/spanien/barcelona/forum/22055.aspx/spanien/barcelona/forum/22055.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Rambla
2007-11-08 16:03
Det är väl ganska så uppenbart att Mackan inte är speciellt insatt i hur dessa "värvningar" gått till. Det finns inga proffskontrakt med ungdomar i Spanien innan de fyllt 17 år. Det är ej tillåtet enligt spansk lag att skriva ett sådant. Hur svårt är det att förstå? Vad ska klubben göra? Ja du Cesc, du kan få en startplats i vårt krisdrabbade A-lag trots att du är 15 år. Vi litar på att du tar oss ur krisen. Attans att de inte kunde lova honom det. Då hade han säkert stannat. Inte!

Sen så ser jag inget bittert i Klints krönika. Snarare det att klubben inte ska betala mångmiljonbelopp för en spelare som man anser kunde haft lite tålamod och gått hela vägen från ung knatte till en plats i a-truppen. Det ville han nu inte utan sköna miljoner som 15-åring lockade mera. Good for him.
Barcelona ZARM
2007-11-08 16:01
Angående diskussionen om Fabregas måste jag påpeka en sak, Mattias; din krönika är välskriven och jag håller egentligen med dig! Som Pio Pio skriver har Barca alltid varit måna om att låta sina talanger få chansen att blomma ut i moderlaget. MEN det är ändå så att vi talar om personer som är väldigt unga, 15-16 år och för att dessa ska kunna stå emot krävs det att de har ett klart mål och att de tror på sin sak. Pio Pio skrev att Guardiola såg upp till Amor, Bojan har sin far som är talangscout för klubben, Messi har sin speciella bakgrund (Barca tog sig an honom och såg till att han fick den behandling han behövde)...Kort sagt, det är inte lätt för en 15-16 åring att bestämma när andra som föräldrar och agenter har en annan åsikt. Ska det då verkligen vara så att när dessa spelare blir äldre och kan fatta sina egna beslut inte ska få återvända?
Barcelona Klint
2007-11-08 15:57
Mackan

Ska jag kritisera klubben för att de inte låter 15-16 åringar få chansen i a-laget? Ska jag kritisera klubben för att de inte hade något annat val än att låta spelarna lämna klubben? Hoppas du inser själv hur dumt det låter.

Hur är ett s.k. "starkt" argument? Är det något sakligt eller är det något som faller dig i smaken? Bara en stillsam fundering.

Givetvis är argumenten å en del subjektiva, men samtidigt tagna ur verkligheten. Du behöver så klart inte hålla med om dessa, men att säga att de är svaga finner jag ingen grund för. Exemplifiera gärna så jag kan ta åt mig av din kritik, för det gör jag gärna hur naiv och bitter du än tycker att jag är.
Delarocha RIP Puerta
2007-11-08 15:44
Haha nee matte är verkligen inget spännande. Det enda jag behöver den till är att räkna spelarna på plan och antalet mål:)
Atlético Mackan.
2007-11-08 15:44
Klint:
Först och främst ser jag inga personangrepp i mitt inlägg utan endast kritik mot dina, enligt mig, svaga argument mot Fabregas och andra "svikare".

Jag tror heller inte jag läst krönikan på fel sätt, jag förstår fortfarande inte vad spelarna du nämner gjort för fel. Enligt ditt resonemang ska du väl snarare kritisera klubben, antingen för att talangerna inte fick chansen eller för att dom såldes för billigt. Om man trott så mycket på spelarna hade man väl inte sålt dom, såvida dom inte höll en pistol mot beslutsfattande huvuden...
Las Palmas Pio pio
2007-11-08 15:39
Men Braxingen nu kanske jag är envis! Men vad fan det får jag leva med. Men då menar du på att spelare som Xavi, Puyol och Iniesta för att nämna några inte har något internationell status. Och vad jag vet så är dessa tre herrar exempelvis givna i Spaniens startelva. Jag tror att media har FÖRST nu uppmärksammat tack vare Messi, Barcelonas gedigna satsning. Så jag tycker fortfarande att exempel på spelare som uppnår världsspelarstatus från egna leden har vi haft innan Messi, Dos Santos och Bojan kom.. Och visst är jag envis! =)

Edit: Delarocha RIP Puerta
Du har givetvis rätt! =) Matten sviker! Så går det när matten aldrig va något favoritämne i skolan..
Delarocha RIP Puerta
2007-11-08 15:32
2002 kan Iniesta omöjligen ha varit 16 då han är född 84.
Han var väl 18?
Barcelona Braxingen
2007-11-08 15:12
Pio Pio

Jag håller med dig helt klart. Traditionen har alltid funnits. Men det tror inte jag räcker för dessa unga spelare. Det gör inte denna klubb till något säreget. Det är en tradition som finns i många många klubbar. Däremot tror jag det aldrig varit lika påtagligt som nu i de spelarna jag nämner och deras internationella status.
Las Palmas Pio pio
2007-11-08 14:51
Då har vi delade meningar om det. För jag tror Barcelona har ALLTID haft traditionen att ha spelare från egna leden i a-laget och detta är något som alla spelare vet. Kan ta ett exempel i Guardiola, har han sa själv att han såg upp till Amor som hade kommit och slagit sin i a-laget och detta gav honom förtroende för att han också skulle klara det osv. För mig handlar det inte om när dom blommar ut lr hur bra dom blir, det handlar om tradition och filosofin i klubben. Men det är min syn på det.
Barcelona Braxingen
2007-11-08 14:47
Pio Pio

Som sagt, jag nämner de tre senaste spelarna som debuterat tidigare än alla de nu nämner. Messi är redan nu större än alla de du nämner. Hur pass bra fotbollsspelare de är idag är egentligen oväsentligt. Frågan är när de blommade ut/fick chansen och vad vi har att jämföra med. Där är det stor skillnad.

Självklart påverkar det här de yngre spelarna.
Las Palmas Pio pio
2007-11-08 14:38
Xavi debuterade när han var 18 år och Guardiola var väl en av världens bästa i sin position lr? Och du skrev faktiskt att ta plats i representationslaget. Dessutom så är väl Xavi och Iniesta världsledande i sina positioner anser jag. Då tycker jag att dessa har gjort med råge. För min del så tycker jag att det har alltid varit klart att Barcelona satsar på spelare från egna leden. Sen att det får större uppmärksamhet medialt nu beror nog på Messi men traditionen finns där. Så Fabregas, Merida och co. kan inte klanka på detta.

Edit: Iniesta fick debutera när han var 16 år. År 2002 med Van Gaal på bänken i en C.League match mot Brugge.
Barcelona Messih!
2007-11-08 14:35
Pio pio:
Tack, tänkte precis skriva samma sak :)

Braxingen: Det vore en sak om Barca var med på försäljningen av honom, men nu var det så att han drog emot deras vilja, sen ska dom köpa tillbaka honom för miljon belopp, för att han känner att han vill tillbaka nu? nej tack.
Han är en fantastisk spelare, men dom har vi gott om. :)

Så du menar att cesc drog till arsenal med förväntningarna att bli så bra som han faktist blev?
Inte för att han är i Messis nivå som du gemför dom andra med.

Han drog till arsenal för att bli en av världens bästa spelare, för det hade aldrig gått i barca låter det på dig :)
Vilket nja.. låter lite konstigt.
Barcelona Braxingen
2007-11-08 14:31
Pio Pio

Har någon av spelarna du nämner fått det internationella erkännandet så tidigt som Messi har fått? Har någon av de spelarna blomstrat och spelat lika kontinuerligt så tidigt som Messi?

Fick någon av dessa tre spelare debutera lika tidigt som Dos Santos och Krkic? (Puyol 20-21, Iniesta 18, Valdes vet jag ej)

Fenomenet har aldrig varit lika påtagligt som nu.
Las Palmas Pio pio
2007-11-08 14:28
Men Braxningen du missar också att innan Messi, Bojan och Dos Santos kom upp så kom det upp folk som Iniesta, Xavi, Victor Valdés och inte minst dagens kapten Puyol. Barcelona har väl alltid haft en stor tradition att lita på sin akademi och spelarna som kommer upp från det lägre åldrarna. Och ska vi gå längre bak i tiden så har du spelare som Guardiola, Ferrer, Amor, De La Peña m.fl.
Barcelona Braxingen
2007-11-08 14:20
Gällande krönikan så har den sina principiella poänger. Helt klart. Men jag håller ändå inte med.

Att ta steget från FC Barcelonas ungdomsakademi till att ta en plats i FC Barcelonas representationslag är ett väldigt väldigt stort steg. De flesta gör det inte.

Messih! säger att det var lättare att ta plats på FC Barcelonas mittfält på den tiden. Ja, men poängen görs inte där. Den stora skillnaden är att vid den tidpunkten fanns ingen Messi, Bojan eller Dos Santos som slagit igenom. I dagsläget är det annorlunda och hade Cesc varit 15 år idag så tror jag att han hade trott mer på att få tillhöra representationslaget. Hoppet i ungdomskademien är förmodligen större nu i och med dessa tre herrars framgångar. Detta leder givetvis till att allt väljer att stanna, nu när de vet att det går att slå sig in i representationslaget. Är man tillräckligt bra så. Om man inte är det så säger min logik mig att man kommer att utvecklas bättre i någon annan klubb. På så sätt har man också större möjlighet att ta plats i FC Barcelona en vacker dag.

Trots detta vet alla spelare att den lättaste vägen att spela i ett representationslag är att gå genom ungdomsakademien, här är FC Barcelona inget undantag.

Att Cesc blivit en utomordentlig fotbollsspelare säger inte mycket om hur hans utveckling hade sett ut i FC Barcelona. Här är Arsenal och Wenger mästare på att musta ur talangen inom varje spelare. Det är svårt att kringgå.

Om Cesc nu säger att han vill tillbaka så är han varmt välkommen den dagen vi inte har ett så komplett mittfält (och lag överhuvudtaget) som vi har idag.

Vi fick mindre pengar för Cesc än vad han idag är värderad till. Men herregud, ska vi betala ett pris för en fotbollspelare efter hans värde när han var 15 år gammal bara för att vi sålde honom för den summan? Vad ger oss den rätten? Skall inte Arsenal få betalt för att de har utvecklat Cesc Fabregas till en världsspelare? Att de gjorde en bra affär är ingenting vi kan ta ifrån dem. Det kommer alltid vara dyrt att köpa färdiga fotbollspelare. Fingertoppkänslan är värd mycket pengar.

Att de uttalar sig positivt om en flytt tillbaka till Barcelona är fantastiskt. Du talar om pionjärer. Låt dessa spelare också bli pionjärer för spelarna som flyttade tillbaka till Spanien.
Barcelona Sahandinho Kamal
2007-11-08 14:12
Ämne: Till Mattias Klint (....på nåt sätt håller jag med dig, men ändå inte, och då är det på grund av att jag älskar barca. men visst alla har sina egna åsikter, men som barca fan tycker jag inte att barca ska KÖPA tillbaka någon dem själva "uppfostrat", och är man barca fan eller vad man nu tycker om för lag så anser man att man sviker laget när man lämnar den när man är uppfostrat i laget och i staden, vissa tycker så vissa tycker inte, du tycker visst inte så, Klint tycker säkert att det är fel att köpa tillbaka han. jag skulle inte ha något imot att ha honom i laget men att betala en massa pengar för han tycker jag inte man ska göra.

som du ser har han också skrivit, som svar till dig (mackan) :vill man verkligen ha det kvittot genom att dessa spelare presterar bra fotboll i andra klubblag än Barcelona?

om jag förstår rätt så tycker du det är OK att spelare gör det, även om dem är i stort sett uppfostrade i barca eller vilket lag man kommer irån.
Lukas.RP
2007-11-08 13:58
Min blogg är uppdaterad. ;) Besök gärna!
Barcelona Messih!
2007-11-08 13:48
artan | Ruudinho:
Det ser onekligen mycket bättre ut än för ett par veckor sen, han är garanterat på rätt väg nu.
Jag som många andra är väldigt optimistisk :)
Real Madrid Artan | Ruudinho
2007-11-08 13:40
Ronaldinho på väg uppåt? Jag menar va han bra igår, är han på rätt väg?
Barcelona Kalle.
2007-11-08 13:27
Världens bästa lag - FC Barcelona!
Real Madrid El_Madrídísta
2007-11-08 13:17
Messih!

Ja såg det efter att jag skrev så ändrade min fråga ;)
Barcelona Messih!
2007-11-08 13:17
kolla Barca startsidan här..
Getafe borta

Han är tillbaka mot Getafe tror jag, var ingen större skada.
Real Madrid El_Madrídísta
2007-11-08 13:13
Har Gianluca Zambrotta skadat sig igen?
Barcelona Messih!
2007-11-08 13:11
Jag håller helt och hållet med angående Cesc krönikan.
Ska vi fostra spelare, för att dom sedan ska gå praktist taget gratis till någon annan klubb mot klubbens vilja, för att sedan bli tillbakaköpta för Mångmiljon(euro) belopp?
Cesc är en bra spelare, men hoppas verkligen att barca inte lägger 1euro mer för honom än vad han vart såld för.
Vill han verkligen till barca kan han ju själv betala sin utköpsklasul och komma.
(ja det kommer aldrig att hända)
Är det naivt och bittert att tänka så? Tycker ja verkligen inte.

Han platsade inte i A-laget? Självklart som fan att han inte platsa i A-laget som 15åring! Det är barca vi snackar om förfan.
Varken Messi, bojan, eller dos santos gjorde det heller, men dom valde att stanna och får spela med A-laget nu.
Visst måste du medje att det är svårare att platsa i Barca´s anfall nu än det var för cesc att platsa i barca´s mittfält då.
Bojan OCH dos santos ska vara med och slåss om platser med Ronaldinho, Messi, Etoo, Henry.. det är inte små namn, men dom stannade, och får hyffsat med speltid. Desutom lär dom utgöra barcas framtida anfall pga att dom stannade.

Det går bra för Cesc i england, och i england kan han stanna, för det är inte många barca fans som vill ha honom tillbakaköpt.
Barcelona Klint
2007-11-08 12:57
Mackan (vem du nu är)

Förstår inte hur du kan tala om någon konkurrens situation när spelarna inte är gamla nog att konkurrera mot de andra a-lagsspelarna. Det är ytterst få 16 åringar som har någonting att göra i ett a-lag i en storklubb som Barcelona.

Visst är det ett bra kvitto på att våran akademi fungerar. Men vill man verkligen ha det kvittot genom att dessa spelare presterar bra fotboll i andra klubblag än Barcelona?

Anser att du har läst krönikan på ett felaktigt sätt dessutom. Det handlar inte om hur bra/dålig Barcas ungdomsakademi är. Om du hade läst ordentligt så hade du, förhoppningsvis, insett vad krönikan handlar om.

Ponera att Atletico Madrid får fram en spelare. Han hinner inte debutera i a-laget innan han sticker till exempelvis Man United. I United gör han stor succé och spelaren talar sig varm om en eventuell återkomst till Atletico. Tycker du då det kan anses vara acceptabelt av klubben att betala X antal fler miljoner än vad klubben fick vid "försäljningen" av spelaren? Det anser åtminstone inte jag och därav krönikan.

Sen kan du köra på med personangrepp om du vill, tänker inte ge dig någon återkoppling gällande dessa.
Barcelona A.Gaudi
2007-11-08 12:53
men när henry väl kommer i bra form så är han ju en spelare som sätter sina chanser.

för att inte tala om Etoo som är en av världens mest effektiva forwards. någon som hört om det är sjävklart att han ska till Afrikanska mästerskapen?
Atlético Mackan.
2007-11-08 12:44
Till Mattias Klint (vem det nu är):
Extremt dålig krönika av dig om Fabregas, argumenten du framställer är extremt ihåliga. Du har väl, som alla andra, rätt till din åsikt men jag hoppas för Barcelonas skull att dom inte delar den.

På vilket sätt har Fabregas (och andra talanger som inte platsat) svikit Barcelona? Det är väl att jättebra kvitto på att ni har en bra akademi när ni tar fram dylika storspelare på löpande band? Att konkurrensen sen gör att dom söker speltid någon annanstans gör väl knappast dessa spelare till svikare? Framför allt inte om dom talar väl om klubben och gärna ser sig i lagets tröja senare i karriären.

Vem skulle spelarna du räknar upp i din krönika peta när dom kom upp? Hade det varit bättre om dom stagnerat som b-lagsgubbar och kanske förblivit just "talanger"??

Du framstår som väldigt naiv och/eller väldigt bitter...
Barcelona Messih!
2007-11-08 12:20
Föresten, ja brukade ha nicket "Ike", skrev ganska mycket då. Vart bannad för över ett år sen typ, för ja svor efter en förlust eller något, fortfarande bannad tror ja.
Tyckte det var konstigt att ja fick typ avstängning på flera år för det... jaja :)
Valencia Club-de-Futbol
2007-11-08 12:17
Fan vad synd att RFC inte kunde stå emot igår, stundtals fick ni ju jaga boll! =D
adiiL
2007-11-08 12:15
Jag tycker också att man måste prova skott utanför straffområdet mycket mycket mer. Har alltid velat se det. Speciellt Ronaldinho han är mycket bra på att skjuta långt ifrån men gör nästan aldrig det. Vi såg ju hans skott igår utanför straffområdet som var nära på att gå in. En annan spelare som kan skjuta effektivt långt ifrån målet är ju skadade Deco. Sedan har vi ju Yaya som har ett riktigt hårt skott.
Annons: