/spanien/barcelona/forum/21901.aspx/spanien/barcelona/forum/21901.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona JAG
2007-12-18 00:32
Mamacita:
Var köpte du biljetter?
Barcelona El Capitán
2007-12-18 00:31
petter.l //

Kan fortfarande inte förstå hur du menar när du säger att det är acceptabelt att skriva att Barça bara har vunnit en CL titel, när de faktiskt har vunnit två. Faktafel som faktafel, det är information som inte stämmer, vem vill inte undvika det i sin artikel?
Det är ju som att jag skulle skriva att Real Madrid bara har vunnit La Liga 29 gånger då det är 30. Sedan blir ju inte Espitias påstående rättfärdigat bara för att han inte tar med Real Madrid i exemplet. Fel som fel eller?

Ta det inte personligt, men jag tycker att du borde läsa artikeln först innan du försvarar den.

Nu till objektivitet inom journalistik =)!

För mig känns det helt banalt att säga att alla texter, krönikor, artiklar etc. alltid innehåller subjektiva/partiska inlägg. En text kan ju självklart vara helt faktabaserad med sakpåsåenden som endast försöker upplysa en ovetande läsare.
Visst finns det skribenter som försöker hålla sig opartiska, men i Fredy Espitias fall tycker jag inte att han har lyckats särkskilt bra.
Nu säger jag inte att han måste behandla Barcelona och Real Madrid lika, han får kritisera och förlöjliga Barça så mycket han vill. Men han måste i sådana fall kunna förstå en Barça-supporters skeptisism av hans artikel pga innehållet.
Och som sades innan, kvalitet uppskattas väl på olika sätt, jag för min del värdesätter objektivitet.
Det väsentliga för mig är att en ovetande eller en oupplyst person inte influeras av personliga åsikter i texten man läser.

Aja, nu måste jag sova! Tidig dag imorgon och jag är inte en morgonpigg människa D=!
Barcelona Messidonaa
2007-12-18 00:27
synd att Henry missar matchen
det skulle va ett extra pluss med hans löpningar!
Barcelona Mot Nya Tider
2007-12-18 00:24
Ja, han ser äldre ut sådär, passar verkligen inte honom. Joan är annars en mysgubbe, njuter när Barca gör mål och kameran riktas mot honom. Speciellt efter att vi målar mot Madrid, då är Laporta extra 'mysig' ;D
Real Madrid petter.l
2007-12-18 00:09
El Capitán: Det är lugnt, svarade nyss på ett PM om samma sak.

Jag tycker det framgick av mitt inlägg att jag menade att Real Madrid tagit tre om Barca tagit en, ja. Skrev ju faktiskt "så länge man i samma veva inte skriver att Real tagit nio.". Jag hade nog också skrivit två titlar för barca, men det jag försökte få fram var att det inte nödvändigtvis är fel att skriva att Barcelona tagit en CL-titel.

Ang. objektivitet så är det min övertygelse att alla skribenter påverkas av sina värderingar och därför blir deras texter också påverkade av dessa. Med andra ord, texten blir subjektiv. Naturligtvis tycker jag inte att detta är en ursäkt för att komma med rena faktafel om nu Fredy gjort det (har inte läst artikeln än), men att prata om objektivtet tycker jag inte är rätt angreppssätt.

Det är för övrigt på många sätt bättre att läsa en text på svenskfans än på t ex Aftonbladet, för här vet man i alla fall att personen bakom en text är supporter för ett lag.
Barcelona El Capitán
2007-12-17 23:54
petter.l //

Europacupen, CL, Champions League, man gör i vilket fall klart vad man syftar på. Och på vilket sätt är det inte fel att skriva att Barcelona endast tagit en Champions League titel? Har Real Madrid endast tagit 3 i sådana fall?

Jag vet att du kanske får för många att försvara dig mot nu, men på vilket sätt är all journalistik subjektiv?

För mig är det rättare sagt indelat i BRA och DÅLIG journalistik. Men sen får man självklart skilja på en argumenterande text, med värdepåstående och en informerande faktatext med sakpåståenden.
Barcelona ZARM
2007-12-17 23:52
Ämne: Hallå?

Var det b....
Hehe, ja han hade verkligen spenderat tid på frissan. Märkte du hur han pyste av stolthet. Det borde han i och för sig göra, jublet över Barcas unicef insats var bedövande.
Barcelona Klint
2007-12-17 23:49
Mot Nya Tider

Han ser ju tio år äldre ut på den bilden än vad han gör på matcherna. Riktigt ordentligt tunnhårig. Inte någon frisyr att visa för barnbarnen direkt.
Real Madrid petter.l
2007-12-17 23:48
Pio pio: Tja, då definierar du inte objektivitet på samma sätt som jag gör det.
Barcelona Mot Nya Tider
2007-12-17 23:48
Hallå?

Var det bara jag som märkte Joan Laporta's 'backslick' på galan? ;D se länk
Barcelona ZARM
2007-12-17 23:47
Jag håller med Pio Pio om artikeln, den är en av de bättre artiklarna man finner på R Madrid:s sida. Killen argumenterar åtminstone för sin sak och har rätt i att dagsformen avgör.

Spelar Barca som vi vet att de kan göra vinner de lätt!!!
Barcelona Klint
2007-12-17 23:45
Det känns väl ganska givet att ordet objektivt inte direkt är att förknippa med SvenskaFans. SvenskaFans är inte tillför objektiva artiklar. Varje lag har sin egen sektion och skriver ur ett supporterperspektiv. Vore väl synnerligen absurt att kalla sig objektiv då man skriver en artikel med favoritlagets tröja på sig.

Dock så behöver man inte bli helt osaklig. Jag vore väl en synnerligen stor idiot om jag sa att t.ex. Ruud Van Nistelrooy inte skulle utgöra något hot mot oss på söndag?

Jag tycker ofta att artiklarna som skrivs här är att kategorisera som "intressant läsning". Underhållning helt enkelt. Vare sig det skrivs av någon med en vit tröja eller en blåröd.
Las Palmas Pio pio
2007-12-17 23:44
petter.l

Marca exempelvis i början av 90-talet var den bästa sporttidningen just för deras neutralitet och objektivitet. Det hade en chefredaktör vid namn Luis Infante Bravo som körde stenhårt kring detta och det lyckades. Sedan slutade han och Manuel Saucedo tog över, sen började Marca att balla ut. Men en tidning som kommer ut veckovis som är den bästa tidningen jag har läst och kommer att läsa är Don Balón, där har du objektivitet.
Barcelona Sürer
2007-12-17 23:43
okej tack el flaco
Real Madrid petter.l
2007-12-17 23:42
El Capitán: Vem har försökt ta ner hela din argumentation? Måste jag bemöta allt du skriver?

Det är för övrigt inte fel att skriva att Barcelona har tagit en CL-titel, så länge man i samma veva inte skriver att Real tagit nio. Det hette trots allt inte Champions League förut.
Real Madrid petter.l
2007-12-17 23:40
Pio pio: Nej, det finns inte objektiv journalistik. Det faller på sin egen orimlighet. En journalist är aldrig objektiv, så hur skulle dennes texter kunna vara det?
Barcelona El Capitán
2007-12-17 23:40
petter.l //

"Objektiv journalistik existerar inte"

Skit också! Där lyckades du verkligen ta ner hela min argumentation...

Herr Espitia skriver ju faktafel så det bara lyser om det.

Las Palmas Pio pio
2007-12-17 23:37
Shi

Tackar! Rätt ska vara rätt och Ruud har varit bra! Du såg att även en viss Iker nämns va? ;-)

När det gäller Fredys artikel så tycker jag faktiskt den var bra. Intressant läsning! Och han ger ju Barcelona en hel del betyg. Men det är klart att Real vinner ronden. Allt annat hade varit konstigt med tanke på att han skriver för Real Madrid.

petter.l

Det finns visst objektiv journalistik dock så är inte Svenska Fans bästa stället att leta efter det.

Barcelona Unisef
2007-12-17 23:37
Ämne: ....
håller med dig helt! och skulle fallet inte vara så kan vi räkna med en ronnie i en ny tröjfärg framöver...
Barcelona el Flaco
2007-12-17 23:36
Surer/

Henry kommer INTE att spela el Clasico. I slutet av denna artikeln från SPORT bekräftar Rijkaard att man ska låta Henry vila och träna upp sig så att han är fit-for-fight efter juluppehållet.
Barcelona [Ronaldinho#10]
2007-12-17 23:35
Killar hur tror ni att Fc Barcelona - Real Madrid matchen slutar ( El Classico )? Och hur tror ni vi kommer att starta när Los Blancos kommer på besök?

Själv tror jag att det slutar 3-2 till oss med mycket farliga chanser för bägge lagen.
Jag tror att Ronaldinho , Eto'o , Iniesta kommer att göra mål i el classicot för oss sen tror jag Raul , Robinho gör mål åt Real.

Enligt mig så borde vi starta så här:

----Valdes----
---Puyol---Milito---Marquez---Abidal---
-----Xavi-----Y.Toure-----Deco/Iniesta-----
---Ronaldinho---Eto'o---Henry/Iniesta---

Många tycker att Bojan ska spela från start , massa annat men enligt mig så tycker jag att det är tidigt att en som Bojan 17år ska spela El Classico. Okei han kan hoppa in vid 60:onde minuten eller lite lite tidigare.

Jag skulle vilja ta upp om ni tror att vår största stjärna ( Ronaldinho ) skulle starta eller inte? Själv tycker jag att Ronaldinho ska starta. Ja mena Ronaldinho skulle prestera jätte mycket va än han har gjort hittills i hans bästa match. Ronaldinho presterar alltid as bra när det gäller. Jag hoppas att han nu får starta och är bra på träningarna så Riijkard får den känslan att Ronaldinho vill spela matchen från start , vill vinna matchen.

-[FcB]- Visca El Barca -[FcB]-
Barcelona Sürer
2007-12-17 23:33
med risk för att vara tjatig men är henry tillbaka tills på söndag? man läser lite överallt olika i vissa tidningar står de att han e med andra att han inte e med. Vet ngn om han ens tränar med truppen just nu ?
Barcelona el Flaco
2007-12-17 23:31
Tycker egentligen att 99 % av alla artiklar på svenkafans är mer dickridin' än seriös journalistik. Man borde ha vant sig vid det här laget och inte hacka upp sig på varenda artikel som inte reflekterar ens egen pesonliga syn på fotboll. It is what it is.
Barcelona ZARM
Ämne: kan man påå något se....Jag kan tyvärr inte svara på om det går någon repris men det stämmer att det blev en aning förvirrat där. Det var riktigt roligt, Ronaldo går upp på scen före Messi som var så blyg att han knappt kollade upp;). Ronaldo går upp och går fram till Pele som håller i priset för 2a plats medan presentatörerna hojtar helt vilt näää Messi ska ha den. Ronaldo tar den och Messi bara går fram och tar tredje priset, varpå presentatörerna skiker byyyyytt. Det hela slutar i allafall lyckligt då man byter och Messi står där med andra priset:)
Barcelona [Ronaldinho#10]
Real Madrid petter.l
2007-12-17 23:27
El Capitán: Objektiv journalistik existerar inte, så det vore ju konstigt att kräva en sån sak av Fredy.
Real Madrid Shi
2007-12-17 23:27
Trevlig krönika igen Pio pio skadar inte att du berömmer Ruud! :D
Barcelona Unisef
2007-12-17 23:24
Ämne: Ämne: hej hej....
krysset e mest för en klen tröst;) brukar tippa real på lången oxå;)
Barcelona Leva Barca
2007-12-17 23:22
Ämne: hej hej!!! vem tar h....
valdes
puyol - milto - thuram - Abidal
- xavi - yaya toure - deco
inesta - etoó - ronaldinho

jag tror inesta kommer träna på högersidan inför el clasico & hoppas på de bästa från hela barcelona. tror dom är laddade redan nu & vinst tror jag de blir oxå ;)
Barcelona El Capitán
2007-12-17 23:20
Var väl ganska väntat att Fredy Espitias artikel skulle vara skriven ur ett vitt perspektiv som de flesta artiklar från Reals red.

Tydligen blev det för svårt för honom att skriva objektivt.
Och som Der Afro sade, utifrån det han lyckas skriva om Barça kan man verkligen undra hur många matcher han har sett.
Enligt Espitias välutänkta fraser har vi bara vunnit CL en gång, Mijatovic HAR verkligen kameror i omklädningsrummet, Xavi är i grund och botten en defensiv spelare, Valdés är världens sämste målvakt och Raul verkar ha spelat i Real Madrid hela sitt liv.

Synd att man inte kan ladda ner artikeln för att bara kunna slänga den i papperskorgen.
Annons: