/spanien/barcelona/forum/22037.aspx/spanien/barcelona/forum/22037.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona OkkaPokka1
2008-05-30 14:52
Men nu har han inte gjort de?
Barcelona RonaldinhoKungen
2008-05-30 14:49
Men det fattar väl vem som helst att Ronaldo inte gjort 42 mål i Barcelona om han fått spela här den här säsongen.
Barcelona Rambla
2008-05-30 14:48
Ämne: Rambla:

Det är ju....Fakta? I h-e heller så sluta ljug. Vadå för fakta? Det är ett påstående från dig och inget annat.

Du ska få ett påstående från mig. Hela diskussionen/tjafset är det töntstämpel på.
2008-05-30 14:46
Rambla:

Det är ju i princip fakta. Hur som helst är Messi den bättre spelaren.
Barcelona Rambla
2008-05-30 14:43
Ämne: Delarocha RIP Puerta....
Men sluta tramsa nu. Det är väl fortfarande inte något argument att du skulle våga livet på något du inte kan vara säker på. Hur orkar ni tjafsa om detta ämne?
2008-05-30 14:38
Delarocha RIP Puerta:

Jag kan sätta mitt liv på att Ronaldo inte hade gjort 42 mål om han spelat i det sämsta Barcelona vi sett på flera säsongen. Det hade inte ens självaste Maradona klarat.
Barcelona OkkaPokka1
2008-05-30 14:34
Giovanni Dos Santos ,Eto'o Mot Zlatan? Ett misstag. Med enkla ord..
Barcelona Criff
2008-05-30 14:30
Delarocha, jag måste bara säga en sak till dig också :) Bläddrade bak till igår för att läsa lite och att det där med att vinna titlar och priset går hand i hand.
Jag tycker det stämmer till en viss del, i alla fall om man ska vinna priset som nr 1, men som bekant kom Messi 2a förra året utan att vinna några titlar, varken med Barcelona eller landslaget. Däremot gjorde han historiska saker på planen.
Ronaldo som med Man U vann ligan kom "bara" 3a.

Så i vissa sammanhang hänger det där med titlar ihop och i vissa inte.

Ursäkta mig? Vadå lät bättre? Det var väl hans åsikt? Det hade lika gärna kunnat vara någon annan på forumet, men han var en utav dem som skrev. Tror du behöver ta ut eventuella idol bilder.
Delarocha RIP Puerta
2008-05-30 14:23
RonaldinhoKungen; dina argument är ju otroligt starka. Vad grundar du ditt påstående om att Ronaldo inte hade kunnat göra så mycket mål i Barca på? Det är ju bara dina spekulationer... Sluta upp med sånt.

Criff: Det låter så mycket bättre när du nämner att Rambla på ett annat sätt nästan stödde din åsikt.
Barcelona Bojan.Messi.Etoo
2008-05-30 14:20
Ämne: Bojan.Messi.Etoo

....
Japp :D Tror du Pep värvar han ?
Barcelona Criff
2008-05-30 14:12
lagkapten, du har lite svårt att förstå det där att man kan tycka olika eller?
Och om du fick för dig att jag snackade om vem som skulle ha priset detta året så får du själv inse att du har missuppfattat och sluta skylla över det på mig.
Där står ingenstans i mina inlägg att Ronaldo inte ska ha priset. Utan att han är en sämre spelare än Messi. Det finns andra han är sämre än, men diskussionen handlar just om Messi vs Ronaldo.

Jag förstår fortfarande heller inte varför du fortsätter älta saken om du efter varje inlägg kommer med, "ridå ner", "punkt".

Jag har försökt summera upp hela diskussionen med att säga att tydligen tycker många olika.

Jag, Rambla & RonaldinhoKungen tycker tydligen Messi är en bättre spelare.
Om RonaldinhoKungen tycker Messi ska få priset är det hans ensak.
Både jag & Rambla tycker Ronaldo är värd priset men att Messi är en bättre spelare.

Du själv + några Real fans + I v e y tycker tydligen Ronaldo är en bättre spelare än Messi och tycker han är förtjänt utav priset.

2 olika åsikter och ingen kan ändra på det. Så du kan lägga av med dina "argumentations" påhopp.
Barcelona Dizzy
2008-05-30 14:05
Tycker det låter väldigt intressant.
BHFanaticos10
2008-05-30 14:04
Bojan.Messi.Etoo

Jag håller också med dig där. Ochoa är en grymm målvakt och väldigt ung e han också..Jag vill definitivt ha en annan målvakt ist. för Valdes.Jag tycker han är bra men gör för MÅNGA tabbar...Ny målvakt tack!!!!
Barcelona Bojan.Messi.Etoo
2008-05-30 13:59
Honom borde vi värva utan tvekan hade lätt petat Valdes 22 år gammal är han titta på honom länktips.
Barcelona Suñol
2008-05-30 13:28
Holländaren: Ja Giralt är inte lite läskig. Dom försöker bara sabba för klubben för sin egen vinnings skull.
2008-05-30 13:25
Kimmpa_fbc

Klart en anfallare kan göra det, men grejen är att Ronaldo i princip aldrig dominerar mot storlag. Han visar aldrig sitt rätta jag när det gäller. Två straffmissar i de viktigaste Champions League matcherna för United under säsongen vittnar ju hyfsat mycket om det. Dessutom har Ronaldo inte heller samma uppvaktning som Messi. Den senare har alltid två, tre gubbar på sig medan Ronaldo fick rundningskonen Essien i Champions League finalen. Visst är Ronaldo effektivare än Messi, men samtidigt kan det vara svårt för Messi att vara lika effektiv. Det var någon här tidigare som länkade till ett youtube-klipp där man såg Messi vs Villareal. Hela tiden hade han flera gubbar på sig och det är svårare för Messi att komma till lika bra lägen som Ronaldo i och med Messis bevakning. Messi nätade en hel del under hösten innan han blev skadad och dessutom sex mål i Champions League när Barcelonas anfallsspel varit uddlöst. Bara för att en person gör flest mål betyder det inte att han är den bästa spelaren.
Barcelona Holländaren
2008-05-30 13:13
Männen som nu vill ha en förtroendeomröstning vill definitivt inte klubbens bästa. Jag hoppas att ingen inblandad i det här blir president, någonsin, eftersom det handlar om personlig vendetta och makt, inte om Barcelona.

Angående Messi vs. Ronaldo så är det ganska jämnt skägg. Messi är mer jämn i sina prestationer medan Ronaldo är mer effektiv. Skulle aldrig vilja se den senare i Barcelona dock då det är en ganska tråkig spelare som jag ser det.
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-30 12:55
Ronaldinhokungen

Haha, när du säger så där så menar du att en anfallare som bara öser in mål inte kan vinna player of the year?
Och du säger att han försvann helt i andra halvleken i CL, hela Man Utd blev sämre, Chelsea tog över helt.

Ronaldo har varit bättre iår, även fast jag inte gillar han ett dugg så kan jag i varje fall erkänna det, om man gör 31mål i Premier League och 7(8?) i CL så är man inte dålig.

Enligt mig så har Messi bättre teknik men Ronaldo är mycket effektivare.
2008-05-30 12:36
Lagkapten:

Ja, det har varit Ronaldos säsong, men han är ändå inte den bästa spelare. Än så länge är Ronaldo en bättre målskytt än Messi. Nu snackar vi om bästa SPELAREN. Ronaldo får guldskon, men man ska ge Player of the Year till Messi. Har Ronaldo forcerat förbi en av världens bästa backar i en toppklubb, likt Ronaldinho gjorde mot Real Madrid för två år sedan? Nej, det har han inte. Han har heller inte dominerat en enda stormatch, och anledningen till varför han fick näta så pass enkelt mot Chelsea i CL-finalen stavas Essien.

Precis som du skriver så räknas alla mål, men ska man bli utsedd till världens bästa spelare måste man kunna dominera och föra spelet mot ALLA lag. Ronaldo kan enbart göra det mot sämre lag. Som vi såg så föll han totalt bort i andra delen av CL-finalen. Och, tillåt mig att fråga, vem överglänste vem i semifinalen: Messi eller Ronaldo?

Messi däremot kan dominera och göra mål mot alla lag. Ett exempel är mot Real Madrid för drygt ett år sedan då han gjorde hattrick. Ett annat är mot Manchester United där han lekte flertalet gånger med Uniteds försvar. Ett sista exempel är faktiskt senaste mötet mot Real Madrid. Trots att RM som lag krossade oss, lekte Messi stundtals och var nära att göra ett Maradona-mål - Igen!

Även om man egentligen inte bör diskutera "om det hade hänt" osv, så tycker jag det är läge att göra det i det här fallet. Det finns inte en chans i världen att Ronaldo kommit upp i samma siffror i dagens Barca. Jag längtar tills maskineriet i Manchester United haverar. Hur presterar då Ronaldo? Och hur hämtar han sig efter flera skador under en och samma säsong? Det jag vet är att Messi klarar det utomordentligt och att han dessutom överglänste Ronaldo, som just nu spelar i en harmonisk klubb som anses vara världen bästa, i BÅDA semifinalerna.

Messi är en bättre spelare. End of discussion.
Barcelona Dizzy
2008-05-30 12:25
Kom igen nu spela roll vem som är bäst Messi eller Ronaldo. Som Barca fan tycker man självklart Messi är bäst och som United fans tycker man Ronaldo. Den som är bäst ska visa det på plan.
Barcelona Dizzy
2008-05-30 12:15
Tycker det är synd att det står inte något om Dani Alves mer i tidningarna. Kanske ryktet har sjunkit? Hoppas inte det! Tycker Barcelona har gjort det väldigt bra att värva 2 spelare så snabbt.
Barcelona lagkapten
2008-05-30 12:13
Criff

" "argumenatation" Du ska nog prata om att gå en Svenska A kurs. Snarare gå tillbaks till högstadiet."

Du fär väl ändå hitta något annat än ett slarvfel, om du ska tillrättavisa mig. Annars räcker ju dina försök till att täcka upp för den bristfälliga argumentationen, bara till ett gott skratt.

Seriöst, nu får du skärpa dig. Diskussionen som jag och RonaldinhoKungen hade handlade om vem av Ronaldo och Messi som hade haft den bästa säsongen och skulle ha priset, när du lade dig i.

Den handlade inte om vem man tycker är bäst överlag, för det är en smaksak och det går inte att diskutera. Vad hade du annars i diskussionen att göra, om du inte hade något att säga om ämnet, dvs om vem som skulle ha priset?

Då är det klart att det verkar som att du tycker att Messi ska ha priset, när du inte skriver att Ronaldo förtjänar det, förrän i de absolut sista inläggen.

Men som det har påpekats, diskussionen börjar bli väldigt tjatig till och med för mig som är med i den. Då kan jag tänka mig hur den är för dem som läser. Så därför sätter jag punkt för den nu.

RonaldinhoKungen

Mål behöver inte vara snygga för att räknas. Snygga mål har ingenting alls att göra med priset till världens bäste spelare. Annars hade väl Ronaldinho vunnit igen :P
Och sen har portugisen inte gjort ”fulare” mål än någon annan, snarare tvärtom.

Och fortfarande går det inte att säga ”Om Ronaldo spelat för Barça hade han inte gjort 42 mål”. Det är bara antaganden och faller platt som bevis. Så du måste vara den enda jag känner till som anser att denna säsongen inte varit Ronaldos. Inte minst med tanke på Messis skador och Barças usla spel, men ändock.

Messi var briljant när han väl spelade, men det var alltför sällan för att ha en chans till att vinna priset. Tyvärr fick han säsongen förstörd av skador återigen. Men som jag skrev tidigare, får han bara vara skadefri hela säsongen ska det mycket till för att han inte ska vinna priset nästa år.

Som sagt diskussionen börjar tråka ut både de som är en del av den och de som läser. Så vi får helt enkelt avsluta kapitlet här.

Tack för mig!

Barcelona jogabonito_barca
2008-05-30 12:05
Enligt mig är Messi bättre spelmässigt än C.Ronaldo men det Messi saknar är hans målfarlighet och effektivitet. Ronaldo gör ju mål med båda fötterna,nick,frispark,straffar etc.

Men vem vet i framtiden kanske Messi också ökar sitt målsnitt, han har ju redan börjat göra fina assist.

Ronaldo har väldigt snabba fötter, men hans överstegsfinter m.m funkar inte så mkt mot storlagen, inte av vad jag har sett iaf.

Får hoppas att Messi får en skadefri säsong nu och visar alla vad han går för.
Barcelona FC-Barcelona
2008-05-30 12:04
Barcelona Criff
2008-05-30 10:56
Till er som glömt eller missade matchen mot Villareal så finns höjdpunkterna i länktipset.
Barcelona Criff
2008-05-30 10:46
Det är rätt kul hur olika alla tycker :) Det är väl bara att konstatera att det finns vissa som gillar att se överstegsfinter och en massa showande istället för en spelare som faktiskt dominerar i bottenmatcher såsom stormatcher.

Jag har aldrig sett Ronalods dominans i de större matcherna, däremot har jag suttit och häpnat när han spelat mor Derby och sådana lag.

Det finns tydligen en skara som tycker att hans showande i de stora matcherna leder till något konstruktivt, och vem är jag att säga emot det?

Min uppfattning är iaf att Messi är en mycket bättre spelare än Ronaldo. Han visar mycket mer dominans. Med det sagt så tycker jag den enda idag som kan mäta sig i den kategorin med Messi är Kaka. Då han också lekfullt kan leka bort världsbackar som om han var ensam på planen.
Ronaldinho var en annan som kunde göra hur mycket som helst på egen hand i både små och stora matcher.

Alla vet vi vad Messi gjorde med hela Villareal i första matchen när dem möttes. Jag har aldrig i hela mitt liv sett något sådant lekfullt och fullständigt briljant. Det kommer dröja väldigt länge innan jag ser en spelare göra så igen. Inte ens Kaka eller Ronaldinho har gjort det.

Jag hoppas bara att Messi får hålla sig skadefri och får ta in mer erfarenhet så han blir lite mer effektiv, så ska ni se när han är i Ronaldos ålder(23 år) och om Barcelona spelar normal fotboll så kan jag lova er att ni kommer glömma bort er Ronaldo ganska snabbt :)

Det är vad jag hoppas och tror.
Barcelona Milbona
2008-05-30 10:28
Ger mig även in i den här diskussionen om Messi VS Ronaldo:)

Vem som är bäst av dom är ett lätt svar att kunna peta in mål här och där är en styrka som få spelare har, bara att se tillbaks på dom 2 senaste säsongerna för att inse vem som är bäst håller absolu Ronaldo före alla i världen just nu trots att jag är culé.

Men på det sättet ronaldo presterat e outstanding.

Att säga att ronaldo inte är en lika spektakulär spelare som Messi som du påstår Rambla måste vara ett skämt enligt mig då jag älskar se Ronaldo spela enda sedan hans träningsmatch mot United i Sporting där han snurra upp gubbarna som ingenting!!!!!!
2008-05-30 09:15
Lagkapten:

Jag påstår definitivt inte att alla Ronaldos mål är skitmål, men det går inte att blunda för att en hel del den här säsongen varit det. Han har petat in bollarna framför mål när bollen helt tillfälligt efter en retur hamnat hos honom.

Messi har varit bättre än Ronaldo. Medan Ronaldo lyckas komma förbi sin motståndare varannan gång med sex överstegsfinter, behöver Messi endast en liten vrickning för att komma förbi. Där har vi matchen mot Manchester United som exempel. Alla här minns väl hur retfullt enkelt Messi tvåfotade sig förbi genom Scholes?

Man kan heller inte grunda att Ronaldo är bäst i världen bara för att han har gjort 42 mål. Det är onekligen en fantastik mängd mål men, jag är övertygad om att han inte kunnat klara att göra lika många mål i t.ex. en Barcatröja den här säsongen. Ronaldo har dessutom öst in mål mot pisslag som Derby. Visst, han har gjort ett och annat mål mot storlag. Men har han dominerat som Messi? Nej!
Barcelona 19
2008-05-30 08:53
Den här länken visar bara vilket hjärta Eto'o har för klubben.

Det är han som är kommentatorn som skriker som in i...
Barcelona petersays
2008-05-30 08:28
Gääääääääääääääsp.

Är ni klara snart?
Annons: