc har inte någonstans sagt att han vill tillbaka till Barça nu. Någon gång i framtiden vill han tillbaka hem till Barcelona är allt som han själv sagt. Vad sen tidningar spekulerar i är en helt annan sak. Bara för att han och Hleb var på Camp Nou och kollade Barças match eftersom de var spelledig från Arsenal, innebär det knappast att han var där av en annan anledning. Som sagt, tidningar gillar alltid att spekulera och komma med de mest otroliga teorierna och presentera dem nästan som sanning. Sen att Txiki och Barça uttalar sig som de gör ska man inte ta på allvar. Vad ska han göra, gå ut och säga att man är villig att bjuda fantasibelopp för Cesc redan i morgon? Allt handlar om att vara diplomatisk och inte avslöja för mycket.

Vi lägger ämnet åt sidan nu. Han är en Arsenalspelare och lär så förbli ett bra tag framöver.
Barcelona Messih!
2007-11-08 18:09
Så mycket flumm. Det är väldigt simpelt.

Barca ville ha kvar Cesc, men tänkte inte ge han en plats i start 11án omgående. Inte förän han var redo enligt barca.
Cesc vill spela A-lags fotboll JUST DÅ,eller ha pengar eller vad som helst, (vi vet inte).
Han valde att lämna klubben, trots att han sågs som en väldig talang som skulle så småning om upp till A-laget.
Klubben kunde inte stoppa honom då de inte får skriva kontrakt med en så ung spelare i spanien, och Arsenal fick honom praktist taget gratis.
(efter all slit barca lagt ner på att fostra honom).
I Arsenal blev Cesc en världsspelare och vill nu tillbaka, och Barca ger han fingret i princip :)

tycker ja låter som en bra sammanfattning :)
Barcelona pat-w
2007-11-08 17:28
Mackan//

"Och nej, jag är inte insatt i hur proffsreglerna i Spanien fungerar men regler är regler och alla lag har samma förutsättningar.

Don't hate the player, hate the game. ;) "

du idiotförklarar ju dig själv med den kommentaren.

Antog att du skulle fatta ngt efter vad Rambla skrev om proffskontrakt i Spanien kontra England.

Hur jävla osmart få man vara!?..vill egentligen inte hålla på med personangrepp men jag kan fan inte hålla mig nu.

Btw håller med om vi icke ska köpa tillbaka ngn för massa miljoner som vi tvingats ge bort i princip gratis. När hans kontrakt går ut kan han visa sin påstådda kärlek för klubben.

Barcelona Criff
2007-11-08 16:59
Sen kan man heller inte kringgå att dagens verklighet styrs utav pengar.
Så att pengar är nästan alltid en stor del i ett beslut.
Atlético Mackan.
2007-11-08 16:58
ZARM/Criff:
Jag säger ingenstans att dom inte gjorde det, jag skrev att vissa spelare kanske väljer att lämna ändå, om det sen beror på pengar eller något annat kan man endast spekulera i. Spelare vill först och främst spela så därför tycker jag det blir tjatigt när folk alltid förutsätter att det handlar om pengar när någon lämnar.

Jag vill också leva i en idealisk värld där klubbkänsla är lika stort och viktigt som det var förr i tiden men tyvärr är det i det närmaste en utopi idag. Det var det jag menade med att Klint framstår som naiv, han har en fin grundsyn men tyvärr är fotbollsvärlden mycket mer cynisk än vad den en gång var. Även jag sörjer detta.
Barcelona Criff
2007-11-08 16:49
MAckan, vad vet du om Barcelonas ledning satte sig ner och förklarade för Fabregas att han fick en plats i A-laget när han var redo, men dem kunde inte ge han dem pengarna han fick i England?

Klints krönika är också överens med Txikis uttalande, och om Txiki säger att detinte ligger i klubbens intresse att köpa tillbaks en spelare som tog sitt eget bästa före klubbens kan man bara ana vad som ligger bakom det uttalandet.
Jag ger mig fan på att han baserar det på att det var något Fabregas gjorde för att bli kallad svikare :)

Och jag ger mig fan på att han vet mer än vadnågon nånsin kommer veta på detta forumet.
Barcelona Klint
2007-11-08 16:48
Braxningen & Mackan

Visst förstår jag era synpunkter på det hela, men som ni säkerligen förstår så har vi olika uppfattningar. Jag är aningen konservativ i min ideologi gällande fotbollsspelare. Då tänker jag på att man skall ge allt för klubben som fostrat dig. I och med det massiva kapitalet som genomsyrar fotbollen idag så flyttar spelare hur som helst bara någon viftar med sedelbunten.

Tror inte att vi kommer så mycket längre gällande detta ämne då vi har olika åsikter helt enkelt och vi kan nog gnata på i evighet känns det som.

Gällande de spanska kontra de engelska lagarna är jag för dåligt insatt för att kunna göra någon jämförelse. Men någonting är uppenbart fel. Om sedan felet ligger i Spanien eller i Storbritannien vet jag inte, därav utlämnandet av dessa lagar. (Om någon kan förklara är ni hjärtligt välkomna, Rambla?)

För att tala i klartext så gillar jag Fabregas som fotbollsspelare. Det som jag opponerar mig mot är ett eventuellt återköp av honom.
Barcelona ZARM
2007-11-08 16:43
Mackan//

På vilka gruder baserar du din slutsats om att klubben inte förklarade hur de såg på exempelvis Meridas och Fabregas framtid?
Atlético Mackan.
2007-11-08 16:37
Klint:
Jag ska förklara på vilket sätt jag tycker dina argument är svaga:

I slutändan var det klubben som inte ville ge spelarna chansen. Jag köper att man som 15-16 åring inte platsar i Barcelonas A-lag men det är ändå klubbens ansvar i så fall att på ett riktigt sätt förklara för spelarna hur man ser på deras framtid och på vilket sätt dom ingår i klubbens framtid. Vissa spelare väljer kanske ändå att lämna (enligt dig är det för att pengarna lockade men jag vet inte vad du baserar detta på), det är risken alla klubbar tar hela tiden. Hade spelarna sedan snackat skit om klubben håller jag med dig till 100 procent att dom ej längre är önskvärda i klubben. Så är inte fallet här.

Spelarna vill spela, dom tog sin chans till att få göra det och utvecklas vidare. Att Barcelona inte ville försäkra dessa om en framtid i klubben är en kalkylerad risk och om dom då lämnar är det en smäll man får ta.

Sen om Barcelona går på din linje återstår väl att se, jag är säker på att mindre naiva och bittra klubbar i så fall tar emot Fabregas med öppna armar...

För övrigt håller jag med Braxingen nedan till fullo, bra formulerat.

Och nej, jag är inte insatt i hur proffsreglerna i Spanien fungerar men regler är regler och alla lag har samma förutsättningar.

Don't hate the player, hate the game. ;)
Barcelona Criff
2007-11-08 16:33
Tompa & pekko,

Ni måste ändå erkänna att det var lite kul att ni båda 2 tog åt er så hårt med välling flaskan. Jag kanske slog huvudet på spiken där!

Men jag tycker fortfarande inte man kan sitta och gnälla när dem vinner med 2 - 0 stensäkert mot Rangers att man kan få slappna av lite efter att ha kämpat.

Sen att man sitter och gnäller på att dem är gjorda för att kämpa o bla bla, kan inte resonera så.

Det finns advokater som blir utbräna utav för mycket arbete, är det då verkligen nödvändigt att köra fullt ut och vinna med 6 - 0 och sen kanske riskera att spela lika mot Getafe i helgen pga att man spelade ut hela registret i förra matchen?

Lite mer verklighetbaserad får man vara enligt mig.
Barcelona Mot Nya Tider
2007-11-08 16:33
Rijkaard talar ut om matchen igår mot Rangers. Lägg märke till vad Joan Laporta säger om Ronaldinho.

''He is one of the best players in the world and he plays for us and will do so for many years.''

Barcelona Messidonaa
2007-11-08 16:30
enligt etoo så tror han inte att ronaldinho kan bli den spelaren han var för 3 år sen, men han säger oxo att man inte ska ta det negativt.. för ronaldinho har hittat en ny roll att spela sitt sätt på!
Barcelona Braxingen
2007-11-08 16:19
Klint

Det hinner hända mycket på 2 år. I FC Barcelona hade han ingen garanti på samma sätt som i Arsenal för att få ett proffskontrakt. När han sedan erbjuds en god miljö och en säkrad ekonomisk framtid så tar han den.

Han hade förutsättningar att lyckas, men ingen garanti. Den gav Arsenal honom både sportsligt och ekonomiskt.

Jag tycker vi ska vara glada över att en Barcelonaspelare blomstrat till en världsspelare i en annan miljö och trots det uttryckt sin vilja att komma tillbaka till Barcelona.

Att ingen ilska riktas mot de spanska lagarna. Jag har inte ens sett dem nämnas i sammanhanget.
Barcelona ZARM
2007-11-08 16:16
Klint//

Ja, det kan jag hålla med om. NU förstår jag vad du menar:)
Barcelona Klint
2007-11-08 16:09
Zarm

Principen är den att jag inte tycker att Barca ska betala massa miljoner för att värva tillbaka en spelare som hade alla förusättningar att bli något stort i klubben, men som ändå valde att lämna. Det är lite andra premisser om spelaren är en medioker lirare vid 15-16 års ålder, men som helt plötsligt blommar ut efter 3-4 år. Så har inte fallet varit vid nämnda spelares (Fabregas, Pique samt Merida) respektive uttåg ur Katalonien.

Rambla

Tack. Inte bara för att du håller med mig, men för att du förstår vad det egentligen handlar om.
Barcelona Rambla
2007-11-08 16:03
Det är väl ganska så uppenbart att Mackan inte är speciellt insatt i hur dessa "värvningar" gått till. Det finns inga proffskontrakt med ungdomar i Spanien innan de fyllt 17 år. Det är ej tillåtet enligt spansk lag att skriva ett sådant. Hur svårt är det att förstå? Vad ska klubben göra? Ja du Cesc, du kan få en startplats i vårt krisdrabbade A-lag trots att du är 15 år. Vi litar på att du tar oss ur krisen. Attans att de inte kunde lova honom det. Då hade han säkert stannat. Inte!

Sen så ser jag inget bittert i Klints krönika. Snarare det att klubben inte ska betala mångmiljonbelopp för en spelare som man anser kunde haft lite tålamod och gått hela vägen från ung knatte till en plats i a-truppen. Det ville han nu inte utan sköna miljoner som 15-åring lockade mera. Good for him.
Barcelona ZARM
2007-11-08 16:01
Angående diskussionen om Fabregas måste jag påpeka en sak, Mattias; din krönika är välskriven och jag håller egentligen med dig! Som Pio Pio skriver har Barca alltid varit måna om att låta sina talanger få chansen att blomma ut i moderlaget. MEN det är ändå så att vi talar om personer som är väldigt unga, 15-16 år och för att dessa ska kunna stå emot krävs det att de har ett klart mål och att de tror på sin sak. Pio Pio skrev att Guardiola såg upp till Amor, Bojan har sin far som är talangscout för klubben, Messi har sin speciella bakgrund (Barca tog sig an honom och såg till att han fick den behandling han behövde)...Kort sagt, det är inte lätt för en 15-16 åring att bestämma när andra som föräldrar och agenter har en annan åsikt. Ska det då verkligen vara så att när dessa spelare blir äldre och kan fatta sina egna beslut inte ska få återvända?
Barcelona Klint
2007-11-08 15:57
Mackan

Ska jag kritisera klubben för att de inte låter 15-16 åringar få chansen i a-laget? Ska jag kritisera klubben för att de inte hade något annat val än att låta spelarna lämna klubben? Hoppas du inser själv hur dumt det låter.

Hur är ett s.k. "starkt" argument? Är det något sakligt eller är det något som faller dig i smaken? Bara en stillsam fundering.

Givetvis är argumenten å en del subjektiva, men samtidigt tagna ur verkligheten. Du behöver så klart inte hålla med om dessa, men att säga att de är svaga finner jag ingen grund för. Exemplifiera gärna så jag kan ta åt mig av din kritik, för det gör jag gärna hur naiv och bitter du än tycker att jag är.
Delarocha RIP Puerta
2007-11-08 15:44
Haha nee matte är verkligen inget spännande. Det enda jag behöver den till är att räkna spelarna på plan och antalet mål:)
Annons: