/spanien/barcelona/forum/2199.aspx/spanien/barcelona/forum/2199.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Smogen
2015-07-21 00:43
@the cameroonians:

Fast om du läser mina bägge inlägg nedanför så ser du ju att det som jag tycker är bra är att vi slutar köpa "random" spelare. Att vi har en tränare och ledare, samt president som förstår klubben och respekterar dess system och historia med allt vad det innebär är en självklarhet. Men enligt mig så finns det vissa saker i systemet som kan göras bättre. En av dessa är just tanken man har i Barcelona med att man tillsätter en fd. spelare som sportchef och låter honom köpa random spelare För mig är det lite smått obegripligt. Ska man ha ansvar för värvningar av spelare så ska man göra det tränaren ber om, inte köpa random spelare. Men om man nu gör det som tränaren ber om, måste man då vara en fd. spelare? Jag tror det finns andra egenskaper som är viktigare.

Nu diskuterar vi ju bara en del av sportchefens ansvarsområde då det känns som att den nya rollen sportchefen får är aningen diffus. Ska man vara en medlare mellan spelare och ledare så kan det ju tex. vara ganska vettigt med en fd. spelare som sportchef.
Barcelona Rambla~
2015-07-21 00:42
barca!54: Du har en poäng där. Octopus: Det kan jag också tycka. Dessvärre tror jag inte LE anser honom vara redo för a-truppen ännu. Vi kanske ser Grimaldo som väldigt talangfull medan LE misstänker jag, inte värderar honom särskilt högt. Jag gissar han blir utlånad eller kanske tom såld i sommar. Lär väl bli en typisk försäljning med låg summa och med rätt till återköp de två första åren.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Liunil Masse
2015-07-21 00:34
Jag förstår inte riktigt tanken att släppa Adriano när vi inte kan värva ersättare som får spela direkt. Vi har redan Vermaelen och Mathieu som kan spela vänsterback skriver någon, men under Luchos spelsystem krävs det att ytterbackarna är väldigt bra offensivt vilket varken Mathieu eller Vermaelen är. Sen finns Grimaldo som hade varit perfekt back-up till Alba men tyvärr känns det som att Lucho inte tycker att han är redo för A-laget, precis som Adama. Nä sälja Adriano kan vi göra i Januari.
Barcelona the cameroonians
2015-07-21 00:33
När vi (jag) ändå snackar Cruyff så är det ju så att Pep Segura kommer bli tekniskt ansvarig för de äldre lagen i la Masia, en uppdelning jag för övrigt välkomnade i ett tidigare inlägg.

Pep Segura har tidigare varit tränare i akademin och är i den civila professor i fysiologi. Han har också varit ansvarig för Liverpools akademin 2009-11.

Det bästa är ändå att han är en stor fan av Cruyffs fotbollsidé och har öppet hyllat Guardiola för hans bidrag till att utveckla fotbollen. Hans idé om talangfulla spelare grundar sig på hur de hanterar sin roll men också hur de tar sitt ansvar på planen.

Kan han överföra dessa tankar till tränare och spelare i Juvenil- och B-laget så är mycket vunnit.
2015-07-21 00:11
Smogen

Därför att Barcelona sedan en lång tid tillbaka haft en och samma modell, Cruyffs.
Då är det viktigare att ha någon som kan klubben och förstår systemet än någon som är grymt bra på att köpa random spelare som grundar sig mer på ekonomiska faktorer än den nytta de, förhoppningsvis, gör för klubben på planen (hårt generaliserat men ändå)

Tyvärr blir det väl några misstag hit och dit, och nu försöker Bartomeu ta kontroll på detta. Frågan kvarstår dock vilka uppgifter den nya sportchefen kommer att ha eftersom rollen nu blir mer nischad.
Barcelona Smogen
2015-07-20 23:45
@the cameroonians:

Man kan ju fråga sig var detta enorma behov att ha fd. spelare som sportchefer kommer ifrån? För mig som är ganska oinsatt i detta ämnet låter det ganska bisarrt. Vore det inte bättre med en agent, eller en scout? Eller någon annan som är van att förhandla och ha koll på spelare? Sen har jag ingen aning om vad Roberto gjort sedan han slutade spela fotboll, han kanske ägnat de 15 senaste åren till att vara agent. :) Hoppas att han är bättre än Zubi och Txiki i alla fall!
Barcelona NoGo™
2015-07-20 23:44
Ter Stegen :D
Barcelona Smogen
2015-07-20 23:41
Spontant tycker jag upplägget med scouter och sportchef låter bra. Det bygger visserligen på att det gamla systemet absolut inte fungerat, så att all förändring måste leda till en förbättring.
Jag har alltid förundrats över den spanska inställningen till att man har en sportchef som ibland lyssnar på tränaren och ibland gör helt egna värvningar. Är ju helt vansinnigt. Om man nu börjar göra de värvningar som tränaren vill ha istället, och inga andra så vore det ju inte så dumt.
Här kan ju nämnas att Laporta med Txiki som sportchef inte på något sätt var bättre än Rosell och Zubi. Minns ni tex värvningarna av. spelare som Keirrison och Henrique. Jösses!

Här tycker jag faktiskt Bartro gjort det bra i sommar, och det svider att säga det. Men Lucho ville ha tvä spelare i Vidal och Arda, han fick dessa spelare, varken mer eller mindre. Bra jobbat. Sen gjordes tyvärr värvningarna på ett väldigt tveksam sätt enligt mig och man kan ju misstänka att Arda var två på listan efter Pogba. Men skit samma, vi har inte fått in några nya Douglas denna sommaren och det är jag glad över.
Barcelona Zellick
2015-07-20 23:27
@Santiago Cazorla:

Ja en till crack till anfallet är lika uteslutet som att vi kommer gå ifrån 4-3-3 i nuläget. Laget är så gott som fulländat med Arda och Aleix. Går Pedro behövs en ersättare som kan vara roterande eftersom MSN är cementerad och varken Sandro eller Munir kan axla det ansvaret. Säger det igen, extremt underskattad Pedro och allt det jobb han gjort som rotationsspelare alla dessa år.
Barcelona barca!54
2015-07-20 23:25
Rambla~

Jag förstår hur du tänker men samtidigt kan både Vermalen och Mathieu spela vänster back. Vidare tycker jag att detta är bra eftersom det är hård konkurrens om mittbacks positionerna. Idag har vi Bartra, Pique, Macherano, Vermalen, och Mathieu som slåss om två platser.
Barcelona The Octopus of Badia
2015-07-20 23:22
Rambla~

Att sälja Adriano och lyfta upp Grimaldo hade varit att föredra.
Barcelona Rambla~
2015-07-20 23:15
Det sägs att Adriano har en deal med Roma. Perfekt klubb för honom att gå till. Hans mångsidighet gör att han skulle få en del speltid. Dessutom spelare de CL, utan att kvala in. Frågan är om Barca är villiga att släppa honom redan nu? Varför minska truppen på bredd när vi inte får registrera nya spelare? De förmodade 5m han lär kosta gör varken från eller till kan jag tycka.
Barcelona Diar Shekha
2015-07-20 23:03
Men kära Cules. Roberto kan väl inte vara sämre än Zubi som sportchef? :P

Vi får ge honom en ärlig chans. Hoppas bara vi inte får vänta på en mittback i 4 år. :)
Barcelona Santiago Cazorla
2015-07-20 22:55
@KiNg-PuYi:

Fantastisk spelare men han petar väl inte Neymar, Suarez eller Messi? Isf får det bli 4-2-3-1 men om Messi ska spela som #10a då hamnar antingen Neymar eller Reus ute till höger vilket inte är optimalt. Det bästa hade ju varit att hitta en bra spelare som kan acceptera att vara back up till världens bästa trio.
2015-07-20 22:43
Xaviesta

ja, att ge Bartomeu ytterligare tid och chanser känns svårt, men av ren självbevarelsedrift är det nödvändigt. Betyder dock inte att man på rak arm kommer att lita på hans intentioner när han verkar göra något positivt.

Som ryktet med att förena klubben genom att involvera Cruyff och ABIDAL, det känns bara så plastigt (om det nu är sant) och självklart kommer de att avböja och plötsligt är de "de onda" som inte vill "komma tillbaka". Bara PR.
Barcelona Neymar N11
2015-07-20 22:40
: Official: Barcelona announce that former (1986-1990) Barcelona player Roberto (53) is the club's new sports director #fcblive
2015-07-20 22:33
NU är det officiellt att Braida blir ansvarig för scouting utanför Spanien och Rexach för scouting inom Spanien. Båda kommer att stå under Albert Soler´s vakande öga.

Så inga scoutinguppdrag för Roberto.
Barcelona ( Xaviesta )
2015-07-20 22:29
cameroonians Tack för länken. Läsvärt helt klart även om jag tycker att han är lite väl för objektiv i den och manar på lugn och tålamod hela tiden. Det var mer en krönika än en artikel och då får han ju gärna leverera sina egna synpunkter lite mer transparent och subjektivt. Eftersom han är en socio vill man nyfiket höra hans riktiga åsikter off the record så att säga. Jag tycker att han är lite väl formell och "korrekt" i sin framtoning. Självklart har han rätt i det mesta däremot och jag kommer som vanligt att låta tiden gå och ge Bartomeu en chans, precis som jag gav Lucho då det blåste som värst i höstas/julas, innan jag förbannar honom för den här sejouren som komma skall. Skillnaden är dock att med Lucho visste vi inte vad vi skulle förvänta oss och därför var det relativt smärtfritt att ge honom en hel säsong innan man plockade fram motorsågen. Med Bartomeu har jag en absurd lång checklist på saker som gått totalt käpprätt, inte bara under hans tid som ensam och ovald herre på täppan, utan även när han var Rosells vapendragare. Han har alltså skapat en historia hos oss som luktar väldigt illa om man sniffar rätt. Det är just det som irriterar mig mest: vad han redan har förstört hos oss fram till dagsläget kommer jag att fortsätta skälla högt om. Slutligen har jag en fundering som gnager än: hur hade valutgången sett ut om vi ponerar, i en utopisk värld såklart, att varenda soci gått och röstat på plats. Ett valdeltagande med 100 procent - vem hade kammat hem skiten? Som du själv säger, katalanerna och dom äldre (60 plusarna) sitter inte direkt inne med Ipads och twitter och MD och co väljer i stort sett å deras vägar med sin hänsynslösa placebo effekt och hjärntvätt. Nåja, skett är skett och jag kommer att avvakta med motorsågen men jag kommer aldrig att gilla Bartomeu och tror inte att han klarar att ena Barca fansen, culés och socios, I desamma frågor. Espai Barca luktar titanic på lång väg och tiden lär utvisa vad som händer. Moving forward kommer jag mest att fokusera på själva fotbollen kommande säsong då det är där glädjen återfinns för mig. Jävlar vad jag hoppas att jag har fel om Bartomeu..
2015-07-20 22:26
Ja, och arbetet som sportchef innebär inte att bara scouta och förhandla, det handlar också om att vara en länk mellan spelare, tränare och ledning samt att samordna och leda de sportsliga göromålen vid sidan av planen.

Barcelona Rambla~
2015-07-20 22:21
Nej, men det är ju uppenbart han inte kommer ha mandat att ta egna slutgiltiga beslut när det kommer till värvningar. Han bara ska scouta och föreslå spelare som matchar tränarens önskemål på spelarprofil.
2015-07-20 22:04
@Rambla~:

Eller syndabock - beroende på hur man ser det ;-)

Bartomeu blev ju inte så glad på Zubi när den förre sportchefen antydde att presidenten, snarare än han själv, var den som bar ansvaret för FIFA-banen... Slutade med kicken. Måste ha samma utrymme igen serru ;-)
Barcelona Blaugrana91
2015-07-20 21:56
[QUOTE=Yellow cake]Ja, får Real in Reus, De Gea och Aguero också blir jag livrädd för Real i år. Känns som deras möjliga galacticos i år. Tycker Pogba känns som en spelare de kommer gå efter också. [/QUOTE] Real har gett upp försöken med De Gea, Navas har t.ex. fått ta över 1an och Aguero eller Reus kommer dem ej få.
Barcelona Nemesis 10
2015-07-20 21:55
Pinto da Costa (president Porto): "Ronaldo or Messi? As a Portuguese, I say: Ronaldo is the best in the world, Messi is from another planet"

Pinto da Costa: "It makes me sad when POR coach doesn't include Messi in his top 3. It's absurd. Patriotism can't make us lose reason" [elp]

Sanningen svider :)
Barcelona Rambla~
2015-07-20 21:52
En nickedocka mao. :)
2015-07-20 21:42
Smogen

Inte jag heller...

Men tydligen ska han ha den profil som Luis Enrique efterfrågar om man ska tro den senaste informationen från Sport. Exakt vad denna profil är förtäljer inte artikeln, men man kan definitivt slå fast att Lucho är ute efter en low-profile på samma sätt som hans övriga kollegor.

Med tanke på att Rexach och Braida verkar stanna, och Mestre och Bordas får behålla sina roller i juntan är jag inte helt hundra på vilken uppgift Roberto kommer att ha. Det känns som många kockar, särskilt också med tanke på att Pep Segura sägs få ansvaret som sportdirektör för Juvenil-lagen och B-laget.

Har dock hört rykten om att Bartomeu vill ha sportdirektören närmare ledningen för att undvika fler "incidenter" likt värvningarna av Douglas och Vermaelen. Mer kontroll alltså, och då är det rätt självklart att man vill ha en person med lägre profil än en Monchi-typ.
Barcelona Smogen
2015-07-20 21:23
the.cameroonians Tack för info. Vad tycker du om Fernandes? Jag har verkligen noll koll på honom. :)
Barcelona Zellick
2015-07-20 20:54
Vad vet vi om Villareal och eventuella förstärkningar? Dom har ju tappat flera tunga pjäser och jag som resten av er vill ju se fler konkurrenskraftiga lag i ligan.
Barcelona petersays
2015-07-20 20:51
Ska bli kul att se Sevilla i höst med. Immobile, Konoplyanka, Rami, N'Zonzi..och Monchi har ändå rätt mycket kvar från försäljningarna av Bacca och Vidal att spendera.
Barcelona Zellick
2015-07-20 20:49
Yellow cake

Reus, De Gea och Aguero tror jag inte en sekund på att dom lyckas knipa. Sen vill dom ens ha dom? Hur skulle dom ställa upp med både Reus och Aguero i förväntad startelva? Isco vill ha mer speltid, Bale och James är för dyra för att bänka och Benitez verkar vilja ställa upp 4-2-3-1. Ett alternativ är att släppa Benzema för aguero men det blir ändå för många där alla vill vara i startelvan.
Barcelona L.A.M Nr 10
2015-07-20 20:23
I det andra stycket pratar jag om Koke. Märkte nu att jag inte nämnde honom en enda gång vilket är något av en bedrift.
Annons: