/spanien/barcelona/forum/2193.aspx/spanien/barcelona/forum/2193.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona the cameroonians
2015-07-18 22:20
Resultatet efter att 25 % av rösterna räknats (%);

Barto: 54,58
Laporta: 32,94
Benedito: 7,31
Freixa; 3,78

Klar seger.
Barcelona SUPERBUSQUETS
2015-07-18 22:20
Vänta ni bara, alla ni som är missnöjda med att Bartomeu vann valet. Nästa säsong när laget tar sin andra raka trippel, kommer hela camp nou skandera Barto Barto Barta Barto Barto så de hörs ända till sweden!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Diar Shekha
2015-07-18 22:19
Official: Election results after 25% of votes counted Bartomeu 54,58% - Laporta 32,94% - Benedito 7,31% - Freixa 3,78% #fcblive

Det är kört.
Barcelona Rambla~
2015-07-18 22:19
Blaugrana91 Det är illa nog att du accepterar att de ens vågar röra det heliga namnet Camp Nou. Fast detta är vad som skiljer oss som är kritiska till Barto och hans vilja gå till sängs med Qatar och de precis som du som inte berörs nämnvärt av det.
Barcelona 1.70-ligan
2015-07-18 22:18
Vill bara påminna om att det är inget unikt för senare år att Barca tappar talanger utan så har det alltid varit. Inte heller har det varit standard för Bara B att hamna i toppen av segundan. Det där har, och kommer fortsätta, att gå i cykler.

Vidare så är det heller inget nytt påfund att Barca spenderar stora summor pengar på spelare, och det hoppas jag man fortsätter göra. Det är nästan en förutsättning för att kunna vara på den absoluta toppen.
Sen handlar det om att göra bra köp men var Laporta tex alltid ett föredöme där? 25milj euro för Chygrisnky och mängder av miljoner på brassarna Keirrison och Henrique (som inte gjorde EN MINUT för klubben) är två inte alltför gamla exempel.

Meningn med detta var inte att kasta skit på Laporta utan bara försöka ge lite perspektiv.Jag tror inte vi riskerar La Masia för att Bartomeu blir kvar. Absolut inte. Och jag tror inte vi kommer tappa vår identitet heller.
Barcelona LennyRomario
2015-07-18 22:17
@Barcelonistas:

Det är superlätt. Jag åker gärna ut i gruppspelet i CL kommande säsong om han ryker.

Att offra något för någonting man tror är större och bättre på lång sikt är inte alls svårt.
Barcelona Blaugrana91
2015-07-18 22:16
[QUOTE=the cameroonians]Blaugrana91 Men snälla. Tror du på allvar att någon över huvud taget kan hitta en sponsor som vill gå in med flera hundra miljoner och dessutom skriva ett avtal med denna på bara en månad? Det är internationella företag med långa beslutsvägar vi snackar om, inte Pelle som driver din lokala falafelkiosk. Det är självklart mycket lättare när man har personliga kopplingar och redan sitter som president med en hel apparat jobbande för sig. Och jämför inte med Benedito, han har jobbat på sin kampanj i fem år. [/QUOTE] Självklart förstår jag väl att det inte bara går på ett ögonblick, du behöver inte dumförklara mig tack. Laporta säger sig ju ha erbjudanden som är bättre än Qatar Airways, då borde han väl ha kommit så långt i kontakten med företagen att han allafall kan presentera vilka det handlar om. Och i annat fall så kunde han väl ha påbörjat sin kampanj tidigare och varit mer förbered. Jag kollade igenom Laportas valmanifest i hopp om att gå svar, manifestet bestod av en sida med några punkter medans Bartomeus bestod av några sidor där man beskrev vad man ville.
Barcelona Barcelonistas
2015-07-18 22:15
Fattar inte hur man kan säga att man hade tagit 0 titlar föra säsongen bara om Barto hade rykt.
Barcelona LennyRomario
2015-07-18 22:14
@Barcelonismo*:

Du min vän är ett orakel. Slösa inte dina talanger här. Med såna visioner in i framtiden kan du göra bättre nytta någon annanstans.
Barcelona 11-9-10
2015-07-18 22:13
Vad är det jag läser här inne, vad är detta för patetiska s.k fans Som önskar sin egen klubb en titellös säsong istället för trippeln vi vann. Jag tar med mig denna trippel med rak rygg och stolt som en tupp Xavi fick det sagolika avskedet som man inte ens hade kunnat fantisera ihop Vår tränare och spelare blev belönade efter all hård jobb Vi har skrivit in oss i historieböckerna ytterligare Barto må ha vunnit valet men dra inte en skam över vad laget har presterat!!!!!
Barcelona LennyRomario
"Angående att skulden har ökat, ja detta beror ju på att vi spenderat mer den senaste tiden samt att kostnaderna ökat. Ännu en anledning till att Bartomeus projekt med ökade intäkter är nödvändigt"

Så det är som en självuppfyllande profetia då? Barto bevisar att Qatar-pengarna behövs genom att spendera? Eller så kunde han ju skitit i att spendera.
Barcelona Barcadinho.
Gabriel - jag tycker att klubben har utvecklats sig kommersiellt steg för steg. Och Laporta har också varit en del av detta. Exempelvis värvningen av Z var ett klubb rekord, plus flera andra dyra spelare.

Orsaken att Barto vinner (förmodligen) ligger inte bara på trippeln. Kandidaterna var inte precis rosor dem heller, Laporta har en lång lista med konflikter om man vill hellre tänka på det.

Jag tror att många äldre uppfattar Laporta som en person som intresserar av makt för sitt egoistiska personliga ego. Han drog en sväng i den lokala politiken, gick rätt ok, men inte så lyssnade, och nu tillbaka till klubben, där han kommer kunna synas och höras betydligt bättre. Jag har så klart inget bevis på det, utan jag tror att en del spekulerat på det här sättet.
Barcelona Barcelonismo*
2015-07-18 22:12
Jaaaaah !!! Bartomeu verkar gå vinnande ur striden precis vad jag förutspådde ca en vecka sedan. Ska bli ett par härliga år framöver med Bartomeu och ser verkligen framemot alla titlar vi kommer vinna under Bartos era. Visca el Barca
Barcelona Smogen
2015-07-18 22:11
Se det så här. Om Barto nu vinner finns det två alternativ. 1. Han är inte så usel som vi befarar utan går nu en egen väg bort från Rosells era som gör att Barcelona fortsätter vara en klubb vi kan vara stolta över. 2. Han är exakt så usel som vi fruktar och tror. I så fall finns det inte en suck att han får sitta kvar i 6 år. Bara svinen inte gör sig av med Messi!
Barcelona Diar Shekha
2015-07-18 22:09
Är det inte lite underligt att denna Benideto kommer med låga siffror 2 val i rad nu? Ärligt talat hans siffror är inte synonymt med hans projekt för den var rätt vass. Han kan bara inte nå ut till folket.
Barcelona ( Xaviesta )
2015-07-18 22:06
Blaugrana91 Vilka Glen Hysén-svar du gav cameroonians där. "Anledningen till att skulderna ökat är att vi spenderat mer senaste tiden samtidigt som kostnaderna ökat" - nä, det menar du inte? Det listar väl vem som helst ut. Då kan jag tycka att vi inte behöver spendera 1 miljard varenda jävla sommar, utan kanske spendera 5-600 på 2-3 mycket bra spelare istället för cracks stup i kvarten i varje fönster. Vi behåller eller anlitar inkompetenta ledare för vår akademi som vi kör i botten och detta kompenserar vi med en helt ny sorts modell där laget ska bestå av cracks kryddat med en och annan la masia "guldkorn" när den riktiga Barca modellen propagerar för det direkt motsatta. Men sådant tar du inte hänsyn till alls, för dig verkar ekonomin vara det allra viktigaste för klubbens framtid. Jag tar hellre att vi är 3:a på Forbes (överskattade) lista och istället behåller vårt hjärta och våra värderingar samt lever upp till våra egna slagord och slogans än att tvunget vara klubben med allra högst omsättning. Så länge vi är allra bäst på planen och saker och ting sker på rätt sätt utanför planen så är jag mer än nöjd. Det för mig personifierar en äkta culé, man kan jämföra med supportrar till lokala lag runtom i världen - inte fan har deras lag högst omsättning? Lika glada är dom för det. Klubben kommer ALDRIG att skötas på rätt sätt med Bartomeu i spetsen. End of story.
Barcelona Blaugrana91
2015-07-18 22:04
Vem har sagt att arenan kommer heta Camp Nou Qatar Airways?? Det som sagt är snarare att arenasponsorn INTE kommer vara samma som på tröjan. Alltså har vi Qatar Airways på tröjorna så kommer dem inte ha något med arenan att göra, detta för att man inte vill associeras för mycket med samma sponsor.
2015-07-18 22:03
Blaugrana91

Men snälla. Tror du på allvar att någon över huvud taget kan hitta en sponsor som vill gå in med flera hundra miljoner och dessutom skriva ett avtal med denna på bara en månad? Det är internationella företag med långa beslutsvägar vi snackar om, inte Pelle som driver din lokala falafelkiosk.

Det är självklart mycket lättare när man har personliga kopplingar och redan sitter som president med en hel apparat jobbande för sig.

Och jämför inte med Benedito, han har jobbat på sin kampanj i fem år.
Barcelona KiNg-PuYi
2015-07-18 21:58
folk har inte fattat vad det här kommer att innebära, ni som diggar barto. jag säger inte att barto är en dålig människa eller nåt men han är ALLT ANNAT ÄN BARCA!!! vill ni verkligen att vår hemma plan, kataloniens stolthet ska heta qatar airways nou? asså jag fattar inte. b laget förstördes totalt under bartos år, r d nice tycker ni? legender runt om klubben har kastats ut, från spelare till matrialare. och la masia talang efter talang flyr, vad har hänt med mes que un club?... jag vet inte vad jag ska säga känns hur tomt som helst.

visca barca!
Barcelona 1.70-ligan
2015-07-18 21:55
Även om det ser ut att bli Bartomeu är inget fastslaget än. Rösterna skall räknas.

Men jag sitter lugnt i båten. Det är demokratin som avgör, hur man vrider och vänder på det. Klubbens medlemmar som fattar beslutet. Man kan inte göra annat än att gilla läget, och i slutändan är åtminstone jag övertygad om att alla kandidater vill Barcas bästa, om än med lite olika strategier... jag hade gärna sett Laporta segra men kan i ärlighetens namn också fördelar i om det inte skulle bli så.
Allt är inte helt svart eller vitt, men det är lätt att sitta bakom ett forum i Sverige och gå igång utan att egentligen inte riktigt veta på vad eller varför :)

OBS. Jag vet att det finns ett par riktigt kunniga och engagerade barcafans här. Detta var inte riktigt som någon pik till er!
Barcelona Barcadinho.
2015-07-18 21:53
Vi kan konstatera hur som helst att beslutet att ändra president perioden från 4 till 6 år var ett rätt dåligt beslut. Beslutet tog ironiskt nog under laportas tidigare period om jag minns rätt.
Tanken med 6 år har varit kontinuitet, Dvs att en ny vald president ska ha tid att driva fram sina idéer. Men jag tycker att 6 år är allt för länge ifall det går snett.
Finns fortfarande möjligheter att rösta bort en dålig en, eller pressa avgång som i Rosells el Gasparts fall. Men med 4 år får vi det till mer demokratiskt tycker jag.
Gör en sittande president ett bra jobb så röstas han igen. Gör han det inte så får att tacka för sig.

Måla inte fan på väggen nu - Ge Barto en chans att göra ett bra jobb. Jag tror att han kommer bli lyhörd om huvudkritikerna, Qatar o La Masia.
Vi ser redan att han är igång med La Masia och vi får se om han fixar ett nytt avtal som ersätter Qatar. Nuvarande avtal med Qatar gäller till 2016. Han kommer nog inte avbryta det med risk för stora återbetalningar. Men vi får hoppas att klubben inte förnyar det utan hittar en ny lösning.
Barcelona Gabriel
2015-07-18 21:52
Den 18e Juli 2015 kommer att gå till en av de mörkaste dagarna i historien för FC Barcelona. Ett folk, fans, culés som på ett demokratiskt sätt röstat fram en president som står för orättvisa, brott och brutna löften. Det finns ingen större sorg än när folket själva valt att förgöra det man håller kärt. Tyvärr så finns det även de här inne som resonerar som majoriteten av de som röstat i dagens val - att Bartomeu är den bästa mannen att föra den här klubben framåt. Trippeln faller mig inte alls i smaken längre, detta då jag vet att trippeln är den enda orsaken till att Bartomeu vann det här 2-manna racet mot Laporta. Hade jag kunnat på några magiska sätt gå tillbaka i tiden och förändra historien och se till så att Barcelona blev titellösa i år så hade jag gjort det, för slutresultatet av trippeln visar tydligt att det var inte värt det. Jag har inte kunnat njuta av den här klubben på samma sätt som jag gjorde innan sedan Rosell vann valet 2010, jag känner inte samma glädje längre när jag följer den här klubben. Vi har inget speciellt som utmärker oss och vi är precis som alla andra. Jag såg det här valet som en sista möjlighet att bli oss själva igen, eller det vi strävar efter att vara, men medlemmarna tog den möjligheten och spolade ner den i toaletten. Jag antar att man helt enkelt får acceptera att det finns de medlemmar som ger blanka fan i allt som har med traditioner och värdighet att göra utan bara bryr sig om resultat och titlar - för det är precis det vi har förvandlats till, ett företag som bara bryr sig om vinster och inget mer. Det var inte det som gjorde att jag fastnade för den här klubben. 6 år till med Bartomeu känns som en evighet, men jag kommer likt förbannat att stå fast vid laget i mitt hjärta och förbli lojal. Jag kommer tålmodigt att vänta på en bättre dag, och framför allt kommer jag att fortsätta gå i den där mörka tunneln tills jag hittar utvägen om 6 år. Visca el Barça!
Barcelona Tiki-Taka
2015-07-18 21:52
Those that are laughing now will be crying later. Barcelona members will get the club they deserve. The end.
Barcelona Barcelonistas
2015-07-18 21:51
The cameronians - no problemo, lätt att tolka fel. Återigen så ville jag se Laporta som vinnare. Känns lite som en förlust just nu. Som om Barca förlorat en match.
Barcelona Blaugrana91
2015-07-18 21:48
[QUOTE=the cameroonians]Blaugrana91 Om Bartomeu inte hittat ett alternativ till Qatar på 14 månader, varför måste då Laporta ta fram ett på bara en månad? Han har aldrig lovat något namn, han säger att han dock är övertygad om att kunna ordna ett bättre betalt, eller ett som kan samordnas med Unicef på framsidan av tröjan och inte längst ner på ryggen som någon tramp-stamp. Anser du att det är ett projekt att säga att vi ska vara nummer? för vilka aktiviteter är det egentligen Bartomeu bygger upp sitt projekt på? Pengar? Bra, men varför har då skulderna åter ökat och ligger inte längre i nivå för att kunna genomföra Espai Barca - enligt de premisser som tidigare utlovats med alla bankskulder nollade? Den sportsliga modellen bygger på att köpa in de största stjärnorna, men Bartomeu säger själv att han köpt upp de bästa och nu finns det inget kvar. Så vad hände rom 3-4 år? Var är tillväxten om pengarna inte kommer in? I la Masia? Knappast. ett förlorat projekt - i alla fall under Bartomeu (även om han har en bra poäng i att separera akademin i två sektioner) Laportas projekt må bygga på ideologiska idéer, men han har folk med hjärta och hjärna som kan fatta bra beslut, något som Bartomeu har uppenbara problem med. Men jag gratulerar dig och de andra som vill se en fortsättning på denna fars i ytterligare 6 år. För egen del kommer det att bli en bitter tid. [/QUOTE] Som sagt Bartomeu hade ju redan ett kontrakt med Qatar Airways värt över €60M på bordet, då är det väl upp till Laporta att ge information om vad han lyckas hitta? Benedito gjorde ju detta. Självklart är det ett projekt att satsa på att få klubben att bli nummer på alla fronter. Angående att skulden har ökat, ja detta beror ju på att vi spenderat mer den senaste tiden samt att kostnaderna ökat. Ännu en anledning till att Bartomeus projekt med ökade intäkter är nödvändigt.
2015-07-18 21:46
@Barcelonistas:

Okej, men vad ska vi skriva?
Vi har för f*n radat upp inlägg (och artiklar) med argument till varför Bartomeu inte är rätt man att leda klubben vidare. Vad mer finns att tillägga liksom?

Bartomeu har stöd från de äldre supportrarna och de är svåra att nå ut till om man, som Benedito och Laporta, bara har en knapp månad (pga Bartos vädjan om fair-play under tiden som laget hade chans på titlar).

Dessa läser MD och la Vanguardia, tidningar som är PRO-Bartomeu/Rosell/Nunez och är inte intresserade av sociala medier eller alternativa nyhetskällor. Som sagt. Svåra att vända.

Men nu är det som det är, detta är demokratins baksida. Och medan jag inte gillar resultatet får jag vara så snäll att ändå acceptera det. Betyder detta att jag kommer att sälla mig till skaran med nickedockor vars minne endera är dåligt eller likt en guldfisks? Såklart inte.

Nu har i alla fall klubben en president som medlemmarna valt, frågan är dock om det hade varit densamme om valet skett förra året. Tveksamt va? Hur var det nu med guldfiskminnet igen...

Till sist får jag krypa till korset angående mitt förra inlägg, men popcorn brukar ju oftast betyda att man vill ha roligt åt någon - därav min respons.
Barcelona Barcelonistas
2015-07-18 21:46
Men, men tydligen är jag inget fan, och det var tack vare sådana som mig som Barto vann, och tydligen bryr jag mig bara mer om att vi ska vinna mer om Real Madrid. Vad vill jag? Jag vill se ett Barcelona som är världens bästa och mäktigaste klubb. Som använder la Masia som ketchup på korven, samtidigt som man kryddar korven med andra kryddor ( världsstjärnor). Vi ska satsa på vårt grundspel. Ett sånt Barca vill jag se. Barto är Perez nu också, wot? Laporta var inte dålig med värvningar elr va sägs om Henry,Zlatan,Ronnie,Eto,Yaya,
Barcelona Tiki-Taka
2015-07-18 21:45
Hoppas han åker in i finkan för Neymar affären! FY fan vad gött det hade varit, exakt det han förtjänar den råttan!
Arda Turanismo
2015-07-18 21:43
Jag önskar att vi hade varit titellösa under förra säsongen, Barto hade med största sannolikhet fått lämna då...
Barcelona Barcelonistas
2015-07-18 21:36
The cameronians - jag gav dig och dom övriga en komplimang precis. Ville se era grymma inlägg efter att Barto (tyvärr vann). Det var i en positiv bemärkelse som jag skrev de inlägget med. Tyvärr så uppfattade du det hela fel. Återigen så ville jag se Laporta som president.
Annons: